VAG Dieselgate

De praktijk laat zien dat je dat niet van de consument mag verwachten. Zelf heb ik die illusie ook niet, nooit gehad.
 
Dat betekent in mijn ogen dat het een meerderheid van de consumenten dan niet boeit. Fabrikanten hebben maar een doel, dat jij hun product koopt.
 
Oh jee, nu zijn de resultaten van de aap-testen ook nog eens vernietigd. Zal wel geen beste uitkomst zijn geweest
 
https://www.autoweek.nl/nieuws/justitie-vs-wil-boete-en-recall-van-fiatchrysler/

Heeft even geduurd maar eindelijk gerechtigheid ook.

The proposed settlement doesn’t include an end to a criminal investigation of the automaker by the Justice Department related to diesel emissions.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-02-02/u-s-said-to-seek-major-fines-recalls-in-fiat-diesel-settlement
 
Toetsje zei:
Oh jee, nu zijn de resultaten van de aap-testen ook nog eens vernietigd. Zal wel geen beste uitkomst zijn geweest

En wat is daar onrechtmatig aan geweest dan? die onderzoeksresultaten waren eigendom van VW AG zelf.
 
Bofkont zei:
Toetsje zei:
Oh jee, nu zijn de resultaten van de aap-testen ook nog eens vernietigd. Zal wel geen beste uitkomst zijn geweest

En wat is daar onrechtmatig aan geweest dan? die onderzoeksresultaten waren eigendom van VW AG zelf.

Daar is helemaal niks mis mee maar er werd eerder bericht dat de aapjes 4 uur lang rustig naar tekenfilmpjes hebben gekeken zonder nadelige gevolgen. Het zal mij niks verbazen als de aapjes het niet overleefd hebben, laten we daarom nog maar even een paar dagen wachten.
 
En daar gaan we weer !

Audi stopt levering A6 en A7 om 'abnormaliteiten' dieselsoftware

Audi heeft de productie en levering van A6- en A7-modellen stilgelegd, nadat "abnormaliteiten" in de software van dieselmotoren van 60.000 auto's waren geconstateerd. Topman Rupert Stadler zegt dat alle motoren worden onderzocht.

Der Spiegel schreef eerder vandaag over een dreigend nieuw dieselschandaal bij Audi. Volgens het Duitse blad is het "zeer waarschijnlijk" dat het autobedrijf opnieuw heeft gesjoemeld met de uitstootwaarden van dieselauto's.

Adblue
Nieuwe auto's uit de A6- en A7-serie zouden tijdens het rijden Adblue, waarmee de uitstoot van stikstofdioxide wordt beperkt, uitschakelen om kosten te besparen. Als gevolg daarvan stoten de auto's veel meer schadelijke stoffen uit dan is toegestaan.

De Duitse transportwaakhond KBA en het ministerie van Verkeer hebben bevestigd dat ze vanwege de verdenking van een illegaal 'uitschakelsysteem' medewerkers van Audi willen horen.

Sinds 2015, toen in Duitsland strengere emissiestandaarden werden ingesteld, zijn meer dan 150.000 Audi's teruggeroepen. Dat jaar kwam het dieselschandaal bij moederbedrijf Volkswagen aan het licht. Ook Audi gaf toe gerommeld te hebben met zogenoemde TDi-motoren.

Intussen wordt de aanpak van dieselauto's in Duitse steden steeds strenger. In februari gaf de rechter Duitse steden groen licht voor een verbod op dieselauto's.

Zou die "spreuk" maar heel snel van die gevel afhalen. :)

xxl.jpg
 
Is toch niet vreemd? De bedrijfscultuur verandert toch niet? Zo lang je de problemen blijft ontkennen kun je ze niet aanpakken. Een gemeend Mea culpa heeft VAG al 15 jaar niet over de lippen weten te krijgen. Maar dit zijn dus ook de Audi's die door de politie aanbesteed zijn? Wat ook al weer een dubieuze actie was, gezien het verleden?
 
