Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Hallo Renault sport,

Zodra het allemaal gelukt is plaats ik graag een berichtje en ga ik ook zeker mijn ervaring delen.

Hierbij alsnog een voorbeeld Audi op mobile.de

wat ik hierbij dus kan lezen is het een hoop heen en weer rijden van de ene naar de andere instantie, ik heb ergens gelezen dat je dit door de verkoper kan laten doen of moet je hierbij zelf aanwezig zijn?

Zou je mischien wat kunnen vertellen over HU en AU en dan wat dat inhoudt...?!

Weet je toevallig wat voor extra kosten dit allemaal met zich meebrengt?

Ik wacht op reactie :D

Gr robin

Zou inderdaad bij de koop bedingen dat verkoper Ausfuhrkennzeichen regelt. Die doen dit hele dagen en weten precies hoe het werkt. Als ze kopie paspoort hebben kunnen ze het regelen. HU en AU is Duitse APK wat daar uit twee delen bestaat. Moet beide geldig zijn als je de auto wilt uitvoeren. Zal waarschijnlijk wel geldig zijn bij zo'n jonge auto. Je moet het even doorhebben maar de instanties zitten dicht bij elkaar. Met een dik uur heb je het wel voor elkaar.
Overigens ziet de 2e Audi er netter uit vind ik.
Edit: in de advertentie van de 2e (zwarte) staat bij HU/AU Neu. Betekend nieuwe APK bij verkoop, geen issue dus. Als ie maar geldig is en niet verlopen is.

Vraagje.. misschien is het antwoord al gegeven in de topic, maar ik heb tijdens het doorbladeren het niet zo snel kunnen vinden..

Ik woon in Duitsland, nog niet zo lang en ik ben dus ook absoluut nog zoekende naar hoe alles werkt.

Ik ben bezig met de verkoop van mijn auto en is het een koper uit NL die de auto dus naar NL wil exporteren vanuit DE. Nu heb ik gelezen dat de koper de auto ook kan afmelden bij het Strassenverkehrsamt. Dit gaat dus puur op basis van vertrouwen of niet? Immers heeft hij de papieren van de auto nodig incl de platen, dit betekent dat als de koper hem niet afmeld ik het niet meer kan doen.

Als de auto dan is afgemeld, krijg je dan bericht hiervan?

Of kan ik beter de koper de auto meegeven, de auto zelf afmelden en de kenteken papieren opsturen. (alhoewel dit weer lastig is zonder de platen :( )

hoor graag jullie gedachten erover :)

JosK zei:
Interessant in dezen: volgens deze club die deze Kurzzeitkennzeichens regelen, zijn ze sinds 2007 geaccepteerd in de hele EU. Men stelt daar:

"Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich."

Voor geïnteresseerden: de EU-richtlijn waar Ben51 hierboven het over heeft, is hier te vinden. Artikel 4 staat op de 2e pagina van het document in de rechterkolom.

Beste mede-importeurs,

Ook ik stuit op het probleem aan dat er (nog) geen goede regeling is voor het importeren/invoeren van een Duitse auto. Ook de politie heeft verdeelde meningen over de geldigheid van het Duitse Kurzzeitkenzeichen, zie de discussie hier: https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47993.0 Volgens een laatste posting zou het Landelijk Parket Team verkeer voor 2013 met een landelijke richtlijn komen. Heb daar verder niets over gelezen helaas...

Vaak wordt op fora geschreven dat het rode Zollkenzeichen of Ausfuhrkenzeichen wél geldig zou zijn maar dat heb ik nog nergens bevestigd gezien. Wel is zo'n "rood" kenteken (ca. € 180,-) meer dan 2x zo duur dan een "geel" kenteken.

Naar mijn mening lijkt het erop dat zo'n Duits kenteken weliswaar ook geldig is in het buitenland, maar dat je als Nederlander niet met buitenlandse kentekens mag rijden (vanwege de belasting/BPM enzo). Jammer dat de overheid hier niet een praktische oplossing voor biedt..

Aangezien ik binnenkort een auto moet ophalen, heb ik maar zelf een "praktische" oplossing in elkaar getimmerd:
  • Als eerste vraag ik een tijdelijke BPM vrijstelling aan via de site van de belastingdienst, dan kunnen ze me daar alvast niet op pakken. Een tijdelijke BPM vrijstelling aanvragen gaat heel makkelijk via: https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/bpm.do?dispatch=kiesTaal&locale=nl
    Je vult dan o.m. je burgerservicenummer en het chassisnummer in en geeft het door. De melding kan je later ook afdrukken en bij je houden. Handig mocht de douane er om vragen!
  • Vervolgens vraag ik voor de dag dat ik de auto ophaal een eendagskenteken aan bij de RDW. De aanvraag kan via RDW.nl en je ontvangt dan direct een kenteken voor de gewenste dag. Je mag zelf je kentekenplaten maken, bv. een stuk wit karton met een zwarte stift.
  • Eenmaal aangekomen in Nederland zet ik de tijdelijke kentekenplaten erop en rijd ermee naar het RDW keuringsstation. Diezelfde kentekenplaten gebruik ik uiteraard ook voor de reis naar mijn woning.

Volgens mij is het op deze omslachtige manier helemaal legaal. Alleen jammer dat je je in zulke bochten moet wringen... o_O

In principe doe je in Nederland dan niets 'fout' denk ik.
Voor het gedeelte van de rit in Duitsland gebruik je alsnog een kurzzeitkennzeichen?

