smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

smarter zei:
Gisteren de Golf trouwens maar weer eens gebruikt voor woon-werk verkeer. Deze stond namelijk alweer ruim 2 weken wortel te schieten op dezelfde parkeerplaats. (Lang leve de lente :( ) Gelukkig meteen starten-lopen en ik heb weer heerlijk genoten van de eenvoud en tegelijkertijd de enorme souplessse van een oude 1.8 - 8 klepper i.c.m. een laag gewicht: rotondes in 3 zijn echt geen punt. Opschakelen van 1 naar 2 moet inderdaad met beleid, maar als je niet als eerste weg hoeft te zijn bij het stoplicht irriteert het mij eigenlijk helemaal niet. Nog even wachten met de bak uit elkaar trekken wellicht.

Ik heb gisteren wel op de zaak het stuurtje gewisseld voor de lederen variant, die ik al even op de plank had liggen. Wederom 'plug and play' en klaar in 15 minuten. Heerlijk knutselen voor mij als niet monteur. Met geduld, gezond verstand en logica kom je erg ver bij een oude VW, zo heb ik gemerkt. (y)

Geen foto's nog van het nieuwe stuur in de auto, wel van de Marktplaats advertentie die ik bewaard heb:

$T2eC16JHJHQE9nzEyO,RBQ5EelLtDg~~60_84.JPG

Dit stuur ligt duidelijk fijner in de hand dan de kunststof versie die er in zat.

Hey dat is mijn huis met dat stuur... Haha! Mooi dat je blij bent met het stuur!

Even over dat kraken van 1 naar 2 bij koude bak. Tap eens een half litertje olie af en voeg een halve liter atf olie toe. Meestal is het enkel plakken van de synchromesh. Door de reinigende werking van atf gaat het een stuk beter. Na een weekje of 2 weekjes rijden, de olie helemaal aftappen en verversen.

Oh ja.. Mijn cabriolet is dan weliswaar niet origineel nl geleverd. Al wel heel lang in nl aanwezig en net zo onverprutst. Een originele USA met klapraampjes, airco, cruisecontrol en derde remlicht. Mijn zusje heeft een Cabriolet welke wel origineel nl geleverd is en heeft kenteken. ZJ-89-DT.

Mijn pica's
IMG_3620.JPG

IMG_3621.JPG

IMG_3622.JPG

IMG_3625.JPG

IMG_3627.JPG

IMG_3629.JPG

IMG_3631.JPG

IMG_3633.JPG

IMG_3636.JPG

Hallo Michel, nog bedankt voor het stuur. (y) Leuk om je hier tegen te komen en jouw cabrio ook te zien. Zo'n spierwitte USA spec is ook fraai. Hoort daar niet een witte kap op?

Nog even 2 plaatjes van gisteren:

IMGP1676_zpse9679809.jpg~original

IMGP1679_zps697551ee.jpg~original

Ook bedankt voor de tip met ATF olie, ga ik zeker proberen!

Hey,

Dat heb je goed! Er hoort origineel een witte pvc kap op. De vorige eigenaar heeft een stoffen dak laten monteren. Ik twijfel wel om een witte kap te monteren, echter ik rij er alleen open mee en dan zit de witte afdekhoes erop.

Mooie auto heb je! Ik heb nog exact dezelfde velgen liggen in 14". Ik krijg er biedingen op van 140 euro max. Daarvoor blijven ze gewoon liggen en komen ze mij zelf nog wel eens van pas.

Op Marktplaats zie ik ook weer twee cabrio's staan voor net tegen de €1000,-. Een zwarte origineel NL, waarvan de APK bijna verloopt. Volgens de verkoper zijn er geen mankementen op het moment, naast een stuurbekrachtiging die iets geluid maakt. de tweede is een rode US-import, die al een tijd in NL rond rijdt. Erg lelijke bumpers en de wielen vind ik ook niks. Maar op het oog geen slechte auto. Stond eerst voor €1250,-. manman, wat verleidelijk weer!

