Wellicht interessant voor anderen, mijn eigen recente ervaring met het kopen van een auto in Duitsland, met een beschrijving van alle stappen. Ik heb geprobeerd alle nuttige informatie, die ik zelf nogal verspreid op websites en fora gevonden heb en heb verkregen bij Nederlandse en Duitse instanties, daarin mee te nemen. Daardoor een tamelijk uitgebreid verhaal.
(1) Auto zoeken
Om een auto te zoeken zijn het meest handig de websites https://www.mobile.de en https://www.autoscout24.de. Kies op beide sites voor ‘detailsuche’, waarmee je op heel veel criteria kunt selecteren. Ik heb mijn auto gevonden bij een dealer die hem had ingeruild op een auto van een ander merk. Specifiek gezocht op 1 vorige eigenaar (1 Fahrzeughalter) en bepaalde bouwjaren (Erstzulassung von ... bis ...). Je kunt in een bepaald gebied zoeken rond een postcode. Moet wel, want heel Duitsland is te groot. Zoek in google op bijv. “postleitzahl dusseldorf” en je vindt een pagina waarop de postcodes van (bijv) Dusseldorf staan. Op de autosite vul je bij PLZ de postcode in (bijv 40210) een een cirkel (Umkreis) van bijv. 100km. Handig om zo te kijken in welke gebieden je een redelijk aanbod kunt vinden, zodat je in een dag meerdere auto's kunt bekijken.
(2) Auto kopen
Zorg er voor dat je een auto koopt met alle papieren. Er moet een Fahrzeugschein, ofwel Zulassungsbescheinigung I en een Fahrzeugbrief, of wel een Zulassungsbescheinigung II bij zitten. Vergelijkbaar met onze huidige kentekenbewijzen deel I en II. In deze brochure https://www.wehden.de/IFT_WEHDEN/Zulassungsbescheinigung.pdf de uitleg in het Duits, met voorbeelden van deze documenten. Verder moet er, als het goed is, ook een EG-Übereinstimmungsbescheinigung bij de auto zitten. Is niet persé nodig voor de import, maar hoort er wel bij.
Koop je bij een handelaar, vraag dan om een Duitse “apk” keuring, een zogenaamde TÜV keuring. Kost rond de 60 euro (als de dealer hem niet binnen het aanbod wil doen). Je hebt dan toch wat meer zekerheid over de technische staat. Bovendien moet het RDW in Nederland deze Duitse TÜV erkennen als Nederlandse APK. De TÜV-keuring geldt ook nog eens twee jaar en ook die periode wordt zonder meer door de RDW overgenomen. Op verzoek weliswaar, dus je moet er zelf om vragen.
(3) Geldig kentekenbewijs
Om de auto mee te kunnen nemen uit Duitsland naar Nederland moet je een tijdelijk kenteken op de auto laten zetten. In Duitsland zijn er twee vormen, A het Kurzzeitkennzeichen met gele balk aan de rechterzijde en B het Ausführkennzeichen, ook wel Zollkennzeichen genoemd, met een rode balk aan de rechterzijde.
Kenteken A is bedoeld voor specifieke ritten: een proefrit met de auto, een rit naar de TÜV-keuring, of een rit van de plaats van aankoop naar je huis. Dat laatste wil je er mee doen, dus daarmee is het Kurzzeitkennzeichen een geschikt kenteken. Dit kenteken is 5 dagen geldig.
Kenteken B is specifiek bedoeld voor export en daarmee dus ook geschikt. Het is minstens 14 dagen geldig en kent geen beperkingen wat betreft gebruik. Ook dit kenteken kun je dus gebruiken.
Kenteken A kost ca. 80 euro en kenteken B kost afhankelijk van het aantal gebruiksdagen minstens het dubbele. Het ligt gezien de prijs dan ook voor de hand om een Kurzzeitkennzeichen te kopen.
