smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

smarter

Gebruiker
Elco zei:
Is het achterin nog 'n beetje uit te houden voor de dames qua wind?

Vandaag was het natuurlijk niet echt warm, ondanks het heerlijke zonnetje. Bij 70 en sneller waait het wel behoorlijk achterin, we zijn dus vooral in de buurt gebleven, bij 50 is alles OK. Als het echt zomers wordt is een beetje (warme) wind minder storend. Gezien de vorm van de achterbank en de lengte van mijn oudste dochter durf ik het ook wel aan om haar zonder zitverhoger mee te nemen, dan zit ze in ieder geval ca. 10cm lager, dat scheelt een hoop.
 

autocratie

Gebruiker
Wel grappig; ik heb me onlangs ook een Nederlandse Golf cabrio gekocht, via een tussenhandelaar, van eerste eigenaar.
Bouwjaar 1991 met slechts 108500 km. Heb al eerder een Golf cabrio gereden en zag deze staan. Wezen kijken en direct gekocht.
De auto heeft stuurbekrachtiging en is metallic groen van kleur. Hij is uitgerust met de Speedline 15inch wielen.
Ben er content mee, de auto rijdt en schaklet voor een 22 jarige wagen erg goed, zal ook met de km stand te maken hebben natuurlijk...
 

smarter

Gebruiker
@autocratie:

Leuk om te lezen, 2 origineel NL geleverde Golf 1 Cabriolets uit hetzelfde jaar! Beiden weinig gelopen, de jouwe 108.000, de mijne 126.000. Je mag hier beste wel een plaatje posten, hoor. Graag zelfs. Nog mooier is het als je een eigen topic opent met jouw ervaringen en belevenissen. (y)

IMGP0806_zps475679df.jpg~original
 

autocratie

Gebruiker
De mijne heeft een aparte kleur vind ik... niet saai. Een Golf wordt nog wel eens afgeschilderd als "saai", klopt niet vind ik..
Zal eens kijken hoe ik foto's erop krijg..? Iemand tips?
 

autocratie

Gebruiker
Ook wel grappig om te vermelden; ik heb eerder een Golf Cabrio gehad in de kleur die jij nu hebt...
Was ook een hele fijne en goede auto. Deze auto heb ik destijds verkocht aan mijn collega en die heeft 'm nog steeds. Dat is een 89-er 1.8 met Quartet velgen...heb ik toen gekocht met bijna een ton op de klok en staat nu op 130000 km. Nog steeds een hele leuke wagen.
 

smarter

Gebruiker
autocratie zei:
De mijne heeft een aparte kleur vind ik... niet saai. Een Golf wordt nog wel eens afgeschilderd als "saai", klopt niet vind ik..
Zal eens kijken hoe ik foto's erop krijg..? Iemand tips?

Wie heeft het hier over saai? Ik ben zelf helemaal weg van de simpele, smaakvolle belijning van de Golf 1 Cabriolet. Ik heb er er niet voor niets voor de 2e keer eentje gekocht.

Foto's eerst uploaden via een site als Photobucket, Imageshack, mijnalbum o.i.d., vervolgens het foto icoontje bij de tools bovenaan (in het vakje waarin je je bericht tikt) aanklikken en de link invoegen. Dan krijg zoiets:

[ img]https://foto url[/img ]

Ik ben benieuwd.
 

smarter

Gebruiker
@autocratie:

Leuk om te lezen dat ook jij voor en 2e keer voor ditzelfde model gekozen hebt! Oude liefde roest niet, zeggen ze wel eens. Prachtige kleur ook, deze groene. Het interieur komt me wel heel bekend voor (y).

Zo te zien hebben ze beiden nog de PVC kap. Is dit nog de originele of is er al eens een nieuwe op gekomen? De meesten kiezen voor een stoffen (Sonnenland) kap bij vervanging.

Ik zou persoonlijk de NL sticker nog verwijderen en kentekenplaten met opgelegde letters monteren in een reclameloze houder. Paar kleine dingen die weinig kosten, maar het totaalplaatje nog strakker maken in mijn ogen.
 

