VAG Dieselgate

Blackadder the 5th zei:
Majortom zei:
Bofkont zei:
https://nos.nl/artikel/2149099-europa-wist-van-dieselgate-en-deed-alles-om-industrie-te-ontzien.html

Iets wat iedereen uiteraard allang wist alleen VAG draait er voor op maar alle Europese merken sjoemelen.

Bofkont: volgens mij maak je dezelfde denkfout als vele journalisten nu weer.....ook de journalisten denken dat het gaat om het afwijken van de normuitstoot. Elke auto die meer verbruikt dan de gemiddelde ECE verbruiksnorm heeft meer uitstoot. Maar voor zover ik weet heeft nog geen andere fabrikant dan VAG software geïnstalleerd om zelfs die norm naar beneden toe te manipuleren door software die de testomgeving herkent en dan de auto nog minder laat uitstoten.

Hetgeen de anderen hebben gedaan is wellicht moreel laakbaar, maar niet verboden. VAG heeft gefraudeerd door bewuste manipulatie. Dat is echt iets anders....en van de andere fabrikanten in elk geval nog niet bewezen/aangetoond.



De grootste denkfout die in het verleden is gemaakt is het onderschatten van de macht van de autolobby.
Blijkbaar was die groot genoeg om betere testprocedures, invoeren & controle van strengere normen voor de uitstoot
op de lange baan te schuiven ...
Waarom is die autolobby zo machtig? Omdat de twee belangrijkste landen direct of indirect een grote vinger in de pap hebben in hun eigen auto industrie!! Als de echte beerput open gaat slaan we stijl achterover van de stank. Dan blijkt dieselgate slechts het voorspel.
 
Majortom zei:
Bofkont zei:
https://nos.nl/artikel/2149099-europa-wist-van-dieselgate-en-deed-alles-om-industrie-te-ontzien.html

Iets wat iedereen uiteraard allang wist alleen VAG draait er voor op maar alle Europese merken sjoemelen.

Bofkont: volgens mij maak je dezelfde denkfout als vele journalisten nu weer.....ook de journalisten denken dat het gaat om het afwijken van de normuitstoot. Elke auto die meer verbruikt dan de gemiddelde ECE verbruiksnorm heeft meer uitstoot. Maar voor zover ik weet heeft nog geen andere fabrikant dan VAG software geïnstalleerd om zelfs die norm naar beneden toe te manipuleren door software die de testomgeving herkent en dan de auto nog minder laat uitstoten.

Hetgeen de anderen hebben gedaan is wellicht moreel laakbaar, maar niet verboden. VAG heeft gefraudeerd door bewuste manipulatie. Dat is echt iets anders....en van de andere fabrikanten in elk geval nog niet bewezen/aangetoond.

Moreel sowieso laakbaar maar ook juridisch denk ik dat het genuanceerder ligt en dat de verschillen helemaal niet zo duidelijk zijn.(zoals ik al op pagina 3 als verwachting uitsprak komt het neer op de vraag waar de grens ligt). Andere fabrikanten hebben softwarematig ingesteld dat 'na de eerste 22 minuten' of 'buiten het temperatuurinterval van de test' de uitstoot hoger is. Het argument daarvoor is dat het nodig zou zijn ten behoeve van motorbescherming. Er is nu gelegenheid gegeven om dat hard te maken. Mochten de betreffende fabrikanten dat niet overtuigend kunnen dan wordt ook hun strategie als illegaal aangemerkt. Het uitgangspunt is dat het niet deugt tenzij ze een goed argument hebben. Kortom, we moeten afwachten hoe dat afloopt. In Frankrijk is het dossier van de bevindingen bij Renault overgedragen aan justitie en het lijkt me niet dat dat gebeurt als klip en klaar is dat het ok is. Maar ook hiervoor geldt, afwachten.
 
Bofkont zei:
Beste Majortom,

Ben zeer benieuwd wat er uit het onderzoek naar Renault tevoorschijn komt in deze.

Ik ook; als hier vergelijkbare zaken zijn gebeurd, is dat even verwerpelijk....maar maakt de zaken bij Volkswagen daarom niet minder erg....
We zitten in dit soort bedrijven en boardrooms immers niet op het niveau van "ja maar, Jantje deed het ook", nietwaar....

