Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Hoewel ik het woord "sowieso" al op zeker tien verschillende manieren op schrift heb gezien, verbaasde laatst iemand me door daadwerkelijk "zo en zo" te zeggen.

Tenzij Solo jus d'orange met peper stookt klopt het idd niet:

De regelmatige verkleinvorm van jus is justje. We voegen aan de (Franse) grondvorm jus het achtervoegsel -tje toe.

De vorm sjuutje wordt alleen gebruikt in de betekenis 'jus d'orange'. De schrijfwijze sluit aan bij de vernederlandste uitspraak van het woord. Sjuutje geeft een informele uitspraakvariant weer. De vorm wordt vooral in Nederland gebruikt.

https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1520/sjuutje_justje/

Jus d'orange met peper, klinkt toch niet verkeerd.

Overigens, laat sjuutje maar informeel blijven, en enkel spraakwijze, geen schrijfwijze. Man wat staat dat lelijk.

Of laten we het gewoon schrappen uit de taal. Ik vind die verkleinwoorden zo irritant. Colaatje, sjuutje, koffietje... We zijn geen kabouters!

Soms zijn verkleinwoorden wel nodig. Zo heeft 'gebakje' een andere betekenis dan 'gebak'.

Niet verbieden, we zijn de USSR niet. Maar een flink aantal verkleiningen niet meer gebruiken is wel een mooie tussenoplossing mijn inziens.

Even iets anders, deze heer heeft volgens mij gepoogd te typen met zijn ellebogen.

gheirunah zei:
hoop dan dat die mevroyw Barra. het tij kan doen keren. Hoewel er. nietveel verloren gast alsGM er nietmeet zoy zijn.

Meeuw zei:
Soms zijn verkleinwoorden wel nodig. Zo heeft 'gebakje' een andere betekenis dan 'gebak'.

Als het een andere betekenis heeft dan is het geen verkleinwoordje meer. Dan is het gewoon onderdeel van het woord.

Janus Diedericus zei:
Niet verbieden, we zijn de USSR niet. Maar een flink aantal verkleiningen niet meer gebruiken is wel een mooie tussenoplossing mijn inziens.

Nog niet! Eerst de Krim, dan Terschelling en daarna Nederland!

Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Meeuw zei:
Janus Diedericus zei:

Nog niet! Eerst de Krim, dan Terschelling en daarna Nederland!

:D

Maar wat als China eerst Rusland over neemt?

China heeft de VS al overgenomen 8-)

https://www.goldreporter.de/china-haelt-neue-rekordsumme-an-us-schulden/news/38262/

Quoten is ook een vak. ;)

Maar als de Chinezen de boel overnemen dan is dat prima. Chinezen zijn kleiner, dus vanuit dat perspectief is niets kleiner en hoeven verkleinwoordjes niet meer te worden gebruikt. Laat maar komen dus! (tu)

Rob0118 zei:
Quoten is ook een vak. ;)

Maar als de Chinezen de boel overnemen dan is dat prima. Chinezzen zijn kleiner, dus vanuit dat perspectief is niets kleiner en hoeven verkleinwoordjes niet meer te worden gebruikt. Laat maar komen dus! (tu)

Denk aan het topic, Rob.

Rob0118 zei:
Of laten we het gewoon schrappen uit de taal. Ik vind die verkleinwoorden zo irritant. Colaatje, sjuutje, koffietje... We zijn geen kabouters!

Sorry :o
Maar ik had het verkleinwoord gebruikt omdat je niet een hele bak jus moest klaarmaken, maar een beetje. Dat is voldoende voor de rösti.
Dus het had wel degelijk een functie, of het nu lelijk staat of niet.

Soloman zei:
Rob0118 zei:

Maar ik had het verkleinwoord gebruikt omdat je niet een hele bak jus moest klaarmaken, maar een beetje. Dat is voldoende voor de rösti.

