VAG Dieselgate

28tgvpj.jpg


Is dit topic eindelijk naar pagina 9 van 'actieve topics' weggezakt, krijgt het geplaagde VAG weer dit aan zijn broek:

Automotive News zei:
[size=medium]VW's temporary Michigan home for diesel vehicles flagged for local violation

Volkswagen’s efforts to put its diesel emissions violations behind it hit a minor speed bump this week when the city of Pontiac, Mich., filed a lawsuit against the owners of the dilapidated Pontiac Silverdome, where thousands of VW diesel models are being stored after the company bought them back from customers.

The Silverdome, the former home of the NFL’s Detroit Lions and host of countless monster truck shows, is in violation of Pontiac’s building and safety codes, zoning ordinances and municipal code, in part for the storage of used cars on the lot, according to charges filed this week. The complaints, first reported by the Oakland Press, were filed against Silverdome owner Triple Investment Group, based in Detroit, in the 50th District Court of Pontiac. One of the zoning ordinance violations includes not having the necessary permit to park or store vehicles on the outside of a building. Thousands of VW and Audi models with diesel engines are being stored on the north and west parking lots of the stadium in Pontiac, north of Detroit. Each vehicle is tagged: “This vehicle not for sale.”

VW said it is confirming with its “service provider” that all permits which allow the vehicles to be stored at the Silverdome are up-to-date, per their contract, a VW spokeswoman told Automotive News. “We have not admitted responsibility to any of the citations,” said attorney J. Patrick Lennon, a partner at Honigman Miller Schwartz and Cohn, which represents Triple Investment. “We recognize the city’s positions and have been actively working with them. At this stage, we are both currently trying to reach across the table rather than pound on it. We hope a resolution can be reached in the near future.”

As part of a sweeping settlement with U.S. regulators over widespread emissions violations, vehicles equipped with VW’s 2.0-liter TDI diesel engines have been repurchased from owners, removed from dealerships and stored at regional sites. “These vehicles will be held and routinely maintained until it is determined whether an approved emissions modification becomes available,” VW said in a statement. “If approved, the settlement allows Volkswagen to modify affected 2.0L TDI vehicles so they can be returned to commerce or exported.” Vehicles which aren’t modified will be recycled.

The company said it’s removed about 25 percent of 475,000 2.0L TDI vehicles from the road in the nearly fourth months since the buyback program began.[/size]

bron

2kosqg.jpg


25% van 475.000, dat zijn er 118.750... da's geen kattenpis.

En GM mag wel blij zijn dat ze het merk Pontiac al ten grave hebben gedragen, want de naam wordt in dit nare verhaal wel erg vaak genoemd. Ook al gaat het hier om een voorstadje van Detroit, met 60.000 inwoners, het is niet fijn.
 
cirKel zei:
28tgvpj.jpg


Is dit topic eindelijk naar pagina 9 van 'actieve topics' weggezakt, krijgt het geplaagde VAG weer dit aan zijn broek:

Heeft niets met Dieselgate zelf te maken, meer met een ruimteprobleem voor de teruggenomen auto's.

Misschien is hier nog wel plaats voor de auto's?

boneyard2.jpg
 
28tgvpj.jpg


Gelukkig hongeren ze de VW's niet uit, in de voorgrond ziet u de voederplaats, de VW's hebben kennelijk behoorlijk trek, gezien ze met wijd opengesperde muil staan te wachten op de hamburgers.
Hamburgers? Ook Duits? Nee, dan schrijf je het met een HOOFDLETTER. Hamburger dus. Da's wat anders.... Hoewel...
a015.gif
een smakelijke hamburger aan het begin van een zin is dan wel weer een Hamburger....
a026.gif
Weet je wat? Doe mij maar géén Wolfsburger...
 
Sjoemelsoftware
Volkswagen-topman bekent schuld in de VS

5 augustus 2017
Een hooggeplaatste Volkswagen-bestuurder heeft in de Verenigde Staten schuld bekend in een rechtszaak over de sjoemelsoftwarefraude. Het gaat om Oliver Schmidt, die er tot maart 2015 verantwoordelijk voor was dat het Duitse concern in de VS aan alle milieuregels voldeed. Schmidt werd begin dit jaar gearresteerd. Hij wordt ervan beschuldigd bewust autoriteiten te hebben misleid en riskeert een celstraf van maximaal zeven jaar. In de zaak bij de federale rechter in Detroit wordt naar verwachting begin december uitspraak gedaan. Volkswagen raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van dieselwagens. Die waren voorzien van software waardoor ze in het laboratorium schoner leken dan ze in het dagelijks gebruik zijn. (ANP/Bloomberg)
 
Miljardenboete dreigt voor Peugeot in dieselschandaal

De Franse autofabrikant PSA Peugeot Citroën krijgt mogelijk een boete van circa 5 miljard euro vanwege betrokkenheid bij het dieselschandaal. Dat meldt de Franse krant Le Monde.
De krant baseert zich daarbij op documenten van de fraudewaakhond van het Franse ministerie van Economische Zaken. De boete-omvang zou zo'n 10 procent van de jaaromzet zijn.