Dionysus

Gebruiker
En dat vind ik nou zo aardig van zo'n topic als dit topic. TS opent dit topic, omdat hij er in geslaagd is om een prachtig otootje naar zich toe te kopen. En deelt dat vol enthousiasme met volstrekte vreemden. Die ook enthousiast reageren. Maar er melden zich ook mensen die ook zo'n prachtig juweeltje koesteren. En ook die delen dat met diezelfde volstrekte vreemden.

En ik, als volstrekt vreemde, lees en volg dat topic met een grote glimlach op mijn gezicht. Thanks for sharing! Wat een geweldig Golfje, autocratie!
 

autocratie

Gebruiker
Ja Dionysus, enthousiast ben ik zeker. Toen ik de Golf van Smarter zag dacht ik dat het wel leuk zou zijn om mijn Golfje te laten zien.
Ik hou van originele auto's, onverprutst. Deze is nog mooi origineel en voelt ook aan als een auto die nog niet veel werk heeft verzet in zijn leven.
Als je die motor mooi rustig hoort draaien geniet ik er echt van. Niet bloedsnel maar behoorlijk puur nog. Een toerautootje dus..
Ik zal 'm tzt eens naast mijn andere Golf 1 zetten. (een GTI 1 uit 1982)

Er zijn wel ideeen/verbeterpunten; t.a.v. de velgen zit eraan te denken om Quartett wielen te monteren of origineel 14 inch staal (GTI 2 wielen met zwarte naafdopjes) Momenteel zitten er Speedline velgen onder(wel origineel VW-Audi uit die tijd )en die zijn me qua design wat te druk.
Er zit er een barst in de grille, de NL sticker moet eraf en wellicht kentekenplaten met dikke letters erop..

Vanavond trouwens de klepdekselpakking vernieuwd...

Ik overweeg in de nabije toekomst wellicht een Bolku-chip; schijnt een door JD geschreven chip te zijn voor de 2H motor. Het schijnt dat de motor dan wat beter oppakt bij t overschakelen en zijn koppelverloop gunstiger is. Qua pk's komen er ong. 17 bij en het koppel wordt verhoogd met rond de 20 nm. Kosten rond de 100 euro..
 

smarter

Gebruiker
autocratie zei:
Ik overweeg in de nabije toekomst wellicht een Bolku-chip; schijnt een door JD geschreven chip te zijn voor de 2H motor. Het schijnt dat de motor dan wat beter oppakt bij t overschakelen en zijn koppelverloop gunstiger is. Qua pk's komen er ong. 17 bij en het koppel wordt verhoogd met rond de 20 nm. Kosten rond de 100 euro..

Leuk dat je ook het originele Golf 1 ontwerp waardeert, net zoals ik. (y) Er zijn immers al meer dan genoeg mishandelde exemplaren te vinden

Ondanks dat ik geen kracht tekort kom, wil ik daar wel iets meer over weten, autocratie. Voor die prijs kan je normaal gesproken geen wonderen verwachten, lijkt me.

Technisch heeft de mijne wel 1 aandachtspuntje: Overschakelen van 1 naar 2 moet (met name met koude motor) met beleid, anders kraakt deze geheid. Is mee te leven, tenzij de oplossing betaalbaar is. Even snel wegtrekken is er in ieder geval niet bij, elegant cruisen gaat hem beter af. :cool:
 

smarter

Gebruiker
Misschien wel een idee om dit topic om te bouwen naar een iets algemener Golf 1 Cabriolet topic. Net als het Mercedes W124 topic, dat inmiddels uitgegroeid is tot liefhebbersplatform van dit model, maar ook oorspronkelijk begonnen is als een 'mijn auto' topic. Inmiddels is het een topic geworden met ca. 140 pagina's en 7.000 posts!

Het is altijd beter om ervaringen en tips te bundelen, dan ieder afzonderlijk een topic te openen lijkt me. Zeker als het over hetzelfde merk en type gaat.

