smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

smarter

Gebruiker
Jeej, wat een hoop felicitaties! Bedankt allen voor de enthousiaste reacties. Ik kan haast niet wachten tot het zonnetje weer doorkomt. :cool:

Micha D. zei:
Fraai ding man en dan ook nog foto's maken met een goed merk camera, jij moet een gelukkig man zijn :) (y)!

Is inderdaad een hele fijne camera, deze Pentax K-01. Vooral met de 40mm pancake compact genoeg om even bij je te steken. De laatste foto is wat korrelig, maar wat wil je bij ISO 12.800. :)

Micha D

Gebruiker
Ja, heerlijk ding die 40mm inderdaad. Ik heb hem eens geprobeerd van een pentaxforum-lid, maar dat ding is ook lekker snel hoor.

Golf-ling

IMGP0446_zps1ba24c7f.jpg

Guest
Wat een prachtige automobiel. Ik wens je er heel veel plezier mee! Koesteren deze Golf

Tommy82

Gebruiker
Reden dat deze er nog zo mooi bijstaat is niet alleen de zeer goede zorgen van de 1e eigenaar, maar ook dat dit in feite een Golf 2 cabrio is. Jawel, de Golf 1 ging immers in 1983 uit productie, dus toen kreeg Karmann Golf 2 onderdelen aangeleverd, die vervolgens zo werden opgebouwd dat het uiterlijk wel ongeveer een Golf 1 bleef, maar die wel (net als de Golf 2) al volledig verzinkt was en waarvan alle holle ruimtes tot de rand volzaten met conserverende was.

Ook kreeg deze Golf als 1991 model alle verbeteringen mee die tijdens de productie van de Golf 2 ontstonden, maar nog niet de besparingen die vanaf de Golf 3 volgden, waardoor hij kwalitatief zo ongeveer het hoogtepunt van 39 jaar Golf productie markeert.

smarter

Gebruiker
Tommy82 zei:
Reden dat deze er nog zo mooi bijstaat is niet alleen de zeer goede zorgen van de 1e eigenaar, maar ook dat dit in feite een Golf 2 cabrio is. Jawel, de Golf 1 ging immers in 1983 uit productie, dus toen kreeg Karmann Golf 2 onderdelen aangeleverd, die vervolgens zo werden opgebouwd dat het uiterlijk wel ongeveer een Golf 1 bleef, maar die wel (net als de Golf 2) al volledig verzinkt was en waarvan alle holle ruimtes tot de rand volzaten met conserverende was.

Ook kreeg deze Golf als 1991 model alle verbeteringen mee die tijdens de productie van de Golf 2 ontstonden, maar nog niet de besparingen die vanaf de Golf 3 volgden, waardoor hij kwalitatief zo ongeveer het hoogtepunt van 39 jaar Golf productie markeert.

Mooi samengevat. (y) Dat is precies de reden dat ik naar dit specifieke model keek van de laatste 2 bouwjaren.

Meeuw

Gebruiker
Tja, moet je ook dichter bij de kust gaan wonen. Hier echt bijna de hele middag zon. (omgeving Heemstede)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Prachtige Golf! Ik heb zelden of nooit zo'n net exemplaar gezien.
Wees er zuinig op en houd 'm origineel (y)

Barri

Moderator

Bijzonder dat er geen zon was in IJsselstein: een kilometertje of 30 noordelijker (tussen Utrecht en Amsterdam dus) was het heerlijk zonnig vanaf 15u! (y)

Bijzonder! Dat wist ik niet. In hoeverre zitten er dan mkII delen in? Qua uiterlijk hebben ze echt alles mkI gelaten. Zelfs het dashboard.
Later, bij de mkIV cabrio heeft VW het blijkbaar juist andersom gedaan: mkIII techniek in een mkIV jasje.

JoelD

Gebruiker
Meeuw zei:
Tja, moet je ook dichter bij de kust gaan wonen. Hier echt bijna de hele middag zon. (omgeving Heemstede)
Alleen 's ochtends wat regen, 's middags inderdaad heerlijk weer. Nu ook weer trouwens. (y)

Bhuddymahn

Gebruiker
Echt prachtig! Die (castelet?) velgen had ik ook onder mijn jetta maar dan in een stuk slechtere staat :) veel plezier ermee!

smarter

Gebruiker
Bedankt wederom voor de leuke reacties! (y)

Als het morgen droog is ga ik lekker boodschapjes doen in de Golf, gewoon omdat ik vreselijk zin heb om er weer even mee te rijden. De Golf staat vanaf vorige week dinsdag op dezelfde parkeerplek waar ik deze na de eerste rit vanuit het zuiden neergezet heb. Misschien ook even een retourtje Zeist om weer even de Audi 100 terug te zien in de winterstalling. Dan kan ik meteen de VDO radio uit de kofferbak van de Audi halen om te kijken of deze het in de Golf wel doet.

smarter

Gebruiker
Helaas niet gereden met de Golf in dit troosteloze weer. Morgen ga ik er wel mee naar de zaak, omdat ik wel benieuwd ben hoe de onderkant van de auto eruit ziet op de brug.