Kijk, zo kennen we ze weer. Dat bedoelde ik met de vorige opmerking :

https://nos.nl/artikel/2231350-autogordel-volkswagen-polo-schiet-los-in-scherpe-bocht.html

Een probleem. Dat kan gebeuren. Maar verontschuldig je vooral niet, probeer het zo snel mogelijk onder het kleed te krijgen. Het echte probleem van dat hele concern blijft toch dieper zitten.
 
Goh, het probleem bij psa blijft toch dieper zitten ook zeker dan :D
https://www.terugroepactie.info/020516-terugroepactie-citroen-c4-picasso
 
Bofkont SLK350 zei:
Goh, het probleem bij psa blijft toch dieper zitten ook zeker dan :D
https://www.terugroepactie.info/020516-terugroepactie-citroen-c4-picasso

Die hebben tenminste een terugroepactie. Google op het gordelprobleem bij de Polo en je komt overal uit, behalve bij VW of PON. Het gaat niet om het probleem zelf, het gaat om een fundamenteel probleem in de cultuur. En dat hebben ze al sinds eind jaren 90. Ze kennen geen Mea Culpa meer. Daar staan ze te ver boven. En niemand straft ze daar voor af, waardoor het fundamentele cultuurprobleem alleen maar dieper komt te zitten.
 
Waar zouden ze dan voor gestraft moeten worden??
Het publiek is toch vrij te kiezen welke wagen ze willen, je maakt er nogal een drama van.
Staat het merk je niet aan, koop het gewoon niet lijkt me.
De auto's van VW AG zijn niets beter of minder dan zijn Europese concurrentie.
Voor echte kwaliteit moet je toch echt in Azië zijn.
 
Ook sjoemelsoftware bij Mercedes, grote terugroepactie in Europa

De Duitse autobouwer Daimler roept in Europa 774.000 dieselauto's terug naar de garage omdat er mogelijk gesjoemeld is met uitstootgegevens. Het gaat onder meer om de bestelwagen Mercedes Vito en auto's van de Mercedes C-klasse.

Ongeveer een derde van de teruggeroepen auto's rijdt rond in Duitsland. Het is niet duidelijk hoeveel Mercedessen er in Nederland naar de garage moeten. Het bedrijf zal Europese eigenaren van wagens met sjoemelsoftware waarschijnlijk snel benaderen.

Manipulatie
De terugroepactie heeft te maken met verdachte testgegevens van de auto's. Net als bijna drie jaar eerder bij branchegenoot Volkswagen zijn de wagens mogelijk gemanipuleerd om schoner te lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Software herkent wanneer de auto wordt getest, waarna bepaalde systemen in werking treden of juist worden uitgeschakeld.

De topman van Daimler moest vandaag uitleg geven aan de Duitse minister van Verkeer. Hij heeft daar herhaald dat de gebruikte software volgens hem niet in strijd is met de geldende regels. Na afloop van dat gesprek werd de terugroepactie bekendgemaakt.
https://nos.nl/artikel/2236036-ook-sjoemelsoftware-bij-mercedes-grote-terugroepactie-in-europa.html
 
Audi CEO Rupert Stadler arrested in Germany

https://money.cnn.com/2018/06/18/investing/audi-ceo-arrested-volkswagen-rupert-stadler/index.html
 
https://www.express.co.uk/life-style/cars/970188/Diesel-engine-car-emissions-test-EU-standards

All new diesel cars fail EU emissions standards, says study

Enkel VW AG op de korrel nemen is bijzonder kortzichtig.
 
Pietzoveel,

Ook dat doen alle autofabrikanten.

https://www.transportenvironment.org/press/three-new-illegal-defeat-devices-go-unpunished-europe
 
Beste René,

Regels gelden voor alle autofabrikanten, niet alleen voor Volkswagen, niet alleen voor Volkswagen niet.
Regels gelden voor alle forummers, niet alleen voor Bofkont, niet alleen voor Bofkont niet.