Renault Sport zei:
Voor het gedeelte van de rit in Duitsland gebruik je alsnog een kurzzeitkennzeichen?

Uiteraard. Overigens wordt op het https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47993.60 flink gediscussieerd over de geldigheid van het Kurzzeitkenzeichen.

Waarom dat gedoe? Waarom niet gewoon een exportkenteken? Kost geen 180 euro hoor.

Maar goed, met het kzk mag je rijden tot de grens, dus als je daar het eendagskenteken monteerd zit je goed.

De BPM vrijstelling waar je aan refereerd gaat je niet helpen, aangezien die niet geldig is voor een auto die je zelf gekocht hebt. Zie de voorwaarden. Maakt ook niet uit, want bij staandehouding krijg je een brief, waarin staat dat je binnen 2 weken BPM aangifte moet doen, wat je toch al van plan was. Als je al eens zo'n brief hebt gehad, werkt het anders, maar dat weet je dan.

Modedit: dit is je 2e post en je 2e keer reclame maken... voor reclame kun je contact opnemen met de redactie van AutoWeek (CorZa)

forumleden,

Hierbij wil ik graag mijn ervaring met jullie delen over het importeren van een nieuwe zuinige focus uit Duitsland.

Onderzoek
https://www.autoweek.nl/forum/read.ph...428289,page=18
https://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=26&t=10114
https://www.skodaforum.nl/board/f45/a...uur-16522.html
nog veel meer sites, maar aan bovenstaande had ik het meest.

Waarom importeren uit Duitsland?
Vrij simpel, het scheelt geld. In Nederland heeft de dealer bedacht dat hij het grote deel van het vrije BPM kan inpikken.

Scheelt het veel?
Voor het type dat ik besteld heb wel, namelijk ca € 6.000

Hoe komt dat?
In Duitsland is de basisprijs lager en daarbij zijn ze in Duitsland bereid om 20% korting te geven over de totale prijs van de auto (dus inclusief opties). In Nederland krijg je ongeveer 10% korting op de kale prijs van de auto.
Kijk op https://www.meinauto.de en configureer daar de auto en je hebt een goede prijsindicatie

Wat heb je besteld?
ford focus econetic wagon 88 gr titanium, candy red, lichtpakket, drive assistant pakket, verwarmde voorstoelen, sony navigatie met achteruitrijcamera, Privacy glas, dakreling satin silver, adaptive cruise control, door edge protectors, ruimtebesparend reservewiel. (het seatpack is standaard bij de duitse titanium uitvoering).

Prijs Nederland
al met al een consumentenprijs van € 34.817 , incl 21% BTW en BPM, excl afleverkosten.
De afleverkosten conform een offerte van een ford dealer in Nederland bedroeg in totaal ca € 900
Offerte in nederland voor deze auto zonder inruil was ca 33.000,- (je kunt in nederland tot a 10% korting bedingen, misschien dat er sterkere onderhandelaars zijn maar kijk anders voor het gemak even op de online auto verkopers welke korting ze je daar geven)

En bijkomende kosten dan zoals BPM en import?
Sinds 1 augustus 2012 bestaat er een co2 toeslag op diesels waardoor de auto niet meer BPM vrij is.
Op de site van de belastingdienst kun je het BPM bedrag bepalen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wc...n_personenauto)
Dit is per 01-08-2012 € 40,68 per gram/km CO2-uitstoot boven de 70 gram/km CO2-uitstoot.
Dus in mijn geval (88-70) * 40.68 = 732
Per 1 januari is de co2 toeslag weer omhoog gegaan en is nu 54,92 per gram/km CO2, dus bij 88 gr: (88-70)* 54,95 = 988

Het importeren
Nadat ik dit allemaal theoretisch had bedacht was het nu aan mij om het in de praktijk ten uitvoer te brengen.
Het begin liep ff wat stroef, op 13 november had de Duitse dealer mij gebeld dat de auto eindelijk was aangekomen (op 27 juli besteld, maar in Nederland zaten ook mensen met smart te wachten en die hadden al in april besteld, dus wat dat betreft geen verschil). Dus afspraak gemaakt om hem te komen afhalen. Ik zou hem woensdag 21 november kunnen halen, helaas belde hij dat de papieren nog niet waren aangekomen van de auto en dat het pas vrijdag kon. Ik dus op vrijdag 21 november op naar Duitsland, 2,5 uur rijden. Daar aangekomen kijk de Duitse autodealer vreemd, vandaag ophalen? Nee, pas volgende week vrijdag. Dat was dus niet goed doorgekomen. (Advies voor diegene die ook een auto uit Duitsland willen importeren: Bel van te voren om nog eens te verifiëren, dat kan veel tijd schelen).