Er zit trouwens een 'good old' BAS-322 startblokkering op met afstandbediening. Ik heb er helaas maar 1, die bovendien in plakband gewikkeld is. Ik keek online naar een losse behuizing, maar heb voor € 15,- zojuist de hele set nieuw in doos gescoord:

$T2eC16Z,!ykE9s7t)2UyBR!ttYq+cw~~60_84.JPG

In eerste instantie alleen even de nieuwe behuizing van de afstandsbediening overzetten, maar bij problemen kan ik altijd nog het hele setje opnieuw inbouwen.

smarter

Gebruiker
De categorie puntjes op de 'i' is alweer aangebroken:

Lederen stuurwiel:

$T2eC16JHJHQE9nzEyO,RBQ5EelLtDg~~60_84.JPG

Rubber rond kofferklepslot is uitgedroogd -> nieuwe besteld:

b_3396.jpg

Vulling bestuurdersstoelzitting instapzijde is wat ingezakt -> nieuwe besteld:

zitvlak.l.jpg

Wel leuk dat het voor de Golf 1 allemaal tientjeswerk is, dat geeft veel voldoening.

Dakloos

Gebruiker
Dat laat me er aan herinneren dat ik mijn nieuwe kofferklepslotrubbertje nog steeds moet monteren. Prima updates weer! (y)

michel1975

Gebruiker
Dakloos zei:
Dat laat me er aan herinneren dat ik mijn nieuwe kofferklepslotrubbertje nog steeds moet monteren. Prima updates weer! (y)
Klusje van niets. Standaard klus als je een mk1 cabrio koopt.

Mooie auto Smarter. Net wat je zegt als je eenmaal met het cabrio virus bent besmet kom je er nooit meer vanaf.
Mis de Golf Cabrio ook nog iedere keer weer als het mooi weer is.
Hier is de auto ook weg gegaan vanwege de heupgordeltjes achter.
Mij vrouw zat achterin en mijn zoontje voorin als we lekker weggingen.

smarter

Gebruiker
michel1975 zei:
Mooie auto Smarter. Net wat je zegt als je eenmaal met het cabrio virus bent besmet kom je er nooit meer vanaf.
Mis de Golf Cabrio ook nog iedere keer weer als het mooi weer is.
Hier is de auto ook weg gegaan vanwege de heupgordeltjes achter.
Mij vrouw zat achterin en mijn zoontje voorin als we lekker weggingen.

Thanks, Michel.

Tja, heupgordels. Mijn kleine meiden kunnen inmiddels wel gewoon in een zitverhoger. Ik weet best dat dat niet de allerveiligste combinatie is met heupgordels. Maarja: Vroegah zaten we als kinderen gewoon los op de achterbank. Enerzijds wil je natuurlijk het allerveiligste voor je kinderen, anderzijds zit veiligheid ook voor een groot deel in het rijgedrag van de bestuurder. Wat dat betreft ben ik mijn wilde haren inmiddels wel ruimschoots verloren. Blijft wel een lastig dilemma, moet ik toegeven.

smarter

Gebruiker
Vandaag de Golf meegenomen naar werk om deze ook even van onderen te kunnen bekijken. Gelukkig alles keihard en geen spoortje roest. Wel wat zweten bij motor en bak, maar gezien de ongecompliceerde en goedkope techniek maak ik me daar geen zorgen over. Als er echt druppels onder liggen op de parkeerplaats ga ik wel aktie ondernemen, maar het lijkt vooralsnog mee te vallen.