Een nieuw, schoon topic openen is natuurlijk ook een optie, de Golf 1 Cabrio leeft, zo blijkt hier wel duidelijk.
 

autocratie

Gebruiker
Waarschijnlijk is je synchromeshring versleten? Wellicht heeft de auto veel stadskilometers gemaakt en is er dus veel teruggeschakeld naar de tweede versnelling.
Tav de chip; ik zou 'm kopen om de motor mooier te laten draaien niet zozeer om de hoeveelheid pk's die het oplevert. Wat mij interessant lijkt is dat de motor beter oppakt na het overschakelen en mooier koppelverloop heeft. Dit lees ik in de reviews ook terug. De afstelling daarna van je ontsteking moet je niet vergeten, even afstemmen op elkaar. Maar een beetje monteur kan dat...
 

autocratie

Gebruiker
Een nieuw topic; leuk idee! En dan (net als de Golf 2 liefhebbers hier) een meeting mocht er belangstelling voor zijn. Of een bestaande (VW)meeting bezoeken met je Cabrio..
 

michel1975

Gebruiker
smarter zei:
Vinnievw zei:
Ik vind het trouwens wel meevallen met de onderdelenvoorziening van VW. De dealer kan in ieder geval veel kleine dingen voor mijn Syncro niet meer leveren: vaak ben ik aangewezen op VW Classic Parts in Duitsland. Als ik dat vergelijk met het andere Duitse merk met de ster..

Ik moet bekennen dat ik zelf nog geen VW dealer geraadpleegd heb, maar op deze sites kan ik een hoop klein grut vinden voor mijn Golf:

www.golf1onderdelen.nl
www.vw-wobshop.nl

Verder zijn in het universele circuit de basics als wiellagers, remmen, filters enz. gewoon per direct af te halen.

De onderdelenvoorziening via de officiële VW dealers ken ik dus zelf nog niet.
Als je nog een betrouwbaar adres zoekt:

https://www.mk1cabrioparts.nl/ Goedkoop, betrouwbaar en heeft bijna alles.

Geloof dat ik het al een keer gezegd heb maarop de site van golfcabrio.com zitten nog veel meer liefhebbers.


smarter zei:
autocratie zei:
Ik overweeg in de nabije toekomst wellicht een Bolku-chip; schijnt een door JD geschreven chip te zijn voor de 2H motor. Het schijnt dat de motor dan wat beter oppakt bij t overschakelen en zijn koppelverloop gunstiger is. Qua pk's komen er ong. 17 bij en het koppel wordt verhoogd met rond de 20 nm. Kosten rond de 100 euro..

Leuk dat je ook het originele Golf 1 ontwerp waardeert, net zoals ik. (y) Er zijn immers al meer dan genoeg mishandelde exemplaren te vinden

Ondanks dat ik geen kracht tekort kom, wil ik daar wel iets meer over weten, autocratie. Voor die prijs kan je normaal gesproken geen wonderen verwachten, lijkt me.

Technisch heeft de mijne wel 1 aandachtspuntje: Overschakelen van 1 naar 2 moet (met name met koude motor) met beleid, anders kraakt deze geheid. Is mee te leven, tenzij de oplossing betaalbaar is. Even snel wegtrekken is er in ieder geval niet bij, elegant cruisen gaat hem beter af. :cool:
Is een mk1 kwaal synchromesh tussen 1 en 2.
Het leuke aan de Mk1 cabrio vond en vind ik dat zowel origineel als aangepast heel leuk kan zijn. Maar dat is uiteraard persoonlijk.
De mijne was trouwens bij Bolku omgebouwd. In eerste instantie alleen voor een nieuwe carburateur maar van het een kwam het ander.





Uploaded with ImageShack.us

Ik mis hem nog steeds maar met mijn zoon op de achterbank met die heupgordeltjes. Ik durfde het gewoon niet aan. Nu rijd ik misschien wel rustig maar je hebt niet alles in de hand.
 

smarter

Gebruiker
autocratie zei:
Waarschijnlijk is je synchromeshring versleten? Wellicht heeft de auto veel stadskilometers gemaakt en is er dus veel teruggeschakeld naar de tweede versnelling.

Ik denk ook dat het aan de synchromeshring ligt. Met terugschakelen merk ik nooit iets vreemds, het is alleen kraken bij vlot overschakelen van 1 naar 2 bij koude motor/bak. Is de synchromeshring iets wat in een paar uurtjes op een avond te vervangen is?

Ik werk zelf bij een autobedrijf en ik heb een enthousiaste, jonge monteur die het leuk vind om samen met mij te sleutelen in onze werkplaats. Vanwege (terecht) bedrijfsbeleid wel buiten openingstijden en dus geen langlopende projecten van personeelsauto's die overdag op de brug blijven staan.
 

michel1975

Gebruiker
smarter zei:
autocratie zei:
Waarschijnlijk is je synchromeshring versleten? Wellicht heeft de auto veel stadskilometers gemaakt en is er dus veel teruggeschakeld naar de tweede versnelling.