Dus op 30 november ging het echt los. Ik had vast van te voren bij de RDW een keuringsafspraak gemaakt om 14.45. Ik was uiteindelijk 11:30 bij de Duitse dealer. Daar de auto betaald en kreeg ik hulp van een personeelslid om de papieren in Duitsland te regelen. Samen zijn we naar het straßenverkehrsamt gereden (ca 10 minuten). Een bonnetje voor de wachtrij getrokken (doe dit als eerste, dat scheelt wachttijd) en naar de in hetzelfde gebouw (Duits gemeentehuis) een schildmacher gegaan. Daar een verzekering afgesloten voor een ausfuhrkenzeichen van 15 dagen en platen gereserveerd, kosten ca 130 euro en werden door de duitse dealer betaald.
(!let op! Het Kurtzetkenzeichen wordt niet meer aan buitenlanders verstrekt omdat de politie/douane in Nederland op de loer lag om die mensen aan te houden. In fora zijn er verschillende discussies over geweest en er is nu gelukkig duidelijkheid. Alleen ausfuhrkenzechen)
Vervolgens gewacht tot dat we aan de beurt waren bij het straßenverkehrsamt. Daar werd medegedeeld dat je een Duits conto moeste hebben zodat de Duitse wegenbelasting betaald kon worden. Dit kon geregeld worden bij een belasting kantoor of zo, maar deze was al dicht. Dit is als volgt opgelost: we zijn terug gereden naar de dealer en middels een machtigingsbriefje kon ook het conto van de Duitse autodealer gebruikt worden. Deze moest speciaal door een afdelingshoofd van de Duitse dealer getekend worden. Zo gedaan en zo gezegd. Terug naar het straßenverkehrsamt en de boel verder geregeld. Van het straßenverkehrsamt kregen we papieren (kosten ca € 35,- en ook betaald door dealer) om weer naar de schildmacher te gaan om uiteindelijk de Duitse uitvoer kentekenplaten te krijgen en weer terug naar het straßenverkehrsamt om een sticker te krijgen op de kentekenplaten. Niet bepaald efficiënt maar zo werkt het nou eenmaal in Duitsland. Dus met de kentekenplaten terug naar de dealer en daar de platen om de auto gezet. Klaar voor vertrek, om ca 13:30 ben ik bij de dealer weggereden en heeft alles bij elkaar 2 uur geduurd. Met deze ervaring in het achterhoofd is het ook te doen in 1 uur, maar dan ben je wel heel afhankelijk van het straßenverkehrsamt. Daar werken ze niet heel snel, maar het was er voor mij gelukkig niet druk.

Dus terug naar Nederland.
Op de heenweg had ik al aardig wat douane op de weg naast mij gezien. Dan neem je het zekere voor het onzekere. Want officieel mag je als Nederlander niet met buitenlandse kentekenplaten rijden. Je hebt namelijk geen BPM betaald en geen wegenbelasting. Dat laatste zou geen probleem zijn omdat de auto wegenbelastingvrij is. Dus vlak voor de Grens even een afslag genomen en met mijn mobiel het internet op om vrijstelling te regelen. Dit kan via de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wc..._in_nederland/)
Zo geregeld en legaal de Nederlandse weg op. Onderweg nog wel douane tegengekomen, maar niet aangehouden. Helaas stond mijn afspraak om 14:45 bij de RDW, dat kon ik door de tegenslag nooit halen. Van te voren al getelefoneerd en daar werd aangegeven dat iets later geen probleem was (mede omdat het niet druk was bij de RDW). Uiteindelijk om 15:30 bij de RDW en de Duitse papieren ingeleverd. De keuringsmeester heeft even een snelle blik op de auto geworpen en alles was oke.
Ik zet de auto op mij bedrijf en was helaas het uittreksel van de KVK vergeten. Gelukkig kon ik via mijn mobiele internet een digitaal gewaarmerkt uittreksel ontvangen en deze door mailen naar de RDW. Ze denken daar gelukkig met je mee. Dus die drempel ook weer genomen met een vertraging van een half uur en ca € 100,- betaald.
Toen op naar de belastingdienst die in hetzelfde gebouw zit om 16:15. De aangifte BPM had ik al ingevuld en de berekening BPM ook.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wc...gunninghouders
en
https://www.belastingdienst.nl/wps/wc...en_melding_bpm
Kind kan de was doen
De medewerker van de belasting heeft er naar gekeken en alles in orde bevonden.
(!let op! Voor aangifte van BPM heeft men ook de netto catalogusprijs nodig. Dit dient de Nederlandse catalogusprijs te zijn en helaas niet de goedkopere Duitse catalogusprijs)

Ik heb de BPM betaald van € 732,-. Daar rekening mee houdend heeft de auto mij in totaal
€ 26.800 gekost. Ten opzichte van mijn Nederlandse offerte van € 33.000 heb ik dus € 6.200 bespaard.

Altijd handig om te weten: In duitsland hoef je voor een nieuwe auto geen BTW te betalen, dat moet namelijk in nederland (Intracommunautaire verwervingen).

Als je als Prive persoon de auto wilt importeren dan moet je misschien dubbel belasting betalen (BTW in Duitsland en BTW in Nederland). In dat geval is het handig om een import bedrijf in te schakelen. Zij hoeven geen BTW te betalen. Hou dan rekening met ca € 1.000 aan extra kosten.

Heeft het eigenlijk zin om bij een laag budget (3000 euro) rond te kijken in duitsland? of zal ik toch goedkoper uit zijn met een nederlandse auto ??

(ik weet dat het deels ligt aan de prijsverschillen in modellen)

Als er al voordeel is, wordt dit teniet gedaan door de extra kosten van bijvoorbeeld benzine, overnachting, invoerkosten, etc.

