Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Ook weer hetzelfde als in Nederland. Mijn ST had 3 jaar fabrieksgarantie. Die is gewoon geldig in Nederland.

duderuud zei:
Ook weer hetzelfde als in Nederland. Mijn ST had 3 jaar fabrieksgarantie. Die is gewoon geldig in Nederland.

dus duitse garantie geldt ook in nl?
of alleen in duitsland?
en hoe zit het als je een nl kenteken hebt?
kan je dan gewoon naar die garage rijden en beroep doen op garantie?

ik heb het over een tweedehandse auto van mobile.de

De "Duitse" garantie is een Europese garantie. Let wel, dit geldt voor mijn auto, ik weet niet of dat voor alle merken zo is geregeld (al verwacht ik van wel).

Dit geldt uiteraard alleen voor hele jonge auto's. Check gewoon de garantievoorwaarden van het desbetreffende merk.

Daarnaast heb je nog de eventuele garantie van een dealer of garagebedrijf waar je een auto koopt.

Bij een particulier heb je dat uiteraard niet.

Het is net als in Nederland dus ;)

Goedemiddag,

Afgelopen zaterdag heb ik een Porsche gekocht in Duitsland.
Nu word mij aangegeven door de verkoper (bedrijf) dat het niet meer mogelijk is om een tijdelijk kenteken in Duitsland aan te vragen en terug te rijden naar NL omdat de wetgeving is gewijzigd in 2016, dit vanwege overvallen etc. waarvoor de borden gebruikt werden. Hij raadt aan met een autoambulance op te halen. Heb dit topic even teruggelezen vanaf 2016 maar zie hier niets over. Klinkt dit bij iemand bekend?

Alvast vriendelijk bedankt voor een antwoord!

Dat probleem klinkt me wel enigszins bekend (dat van die overvallen, niet de gewijzigde wetgeving), maar dan wel voor de Kurzzeitkennzeichen (vijf dagen geldig, geel datumvlakje). Dit vanwege de gammele registratie hiervan. Volgens mij zou het Ausfuhrkennzeichen (rood datumvlakje) geen problemen mogen opleveren, deze wordt namelijk voor een specifieke auto afgegeven, net als een normaal Duits kenteken. Nog eens goed navragen bij de verkoper of hij van beide soorten kentekens dit wil uitleggen, of zelf even contact opnemen met de Strassenverkehrsamt.

Ik zag dit op het internet.

https://www.automotiveimport.nl/werkwijze

Makkelijk zelf een auto importeren met ons importpakket voor € 279,-
Met ons Basis import pakket importeert u zonder problemen zelf een auto uit Duitsland.
In ons importpakket zit alles wat u nodig heeft om uw auto te importeren in Nederland. Het basis importpakket bevat: Kentekenplaten inclusief tijdelijk kentekenbewijs, ingevulde BPM formulieren, import handleiding, RDW handleiding, de koopcontracten en onze import checklist.
Wij sturen u per koerier ons import pakket toe. Met dit import pakket bent u er zeker van dat het importeren van uw nieuwe auto goed gaat.
Daarnaast zijn onze import medewekers telefonisch beschikbaar om u te helpen bij het importeren van uw nieuwe auto.

Ik ken het bedrijf verder niet , ik kan dus geen oordeel vellen of het allemaal klopt.

En je wordt dan dus ook met een Kurzzeitkennzeichen opgezadeld, vermoed ik (of er moet een andere mogelijkheid zijn om een transitkenteken te krijgen zonder het voertuig bij de hand te hebben).

Over dat wel of niet kurzkennzeichen/ausfuhrkenzeichen kwam ik recent het volgende tegen:

Na consultatie van 1 mijner oud-collega's bij de politie Rotterdam (team Verkeer) bleek mij dat er wellicht mogelijkheden zouden zijn door het aanvragen van een tijdelijke vrijstelling van BPM via de website van de Belastingdienst.
Ik had dat vrijstellingsverhaal echter al eens gelezen en het leek ook hier niet helemaal de lading te dekken dus.......wederom de Belastingdienst (de Autotelefoon...ja, zo heet het echt !) maar weer eens gebeld....
Nu kreeg ik een medewerker aan de lijn die me vertelde dat de Belastingdienst de grenzen van de mogelijkheden sinds een aantal weken (!!!) wat heeft opgerekt en dat nu het volgende van toepassing is:
Je mag een in het buitenland geregistreerde auto rijdend over de weg vervoeren naar Nederland mits er een kenteken op zit (geregistreerd dus) EN je de aanvraag vrijstelling BPM hebt gedaan via de website van de BD. De bevestiging van die vrijstelling (die je dus ook alleen elektronisch krijgt...alles gaat via de website !) MOET je bij je hebben in de auto.
De vrijstelling duurt ten hoogste 2 weken en je kunt dat slecht 1 keer per jaar doen (zie de website Belastingdienst voor de details).
Men beschouwt wat dat betreft dus ook een Export- of Kurz-Kenzeichen als een "geregistreerd kenteken" en is dus volkomen bruikbaar.
Het aantal dagen dat je dus in NL kunt rijden met een in het buitenland geregistreerd kenteken (ongeacht wat dat precies is) is dus afhankelijk van de duur van de BPM vrijstelling en/of van de geldigheid van het betreffende kenteken. Wat het eerste zijn geldigheid verliest bepaalt dus in feite de einddatum waarna je niet meer mag rijden op deze manier.
Maar.....die tijd kun je dus benutten om naar de RDW te gaan voor goedkeuring, je BPM bepaling te laten doen en te betalen en......je Nederlandse kenteken aan te brengen.
Goed nieuws voor prive importeurs dus.....iets minder goed voor de aanbieders van importservice wellicht.
De BD zou overigens de tekst op hun website nog een keer bekijken en wellicht nog aanpassen omdat het voor hen ook zeer vers is. Mijn opmerkingen en vragen over dit onderwerp waren voor hen aanleiding om te onderzoeken of het nu echt allemaal wel zo duidelijk op de website staat als men het bedoeld heeft.

