Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

Op het moment dat iemand uit mijn team jou 'peddel' hoort zeggen dan heb je sowieso vrij weinig kans. ;)

Maar hieruit maak ik dus op dat het terecht is dat mijn vrijheid wordt beperkt, omdat ik toevallig twee adressen heb? Maar for your information, ik moest trainen dit weekend. Lekker tussen het met blikken en bekers bezaaide water 'peddelen'. Leuk feest joh, dat carnaval! Draaien de carnavalvierders ook op voor de schoonmaakkosten, of komt dat voor rekening van alle belastingbetalers?

Nee, dat is niet de reden. Het is omdat jij anderen hun pleziertje misgunt. :p
Overigens ben ik wel blij met die rotzooi. Dagelijks trekt er een leger met schoonmakers door de stad met als resultaat dat de stad erg schoon is na de vastenavond. Zo schoon is het er anders nooit.
Betreffende de kosten, 90% van de inwoners van carnavalssteden zal daar geen moeite mee (mogen) hebben omdat ze zelf de rotzooi veroorzaken. Die overige 10%, ach, is dat zo erg? Ik betaal immers ook meer belasting voor die debielen die met het normale uitgaansleven het nodig vinden om bushokjes te slopen. Om maar niet te beginnen over verzekeringspremies en dergelijke. Daardoor weet ik wel dat als ik een keer pech heb mijn verzekering ook voor mij klaar staat. Of dat wanneer ergens een roeiwedstrijd is er na afloop ook door de gemeente gereinigd wordt. Overigens deelt hier in BoZ de stichting Vastenavend in de schoonmaakkosten. De stichting krijgt zijn geld van giften van de (carnavalvierende) burgers.

Ga eens naar een wedstrijd van mij, dan zie je dat 'wij' wel alles schoon achterlaten. Dat komt ook doordat we dit gewoon op eigen terrein doen.

En het zal je verbazen hoe weinig mensen carnaval vieren. Kinderen tot 3 jaar, of senioren bijvoorbeeld. Is al meer dan die 10% die je noemt. Dat BoZ schoner is tijdens carnaval zegt misschien meer over de (oink oink) schoonheid van BoZ in de rest van het jaar.

[size=x-small]Wat is het toch heerlijk om af en toe even lekker te trollen.[/size]

Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

Op het moment dat iemand uit mijn team jou 'peddel' hoort zeggen dan heb je sowieso vrij weinig kans. ;)

Maar hieruit maak ik dus op dat het terecht is dat mijn vrijheid wordt beperkt, omdat ik toevallig twee adressen heb? Maar for your information, ik moest trainen dit weekend. Lekker tussen het met blikken en bekers bezaaide water 'peddelen'. Leuk feest joh, dat carnaval! Draaien de carnavalvierders ook op voor de schoonmaakkosten, of komt dat voor rekening van alle belastingbetalers?

Nee, dat is niet de reden. Het is omdat jij anderen hun pleziertje misgunt. :p
Overigens ben ik wel blij met die rotzooi. Dagelijks trekt er een leger met schoonmakers door de stad met als resultaat dat de stad erg schoon is na de vastenavond. Zo schoon is het er anders nooit.
Betreffende de kosten, 90% van de inwoners van carnavalssteden zal daar geen moeite mee (mogen) hebben omdat ze zelf de rotzooi veroorzaken. Die overige 10%, ach, is dat zo erg? Ik betaal immers ook meer belasting voor die debielen die met het normale uitgaansleven het nodig vinden om bushokjes te slopen. Om maar niet te beginnen over verzekeringspremies en dergelijke. Daardoor weet ik wel dat als ik een keer pech heb mijn verzekering ook voor mij klaar staat. Of dat wanneer ergens een roeiwedstrijd is er na afloop ook door de gemeente gereinigd wordt. Overigens deelt hier in BoZ de stichting Vastenavend in de schoonmaakkosten. De stichting krijgt zijn geld van giften van de (carnavalvierende) burgers.

Ga eens naar een wedstrijd van mij, dan zie je dat 'wij' wel alles schoon achterlaten. Dat komt ook doordat we dit gewoon op eigen terrein doen.

En het zal je verbazen hoe weinig mensen carnaval vieren. Kinderen tot 3 jaar, of senioren bijvoorbeeld. Is al meer dan die 10% die je noemt. Dat BoZ schoner is tijdens carnaval zegt misschien meer over de (oink oink) schoonheid van BoZ in de rest van het jaar.