In april werd duidelijk dat justitie in Frankrijk een officieel onderzoek doet bij PSA Peugeot Citroën. Het concern wordt ervan beschuldigd te hebben gesjoemeld met de uitstootwaarden van dieselwagens.

Het autoconcern zegt in een reactie dat het niets gehoord heeft van de autoriteiten over de voortgang van het onderzoek. Peugeot is ontzet dat informatie hoerover op straat is komen te liggen en gaat daar mogelijk werk van maken. Ook spreekt het bedrijf opnieuw de beschuldigingen tegen.

Volkswagen

PSA is niet de eerste autobouwer die onder de loep wordt genomen in Frankrijk. Zo begon het OM er eerder ook al onderzoeken naar mogelijke fraude bij branchegenoten Renault en Fiat Chrysler.

De autowereld is al sinds september 2015 in de ban van het dieselschandaal. Toen bleek dat Volkswagen jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen auto's.

De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes voor het Duitse concern.

https://www.nu.nl/economie/4913489/miljardenboete-dreigt-peugeot-in-dieselschandaal.html
 
Dit dus,

https://www.automobilwoche.de/article/20170906/NACHRICHTEN/170909926/dieselfahrzeuge-im-emissionsvergleich-vw-modelle-stossen-am-wenigsten-stickoxid-aus

Jos.
 
Heb ik altijd al geroepen Jos in diverse dieselgate topics, en onderbouwt met talloze linkjes.
Maar in de hoofden van de onwetenden is VAG de vuilste omdat er toch sjoemel software is gebruikt.
Ze kunnen niet begrijpen dat het gebruik van dit cheat device volkomen los staat van de daadwerkelijke uitstoot.
https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/09/19/reports-volkswagen-cleanest-among-dirtiest-diesels-as-collusion-among-oems-and-bureaucrats-emerges/#74224238e419

En hier de grootste vervuiler.
https://www.thetimes.co.uk/article/renault-diesels-are-worst-polluters-jlsdzsr7c
 
Nu ook in Duitsland een hoge jongen uit de VAG-stal (Audi in dit geval) gearresteerd: https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/eil-hochrangiger-ex-vw-manager-in-haft-1.3687618
 
Oud-topman Volkswagen krijgt 7 jaar voor rol in sjoemelschandaal

oormalig Volkswagen-topman Oliver Schmidt is door een Amerikaanse rechter veroordeeld tot zeven jaar cel voor zijn rol in het wereldwijde emissieschandaal, dat bekend werd als de sjoemelaffaire.

Volgens de rechter was Schmidt een sleutelfiguur in het schandaal en gebruikte hij de misstanden om carrière te kunnen maken.

De Duitser Schmidt werd begin dit jaar opgepakt. Hij was manager in Detroit, waar de uitstoot van 600.000 auto's werd gemanipuleerd. In augustus bekende hij voor de rechter schuld aan betrokkenheid bij het gesjoemel. Hij zei dat hij zich tussen 2012 en 2015 schuldig had gemaakt aan samenzwering en fraude.

Testsituatie
Het schandaal kwam in 2014 aan het licht. Volkswagen installeerde software waardoor een auto 'wist' of hij werd getest in een lab of wanneer hij op de weg reed. In de testsituatie werd de uitstoot beperkt. Op de weg stootten sommige auto's veertig keer zo veel vervuilende stoffen uit als toegestaan. Naar schatting gaat het wereldwijd om zo'n 11 miljoen auto's.

Het Duitse concern kocht vervolging van de Amerikaanse justitie in januari af voor een bedrag van 4,3 miljard euro. Wel werden Schmidt en zeven andere Volkswagen-topmannen in de VS aangeklaagd. https://nos.nl/artikel/2206312-oud-topman-volkswagen-krijgt-7-jaar-voor-rol-in-sjoemelschandaal.html
 
De pr machine van Vw draait in elk geval overuren. Het lijkt er op dat de reclame bureaus opdracht hebben gekregen zo vaak mogelijk het woord 'vertrouwen' in de vw commercials te verwerken...
 
s velthuis zei:
De pr machine van Vw draait in elk geval overuren. Het lijkt er op dat de reclame bureaus opdracht hebben gekregen zo vaak mogelijk het woord 'vertrouwen' in de vw commercials te verwerken...