Volgens de forumregels is het niet toegestaan om je voor te doen als iemand anders (u heeft de identiteit van fileflirter gestolen) of om met meer dan één account deel te nemen op het forum. U neemt of nam met onder andere de volgende accounts deel aan het forum en op de thuispagina van AutoWeek:

https://www.autoweek.nl/profiel.php?id=757663
https://www.autoweek.nl/forum/profile.php?6,153745
https://www.autoweek.nl/forum/profile.php?18,218075
https://www.autoweek.nl/profiel.php?id=56902
https://www.autoweek.nl/profiel.php?id=756370
https://www.autoweek.nl/profiel.php?id=769450

4. Misleiding, oplichting of je voordoen als iemand anders is niet toegestaan.
10. Je mag slechts met één account deelnemen aan het forum. Het is niet toegestaan van meerdere (valse) identiteiten gebruik te maken.

Bent u met mij eens dat een zinnige discussie over sjoemelen zinloos heeft zolang u zelf sjoemelt?
 
Het forum wordt de laatste week inderdaad ook overspoelt met toevallige vragen over de problemen modellen/jaren van VAG. Gister Scirocco 1.4 160pk en vandaag een Audi A4 1.8 TFSI uit 2009. Het is allemaal niet toevallig meer, allemaal van de laatste 2-4 weken deze aanmeldingen.

Het wordt tijd dat Autoweek moderators gaan kijken naar unieke IP adressen en gaan uitzoeken wie of wat en dan perm bans gaan uitdelen. Het maakt alles een stuk minder leuk om te bekijken, dat het op de FP gebeurde ala, maar nu begint die ziekelijke sfeer ook naar forum uit te breiden. Als zo langer doorgaat denk ik dat ik een stuk minder hier ga meelezen/posten. :(
 
Dat valt mij inderdaad ook op, vooral gister avond was het goed raak, het leek wel een trolleninvasie. Mijn afkeer van VAG wordt er alleen maar sterker door. Ik heb liever dat mijn zoon h*mo wordt dan zo'n trieste diehard VAG r*kker!
 
SVF zei:
Dat valt mij inderdaad ook op, vooral gister avond was het goed raak, het leek wel een trolleninvasie. Mijn afkeer van VAG wordt er alleen maar sterker door. Ik heb liever dat mijn zoon h*mo wordt dan zo'n trieste diehard VAG r*kker!

Wat een achterlijke en kansloze opmerking is dit zeg (n) Maar gelukkig is Nederland een erg tolerant land :rolleyes:

Anti-VAG, tja het is natuurlijk actie op reactie, ik vind het eeuwige "gezemel" over VAG ook ontzettend vermoeiend, van alle "zogenaamde kenners" maar of dit nu de manier is....
 
De beste manier om het hier op het forum in elk geval gezellig te houden is door op een normale manier en inhoudelijk te reageren. Denk je dat een nieuw topic door een troll is geopend? Geef dan een gewoon, serieus antwoord OF negeer het topic. Ga niet in discussie, ga niet in op domme opmerkingen en ga vooral niet schelden of generaliseren (zoals de reactie van SVF boven mij :rolleyes: ) dan houdt het vanzelf op.
 
Excuses voor bovenstaande opmerking! Dat draagt niet bij aan een zinvolle discussie, nogmaals sorry! Ik moest even m'n ei kwijt. Ik wil niemand beledigen en heb absoluut helemaal niets tegen mensen met een andere geaardheid! Nou kan ik mijn bericht gaan wijzigen maar dat vind ik wat laf en gemakkelijk...
 
Helemaal met je eens Zadelsnuiver. Het verbaast me dat er soms een fanatisme ten toon gespreid wordt waar een doorsnee IS-er jaloers op zou zijn.