Beide kentekens zijn officiële Duitse kentekens en conform EU-recht daarmee ook bruikbaar in Nederland. Op sommige sites vindt je het statement dat het Kurzzeitkennzeichen niet geldig zou zijn in Nederland, maar dat wordt eigenlijk niet onderbouwd. In een Interpretatieve mededeling van de EU ( https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:068:0015:0024:nl

DF ) wordt duidelijk gemaakt dat een in een lidstaat geldig kenteken zonder meer ook geldig is in een andere lidstaat. Je moet je natuurlijk wel houden aan de beperkingen van het kenteken. Het Kurzzeitkennzeichen is bedoeld voor o.a. de rit naar huis. Ga er dus niet mee rondtoeren.
(4) Kentekenbewijs kopen
Om het kentekenbewijs te kopen ga je naar het Strassenverkehrsamt van de Kreis waarbinnen de plaats van aankoop valt. De verkoper zal weten waar dat is. Een dealer kan / zal dit vaak voor je willen regelen, maar je kunt het ook zelf doen, heb je weer een goede proefrit met je nieuwe auto. Gebruik voor de rit naar het Strassenverkehrsamt even een set platen van de handelaar op de auto.
Naast het Strassenverkehrsambt zit(ten) een of meerdere handelaren van kentekenplaten. Ga daar éérst naar toe en koop daar een groene kaart voor de internationale verzekering en een kentekennummer. Totale kosten ca. 70 euro. Ga dan met dit spul naar het Strassenverkehrsamt, trek daar een nummer en meldt je bij het loket. Je moet dan alle autopapieren bij je hebben, je paspoort en het aankoopbewijs van de auto. De auto wordt dan op je naam gezet. Je betaalt hiervoor ca. 10 euro. Je krijgt een bewijs mee waarmee je weer terug kunt gaan naar de kentekenplatenhandelaar die nu de kentekenplaten zal maken. Daarna moet je weer, met de kentekenplaten, naar hetzelfde loket bij het Strassenverkehrsamt en zij plakken er dan een zegeltje op. Hiermee heb je een geldige set kentekenplaten met internationale wa-dekking om mee naar huis te rijden. Hele procedure kost ca. een uur als het niet al te druk is.
(5) Naar huis, oeps nog geen BPM betaald
Je kunt nu dus geheel legaal met de auto naar huis rijden. Maar toch niet helemaal. Want zodra je de grens over bent, ben je in overtreding omdat je in een auro rijdt waarvoor nog geen belasting is betaald. De BPM moet je immers nog gaan regelen en betalen. Formeel zal de belastingsdienst geen ander standpunt innemen dan dat het rijden met een auto waarvoor geen BPM betaald is verboden is. Maar in de praktijk zal, als je al ooit een doauneambtenaar onderweg tegen komt, er niets gebeuren als je aangehouden wordt en laat zien dat je op weg bent naar huis met je net aangeschafte auto. Formeel dus in overtreding, materieel wordt dit goedgevonden, als je maar netjes de kortste rit naar huis aan het rijden bent.
(6) Keuren en BPM betalen
Nu moet je de auto aanbieden bij het RDW en er moet nog BPM over betaald worden. Het hoeft in beginsel geen verrassing te zijn welk BPM-bedrag je moet gaan betalen. Ga naar https://www.autotelex.nl/autoimport en maak daar je BPM berekening zelf. De belastingdienst gebruikt dezelfde gegevens als Autotelex en via deze website maak je zelf een complete aangifte op een officieel aangifteformulier. Dit zal door de belastingdienst direct geaccepteerd worden, als je tenminste de gegevens juist en naar waarheid hebt ingevuld De belastingdienst accepteert meerdere wijzen van berekening en het programma bij Autotelex laat je zien welke berekeningswijze het meest gunstig voor je uitpakt. Als je bijvoorbeeld een auto koopt uit een duurder segment zal deze waarschijnlijk in werkelijkheid sneller afschrijven dan de vaste tabel voor alle auto’s van de belastingdienst. Autotelex kent die cijfers en komt dan tot een lager BPM bedrag. Nadat je het programma start laat Autotelex zien of ze gegevens van je auto hebben (voor de meeste merken en modellen zal dat zo zijn). Pas op dat moment besluit je of je door wilt gaan met het maken van de aangifte tegen betaling van nog geen 16 euro. In mijn geval was het verschil tussen de goedkoopste en de duurste berekening ruim 700 euro, dus dat was snel terugverdiend. Autotelex laat ook zien welke dingen er standaard op je auto zitten en je kunt dan de extra opties aanvinken. Daar hebben ze dan ook de prijzen van. Het heeft weinig zin om iets te verzwijgen, want de belastingdienst heeft de gegevens ook en ze kijken ook in je auto om te zien of je iets over het hoofd hebt gezien. Print de aangifte uit en neem deze mee naar de keuring.