Oftewel: Kurz/ausfuhrkenzeichen in Nederland rijden mag, mits je tijdelijke bpm vrijstelling hebt aangevraagd (dat kan hier belastingdienst tijdelijke bpm vrijstelling aanvraag

Bron?
Los van de vraag of het wel of niet mag, zou ik bij een KZK in elk geval zorgen voor een geldige TÜV.

Duidelijk, ook met de reactie van de ANWB-man erbij.
Toch blijf ik KZK een beetje eng vinden, aangezien nergens officieel geregistreerd staat welk voertuig bij het kenteken hoort (althans dat was 4 jaar geleden zo, je kan twee platen en een vodje papier ophalen en op het vodje vul je zelf de gegevens van de auto in) kan ik me voorstellen dat de Nederlandse instanties daar moeite mee blijven hebben. Ook als ik de WVW bekijk (artikel 36 lid 1) krijg ik de indruk dat dat niet kan.

Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven.

Gewoon een Ausfuhrkennzeichen gebruiken, zou ik zeggen.

@PM zei:
Duidelijk, ook met de reactie van de ANWB-man erbij.
Toch blijf ik KZK een beetje eng vinden, aangezien nergens officieel geregistreerd staat welk voertuig bij het kenteken hoort (althans dat was 4 jaar geleden zo, je kan twee platen en een vodje papier ophalen en op het vodje vul je zelf de gegevens van de auto in) kan ik me voorstellen dat de Nederlandse instanties daar moeite mee blijven hebben (..)

Gewoon een Ausfuhrkennzeichen gebruiken, zou ik zeggen.

Eens. Volgens mij wordt er nu in Duitsland ook moeilijk gedaan over het KZK ivm fraude e.d (overvallen met KZK kentekens op auto's). Alleen jammer dat het AFK wat meer kost.

Ik moet zeggen dit topic bevat heel veel goede informatie. Ik heb even zitten lezen, ook op andere sites en ben denk ik bijna klaar om mijn eerste auto te importeren volgende week. Om het kort samen te vatten zal ik een Ausfuhrkennzeichen nemen met een belasting vrijstelling. Dat lijkt altijd de terugkerende discussie te zijn ook:D

Ik heb alleen nog een paar vragen:

1:
Ik begrijp dat Duitse dealers niet zo een onderhandel cultuur hebben als Nederland. Maar er moet toch wel wat af te dingen zijn. Hoeveel procent kunnen we meestal eraf krijgen?

2:
Ik ben dus van plan om een "uitvoerkenteken" te nemen. Met een Duitse conto van de dealer(als ze het willen) en mijn eigen paspoort. Maar wat als de Duitse dealer dat niet wilt doen? Sowieso handig om te weten voor de volgende keer.

3:
Verzekering probeer ik in Duitsland al op chassis nummer te krijgen van Achmea in Nederland(waar ik sowieso al wilde gaan). En als Achmea dit niet wilt dan doe ik het bij de verzekeringskantoortje in Duitsland die meestal in de buurt zit. Of nondos.de. Correct? Nog een goedkopere optie oid?

4:
Ik zie bij heel veel importservice bedrijven oa controle van Duitse papieren en contact met de verkoper in de pakket. Wat houdt dit in en dit kan ik gewoon toch zelf? Of is het moeilijker dan dat het lijkt? Ik denk dat zij even de koopovereenkomst checken van de dealer en thats it?

6:
Die eendaagskenteken van de RDW. Hoe werkt dat precies, moet ik van te voren de dag aangeven waarop ik die kenteken wil gebruiken ofzo? Of moet ik gelijk naar de RDW racen zodra ik die kenteken thuis krijg?:D Kan ik dit evt ook twee keer aanvragen?

Alvast bedankt!