Even voor SVF: Volgens mij heb je geen invloed op je geaardheid, maar ben je 'iets'. (To be or not to be) Geen keuze. En als je zoon nu gelukkig is in een VW... Het geluk van je kinderen, daar gaat het toch om?


Trouwens keurige correctie!
 
Het is ook echt je bent of voor VAG producten, of tegen. Er is geen middenweg heb ik het gevoel. Misschien zelf een uitzondering op de regel want vind de nieuwe A1 wel een geinige wagen om te zien. De Arteon vind ik van buiten zeer geslaagd alleen jammer van 1 op 1 kopie van het Passat interieur.

De keuze verder wat betreft aankoop en contact met dealer is iets wat een ander verhaal is in mijn optiek.
In Nederland heeft de importeur en het dealer netwerk zelf zichzelf wel op een bepaalde manier op de kaart gezet en geprofileerd, dat helpt ook niet mee in positieve zin in het hele verhaal.

Het is alleen zo jammer dat er veel geroepen wordt, benchmark dit, maatstaf zo, topklasse etc etc. Dan vraag ik me altijd af, wie bepaald die benchmark of maatstaf? En wat zou het uitmaken, een ieder maakt zijn of haar keuze voor zichzelf (en/of gezin) neem ik aan, niet voor een ander. Hetgeen niet betekend dat als je iets post op een forum dat er geen (opbouwende) kritiek of mening gegeven kan of mag worden. Zolang het maar netjes blijft.
 
Het is toch zo dat elke opmerking welke een negatieve toon heeft richting de VAG gelijk wordt afgestraft? Ik koop in ieder geval nooit meer een volkswagen... Zelf een polo gehad (ik was 18 en wilde een goedkoop nieuw autootje), een bluemotion. Zou zuinig moeten zijn, ervaringen? 1: kapotte turbo slang ofzo (op vakantie), kon ik vervolgens alleen nog maar 60 rijden, want tsja: volkswagen maakt blokken dermate afhankelijk van turbo's dat je eigenlijk een fiets met 2 zijwieltjes overhoudt wanneer die ermee ophoudt. En 2: het verbruik lag zo'n 40% hoger dan wat het zou zijn. Inmiddels van geleerd, nooit meer een volkswagen (danwel audi, seat, skoda) voor mij.

Ik bewonder alle 'liefhebbers', het is gewoon 13 in een dozijn voor een prikkie van de prijs wat je er bij echte merken voor betaalt. Tuurlijk: ze hebben de snelste, de beste en de auto met de meeste opties. Maar onderaan de streep blijven het gewoon auto's voor de massa. En de massa koopt haar tv's toch ook bij de mediamarkt op afbetaling?

Niet voor mij dus.

Just my 2 cents, doei.
 
Poss Impible zei:
Het is toch zo dat elke opmerking welke een negatieve toon heeft richting de VAG gelijk wordt afgestraft? Ik koop in ieder geval nooit meer een volkswagen... Zelf een polo gehad (ik was 18 en wilde een goedkoop nieuw autootje), een bluemotion. Zou zuinig moeten zijn, ervaringen? 1: kapotte turbo slang ofzo (op vakantie), kon ik vervolgens alleen nog maar 60 rijden, want tsja: volkswagen maakt blokken dermate afhankelijk van turbo's dat je eigenlijk een fiets met 2 zijwieltjes overhoudt wanneer die ermee ophoudt. En 2: het verbruik lag zo'n 40% hoger dan wat het zou zijn. Inmiddels van geleerd, nooit meer een volkswagen (danwel audi, seat, skoda) voor mij.

Ik bewonder alle 'liefhebbers', het is gewoon 13 in een dozijn voor een prikkie van de prijs wat je er bij echte merken voor betaalt. Tuurlijk: ze hebben de snelste, de beste en de auto met de meeste opties. Maar onderaan de streep blijven het gewoon auto's voor de massa. En de massa koopt haar tv's toch ook bij de mediamarkt op afbetaling?

