Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Zat net een bericht te typen en had een vraagje waar men hier vast wel antwoord op weet.

Waarom is het eigenlijk "rechtszaal" en "rechtbank"?
De een dus met een s, de ander zonder...

Rob?

Een rechtszaal is een zaal waar recht gesproken wordt. Het zijn twee aparte woorden die je koppelt. Van daar de koppel-s. Een rechtbank is een instituut. Het zijn geen twee aparte woorden die je koppelt dus hoeft de koppel-s niet.
Zoiets vermoed ik.
Maar ik moet zeggen dat ik niet zo heel goed thuis ben in de theorie van taal.

Je schrijft tafel en zegt tafol... de '"waaroms" van de Nederlandse taal zullen nooit helemaal worden doorgrond. ;)

Dat was anders best een goede uitleg. (tu)

Overigens zijn er soms ook twijfelgevallen. Je mag zowel 'rechtsstaat' als 'rechtstaat' schrijven bijvoorbeeld. Maar het is wel echt rechtszaal en rechtszaak. Behoorlijk lachwekkend dus als je op sites als nos.nl of nu.nl 'rechtzaak' leest...

Even een ander taalneuzelvraagje. Je leest bij massamoorden en dergelijke altijd over "misdaden tegen de menselijkheid". Voor mijn gevoel is dat vreselijk fout en moet het mensheid zijn. Waarom wordt toch -werkelijk overal- het woord menselijkheid gebruikt. Ik vind het een lelijk gebruik van dit woord.

Rob0118 zei:

Overigens zijn er soms ook twijfelgevallen. Je mag zowel 'rechtsstaat' als 'rechtstaat' schrijven bijvoorbeeld. Maar het is wel echt rechtszaal en rechtszaak. Behoorlijk lachwekkend dus als je op sites als nos.nl of nu.nl 'rechtzaak' leest...

Helaas, rechtstaat mag niet. Het is rechtsstaat.

Bevestigd door de meest recente Van Dale.

Herr Dr. von Zen zei:
Even een ander taalneuzelvraagje. Je leest bij massamoorden en dergelijke altijd over "misdaden tegen de menselijkheid". Voor mijn gevoel is dat vreselijk fout en moet het mensheid zijn. Waarom wordt toch -werkelijk overal- het woord menselijkheid gebruikt. Ik vind het een lelijk gebruik van dit woord.

Menselijkheid; Menslievendheid, humaniteit
Voorbeeld;
Misdaden tegen de menselijkheid
Tegen een volk of bevolkingsgroep, bijvoorbeeld in de vorm van genocide, slavernij of deportatie.

Mensheid; Menselijke natuur of de gezamenlijke mensen
Voorbeeld;
tot heil van de mensheid

Bron; Van Dale. Misdaden tegen de mensheid is dus niet juist.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Rob0118 zei:

Taaladvies
NRC Stijlboek

Ook bij m'n studie Rechten heb ik geleerd dat beide vormen mogen, hoewel de voorkeur uitgaat naar de versie met twee s-en.

Dat doet Van Dale wel vaker. Overigens vind ik het in dit geval niet vreemd. Het gaat om misdaden die als onmenselijk worden gezien, en niet per definitie misdaden tegen de mensheid zelf.

Rob0118 zei:
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Rob0118 zei:

Taaladvies
NRC Stijlboek

Ook bij m'n studie Rechten heb ik geleerd dat beide vormen mogen, hoewel de voorkeur uitgaat naar de versie met twee s-en.

Komt van NL taalunie... Niet de eerste de beste zou ik denken. Vreemde discrepantie met de Van Dale...

Je hebt wel gelijk, hoewel gevoelsmatig rechtsstaat naar mijn mening bepaald fraaier is.

Dat ben ik helemaal met je eens.

In het kader van hele en halve auto's trouwens nog een mooie...

Homepagine Autovisie.nl zei:
Studiotorino Moncenisio is een hele dure Porsche Cayman

Erg genereus om voor dat geld een hele Porsche af te leveren. (tu)

Rob zei:

Precies, dat lees ik ook vaak.
Vandaar mijn verwarring, maar het is duidelijk nu.(tu)

Kennelijk toch heel moeilijk...

Micha D. zei:
En nog een hele gave Bel Air

Ook bepaalde aandoeningen zijn niet helemaal bekend...

Micha D. zei:
Een Chevrolet met grootheidswaanzin, wat een bak! In Zandvoort

En eentje met grootheids- én breedheidswaanzin in Haarlem

Nog zo'n mooie blunder, ditmaal van onze vrienden van De Telegraaf.

homepage Autovisie zei:
Paul Walker gestorven wegens snelheid
Van onze redactie

Fast and The Furious-acteur Paul Walker is niet om het leven gekomen wegens een technisch mankement aan de auto, maar omdat de bestuurder van de auto te hard reed.

Hij is niet door de snelheid om het leven gekomen, maar doordat hij ergens tegenaan reed.

Herr Dr. von Zen zei:
Rob0118 zei:
Tsja, dat woord typte ik net op een ander scherm... 8-)

Je moet ook op een toetsenbord typen! :p

Een toetsenbord is een hulpmiddel om te typen. Je typt met een toetsenbord, en je typt op een scherm. Je schrijft ook met een pen, en op een vel papier.

Rob0118 zei:
Nog zo'n mooie blunder, ditmaal van onze vrienden van De Telegraaf.

homepage Autovisie zei:
Paul Walker gestorven wegens snelheid
Van onze redactie

Fast and The Furious-acteur Paul Walker is niet om het leven gekomen wegens een technisch mankement aan de auto, maar omdat de bestuurder van de auto te hard reed.

Zoals het er staat zou je denken dat hij de G-krachten niet aankon.

Jeetje....

drunk-wine-emoticon.jpg

Ik hoorde vandaag op kantoor trouwens ook een briljante. M'n collega runt een B&B en heeft buitenlandse bezoekers dit weekend, met huisdier. Hij vroeg: "Are your animals sentenced?"

Over hardop lachen gesproken...

Over Engels gesproken. Ik moest vandaag een verslag van iemand nakijken. Dit soort dingen stonden erin: "What is not growing hard (...)" en "but this goes hand in hand with (...)"

En dat doet het tweede jaar op een universiteit.....

Toen ik laatst aan het wandelen was kwam ik de volgende tekst tegen.
Foto650-KGKU4NFJ.jpg

[size=x-small]Neemt niet weg dat de aanleiding van dit schrijven minimaal net zo triest is.[/size]

Is dit een verzoek iedereen over een kam (let wel, geen twee kammen) te scheren? Dat lijkt me best een werk voor die arme heer Wilders.

@Janus: Geen idee wat een 'corruptiecoureur' is, maar dat is wel een woord.

der Magistrat zei:
Is dit een verzoek iedereen over een kam (let wel, geen twee kammen) te scheren? Dat lijkt me best een werk voor die arme heer Wilders.

Dat niet alleen, die kam mag ook wel van titanium zijn wil hij het scheergeweld overleven.

der Magistrat zei:
@Janus: Geen idee wat een 'corruptiecoureur' is, maar dat is wel een woord.

Het ging mij voornamelijk om het geven van het schone straatje, ik vermoed dat hier vegen werd bedoeld.

Terug
Bovenaan