Barri zei:
Op Marktplaats zie ik ook weer twee cabrio's staan voor net tegen de €1000,-. Een zwarte origineel NL, waarvan de APK bijna verloopt. Volgens de verkoper zijn er geen mankementen op het moment, naast een stuurbekrachtiging die iets geluid maakt.

Bedoel je deze? Lijkt me geen geld, nette kap en interieur ook zo te zien.

autocratie zei:

Hey ,

ben nieuw hier en ik zie juist dat ik dezelfde op stal staan heb ;) Het kleur is "spring green".
Juist zijn bij mij mijn zijspeigels zwart,maar voor de rest van binnen en buiten hetzelfde (behalve de velgen natuurlijk).
De mijne is een 1800 gli (gti) en heb hem overgekocht van iemand in belgie (ben zelf een belg wonend te Antwerpen ;-) ) en de auto was namelijk ingevoerd vanuit nederland naar belgie.

Ik zal eens proberen of ik een foto kan plaatsen.

@michelm1978; Leuk zo'n vroege USA-uitvoering, was het 3e remlicht daar toen ook al standaard?

Die velgen (Zandvoort) heb ik afgelopen winter ook gekocht, maar dan in het grijs.

smarter zei:
Zo'n spierwitte USA spec is ook fraai. Hoort daar niet een witte kap op?
Geldt dat andersom ook? Eén van mijn halfbroers had jaren terug een witte Golf 1 Cabrio met witte kap, was dat dan een Amerikaan? Hem kennende verwacht ik geen foto's te hebben en daarbij woont hij 1200 km verderop, dus ik kan niet verder zoeken.

smarter zei:
Barri zei:
Op Marktplaats zie ik ook weer twee cabrio's staan voor net tegen de €1000,-. Een zwarte origineel NL, waarvan de APK bijna verloopt. Volgens de verkoper zijn er geen mankementen op het moment, naast een stuurbekrachtiging die iets geluid maakt.

Bedoel je deze? Lijkt me geen geld, nette kap en interieur ook zo te zien.
Hij kwam niet door de APK, daar is de nieuwe eigenaar achter gekomen. Hij vermeld nu netjes de APK punten, maar de vraagprijs is wel €300,- hoger! :eek:

@smarter: gave foto zeg!! (y)

Ik ga de mijne verkopen; de reden is van financiële aard; het is de auto die er het laatst is bijgekomen (heb nog 3 andere Golfs...)en die gaat dus het eerste weer weg.
Ik vind het op zich wel jammer want het is een dijk van een auto die nog zeer fris aanvoelt.
Ik zie wel hoe het gaat...

Gisteren lekker met het kapje neer naar de zaak gereden. Gelukkig was er nog een gaatje tussendoor in de planning om de Golf APK te keuren. Het lijstje valt erg mee:

-Mistlamp achter werkte niet (meteen opgelost)
-Koplampen afstellen (ook opgelost)
-Aandrijfashoes rechtsvoor aan wielzijde moet vervangen worden

Adviespunten, geen afkeur:

-Achterbanden beiden rond de 2,5mm profiel
-Wiellager linksvoor heeft lichte speling

Dus meteen de ashoezen (meteen maar 2 kanten vervangen), banden (Conti) en wiellagerset besteld. Binnenkort alles even laten monteren en APK afmelden.

Verder even naar het oliepeil in de versnellingsbak gekeken, deze stond aan de lage kant. Bijgevuld met een fles Forté Motor Flush op aanraden van onze contactpersoon bij Forté (en tevens Golf 1 GTI bezitter). Nu een paar weekjes rijden met het reinigingsmiddel in de bak en daarna de bakolie helemaal verversen en een tube Diff and Gear Treatment toevoegen.

Op weg naar huis kraakte de bak al niet meer van 1 naar 2, ik denk dat het kraken met name kwam door te weinig olie. Het voelt in ieder geval heel hoopvol aan, de bak hoeft er waarschijnlijk niet onderuit voor een nieuwe synchromeschring.