Het enige voordeel is dat het aanbod in Duitsland (waarschijnlijk) groter is.

Pimsieb zei:
Heeft het eigenlijk zin om bij een laag budget (3000 euro) rond te kijken in duitsland? of zal ik toch goedkoper uit zijn met een nederlandse auto ??

(ik weet dat het deels ligt aan de prijsverschillen in modellen)

Zelf heb ik vorige maand een Colt CZ3 van dec 2006 naar Nederland gehaald. Hij had 44.000 gelopen zag er goed uit. Ik heb er 3800 euries voor betaald.
Daar kwam nog 248 euro BPM bij en ongeveer 230,- aan export en import kosten (exportkenteken met verzekering en platen, RDW keuring + Nederlandse platen).
Oftewel voor 4300 euro stond hij bij ons op de stoep. In Nederland betaal je 5000-6000 voor zo'n auto en hebben ze meer gelopen.
Ik vond het leuk werk en de moeite waard.

danny.banner zei:
Altijd handig om te weten: In duitsland hoef je voor een nieuwe auto geen BTW te betalen, dat moet namelijk in nederland (Intracommunautaire verwervingen).

Als je als Prive persoon de auto wilt importeren dan moet je misschien dubbel belasting betalen (BTW in Duitsland en BTW in Nederland). In dat geval is het handig om een import bedrijf in te schakelen. Zij hoeven geen BTW te betalen. Hou dan rekening met ca € 1.000 aan extra kosten.

De laatste opmerking is incorrect: ook voor particulieren geldt bij aankoop van een nieuwe auto een nul-tarief, auto's zijn nl. één van de uitzonderingen v.w.b. BTW; daarvan is bepaald dat ook particulieren slechts BTW hoeven te betalen in het land waar men de auto registreert

Ik heb in Duitsland een auto zien staan die mij interesse heeft getrokken. Nu ben ik bekend met de regeltjes omtrent invoeren, alleen niet in het onderhandelen met Duitse auto dealers. De auto staat te koop voor een ruime 33000 euro en wordt aangeboden met 24 maanden garantie. De garantie is voor mij niet aantrekkelijk door de afstand. Wat voor korting zou ik kunnen bedingen als ik af zie van de garantie? En geven ze in Duitsland überhaupt korting bij aanschaf? Het betreft een Mercedes dealer en het bouwjaar van de auto is 2011.

Ps. Op mobile.de zie ik ook een exportprijs staan is dit de prijs die ik zou moeten betalen?

FW Ta-183 Huckebein I zei:
danny.banner zei:

De laatste opmerking is incorrect: ook voor particulieren geldt bij aankoop van een nieuwe auto een nul-tarief, auto's zijn nl. één van de uitzonderingen v.w.b. BTW; daarvan is bepaald dat ook particulieren slechts BTW hoeven te betalen in het land waar men de auto registreert

Klopt dat wel met de BTW?

Ik heb een paar jaar terug een auto uit Duitsland geïmporteerd (via een forummer). Hoefde geen BTW te betalen omdat ik als bedrijf met BTW-nummer + een verklaring importeerde. Zonder BTW-nummer had ik wel de BTW in Duitsland moeten betalen.

Meeuw zei:
danny.banner zei:

Ik heb een paar jaar terug een auto uit Duitsland geïmporteerd (via een forummer). Hoefde geen BTW te betalen omdat ik als bedrijf met BTW-nummer + een verklaring importeerde. Zonder BTW-nummer had ik wel de BTW in Duitsland moeten betalen.

Particulieren dienen bij aanschaf altijd BTW te betalen in Duitsland. Indien een voertuig volgens de Belastingdienst als nieuw wordt aangemerkt (minder dan 6.000 km gereden of zes maanden of minder in gebruik) dan dient er in Nederland tevens omzetbelasting (BTW) betaald te worden, aan te geven met de 'Aangifte Omzetbelasting - OB97' van de Belastingdienst. Indien je uiteindelijk kunt aantonen dat je deze BTW in Nederland hebt afgedragen kun je de betaalde BTW in Duitsland weer terugvragen, tenzij je de auto van een particulier hebt gekocht. Een redelijk complex verhaal dus.

Voor ondernemers geldt een heel ander verhaal. Deze dienen de BTW over de aan- of verkoop op te nemen in de BTW-aangifte en betalen zowel bij aanschaf als bij invoer geen BTW. Deze wordt namelijk later berekend bij verkoop aan de particulier.

Tja, de meningen lopen uiteen, wat nu waarheid is weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat er slechte samenwerking is binnen Europa over regels als deze maar ook over uitvoer en 5 daags kentekenplaten. Wanneer je als particulier 2x btw moet betalen en het niet terug krijgt ben je aardig genaa*d volgens mij....

VDS Automotive Group b.v. zei:
Meeuw zei:
danny.banner zei:

Particulieren dienen bij aanschaf altijd BTW te betalen in Duitsland. Indien een voertuig volgens de Belastingdienst als nieuw wordt aangemerkt (minder dan 6.000 km gereden of zes maanden of minder in gebruik) dan dient er in Nederland tevens omzetbelasting (BTW) betaald te worden, aan te geven met de 'Aangifte Omzetbelasting - OB97' van de Belastingdienst. Indien je uiteindelijk kunt aantonen dat je deze BTW in Nederland hebt afgedragen kun je de betaalde BTW in Duitsland weer terugvragen, tenzij je de auto van een particulier hebt gekocht. Een redelijk complex verhaal dus.

