Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

@PM zei:
Mijn eenmalige ervaring:
- woensdagmiddag naar de RDW, daar ook het BPM-formulier achtergelaten (hoezo opsturen?)
- vrijdagochtend een mailtje ontvangen van de belastingdienst met het te betalen bedrag, betalingskenmerk en een rekeningnummer waar dat bedrag aan gedoneerd diende te worden; bedrag direct overgemaakt
- pas de woensdagavond daarna werd het kenteken tenaamgesteld (hier te zien, tegen die tijd had ik daar natuurlijk al tighonderd keer gekeken o_O)
- zaterdagmiddag kentekenbewijs op de mat, maar de automaterialenzaak waar ik alvast de kentekenplaten had besteld was toen al dicht, dus maandag pas rijden

En dan zaten er bij mij geen feestdagen tussen.

Opsturen had ik gedaan omdat mijn printer kuren had voordat ik naar de keuring ging, dus heb het later op een andere printer geprint en opgestuurd ipv. bij de RDW in de brievenbus gestopt.
Ik kreeg het mailtje van de belastingdienst uiteindelijk gisteren, dus precies een week later. Heb het meteen overgemaakt.

Dus waarschijnlijk tegen 6 januari moet alles wel geregeld zijn bij mij ;-)

Inderdaad :)

Tip: als je luxe-platen (met plastic letters) wilt, bestel deze zodra je het kenteken weet. Deze worden ergens centraal geproduceerd, i.t.t. de normale kentekenplaten, zodat er een dag levertijd op zit. Als je dan het kentekenbewijs in huis hebt, kun je ze direct ophalen. Mits de automaterialenzaak nog open is :rolleyes:

@PM zei:
Inderdaad :)

Tip: als je luxe-platen (met plastic letters) wilt, bestel deze zodra je het kenteken weet. Deze worden ergens centraal geproduceerd, i.t.t. de normale kentekenplaten, zodat er een dag levertijd op zit. Als je dan het kentekenbewijs in huis hebt, kun je ze direct ophalen. Mits de automaterialenzaak nog open is :rolleyes:

Dat is nieuw dan, want ik heb een jaar geleden bij de automaterialenzaak zonder afspraak oid mijn oude platen ingewisseld voor platen met opgelegde letters...

Ik moet even nuanceren zie ik inderdaad. Ik dacht dat het echt ergens centraal was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Wel is het zo dat niet alle bedrijven die nummerplaten persen, ook luxe-platen maken. Zie hier de website van een keten, waar slechts twee van de negen filialen deze maken, bij de andere zeven geldt daarom een levertijd.

Iets dergelijks zal dan ook gelden voor het bedrijf waar ik mijn platen heb gekocht: de vestiging waar ik ben geweest maakt ze niet zelf.

Zojuist ingelogd op rdw via digid en zie mijn kenteken er al bij staan. Gisteren 24-12 tenaamgesteld. Toch redelijk vlot zo rond de feestdagen.
Nu wachten op het kentekenbewijs. Ik woon 20min van Breda dus kan de luxe platen daar direct laten maken :)
Ff kijken of ze de 29e / 30e open zijn.

Ik kwam zojuist een interessant YouTube item van Blik Op De Weg tegen, over het Duitse exportkenteken. Interessant voor als je een auto wil gaan importeren uit Duitsland.
<https://www.youtube.com/watch?v=cwhndundXRs>

Ook interessant is dat de Duitser die daarin wordt geïnterviewd beweert dat het ministerie van Noordrijn-Westfalen als richtlijn heeft uitgevaardigd dat het chassisnummer bij aanvraag van het KZK moet worden vastgelegd, terwijl dat niet altijd gebeurt (eigen ervaring in 2012 in Kreis Höxter, hetgeen ook in NRW ligt).

Ik kwam er bij een staandehouding mee weg, mogelijk door één of meer van de volgende feiten:

- ik kon aan de hand van de factuur aantonen dat ik de auto daadwerkelijk die dag had opgehaald, ook lagen de winterbanden achterin
- het KZK-kentekenbewijs stond in ieder geval wel op mijn naam (mijn gegevens waren erop geprint met een matrixprinter; gegevens van de auto waren naderhand ingevuld door de dealer)
- ik had naast de Duitse WA-verzekering ook reeds een Nederlandse verzekering (WA + all risk) en kon dit aantonen
- ik hield mij zeer strikt aan de verkeersregels
- ik beloofde plechtig de auto op eigen terrein te zetten als ik thuis kwam en mij aan het advies van de agenten te houden om voor de rit naar de RDW een ééndagskenteken aan te vragen (hetgeen ik ook daadwerkelijk gedaan heb; qua geldigheidsduur van het KZK had ik nog net op de maandag erna daarmee naar de RDW gekund)

Eea wel nadat we het erover eens waren geworden dat de weg waar ik op reed (de N302 tussen Kootwijk en Harderwijk) daadwerkelijk bij de route naar mijn huis hoorde (na Harderwijk verder via Lelystad en Enkhuizen naar Andijk), geen idee meer waar één van de agenten dacht dat Andijk dan wel lag.