Het werkt wel, want de verkopen zijn er naar!:cool:
 
speedtouch zei:
s velthuis zei:
De pr machine van Vw draait in elk geval overuren. Het lijkt er op dat de reclame bureaus opdracht hebben gekregen zo vaak mogelijk het woord 'vertrouwen' in de vw commercials te verwerken...

Het werkt wel, want de verkopen zijn er naar!:cool:

Tuurlijk, principes tellen tegenwoordig niet meer. :T
 
Excuses Volkswagen voor uitlaatgas-proeven met apen

Het autoconcern Volkswagen heeft excuses aangeboden voor dierproeven in de VS waarbij apen uitlaatgassen moesten inademen. "We zijn ervan overtuigd dat de gekozen wetenschappelijke methode fout was en verontschuldigen ons voor het wangedrag", staat in een verklaring.

In Duitsland ontstond commotie toen in de nasleep van het sjoemeldiesel-schandaal duidelijk werd dat in 2014 in Amerika apen zijn gebruikt in een poging aan te tonen dat moderne VW-dieselauto's veel minder vervuilend zijn dan oudere Kevers.

Walgelijk en absurd
"Tien apen urenlang moedwillig uitlaatgas laten inademen is walgelijk en absurd", zei premier Stephan Weil van Nedersaksen. Die Duitse deelstaat is grootaandeelhouder van het autoconcern. Hij eiste van Volkswagen de garantie dat er nooit meer zulke dierproeven worden gedaan.

In het onderzoeksverslag over de affaire zegt de Amerikaanse onderzoeker Jake McDonald dat de apen vier uur lang in een luchtdichte ruimte werden gezet, waar ze uitstoot van dieselauto's inademden. Om de dieren rustig te houden, werden tijdens de test tekenfilms vertoond. "Daar keken ze graag naar", zei McDonald.

Geen bewijs
De apen zouden door de proeven geen blijvende schade hebben opgelopen. Duidelijk bewijs voor het 'schoner zijn' van modernere diesels leverden de dierproeven overigens niet.

Volkswagen was niet de enige fabrikant die apen gebruikte om de uitstoot van dieselauto's te testen. De organisatie die het onderzoek financierde, werd ook gesponsord door BMW en Daimler-Benz.
https://nos.nl/artikel/2214074-excuses-volkswagen-voor-uitlaatgas-proeven-met-apen.html
 
En iedere keer als je denkt dat de strontput nu wel leeg is, blijkt het toch weer erger te kunnen. Nieuwe apen uit de mouw...

Ik neem aan dat de verkopen weer met 10% zullen stijgen.
 
Carfanatic zei:
Excuses Volkswagen voor uitlaatgas-proeven met apen

Het autoconcern Volkswagen heeft excuses aangeboden voor dierproeven in de VS waarbij apen uitlaatgassen moesten inademen. "We zijn ervan overtuigd dat de gekozen wetenschappelijke methode fout was en verontschuldigen ons voor het wangedrag", staat in een verklaring.

In Duitsland ontstond commotie toen in de nasleep van het sjoemeldiesel-schandaal duidelijk werd dat in 2014 in Amerika apen zijn gebruikt in een poging aan te tonen dat moderne VW-dieselauto's veel minder vervuilend zijn dan oudere Kevers.

Walgelijk en absurd
"Tien apen urenlang moedwillig uitlaatgas laten inademen is walgelijk en absurd", zei premier Stephan Weil van Nedersaksen. Die Duitse deelstaat is grootaandeelhouder van het autoconcern. Hij eiste van Volkswagen de garantie dat er nooit meer zulke dierproeven worden gedaan.

In het onderzoeksverslag over de affaire zegt de Amerikaanse onderzoeker Jake McDonald dat de apen vier uur lang in een luchtdichte ruimte werden gezet, waar ze uitstoot van dieselauto's inademden. Om de dieren rustig te houden, werden tijdens de test tekenfilms vertoond. "Daar keken ze graag naar", zei McDonald.

Geen bewijs
De apen zouden door de proeven geen blijvende schade hebben opgelopen. Duidelijk bewijs voor het 'schoner zijn' van modernere diesels leverden de dierproeven overigens niet.