Verder is de auto 100% roestvrij en zeer netjes van onderen, alleen wat olielekkagesporen onderaan de motor. Alles is nu schoongemaakt, zodat we binnenkort kunnen zien of het ernstig is en waar het vandaan komt. Ik zie in ieder geval geen lekplekken op de weg als de auto een paar dagen gestaan heeft, dus het kan nooit heel veel zijn.

Wordt vervolgt.

Laat de zon nu maar komen! :cool:

Zou mooi zijn als je schakelproblemen hiermee opgelost zijn smarter! Mijn olie is tijdens vakantie in Frankrijk ververst na een plotseling brandend olielampje. Dat bleek een elektronische storing, maar het peil van de versnellingsbak heb ik daarna eigenlijk nooit meer gecontroleerd. Imbus aan de zijkant was het toch?

autocratie zei:
Ik ga de mijne verkopen; de reden is van financiële aard; het is de auto die er het laatst is bijgekomen (heb nog 3 andere Golfs...)en die gaat dus het eerste weer weg.
Ik vind het op zich wel jammer want het is een dijk van een auto die nog zeer fris aanvoelt.
Ik zie wel hoe het gaat...
Jammer! Kun je niet beter kijken naar de kosten per auto dan naar de nieuwste binnenkomer? ;)

Dakloos zei:
Zou mooi zijn als je schakelproblemen hiermee opgelost zijn smarter! Mijn olie is tijdens vakantie in Frankrijk ververst na een plotseling brandend olielampje. Dat bleek een elektronische storing, maar het peil van de versnellingsbak heb ik daarna eigenlijk nooit meer gecontroleerd. Imbus aan de zijkant was het toch?

Inderdaad de grote imbus aan de zijkant. Nu ga ik nog een paar ritjes maken met de 'flush' toevoeging daarna de boel helemaal verversen. Ondanks het mooie weer vandaag is de cabrio niet gebruikt:

IMGP1904_zps3f171b7d.jpg~original

Na ca. 100km vond ik het mooi geweest met de 'motor flush' toevoeging in mijn versnellingsbak. De bak schakelt nu 100%, dus ik wilde zsm weer een normale vulling in de bak. Gisteren met de Golf naar werk gereden en de bakolie ververst incl. een tube Forté 'diff and Gear Treatment'.

Ook was er tijd om de nieuwe Conti's te monteren. Meteen ook maar eens goed gekeken naar de zeer matige ruitensproeier. Goed doorblazen en een nieuwe slang vanaf de pomp naar de sproeier deed wonderen.

Nu alleen nog de aandrijfashoezen en het wiellager linksvoor en alles is weer geregeld.

Heerlijk, zo'n auto waaraan je nog lekker eenvoudig kan knutselen met bevredigend resultaat (y).

Elco zei:
En vooral: waar je met dit heerlijke weer enorm van kunt genieten (y)

Dat genieten lukt inderdaad heel goed de afgelopen dagen, maar dat hoef ik jou niet te vertellen met je mooie 306 Cabrio (y). Echt heerlijk toeren met het kapje neer. Ook de karakteristiek van een oude, soepele 1.8 achtklepper is heerlijk: Gewoon altijd trekkracht vanaf 2.000 toeren en vervolgens stevig blijven doortrekken tot het rode gebied als ik dat wil.

De combinatie van heerlijk cruisen (rotondes in 3 geen probleem) en af en toe even lekker doortrekken is erg fijn. Het is gewoon een heel vlot en wendbaar karretje met de 1.8 98pk i.c.m. slechts 1.006kg wagengewicht. Zonder vrouw en kinders aan boord voel ik me soms weer heel even 20.

Update:

Naar aanleiding van de APK voorkeuring zijn afgelopen week beide aandrijfashoezen + het wiellager linksvoor vernieuwd. Weer een jaartje APK nu dus.