Ik denk ook dat het aan de synchromeshring ligt. Met terugschakelen merk ik nooit iets vreemds, het is alleen kraken bij vlot overschakelen van 1 naar 2 bij koude motor/bak. Is de synchromeshring iets wat in een paar uurtjes op een avond te vervangen is?

Ik werk zelf bij een autobedrijf en ik heb een enthousiaste, jonge monteur die het leuk vind om samen met mij te sleutelen in onze werkplaats. Vanwege (terecht) bedrijfsbeleid wel buiten openingstijden en dus geen langlopende projecten van personeelsauto's die overdag op de brug blijven staan.
Hebben ze na verloop van tijd allemaal. Wel lekker als je zo'n 'klushok' tot je beschikking hebt. En dan is zo'n mk1 helemaal foolproof en makkelijk te onderhouden. Heb het ook nog even overwogen omdat ik midden in het centrum ga werken maar dan is zo'n dakje me toch weer te kwetsbaar.
 

smarter

Gebruiker
michel1975 zei:
Ik mis hem nog steeds maar met mijn zoon op de achterbank met die heupgordeltjes. Ik durfde het gewoon niet aan. Nu rijd ik misschien wel rustig maar je hebt niet alles in de hand.

Dat blijft een lastig dilemma. Ik heb daarin zelf de knoop doorgehakt: Vroeger, als kind van 2, zat ik los zonder enige gordel op de achterbank van mijn vader's Triumph Stag. Mijn leeftijdsgenootjes zaten toen ook helemaal los achterin de Kevers, Golf's, Escort's enz. Gelukkig zitten er tegenwoordig gordels achterin, ook al zijn het maar heupgordels. Bovendien rij ik zelf bijzonder defensief en oplettend sinds ik kinderen heb. De tijd van roekeloos scheuren heb ik gehad en achter mij gelaten. Er is altijd een risico van een aanrijding. Met een 22 jaar oude auto met heupgordels kom je daar gegarandeerd minder goed uit dan bij een moderne EuroNCAP 5 sterren auto. Dit zou in theorie moeten betekenen dat je in geen enkele auto van 10 jaar of ouder meer rond kan rijden met een goed gevoel. Ikzelf ben ervan overtuigt dat je ook met kinderen in de heupgordels met beleid en anticipatie kunt blijven genieten van autorijden zoals het echt bedoeld is. Het echte noodlot ontloop je nooit, ook niet in een nieuwe S-Klasse met 10 airbags.
 

michel1975

Gebruiker
smarter zei:
michel1975 zei:
Ik mis hem nog steeds maar met mijn zoon op de achterbank met die heupgordeltjes. Ik durfde het gewoon niet aan. Nu rijd ik misschien wel rustig maar je hebt niet alles in de hand.

Dat blijft een lastig dilemma. Ik heb daarin zelf de knoop doorgehakt: Vroeger, als kind van 2, zat ik los zonder enige gordel op de achterbank van mijn vader's Triumph Stag. Mijn leeftijdsgenootjes zaten toen ook helemaal los achterin de Kevers, Golf's, Escort's enz. Gelukkig zitten er tegenwoordig gordels achterin, ook al zijn het maar heupgordels. Bovendien rij ik zelf bijzonder defensief en oplettend sinds ik kinderen heb. De tijd van roekeloos scheuren heb ik gehad en achter mij gelaten. Er is altijd een risico van een aanrijding. Met een 22 jaar oude auto met heupgordels kom je daar gegarandeerd minder goed uit dan bij een moderne EuroNCAP 5 sterren auto. Dit zou in theorie moeten betekenen dat je in geen enkele auto van 10 jaar of ouder meer rond kan rijden met een goed gevoel. Ikzelf ben ervan overtuigt dat je ook met kinderen in de heupgordels met beleid en anticipatie kunt blijven genieten van autorijden zoals het echt bedoeld is. Het echte noodlot ontloop je nooit, ook niet in een nieuwe S-Klasse met 10 airbags.
Is ook zo. Zit ook meer bij mij tussen de oren. Overigens doet leeftijd niet ter zake want mijn S-klasse van 23 jaar oud is wel veilig, tot op zekere hoogte.
 

smarter

Gebruiker
Ik ben trouwens nog steeds benieuwd hoeveel tijd ik moet rekenen voor het vervangen van een synchromeshring van deze versnellingsbak. Ik wil dan meteen een paar zwetende keerringen vervangen als de bak er toch af ligt.
 