[size=x-small]Wat is het toch heerlijk om af en toe even lekker te trollen.[/size]

Vergeet neit hoe erg het hier leeft.
In bejaardencentra worden ook gewoon carnavalsfeesten georganiseerd, langs de route van de optocht staan maar zat ouders met kinderwagens en zelfs met mensen opgenomen in het ziekenhuis wordt er carnaval gevierd.

[size=x-small]Trollen, echt waar, was je daar mee bezig dan?[/size]

80% van mijn familie gaat er helemaal voor tijdens carnaval. Ze hebben er echt lol in. Ik vind het prima, ieder zijn eigen pleziertjes. Ik heb er weinig mee. Ik ben daarentegen weer helemaal blij als ik bij een evenement met klassieke auto's aanwezig ben. Daar hebben zij dan weer niets mee. Soms denk ik wel eens dat ik geadopteerd ben.

Janus Diedericus zei:
In bejaardencentra worden ook gewoon carnavalsfeesten georganiseerd, langs de route van de optocht staan maar zat ouders met kinderwagens en zelfs met mensen opgenomen in het ziekenhuis wordt er carnaval gevierd.

Tegen wil en dank.
'Nee, ik wil niet'
'Je zál, oude tang'.

the Fox zei:
Janus Diedericus zei:

Tegen wil en dank.
'Nee, ik wil niet'
'Je zál, oude tang'.

Is dit nou de aversie jegens het carnaval of de (ouderen)zorg die hier spreekt? :p

Leon in z'n SEAT zei:
the Fox zei:
Janus Diedericus zei:

Tegen wil en dank.
'Nee, ik wil niet'
'Je zál, oude tang'.

Is dit nou de aversie jegens het carnaval of de (ouderen)zorg die hier spreekt? :p

Beide.
Aversie tegen het carnaval heb ik niet, als het gevierd wordt zoals het bedoeld is. Vanmiddag hoorde ik de burgemeester van Tilburg op de radio zeggen dat óók mensen van boven de rivieren welkom zijn om carnaval te vieren met de Tilburgers, als ze de juiste intenties hebben. Dus plezier maken met elkaar, niet ten koste van elkaar. En dan kan het leuk zijn.

the Fox zei:
Leon in z'n SEAT zei:
the Fox zei:
Janus Diedericus zei:

Tegen wil en dank.
'Nee, ik wil niet'
'Je zál, oude tang'.

Beide.
Aversie tegen het carnaval heb ik niet, als het gevierd wordt zoals het bedoeld is. Vanmiddag hoorde ik de burgemeester van Tilburg op de radio zeggen dat óók mensen van boven de rivieren welkom zijn om carnaval te vieren met de Tilburgers, als ze de juiste intenties hebben. Dus plezier maken met elkaar, niet ten koste van elkaar. En dan kan het leuk zijn.

Helaas leert de ervaring dat het fout gaat met de intenties. Zeker in steden/dorpen waar je echt nog van een traditioneel carnavalsfeest kan spreken ben je mensen van boven de rivieren liever kwijt dan rijk. Hier net zo, als je een te luid, te zat groepje "carnavalsvierders" tegenkomt (die vaak ook nog uit zijn op problemen) dan zijn dat geen Bergenaren. Gelukkig is het feest hier al helemaal niet te begrijpen voor mensen van buiten de stad dus blijven de meeste buitenstaanders weg.

Is dit een soort carnavals-PVV? "Mensen boven de rivieren liever kwijt dan rijk zijn"... Volgens mij een nieuwe vorm van racisme.

Het is wel waar overigens. In het zuiden heb je meer dan genoeg debielen die steden en collega-feestvierders molesteren. Erg schijnheilig van Noordanus dus om mensen te 'waarschuwen' om enkel met goede intenties die kant op te komen, zijnde burgervader van een stad die steevast in de top 5 staat van meest criminele steden.

Noordanus (what's in a name?) bedoelt dus dat je enkel bewapend met een mes, vier pillen in je mik en met genoeg geld op zak om goed zat te worden naar zijn stad mag komen.
Overigens, in mijn vorige post, verander mensen van boven de rivieren in mensen die geen verstand hebben van het feest en het klinkt een stuk minder als PVV propaganda. Het is gewoon zo dat wanneer er mensen carnaval komen vieren met het idee eens even lekker te gaan n**ken en zuipen omdat dat volgens hun het doel is van carnaval dan ontaard zich dat (in de meeste gevallen) in een groep herrieschoppers waar niemand op zit te wachten.