1. Het kan schelen als je afziet van garantie (wegens de afstand), verder te weinig ervaring mee. Ben ook geen goede onderhandelaar :rolleyes:
2. Geen idee. Kun je niet gewoon pinnen? Of cash betalen?
3. Ik heb op chassisnr verzekerd bij de maatschappij waar ik hem sowieso ging verzekeren. Vergeet daarbij niet dat je ook een verzekering nodig hebt als je met het eendagskenteken naar de RDW gaat. De verzekering bij het Ausfuhrkennzeichen is alleen WA, ik wou er zelf graag meteen allrisk bij.
4. Als je weet welk papierwerk je nodig hebt niet. Interessant kan nog zijn om een nieuwe TÜV (Duitse APK) te bedingen. Die is altijd twee jaar geldig en wordt in NL overgenomen, ook als je in NL maar een APK van 1 jaar zou krijgen.
6. (waar is 5 gebleven? ;) ) Als je (online) een afspraak maakt kun je meteen aangeven dat je een eendagskenteken erbij wilt. Als je op de bonnefooi heen gaat, dan moet je alleen het eendagskenteken aanvragen en daarbij de datum opgeven dat je hem nodig hebt. Maar als je Ausfuhrkennzeichen + belastingvrijstelling nog geldig is kun je ook daarmee naar de RDW.

Ik heb het topic eens helemaal doorgepluisd omdat ik ook overweeg een auto in Duitsland te kopen.
Ik mis een actuele samenvatting, maar volgens mij is dit nodig:

Auto ophalen
Of met de trailer, of zelf ophalen en ene Ausfuhrkenteken regelen. Daar zit standaard WA verzekering bij? Aanrader is het aanvullen met een Casco dekking via je eigen verzekeraar, op chassisnummer.
Van de verkoper krijg je de volgende papieren:
Fahrzeugbrief
Fahrzeugschein
APK-bewijs (TUV bijvoorbeeld)
Eventueel: CVO (al zou dat voor een ook in Nederland geleverde auto niet nodig hoeven zijn)
Rij je ermee naar huis, zorg dan alvast voor de BPM vrijstelling.

RDW
Moet je bij de RDW altijd een afspraak maken of niet?
BPM aangifte direct bij de RDW regelen (zelf vooraf al formulier invullen, toch?)
En dan wachten op het kentekenbewijs en de platen bestellen.
Kosten bij de RDW zijn rond de €105 dacht ik? Naast de BPM uiteraard.

Iemand nog aanvullingen of correcties?

Barri zei:
Auto ophalen
Of met de trailer, of zelf ophalen en ene Ausfuhrkenteken regelen. Daar zit standaard WA verzekering bij? Aanrader is het aanvullen met een Casco dekking via je eigen verzekeraar, op chassisnummer.

Zie het bericht van Blues hierboven. Een Kurzzeitkennzeichen voldoet tegenwoordig ook, omdat de Duitse regels hieromtrent aangescherpt zijn. (zie: 1, 2 en 3)

Barri zei:
Moet je bij de RDW altijd een afspraak maken of niet?

Moet niet, je kunt 's ochtends tussen 8 en 12 zonder afspraak terecht. De vraag is dan wel of je uberhaupt aan de beurt komt, dus waarom zou je dat risico lopen?

Nog als aanvulling op het eendagskenteken hierboven; dit zijn geen 'echte' kentekenplaten en je krijgt ook niets thuis gestuurd oid. Je krijgt een digitaal kentekenbewijs dat je uit moet printen en de platen moet je zelf maken (karton bijv.). Vergeet niet dat de auto op deze dag verzekerd moet zijn.

Dank voor de toevoegingen Tyn!
Die laatste link is wel erg stellig, dat je het Kurzzeitkennzeichen moet gebruiken ipv het Ausfuhrkennzeichen.
Maar als ik het goed begrijp kunnen ze allebei. De belastingdienst vindt beide geen probleem als je de BPM vrijstelling hebt aangevraagd en de bevestiging daarbij bij je hebt, maar hoe gaat het RDW hiermee om? Erkent die het Kurzzeitkennzeichen wel als officieel kenteken? Want daar lees ik ook wat verschillende dingen over.

Uiteraard kan het Ausfuhrkennzeichen ook nog gebruikt worden. Deze voldeed eerder al, i.t.t. het kzkz, aan de Europese kenteken eisen. Dat verschil is er nu niet meer, enkel zal het afkz iets duurder zijn.

Het is lastig betrouwbare info hierover te vinden, omdat veel artikelen van de hand van importbedrijven zijn. Deze hebben er baat bij particulieren 'angst' aan te jagen omtrent Duitse invoerkentekens, waarbij de conclusie vaak is dat deze het maar vooral aan de experts dient over te laten.

