Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Joël D. zei:
Je mag de voordeligste methode kiezen.

Die van AW is meer een indicatie, het kan wat hoger uitvallen door extra opties.

Ahh dat hoopte ik al(y), klopt dat het wat hoger uit kan vallen door de extra opties!

Bedankt voor het antwoord,

Groetjes Paul

Kan iemand de volgende zinnetjes vertalen in het Duits. En ja ik weet dat je met google kan vertalen, maar het moet wel kloppen.

- hoe is de uiterlijke staat van de auto? Zijn er krasjes, deukjes, beschadigingen?
- ziet het interieur er nog netjes uit?
- zijn er mankementen? Zo ja, welke?
- hoeveel eigenaren heeft de auto gehad?
- wanneer is voor het laatst de distributieriem vervangen?
- wanneer is voor het laatst een onderhoudsbeurt uitgevoerd?
- is de auto voorzien van het volgende ...
- kunt u de kilometerstand garanderen?
- is de onderhoudshistorie van de auto bekend?
- kunt u het exportkenteken en bijbehorende verzekering regelen?
- hoeveel profiel zit er nog op de banden?
- zijn de velgen beschadigd?
- ik wil graag over ..... dagen komen kijken. Kan ik tot die tijd een optie nemen op de auto?
- kan er nog wat van de prijs af? In Nederland krijgen wij altijd korting :rolleyes:
- is het mogelijk dat u de garantie afkoopt, want daar kan ik toch geen gebruik van maken?

Op voorhand duizendmaal bedankt voor de hulp.

Ja. Is dat raar dan???

Ga niet 400 kilometer rijden als de auto niet naar wens is. Lijkt mij niet meer dan normaal toch. Zijn op zich normale vragen.

Het zijn zeker normale vragen, maar ik denk niet dat een autobedrijf blij is met zo'n vragenlijst. Bellen werkt sowieso serieuser...

Ik raad aan, stel een paar vragen via de mail en gok er dan op en rijd er naar toe. Wil je dit risico niet, dan koop je voor 500 euro meer er één in Nederland (afhankelijk van type auto natuurlijk).

@Audi80coupe

Er staat nergens dat ik ga mailen, als ik ga bellen moet ik toch ook echt de vertaling weten. Ik ga echt niet zonder de juiste informatie 400 kilometer heen rijden en van een koude kermis terugkomen. Als een bedrijf niet de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden neem ik geen moeite om er heen te rijden.

Voor 500 euro meer koop je er 1 in Nederland. Het gaat hier niet om een Audi 80 uit de vorige eeuw wijsneus.

Ik vraag alleen maar hier om een vertaling van een paar handige zinnen voor de rest zit ik niet te wachten op jou negatieve reacties. Aub niet weer reageren, anders staan dadelijk mijn zinnetjes op de vorige pagina en leest niemand ze weer.

Zeg Waal: als je 't allemaal zo goed weet dan ram je dat lijstje van je toch gewoon in een vertaalcomputer?

Audi80Coupé probeerde je alleen maar aan te geven dat mailen van zo'n vragenlijst geen enkele zin heeft, want die Duitsers lachen zich rot om weer zo'n Verruckte Hollander en mikken je mailtje zo de prullenbak in. Zo negatief was zijn reactie niet. De jouwe wél.

@500E

Jou reactie kan ik ook niet begrijpen zeker niet als moderator. Het enige wat ik vraag is of iemand 15 zinnetjes kan vertalen die mij helpen op mijn zoektocht en die ook andere lezers hier zullen helpen. Ik vraag voor de rest niet om advies of commentaar. Of ik dit gaat mailen of dat ik ga bellen bepaal ik wel, zodra het zo ver is. Als ik pak 'm beet voor 30K een auto ga kopen, nemen ook echt wel duitse autoverkopers 10 minuten de moeite om mijn vragen te beantwoorden.

'Dans naar mijn pijpen en anders krijg je een grote bek'.