Mijn monteur heeft na deze werkzaamheden de veerpoten weer op het zicht teruggeplaatst. Helaas kent de Golf 1 nogal wat afstelpunten qua camber, caster enz. Dit resulteerde in een volledig scheve stuurstand op de rit naar huis.

Dat betekent een professioneel rondje uitlijnen dus. Dit besteden wij uit bij onze overbuurman, Profile Tyrecentre Vianen. Kijken of er deze week tijd voor is.

Vanmorgen is de Golf helemaal uitgelijnd, ik ben benieuwd of hij weer netjes rechtuit rijdt op weg naar huis straks.

Barri zei:
En, hoe rijdt ie?

Alles weer helemaal top nu. Hij rolt ook wat gemakkelijker uit dan voorheen, wel iets vager in het stuur rond de middenstand. Hij rijdt in ieder geval prima.

Plaatje van vanmiddag voor de deur bij mijn werk. Is het nou 1991 of toch 2013?

IMG_0621_zps058d0097.jpg~original

Erg jammer dat mijn iPhone camera (of ikzelf in een vlaag van verstandsverbijstering) net te traag was, er reed op dat moment net een rode Ferrari 512BB langs op de doorlopende weg op de achtergrond.... No kidding! Onvoorstelbaar om zo'n ding gewoon voorbij te zien rijden terwijl je het totaal niet verwacht.

smarter zei:
Erg jammer dat mijn iPhone camera (of ikzelf in een vlaag van verstandsverbijstering) net te traag was, er reed op dat moment net een rode Ferrari 512BB langs op de doorlopende weg op de achtergrond.... No kidding! Onvoorstelbaar om zo'n ding gewoon voorbij te zien rijden terwijl je het totaal niet verwacht.

Dat heb ik ook wel eens, sta ik met een camera of telefoon in mijn hand, maar ben ik te verbijsterd om een foto te maken.

Prachtige foto. Met die dikke korrel. Inderdaad echt een foto uit '91.

En dat het een prachtig otootje is helpt ook natuurlijk. Over het gebouw op de achtergrond ben ik dan weer wat minder enthousiast.

Joël D. zei:
smarter zei:

Dat heb ik ook wel eens, sta ik met een camera of telefoon in mijn hand, maar ben ik te verbijsterd om een foto te maken.

Inderdaad: Ik geniet dan liever zelf van het moment door het met eigen ogen te zien en te voelen incl. het geluid. De ervaring en de beleving zijn dan belangrijker als de foto. Was wel kicken om een 512 BB gewoon totaal onverwachts over een Viaans industrieterrein voorbij te zien komen. Geeft een heel ander gevoel dan wanneer je dezelfde auto gepoetst en gepresenteerd aantreft op een concours o.i.d.

Dionysus zei:
Prachtige foto. Met die dikke korrel. Inderdaad echt een foto uit '91.

En dat het een prachtig otootje is helpt ook natuurlijk. Over het gebouw op de achtergrond ben ik dan weer wat minder enthousiast.

Die dikke korrel is gelukkig standaard als je een iPhone hebt, daar hoef je dus geen kunstgrepen voor uit te halen ;).

Het is inderdaad zoals je zegt gewoon een heerlijk otootje. Totaal pretentieloos, maar wel elke keer een smile van oor tot oor, zelfs met 4 man tegelijk. (nou ja, eigenlijk 1 man en 3 dames in mijn geval...).

De Golf voelt aan als een stuk graniet, niet verfijnd maar wel gemaakt om oneindig door te gaan en gewoon doen waar ie goed in is: Rechttoe, rechtaan plezier maken 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en 100 jaar lang als het moet.

Hmmzz, die iPhone heb ik ook. Maar ik neem eigenlijk nooit foto's met dat ding. Daar gebruik ik dan (veels te weinig) m'n Nikon voor.

