forumleden,
Hierbij wil ik graag mijn ervaring met jullie delen over het importeren van een nieuwe zuinige focus uit Duitsland.
Onderzoek
https://www.autoweek.nl/forum/read.ph...428289,page=18
https://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=26&t=10114
https://www.skodaforum.nl/board/f45/a...uur-16522.html
nog veel meer sites, maar aan bovenstaande had ik het meest.
Waarom importeren uit Duitsland?
Vrij simpel, het scheelt geld. In Nederland heeft de dealer bedacht dat hij het grote deel van het vrije BPM kan inpikken.
Scheelt het veel?
Voor het type dat ik besteld heb wel, namelijk ca € 6.000
Hoe komt dat?
In Duitsland is de basisprijs lager en daarbij zijn ze in Duitsland bereid om 20% korting te geven over de totale prijs van de auto (dus inclusief opties). In Nederland krijg je ongeveer 10% korting op de kale prijs van de auto.
Kijk op https://www.meinauto.de en configureer daar de auto en je hebt een goede prijsindicatie
Wat heb je besteld?
ford focus econetic wagon 88 gr titanium, candy red, lichtpakket, drive assistant pakket, verwarmde voorstoelen, sony navigatie met achteruitrijcamera, Privacy glas, dakreling satin silver, adaptive cruise control, door edge protectors, ruimtebesparend reservewiel. (het seatpack is standaard bij de duitse titanium uitvoering).
Prijs Nederland
al met al een consumentenprijs van € 34.817 , incl 21% BTW en BPM, excl afleverkosten.
De afleverkosten conform een offerte van een ford dealer in Nederland bedroeg in totaal ca € 900
Offerte in nederland voor deze auto zonder inruil was ca 33.000,- (je kunt in nederland tot a 10% korting bedingen, misschien dat er sterkere onderhandelaars zijn maar kijk anders voor het gemak even op de online auto verkopers welke korting ze je daar geven)
En bijkomende kosten dan zoals BPM en import?
Sinds 1 augustus 2012 bestaat er een co2 toeslag op diesels waardoor de auto niet meer BPM vrij is.
Op de site van de belastingdienst kun je het BPM bedrag bepalen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wc...n_personenauto)
Dit is per 01-08-2012 € 40,68 per gram/km CO2-uitstoot boven de 70 gram/km CO2-uitstoot.
Dus in mijn geval (88-70) * 40.68 = 732
Per 1 januari is de co2 toeslag weer omhoog gegaan en is nu 54,92 per gram/km CO2, dus bij 88 gr: (88-70)* 54,95 = 988
Het importeren
Nadat ik dit allemaal theoretisch had bedacht was het nu aan mij om het in de praktijk ten uitvoer te brengen.
Het begin liep ff wat stroef, op 13 november had de Duitse dealer mij gebeld dat de auto eindelijk was aangekomen (op 27 juli besteld, maar in Nederland zaten ook mensen met smart te wachten en die hadden al in april besteld, dus wat dat betreft geen verschil). Dus afspraak gemaakt om hem te komen afhalen. Ik zou hem woensdag 21 november kunnen halen, helaas belde hij dat de papieren nog niet waren aangekomen van de auto en dat het pas vrijdag kon. Ik dus op vrijdag 21 november op naar Duitsland, 2,5 uur rijden. Daar aangekomen kijk de Duitse autodealer vreemd, vandaag ophalen? Nee, pas volgende week vrijdag. Dat was dus niet goed doorgekomen. (Advies voor diegene die ook een auto uit Duitsland willen importeren: Bel van te voren om nog eens te verifiëren, dat kan veel tijd schelen).
Dus op 30 november ging het echt los. Ik had vast van te voren bij de RDW een keuringsafspraak gemaakt om 14.45. Ik was uiteindelijk 11:30 bij de Duitse dealer. Daar de auto betaald en kreeg ik hulp van een personeelslid om de papieren in Duitsland te regelen. Samen zijn we naar het straßenverkehrsamt gereden (ca 10 minuten). Een bonnetje voor de wachtrij getrokken (doe dit als eerste, dat scheelt wachttijd) en naar de in hetzelfde gebouw (Duits gemeentehuis) een schildmacher gegaan. Daar een verzekering afgesloten voor een ausfuhrkenzeichen van 15 dagen en platen gereserveerd, kosten ca 130 euro en werden door de duitse dealer betaald.