Jij belichaamt exact wat er mis is in dit land. Ga ze maar lekker zélf vertalen(y)

Waal zei:
Voor 500 euro meer koop je er 1 in Nederland. Het gaat hier niet om een Audi 80 uit de vorige eeuw wijsneus.

Haha, ik was ook nog van plan een paar zinnen te vertalen. Ik vind je in ieder geval stoer Waal, petje af! (y)

Waal zei:
- kan er nog wat van de prijs af? In Nederland krijgen wij altijd korting :rolleyes:

Vooral die doet het altijd goed bij gemiddelde Duitse verkoper. "Kann es nog wat ab von die Preise? In Holland bekommen wir immer rabat" ;)

Je hoeft me niet stoer te vinden hoor. Ik wilde alleen maar snel de zinnetjes vertaald hebben en had geen zin in verhalen er om heen. De opmerking is inderdaad niet zo netjes en komt lullig over, maar dat kan ik nu toch niet meer veranderen.

Bij deze mijn excuses daarvoor.

Maar nu toch even serieus. Waarom zou een Duitse dealer niet de moeite nemen om de vragen te beantwoorden, het zijn in principe korte vragen voor hem om te beantwoorden en misschien verkoopt door de vragen te beantwoorden wel een auto. Hier in Nederland heb je ook van die junior verkopers die alle mailtjes met vragen beantwoorden en hij is hooguit 10 minuten bezig.

Om dat 'ie, als ie alle mailtjes van Hollanders moet beantwoorden, 100 x 10 minuten bezig is per dag. en dat past niet in de uren die een werkdag telt. Gewoon even bellen en je vragen kort stellen en dan het risico maar nemen. Ik ga er toch van uit dat je Duits spreekt, en al zou je niet helemaal vlekkeloos Duits spreken, men waardeert het toch als je 't probeert. Zo doe ik het al acht jaar. En Audi80Coupe ook.

En aan 'vor Ort Handeln' hebben ze een grondige hekel. Dat je 't weet.

Als je echt geen woord Duits spreekt heb je niks aan een letterlijke vertaling van bovenstaande zinnetjes voor een telefonisch gesprek. Het antwoord zal je dan ook niet begrijpen denk ik. Misschien dat je het in het Engels kunt proberen? Bij een grote dealerorganisatie zal de verkopert toch wel een beetje Engels spreken.

Ik spreek inderdaad een beetje duits. Maar in elk zinnetje wat ik opgaf staat wel een woordje waar ik de vertaling niet van ken of twijfel. En omdat ik mijn huiswerk goed wilde doen en ook gelijk alle naamvallen correct wilde hebben, heb ik de zinnetjes hier geplaatst ipv met google alleen die woordjes te vertalen. Voor de rest wilde ik niet stoer of bijdehand doen (daar ben ik te oud voor), maar heb ik geïrriteerd gereageerd toen het antwoord uit bleef.

Het punt is, en daar hebben Audi80Coupe en 500E gelijk in, je kan alle moeite van de wereld doen om een perfect mailtje te sturen maar de kans op antwoord is gewoon vrij laag. Ook als je zo'n vragenlijst voorlegt aan een Nederlands autobedrijf trouwens.

Als je een mooi exemplaar ziet op mobile.de of een vergelijkbare site kan je in mijn optiek het beste beginnen met dat je een afspraak wilt maken voor een bezichtiging op korte termijn. Als je daarna telefonisch contact opneemt kan je bijvoorbeeld vragen of de auto een schadeverleden heeft, daarna zal je toch in de auto moeten stappen om het ding te gaan bekijken. Geneuzel over hoeveel profiel de banden hebben schiet in mijn optiek allemaal niet op en moet je gewoon ter plaatse aanschouwen. Het risico dat je voor niks rijdt heb je altijd, als je eindeloos gaat mailen over beschadigingen op de velgen is tegen de tijd dat je eindelijk af gaat reizen naar plaats van bestemming de auto al lang en breed verkocht.

Daarnaast zijn er ook bedrijven die de auto voor je bekijken en mocht -ie naar jouw wensen zijn, meenemen naar Nederland.

