Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
https://europe.autonews.com/article/20160421/ANE/160429960/psa-raided-by-french-govt-emissions-investigators[size=x-large]PSA raided by French gov't emissions investigators[/size]
Staff and wire reports
Automotive News Europe | April 21, 2016 18:35 CET
-- UPDATED: April 22 10:55 CET - adds investigator comment
[size=medium]
PARIS -- PSA Group offices were raided by fraud investigators as part of a government probe on pollutants in the automobile sector.
The French Economy Ministry's fraud office said it searched five premises following "anomalies" in emissions tests.
PSA sites in Saint-Ouen, Velizy, La Garenne-Colombes, Carrieres-sous-Poissy and Montbeliard were raided Thursday after irregularities were spotted in the nitrogen-oxide emissions of three diesel vehicles.
"It was unexpected, a total surprise," a PSA spokesman said.
In a statement, the automaker said: "PSA Group confirms compliance of its vehicles in pollutant emissions in all countries where it operates. PSA Group is fully cooperating with the authorities."
French authorities started a probe in September into Volkswagen's emissions-rigging in its diesel cars and expanded the investigation to cover all carmakers. Separately, the country's environmental regulator began randomly testing vehicles to check differences between lab results and real-world emissions.
The industrywide probe is open and ongoing, a spokeswoman for the fraud body said. The fraud authority had said in March that no evidence of cheating had so far been found. It declined on Friday to comment on the status of the investigation.
Gov't commission hearing
The French Environment Ministry this month said that a committee appointed to look into emissions was hearing from carmakers and that tests were to be conducted on 100 vehicles. A ministry commission will hear Gilles Le Borgne, PSA's head of research and development, and Christian Chapelle, the company's head of drivetrains and chassis, on April 28.
In January, shares in Renault fell sharply on news that it had been raided by French regulators. PSA's shares fell to as low as 13.47 euros and traded down 2.7 percent at 13.73 euros as 9:29 a.m. in Paris on Friday.
Volkswagen last year admitted to using software to conceal the level of toxic emissions in 11 million diesel vehicles sold worldwide. The VW case has prompted investigations across several countries into Volkswagen, as well as checks on other car manufacturers and a tightening of emissions regulations that some industry analysts think could hit the entire diesel vehicle industry - a key market for PSA and Renault.
[/size]
[size=x-large]Franse autoriteiten vallen kantoren PSA Group binnen[/size]
[size=medium]
De Franse autoriteiten hebben invallen gedaan bij PSA Group (Peugeot, Citroën en DS) in Parijs. De acties horen bij een overheidsonderzoek naar afwijkingen in emissietesten.
De autoriteiten stormden op donderdag PSA-faciliteitenin Saint-Ouen, Velizy, La Garenne-Colombes, Carrieres-sous-Poissy en Montbeliard binnen. Ze zouden onregelmatigheden hebben ontdekt in de NOx-uitstootcijfers van drie dieselmodellen van PSA.
Verrassing
Volgens het Franse autoconcern was de inval een complete verrassing. In een verklaring liet het weten: “PSA Group bevestigt dat zijn voertuigen voldoen aan alle emissie-eisen in de landen waarin ze verkocht worden. PSA Group zal volledig meewerken aan een onderzoek.”
Geen bewijs
Vorig jaar september zijn de autoriteiten begonnen met een onderzoek naar Volkswagen, maar sindsdien is dat uitgebreid naar andere merken. In maart was er nog geen bewijs van fraude gevonden, maar hoe het onderzoek er nu voor staat, is onbekend.
Ondervragen
Volgens het Ministerie van Milieu worden tests uitgevoerd op honderd voertuigen. Een commissie zal op 28 april twee topmannen van PSA ondervragen: Gilles Le Borgne (hoofd research & development) en Christian Chapelle (verantwoordelijk voor de aandrijflijnen).[/size].
[size=medium]
Sjoemelbak gratis thuis gerepareerd
Nog dit jaar krijgen alle autobezitters die zijn getroffen door het dieselschandaal een aanpassing van de auto aangeboden.
In totaal zullen in Nederland 160.000 auto’s die afkomstig zijn van de VW-groep onder handen worden genomen. Het gaat om bepaalde typen dieselauto’s van onder meer de merken Volkswagen en Audi. De eerste duizenden brieven waarin autobezitters het aanbod krijgen voor de behandeling, zijn inmiddels verstuurd.