Je vraag omtrent erkenning van de RDW begrijp ik niet helemaal; wat hebben zij er mee te maken? Hoe een auto op hun terrein komt zal ze worst zijn. De enige partijen die vervelend kunnen gaan doen zijn de politie (verzekering niet op orde) of de Belastingdienst (vrijstelling BPM vergeten).

Ik las ergens dat de RDW het Kurzzeitkennzeichen niet erkent als kenteken omdat de autogegevens daar met de pen zijn ingevuld. Dat schijnt nu opgelost te zijn (zie een van jouw linkjes), dus dan zou er geen verschil meer moeten zijn tussen het Kurzzeitkennzeichen en het Ausfuhrkennzeichen lijkt mij.
Verzekering; er zit WA bij beide kentekens dacht ik, maar ik zou 'm sowieso al op chassisnummer verzekeren bij een Nederlandse verzekeraar. Dan zit je in ieder geval goed.
Dus met verzekering en belasting op orde zou je voor beide kentekens kunnen gaan. Waarbij je voor een apart ritje naar het RDW het beste een eendagskenteken kan aanvragen (en inderdaad even met karton knutselen).
Een auto waar ik interesse in heb staat net onder Leipzig, dus die haal ik niet ff met een autoambulance op :)

De RDW verzorgt de registratie van voertuigen die van een Nederlands kenteken moeten worden voorzien. Buitenlandse kentekens en de wijze waarop die zijn geregistreerd zijn voor de RDW in principe niet interessant, het is haar taak niet om zich daar druk over te maken. De enige instantie die zich er wel druk over maakt is de overheid en in het verlengde daarvan de politie (handhaving op o.a. wegenverkeerswet) en de belastingdienst/douane (handhaving op van toepassing zijnde belastingwetten).

De papieren die bij het tijdelijke Duitse kenteken horen zijn voor de RDW niet interessant. Als basis voor de nieuwe registratie worden de originele autopapieren gebruikt. Als jij het ding op een trailer brengt, heb je ook alleen die papieren.

Beste AutoWeek-leden,

Ik heb dit forumgedeelte met veel interesse zitten lezen daar ik zelf van plan ben om een auto te importeren. Mij is duidelijk dat het sinds begin dit jaar legaal is om - met een Kurzzeitkennzeichen, WA-verzekering (EU) en vrijstelling van BPM - vanuit DE naar NL te rijden.

Twee zaken zijn mij alleen nog niet helemaal duidelijk:

- Een Kurzzeitkennzeichen kan je halen bij een lokaal Kfz Zulassungsstelle. Is dit zonder afspraak dezelfde middag geregeld? Of zit er tussen de aanvraag van een kenteken en het daadwerkelijke verkrijgen nog een wachttijd van bij wijze van spreken drie dagen.
- Idem voor de verzekering, kan je die ter plekke afsluiten tegen een redelijk tarief? Ik heb van verschillende grotere NL-verzekeraars begrepen dat ze in principe niet meer kortstondig verzekeren op alleen chassis-nummer, een Nederlands kenteken is een vereiste.

Bij voorbaat dank!

Een Nederlandse WA verzekering op chassisnummer kan wel, heb ik begrepen. Casco is een lastiger verhaal.
Ben benieuwd naar de antwoorden op je andere vragen!

Kenteken is direct te regelen, afhankelijk van drukte natuurlijk maar zeker dezelfde middag. Afspraak kennen ze niet bij mijn weten. Er wordt direct een nummer uitgegeven met een bewijs waarmee je zelf platen kan laten drukken. Daar kan je ook een verzekering kopen. Verzekering kan natuurlijk ook vooraf online.

Schildermacher-1280x853.jpg

Zulke zaakjes zitten bij de zulassungstelle in de buurt. Daar maken ze de platen en verkopen ze vaak tijdelijke verzekeringen.

Na hele topic en wat andere bronnen te hebben geraadpleegd toch aangedurfd een auto in Dld te kopen. Heb koopcontract getekend maar verkoper zegt dat hij mijn originele paspoort nodig heeft voor het ausfuhrkennzeichen. Heb natuurlijk niet mijn paspoort achtergelaten maar de oplossing is nu om op dag van ophalen vroeg te komen om het dan samen met de dealer te regelen.

Weet iemand of het ook met een kopie paspoort kan? Hij was erg stellig. Auto staat nabij Düsseldorf.

Ik denk dat het wel met een kopie kan: <https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassung-zollkennzeichen/bestellen>
Is zelf aanvragen niet makkelijker?

Vraagje van mij: er is verder geen verschil tussen kopen bij een bedrijf of bij een particulier toch? Heel simpel gezegd: betalen en auto en papieren meenemen. Verkoper zorgt er zelf voor dat ie zijn registratie beëindigd?
En ik lees soms wat over een COC (in Nederland: CVO toch?). Is dit nodig, of is dit voor een gewone auto (in dit geval: Ford Focus) niet nodig?

CVO is niet nodig bij auto's die bekend zijn bij de RDW. Bij de import van mijn Focus ST werd er ook niet om gevraagd. Let wel: als je 'm kan krijgen, altijd doen. Liever te veel papieren dan te weinig!