Als je al van tevoren vragen wil stellen (wat ik kan begrijpen - maar heel veel helpt het niet omdat de meeste handelaren hun koper willen zien en er anders niet teveel tijd in willen stoppen, vaak worden ze platgebeld door allerlei oost europeanen die met onserieuze voorstellen komen) zou ik in ieder geval bellen. Mailen is in de Duitse autohandel - die vaak nog vrij conservatief en slecht opgeleid is - niet echt gangbaar. Vaak alleen bij grotere merkdealers lukt dat, maar ook daar is het met mail vaak hommeles. Internet is in Duitsland nog steeds niet zo gangbaar als in Nederland, alhoewel ze qua auto's aanbieden wel ontdekt hebben hoe handig het is. Maar als je mailt, houdt er dan rekening mee dat er geen antwoord komt.

Maar goed, bellen heeft geen zin als je niet genoeg Duits spreekt en/of verstaat. Perfect Duits is totaal onnodig, veel handelaren spreken het zelf niet eens vlekkeloos omdat ze een andere afkomst hebben. Daarnaast vinden de meeste Duitsers Nederlands "schattig" om te horen en bewonderen ze het feit dat Nederlanders bijna altijd wel een beetje Duits spreken.

LoveMyJeep zei:
Als je al van tevoren vragen wil stellen (wat ik kan begrijpen - maar heel veel helpt het niet omdat de meeste handelaren hun koper willen zien en er anders niet teveel tijd in willen stoppen, vaak worden ze platgebeld door allerlei oost europeanen die met onserieuze voorstellen komen) zou ik in ieder geval bellen. Mailen is in de Duitse autohandel - die vaak nog vrij conservatief en slecht opgeleid is - niet echt gangbaar. Vaak alleen bij grotere merkdealers lukt dat, maar ook daar is het met mail vaak hommeles. Internet is in Duitsland nog steeds niet zo gangbaar als in Nederland, alhoewel ze qua auto's aanbieden wel ontdekt hebben hoe handig het is. Maar als je mailt, houdt er dan rekening mee dat er geen antwoord komt.

Maar goed, bellen heeft geen zin als je niet genoeg Duits spreekt en/of verstaat. Perfect Duits is totaal onnodig, veel handelaren spreken het zelf niet eens vlekkeloos omdat ze een andere afkomst hebben. Daarnaast vinden de meeste Duitsers Nederlands "schattig" om te horen en bewonderen ze het feit dat Nederlanders bijna altijd wel een beetje Duits spreken.

Een waar woord LoveMyJeep... Ik heb die ervaring ook. Ook ik heb nl. wel een aantal maal een mailtje gestuurd toen ik interesse in een auto had die wat verder van de grens stond ;) en slechts tweemaal een reactie terug gekregen, notabene van een particulier. Hier zijn we mailen al aardig gewend en vaak gaat het ook wel goed als je een mail naar een nederlandse garage stuurt (krijg je vaak antwoord terug). Dat het nog niet overal zo werkt, vergeten we dan en kunnen we ons ook niet altijd goed voorstellen. In Amerika heb je nog dorpen waar je contant ergens bij een kantoortje je gas, water en licht moet betalen....

https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassung-kurzzeitkennzeichen

Hier staat vermeld hoe je het transit kenteken aan kunt vragen.
Je bent vijf dagen verzekerd en van platen voorzien. De platen krijg je op tijd thuis gestuurd, ook
als je pas een dag van te voren aanvraagt! (zelfs in NL)

In tegenstelling tot wat veel berichten zeggen is dit volkomen legaal, er zit immers een standaard
groene kaart bij waarmee je door heel Europa mag rijden.

Ik heb het zelf met mijn import Mercedes gedaan, het werkt prima.

Succes!

ako_mb zei:
https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassung-kurzzeitkennzeichen

Hier staat vermeld hoe je het transit kenteken aan kunt vragen.
Je bent vijf dagen verzekerd en van platen voorzien. De platen krijg je op tijd thuis gestuurd, ook
als je pas een dag van te voren aanvraagt! (zelfs in NL)

In tegenstelling tot wat veel berichten zeggen is dit volkomen legaal, er zit immers een standaard
groene kaart bij waarmee je door heel Europa mag rijden.