Dit is bekendgemaakt bij de lancering van het jaarverslag van Pon Holdings, het bedrijf dat de auto’s van VW importeert. De gigantische operatie gebeurt onder regie van Pon. In het overgrote deel van de gevallen krijgen de auto’s een kleine aanpassing van de software in de auto; in een klein aantal gevallen wordt de motor aangepast met een klein apparaatje.
Bijzonder is dat de autobezitter niet naar een garage of dealer hoeft. De aanpassing gebeurt op de plaats waar de autobezitter dat graag wil. Dat kan bij het huisadres zijn maar ook op de parkeerplaats van het bedrijf waar de autobezitter werkt.
Na de aanpassing voldoet de auto weer aan de normen.
Het gaat om een van de grootste operaties in de Nederlandse autogeschiedenis. Het is een gevolg van het zogenaamde dieselgate. Vorig jaar september lekte uit dat dieselauto’s zodanig waren aangepast dat de uitstoot van schadelijke stoffen veel minder leek dan de echte uitstoot.
De zaak heeft VW (de grootste industriële onderneming van Europa) een enorm verlies opgeleverd, zowel in aanzien als in geld. Er worden miljarden euro’s uitgetrokken om auto’s aan te passen of (zoals in de VS) autobezitters te compenseren door de auto’s op te kopen. In totaal gaat het wereldwijd om tenminste elf miljoen auto’s.
De Duitse heeft afgelopen week opnieuw ingegrepen en verordonneerd dat 630.000 dieselauto’s naar de garage moeten teurgkomen omdat er mogelijk (milieu-)schade ontstaat door foute temperatuurmetingen in de motor. Deze zaak staat los van dieselgate en betreft auto’s van alle Duitse merken waaronder ook Mercedes en Opel.[/size]
cirKel zei:Nog dit jaar krijgen alle autobezitters die zijn getroffen door het dieselschandaal een aanpassing van de auto aangeboden.
---------------------
Bijzonder is dat de autobezitter niet naar een garage of dealer hoeft. De aanpassing gebeurt op de plaats waar de autobezitter dat graag wil. Dat kan bij het huisadres zijn maar ook op de parkeerplaats van het bedrijf waar de autobezitter werkt.
Na de aanpassing voldoet de auto weer aan de normen.
Jazzik zei:Vraag 2: Gaat Pon de bezitters van sjoemeldiesels bezoeken in sjoemeldiesels?
cirKel zei:Jazzik zei:Vraag 2: Gaat Pon de bezitters van sjoemeldiesels bezoeken in sjoemeldiesels?
Deze snap ik niet helemaal.
Jazzik zei:cirKel zei:Jazzik zei:Vraag 2: Gaat Pon de bezitters van sjoemeldiesels bezoeken in sjoemeldiesels?
Deze snap ik niet helemaal.
Dan gaan ze heel wat kilometers (= NOx) maken...
Liefde maakt blind zei:De echte reden zal zijn dat PON dit waarschijnlijk uitbesteed aan een ander (lees goedkoper) bedrijf.
Thiago zei:"VW heeft nog niet één van de 1.600.000 Britse diesels gefixed", meldt een minister.
Zou in Wolfsburg de verwachting leven dat het 'overwaait'???
https://europe.autonews.com/article/20160426/ANE/160429895/vw-has-not-fixed-a-single-diesel-car-in-uk-minister-says
Thiago zei:En: "Beginnen we niet aan want dan moeten we mensen ontslaan".
BrandNew zei:Maar nee, deze heren krijgen gewoon een bonus toe.
JP2010 zei:
speedtouch zei:BrandNew zei:Maar nee, deze heren krijgen gewoon een bonus toe.
Zo zit nou eenmaal 'het systeem' in elkaar en het zal ook niet veranderen. Eindverantwoordelijk 'klinkt' zwaar maar is het helemaal niet, het stelt
gewoon niets voor.



R W D zei:Ondertussen blijven oefenen ....![]()
BEUC zei:[size=medium]VW scandal: fix for defeat device is a fudge
PRESS STATEMENT - 07.07.2016
European owners of a VW group car have even more reason to feel misled and unsettled following a test by Italian consumer group Altroconsumo, a BEUC member organisation. The test of an Audi Q5 before and after the removal of the defeat device revealed that NOx emissions were 25% higher after the device was taken out of the car.