[size=x-small]En nu weer in je hok, trollie. :p[/size]

Rob0118 zei:
Het is wel waar overigens. In het zuiden heb je meer dan genoeg debielen die steden en collega-feestvierders molesteren. Erg schijnheilig van Noordanus dus om mensen te 'waarschuwen' om enkel met goede intenties die kant op te komen, zijnde burgervader van een stad die steevast in de top 5 staat van meest criminele steden.

Hij wil liever niet in de top drie komen. Vandaar. Maar zou het niet toepasselijk zijn om de naam van de burgervader in deze carnavalsweek van een spatie te voorzien tussen de d en de a?

Janus Diedericus zei:
Noordanus (what's in a name?) bedoelt dus dat je enkel bewapend met een mes, vier pillen in je mik en met genoeg geld op zak om goed zat te worden naar zijn stad mag komen.
Overigens, in mijn vorige post, verander mensen van boven de rivieren in mensen die geen verstand hebben van het feest en het klinkt een stuk minder als PVV propaganda. Het is gewoon zo dat wanneer er mensen carnaval komen vieren met het idee eens even lekker te gaan n**ken en zuipen omdat dat volgens hun het doel is van carnaval dan ontaard zich dat (in de meeste gevallen) in een groep herrieschoppers waar niemand op zit te wachten.

[size=x-small]En nu weer in je hok, trollie. :p[/size]

Nee nee, nu was ik niet aan het trollen. Overigens klinkt de zin nu meer als propaganda voor de SP, onze grootste carnavalspartij. Ik weet niet of dat zo'n vooruitgang is. Van racisme naar communisme...

@the Fox,
Als de naam van deze burgervader nou zijn enige probleem is... Echt een enorme flapdrol is het.

Wat klinkt er in jouw ogen zo communistisch aan dan?

[size=x-small]Je hebt een PB-tje, ik wacht gespannen op antwoord...[/size]

Janus Diedericus zei:
Wat klinkt er in jouw ogen zo communistisch aan dan?

[size=x-small]Je hebt een PB-tje, ik wacht gespannen op antwoord...[/size]

SP associeer ik met carnaval en met communisme. Iedereen is gelijk (verkleed en dronken). Lang leve het communisme!

En je hebt allang antwoord. Stuk ongeduld! ;)

images

Het is net carnaval.

Mij hoor je niet zeggen dat het communisme en een militaristische politiestaat hetzelfde zijn.

Rob0118 zei:
SP associeer ik met carnaval en met communisme. Iedereen is gelijk (verkleed en dronken). Lang leve het communisme!
Haha ik had het er met een maat van me toevallig nog over toen we afgelopen weekend in de kroeg stonden. Er kwam weer eens zo'n hoogheid met gevolg naar binnen zetten, met z'n gebruikelijk toespraak. 'Fantastisch dat we hier naar binnen mogen trekken ... Geweldige sfeer ... Mooi dat iedereen er is ... Ik sluit af met mijn lijfspreuk ... Kapel, speel nog eens een lekker deuntje!'. Conclusie: leiders van carnaval en politiek hebben veel gemeen. Veel woorden, weinig inhoud. Het enige verschil is eigenlijk de kapel. Vind ik vaak ook nog het leukste onderdeel van die hele toespraak trouwens.
[size=x-small]Het wordt me ook in één klap duidelijk waarom de politiek mij weinig kan boeien.[/size]

Op een Duitse regionale radiozender (100,5; Das Hitradio) hebben ze een programmaonderdeel waarbij Bundeskanzlerin Merkel "zelf" met burgers belt.
Zo ook in verband met "Karneval". Ze belde een "Prinses" en vroeg haar of het klopt dat ze met haar Prins de monarchie wilde invoeren... :p De dame in kwestie had grote moeite om uit te leggen dat het zo niet in elkaar zat... ;)

P504Coupé zei:
Op een Duitse regionale radiozender (100,5; Das Hitradio) hebben ze een programmaonderdeel waarbij Bundeskanzlerin Merkel "zelf" met burgers belt.
Zo ook in verband met "Karneval". Ze belde een "Prinses" en vroeg haar of het klopt dat ze met haar Prins de monarchie wilde invoeren... :p De dame in kwestie had grote moeite om uit te leggen dat het zo niet in elkaar zat... ;)

Ze begreep blijkbaar niet dat er met haar werd gedold. Dat is altijd het leukste, mensen die serieus gaan doen terwijl niemand ze serieus kan nemen.