Niet voor mij dus.

Just my 2 cents, doei.

Dus jouw afkeer is eigenlijk "de massa"? Daar maak je sowieso deel van uit. Dus heb je afkeer van iets wat de massa gebruikt ipv intrinsiek het product zelf?
 
Poss Impible zei:
Het is toch zo dat elke opmerking welke een negatieve toon heeft richting de VAG gelijk wordt afgestraft? Ik koop in ieder geval nooit meer een volkswagen... Zelf een polo gehad (ik was 18 en wilde een goedkoop nieuw autootje), een bluemotion. Zou zuinig moeten zijn, ervaringen? 1: kapotte turbo slang ofzo (op vakantie), kon ik vervolgens alleen nog maar 60 rijden, want tsja: volkswagen maakt blokken dermate afhankelijk van turbo's dat je eigenlijk een fiets met 2 zijwieltjes overhoudt wanneer die ermee ophoudt. En 2: het verbruik lag zo'n 40% hoger dan wat het zou zijn. Inmiddels van geleerd, nooit meer een volkswagen (danwel audi, seat, skoda) voor mij.

Ik bewonder alle 'liefhebbers', het is gewoon 13 in een dozijn voor een prikkie van de prijs wat je er bij echte merken voor betaalt. Tuurlijk: ze hebben de snelste, de beste en de auto met de meeste opties. Maar onderaan de streep blijven het gewoon auto's voor de massa. En de massa koopt haar tv's toch ook bij de mediamarkt op afbetaling?

Niet voor mij dus.

Just my 2 cents, doei.

whahahahahaahahaha, wat een kansloos bericht! Lees het nog een keer, en dan hup weer terug naar je lego!

Vermoeiend al die trollen zeg!
 
Ik ken juist niemand die een TV op afbetaling gekocht heeft maar dat terzijde. Wees blij dat er een 'limp mode' op je Polo zat zodat hij nog rijdbaar was, anders had je helemaal langs de kant van de weg gestaan. Als de (turbo) druk wegvalt is de gehele inspuitings computer verontregeld en kan je vrij weinig meer. Dat ie niet zo zuinig is als beloofd... tja. Dat is geen enkele auto en zeker de spaardiesels niet met 130km/h rijden of harder, gezien je 18 jaar ;)

Ik heb het zelf niet zo op VAG producten maar hier sla je de plank volledig mis!
 
Goh zoals we van je gewend zijn NIP, non nieuws.
Elke diesel van welke fabrikant dan ook is mee gesjoemeld.
 
Hé, eindelijk reageer je onder eigen naam Bofkont! Wat een bevrijding moet dat zijn.

Ik las ergens dat Auto, Motor und Sport in een test de NOx-uitstoot van de Volkswagen Tiguan 2.0 TDI en Opel Grandland X 2.0 CDTi (met PSA-diesel) heeft gemeten. De Opel kwam tot 34 mg/km, de Tiguan overschreed de opgelegde grenswaarde van 80 mg/km: maar liefst 161 mg/km.

Positief bekeken: prima werk van de Peugeot-Citroën-ingenieurs.
 
Straks om 19 uur op radio 1 een reportage over hoe onze NL overheid al lang op de hoogte was van de veel te hoge (praktijk) uitstoot van dieselmotoren.. maar er niet doorheen kwam bij de automobielindustrie..

NPO radio 1 Reporter.nl zei:
De Nederlandse overheid was al ver voor het uitbreken van de dieselfraude op de hoogte van de veel te hoge uitstoot bij dieselauto's. Gesprekken met de auto-industrie volgden, maar hadden nauwelijks tot geen resultaat. Hoe kon het dat er geen maatregelen werden genomen? In Reporter Radio een reconstructie over hoe autofabrikanten jarenlang hun gang konden blijven gaan. (..)