Naar mijn mening horen hier straffen bij die betrokken bedrijven echt pijn doen, maar dan wel zonder ze ten onder te laten gaan. Met dat laatste schiet immers niemand wat op, op een paar onnozele haters na....en de concurrentie wellicht, maar straffen voor VW (en evt. anderen) zouden er niet toe moeten leiden dat concurrenten worden bevoordeeld. Anders staan er straks tienduizenden mensen op straat omdat de boardroom de boel heeft liggen flessen, terwijl de mensen die zelf van niets wisten zonder een cent op straat terecht komen en de schuldigen met miljoenbonussen een paar jaar eerder met pensioen gaan, met meer dan genoeg op de bankrekening en hoogstens een deukje in de reputatie....
 
Bij het testen om te kijken welke apparatuur er gebruikt moet worden voor de komende apk eisen i.v.m. het controleren op het wel of niet aanwezig zijn van een DPF (kloppen met een hamertje geeft door de wanddikte geen goed beeld hiervan), hadden ze twee keer de Renault Megane en twee keer de Ford Focus gebruikt. Nadat er een test uitgevoerd was met de Megane's (met DPF en verwijderde DPF incl. softwareaanpassing) bleek nadat dezelfde test uitgevoerd was op de Focus, de Megane zonder DPF schoner te zijn dan de Focus mét DPF.... wordt weer verder onderzoeken voor verschillende instituten!

Jos.:)
 
https://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464

Toyota deed het blijkbaar in 1993 al :T
 
Goede vraag Blackadder, ik kan er weinig over terugvinden destijds. Ze waren overigens niet de enige, meerdere merken hadden al 'herkenningssoftware' aldus een oud TNO-medewerker wie mailde naar aanleiding van het bericht over Toyota in 1993.
 
Majortom zei:
Bofkont zei:
https://nos.nl/artikel/2149099-europa-wist-van-dieselgate-en-deed-alles-om-industrie-te-ontzien.html

Iets wat iedereen uiteraard allang wist alleen VAG draait er voor op maar alle Europese merken sjoemelen.

Bofkont: volgens mij maak je dezelfde denkfout als vele journalisten nu weer.....ook de journalisten denken dat het gaat om het afwijken van de normuitstoot. Elke auto die meer verbruikt dan de gemiddelde ECE verbruiksnorm heeft meer uitstoot. Maar voor zover ik weet heeft nog geen andere fabrikant dan VAG software geïnstalleerd om zelfs die norm naar beneden toe te manipuleren door software die de testomgeving herkent en dan de auto nog minder laat uitstoten.

Hetgeen de anderen hebben gedaan is wellicht moreel laakbaar, maar niet verboden. VAG heeft gefraudeerd door bewuste manipulatie. Dat is echt iets anders....en van de andere fabrikanten in elk geval nog niet bewezen/aangetoond.


Tsja ... ;)
 
Het was me wel bekend dat Toyota in de Rallysport valsspeelde met turbotechniek, maar niet dat ze net even ervoor ook dit op hun kerfstok hadden. VAG was dus niet de eerste...
 
Bofkont zei:
Ik zeg alsnog genadeloos hard straffen en miljarden boetes :T

a015.gif
Wat is de verjaringstermijn voor dit misdrijf? En wat is de maximum straf?
n022.gif
 
Bimmert zei:
Het was me wel bekend dat Toyota in de Rallysport valsspeelde met turbotechniek, maar niet dat ze net even ervoor ook dit op hun kerfstok hadden. VAG was dus niet de eerste...

En zal ook niet de enige zijn. Er is simpelweg een te groot en te grijs gebied wat wel en niet mag qua herkenning. Zodra er risico is op motorschade, mag het. Dat is al een heel rekbaar begrip.
Zelfs sigaretten 'herkennen' de sigarettentest al tientallen jaren. Kleine gaatjes in de zijkant van het filter worden door de vingers van een roker afgedekt, maar niet door de standaard testrookmachine. Schoon in de test, vuil in de longen.
 
Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:
Bofkont zei:
https://www.amt.nl/techniek/blog/2016/12/toyota-sjoemelsoftware-in-1993-10152464

Toyota deed het blijkbaar in 1993 al :T

En waarom werd er toen geen stampij over gemaakt?