Disclaimer: dit kan ook zijn gekomen doordat de agenten niet helemaal zeker waren wat ze ermee aan moesten en het is zeker geen garantie dat het in een vergelijkbaar geval ook goed gaat.

Advies: peuter de verkoper (indien hij het kenteken voor je regelt, zoals in mijn geval) aan z'n verstand dat je echt een Ausfuhrkennzeichen moet hebben, desnoods met een linkje naar bovengenoemd youtube-filmpje.

Even een subtiel kickje.

Ik heb een dikke week geleden een auto geïmporteerd en vorige week woensdag de BPM aangifte (van Autotelex) bij de RDW keuring op de bus gedaan. Tot nu toe nog niks gehoord. Dat zijn dus inmiddels al 5 werkdagen. Ik vind het wel erg lang duren eigenlijk. Zijn er nog recente ervaringen bekend?

Ik weet wel dat het een chaos is bij de belastingdienst en sommige dingen bijzonder lang duren. Misschien eventjes een telefoontje aan wagen?

Net gebeld maar ze kon me niet wijzer maken, als ik morgen niks heb binnengekregen mag ik weer bellen. Dan wordt het doorgestuurd naar betreffende adeling. Zucht :(

Tja, belastingdienst... Tijd voor een nieuwe slogan : Leuker kunnen we het niet maken. Sneller ook niet.

Kan je niet inloggen met digid op de site van de RDW en/of belastingdienst en daar zien wat de status is?

(Wat heb je eigenlijk geïmporteerd?

Ik kan alleen hier inloggen ( https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uw-huidige-voertuigen-bekijken.aspx ) maar daar zie ik alleen mijn huidige auto.

Het gaat om een Laguna GT uit 2010, zie mijn review:
https://www.autoweek.nl/autoreview/41172/renault-laguna-estate-20-16v-t-205-gt

Ik heb in Mei nog een auto geimporteerd, 5 dagen is volgens mij niet abnormaal.
Als je het goed is krijg je een mail van de belastingdienst BPM.backoffice.Doetinchem@belastingdienst.nl waar in staat hoeveel BPM je moet betalen.
Kijk eens bij je mail, is hij misschien bij de Spam-mail beland ?

Gistermiddag dan toch binnengekregen.
Ja, het zal wel aan mij liggen, maar ik vind 5 volle werkdagen wel aan de lange kant, zeker als je beseft dat de aangifte gewoon "as is" wordt overgenomen. En ik vond het wel erg toevallig dat 5 minuten na mijn laatste belletje opeens de mail in mijn bus kwam.

Enfin, wachten op de RDW nu.

Psy zei:
Ik kan alleen hier inloggen ( https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uw-huidige-voertuigen-bekijken.aspx ) maar daar zie ik alleen mijn huidige auto.

Het gaat om een Laguna GT uit 2010, zie mijn review:
https://www.autoweek.nl/autoreview/41172/renault-laguna-estate-20-16v-t-205-gt
Mooi dat het alsnog goed gekomen is, blijft gewoon chaos bij de belastingdienst.

Bij mij zijn ze een verzoek tot stopzetten betalen wegenbelasting kwijt geraakt, wat eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn geweest aangezien volgens het document deze betaling voor 1 jaar gold en er ieder jaar weer een nieuw verzoek ingediend moest worden. Maar vervolgens wel gewoon een nieuwe aanslag sturen nadat het jaar voorbij was.

Een een goede review, Laguna vind ik ook een interessante auto als opvolger van mijn huidige. Wel goed om te weten dat gas hier goed in gaat, hoewel zo'n diesel Laguna mij ook wel prettig lijkt.

Nog als nabrander, donderdagmiddag dus de aangifte betaald, en ik kreeg de dinsdag erná het kentekenbewijs in de bus. De RDW werkt dus wel vlot.