Baur

Gebruiker
Die velgjes zaten op mijn rode iX, als wintervelgen. Zijn Heyking 1204A (oid). Tja, de grille is erin gekomen na de aanrijding. Was makkelijker en goedkoper dan een goede 2dehands grille. En de eigenaresse vind het allemaal wel prima :)

Gr Jeroen
 

smarter

Gebruiker
Baur zei:
Gaan we het over grijze Golfjes hebben? Veel grijzer dan dit worden ze niet ;)

Gr Jeroen

Dat is ongetwijfeld een Golf 1 Bel Air, gezien de two tone kleurstelling:

bel_air_2.jpg


Inderdaad wel even die embleemloze grille lozen, die velgen vind ik persoonlijk wel wat hebben.
 

smarter

Gebruiker
Gisteren de Golf trouwens maar weer eens gebruikt voor woon-werk verkeer. Deze stond namelijk alweer ruim 2 weken wortel te schieten op dezelfde parkeerplaats. (Lang leve de lente :( ) Gelukkig meteen starten-lopen en ik heb weer heerlijk genoten van de eenvoud en tegelijkertijd de enorme souplessse van een oude 1.8 - 8 klepper i.c.m. een laag gewicht: rotondes in 3 zijn echt geen punt. Opschakelen van 1 naar 2 moet inderdaad met beleid, maar als je niet als eerste weg hoeft te zijn bij het stoplicht irriteert het mij eigenlijk helemaal niet. Nog even wachten met de bak uit elkaar trekken wellicht.

Ik heb gisteren wel op de zaak het stuurtje gewisseld voor de lederen variant, die ik al even op de plank had liggen. Wederom 'plug and play' en klaar in 15 minuten. Heerlijk knutselen voor mij als niet monteur. Met geduld, gezond verstand en logica kom je erg ver bij een oude VW, zo heb ik gemerkt. (y)

Geen foto's nog van het nieuwe stuur in de auto, wel van de Marktplaats advertentie die ik bewaard heb:

$T2eC16JHJHQE9nzEyO,RBQ5EelLtDg~~60_84.JPG


Dit stuur ligt duidelijk fijner in de hand dan de kunststof versie die er in zat.
 

Elco

Gebruiker
Ik heb vandaag ondanks het weer nog zo'n 60 kilometer snelweg open gereden! Bij 2 graden heb ik 't dak toch maar gesloten :). Tijd voor zon, tijd voor 20+ graden!
 

Barri

Moderator

Voordeel van dit weer is dat de prijzen van cabrio's nog redelijk laag zijn. Zeg nou eerlijk, dit is toch een koopje? Ik vind 'm leuk! (y)

Zo'n lederen stuurtje is trouwens leuk! Heb ooit even een Golf mkII gehad die dat ook had! Kom je niet vaak tegen.
 

Barri

Moderator

Ik zie alleen twee slechte onderste hoekjes van de kap. Die plekken rechtsachter lijkt mij vogelpoep.
 

Elco

Gebruiker
Ik had dus gelijk over de staat van 't dak, en dat maakt die auto voor mij direct behoorlijk onaantrekkelijk :). Overigens zou ik 'm niet graag overnemen van iemand die 'm welgeteld vier dagen op naam heeft.
 

Barri

Moderator

Naja, voor 900e was ie niet slecht. Een nieuw dak kan voor 400e. Een niet origineel Nederlandse cabrio heb je vanaf 1600e ongeveer, een nette origineel Nederlandse cabrio vanaf 2200e ongeveer. Tenminste, dat ik wat ik concludeer van het aanbod op de verkoopsites.
 

smarter

Gebruiker
Ik ben dan zo iemand die graag wat meer neertelt voor voor een origineel Nederlands geleverd exemplaar. De conditie van de kap is bij een Golf 1 cabrio voor mij minder van belang omdat een nieuwe kap in hoogwaardige stof incl. montage nooit meer dan € 600,- hoeft te kosten. Dat is bij vele andere cabrio's veel duurder.