Ik heb het zelf met mijn import Mercedes gedaan, het werkt prima.

Succes!

Dat jij zonder problemen aan bent gekomen met je auto en het feit dat er een groene kaart bij zit, zegt alleen maar dat je niet aangehouden bent en dat de auto dan in europa verzekerd is, het zegt niets over de legaliteit van kentekenplaten.

Zelf weet ik niet zeker wat nou wel en niet mag qua platen, maar ik weet wel dat ik al menigeen heb gezien die in NL een auto had gekocht voor export en in Duitsland aan de kant werd gezet vanwege het voeren van de NL platen - en dus niet verder mocht. Ik kan me goed voorstellen dat dat andersom ook zo is.

Misschien een idee om regel- en wettenmans Geelhoed eens te vragen?

Ik heb een ander "probleem"; mijn gewenste Duitse auto (oldtimer!) staat in Spanje.... :(
Hoe pak ik dát aan met al die kentekenbewijzen.... zie daar maar eens een goed plan voor neer te leggen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in de auto, mogelijk vlieg ik zelfs een keer op en neer naar Spanje.

De eigenaar geeft aan dat de auto in goedtechnische staat is en zelfs voor de verkoopprijs de auto met een transportbedrijf naar Nederland wil sturen. Ik heb dan 5 dagen om te beslissen of ik m wil kopen.... Waar zit hier de adder, pure oplichting?

Ik heb hem gemaild met een tiental vragen waaronder een kopie van alle autopapieren, gegevens van het transportbedrijf en een mogelijk bewijs van de echtheid van zijn persoon.... hoe ver moet je gaan....

Nou jongens (en meisjes), schiet maar!

Thomas68 zei:
Ik heb een ander "probleem"; mijn gewenste Duitse auto (oldtimer!) staat in Spanje.... :(
Hoe pak ik dát aan met al die kentekenbewijzen.... zie daar maar eens een goed plan voor neer te leggen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in de auto, mogelijk vlieg ik zelfs een keer op en neer naar Spanje.

De eigenaar geeft aan dat de auto in goedtechnische staat is en zelfs voor de verkoopprijs de auto met een transportbedrijf naar Nederland wil sturen. Ik heb dan 5 dagen om te beslissen of ik m wil kopen.... Waar zit hier de adder, pure oplichting?

Ik heb hem gemaild met een tiental vragen waaronder een kopie van alle autopapieren, gegevens van het transportbedrijf en een mogelijk bewijs van de echtheid van zijn persoon.... hoe ver moet je gaan....

Nou jongens (en meisjes), schiet maar!

Als de auto niet gereden maar getransporteerd wordt, moet je alleen de komplete autopapieren hebben om hem in NL op kenteken te kunnen laten zetten. Bij een duitse auto zouden dat dan de Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein moeten zijn, alhoewel de Brief, net als bij het nederlandse kentekenbewijs (deel 3? ben er te lang uit...) het "eigendomsbewijs" is.

Verder is het puur je eigen inschatting. Hoe vertrouwenswaardig komt de verkoper op je over? Ik zou in ieder geval de auto gaan bekijken, anders weet je echt niet waar je aan begint. En dan kan je meteen de verkoper in zijn ogen kijken, dat geeft al iets meer indruk. Maar sommige mensen kunnen je belazeren waar je bij staat, dus voorzichtigheid is altijd geboden.

Ik zou zoiets in ieder geval nooit doen zonder voldoende technische kennis. Je moet de auto bij het bekijken zèlf voldoende kunnen beoordelen want je weet nooit of je op plaatselijke techneuten kan vertrouwen. En als je er heen gaat: neem het geldbedrag niet in cash mee, daar wordt je, als ze slechte bedoelingen hebben, namelijk het makkelijkst van verlost...