En @EVV, hij rijdt tot nu toe perfect op LPG. Ik zal de review op een gegeven moment gaan updaten. Verbruik hou ik ook bij, de eerste 4 tankbeurten zijn daar al zichtbaar.

Even nog een vraag, ik heb zelf een Mercedes W124 naar Nederland gehaald en hem terug gereden op een export kenteken met rode rand en verzekering, dit kenteken heb ik aangevraagd bij het strassenverkehrsambt en daar ook meteen een kenteken laten maken en erop laten zetten.

Stel nou, ik koop een auto, heb een auto ambulance, kan ik dan na het kopen die auto daarop zetten en gewoon transporteren naar Nederland en hem daar aanmelden voor keuring bij de RDW? Moet de auto na koop in Duitsland en niet eerst soort van afgemeld worden in Duitsland? Ik kan me niet meer herinerren of dat meteen gebeurde toen dertijd..

Alvast bedankt :)

Nee, de RDW stuurt het Duitse kentekenbewijs terug naar Duitsland met de mededeling dat de auto hier is geregistreerd. Op basis daarvan schrijven de Duitsers hem uit.

@PM zei:
Nee, de RDW stuurt het Duitse kentekenbewijs terug naar Duitsland met de mededeling dat de auto hier is geregistreerd. Op basis daarvan schrijven de Duitsers hem uit.

Aaah super, dat is precies het antwoord op mijn vraag. Dankjewel @PM :)

Heeft er iemand ervaring met het importeren van een LPG auto uit Duitsland ? en die registreren als G3 LPG in Nederland ?
Als ik kijk op de bekende autoverkoopsite`s dan hebben de LPG auto`s in Dld vaak veel minder km`s gelopen als in NL.
Ook zie je vaker wat "luxere" auto`s op LPG in Dld.

G3 is niet alleen bepaalde eigenschappen aan de installatie, maar er moet ook een type-goedkeuring zijn voor díe LPG-installatie in díe auto. Die is er lang niet altijd bij Duitse auto's (er zullen er vast wel zijn waar het wel zo is, met een installatie van Vialle ofzo).

Je komt ook een heleboel in Nederland totaal onbekende merken tegen. Niet ongebruikelijk dat het dan (Pools) prutswerk betreft. Dat was bij de mijne iig wel zo. Zit nu alsnog een in NL ingebouwde G3-installatie in :rolleyes:

Mocht je het toch door willen zetten, vraag dan alle papieren op van de auto en de LPG-installatie, neem ze mee naar een keuringsstation en vraag daar een keurmeester of hij even vijf minuutjes heeft voor je. De RDW bellen schiet niet echt op als je geen 13-in-een-dozijn-vraag hebt.

Overigens heb ik de import ondanks het niet kunnen krijgen van G3 toch doorgezet, omdat het evengoed uit kon (er later pas achter komend dat de installatie niet deugde uiteraard). Rekensommetje.

Ik heb jaren geleden zelf een motor geïmporteerd wat uitstekend verliep.

Nu wil ik echter een auto importeren en door oa aangepaste wet- en regelgeving heb ik toch een vraagje over BTW.

Ik wil een auto importeren die 3.500km gelopen heeft en van 07-2015 is. Ofwel, minder dan 6.000km maar wél ouder dan 6 maanden.
Je bent BTW plichtig als het een nieuwe auto betreft.
De belastingdienst zegt over "wat is nieuw":
Bron

Let op het woordje "of" (en niet "en" ).
Echter, ik lees hier ook andere verhalen, dat je moet zorgen dat de oude ouder is dan 6 maanden en meet dan 6.000km gelopen heeft.

Wat is nou wijsheid? Heb weinig behoefte om dubbel de BTW te betalen...

Toevallig gaat het daar in dit topic ook net over .
Klik

Bron: Europa.EU zei:
Nieuwe auto's
Als u een nieuwe auto in een ander EU-land koopt om die mee te nemen naar uw eigen land, dan hoeft u in het land waar u de auto koopt geen btw te betalen.

U betaalt alleen btw in het land waar u de auto inschrijft.

Een "nieuwe auto" is een auto die minder dan 6.000 km gereden heeft of minder dan 6 maanden oud.

Dat zijn de regels inderdaad . Die zijn blijkbaar Europees en bekend dus handelaren moeten het weten. Anders erop attenderen . Zorgen dat je factuur ex btw krijgt en betaald in Duitsland en dan aangifte doen in NL.

bpmberekenen.com zei:
Een "nieuwe" auto
Een auto die minder dan 6000 km of minder dan 6 maand oud is wordt door de belastingdienst als nieuw aangemerkt. Dat heeft tot gevolg dat voor een dergelijke auto in Nederland BTW betaald moet worden. Hiervoor is het niet van belang of er in het buitenland BTW is betaald of niet! Let wel, een auto van 5 jaar oud met slechts 4000 km kan dus ook als nieuw worden aangemerkt!!