Bron: https://www.nporadio1.nl/reporter-radio/onderwerpen/482692-de-dieselfraude-een-reconstructie
 
Volkswagen heeft mogelijk nieuwe, illegale softwarefuncties in dieselauto's gestopt. Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag hebben de Duitsers dat gedaan bij een recente software-update. De software zou het filteren van uitlaatgassen terugdraaien als een bepaalde hoeveelheid brandstof is verbruikt.

Experts van toezichthouder KBA vermoeden dat het hier om een nieuwe vorm van sjoemelsoftware gaat, aldus de krant. De betreffende software-update wordt momenteel even niet meer uitgevoerd. Waarschijnlijk hebben enkele honderdduizenden auto's de update al gehad.

Een woordvoerster van Volkswagen bevestigde dat er ongebruikelijke software is aangetroffen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mogelijk-nieuwe-sjoemelsoftware-bij-vw/
 
Wouter82 zei:
Volkswagen heeft mogelijk nieuwe, illegale softwarefuncties in dieselauto's gestopt. Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag hebben de Duitsers dat gedaan bij een recente software-update. De software zou het filteren van uitlaatgassen terugdraaien als een bepaalde hoeveelheid brandstof is verbruikt.

Experts van toezichthouder KBA vermoeden dat het hier om een nieuwe vorm van sjoemelsoftware gaat, aldus de krant. De betreffende software-update wordt momenteel even niet meer uitgevoerd. Waarschijnlijk hebben enkele honderdduizenden auto's de update al gehad.

Een woordvoerster van Volkswagen bevestigde dat er ongebruikelijke software is aangetroffen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mogelijk-nieuwe-sjoemelsoftware-bij-vw/

Wouter plaatst een link naar AutoNieuws van AW. Op de frontpagina zie je dat daar 54 reacties op gekomen zijn en ging toen "op slot": https://www.autoweek.nl/
Klik nu op de link en zoek de reacties. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mogelijk-nieuwe-sjoemelsoftware-bij-vw/ En, verbaasd?

Zo is er ook op de frontpagina te zien dat op het item "Dieselschandaal kost VW nog miljarden" https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dieselschandaal-kost-vw-nog-miljarden/ 39 reacties kwamen, vóór het op slot gegooid werd en ook daar alle reacties verwijderd werden.

Wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn?
a015.gif
Iemand?
 
Ik denk dat er vanuit Argentinië een telefoontje is geweest naar de burelen ener volledig onafhankelijke redactie.... :eek:
 
Alleen dieselfraude gaat ook vervelen natuurlijk:

VW vreest sjoemelschandaal Porsche 911 en doet zelf aangifte
Waarom de sportwagens meer brandstof verbruiken en daardoor meer koolstofdioxide uitstoten dan vermeld in de typegoedkeuring, is onbekend. Volgens Der Spiegel zeggen bronnen binnen Porsche dat voor de typegoedkeuring van de 911 een verkeerde waarde voor de luchtweerstand is gebruikt.
Feit is dat het hier om een serieuze misstap gaat. Wanneer de auto's meer dan tien procent verbruiken dan wordt opgegeven, kunnen klanten volgens de Duitse wet hun aankoopbedrag terugvorderen.
 
Was te verwachten. Praktijk test gedaan. Vrienden (in Boxter S) en wij (in Chrysler Sebring) door de Eifel wezen toeren met open dakjes. We reden achter elkaar (zelfde snelheid). Zijn verbruik 1:8, mijn verbruik 1:11. En dat met een 300 kg zwaardere, veel grotere Amerikaan mét automaat…..
 
P Klieder zei:
Zit lekker gang in dit topic

Mensen worden een beetje moe van het "Klavergeleuter", dus ook om alleen nog over VAG en de sjoemelsoftware te hebben terwijl daar inmiddels wel van duidelijk is dat er veel andere merken boter op het hoofd hebben.........

Jos.
 
Terug
Bovenaan