Volkswagen was niet de enige fabrikant die apen gebruikte om de uitstoot van dieselauto's te testen. De organisatie die het onderzoek financierde, werd ook gesponsord door BMW en Daimler-Benz.
https://nos.nl/artikel/2214074-excuses-volkswagen-voor-uitlaatgas-proeven-met-apen.html

Hoe komt zoiets tot stand vraag ik me dan altijd af. Wordt erover vergaderd en collectief besloten " nou dat is een goed idee". Hoe kom je er op.
 
Die apen hebben ze wel in eigen huis gevonden vermoed ik: er lijken er genoeg rond te lopen bij VAG!
 
Jay DoubleYou zei:
Triest! Je zou haast geen auto meer kopen van een van de betrokken merken. (n)

Waarom 'haast'? Wat moet een merk nog doen voor een consument echt begint te veroordelen? De beesten zouden er niets aan hebben overgehouden. Als ze echt een statement hadden willen maken waarom zijn de heren van de VAG top dan zelf niet in die kamer gaan zitten? Gasdicht met een dieseluitlaat erop, dat verzin je toch niet.
Maar het is niet erg. Ze hebben al (weer eens) sorry gezegd...
 
s velthuis zei:
Jay DoubleYou zei:
Triest! Je zou haast geen auto meer kopen van een van de betrokken merken. (n)

Waarom 'haast'? Wat moet een merk nog doen voor een consument echt begint te veroordelen? De beesten zouden er niets aan hebben overgehouden. Als ze echt een statement hadden willen maken waarom zijn de heren van de VAG top dan zelf niet in die kamer gaan zitten? Gasdicht met een dieseluitlaat erop, dat verzin je toch niet.

Heb je gelijk in. Helemaal mee eens.
 
"VW heeft dit onderzoek niet uitgevoerd.
Maar een organisatie die ook door BMW en Daimler gefinaceerd werd.
VAG is de enige die zijn verontschuldigingen aanbied , BMW en Diamler blijven stil"

Ander nieuws wat niet op autoweek heeft gestaan, oktober 2017
https://www.rtlnieuws.nl/economie/fiat-verdacht-van-fraude-en-hinderen-gerechtelijk-onderzoek

FCA verdacht van fraude en hinderen gerechtelijk onderzoek.
 
Bofkont zei:
"VW heeft dit onderzoek niet uitgevoerd.
Maar een organisatie die ook door BMW en Daimler gefinaceerd werd.
VAG is de enige die zijn verontschuldigingen aanbied , BMW en Diamler blijven stil"

Duitsers die iets niet wisten... Ook al zo'n heikel punt. Maar goed, ze zullen er wel mee blijven wegkomen. En anders hebben ze genoeg wurgcontracten met leasemaatschappijen en bij elkaar gefraudeerde aanbestedingen bij overheden klaar staan om een poosje door te kunnen.

Onvoorstelbaar. Echt onvoorstelbaar. Over maatschappelijk verantwoord ondernemen gesproken.
 
Barri zei:
Twix zei:
Excuses Volkswagen voor uitlaatgas-proeven met apen
(...)

Hoe komt zoiets tot stand vraag ik me dan altijd af. Wordt erover vergaderd en collectief besloten " nou dat is een goed idee". Hoe kom je er op.
Precies dit vroeg ik me ook af. Onbegrijpelijk!

Ze hadden niet alleen apen in de gaskamer gestopt, er zijn blijkbaar ook mensproeven ingezet:

https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/googleamp/artikel/2214305-ook-menselijke-proeven-met-uitlaatgassen.html

Maar de Duitse merken wassen hun handen in onschuld, (ze wussten het nicht...), want je vraagt wel om onderzoek aan een bureautje, maar ja, weet jij veel hoe ze dat aanpakken in Mexico?

De nasmaak begint wel heel zuur te worden. Hoe krijgen ze het voor elkaar en hoe komt het dat ook dit weer zo gelaten over de kant kan gaan? Onbegrijpelijk. Maar ja, ze rijden zo lekker joh. Fok die principes.
 
Velthuis niet overdrijven aub, dit soort proeven zijn heel normaal helaas, op zowel mensen als dieren.
https://www.autoweek.nl/nieuws/rivm-schrikt-niet-van-proefpersonen/

Maar nu het woordje VW erbij zit schiet men gelijk in een stuip.
Het is vooral selectieve verontwaardiging en sensatie.
 
Klopt idd Barri, dat met die apen is echt verwerpelijk en schokkend, ik ben dan ook tegenstander van welke dierenproeven dan ook.
Maar in het geval van mensen die vrijwillig meewerken zie ik het probleem niet.
Precies hetzelfde als roken.
 