(!let op! Het Kurtzetkenzeichen wordt niet meer aan buitenlanders verstrekt omdat de politie/douane in Nederland op de loer lag om die mensen aan te houden. In fora zijn er verschillende discussies over geweest en er is nu gelukkig duidelijkheid. Alleen ausfuhrkenzechen)
Vervolgens gewacht tot dat we aan de beurt waren bij het straßenverkehrsamt. Daar werd medegedeeld dat je een Duits conto moeste hebben zodat de Duitse wegenbelasting betaald kon worden. Dit kon geregeld worden bij een belasting kantoor of zo, maar deze was al dicht. Dit is als volgt opgelost: we zijn terug gereden naar de dealer en middels een machtigingsbriefje kon ook het conto van de Duitse autodealer gebruikt worden. Deze moest speciaal door een afdelingshoofd van de Duitse dealer getekend worden. Zo gedaan en zo gezegd. Terug naar het straßenverkehrsamt en de boel verder geregeld. Van het straßenverkehrsamt kregen we papieren (kosten ca € 35,- en ook betaald door dealer) om weer naar de schildmacher te gaan om uiteindelijk de Duitse uitvoer kentekenplaten te krijgen en weer terug naar het straßenverkehrsamt om een sticker te krijgen op de kentekenplaten. Niet bepaald efficiënt maar zo werkt het nou eenmaal in Duitsland. Dus met de kentekenplaten terug naar de dealer en daar de platen om de auto gezet. Klaar voor vertrek, om ca 13:30 ben ik bij de dealer weggereden en heeft alles bij elkaar 2 uur geduurd. Met deze ervaring in het achterhoofd is het ook te doen in 1 uur, maar dan ben je wel heel afhankelijk van het straßenverkehrsamt. Daar werken ze niet heel snel, maar het was er voor mij gelukkig niet druk.
Dus terug naar Nederland.
Op de heenweg had ik al aardig wat douane op de weg naast mij gezien. Dan neem je het zekere voor het onzekere. Want officieel mag je als Nederlander niet met buitenlandse kentekenplaten rijden. Je hebt namelijk geen BPM betaald en geen wegenbelasting. Dat laatste zou geen probleem zijn omdat de auto wegenbelastingvrij is. Dus vlak voor de Grens even een afslag genomen en met mijn mobiel het internet op om vrijstelling te regelen. Dit kan via de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wc..._in_nederland/)
Zo geregeld en legaal de Nederlandse weg op. Onderweg nog wel douane tegengekomen, maar niet aangehouden. Helaas stond mijn afspraak om 14:45 bij de RDW, dat kon ik door de tegenslag nooit halen. Van te voren al getelefoneerd en daar werd aangegeven dat iets later geen probleem was (mede omdat het niet druk was bij de RDW). Uiteindelijk om 15:30 bij de RDW en de Duitse papieren ingeleverd. De keuringsmeester heeft even een snelle blik op de auto geworpen en alles was oke.
Ik zet de auto op mij bedrijf en was helaas het uittreksel van de KVK vergeten. Gelukkig kon ik via mijn mobiele internet een digitaal gewaarmerkt uittreksel ontvangen en deze door mailen naar de RDW. Ze denken daar gelukkig met je mee. Dus die drempel ook weer genomen met een vertraging van een half uur en ca € 100,- betaald.
Toen op naar de belastingdienst die in hetzelfde gebouw zit om 16:15. De aangifte BPM had ik al ingevuld en de berekening BPM ook.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wc...gunninghouders
en
https://www.belastingdienst.nl/wps/wc...en_melding_bpm
Kind kan de was doen
De medewerker van de belasting heeft er naar gekeken en alles in orde bevonden.
(!let op! Voor aangifte van BPM heeft men ook de netto catalogusprijs nodig. Dit dient de Nederlandse catalogusprijs te zijn en helaas niet de goedkopere Duitse catalogusprijs)
Ik heb de BPM betaald van € 732,-. Daar rekening mee houdend heeft de auto mij in totaal
€ 26.800 gekost. Ten opzichte van mijn Nederlandse offerte van € 33.000 heb ik dus € 6.200 bespaard.
Altijd handig om te weten: In duitsland hoef je voor een nieuwe auto geen BTW te betalen, dat moet namelijk in nederland (Intracommunautaire verwervingen).
Als je als Prive persoon de auto wilt importeren dan moet je misschien dubbel belasting betalen (BTW in Duitsland en BTW in Nederland). In dat geval is het handig om een import bedrijf in te schakelen. Zij hoeven geen BTW te betalen. Hou dan rekening met ca € 1.000 aan extra kosten.