Haha net zoals op radio 538 vanmorgen. Belden ze iemand in De Krim (bij Hardenberg) over de situatie ter plaatse, of alles nog onder controle was. Nee, was nog geen inval geweest. :}

Dat klopt. De actrice die Merkel na doet, klinkt (door de telefoon) ook echt als Merkel. En iedereen keurig aan het eind van het gesprek, als Merkel zegt: tschüß Burger, antwoorden met "tschüß Frau Bundeskanzlerin", nooit tschüß Frau Merkel. Een (hogere) functie is dus belangrijker dan de eigennaam.

Daarin verschillen de Duitsers blijkbaar behoorlijk van de Nederlanders. Als die Mark Rutte aan de lijn zouden krijgen dan eindigen ze het gesprek met 'Dag Mark' , vaak al voordat het gesprek begonnen is.

Dat hij originele zelfs goed schrijft, krijgt "JD" niet voor elkaar! :}:T

Correctie: it's a "she". :p

Ik meng me niet vaak in het geneuzel hier, maar deze pedanterie is toch wel een vermelding waard:

Janus Diedericus zei:
Als ik jou was zal ik er nog even "sleëen" van maken. ;)

Drie fouten maar liefst... in een 'taalcorrectie' nota bene.

Yellow Cab zei:
Ik meng me niet vaak in het geneuzel hier, maar deze pedanterie is toch wel een vermelding waard:

Janus Diedericus zei:

Geheel overtuigd van mijn gelijk heb ik het verzaakt om de feiten te checken.
Gelukkig ben ik geen onbekende van het taalneuzelaarstopic, ben het dus wel gewend.
Alleen vraag ik me serieus af wat de andere twee fouten zijn, in mijn hoofd is de zin ,op de sleeën na, in orde.

Janus Diedericus zei:
Yellow Cab zei:

Janus Diedericus zei:

Geheel overtuigd van mijn gelijk heb ik het verzaakt om de feiten te checken.
Gelukkig ben ik geen onbekende van het taalneuzelaarstopic, ben het dus wel gewend.
Alleen vraag ik me serieus af wat de andere twee fouten zijn, in mijn hoofd is de zin ,op de sleeën na, in orde.
Tip: de trema komt altijd na de uitgesproken 'J'. Je zegt (dus niet schrijft :}) 'sleejen', dus dan wordt het 'sleeën'. Tweede fout: zal = zou. De derde kan ik ook niet vinden. Ik neig er naar om te zeggen dan je 'als' moet vervangen door 'wanneer' of 'indien', maar daar ben ik niet 100% zeker van. Het nadeel van mijn Twentse tongval is dat 'we' hier in de regio te pas en te onpas het woord 'as'/'als' gebruiken in vergelijkingen, ook wanneer het ABN het woordje 'dan' voorschrijft.

Hahaha. Ik beroep mij weer op het 'zeur-niet-zo-je-snapt-toch-wel-wat-ik-bedoel'-principe. Ik vind dat iedereen daar één keer per maand recht op heeft. :}

Dat is oud Nederlands, sinds het groene boekje van 1995 behoort men de term standaardnederlands (als één woord) te gebruiken, AN is ook een term die kan.

"Beschaafd"' is zeker niet meer politiek correct. Zoiets van dat een dialect "dus" niet beschaafd is.

Het is sowieso Standaardnederlands (dus met hoofdletter). ;)

Maar het is inderdaad oud-Nederlands, dat wist ik niet.

De Schaduw zei:
"Beschaafd"' is zeker niet meer politiek correct. Zoiets van dat een dialect "dus" niet beschaafd is.

Onzin natuurlijk. Een dialect is gewoon onbeschoft, dat weet iedereen. ;)

Haha, ja dit heeft niets te maken met een informele spelling. Het is gewoon fout (en storend). ;)

JP2010 zei:
De achterkant is vrouwlijk/speels, de voorkant is zwaar, manlijk

Terug
Bovenaan