Maar dat Golfje is inderdaad een alledaags te gebruiken otootje. En het gekke is, hij komt uit de jaren 70. Zijn opvolger, gebaseerd op de Golf III, vond ik een drama. Wat een slecht rijdende auto is dat. Hoe jonger, hoe beter, is zeker niet van toepassing op de Golf cabrio.

Hou ons op de hoogte!

Dionysus zei:
Maar dat Golfje is inderdaad een alledaags te gebruiken otootje. En het gekke is, hij komt uit de jaren 70. Zijn opvolger, gebaseerd op de Golf III, vond ik een drama. Wat een slecht rijdende auto is dat. Hoe jonger, hoe beter, is zeker niet van toepassing op de Golf cabrio.

Daarom heb ik altijd een zwak voor de laatste serie Golf 1 cabrio gehad:

-Jaren 70 styling (met een 80's sausje om niet te bederven)
-Golf 2 bouwkwaliteit en techniek
-Verzinkte carrosserie vanaf 1989
-Lichtgewicht (1.006kg)
-Flinke motor (1.8) met veel souplesse, maar toch eenvoudig en goedkoop in onderhoud
-Zeer compact, maar toch 4 persoons (en niet 2+2)
-Onderdelen en expertise kosten weinig
-Cabriokap goedkoop en goed te vervangen bij vele adressen

Als je een goed en eerlijk exemplaar vindt, is alles te overzien qua kosten en heb je een heerlijke no-nonsense gezinscabrio voor vele jaren.

De Golf III cabrio maakt bij mij helemaal niets los op dit gebied.

Gisteren was het absoluut fantastisch weer, erg genoten van de Golf op mijn papadag met mijn 2 meiden op de achterbank. Helaas geen camera meegenomen deze keer.

De Golf doet het nog steeds prima, alles is technisch 100% en gelukkig oogt deze kleur niet snel vies.

Plaatje van vanavond van de Golf, ca 5 weken niet gewassen:

SAM_1941_zps36ee6f8e.jpg~original

Ook wel leuk: De motorruimte. Heerlijk, zo'n echte eenvoudige machinekamer van 22 jaar geleden. Je kunt overal bij en alle techniek is goed zichtbaar:

SAM_1938_zpscfd46a38.jpg~original

SAM_1940_zpsa5e9f484.jpg~original

Barri zei:
Hij blijft bij jou aardig schoon zeg! Hier staan de auto's onder bomen...

Te weinig rijden houdt de boel ook aardig schoon. Ik heb gisteren precies de dagteller rond gereden. Deze had ik bij aankoop (eind januari) gereset, nu dus de eerste 1.000km volgemaakt.

Vandaag weer heerlijk genoten van het mooie weer en met de Golf naar werk gereden met het kapje neer. :cool: Meteen een half litertje olie bijgevuld, het K&N luchtfilter gereinigd en de stoelbekleding geshamponeerd. Morgen op mijn vrije dag maar weer eens lekker wassen en poetsen, dat is al bijna 2 maanden niet gebeurd... Desondanks ziet de Golf er nog steeds heel fatsoenlijk uit (in het donker):

IMGP2508_zps8156a32f.jpg~original

IMGP2512_zps8b843cb3.jpg~original

Toch hou ik ze echt niet zo schoon! Een weekje nauwelijks gereden met de Golf en 924, maar toch waren ze heel vies. Door opspattend zand door regen en door rommel uit de bomen.
Maar heerlijk zeg, zo met het dakje open!

Wat ik me wel afvraag: hoe doe jij dat? Heb jij geen company-car die ook daadwerkelijk op je werk beschikbaar moet zijn als jij er bent?

Barri zei:
Wat ik me wel afvraag: hoe doe jij dat? Heb jij geen company-car die ook daadwerkelijk op je werk beschikbaar moet zijn als jij er bent?

Mijn Company Car moet inderdaad normaal gesproken op de zaak aanwezig zijn. Ik kies in dit geval bewust voor de maandag omdat er dan de minste kans is op een klant die op dat moment meteen een proefrit wil maken.