Voor ondernemers geldt een heel ander verhaal. Deze dienen de BTW over de aan- of verkoop op te nemen in de BTW-aangifte en betalen zowel bij aanschaf als bij invoer geen BTW. Deze wordt namelijk later berekend bij verkoop aan de particulier.

Dus als ik in DLD een auto koop met minder dan 6.000 km bij een particulier moet ik 2x BTW betalen?

Met andere woorden, de NL dealer steekt dus ruim 6000 euro extra in zijn zak!
Met dat gegeven in het achterhoofd kun je toch een forse korting bedingen bij de NL dealer lijkt me?

Joël D. zei:
VDS Automotive Group b.v. zei:
Meeuw zei:
danny.banner zei:

Dus als ik in DLD een auto koop met minder dan 6.000 km bij een particulier moet ik 2x BTW betalen?

Hoewel de kans klein is dat je een nieuw voertuig koopt van een particulier, klopt dit in theorie wel. De verkoopprijs bij de particulier is namelijk inclusief BTW, zoals dat ook het geval is wanneer je een auto in Nederland bij een particulier koopt. Bij invoer van nieuwe voertuigen betaal je vervolgens ook BTW in Nederland. Je kunt dit volgens de regels van de Belastingdienst ook niet meer terugvragen. Dit zou wel mogelijk zijn wanneer je dezelfde auto koopt van een Duitse ondernemer.

Di€sel zei:
Met andere woorden, de NL dealer steekt dus ruim 6000 euro extra in zijn zak!
Met dat gegeven in het achterhoofd kun je toch een forse korting bedingen bij de NL dealer lijkt me?

De Nederlandse dealer verdient niets aan de BTW. Hij koopt het voertuig exclusief BTW en factureert inclusief BTW aan zijn koper. Deze BTW is niet voor hemzelf, maar draagt hij af aan de Nederlandse Belastingdienst.

Dat is duidelijk. BTW lijd nooit tot kosten of opbrengsten voor een ondernemer. Wel voor ontvangsten en uitgaven.
Maar hoe zit het nu wanneer je als particulier zijnde een nieuwe auto (dus minder dan 6.000km ) in een EU land koopt. Is het mogelijk om in land van aanschaf ex. btw te kopen zoals FW Ta-183 Huckebein I zegt en zo ja gaat dit zomaar? In Nederland BTW betalen moet dus sowieso, daar ontkom je niet aan.

Nee, als particulier kun je niet ex BTW kopen. Je moet de betaalde BTW, nadat je kunt aantonen dat je die in Nederland hebt afgedragen, bij het Duitse Finanzamt terugvorderen. Een heel gedoe..... Ik raad klanten dan ook aan te wachten tot de auto 6 maand oud is en er voor te zorgen dat er minimaal 6000k op staat.

Siemi1 zei:
SBT zei:
Even een kort vraagje ter bevestiging. Ik kan een "nieuwe" auto die op een zgn Tageszullasung heeft. Zitten hier nog haken en ogen aan wat betreft importeren? Ik zie ze namelijk niet...
Dat je in Nederland ook BTW moet betalen (en die in Duitsland moet zien terug te krijgen) lijkt me een aardig haakje.

(Wellicht is deze vraag al elders beantwoord maar kan ik niet vinden)

Als ik in Duitsland een "nieuwe" (lees tageswagen) koop dan betaal ik bij aankoop de BTW en hoef ik toch niets terug te vorderen c.q. na te betalen?

Aanvulling:
Ik begrijp nu dat er door particulieren altijd BTW betaald moet worden. Nu heb ik zelf een BV. Kan ik als BV deze auto in Dld BTW-vrij kopen en daarna in NL afdraag en de auto weer aan mijzelf verkoop. Dan is er toch geen sprake van dubbele BTW?

ik weet nog altijd niet hoe je berekent of het het waard is om je auto in duitsland te kopen..

Kijk wat de auto die je op het oog hebt kost in Nederland en in Duitsland, bereken voor de Duitser hoeveel je aan BPM moet afdragen (zie calculator elders op de site van autoweek.nl ) en wat je aan reiskosten kwijt bent en tel er 100 euro bij voor de RDW-keuring + kentekenbewijs. Hangt er ook vanaf of je erg hecht aan garantie en zoja hoever je van het Duitse autobedrijf af woont.

Bedenk daarnaast of je de uitvoering die je wilt (opties, kleur etc.) kunt vinden in NL of dat je je zoekgebied moet uitbreiden.

Ik heb zelf vorig jaar een auto uit Duitsland gehaald en dat was niet zozeer goedkoper als wel dat daar toevallig de juiste uitvoering stond en het leek me wel leuk om een keer een auto te importeren.

Ik heb eens zitten zoeken en rekenen, maar en auto uit 2009 importeren uit Duitsland loont niet. Ik heb voor een Mazda MX-5 gekeken. Kwam duurder uit met BPM en de overige importkosten dan een wagen uit NL met gelijke Km stand.

Wat een berg aan informatie !! (vol goede informatie, daar niet van).
Ik heb echter nog een 3-tal vraagjes waarbij ik hoop dat iemand een handje kan helpen.