Morgenavond ga ik het lederen stuurtje ophalen, het kofferbakslotrubber, de startblokkering en stoelvulling worden naar me opgestuurd. A.s. zondag even kijken hoe de Audi erbij staat en de VDO radio uit de kofferbak halen om deze vervolgens in de Golf te monteren. Een paar leuke, kleine klusjes in het vooruitzicht dus. Leuke hobby! :cool:

Guest
Ik vind het trouwens wel meevallen met de onderdelenvoorziening van VW. De dealer kan in ieder geval veel kleine dingen voor mijn Syncro niet meer leveren: vaak ben ik aangewezen op VW Classic Parts in Duitsland. Als ik dat vergelijk met het andere Duitse merk met de ster..

smarter

Gebruiker
Vinnievw zei:
Ik vind het trouwens wel meevallen met de onderdelenvoorziening van VW. De dealer kan in ieder geval veel kleine dingen voor mijn Syncro niet meer leveren: vaak ben ik aangewezen op VW Classic Parts in Duitsland. Als ik dat vergelijk met het andere Duitse merk met de ster..

Ik moet bekennen dat ik zelf nog geen VW dealer geraadpleegd heb, maar op deze sites kan ik een hoop klein grut vinden voor mijn Golf:

www.golf1onderdelen.nl
www.vw-wobshop.nl

Verder zijn in het universele circuit de basics als wiellagers, remmen, filters enz. gewoon per direct af te halen.

De onderdelenvoorziening via de officiële VW dealers ken ik dus zelf nog niet.

Guest
Toegegeven, slijtagedelen in het universele circuit zijn goed te krijgen. Riempjes, keerringen, filters e.d. kosten ook de wereld niet. Het krijgen van een nieuwe achteruitrijschakelaar (vrij complex ding bij een Syncro) was wel een drama. Dealer snapte er niks van en bij VW-classicparts had ik twee bestellingen nodig voordat het voor elkaar was.

Verder: mooie cabrio, ziet er hartstikke netjes uit!

PascalD

Gebruiker
Is ook een zeer net exemplaar. Heb ooit in een Golf 1 cabrio gereden. En dit zou zeker een kanshebber zijn als ik geld heb voor een cabrio erbij.

smarter

Gebruiker
Wederom bedankt voor de leuke reacties! (y)

Wel apart dat de imperfecties qua lakwerk op de foto's haast onzichtbaar zijn. Er zitten best een paar bijgewerkte krasjes rondom op de auto. Omdat er nog nooit ook maar 1 deel gespoten is in het verleden, denk ik dat ik de auto voorlopig gewoon ga genieten zoals deze is. Een auto is immers maar 1 x helemaal origineel, spuiten kan altijd nog.

Foto van afgelopen week:

IMGP0463_zps16143228.jpg~original

Elco

Gebruiker
Ik zou 'm ook zeker niet overspuiten; op termijn verlaagt dat de waarde voor de échte die-hard liefhebber zelfs.. Je kunt met een lakstift en een polijstmachine krasjes ook al bijna onzichtbaar wegwerken :)

Twix

Actieve Gebruiker
Ben het wel met Elco eens. Nu is het gewoon een originele auto in goede staat, die al wat meeemaakt heeft. Als je hem overspuit lijkt het alsof je wat historie weghaalt. Gewoon lekker houden zo, netjes polijsten enzo en genieten.

smarter

Gebruiker
Gezien de winterse omstandigheden nog weinig cabrio plezier in huize smarter. De Golf heeft dus hoofdzakelijk stilgestaan. Afgelopen zaterdagmorgen heb ik voor het eerst in 3 weken weer met de Golf gereden. Het was gelukkig wel meteen starten-lopen bij -2 's morgens. Eerst naar de zaak, waar ik alle vloeistoffen gecontroleerd heb en de olie iets bijgevuld heb.

Ook heb ik eindelijk de afzichtelijke JVC radio eindelijk kunnen wisselen voor een strakke, tijdloze VDO Kienzle MCR 1014 radio:

mcr1014_473.jpg

Doet het prima en staat keurig (foto's volgen later).

Na een half werkdagje (incl. de verkoop van mijn Audi 100) ben ik naar huis gegaan, omdat er een mooi evenement op de agenda stond: de EMW nachtclubrit.

Na een rit van ca. 80km aangekomen bij de kassen van Joop Stolze in het Westland, waar een mooie opkomst van automobiele rariteiten voorbijkwam van de mede EMW leden:

IMGP0724_zps3360e58b.jpg~original

Daarna kunnen genieten van de immense collectie van verzamelaar/ handelaar Joop Stolze:

IMGP0726_zps20f203f4.jpg~original

Na een smakelijk broodje en soepje kon de nachtrit beginnen. Ik ben ingestapt bij mede EMW'er Paul in zijn Mercedes W114 200D, Ik was erg benieuwd naar de 55 onverwoestbare dieselpaardjes in het oude, trouwe beestje.

