Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Janus Diedericus zei:
@Rob, die is niet waterdicht! Dat is geen ton meer maar tuindecoratie.

Moet een ton dan per definitie waterdicht zijn om een ton te zijn? Iets hoeft niet te functioneren als zodanig bedoeld om te voldoen aan de soortnaam. Een decoratieve ton is ook gewoon een ton, alleen minder praktisch. ;)

Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:
@Rob, die is niet waterdicht! Dat is geen ton meer maar tuindecoratie.

Moet een ton dan per definitie waterdicht zijn om een ton te zijn? Iets hoeft niet te functioneren als zodanig bedoeld om te voldoen aan de soortnaam. Een decoratieve ton is ook gewoon een ton, alleen minder praktisch. ;)

Je hebt helemaal gelijk Rob, als er nou sprake was geweest van een regenton of iets dergelijks, had mijn verhaal dan wel opgegaan?

Nou, je verhaal 'heeft' sowieso niets, maar het was dan ook niet opgegaan nee. Een regenton die niet als zodanig (meer) functioneert is en blijft ook een (regen)ton.

Ach ieder heb zo z'n/d'r ijgen talenten hè. :T

Greetzz Met vriendelijke groet,

Renarte, die jullie hier verder niet zal vervelen.:}

Rob0118 zei:
Ja, 'überhaupt'. :D

Als we toch aan het neuzelen zij, is het niet "ueberhaupt"? Duits is niet mijn allersterkste taal maar volgens mij kennen ze formeel de umlaut niet meer en mag je die zeker niet vervangen door een trema.

Edit: Mogelijkheid: Het woord is inmiddels zo "vernederlandst" dat het volgens "ons" wel mag.

Mag dat eigenlijk, twee keer een ":" in een zin? Fraai is het niet, waarvoor alvast mijn nederige excuses.

Man met blijkbaar twee zwagers:

Tholen, daar woont mijn andere zwager en schoonzus. Griffo gemeente.

En geen hond weet wat het woord Griffo betekent.:(

Ik vind het vermakelijk om dit topic te volgen hoor, jullie hebben het neuzelen echt tot een kunst verheven. (tu)

Greetzz Renate, die zich afvraagt hoeveel fouten er nu weer in haar tekst staat. (:P)

@Renate
Dank je voor het compliment (het neuzelen). En griffo: oef, ik ben zelf gereformeerd. Maar het woord ken ik niet. Weer wat geleerd.

Daarnaast is er een groot verschil tussen iets graag willen hebben en iets willen hebben. Graag iets willen hebben heeft nog iets onschuldigs. Iets willen hebben heeft iets dwingends. Ik denk dat je het laatste bedoelt.

renate zei:
Ik vind het vermakelijk om dit topic te volgen hoor, jullie hebben het neuzelen echt tot een kunst verheven. (tu)

Greetzz Renate, die zich afvraagt hoeveel fouten er nu weer in haar tekst staat. (:P)

De komma moet een punt zijn en er moet een komma tussen volgen en hoor.
Staat moet staan zijn.
Tussen Greetzz en Renate hoort een komma. Want nu lijkt het of je Renate groet.

Dat zijn vier fouten.:}

Kijk, daar heb ik wat aan. (tu)

Alleen laat ik die laatste aangeduide komma, lekker eigenwijs, weg.

Greetzz Renate.

renate zei:

Greetzz Renate.

Jammer.

We blijven allemaal neuzelaars. Alleen volgt Rob soms niet de zuiverheid van de Nederlandse taal.

Soloman zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Jammer.

We blijven allemaal neuzelaars. Alleen volgt Rob soms niet de zuiverheid van de Nederlandse taal.

Pardon? Sorry dat ik niet extreem-nationalistisch ben aangelegd wat betreft de Nederlandse taal, gewoon de geldende taalregels volg en af en toe wat filosofisch de taal probeer te benaderen. Germanistische woorden zijn nu eenmaal onderdeel van onze taal geworden, of vind jij ook dat we de Bijbelse taal uit de 14e eeuw weer moeten gaan bezigen? Dus woorden als 'ic', 'vryheit', 'leerlic' en 'uutganc'. Of is dat nog niet 'Nederlands' genoeg, nog buiten beschouwing gelaten dat die taal maar een verzameling aan dialecten is.

Soloman zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Jammer.

:D En dat vanwege 'sowieso'? Rob is één van de grootste taalpuristen die ik ken.

[size=small]Edit: achterlijke fout verbeterd[/size]

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Joost PP zei:
Janus komt op mij over als iemand die graag zijn gelijk wilt hebben,

Los van het feit dat ik het er niet mee eens ben....

Dat vind ik nou weer erg jammer, een quote van jezelf heel ergens anders terugvinden, da's niet netjes Joachim!

the Fox zei:
Soloman zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Jammer.