Eens. En anders kan ie nog via Ford NL aangevraagd worden, maar goed te horen dat het bij zo'n auto geen vereiste is. Heb er twee op het oog, eentje bij een handelaar, eentje particulier.

Ik had er geen een, op zich geen probleem, betekende alleen dat de keurmeester bij de RDW alle gegevens van het Duitse kentekenbewijs moest overtypen, en we moesten onder de motorkap even op jacht naar de motorcode, en we moesten even een meetlint bij de wielen houden voor de wielbasis en de spoorbreedte.

Iedereen dank voor het antwoord op mijn eerder gestelde vragen. Nog een praktisch puntje: hoe betalen jullie de auto bij een Duits autobedrijf? Pinlimiet met een kaart die maestro ondersteund verhogen naar het benodigde bedrag, gewoon cash, spoedoverschrijving, etc.?

Ik ben er met een tiet geld heen gegaan. Hou er dan wel rekening mee dat je dat bij de bank ook even van tevoren moet aanvragen. Ook als op de website staat dat je bij vestiging X tot bedrag Y kan opnemen, is dat in werkelijkheid niet altijd het geval, dus het beste even tijdig navragen.

Ik betaalde met cash maar dat is ook waardeloos. Een week van tevoren aanvragen bij de bank en dan met een berg geld over straat. Niet mijn hobby...

duderuud zei:
Ik betaalde met cash maar dat is ook waardeloos. Een week van tevoren aanvragen bij de bank en dan met een berg geld over straat. Niet mijn hobby...

Ik ben van plan mijn betaallimiet te verhogen naar 10.000. Daar zou ik het mee moeten redden als alles goed gaat. Dat kan eenmalig bij de meeste banken voor een bepaalde periode.

Oja, schiet me net te binnen, als je je betaallimiet verhoogt, moet je daarna niets meer betalen met die pas totdat je de auto hebt afgerekend. Juist omdat het eenmalig is, zoals VinSic al aangeeft. Dus niet nog even tanken onderweg ofzo (vraag maar aan mijn ouders). Althans dat kan natuurlijk wel, maar dat dan op een andere manier afrekenen.

Excuus als dit al eens gevraagd is, maar de zoekfunctie binnen een topic is echt waardeloos.

Ik lees dat de RDW het niet boeit op wat voor kenteken je bij de keuring komt. In die logica, is het dan mogelijk om op dezelfde dag als wanneer je de auto ophaalt de keuring te doen?

Ik ga de auto (als alles goed gaat) binnenkort ophalen en op dezelfde dag eind van de middag is nog een gaatje vrij bij de RDW. Als ik daar meteen vanuit DLD heen rij kan ik alles op 1 dag doen. Zijn er nog dingen om rekening mee te houden? Moet ik per se een eendagskenteken hebben ivm de verzekering?

Er zit een Europesche WA verzekering bij het ausfuhrkennzeichen dus dat zou ok moeten zijn.

Gezien de laatste ontwikkelingen rondom BPM-vrijstellingen en Kurzzeitkennzeichen, is het verstanding om ook de BPM-vrijstelling aan te vragen als het gaat om een Ausfuhrkennzeichen?

Dan heb je geen eendagskenteken nodig, maar vraag inderdaad wel van tevoren de BPM-vrijstelling aan! Dan moet sowieso, wat voor kenteken je ook hebt.
En maak een afspraak bij de RDW, want wat ik zo heb gelezen is het niet zo dat ze regelmatig ineens een gaatje hebben.

Ik ben ook bezig om een auto te importeren uit Duitsland, ben nu alles aan het uitzoeken.

Hoe kan ik de BPM-vrijstelling aanvragen als ik nog geen Duits kenteken heb, ik moet deze namelijk opgeven bij de aanvraag. Ik neem aan dat ik dit kenteken pas krijg als ik de auto ga ophalen.

Ben bijna geneigd om een autoambulance te regelen. Scheelt een hoop gezeur met kentekens en verzekering.

Deze week het gehele traject doorlopen voor de eerste keer. Ik moet zeggen dat alles 100% mee is gevallen maar enige voorbereiding (waaronder alle informatie verspreid op het internet) is wel aan te raden. Ik heb alles in één dag gedaan (Auto kopen, exporteren en terug naar Nederland). Hieronder mijn ervaringen en obstakels samengevat:

- Ik heb gezocht op Autoscout24, Mobile.de en Ebay kleinanzeigen. Veel contact gezocht met eigenaren (particulieren en handelaren). Nauwelijks response. Mijn reacties waren gewoon netjes in het Duits en ze konden niet zien dat ik geen Duitser was (ik heb een Duitser de berichten laten maken). Bellen gingen een stuk beter maar de informatie bleek op locatie 9 van de 10x niet te kloppen. Er staat veel rommel bij Duitse handelaren en ze zijn ook niet altijd even eerlijk. Zorg dat je dus verstand van auto's hebt of iemand bij je met verstand.
- Op de dag zelf ben ik 6 uur van huis weggereden met een lijst van 5 dealers/particulieren op de gok bij de grens van Nederland. In deze regio zijn zo extreem veel dealers/handelaren dat er altijd wel wat tussen zit. De favorieten bleken erg tegen te vallen. Unfallfrei betekend geen ongelukken maar de meeste auto's zaten vol krassen en andere zaken.
- Als de auto op het oog niet beviel. Bij binnenkomst zie je eigenlijk al gelijk of de auto netjes is. Als die niet beviel, gewoon gelijk weggaan naar de volgende om tijd te winnen.
- Bij een handelaar stond bij toeval 15x het type waar ik naar op zoek was. Ik kreeg een emmer met allemaal sleutels en kon zelf de beste uitzoeken. Proefrijden kon op handelaarskenteken.
- Onderhandelen in het Duitsland is zoals aangegeven vaak erg lastig. Ik kreeg bij alle handelaren wel een substantieel bedrag van de prijs af. Gewoon vast blijven houden en het aantrekkelijk maken voor de handelaar. Van een dealer begreep ik dat ze verplicht zijn om garantie te geven. Als er binnen 6 maanden een gebrek aan de auto is, moet de dealer aantonen dat er geen gebrek aanwezig was. Na 6 maanden tot een jaar moet de consument dit aan tonen. Ik had zelf het bedrag van de auto cash bij mij (altijd aantrekkelijk) en dat de auto voor de export was en handel. Betaal je hem niet cash, dan wordt het lastig om alles in één dag te regelen. Als je overschrijft is dit op basis van vertrouwen. Ik heb hem zakelijk gekocht (Gewerbe verkauf) zonder garantie. Ik heb zelf een totaal ander bedrijf (geen auto's). Ik kom nooit meer in Duitsland en wil voor garantie ook niet naar Duitsland elke keer (denk hier vooraf goed over na). Als je als Nederlandse particulier zegt dat het voor de export is, dan maakt dit niet veel indruk omdat je toch een consument blijft.
- De auto was niet TÜV (Duitse APK), dit moest de handelaar nog snel regelen. Zonder de TÜV krijg je geen export kenteken.
- Na de aankoop wordt er een koopcontract opgesteld. Hier kan je alles in opnemen wat je hebt afgesproken. Als je de auto zakelijk koopt, zorg dan dat je de BTW niet hoeft te betalen of dat de BTW wordt teruggestort als de auto wordt aangemeld.
- Na de aankoop moest de auto op exportplaten. Dit kan je doen bij de lokale kfz zulassungsstelle = hetzelfde als verkehrsamt. Dit was vanuit internet lastig te vinden. Het is gewoon een lokale/regionale gemeente die autozaken regelt. Zorg dat je vooraf het adres van deze instituten hebt, zo verlies je geen tijd. Ook hebben ze rare openingstijden en dagen, dus vooraf bellen is aan te raden. Voorbeeld: In het dorp waar ik de auto kocht, gingen ze om 12 uur dicht en 20 minuten verderop ging die dicht om 16.00 uur (normale eindtijd). Maar de dag erna was de andere locatie weer de hele dag gesloten.
- Als je al een auto hebt gevonden of gekocht sluit dan een EVB versicherung af op internet. Dit is de eerste vraag die je krijgt bij het verkehrsamt. Als je er nog geen EVB hebt, sluit deze af bij de Schildermacher. Let op: Je kan hier alleen met creditcard of cash betalen. Ik had geen credit card en mijn cash geld zat in de nieuwe auto. Dit resulteerde dus in een sprint door het stadscentrum om te pinnen. Deze zat bij mij in hetzelfde gebouw in een ander hokje. De verzekering kost hier 80 euro. Op internet 40 euro. De schildermacher maakt na aanmelding van het exportkenteken ook je kentekenplaten (30 euro). Totale kosten dus circa 120 euro inclusief gemeentekosten (zie hieronder).
- Als je de verzekering hebt, kan je hem voor export aanmelden bij het verkehrsamt. Ze vragen of je een ausfuhrkennzeichen (rood balkje) of kurzzeitkennzeichen (geel balkje) wilt hebben. Bij het ausfuhrkennzeichen moet de auto aanwezig zijn = probleem. Je moet dus of de gekochte auto bij je hebben voor de inspectie (de verkoper moet je hieraan meewerken of je moet tijdelijk handelaarsplaten lenen). Ik kwam 15.50 binnen zonder auto. Ik heb gekozen voor het kurzzeitkennzeichen (kosten 13 euro). Hier werd 2x maal afkeurend op gereageerd. De schildermacher heeft zelfs een verklaring laten tekenen dat er niet buiten Duitsland mocht gereden worden. Ik heb het erop gegokt vanuit dit topic dat het nu wel is toegestaan. Het uitvoerkenteken staat gewoon op mijn adres, ik heb een geldige APK, verzekering, koopcontract van dezelfde dag en ik reed de kortste weg naar huis. Zo heb je altijd een goed verhaal als je wordt aangehouden. Ik ben op de terugweg niet aangehouden (ook geen politie gezien). Ik heb geen officieel antwoord gevonden of het nu legaal is. Dit topic gaf me wel een goed gevoel en verhaal maar toch wel een risico.