Andere tijden, het milieu was toen niet zo'n heet hangijzer denk ik.

Er werden op dat moment nog geen (belasting)tarieven aan de uitstoot gekoppeld,
zolang de "laboratorium uitstoot" maar binnen de norm bleef was er weinig aan de hand.
Geeft trouwens wel aan dat de laboratoriumtesten toen al bar weinig met de werkelijkheid te maken hadden ...
 
Toch raar dat dit niet één keer in de berichtgeving afgelopen jaar genoemd is. Andere tijden dat klopt maar je zou toch zeggen dat er journalisten zouden zijn geweest die een mooi overzicht van alle frauduleuze praktijken door de jaren heen in elkaar hadden kunnen zetten.
 
En toch blijft VAG de enige waarbij sjoemelsoftware is gebruikt. Tot en met vandaag is het ook VAG niet gelukt om een andere concern concreet te beschuldigen.
 
Liefde maakt blind zei:
En toch blijft VAG de enige waarbij sjoemelsoftware is gebruikt. Tot en met vandaag is het ook VAG niet gelukt om een andere concern concreet te beschuldigen.

Lijkt me ook niets iets voor VAG, dat lijkt me meer de taak van de (keurings)instanties.
 
Liefde maakt blind,

Nou jij bent echt blind, lees dat artikel van AMT nu nog eens heel goed zou ik zeggen :T
 
Bimmert zei:
Toch raar dat dit niet één keer in de berichtgeving afgelopen jaar genoemd is. Andere tijden dat klopt maar je zou toch zeggen dat er journalisten zouden zijn geweest die een mooi overzicht van alle frauduleuze praktijken door de jaren heen in elkaar hadden kunnen zetten.

Ik denk dat er maar weinig journalisten zijn die de (technische) ins en outs van dit onderwerp goed kunnen beoordelen.
Krijg de indruk dat het verhaal van de lean burn van Toyota bij toeval (=lees een goed geheugen van 1 van de toenmalige technici)
boven water is gekomen. Een willekeurige journalist had dit bericht waarschijnlijk nooit gevonden ... ;)
 
Het gaat erom of een dergelijke regeling aangemeld is of niet door de fabrikant bij de emissietest. Zo ja dan is het legaal (kennelijk worden er geen hele hoge eisen gesteld aan het verklaren waarom). Toyota was er volkomen open over, dus kennelijk hebben ze het niet verzwegen.

VW heeft het niet vermeld, dus is het nu sjoemelsoftware.
 
https://www.autoblog.nl/nieuws/huh-amerika-wil-weer-audi-diesels-94808

En de TDI's gaan weer als warme broodjes de deur uit in de VS :T
 
Bofkont zei:
https://www.autoblog.nl/nieuws/huh-amerika-wil-weer-audi-diesels-94808

En de TDI's gaan weer als warme broodjes de deur uit in de VS :T

Hoezo, het gaat alleen om geld.........

Jos.
 
jos_br. zei:
Bofkont zei:
https://www.autoblog.nl/nieuws/huh-amerika-wil-weer-audi-diesels-94808

En de TDI's gaan weer als warme broodjes de deur uit in de VS :T

Hoezo, het gaat alleen om geld.........

Jos.

Klopt 'de duit (en de fluit...), daar gaat alles om, zei mijn vader zo'n 50 jaar geleden en dat is nog steeds van kracht.
 
jos_br. zei:
Bofkont zei:
https://www.autoblog.nl/nieuws/huh-amerika-wil-weer-audi-diesels-94808

En de TDI's gaan weer als warme broodjes de deur uit in de VS :T

Hoezo, het gaat alleen om geld.........

Jos.

Klopt idd, dat milieu is bijzaak of doet er eigenlijk helemaal niet toe, Amerikanen ruiken geld en met die gigantische claim cultuur daar weet je genoeg.
 
Bofkont zei:
jos_br. zei:
Bofkont zei:
https://www.autoblog.nl/nieuws/huh-amerika-wil-weer-audi-diesels-94808

En de TDI's gaan weer als warme broodjes de deur uit in de VS :T

Hoezo, het gaat alleen om geld.........