Bofkont zei:
Velthuis niet overdrijven aub, dit soort proeven zijn heel normaal helaas, op zowel mensen als dieren.
https://www.autoweek.nl/nieuws/rivm-schrikt-niet-van-proefpersonen/

Maar nu het woordje VW erbij zit schiet men gelijk in een stuip.
Het is vooral selectieve verontwaardiging en sensatie.

Nee, niet alleen het woordje VW. Ze lopen op eieren en dat moeten ze beseffen. Ze liggen onder een vergrootglas en dat moeten ze beseffen. Ze lopen van fraudezaak naar fraudezaak en proberen ondertussen voortdurend van alles onder het kleed te vegen en ze blijven er niet mee wegkomen. Gaskamers bouwen met als doel om het eigen straatje schoon te vegen is zeker ethisch nooit te verantwoorden. Dan had de top van de duitse autobouwers er zelf in moeten gaan zitten en tekenfilmpjes moeten gaan kijken. Dan maken ze een statement. De uitkomst van het onderzoek was ongewis, maar gelukkig zijn er geen luchtweginfecties ontstaan. Het doel van onderzoek is om dat te achterhalen. Maw, de uitkomst stond niet vast. Die luchtweginfecties (en erger) hadden er net zo makkelijk wel kunnen zijn.
VW mag zo langzamerhand wel eens gaan beseffen dat het tijd wordt om moreel verantwoord te gaan ondernemen. Het is geen 1940 meer.
 
Bofkont zei:
Klopt idd Barri, dat met die apen is echt verwerpelijk en schokkend, ik ben dan ook tegenstander van welke dierenproeven dan ook.
Maar in het geval van mensen die vrijwillig meewerken zie ik het probleem niet.
Precies hetzelfde als roken.

De vraag is hoe vrijwillig vrijwillig is en de vraag is wat er als vergoeding en informatie tegenover is gezet. Mensen mogen als proefkonijn worden ingezet, ook met vergoeding, maar die vergoeding mag nooit zodanig zijn dat het de instemming beïnvloedt. En dat is een heikel punt. Want waar de één dat voor een ton nog niet zal doen, zet de ander voor een krat bier al een kruisje in het vak. Wat noem je vrijwillig?

Dan nog blijft het bizar dat uitgerekend VW (zoek even de geschiedenis van het bedrijf op, met name rond de oorlogsjaren) een onderzoek waarbij uitlaatgassen ingeademd worden mee gaat financieren. En met wel doel? Om de motoren echt schoon te krijgen? Nee, natuurlijk niet. Om het economisch gewin zo hoog mogelijk te krijgen. En voor dat doel waren alle middelen geoorloofd, inclusief fraude en misleiding.
 
Laatste nieuws is dat ook het Nederlandse RIVM vergelijkbare proeven deed met mensen.

@s velthuis: vrijwillig is als je zonder dwang deelneemt aan die proeven. En natuurlijk speelt de vergoeding daarin een rol, maar uiteindelijk kan heden ten dage iedereen nog altijd nee zeggen. Die vergelijking met de 2de wereldoorlog en Duitsland slaat nergens op.

Nu staan de VAG groep, Daimler en BMW in de spotlights, maar het zou mij niet verbazen dat alle andere grote autoproducenten vergelijkbaar onderzoek lieten uitvoeren.

Dierproeven zijn in principe verwerpelijk, al naar gelang het beoogde doel, maar zonder dat zouden we op gezondheidsgebied nog lang niet zo ver zijn als dat we nu zijn. Er worden heden ten dage miljarden dieren opgeofferd voor een veel minder nobel doel: namelijk een lekker stukje vlees op het bord of barbecue. Dus laten we nou niet zo schijnheilig doen.
 
ForEverFord zei:
@s velthuis: vrijwillig is als je zonder dwang deelneemt aan die proeven. En natuurlijk speelt de vergoeding daarin een rol, maar uiteindelijk kan heden ten dage iedereen nog altijd nee zeggen. Die vergelijking met de 2de wereldoorlog en Duitsland slaat nergens op.