:D En dat vanwege 'sowieso'? Rob is één van het grootste taalpuristen die ik ken.

Ja inderdaad.:}
Maar ik bedoel het natuurlijk wel gezellig.

Als je de pure Nederlandse taal wilt hanteren, moet je die ontdoen van barbarismen. Maar dat is mijn mening.

Soloman zei:
the Fox zei:
Soloman zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Jammer.

:D En dat vanwege 'sowieso'? Rob is één van het grootste taalpuristen die ik ken.

Als je de pure Nederlandse taal wilt hanteren, moet je die ontdoen van barbarismen. Maar dat is mijn mening.

Sans rancune. Of mag dat ook niet? ;)

Maar er bestaat niet zoiets als een pure Nederlandse taal. De Nederlandse taal is een verzameling van dialecten (het Diets) en invloeden van buitenaf. Het Nederlands ontdoen van 'barbarismen' zou resulteren in... niets.

Rob0118 zei:
Soloman zei:
the Fox zei:
Soloman zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Jammer.

Maar er bestaat niet zoiets als een pure Nederlandse taal. De Nederlandse taal is een verzameling van dialecten (het Diets) en invloeden van buitenaf. Het Nederlands ontdoen van 'barbarismen' zou resulteren in... niets.

We zouden dan nooit meer op een trottoir kunnen lopen of naar het toilet kunnen gaan. En Mac Donalds zou moeten opdoeken.

the Fox zei:
Rob0118 zei:
Soloman zei:
the Fox zei:
Soloman zei:
renate zei:

Greetzz Renate.

Jammer.

We zouden dan nooit meer op een trottoir kunnen lopen of naar het toilet kunnen gaan. En Mac Donalds McDonald's zou moeten opdoeken.

Met dat laatste zou ik anders heel goed kunnen leven! :D

Rob0118 zei:
[We zouden dan nooit meer op een trottoir kunnen lopen of naar het toilet kunnen gaan. En Mac Donalds McDonald's zou moeten opdoeken.

Kan je zien hoe vaak ik er kom. Zo goed als nooit. Ik weet het niet eens goed te spellen.

the Fox zei:
Rob0118 zei:
[We zouden dan nooit meer op een trottoir kunnen lopen of naar het toilet kunnen gaan. En Mac Donalds McDonald's zou moeten opdoeken.

Kan je zien hoe vaak ik er kom. Zo goed als nooit. Ik weet het niet eens goed te spellen.

Ik kom er nog minder, en toch weet ik het weer wel... De wonderen zijn de wereld nog niet uit. ;)

Zij hebben geschokt

Als in het voltooid deelwoord van 'schikken'...

Rob0118 zei:
the Fox zei:
Rob0118 zei:

Ik kom er nog minder, en toch weet ik het weer wel... De wonderen zijn de wereld nog niet uit. ;)

Jij bent dat dan ook aan jouw stand verplicht als opper-taalneuzelaar ;) .

Joost PP zei:
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Joost PP zei:
Janus komt op mij over als iemand die graag zijn gelijk wilt hebben,

Los van het feit dat ik het er niet mee eens ben....

Dat vind ik nou weer erg jammer, een quote van jezelf heel ergens anders terugvinden, da's niet netjes Joachim!

Ik zou niet weten wat hier niet netjes aan is. Dat is inherent aan het taalneuzelaarstopic om te quoten met taalonregelmatigheden van elders.

Juist om de globalisering van de wereld moet je je eigen taalcultuur houden.

Ik vind dat als er voor barbarismen een vervangend Nederlands woord kan worden gevonden (of uitdrukking), dan moet je dat ook doen.
In de verkeerswetten zie je die woorden terug komen. Ik durf me er bijna het hand voor in het vuur te steken dat je in de verkeerswet het woord troittoir niet kunt vinden.
McDonald's is trouwens een eigennaam.
Woorden als tram, daarvoor kan ik niet snel iets vervangends voor vinden. Datzelfde geldt voor trolleybus en treinrails.

Maar sowieso en ueberhaupt gaat me te ver.
En dan praat ik nog niet eens over woorden als kids en meeten.

Soloman zei:
Ik durf me er bijna het hand voor in het vuur te steken dat je in de verkeerswet het woord troittoir niet kunt vinden.

Dat worden hete handen...

Taaladvies zei:
In de Nederlandse en Belgische verkeerswetgeving wordt trottoir gebruikt in de betekenis 'betegelde ruimte tussen de rijweg en de huizenrij in de bebouwde kom'. Stoep is een gebruikelijk synoniem voor trottoir.

Verder vind ik je betoog wel heel erg 'vroeger was alles beter' en is het meer een soort angst voor verandering...