Jos.

Klopt idd, dat milieu is bijzaak of doet er eigenlijk helemaal niet toe, Amerikanen ruiken geld en met die gigantische claim cultuur daar weet je genoeg.

Dat bedoel ik, nu lees je erover dat wanneer een TDI gestart wordt en je er per ongeluk achterlangs loopt, je meteen dood neervalt.....

Jos.
 
Zou het soms zo kunnen zijn dat de gemiddelde autokoper in de VS en Great Brexit Dieselgate associeert met Volkswagen en géén idee heeft dat Audi tot hetzelfde concern behoort? Dat men ook géén idee heeft dat men een diesel van dezelfde smeerpoetsen koopt?
 
Jazzik zei:
Zou het soms zo kunnen zijn dat de gemiddelde autokoper in de VS en Great Brexit Dieselgate associeert met Volkswagen en géén idee heeft dat Audi tot hetzelfde concern behoort? Dat men ook géén idee heeft dat men een diesel van dezelfde smeerpoetsen koopt?

Zou zo maar kunnen! Of dat ze inzien dat het in werkelijkheid toch een van de schoonste diesels is........ :)

Jos.
 
https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-volkswagen-schikt-voor-ruim-4-miljard-in-amerika-94917

Schikking VAG in VS.
 
Jazzik zei:
Zou het soms zo kunnen zijn dat de gemiddelde autokoper in de VS en Great Brexit Dieselgate associeert met Volkswagen en géén idee heeft dat Audi tot hetzelfde concern behoort? Dat men ook géén idee heeft dat men een diesel van dezelfde smeerpoetsen koopt?
De gemiddelde koper van een nieuwe auto is de leaserijder. Die heeft een budget, daar wil hij zo lekker mogelijk voor rond rijden.
Ik had een shortlist van 3 auto's, 1 een zere knie van de middenconsole, 1 zat niet lekker en een onmogelijk navigatie-audiosysteem en sloot perfect bij mij aan. Ik heb geen seconde aan dieselgate gedacht.
 
Aras zei:
De gemiddelde koper van een nieuwe auto is de leaserijder. Die heeft een budget, daar wil hij zo lekker mogelijk voor rond rijden......
........ Ik heb geen seconde aan dieselgate gedacht.

Tja....
c066.gif

Goed dat ze er bij VW nu wel aan (moeten) denken en naar gaan handelen... https://www.motor1.com/news/135541/vw-halts-small-diesel-development/
 
Jazzik zei:
Aras zei:
De gemiddelde koper van een nieuwe auto is de leaserijder. Die heeft een budget, daar wil hij zo lekker mogelijk voor rond rijden......
........ Ik heb geen seconde aan dieselgate gedacht.

Tja....
c066.gif

Goed dat ze er bij VW nu wel aan (moeten) denken en naar gaan handelen... https://www.motor1.com/news/135541/vw-halts-small-diesel-development/
En in Nederland moet men eens gaan rekenen. Bij veel bedrijven zijn alle leaseauto's standaard diesel. Mijn vorige V40 met 4jaar en 130k km kon niet uit in diesel, maar verplicht diesel. Toen ik 5,5 jaar geleden een Prius vroeg, die bijna de helft goedkoper was, mocht dat niet.
 
https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-nissan-sjoemelde-met-de-qashqai-95789

Nissan ontmaskerd als sjoemelaar.
 
@ Bofkont,

Volgens mij is dit op een ander gedeelte van deze site inmiddels voldoende weerlegd.

Heeft iemand een idee hoe ver Volkswagen inmiddels is met hun terugroepactie?
 