Succes met dit avontuur!

riekt naar een scam.

er gaan hier redelijk veel auto's op een transporter naar oa Nederland. Zeker hier in het zuiden hebben auto's vrijwel geen last van roest, deuken wel, maar dat is een ander verhaal :p

Waar staat dat ding? Als die in andalucia, madrid of valencia regio staat kan ik misschien een keer kijken of dat ding ook echt bestaat ;)

Ik heb de volgende vraag: ik wil een Mercedes E200 uit 2007 met niet teveel kilometers ( 40.000) kopen in Duitsland via de internetsite mobile.de en deze invoeren via een import bedrijf.( dat het import bedrijf alles voor mij regeld)

Maar ik heb nog een aantal dingen die ik niet weet, en hoop dat iemand mij hierop een antwoord en/of raad kan geven.

Bijv.

-Is het wijs om via internet een auto tekopen bij een Duitse dealer zonder deze terplekke te bekijken.
- de navigatie is die om te zetten naar het Nederlands taal?
- dit geldt ook voor de boordcomputer???
- bij advertentie zie ik nergens bij staan of er een alarm op zit of is dit standaard?( kan ook aan mijn Duits liggen)
- idem met warmte werend glas?

Heeft iemand nog goede of slechte ervaring met de diverse import bedrijven die er zijn.

Ik heb de volgende vraag: ik wil een Mercedes E200 uit 2007 met niet teveel kilometers ( 40.000) kopen in Duitsland via de internetsite mobile.de en deze invoeren via een import bedrijf.( dat het import bedrijf alles voor mij regeld)

Maar ik heb nog een aantal dingen die ik niet weet, en hoop dat iemand mij hierop een antwoord en/of raad kan geven.

Bijv.

-Is het wijs om via internet een auto tekopen bij een Duitse dealer zonder deze terplekke te bekijken.
- de navigatie is die om te zetten naar het Nederlands taal?
- dit geldt ook voor de boordcomputer???
- bij advertentie zie ik nergens bij staan of er een alarm op zit of is dit standaard?( kan ook aan mijn Duits liggen)
- idem met warmte werend glas?

Heeft iemand nog goede of slechte ervaring met de diverse import bedrijven die er zijn.

- Een auto kopen zonder proefrit is niet slim, laat staan er niet eens naar te kijken(n)
Altijd kijken en proefrijden
- Navigatie is altijd mogelijk, kun je de duitse dealer laten doen, hier in nederland een dealer laten doen, of zelf via internet software downloaden
-Boordcomputer hoort bij nav. gaat in een keer
- Alarm weet ik niet zeker, maar heb wel vaker gehoord dat duitse auto's dit niet hebben, word vaker in nederland alsnog ingebouwd.
-geen idee

Heb geen ervaring met importbedrijven.

Ik moet voor een familielid een auto gaan kopen in duitsland en dan meenemen, alleen dit betreft een land buiten de EU waar hij zijn auto wilt invoeren.
Dus mijn vraag is hoe krijg ik em zonder btw in duitsland mee, want van wat ik heb begrepen betalen mensen buiten de EU geen btw. Kan ik de auto op zijn naam in duitsland kopen , dat hij kopie van alles meestuurt. Of kan ik de auto op mijn eigen naam kopen en dan geen btw er over betalen. Wil de auto voor de netto prijs meenemen scheelt toch wat centjes

Dat gaat je niet lukken. Je familielid moet hem zelf kopen en ophalen. Eventueel kan een transportbedrijf de auto ook ophalen en afleveren in het niet EU land. Meestal wil dan de verkoper wel de BTW als borg, welke je terug krijgt nadat de auto daadwerkelijk is uitgevoerd uit de EU.

Het komt namelijk voor dat men een auto netto koopt, dus zonder BTW te betalen en deze vervolgens als marge auto (of particulier) in Nederland verkoopt. En dat soort oplichting wordt streng aangepakt bij alle partijen die daar aan mee werken. Dus ook de verkoper, vandaar dat de kans van slagen ergens in de buurt van de 0 is.