Die vergelijking komt niet van mij, die vergelijking hebben ze zelf wel voor gezorgd en wordt in Duitsland momenteel ruimschoots aangehaald. De tijd dat je je van de omgeving niets hoefde aan te trekken in het runnen van je business is definitief voorbij. En inderdaad: wat jij noemt is de theoretisch de definitie van vrijwillig. Maar ik wil dan wel weten met welke voorkennis de proefkonijnen het lab ingestuurd zijn en met welke vergoeding en welke morele druk. Van voor een mille zijn er zat armlastige studenten te vinden die gewoon ja zeggen, waarbij het de vraag is in hoeverre de gevolgen overzien kunnen worden. Let wel: het ging al om proeven met doel tot meer financieel gewin. Dierproeven zijn zeker ook omstreden, maar de grenzen van de ethiek worden wel mede bepaald door het doel. Dierproeven om medicijnen te ontwikkelen tegen slopende ziektes liggen maatschappelijk lang niet zo gevoelig als dierproeven voor luxeartikelen. De ethische commissie (en de toplui van de betreffende autoconcerns) hebben simpelweg een enorme misstap gemaakt toen ze toestemming gaven aan een autofabrikant met een berucht verleden uit de tweede wereldoorlog voor dergelijke experimenten die inderdaad alle foute associaties oproepen die het maar kan oproepen. En als Volkswagen nou in principe altijd netjes binnen de lijntjes zou kleuren, zou dat nog ergens tot daaraan toe zijn. Maar er stapelt nou wel heel veel op. Niet voor niets maken ze nu voor het eerst wel in korte tijd een keer echte excuses, in plaats van eindeloos er omheen te draaien.
 
Zucht..

Ik ken ook een paar mensen die met "tests" hebben meegedaan, je krijgt van te voren goede uitleg, en een in sommige gevallen een bak geld.
Het is niet zo dat er domme of arme mensen die alleen doen, nee dit zijn mensen die denken "makkelijk en snel" geld te verdienen.
Met die mensen heb ik cru gezegd geen medelijden, ze doen het zelf.
Ik kende ook een heel leuk vrouwtje/meisje/jonge dame, super aardig, maar zij deed werk waarin je per uur werd betaald. Daardoor raakte ze uiteindelijk in een strijd om haar kinderen, ja super sneu , echt waar, maar ze heeft het toch zelf gedaan.

Wat ik vooral raar vind, in alle berichten blijkt dat VAG niet de enige is, maar niemand valt over BMW of Daimler. Zelfs in ons land is het gebeurd, hoor je ook niemand over.

Hoor je het woord VAG en iedereen staat op en wijst, nouja iedereen, vooral wat journalisten "en mensen die (denken) er verstand van te hebben" .
Bespreek je bij de gewone consument/mens het , dan is het "ja dat kan ook niet he? Heb je gisteren de Luizenmoeder ook gezien?"

Ik vind het bijzonder dat VAG als enige altijd en overal onder een vergrootglas licht, ik ga geen enkel iets goed praten, begrijp me niet verkeerd, maar laten we niet doen alsof VAG de enige rotte appel is en de rest allemaal de meest brave kinderen uit de klas.

FCA is ook niet zuiver, of Toyota.
Ik vind het ook bijzonder dat VAG altijd het boetekleed aantrekt/krijgt, en toch lijken de verkoopcijfers er niet echt minder door te worden, en ook het imago van VAG niet, ja journalisten en autokenners/liefhebbers/forummers vinden het dat VAG niet kan, en de rest, die haalt de schouders op.

Persoonlijk denk ik wel eens dat VAG het boetekleed krijgt omdat zij een ijzersterk (los van of het terecht is) imago hebben, want wat zou er gebeuren als er nu een merk was die minder stabiel zou zijn en zo onder een vergrootglas zou liggen, FIAT of Renault of Citroën of Toyota... Die zouden nooit zo lang overeind blijven...
Het is allang bekend dat er in Duitsland samenwerking is (lees kartelvorming), dus waarom zouden er niet onderling afspraken zijn gemaakt over de sjoemeldingen, al dan niet met hulp van, of onder invloed van bovenaf (regeringen /EU etc)
 
Wel apart dat in NL de proeven door een RIJKS-instituut werden gedaan en nog niet zo lang geleden!

En wat het boetekleed betreft, eerder op dit forum is een overzicht gepubliceerd van automerken die presteren 'Above and beyond the legal NOx limits'.
Daar kwamen VAG (Volkswagen, Seat-Skoda en Audi) er het beste uit, gevolgd door BMW-Mini, met 2-3x over the limit. Het slechtst scoorden Fiat, Suzuki, Renault en Nissan met 13-14x! Opel-Vauxall 10x, Hyundai 7x, MB 6x, en een hele reeks nog veel slechter dan VAG (Kia, Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Toyota, Land Rover, Citroën, Volvo, Honda, Mazda). Allemaal 2x zo hoog of slechter dan VW.