1. Als de particuliere verkoper in DL de auto naar NL rijdt, mag dit ?(geen kurzzeitkennzeichen nodig) Ik woon toch dichtbij de grens.
Zo ja, wat moet de particulier doen? Moet hij iets speciaals doen om aan te tonen dat de auto niet meer in zijn bezit is of zelfs uitgevoerd is?
We zouden samen naar het Strassenverkehrsamt kunnen gaan om de auto over te laten schrijven.

2. Kan je een auto bijv vandaag kopen, maar pas over 1 maand invoeren ?

3. Wat zijn de ervaringen tussen autotelex.nl & bpmcalculator.nl

1. Als de auto een geldig Duits kenteken heeft, verzekerd is en een geldige TÜV, dan kan dat zeker. Tip: een TÜV is voor een benzine- of lpg-auto altijd 2 jaar geldig (diesel weet ik zo niet) en een geldige TÜV wordt door de RDW overgenomen. Heb je twee jaar APK, ook bij een auto die dat normaal gesproken niet krijgt.
Hoe de uitschrijving in Dld werkt weet ik niet, maar dat kan de verkoper snel genoeg achterhalen.

2. Ja, maar dan mag hij niet op de openbare weg staan. Mag overigens ook niet tussen het moment van invoeren en het moment dat je de kentekenplaten monteert.

3. Geen ervaring mee.

Robert2 zei:
Wat een berg aan informatie !! (vol goede informatie, daar niet van).
Ik heb echter nog een 3-tal vraagjes waarbij ik hoop dat iemand een handje kan helpen.

1. Als de particuliere verkoper in DL de auto naar NL rijdt, mag dit ?(geen kurzzeitkennzeichen nodig) Ik woon toch dichtbij de grens.
Zo ja, wat moet de particulier doen? Moet hij iets speciaals doen om aan te tonen dat de auto niet meer in zijn bezit is of zelfs uitgevoerd is?
We zouden samen naar het Strassenverkehrsamt kunnen gaan om de auto over te laten schrijven.

2. Kan je een auto bijv vandaag kopen, maar pas over 1 maand invoeren ?

3. Wat zijn de ervaringen tussen autotelex.nl & bpmcalculator.nl

1. Ja zolang de auto nog op naam staat van de eigenaar mag hij gewoon overal rijden dus ook in Nederland. De eigenaar zou de auto naar jou kunnen rijden en de auto daar achter laten. Als hij zijn platen eraf haalt en dit samen met zijn tweedelige duitse kentekenbewijs inlevert op het gemeentehuis van zijn woonplaats wordt de auto afgemeld (uitgeschreven) . De kentekenbewijzen worden afgestempeld en dan moet je alleen zorgen dat jij die krijgt want die zijn nodig bij de keuring in Nederland (RDW) . Dit is voor jou het handigste, of de verkoper dit ook wil en kan is een tweede haha.

2. Ja je kan hem altijd invoeren. Maar zodra de auto geen kenteken heeft en niet verzekerd is zou ik hem wel fatsoenlijk stallen .

3. Autotelex is behoorlijk bekend en hier kun je voor 20,00 via internet een kant en klare aangifte uitprinten die je rechtstreeks kan inleveren bij de belastingdienst die geaccepteerd wordt. Bpmcalculator.nl ken ik niet .

Hallo allen,

Dankzij de informatie uit dit topic ben ik al een stuk wijzer over het importeren van een auto uit Duitsland. Ik zit toch nog met een vraag, waar hopelijk iemand mij bij kan helpen? Ik lees overal (hier op het forum, en diverse internetsites) dat het Ausfuhrkennzeichen niet zo "duur" is, of in ieder geval minder dan 300 euro. Ik kom namelijk op de site van de Strassenverkehrsamt uit op 300 euro (excl. wegenbelasting à 12 euro). Kan iemand mij in de goede richting wijzen waar ik moet zijn voor een schappelijkere prijs?

Alvast bedankt voor de hulp/ reacties.

edit: typefout

Zoals ik het begrijp uit de site van de Strassenverkehrsamt kost het kenteken an sich maar een paar tientjes. Het bedrag dat jij noemt bestaat voornamelijk uit de (verplichte) verzekering. Deze kun je ook elders afsluiten (bijvoorbeeld bij de ADAC) en is dan een stuk goedkoper.

@Bjorn
Op welke site staat er dat het €300,00 kost ?
Ik vermoed dat het een bedrijf is die dan voor dat geld all in , kenteken, verzekering en tenaamstelling regelt.

Voor de prijs kun je het beste kijken op de site van de kreis waar je een auto wilt gaan kopen .
Bijvoorbeeld Düsseldorf: hier bedragen de kosten voor het strassenverkehrsamt €33,90
Daar komt dan nog ongeveer €30,00 bij voor het laten drukken van de platen .
Een verzekering kun je ook vooraf kopen bij deckungskarten.eu . Dit kost €63,00 .
Daarbij dan nog de €12 belasting .
Totaal dus nog niet eens €150,00, de helft dus.

Nou, op de site Strassenverkehrsamt.de. :) Ik heb het nu anders opgelost, de verkoper komt de auto naar mij toe rijden. (1,5 uur rijden ongeveer) . Hij neemt de platen en zijn kentekenpapieren mee om zijn auto af te melden in Duitsland. Hij stuurt daarna de benodigde papieren terug.