Hallo allemaal,
Zoals velen hier ben ik ook van plan een auto te importeren uit Duitsland. In eerste instantie wilde ik dit via een importbedrijf doen, maar na wat onderzoek denk ik dat ik dit ook zelf best wel kan, scheelt me toch weer een paar 100euro. Ik ga dit samen met mijn stiefvader doen omdat ik zo goed als geen Duits spreek (en hij vloeiend, en nog redelijke kijk op auto's heeft ook)
Ik heb al een paar uur op internet gezocht op allerlei websites en de volgende checklist gemaakt. Zou iemand die kunnen controleren en indien nodig aanvullen/veranderen?
- Naar Duitsland rijden en de betreffende auto(s) bekijken en rijden
- Prijs onderhandelen, hopelijk tot een koop komen
- Verkoop contract opstellen en betaling regelen (evt. direct via internet bankieren?) Deze 3 stappen als het lukt allemaal in het eerste bezoek regelen.
- Hier in Nederland ken ik al een transporteur die de auto kan ophalen en bij deen RDW station kan neerzetten, dus als de betaling binnen is dan de verkoper op de hoogte stellen wie de auto komt ophalen en wanneer
- Via een link hier elders in dit topic een BPM berekening laten maken en uitprinten
- APK keuring door de RDW laten doen en de nodige dingen om hem te laten inschrijven, invoerskosten en BPM betalen, en kentekens aanvragen
- Wachten op het kentekenbewijs, deze laten maken en hoppa!

Klopt dit rijtje zo of vergeet ik nog iets? Mijn idee is dus om hem via een transporteur te vervoeren van de dealer naar de RDW zodat hij niet zelf rijdt, dit scheelt me tijd en moeite en geld voor een tijdelijk kenteken en verzekering.
Het enige waar ik mee zit is de tijd tussen het neerzetten bij de RDW en het verkrijgen van de kentekens. Weten jullie of hij bij de RDW kan blijven staan of moet hij toch vervoerd worden en tijdelijk even (zonder kenteken) op een parkeerplaats voor de deur blijven staan?

En heeft iemand voor mij een lijstje met alle benodigde papieren die bij de auto moeten zitten bij het moment van aankoop? Hier heb ik wel het e.e.a. over gevonden maar het meeste was toch een paar jaar oud dus ik weet niet of dat nog klopt.

Bedankt voor de hulp!! :)

edit:
Oh, nog een vraagje, op de site van de RDW zie ik dat zo'n 2-in-1 service en kentekenbewijzen enzo bij elkaar zo'n 200 euro kost. Klopt het dan dat ik dat moet betalen, de BPM, en verder niets?

Zit wel wat in ja.
Waar zou ik hem dan die +/- 2 weken mogen laten staan totdat ik de kentekenbewijzen binnen heb?
(ik heb geen prive parkeerplek bij mn huis)

Waar zou ik hem dan die +/- 2 weken mogen laten staan totdat ik de kentekenbewijzen binnen heb?

nee.

Waarom ophalen met een transporteur? Gewoon zelf terug rijden met een tijdelijk export kenteken, kost minder dan een transporteur. Kenteken aanmelden bij douane, en je mag 2 weken in NL rijden, en dus thuis bij je laten staan.

Hmm okay interessant! Misschien toch maar zelf rijden dan :)
Maarehm waarom export kenteken? Ik ga toch importeren? Als ik op de website van de RDW kijk dan hebben ze het bij een export kenteken erover dat ik van NL naar het buitenland rij ( https://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/doorvoeren/overhettransitokenteken/Pages/VerschillenTransitoenExportkenteken.aspx ) en als ik zoek naar een import kenteken kom ik weinig spannends tegen, alleen het handels kenteken maar dat is niet van toepassing voor mij.
Google is ook al niet al te behulpzaam :(

Nog eenmaal hulp nodig aub...
https://www.deckungskarten.eu/shop/page/8?shop_param=

Welk model moet ik hebben? 5 neem ik aan?