Dank voor de info. Maar okay, dus toch de pineut met 3500km :(

Auto staat bij een dealer en is dus ook zonder BTW aan te schaffen...maar mag je als particulier een auto zonder BTW aanschaffen?
Nee toch?

Normaal gesproken komen alleen ondernemers (BTW nummer) in aanmerking voor deze intra communautaire verwervingen. "Nieuwe" auto's vormen hierop een uitzondering volgens de regels, hier komen ook particulieren voor in aanmerking.

De dealer geeft aan een (officiële) verklaring te willen afgeven dat de teller vervangen is bij 4000km. Dan zou het totaal dus op 7500km uitkomen en zou die auto dus niet meer BTW-plichtig zijn.

Als ik dit document zou overhandigen bij de het Belastingdienst loket, zouden ze dat dan overnemen?

Haha geen idee of ze daar mee akkoord gaan. Creatief bedacht :p

Kan je niet met de dealer regelen dat je gewoon ex btw kan kopen ? (zoals het hoort)
Ik las op een Duits forum nog over een dealer die verklaringen opstelde waarbij buitenlandse klanten moesten tekenen dat ze nieuwe auto's ook daadwerkelijk exporteren. Dealers zijn misschien bang voor belastingontduiking.

Deze snapt het wel:

Sonderregelung für innergemeinschaftliche Lieferungen von neuen Kraftfahrzeugen. Ein Kraftfahrzeug gilt als neu, wenn die erste Inbetriebnahme im Zeitpunkt des Erwerbes nicht mehr als sechs Monate zurückliegt oder nicht mehr als 6.000 Kilometer hat.
Erwirbt ein privater Abnehmer aus dem Gemeinschaftsgebiet (EU) ein neues Kraftfahrzeug, so ist er wie ein Unternehmer zu behandeln.
Es gelten bis auf die UID-Nummer die gleichen Richtlinien wie oben.

Ein Kraftfahrzeug wird im steuerlichen Sinne als Neuwagen angesehen, wenn seit dem Tag der Erstzulassung nicht mehr als sechs Monate vergangen sind oder das Kraftfahrzeug seit der Erstzulassung nicht mehr als 6.000 Kilometer gefahren ist. In diesem Fall zahlen Sie als Käufer beim Händler den Preis ohne Mehrwertsteuer. Diese wird bei der Einfuhr in Ihr Heimatland fällig. Für Deutschland beträgt der Mehrwertsteuersatz z.Zt. 19%, für Frankreich 20% (Stand Februar 2014). Machen Sie den Händler darauf aufmerksam, dass das Fahrzeug zum Export bestimmt ist.
Viele Händler weigern sich das Fahrzeug ohne MwSt. zu verkaufen, da sie befürchten müssen, dass das Finanzamt, ohne die entsprechende Nachweise, den steuerfreien Export nicht akzeptiert und sie dann die MwSt. aus eigener Tasche begleichen müssen. In diesem Fall sollte man sich von dem Händler schriftlich zusichern lassen, dass dieser einem gegen die Zusendung des Exportnachweises (Steuerbescheid und Zulassungsnachweis des Heimatlandes) die MwSt. wieder erstattet. Alternativ kann auch ein Scheck in Höhe der MwSt. als Sicherheit geleistet werden.
Bron

Dat heeft wel de voorkeur ja, ik wil het liefst zo netjes mogelijk doen.

Alleen, over welk bedrag precies betaal je de BTW? Nieuwprijs DE of NL? Of restwaarde NL/DE?

Als het berekend wordt over de NL nieuwprijs dan scheelt die 2% BTW toch snel €800, dat is nog knap veel :cry:

Ik zou de bovenstaande info met bron gewoon eens doorsturen naar de dealer en kijken wat hij zegt.

Je koopt in Duitsland ex 19% en betaald in Nederland 21% over het bedrag dat ex btw op je Duitse factuur staat neem ik aan.

Ja okay, dat is iig een optie.

Maar nog even gekeken op de website van de belastingdienst:

Als ik het zo lees kijkt de belastingdienst alleen maar naar die factuur. En als daar 7500km op staat...dan moet het goedkomen toch?

Ik wacht nog op een reactie van de dealer of ik m zonder btw kan aanschaffen. Laat ik hier wel weten.