Sowieso is zo ingeburgerd dat ik me afvraag waarom je daar wat tegen hebt. Globalisering is niks mis mee en verrijkt zoals je ziet de taal alleen maar;).

Soloman zei:

Treinspoor?

Overigens zie jij de globalisering als een bedreiging. Dat is uiteraard prima, maar om te overleven (als land) moet je die globalisering juist gebruiken. Je kunt je natuurlijk proberen te verzetten tegen deze globalisering, maar a) dit levert je niets op en b) geeft je alleen maar een grotere achterstand. Of vind je ook dat we alle internationale vluchten en buitenlandse films moeten afschaffen? Om nog maar te zwijgen van je eigen tropische wederhelft... ;)

Soloman zei:
Ik durf me er bijna het hand voor in het vuur te steken

Nee, ik zie de globalisering als een enorme vooruitgang. Maar er is een groot verschil tussen economische globalisering en cultuurglobalisering.
Ik ben een groot voorstander van economische globalisering. Laat de boeren maar vertrekken naar landen waar grond is (rusland) en laten wij ons concentreren op de havens.

Daar zullen de mensen in de Achterhoek blij mee zijn. Moeten ze ineens een haven gaan bouwen op vruchtbare landbouwgrond, en de Achterhoekse boeren verhuizen naar onbegaanbare grond in Rusland...

Wat ik storend vind en dat is waarschijnlijk ook waar Soloman zich het meest aan ergert is het jargon dat in bepaalde branches wordt gebruikt. Er wordt gesproken van targets en management terwijl er hele mooie woorden in onze eigen taal bestaan die dezelfde betekenis hebben namelijk doelen en directie.
Een oud afdelingshoofd was een keer een weekend op de hei geweest voor een duur betaalde cursus over management technics en na terugkomst sprak hij een taal die niemand begreep. De Engelse woorden vlogen ons om de oren zoals liability, sharp, sense, credits en nog een heel rijtje met meer dan twee lettergrepen. Toen ik hem vroeg om het één en ander toe te lichten in Nederlandse bewoordingen stond ie met zijn mond vol tanden. "Eh, ja, gewoon, liability". Ja, dat maakte het helemaal duidelijk voor de toehoorders.
Mensen praten elkaar gewoon na zonder er bij na te denken. En vrijwel niemand stelt zich kritisch op. Trek een pak aan, kam je haar nonchalant naar achteren, stap in een nieuwe zwarte Audi en iedereen herhaalt je woorden als je een kletspraatje houdt dat doordrenkt is met afgezaagde slappe Engelse woorden waar prachtige Nederlandse synoniemen voor bestaan.
"Failure is not an option!", riep de cursusleider en iedereen stak zijn vuist omhoog en schreeuwde hem na.

the Fox zei:
Wat ik storend vind en dat is waarschijnlijk ook waar Soloman zich het meest aan ergert is het jargon dat in bepaalde branches wordt gebruikt. Er wordt gesproken van targets en management terwijl er hele mooie woorden in onze eigen taal bestaan die dezelfde betekenis hebben namelijk doelen en directie.
Een oud afdelingshoofd was een keer een weekend op de hei geweest voor een duur betaalde cursus over management technics en na terugkomst sprak hij een taal die niemand begreep. De Engelse woorden vlogen ons om de oren zoals liability, sharp, sense, credits en nog een heel rijtje met meer dan twee lettergrepen. Toen ik hem vroeg om het één en ander toe te lichten in Nederlandse bewoordingen stond ie met zijn mond vol tanden. "Eh, ja, gewoon, liability". Ja, dat maakte het helemaal duidelijk voor de toehoorders.
Mensen praten elkaar gewoon na zonder er bij na te denken. En vrijwel niemand stelt zich kritisch op. Trek een pak aan, kam je haar nonchalant naar achteren, stap in een nieuwe zwarte Audi en iedereen herhaalt je woorden als je een kletspraatje houdt dat doordrenkt is met afgezaagde slappe Engelse woorden waar prachtige Nederlandse synoniemen voor bestaan.
"Failure is not an option!", riep de cursusleider en iedereen stak zijn vuist omhoog en schreeuwde hem na.

Studies worden tegenwoordig steeds vaker in het Engels gegeven, dat er daardoor meer engelse termen worden gebruikt lijkt me logisch. Vergemakkelijkt alleen maar het contact met Buitenlandse klanten/bedrijven. Misschien handig zelf eens buiten de beperkte lokale hokjes te denken?

Dat van het 'Engels' kan ik wel begrijpen. Zelfs tijdens mijn studie hadden wij al diverse Engelse/Amerikaanse studieboeken. Ook voor mijn werk kom ik bij grote bedrijven/organisaties steeds meer personen tegen die niet eens Nederlands spreken. Moeten de offertes dus ook in het Engels.

Terug
Bovenaan