IMGP0773_zps4d3216bc.jpg~original

Na deze geweldige taxirit anno 1974 (mijn geboortejaar (y) ) zijn we beland in een gezellig Westlands cafe om gezamelijk lekker even na te praten en een pilsje te drinken. Kortom: Het was een topdag!

Op de terugweg naar huis merkte ik duidelijk dat de Golf steeds fijner ging lopen. De auto hangt gewoon een stuk lekkerder aan het gas en hij schakelt ook steeds fijner. Sinds de laatste beurt en APK (mei vorig jaar) was er ook maar een paar honderd kilometer mee gereden, dus het is niet raar dat bij een lange rit alles lekker weer los komt.

Wel heb ik wat losgekomen roeststukken van de hoedenplank moeten rapen. Het blijkt dat de onderste rand van de achterruitomlijsting aan de binnenzijde van de kap aan het roesten is. Ook heb ik last van vocht in de kofferbak. Dat kan ofwel komen door het rubber van het kofferbakslot, deze is uitgedroogd en er zit een spleet van zeker 3mm in. Of er komt vocht binnen langs de achterruit. Dat wordt dus het volgende projectje om uit te zoeken. Het kofferbakslotrubber heb ik inmiddels nieuw in huis.

Vervolgens moet het lederen stuur er nog in en moet ik de vulling van de zijwang van de bestuurdersstoel nog vernieuwen (ligt ook klaar). Allemaal kleine dingetjes om lekker mee aan de slag te gaan.

Dionysus

Gebruiker
Joop Stolze. Ooit een privé-rondleiding van hem gehad door z'n kassen.Familie van familie van een kennis. Zoiets.

In 1e instantie een stugge Westlander, maar man, wat een passie. En ik, stommeling als ik ben, had geen camera bij me. Wat een collectie, wat een sfeer en wat een mooi licht voor prachtige opnames.

Vraag blijft natuurlijk: Wat doet een Audi 100/Golf cabrio-bezitter bij EMW? Voor beide modellen is een uitgebreid clubcircuit aanwezig. Of het moeten gewoon leuke gasten zijn natuurlijk.

Wat een heerlijk Golfje heb je toch.

Wouter82

Moderator

Dionysus zei:
Vraag blijft natuurlijk: Wat doet een Audi 100/Golf cabrio-bezitter bij EMW? Voor beide modellen is een uitgebreid clubcircuit aanwezig. Of het moeten gewoon leuke gasten zijn natuurlijk.

En daar heb je precies de kern te pakken: het gaat nog altijd primair om de mensen.

smarter

Gebruiker
Dionysus zei:

Mijn auto's zijn inderdaad niet echt EMW, ikzelf wel gelukkig! ;) De keuze van mijn hobbyauto's is een combinatie van weinig tijd, geen garage, maar wel een heel groot hart voor echte, oorspronkelijke auto's van globaal 1960-1995. Dan blijven voor mij praktisch gezien de auto's over met een hoge bouwkwaliteit en geringe roestgevoeligheid. Ik zou dolgraag een mooie verwarmde garage hebben en een Lancia Beta HPE Volumex o.i.d. koesteren, maar dagelijks buiten stallen is een stuk beter te behappen voor een Audi 100 of een Golf.

Ik heb niet echt iets met merkenclubs van een bepaald model. Het voelt bij een merkenclub voor mij al snel als een wedstrijd: Wie heeft de mooiste, langste, dikste enz...

Het leuke bij EMW is de variatie, iedereen heeft zijn eigen passie en verhaal. Dat maakt het zo vreselijk gezellig om contact te maken en bij te leren. EMW is gewoon een heerlijke club waar voor mij alles op z'n plaats valt in mijn autohart. Het feit dat ik zelfs met m'n Golluf welkom ben zegt genoeg over de gastvrijheid.

Guest
Volledig mee eens. Geld voor mij ook. Ben lid van een VOlvo vereniging en daar is de sfeer om maar zachtjes te zeggen niet heel geweldig. Bij EMW gaat het om het ondersteunen van het gedachtegoed. Mijn Sable is heel EMW maar mijn Mercedes aan de ene kant wel (weinig meer rijdend) maar de andere kant niet (zijn zat MB clubs). Toch voel ik mij bij EMW erg thuis.

Groet Paul

smarter

Gebruiker
pmea zei:
Toch voel ik mij bij EMW erg thuis.