Ik wil sjoemelen niet goedpraten maar het wordt toch wel eens tijd dat de andere merken ook worden aangepakt (en dat de VAG-bashers hun oogkleppen afdoen). Dat daar ook gesjoemeld wordt is toch wel zeer waarschijnlijk (hoe komen die anders door de testen?).
 
Opvallend is dat (ook nu) VAG als enige reageert met een verontschuldiging. BMW en Daimler doen alsof hun neus bloedt. Zo ook met de sjoemelsoftware; VAG heeft schuld erkend, de andere merken moeten eerst nog fors worden aangepakt voordat zij iets toegeven. Hoop dat dan ook gaat gebeuren. Zo kan men VAG toch als wat sympathieker zien dan de hele lijst vanaf Fiat tot en met Mazda (zie boven).
 
Meeuw zei:
Opvallend is dat (ook nu) VAG als enige reageert met een verontschuldiging. BMW en Daimler doen alsof hun neus bloedt. Zo ook met de sjoemelsoftware; VAG heeft schuld erkend, de andere merken moeten eerst nog fors worden aangepakt voordat zij iets toegeven. Hoop dat dan ook gaat gebeuren. Zo kan men VAG toch als wat sympathieker zien dan de hele lijst vanaf Fiat tot en met Mazda (zie boven).

Dat ik met je eens. Dat 'ook nu' zie ik minder, alle voorgaande issues hebben ze vooral zo lang mogelijk onder het kleed proberen te schuiven, maar deze 'toyota' aanpak is verfrissend en helpt wel een beetje mee in het vertrouwen. Dat BMW en Daimler meer uit de wind zijn gebleven heeft denk ik te maken met het feit dat het cumulatief werkt. De emmer bij VAG is de afgelopen 15 jaar gewoon voller gedruppeld. Dezelfde druppel in drie verschillende emmers heeft dan ook een verschillend effect.
 
Meeuw zei:
Opvallend is dat (ook nu) VAG als enige reageert met een verontschuldiging. BMW en Daimler doen alsof hun neus bloedt. Zo ook met de sjoemelsoftware; VAG heeft schuld erkend, de andere merken moeten eerst nog fors worden aangepakt voordat zij iets toegeven. Hoop dat dan ook gaat gebeuren. Zo kan men VAG toch als wat sympathieker zien dan de hele lijst vanaf Fiat tot en met Mazda (zie boven).

Als je het nieuws hebt gevolgd weet je dat alleen VW zo stom is geweest om te sjoemelen in de VS en daar daar zijn ze niet zo zuinig met rechtzaken.
In de EU kijken we met zijn allen de andere kant op, dat is weer het andere uiterste.
 
Monsiour vergeten we FCA voor het gemak maar even?
En sinds enkele dagen ford?

https://www.thedrive.com/sheetmetal/17555/ford-becomes-newest-target-of-diesel-emissions-cheat-lawsuit
 
Bofkont zei:
Monsiour vergeten we FCA voor het gemak maar even?
En sinds enkele dagen ford?

https://www.thedrive.com/sheetmetal/17555/ford-becomes-newest-target-of-diesel-emissions-cheat-lawsuit

Neeeeeeheeeeeeeeee, je weet nu toch inmiddels wel dat alleen VAG sjoemelt, en slecht is... De rest doet dat niet... Dat zijn de goede jongens, VAG is Duivels... Je moet wel blijven opletten Bofkont! :T
 
Bofkont zei:
Monsiour vergeten we FCA voor het gemak maar even?
En sinds enkele dagen ford?

https://www.thedrive.com/sheetmetal/17555/ford-becomes-newest-target-of-diesel-emissions-cheat-lawsuit


De dieselemissieschandalen hebben hun ronde gemaakt sinds 2015, toen Dieselgate van Volkswagen brak. Nu, in de aankomende maand 2018, voegt Ford zich bij de rangen van Volkswagen, Mercedes, Audi, FCA, BMW en anderen die worden beschuldigd van het negeren van emissienormen. Bloomberg meldt dat Ford en leverancier Bosch het doelwit zijn van een rechtszaak met betrekking tot de schadelijke emissies van meer dan een half miljoen van de zware F-250 en F-350 vrachtwagens verkocht met dieselmotoren tussen 2011 en 2017, vanwege de uitstoot van lachgas zei tot 50 keer de toegestane limiet. De rechtszaak eist in totaal 58 overtredingen tegen staats- en federale wetten.