Voor de keuring kun je op de bonnefooi in de ochtenden terecht bij de RDW, maar je kunt ook een afspraak maken op https://www.rdw.nl. Wel zo handig, want je hebt ook een eendagskentekenbewijs nodig om van je huis naar de RDW te kunnen rijden. Dat kun je dan meteen bestellen, kost niets. Je krijgt dan een kentekenbewijs thuis en je moet zelf met karton even kentekenplaten maken en op je auto plakken.
Dan is er nog een punt dat geregeld moet worden: dat tijdelijke kenteken moet verzekerd worden. Dat lukt niet als je zo maar een verzekeraar belt, maar je eigen verzekeraar zal dat waarschijnlijk wel willen doen, als je een betrouwbare klant bent. Ikzelf zit bij Ohra en zij deden dat, zonder kosten. Lukt het niet bij je verzekeraar, dan kun je bij https://www.diks.nl/ een korte verzekering op chassisnummer afsluiten, maar dat kost dan ook meteen bijna honderd euro. Ga niet zonder verzekering naar de RDW, grote kans dat dan de keuring niet doorgaat.
Ik twijfel of je met je Kurzzeitkennzeichen naar de RDW zou kunnen rijden. Het is geldig en je bent verzekerd. Het is bedoeld voor een rit naar de keuring. Valt daar ook een rit naar de RDW onder? Omdat je in beginsel het eendagskenteken bij de RDW en de verzekering bij je eigen maatschappij voor niets kunt regelen, zou ik het niet uitproberen, al lijkt me de kans niet onwaarschijnlijk dat de RDW de rit met het Kurzzeitkennzeichen wel goed zal (moeten) vinden. Ik heb het telefonisch bij de RDW gevraagd en ook aan het loket, maar kreeg geen duidelijk ja of nee.
De procedure bij de RDW is als volgt. Je meldt je bij de balie na het trekken van een volgnummer (ook als je een afspraak hebt gemaakt). Je legitimeert jezelf met paspoort of rijbewijs en je levert de papieren van de auto in. Je levert ook de TÜV keuring in als je die hebt en vraagt om die over te nemen. Daarna wordt je auto gecontroleerd en als alles klopt geaccepteerd. Je krijgt kopieën mee van je originele Duitse autopapieren. De volgende stap is dan het loket van de douane die in hetzelfde gebouw zit. Daar lever je de aangifte in die je met het programma van Autotelex hebt gemaakt. De douane zal de auto opnieuw controleren, nu met name om na te gaan of je wel alle extra opties in de aangifte hebt meegenomen. Als alles klopt wordt je aangifte geaccepteerd en kun je naar huis.
Dan is het wachten tot je de aanslag ontvangt, in beginsel via de mail als je je mailadres op de aangifte hebt opgegeven. Je betaalt de aanslag en drie tot vijf werkdagen daarna ontvang je het kentekenbewijs thuis.
Nu kun je met het kentekenbewijs naar een leverancier in of bij je woonplaats die de kentekenplaten kan maken. Een normaal exemplaar kun je waarschijnlijk meteen meenemen, een luxe versie met opgelegde letters kan een dagje duren. Voor de adressen van de leveranciers raadpleeg je dit pdf: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/RenI/E%20en%20T/Naslagwerk/Overzicht%20kentekenplaatfabrikanten.pdf
Nu de kentekenplaten monteren, de auto definitief verzekeren en je kunt de weg op.