Over de papieren gesproken, wat heeft de RDW nodig? Zijn de kentekenpapieren voldoende, of moet er nog iets bij?

Bjorn1.8T zei:
Nou, op de site Strassenverkehrsamt.de. :) Ik heb het nu anders opgelost, de verkoper komt de auto naar mij toe rijden. (1,5 uur rijden ongeveer) . Hij neemt de platen en zijn kentekenpapieren mee om zijn auto af te melden in Duitsland. Hij stuurt daarna de benodigde papieren terug.

Over de papieren gesproken, wat heeft de RDW nodig? Zijn de kentekenpapieren voldoende, of moet er nog iets bij?

Je kunt de papieren ook meteen meenemen, de RDW meld de auto namelijk af bij het strassenverkehrsamt. Heb ik ook zo gedaan, geen enkel probleem.

Ik snap overigens niet dat iedereen een tijdelijk kenteken aanvraagt. Pak gewoon de auto, hang er een autoambulance achter en gaan. Nieuwe auto opladen en wegwezen. Geen gedoe met dat Strassenverkehrsamt, verzekeringen en belastingen, kans op bekeuringen etc., etc. Het is ook nog eens voordeliger ook nog: Autoambulance huur je al voor €35 per dag, beetje benzine/diesel in je auto (ca. €80/90) en een dikke bratwurst voor onderweg.
Als je het met een tijdelijk kenteken doet, moet je 3x rijden: auto heen en met auto en nieuwe auto terug + de kosten voor het kenteken, verzekering, belasting en het doosje asperine voor de koppijn die je krijgt van al dat gedoe. Bratwurst hoeft ook niet meer want je bent al misselijk van alle kosten die je hebt gemaakt en tijd die je daar kwijt bent.
Overigens snap ik het sowieso niet, want je gaat toch geen tijdelijk kenteken aanvragen voor een auto die je misschien alleen op internet hebt gezien. Die mensen zien je al aankomen met je kenteken (op vin nummer) en aanverwante zaken van 300/150/120????? euro..........weg onderhandelingspositie.

Wanneer dat kenteken wel handig is: Auto iets verder weg kopen, München o.i.d., Tsjechië, Oostenrijk en dan met Easyjet voor vijf tientjes naar de plaats van bestemming vliegen en vervolgens de auto terug rijden.

Moet je wel een auto hebben die het zaakje kan (mag) slepen. Autoambulance + een beetje auto weegt zo twee ton. Verder kan je ook met de trein heen (zo stond ik voor 3 tientjes 400 km verderop). Overigens was ik wel eerst een keertje wezen kijken, dus de week ervoor had ik ook al 800 km weggetikt. Plus de rest voor alle andere auto's die ik niet gekocht heb ;)

Wat je ook nodig hebt zijn de TÜV-papieren (Duitse APK). Die wordt in NL overgenomen. Zeker handig bij een oudere auto of eentje op diesel of LPG om er nog even een nieuwe TÜV op te laten zetten door de verkoper, die is namelijk twee jaar geldig en die geldigheidsduur neemt de RDW ook gewoon over.
Kan ook zonder die papieren natuurlijk, maar dan moet je meteen voor een Nederlandse APK zorgen (bij de RDW tegelijk met het importeren of meteen nadat je het kenteken hebt ontvangen bij je eigen garage) en die is zoals bekend in veel gevallen maar één jaar geldig.

Sorry dat ik oude koeien uit de sloot haal, maar ik wil ook een auto kopen in duitsland en importeren. (In principe heb ik al een overeenkomst getekend, dus ben al de sjaak).

Is voor mij hagelnieuw dit, dus even nog alles op een rijtje zetten.

Ik vroeg me even af of de deskundigen die het eerder gedaan hebben even kunnen checken of ik compleet ben en nog tips hebben.

TÜV-papieren : Je hebt de HU en AU , 2 soorten inspecties. Zijn dit dan ook 2 rapporten die ik erbij moet vragen? Weet iemand een link met een voorbeeld hiervan zodat ik kan zien hoe het eruit ziet of het echt is en klopt. Dus de goede papieren zijn.

Ik rij hem dan zelf naar Nederland op een kurrzeitkenzeichen. Hierbij moet ook nog zitten een groene doppelkarte als ik het goed heb voor de verzekering? (heb helaas geen auto tot beschikking die hem kan trekken op ambulance) Zijn er nog andere papieren benodigd bij dit kenteken?

Verder moet ik nog hebben de kentekens/uitschrijf bewijzen deel 1 en 2 van duitsland

Die heten de:

Fahrzeugschein
Fahrzeugbrief

Deze dienen er beide bij te zitten als ik het goed heb?

Daarnaast betreft het een auto uit 2009. Dus voor de bpm aangifte gaat er nog een leeftijdskorting af.
Ik kan het beste nog steeds autotelex.nl gebruiken of zijn er inmiddels nieuwere betere alternatieven?

Nog verdere algemene tips zijn welkom.

De HU (Hauptuntersuchung) is vergelijkbaar met de APK hier in Nederland. De AU (Abgasuntersuchung) is een onderdeel van de HU. Van de HU is een bewijs net als een apk formulier. Dit is 1 rapport, en kun je herkennen aan bijvoorbeeld het logo van de TUV, Dekra , GTU.