Ford en Bosch worden beschuldigd van samenzwering om de zware emissies van controleurs te verbergen, door de computer te programmeren om te detecteren wanneer het voertuig emissietests ondergaat. Het programmeren van deze aard, een "manipulatievoorziening" genoemd, werd gebruikt als onderdeel van de systemen voor het vals spelen van Volkswagen.

Deze rechtszaak kon Ford niet slechter bereiken, want het bedrijf kondigde aan dat de F-150 op maandag de optie van een 3.0-liter dieselmotor zal krijgen , met als antwoord: "Graag gedaan, vrachtwagenfans," in de onthulling opent nu het bedrijf voor schaamte. De ontijdige opduiking van deze rechtszaak kan de perspectieven van de klant op deze nieuwe motor aantasten.

Tsja, de EPA is er maar druk mee ... ;)

En het is natuurlijk allemaal de schuld van Volkswagen. o_O
 
Blackadder the 5th zei:
Bloomberg meldt dat Ford en leverancier Bosch het doelwit zijn van een rechtszaak met betrekking tot de schadelijke emissies van meer dan een half miljoen van de zware F-250 en F-350 vrachtwagens verkocht met dieselmotoren tussen 2011 en 2017, vanwege de uitstoot van lachgas zei tot 50 keer de toegestane limiet. De rechtszaak eist in totaal 58 overtredingen tegen staats- en federale wetten.

Maar als ik dit even zo lees, dan is Ford na Dieselgate en alle schandalen er nog mee doorgegaan?

En hoe erg is die 50x toegestane limiet? En dan die 58 overtredingen, hoe staat in dat eigenlijk in verhouding met VAG? Ik heb niet echt kaas van de wetgeving en zeker niet die van de USA , maar 58 wetten overtreden, dat doe je niet zomaar...

Dit maakt trouwens VAG niet beter, of minder slecht, maar meer dat "iedereen" haast niet zuiver lijkt. En eigenlijk is dat misschien nog veel triester dan het hele sjoemelen.

Overigens, als erbij VAG het WO II-verhaal erbij mag worden gehaald, moeten we bij Ford zeker de Pinto en de Explorer niet vergeten, immers is het goedkoper om families een schadevergoeding te geven, dan een auto aan te passen....
 
Mensen in een kamer stoppen en er gas in laten lopen ligt gewoon erg gevoelig. Dat dan uitgerekend het merk Volkswagen ook deelneemt dat zijn oorsprong in de Nazi jaren vindt (het project kwam uit de koker van Adolf) kan dan nare gedachten opwekken. Daar kan je wat van vinden maar erg handig is het allemaal niet. Je kan het al niet meer goed doen. Daarna roepen dat je het niet wist helpt ook niet mee (Daimler). De bal is dan wel rond zeg maar.
 
Ik denk dat alle autofabrikanten op dat punt de grenzen zoeken, resp. proberen te omzeilen, want daar draait toch alles om, 'de indruk wekken dat'.
Op dat punt zal iedere fabrikant hetzelfde zijn. Het zijn allemaal ingewikkelde rekensommen.
Volkswagen floreert meer dan ooit denk ik, kijk maar naar de verkopen.
 
Zolang het bij het gros van de mensen niet boeit zal er ook weinig veranderen. Verbruikscijfers zijn al heel lang een soort sprookje.Een enkeling daargelaten boeit het meestal niet dat het verbruik in de praktijk bijna niet haalbaar is.Mensen kunnen een merk of product maken of breken met hun portemonnee, moet het ze wel boeien.
 
Pjötr zei:
Dit maakt trouwens VAG niet beter, of minder slecht, maar meer dat "iedereen" haast niet zuiver lijkt. En eigenlijk is dat misschien nog veel triester dan het hele sjoemelen.

Dit is volgens mij ook de reden dat de consument gewoon VAG auto's blijft kopen. Iedereen weet dat de meeste zo niet alle fabrikanten trucjes toepassen om gunstiger uit de test te komen. Moreel gezien zijn ze allemaal even fout. En als zelfs de overheden de fabrikanten hiermee weg laten komen, moet je van de consument ook niks verwachten. En dan zijn er nog tig andere schandalen te noemen in de voorbije decennia. Die merken bestaan ook allemaal nog en verkopen ook veel auto's.
 
Misschien mag je juist van de consument wat verwachten. Eigen verantwoording nemen en niet alles afwentelen op de overheid.
 
Boppie zei:
Misschien mag je juist van de consument wat verwachten. Eigen verantwoording nemen en niet alles afwentelen op de overheid.

Eens. Net als met je voorgaande posts trouwens. In elk geval wel interessante materie waar de meningen duidelijk over kunnen verschillen.
 
Terug
Bovenaan