Inmiddels ben ik in afwachting van het kentekenbewijs ;)

Het is een andere auto geworden. Even een hele korte tijdlijn:
- Zaterdag 05-03 auto opgehaald in Duitsland met een aanhangwagen.
- 07-03 stond ik om 7:45 bij de RDW, was binnen 45 minuten klaar
- 07-03 om 12:45 mail van de belastingdienst met het bedrag wat ik moest overmaken (BPM dus)
- 09-03 gebeld naar belastingdienst om na te vragen of betaling goed was gegaan (kon kenmerk niet in het goede veld opgeven). Was goed gegaan en dame aan de lijn vertelde dat de aangifte was goedgekeurd en dat de RDW gisteren was ingelicht.

Als de RDW een beetje opschiet zou ik overmorgen de papieren al thuis moeten hebben. Nu is het dus wachten geblazen!

Wat foto's omdat het kan:

focus1.jpg

focus2.jpg

focus3.jpg

focus4.jpg

focus5.jpg

Dikke Focus zeg, dat wordt aftellen tot het kenteken er is en dan genieten. Fijne kilometers!

Hoe is het afgelopen met de Btw?

Eerdere bericht geactualiseerd. Btw was geen probleem omdat de auto 9.000km gelopen heeft en van 03-2015 is.

Al met al is het me meegevallen. En de snelheid waarmee de overheidsdiensten werken is ook boven verwachting...

als een verkoper uit duitsland de auto afmeld, en dan naar nl rijd,zodat ik hem daar kan ontmoeten
kan dat?

Nee, als auto afgemeld is mag de verkoper er niet meer mee rijden volgens mij, net als in Nederland.

Het gevoel bekruipt me dat je niet de moeite hebt genomen om dit topic te lezen...

kan je ook een auto ophalen uit Duitsland dmv een gratis Nederlandse eendagskenteken?

Volgens mijn verzekeraar (FBTO) kan in Nl pas verzekerd worden als kenteken bekend is. Dus ik blijf in een vacuum zitten. Stel dat je de auto zelf naar NL rijdt en tot schade maakt (of auto wordt gestolen vanuit huis) dan heb ik wel een probleem.

Wie heeft hier ervaring mee?

Even voor de duidelijkheid:

Je kunt op een eendagskenteken van het rdw NIET in het buitenland rijden.
Tevens wil Interpolis, indien je daarna de auto bij hun volledig verzekerd, je auto verzekeren op chassisnummer voor diefstal en natuurschade zolang deze stil staat en nog geen kenteken heeft.

Oftewel, regel een ausfuhrkennzeichen en rij hem daarmee naar Nederland. Het zou netjes zijn als ik je probeer te helpen via een persoonlijk bericht je daar ook even op antwoord.

Ik had mijn tussenpersoon gebeld, die kon de auto tijdens vervoer (op trailer) gewoon verzekeren. Moest alleen merk/type en chassisnummer doorgeven.

Mijn verzekeraar (Univé) was wel bereid om mijn auto all-risk te verzekeren vanaf het moment van aankoop, dus ook op achtereenvolgens op het Duitse tijdelijke kenteken waarmee ik naar huis ben gereden en het eendagskenteken waarmee ik naar de RDW ben geweest. Dit laatste is sowieso iets wat je met je Nederlandse verzekeraar moet regelen natuurlijk. Het eerste is een aandachtspuntje, omdat de Duitse verzekering die hoort bij zowel het Kurzzeitkennzeichen (waar ik helaas mee opgescheept werd) als het Ausfuhrkennzeichen slechts een WA omvatten.

Univé was hier alleen toe bereid omdat ik er al klant was, anders hadden ze het niet gedaan, zeiden ze.

Mocht je alleen per e-mail om informatie gevraagd hebben: misschien helpt het om telefonisch contact op te nemen. Maakt het net even persoonlijker.
Het kan allemaal heus wel, alleen ze moeten het ook willen.

kan iemand mij uitleggen wat het verschil is om bij een particulier te kopen of bij een handelaar?

Rare vraag, wat bedoel je precies? Hetzelfde als in Nederland...

Of doel je op de btw? Als een auto minder dan 6 maanden oud is of minder dan 6000km gelopen heeft (het is of, niet én!) dan is er wel een mogelijk verschil. Particulier moet je de btw gewoon betalen (dus zowel in Duitsland als in Nederland), bij een bedrijf kan je bedingen de btw niet te betalen.

Terug
Bovenaan