- In Nederland heb ik de auto dezelfde avond aangemeld bij de belastingdienst. Zie link: https://mijn.belastingdienst.nl/EFormulierenWeb/u/flowMgr.sp?pg=PAGE1&id=28.
Hierdoor is de auto twee weken vrijgesteld van bpm en belasting. Als je de auto hebt gekocht en een wifi spot, kan je dit formulier ook gelijk invullen met de papieren. Dan is dat ook geen discussiepunt meer.
- In Nederland heb ik de auto twee dagen later gekeurd zonder afspraak bij het RDW. Zoals eerder genoemd is het erg druk. Er was vandaag maar één keurmeester met 30 wachtende x 15 minuten per auto. Er staan altijd extreem veel nieuwe schade auto's met taxatierapporten. Dit zorgt voor vertraging bij het keuren. Zorg dat je er gewoon rond half 8 / 8 uur bent. Ik was nummer 8 om half 9 door een file. Uiteindelijk was ik om half 11 klaar.
- Na de keuring heb je geen papieren meer. Zorg dus vooraf voor een ééndagskenteken (gratis) bij het RDW. Ik heb vooraf alle papieren gekopieerd en ben met exportkenteken weer naar huis gegaan. Dit kan wel voor een boete zorgen, dus ook niet aan te raden.
- De BPM papieren kan je vooraf op autotelex (of vergelijkbaar bedrijf) makkelijk maken. Bij schadeauto's maak dan altijd een taxatierapport met de schade. Als je na de keuring (formulier t.b.v. bpm) krijgt na goedkeuring kan je gelijk alles op de post doen in de brievenbus bij het RDW.
- Na een aantal dagen krijg je een brief met het bpm bedrag en na betaling krijg je het kenteken en kan je platen laten drukken.

Belangrijke papieren:

- Paspoort en rijbewijs (voor een proefrit willen ze een kopie)
- Kenteken teil 1 (fahrzeugschein) en 2 (bovenaan staat zulassungsbescheinigung fahrzeugschein). Groene documenten. Je krijgt nog een kurzzeitkenzeichen) ook een groen document. Dit document krijg je pas bij de gemeente.
- Geldige TÜV als je gaat rijden over de weg met export kenteken.
- CVO verklaring (belangrijk bij RDW).
- Creditcard of voldoende cash.
- Koopakte (belangrijk bij de gemeente in Duitsland)
Optioneel zakelijke aankoop: KVK uitreksel en BTW nummer (formulier van de KVK).

Niveau van mijn: Duits, redelijk. Ken vooral de bekende autotermen. Duitsers zijn heel bereidwillig en aardig heb ik gemerkt. Als je het maar probeert. Kijk hier niet teveel tegenop, gewoon doen.
Al met al is één dag toch vrij kort en stressvol om alles te regelen. Alles is wel goed te doen maar je hebt gewoon tijd nodig. Zorg dus dat je om 9 uur op locatie bent, dat geeft meer speling en rust. Ik heb jaren gelezen op het internet maar je moet het gewoon doen! Het is een leuke ervaring, als je de goede auto vindt.

rsreal zei:
BMW 1 serie F20 2014, ben er erg blij mee:)

Heeft de handelaar geholpen met het exportkenteken etc? De handelaar van de auto die ik ga kopen zegt dat er van tevoren geen exportkenteken aangevraagd kan worden omdat een origineel paspoort nodig is, maar zegt ook dat het niet zoveel uitmaakt of je de aanvraag al via internet doet omdat je ter plekke toch de boel officieel moet maken. Handelaar zorgt dat er iemand met mij mee kan om alles op de zulassungstelle te regelen, maar vraag me nu af of ik dan wel zelf van tevoren die verzekering al moet regelen als dat de helft scheelt...

Ben van plan om op dezelfde dag nog naar een keuringsstation van de RDW te rijden (op afspraak), maar als ik het zo lees zal dat dan wel met een ausfuhrkennzeichen worden.

Heb je nog nut gehad van het CVO?

De handelaar heeft niet geholpen. Was ook niet nodig, zo lastig is het niet. Als je de tijd hebt zou ik alles ter plekke regelen (behalve verzekering). Als je zeker weten de auto gaat kopen, zou ik alvast een verzekering afsluiten op internet. Is anders een beetje zonde geld. Ausfuhrkenzeichen is wel duurder dan een kurzzeitkennzeichen. Dan kan je beter een kurzzeitkennzeichen nemen en eendagskenteken nemen en bij de grens wisselen. CVO moest ik wel aanleveren maar als die er niet is, zoeken ze hem volgens mij op in het systeem, is ten slotte een eu auto. Mijn chassisnummer werd gecontroleerd in het frame en de odb2 (computer).