Monique Goyens, Director General of The European Consumer Organisation (BEUC) commented:
“This is another blow for EU consumers and a new dimension of the VW scandal. This test by our Italian member clearly demonstrates that VW’s solution to deactivate the defeat device is not reliable.
“It is imperative that the German testing agency who approved the fix, but also their national counterparts, urgently re-examine the solutions to repair the affected cars and that they publish these results. Consumers need to be 100% certain that their car will be in conformity with emission thresholds after the recall.
“Volkswagen justifies compensation payments to US consumers with the argument that their cars cannot be as easily fixed as in Europe. This excuse now seems to be built on sand. VW must compensate European consumers. This is the only possible way forward for VW to make up for this ongoing consumer detriment.
“National public authorities must finally take action and put pressure on VW to correct their misbehaviour.”[/size]
Durashift zei:Misschien niet nieuw.. maar las het zojuist:
De top van Volkswagen heeft geprobeerd om het schandaal met de sjoemelsoftware in dieselauto's verborgen te houden. Ook de vorig jaar opgestapte topman Martin Winterkorn wist ervan af. Dat zegt justitie in de Amerikaanse staat New York. De openbaar aanklager is daar een zaak gestart tegen Volkswagen wegens het overtreden van milieuregels.
De beschuldigingen van openbaar aanklager Eric Schneiderman staan haaks op eerdere verklaringen van Volkswagen zelf. Volgens het concern is uit intern onderzoek tot nu toe niet gebleken dat de top van het bedrijf op de hoogte was van de fraude met uitstootwaarden, laat staan dat de concerntop zou hebben geprobeerd dit onder de pet te houden.
Lees verder op NOS.nl
Liefde maakt blind zei:Het is wel duidelijk waarom de verkopen dalen.
Het concern laat inmiddels zijn ware gezicht zien. Het bedrijf heeft totaal geen vertrouwen in zijn eigen aanpassingen. Er wordt geen garantie gegeven op de aanpassingen als gevolg van de sjoemelsoftware.
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/abgasskandal-vw-lehnt-garantie-fuer-umgeruestete-dieselmodelle-ab-a-1106090.html#ref=rss
zeebra zei:Liefde maakt blind zei:Het is wel duidelijk waarom de verkopen dalen.
Het concern laat inmiddels zijn ware gezicht zien. Het bedrijf heeft totaal geen vertrouwen in zijn eigen aanpassingen. Er wordt geen garantie gegeven op de aanpassingen als gevolg van de sjoemelsoftware.
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/abgasskandal-vw-lehnt-garantie-fuer-umgeruestete-dieselmodelle-ab-a-1106090.html#ref=rss
Dit ligt wel iets genuanceerder. Als VW garantie geeft dan moeten zij aantonen dat claims onterecht zijn. Dat is onmogelijk. Als je de bewijslast omdraait kan er nog steeds geclaimd worden, maar dan moet de klant de claim bewijzen. Dat is minder moeilijk en voorkomt allerlei onzin claims die niet te bewijzen zijn.
Liefde maakt blind zei:zeebra zei:Liefde maakt blind zei:Het is wel duidelijk waarom de verkopen dalen.
Het concern laat inmiddels zijn ware gezicht zien. Het bedrijf heeft totaal geen vertrouwen in zijn eigen aanpassingen. Er wordt geen garantie gegeven op de aanpassingen als gevolg van de sjoemelsoftware.
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/abgasskandal-vw-lehnt-garantie-fuer-umgeruestete-dieselmodelle-ab-a-1106090.html#ref=rss
Dit ligt wel iets genuanceerder. Als VW garantie geeft dan moeten zij aantonen dat claims onterecht zijn. Dat is onmogelijk. Als je de bewijslast omdraait kan er nog steeds geclaimd worden, maar dan moet de klant de claim bewijzen. Dat is minder moeilijk en voorkomt allerlei onzin claims die niet te bewijzen zijn.
Denk er eens goed over na wat hier staat. VW kan in jou ogen onmogelijk bewijzen dat de motor na de terugroepactie op een correcte manier werkt.
Indien dit inderdaad zo is betekend dit mijns inziens dat ze de auto opnieuw mogen repareren. Net zo lang en net zo vaak tot ze het wel kunnen bewijzen.