Vanmorgen vroeg de Golf helemaal gewassen en daarna in de was gezet. Dat in de was zetten had ik nog niet gedaan sinds ik hem heb. Resultaat is een prachtig blinkende Golf. Vanmiddag dan ook lekker kunnen genieten van mijn papadag met de meiden op de achterbank.

Sorry, geen echte camera meegenomen. Plaatje van de iPhone dus:

IMG_0697_zpsd0e283a2.jpg~original

Zo mooi gepoetst is het wel een plaatje zeg! Mooie velgen ook, passen er goed bij.

Barri zei:
Toch hou ik ze echt niet zo schoon! Een weekje nauwelijks gereden met de Golf en 924, maar toch waren ze heel vies. Door opspattend zand door regen en door rommel uit de bomen.

Mijn auto wordt eigenlijk nog het smerigst van stil staan. Normaal staat hij in de garage en kan ik er prima een paar weken mee rijden voordat hij echt smerig is. Nu staat hij een weekje buiten ivm stage en zit hij onder de troep....

Hallo Smarter,

Het lijkt erop dat je Golf buiten slaapt...

Is dit het hele jaar zo of heb je voor de winterperiode een stalling waar hij kan staan?

Ik overweeg de aanschaf van een Golf 1 Cabrio maar beschik niet over een garage dus ben van plan om hem in de winterperiode ergens te stallen.

Wat is jouw ervaring?

Marcel van G. zei:
Hallo Smarter,

Het lijkt erop dat je Golf buiten slaapt...

Is dit het hele jaar zo of heb je voor de winterperiode een stalling waar hij kan staan?

Ik overweeg de aanschaf van een Golf 1 Cabrio maar beschik niet over een garage dus ben van plan om hem in de winterperiode ergens te stallen.

Wat is jouw ervaring?

Mijn Golf slaapt inderdaad gewoon buiten. Dit is 1 van de redenen dat ik juist voor deze cabriolet gekozen heb:

-Zeer goede, geïsoleerde kapconstructie incl. verwarmde achterruit (vervanging van kap ook betaalbaar, ca. € 700,-)
-Eenvoudige techniek en goede onderdelenvoorziening
-Goede roestbescherming af fabriek vanaf ca. 1988

Bovendien is mijn exemplaar vanaf nieuw uitgebreid getectyleerd incl. alle holle ruimtes (factuur aanwezig uit 1991). In de wintermaanden heb ik stallingsruimte.

Ik heb nu een 100% roestvrije auto met een vrij recente (2008) kap. Ik durf deze dus best buiten te laten staan.

Een auto met een matige kap en beginnende roestplekjes zou ik niet zomaar aan de Hollandse weersomstandigheden overlaten, het is dus maar net afhankelijk van de kwaliteit van het exemplaar wat je treft en de mogelijkheden om deze doorlopend te blijven inspecteren en bij te houden.

In deze leeftijdscategorie is er in mijn ogen weinig beters te koop op cabriogebied als je kijkt naar roestgevoeligheid en buitenslapen. Helaas is er veel opgelapte troep te koop, koop dus alleen een goed en eerlijk exemplaar.

De Golf van mijn vriendin is ook een buitenslaper, al jaren (iig sinds 1995, toen hij in NL kwam). En ook minimale roest; onder voorruithoek begon hij. Dat hebben we laten maken, ook "Quartett"-pakket eraf gehad en daar minimale roest aangetroffen. En dat ondanks dat hij behoorlijk verwaarloosd was. En in winter wordt (of beter gezegd, werd) gebruikt. Deze winter gaat hij namelijk stalling in.

Dus; zoeken naar een strak exemplaar en dan goed schoonhouden onder pakket en in wielkuipen, kun je jaren plezier van het wagentje hebben ondanks dat hij buiten staat.

Gr Jeroen

Terug
Bovenaan