Lees nogmaals Meeuws reactie, functioneel of niet, het was wel fout. ;)

Soloman zei:
Rob0118 zei:

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor. Het is m'n algemene frustratie bij verkleinwoorden. In mijn ogen hebben die alleen een functie in een vergelijking, maar verder worden ze vooral te pas en te onpas gebruikt. Wat is bijvoorbeeld een 'colaatje'? Iets is cola, of iets is geen cola. Dit kan in een klein glas zitten, maar het blijft cola.

Ik heb er nog eentje:

Janus Diedericus zei:

Je hebt kleine blikjes eh blikken cola.
AHI_434d50303333313539

En, daarna, wat moet je zeggen: Ik moet een plas doen? En moet je een Fiat Panda een auto noemen? En: Dat wordt een o.s.v.? Normaal is het een osv-tje. Of een jt-je.

Soloman zei:
AHI_434d50303333313539

En, daarna, wat moet je zeggen: Ik moet een plas doen? En moet je een Fiat Panda een auto noemen? En: Dat wordt een o.s.v.? Normaal is het een osv-tje. Of een jt-je.

Een klein blik of een blikje, een klein blikje is dubbelop.

Ik heb vandaag nog een treinkaart gekocht.
De buurman neemt een loop met mij.
Zes kleine blikken cola, dat is wel een beet veel.

Bij een bierblik denk ik toch aan wat anders dan een bierblikje. 4 liter versus 33 cc.

Soloman zei:
De buurman neemt een loop met mij.
Zes kleine blikken cola, dat is wel een beet veel.
:D

Alleen is beetje een verkleinwoord in zijn geheel.
Het zou dus worden: Zes kleine blikken cola, dat is wel veel.

Soloman zei:
AHI_434d50303333313539

Buiten dat 'kleine blikjes' inderdaad een pleonasme is, kan dit in mijn ogen weer wel. Je hebt grote en kleine blikken, maar dat maakt het nog geen 'colaatje'. De substantie 'cola' is niet te verkleinen, alleen maar te verminderen qua hoeveelheid. Maar dat verandert niets aan de substantie an sich. Het verkleinwoord moet dan betrekking hebben op de hoeveelheidsbepalende factor, in dit geval het blik.
Een Fiat Panda is een auto. Weliswaar een kleine auto (in vergelijking met andere auto's), maar nog geen autootje. Pas als de substantie 'auto' daadwerkelijk verkleint (een Panda als speelgoedauto) kun je in mijn ogen spreken van een autootje.

Soloman zei:

Je kunt ook zeggen "Ik heb vandaag nog een kaartje gekocht", aangezien je grote en kleine kaarten hebt, en het is mogelijk dat een treinkaart kleiner is dan bijvoorbeeld een wegenkaart. Echter, de treinkaart an sich is niet kleiner dan normaal (tenzij dat uiteraard wel zo is), dus blijft het een treinkaart. Het ligt dus aan de focus.

Soloman zei:
Dan is het een speelgoedauto en geen autootje.

Nee, want bij een 'autootje' ligt de focus op de vergelijking met een echte auto, terwijl een speelgoedauto an sich moet worden vergeleken met andere speelgoedauto's. Een verkleining wordt veroorzaakt door een vergelijking met een soortgelijk, groter object.

@Joachim,
LOL! :D

Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:
Meeuw zei:
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Meeuw zei:
Bij een bierblik denk ik toch aan wat anders dan een bierblikje. 4 liter versus 33 cc.

Een blik van vier liter is geen blik. Dat is een ton.

Bij een ton denk ik aan hout.

Ik aan geld, laten we dan spreken van een vat, fust of tank.

Of aan een serieus probleem. :D
:-D

Of in dat geval eerder. :T

Janus Diedericus zei:
Meeuw zei:
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Meeuw zei:

Een blik van vier liter is geen blik. Dat is een ton.

Bij een ton denk ik aan hout.

Ik aan geld, laten we dan spreken van een vat, fust of tank.

Als er hout bij komt kijken denk ik aan een (vuur)korf. Ik zit mijzelf het hoofd te breken over de relatie hout - ton.

Terug
Bovenaan