Iemand ervaring met deze site? Krijg ik dan per mail gegevens toegestuurd en kan ik daarmee zelf een plaat laten maken en die doorgeven aan de verzekering en de belastingdienst?

lees nou gewoon nog eens het hele topic door, echt alles staat er al in.

vraag anders de verkoper ook eens, goede kans dat die je gewoon wil helpen (y)

Je bent artikelnummer 11 nodig.

Ik heb er een hekel aan om te verwijzen naar een site die van mezelf is, maar als je zoekt op iets met bpm en berekenen (staat in dit topic vaker genoemd), dan vind je alles waar je naar vraagt.

Vaak zie ik op Mobiele.de auto's uit Polen staan die zelfs in verhouding tot Duitsland nog goedkoper zijn. Moet je voor Polen btw betalen? Heeft iemand ervaring met het importeren van auto's uit Polen en Litouwen?

beste autoweek lezers

Ik ben dus ook op het idee gekomen om een bmw 635 csi uit duitsland over te laten komen naar nederland maar nu zie ik best vaak op internet staan dat er geen kenteken op de auto zit maar wel papieren. is het dan alsnog mogelijk om een nederlands kenteken op de auto te krijgen?

alvast bedankt

Kenteken wordt er door de Duitse eigenaar afgehaald want die is persoonsgebonden. Ik heb ook nog een vraag over import: ik ga morgen bij een BMW kijken in Duitsland. Klopt deze volgorde:

- naar verkoper voor proefrit
- indien ik na event. onderhandeling kopen
- naar Strassenverkehrsambt for exportkenteken wit/rood
- daar ook een verzekering regelen
- met exportkenteken dat 14 dgn geldig is naar Nederland.
- auto stallen op priveterrein tot de Rdw keuring oproep
- als dat binnen de 2 weken kan met het exportkenteken naar de RDW toe
- terug naar huis en wachten op kenteken papieren etc nadat BPM aangifte is gedaan

Klopt dit zo? En mag ik met exportkenteken naar de RDW toe en hoe zit het met APK?

Wie weer het? Heb hele topic doorgelezen naar niet echt helder nog.

Misschien dat lokaal een Straßenverhkehrsamt de mogelijkheid heeft een verzekering te vinden, maar normaal gesproken moet je dit zelf van tevoren regelen en kan het SVA je alleen helpen als je een zgn "verzekeringskaart" of verzekeringsnummer meebrengt. De Duitse ambtenaar is niet te beroerd om je gewoon weg te sturen als je je spullen niet voor elkaar hebt, dus zorg dat je alles hebt!

Voor zover ik weet is het Duitse exportkenteken niet geldig op de Nederlandse weg, maar het lijkt me dat je daar bij de RDW meer info over kan vinden...

Een strassenverkehrsamt helpt je niet (het zijn ambtenaren). Gelukkig zit er altijd een schildermacher tegenover die wel exportverzekeringen doet. Schreeuwend duur, maar vooruit. Bij de ADAC kun je goekdoper terecht, of op internet nog goedkoper. Denk er wel aan dat de papieren via internet opgestuurd moeten worden en dat dus een dag kost.

Uitgebreide versie van hoe het werkt:
https://www.bpmberekenen.com/procedure-exportkenteken.html

Klopt Siemi1.

Tegenover Bundesambt zat de kentekenboer. Heb gekozen voor 15 dagen geldig exportkenteken. Auto staat nu op eigen terrein van de zaak. Mag ik er nu 15 dagen mee rijden of niet? Verzekering is namelijk 15 dagen geldig.

Zo niet: mag ik wel met dit kenteken binnen 15 dagen naar de RDW voor keuring of alsnog een 1 dags kenteken aanvragen? Dat lijkt me beetje dubbel.

Mijn collega is vorig jaar zonder eerst een afspraak te maken naar de RDW gegaan. Gewoon om 8 uur voor de deur gaan staan. Dan ben je als 1 van de eerste aan de beurt, ook zonder afspraak.

Enig idee of dit klopt? Scheelt namelijk zo een week en dan kan ik maandag ochtend half 8 naar de RDW in Arnhem toe.

Iemand antwoord op deze vraag? RDW namelijk in het weekend niet te bereiken!

Terug
Bovenaan