Groet Paul

Was een erg mooie en gevarieerde rit tussen de vele kassen door in jouw Benz uit mijn geboortejaar! (y) Altijd een goed plan om de avond door te brengen in goed gezelschap in een leuke auto. Zeker voor herhaling vatbaar.

smarter

Gebruiker
Lente! :cool:

Vandaag een paar uurtjes geklust aan de Golf.

Eerst het kofferbakslotrubber vernieuwd, deze was uitgedroogd en er zat een spleet van zeker 2mm in. Dit zorgde voor minimale waterlekkage in de kofferbak Klusje van 5 minuten en klaar. Heerlijk zo'n simpele auto waar alles prima toegankelijk is.

IMGP0801_zps34e2a235.jpg~original

Vervolgens de vulling van de zijwang in de stoelzitting. Deze had ik kant en klaar liggen. Stoelleuning verwijderd, bekleding losmaken. De oude zijwang lossnijden en de nieuwe erin leggen. bekleding weer terug en klaar:

IMGP0802_zps3b12eb8d.jpg~original

De nieuwe radio had ik er afgelopen week al ingezet, ziet er keurig uit:

IMGP0807_zpscf11f0ff.jpg~original

Verder vandaag nog de wielkasten goed zandvrij gemaakt en de auto gewassen.

IMGP0805_zps2a10096e.jpg~original

Heerlijk die lente, eindelijk het dak eraf!

IMGP0806_zps475679df.jpg~original

IMG_0211_zps2217deca.jpg~original

IMGP0809_zps8734c5c7.jpg~original

Barri

Moderator

Die radio staat ook erg netjes! Heeft ie in de Golf wel een goede ontvangst? (dat viel in de 100 tegen, toch?)

smarter

Gebruiker
Barri zei:
Die radio staat ook erg netjes! Heeft ie in de Golf wel een goede ontvangst? (dat viel in de 100 tegen, toch?)

Ontvangst is top in de Golf, maar wat wil je met zo'n ouderwetse lange staafantenne die fier omhoog prijkt op het linker voorscherm. Ook de Golf speakers klinken een stuk beter dan die in de Audi.

De Audi had een geïntegreerde antenne in de achterruit af fabriek. Op de plek voor een normale antenne in het linker achterscherm zat een rubber afdekdopje. Ik vermoed dat de antenne in de achterruit bij de Audi na al die jaren niet veel soeps meer was, of dat er iets niet goed meer zat in de bedrading. De aanwezige achterspeakers hebben het in de Audi ook nooit gedaan.

smarter

Gebruiker
Audi80Coupé zei:
laat het cabrioweer maar komen! (y)

Gelukkig hebben ik en mijn 2 kleine meiden vandaag al heerlijk kunnen genieten van mijn papadag, het smaakt in ieder geval naar meer!:

IMG_0214_zpsb06e06e2.jpg~original

IMG_0215_zpsdf0c8935.jpg~original

De Golf rijdt in ieder geval uitstekend. De 1.8 hangt lekker aan het gas en vanaf 2.000 toeren trekt deze moeiteloos door (rotondes kunnen gewoon in 3). Ook het uitlaatgeluid is aangenaam, wel duidelijk hoorbaar en diep, maar zeker niet teveel.

Ik mis wel het geluid van de vijfpitter in de Audi. Dat klinkt pas echt fenomenaal.

smarter

Gebruiker
Trouwens: Ik ben niet zo van het foto's nemen tijdens het klussen, ik wil het dan gewoon gelijk zonder onderbrekingen afmaken.

Het genot van het zonder problemen en beschadigingen loskomen van kunststof bevestigingsdopjes en het vervolgens aanschouwen en losdraaien van ogenschijnlijk splinternieuwe oerdegelijke schroeven bij het achterklepslot is wel heel intens, moet ik bekennen. (y) Alles is natuurlijk wel gewoon 22 jaar oud, maar dat vergeet je snel als het zo goed gebouwd en afgewerkt is. Zo worden auto's nu zeker niet meer gemaakt.

De Golf 1 heeft natuurlijk geen knuffelbaar dashboard en vele schroeven en bevestigingen zijn gewoon zichtbaar, maar ik vind het helemaal geweldig. Met een beetje logica en beleid hoef je nooit bang te zijn dat je iets onherstelbaar beschadigt.

Elco

Gebruiker
Fraai hoor, en heerlijk open genieten op zo'n dag als vandaag! Eigenlijk zou je 'n sponsor moeten zoeken die de hele dag touren zou willen betalen. Is het achterin nog 'n beetje uit te houden voor de dames qua wind?

Bovenaan