En dan nu nog even dit. Hoezo heeft VW gesjoemeld? Dat is gewoon NIET waar!!! En NOx slecht voor ons??? [size=x-small](De waarheid op z'n VAG's) [/size]
a045.gif

https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-volkswagen-ontkent-gesjoemeld-te-hebben-92616
a042.gif
 
Jazzik,

Volgens de geldende EU regelgeving heeft VAG ook niet gesjoemeld, en is daar ook niet voor veroordeeld, de zaak in de VS ligt juridisch compleet anders.
In Europa is het cheat device van VAG niet eens illegaal/ strafbaar, net als elk andere Europese autobouwer passen ze allemaal hun eigen methodes toe onder het mom van motorbeveiliging.
Het enige verschil is dat VAG heeft toegeven een cheat device te gebruiken, cru gezegd zijn te vroeg hier mee uit de school geklapt en heeft te snel schoon schip willen maken, zie hoe de rest van de Europese autobouwers dat doen, Renault ligt al een jaar onder verdenking, de Franse overheid heeft een kritisch rapport proberen te laten verdwijnen Renault zelf weigert elke medewerking net als FCA.

https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/news/a31429/vw-defeat-device-legal-europe/

Ook nog een leuke hoe de werkelijke uitstoot van de concurrent is, de euro 5 en 6 TDI zijn veruit de schoonste.
https://www.its.leeds.ac.uk/about/news/implications-of-the-vw-scandal/
 
Liefde maakt blind,

Leg mij die eens uit, Nissan is veroordeeld voor het gebruik maken van een cheat device, hun schuld is bewezen!

De terugroep acties van VW zit geen enkele juridische druk verder vanuit de EU dus dat zal nog wel even duren.
 
Jazzik,

Gewoon objectief de feiten lezen, even die gekleurde vaghaat bril af ;)

https://olivierbeens.wordpress.com/2015/11/05/de-lange-aanloop-naar-de-dieselgate-fraude/
 
@ Bofkont,

Die bril van mij is zeker niet meer gekleurd dan dit van jou.

Volkswagen heeft net als alle andere fabrikanten de randen van de wetgeving opgezocht. Dat doen wij ook als we op de teller 140 km rijden waar 130 is toegestaan.

Daarnaast heeft Volkswagen met betrekking tot de verbruikstesten de regels wel degelijk overtreden. Dit is inmiddels ook bewezen en erkent. De TUV heeft hierin een bijzonder kwalijke rol gespeeld. Dit is ook de aanzet voor de discussie over de manier van testen.

Daarnaast heeft Volkswagen als enige de software toegepast om de NOX uitstoot te manipuleren op een manier die wettelijk verboden is.
Niet alleen het milieu heeft hiervan nadelen gehad maar ze hebben doordoor ook een groot oneigenlijk concurrentievoordeel gehad.

Feitelijk is het met Volkswagen net als met Trump.

Ze hebben de macht, hoeven zich niet aan regels te houden, leiden aan grootheidswaanzin, zijn niet in staat om de eigen fouten te erkennen en hebben een grote groep volgers/klanten/politici die het eigen belang sterk voorop stellen (bij Volkswagen komt daar de ondernemingsraad nog bij). Dat Volkswagen ook voor andere fabrikanten de dieselmotor de nek omdraait interesseert het bedrijf en die volgers voor geen meter. Hetzelfde geldt voor de uitstoot van hun auto's. Ze zitten toch niet in hun eigen uitlaat. Ik heb geen enkel respect voor de grote groep berijders die hun motor willens en wetens uit eigen belang niet laten aanpassen. Het is net als de rook van een sigaret uitblazen in het gezicht van de buurman. Het is net als met Trump, het interesseert niet wat het eigen gedrag voor een ander betekend.

Volkswagen en Trump hebben veel gemeen.
 
Liefde maakt blind,

Nee het is niet bewezen, de broncode van cheat device hebben ze nooit kunnen vinden en achterhalen.
VAG heeft zelf toegeven, dat spelletje hadden ze langer kunnen spelen net als FCA en Renault dat nu doen.

"De software, de broncode ervan in het motormanagement, is feitelijk niet gevonden en bovendien bedrijfsgeheim. In theorie had VW nog heel lang kunnen volhouden, dat er fouten in de manier van testen zaten "

https://olivierbeens.wordpress.com/2015/11/05/de-lange-aanloop-naar-de-dieselgate-fraude/
 
https://www.cbsnews.com/news/vw-just-the-latest-in-long-history-of-cheating-car-companies/

Ook een zeer interessante.
 
Het net sluit zich steeds verder om Renault.
https://www.nu.nl/economie/4543575/volledige-top-renault-betrokken-bij-fraude-met-emissietesten.html?utm_medium=website&utm_source=nieuwskoerier.nl
 
Terug
Bovenaan