Afgelopen vrijdag ook in Duitsland mijn auto opgehaald. Mijn essay met betrekking tot de opgedane ervaring is 'iets' korter dan die van rsreal, maar wellicht kan ik iemand nog overtuigen om ook in Duitsland te gaan kijken. Ik denk dat de tips en tricks van rsreal in ieder geval erg compleet zijn, daar heb ik weinig meer aan toe te voegen.

Mijn zoektocht is zoals bij velen hier begonnen op mobile.de en uiteindelijk geëindigd op de occasion site van VW Duitsland. Hier ben ik een mooie VW Golf uit mid-2013 met de gewenste opties en kleur tegengekomen. Na een mailwisseling met verschillende vragen over de staat van de auto (variërend van wel/geen schade tot gepleegde onderhoud) uiteindelijk besloten om een bod te doen. Ik heb uit ervaring met eerdere inquiries besloten om niet zo scherp te bieden als dat ik bij twee eerdere auto's had gedaan (dat resulteerde uiteindelijk in geen reactie). Mijn bod bestond zodoende uit 500 euro van de verkoopprijs (die was naar mijn mening al erg scherp in vergelijking met andere Duitse dealer auto's), nieuwe TÜV-keuring, grote beurt als aanvulling op de service die hoort bij het Das Weltauto* pakket van VW, een kentekenplaat op kosten van de dealer en natuurlijk mijn zegen na inspectie op locatie en een proefrit.

[size=x-small]*Deze dealer garantie van 12 maanden is overigens in heel Europa geldig, dus als ik in Nederland problemen zou krijgen die onder deze occasion garantie vallen, dan zou ik daar in theorie ook gewoon mee naar de lokale VW-dealer moeten kunnen.[/size]

Een dag later ben ik vervolgens gemaild dat ze akkoord waren met mijn bod. Vervolgens heb ik nog gevraagd of ze tips hadden voor een (Europese-)verzekering gedurende de looptijd van de tijdelijke kentekenplaat, maar ook deze zou de dealer voor mij regelen. Aan de ene kant heel erg makkelijk, aan de andere kant had ik ook graag het hele carrousel door willen lopen, al was het maar voor de 'ervaring'. Voor het voorbereidend werk voor het kenteken en de verzekering heb ik een scan van mijn paspoort opgestuurd. Ik kan mij voorstellen dat dit sommige wat huiverig maakt, maar na het lezen van verschillende recensies van dit autobedrijf en de eerdere communicatie hadden ze mijn vertrouwen.

Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt en ben ik afgelopen vrijdag van Brussel naar Stuttgart gevlogen. Ik ben netjes opgehaald door de dealer van het vliegveld (ritje van 20 minuten). De auto stond 'opleverklaar' voor inspectie en de proefrit. Ik had motorisch geen op- of aanmerkingen en ik kon vrijwel geen krasje vinden, dus mijn akkoord volgde snel ;-) Het kenteken en de verzekering met al het papierwerk hadden ze vooraf geregeld. De BPM-vrijstelling heb ik ter plekke ingevuld en uitgeprint bij de dealer. Daarnaast hadden ze bij de extra grote beurt ook nog zaken vervangen (remblokken mochten nog ruim 15.000 km mee) die eigenlijk nog niet vervangen hadden moeten worden voor aflevering en heb ik een halve tank benzine gekregen. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat dit autobedrijf veel kudo's verdient.

Wat de betaling betreft: ik had een dag van te voren aan de Rabobank gevraagd of ze de pinlimiet voor een dag wilde verhogen naar het gewenste bedrag en heb bij het autobedrijf vervolgens gewoon gepind (Maestro). Ik begreep later dat dit een dure aangelegenheid is voor het autobedrijf gezien ze 0,04% transactiekosten betalen, maar op die manier hadden ze in ieder geval zekerheid dat het geld ook daadwerkelijk binnen zou komen. Misschien een tip om in gedachten te houden in plaats van overschrijven of cash.

Uiteindelijk zat ik precies een uur na landen in mijn 'nieuwe' auto op weg naar Nederland. Je zou je bijna afvragen waarom er überhaupt nog mensen zijn die gebruik maken van een importbedrijf :D Nu over 1,5 week nog langs de RDW en dan ben ik rond.

Voor de liefhebbers nog een plaatje:
AutoImport.jpg

Mooie auto en leuk verhaal! Het scenario wat jij schetst, heb ik ook bedacht. Alleen wat zou je hebben gedaan als de auto niet beviel of anders was dan gedacht? Je kan dan niet meer terug met het vliegtuig?

Terug
Bovenaan