Voorbeeldje:
130902_08.jpg

Dit rapport is voldoende voor de RDW, als je vraagt of ze de datum willen overnemen voor APK .

Om het kurzzeitkennzeichen aan te vragen moet je inderdaad een groene kaart hebben, deze kun je ook vooraf online al kopen . Bij de kentekenplatendrukkers of ADAC bieden ze deze ook aan. Vereisten voor aanvraag zijn ook een paspoort /id kaart.
Zodra je het kenteken aanvraagt ontvang je een roze kentenbewijsje wat bij het kenteken hoort.

Brief en schein dienen er inderdaad beide bij te zitten als is voor de RDW een brief al voldoende volgens mij .
Autotelex is wel het snelst volgens mij, je zou het ook zelf kunnen uitrekenen voor de vergelijking. Goedkoopste optie mag je pakken. Dus bij import dit jaar nog regels van 2009 of 2014. Calculator op deze site geeft een redelijke schatting.

Algemene tips: vraag de Duitse verkoper je te helpen met bovenstaande en ook een CVO/EWG verklaring mee te leveren.

Om welke auto gaat het ?

Thanks renault sport.

Ik vraag naar het EWG-übereinstimmungsbescheinigung / COC zertifikat (volgens google zou het zo moeten heten)

Kenteken regelt verkoper, dus kijk of het er allemaal bij zit.

Gaat om een seat exeo.

Dat is altijd goed ja, aanvullende technische gegevens bijvoorbeeld trekgewichten.

Laat je na afloop weten hoe het ging hier ?

Mocht de EWG er niet bij zitten is dat dan problematisch? De exeo rijd tenslotte ook in NL rond en is dus al wel een bekend model, is niet zo'n heel exotisch model.
Of moet ik hem ten alle tijden erbij hebben? Want lijkt erop dat het niet altijd noodzakelijk is uit duitsland. Dan voldoet de auto al aan de EU regelgeving. En hij rijd tenslotte ook al rond in Nederland.

Ik zal na afloop laten weten hoe de import verliep.

Bij een gebruikte auto is het niet verplicht maar aanvullend. Gegevens die op het CVO staan zullen worden overgenomen in het Nederlandse kentekenregister.

Het is wel makkelijker als je het CVO hebt. De keurmeester kan dan gewoon de code die erop staat invoeren in zijn computer en heeft dan in één keer de juiste gegevens.

Ik had geen CVO, dus moest hij alles van het Duitse kentekenbewijs overtypen. Een aantal gegevens staan daar niet op, zo moest ik zelf even het ene uiteinde van de rolmaat vasthouden terwijl de keurmeester de spoorbreedte en de wielbasis opmat, en we moesten even op zoek naar de motorcode. Ook staat bij mijn auto bijvoorbeeld geen milieulabel geregistreerd. Niet dat ik daar wakker van lig, maar het viel me op.

Gewichten staan gewoon op het Duitse kentekenbewijs, dus dat is op zich geen probleem.

M.b.t. de kentekenplaten: je moet een Ausfuhrkennzeichen hebben (met een rood vlakje aan de rechterkant), geen Kurzzeitkennzeichen (geel vlakje). Een Kurzzeitkennzeichen wordt niet geaccepteerd in Nederland, dus je kunt in de problemen komen mocht je staande gehouden worden. Duitsers weten dat vaak niet, óók niet alle medewerkers bij de Strassenverkehrsamt.

Hou er verder rekening mee dat bij dat Duitse kenteken alleen een WA-verzekering zit, het kan handig zijn om bij je eigen verzekeringsmaatschappij te vragen of je hem alvast op chassisnummer all risk kunt verzekeren.

Een kurzzeitkennzeichen mag tegenwoordig wel, als je naam en adres en de autogevens door het strassenverkehrsamt zijn vastgelegd op het roze kentekenpapiertje. In alle andere gevallen mag het niet.

Kleine update:

Inmiddels de auto in mijn bezit. Alle het papierwerk zat erbij, dus ook cvo enz.
Vorige week dinsdag middag naar RDW geweest. Alles overhandigd (fahrzeugbrief en schein TEIL I en II, CVO) en tot slot afgerekend. Ik had ook een TUV bewijs dus APK nemen ze over.
Via autotelex een bpm berekening gemaakt, uitgeprint en deze opgestuurd samen met het formulier wat ik bij de RDW kreeg naar de belastingdienst. (Als het goed is, hebben ze het woensdag allemaal ontvangen) Nu zit ik nog te wachten op reactie van de belastingdienst. Iemand een idee hoe lang dit ongeveer duurt?

Mijn eenmalige ervaring:
- woensdagmiddag naar de RDW, daar ook het BPM-formulier achtergelaten (hoezo opsturen?)
- vrijdagochtend een mailtje ontvangen van de belastingdienst met het te betalen bedrag, betalingskenmerk en een rekeningnummer waar dat bedrag aan gedoneerd diende te worden; bedrag direct overgemaakt
- pas de woensdagavond daarna werd het kenteken tenaamgesteld (hier te zien, tegen die tijd had ik daar natuurlijk al tighonderd keer gekeken o_O)
- zaterdagmiddag kentekenbewijs op de mat, maar de automaterialenzaak waar ik alvast de kentekenplaten had besteld was toen al dicht, dus maandag pas rijden

En dan zaten er bij mij geen feestdagen tussen.

Terug
Bovenaan