Gelukkig heeft de mijne een nette,stoffen kap van 2008 (factuur aanwezig) die er pas 20.000km op zit en de auto heeft altijd binnen gestaan.
 

Barri

Moderator

Begrijp ik helemaal. Jouw exemplaar is dan ook in topstaat!! Als ik een mkI cabrio zou kopen, wordt het een redelijk goedkope. Wordt dan namelijk ook auto nummer 4 (op een huishouden van 2 personen...).
 

smarter

Gebruiker
Als ik de prijzen nu zie voor mooie, onverprutste NL auto's met een nette km. stand schaam ik me haast als ik bedenk wat ik ervoor betaald heb. De vorige (1e) eigenaar verkocht hem gelukkig niet voor het geld, maar hij wilde wel zeker weten dat de Golf goed terecht kwam.

Naast de aanschaf heb ik tot nu toe de volgende dingen gedaan:

Kienzle MCR 1014 SD/USB radio: € 89,-
Lederen stuur: € 75,-
Vulling zijwang bestuurdersstoel: € 35,-
Nieuwe afstandbediening startblokkering: € 15,-
Kofferbakslotrubber: € 8,-

Volgende maand op de zaak wel nog even alle vloeistoffen/filters verversen + verse APK.

De synchromesch van 1 naar 2 in de versnellingsbak laat ik voorlopig zitten, bij normaal en kalm schakelen is deze prima. Ook de bijgetipte bumperhoekjes storen mij niet echt.
 

smarter

Gebruiker
Barri zei:
Als ik een mkI cabrio zou kopen, wordt het een redelijk goedkope.

Het leuke van de Golf 1 vind ik de technische eenvoud: Met een beetje logisch nadenken kan je heel veel zelf en onderdelen zijn gemakkelijk te vinden en betaalbaar. Een voordelig exemplaar met een goede basis qua carrosserie en techniek kan je dan zelf stapsgewijs aanpakken zonder dat het heel kostbaar wordt.
 

Barri

Moderator

Klopt helemaal! Is bij de mkII ook. Toen ik die van ons kocht dacht ik soms: pff, wat een verwaarloosd ding. Maar als ik 'm nu zie staan! :D
En het is gewoon leuk om te doen, zo een auto steeds iets netter te maken!
 

Jorn

Gebruiker
Prachtige Golf! Hulde dat je hem zo laat. Zelf zou ik die kentekenplaatrand aan de achterkant vervangen voor eentje zonder tekstrand. Staat een stuk strakker en pas ook beter qua maat.
 

smarter

Gebruiker
Vandaag weer lekker met de Golf naar werk gereden, helaas nog geen weer om de kap neer te doen. Wel een leuk contrast naast een Focus RS die ik in 2009 nieuw verkocht heb:

IMGP1304_zps2434e871.jpg~original
 

michel1975

Gebruiker
smarter zei:
De synchromesch van 1 naar 2 in de versnellingsbak laat ik voorlopig zitten, bij normaal en kalm schakelen is deze prima. Ook de bijgetipte bumperhoekjes storen mij niet echt.

Kan heel lang zonder gevolgen.
 

smarter

Gebruiker
michel1975 zei:
smarter zei:
De synchromesch van 1 naar 2 in de versnellingsbak laat ik voorlopig zitten, bij normaal en kalm schakelen is deze prima. Ook de bijgetipte bumperhoekjes storen mij niet echt.

Kan heel lang zonder gevolgen.

Vandaag heb ik de hele dag kraakvrij en ontspannen gereden. Hoe langer ik onderweg ben hoe meer 'quality time' zullen we maar zeggen. De Golf rijdt gewoon heel lekker, je moet alleen niet bij een stoplicht flink doorpoken van 1 naar 2, that's all.
 

smarter

Gebruiker
Ik had nog geen foto's van het leren stuur geplaatst, bij deze:

SAM_1853_zps3156a119.jpg~original


SAM_1854_zpsb5d358da.jpg~original


Ligt echt een stuk fijner in de hand dan het oude kunststof stuur.
 
Bovenaan