Het Taalneuzelaarstopic deel 3

@Durashift:

Streektaal:
Ik kom zelf uit Overijssel. Naast dat ik plat praten heb afgeleerd (ik kan het nog steeds hoor, als ik daar ben) vielen me kromme woordcombinaties op. Ik begon te werken in het westen en ik merkte dat mensen lachten om sommige uitspraken. Zoals "Het raam staat los". Nooit gedacht dat dat fout Nederlands was, maar in Overijssel is het Wibi's (normaal). Dat heb ik dus ook aangepast. Ik heb mijn best gedaan om mijn ABN bij te schaven en dat doe ik nog steeds. Helaas noodzakelijk.

Straattaal: Daar heb ik helemaal niets mee. Ik sta daarboven. Ik vind "straatschoffies" drie keer niks. Ze leren geen vak, ze hangen alleen maar rond en bluffen alles bij elkaar. Straattaal is aangeleerd om een beetje de grote jongen uit te hangen. Ze weten echt wel hoe het wel moet. Beleefdheid en omgangsvormen hebben ze bewust afgeleerd. Zo zie ik het. Ik heb er een bloedhekel aan. Als ik een jongen met een petje op het station zie, trekken mijn tenen al krom. Ik heb het gevoel dat het bewust aangeleerd gedrag is.

Over woorden als Me pa en Leasert denk ik niet zo, maar ik vind wel dat ook deze woorden bewust worden gebruikt om te schoppen tegen de beschaving. Ik kan daar heel slecht tegen. Maar ik vind dat minder erg dan petjesgedrag met Civics die worden omgetoverd tot chromen theepotten. Afschuwelijk.

Taalfouten maakt iedereen. Vooral op fora. Dat komt door het snelle tikken. Hoe je je best ook doet, je kunt het amper voorkomen, heb ik gemerkt. En het grappige is: ik zie vaak dezelfde fouten ook bij anderen terugkomen. Voorbeeldje: het woord ik. Lees maar eens na. Ik zie hem wel eens wegvallen.

Maar Me pa, Rotterdammert en Leasert, dat is gebrek aan niveau. Niet de intentie hebben om iets goeds er van te maken. Past bij een beetje op-los-leven-instelling. Dat gevoel krijg ik er bij.

Sorry dat ik nogal hard ben, maar het is ook wat je opvoeding is en wat je gewend bent. Als bij ons iemand komt solliciteren en die begint met "Ik ben een Rotterdammert", dan is het gelijk afgelopen. Je hebt namelijk ook zakelijke contacten. En als je dingen zegt als "Me pa heb dat ook meegemaakt", wat moeten anderen daar wel niet van denken?

soloman zei:
Ik wist niet wat gerolen was. Maar ik ben het eens met Rob. Iemand die de woorden Rotterdammert, me pa en leasert gebruikt neem ik ook niet meer serieus. Ik weet niet wat het is, maar het is een manier hoe je denkt over het leven. Je probeert er het beste van te maken. Misschien ben ik wel hard, en in de Bijbel staat "Oordeel niet, zodat je zelf ook niet geoordeeld zult worden", dat is een keihard gegeven. Maar mensen die taalregels tegen beter weten in aan hun laars lappen, ze moeten het zelf weten, die moeten ook niet raar opkijken als ze anders worden behandeld dan iemand die wel zijn best doet.

Ik heb het ook een beetje het gevoel dat ze hun neus ophalen tegen mensen die zorgen dat ze diploma's halen. Ik kan me anders niet voorstellen dat iemand woorden als "Me pa is een Rotterdammert" gebruikt. Dat is het uitlachen van mensen die wel hun best doen.

Ik heb tegenwoordig collega's die ik met heel veel moeite kan verstaan en dat is niet omdat ik doof ben of alleen maar ABN spreek en versta, maar omdat ze de helft van de woorden inslikken en de andere helft zonder spaties aan elkaar plakken. Articuleren is ze vreemd. Dan denk ik altijd: "Hoe red jij je in deze maatschappij? Krijg je ooit datgene wat je telefonisch hebt besteld? Ga je bewust naar een restaurant waar ze afbeeldingen van de maaltijden op het menu hebben staan zodat je de plaatjes kan aanwijzen?"
Het zijn goede mensen en fijne collega's, laat ik dat voorop stellen, maar ik denk dat als ze ooit op televisie komen, hun woorden ondertiteld zullen worden en dat de vertaler er nog een hele vrije interpretatie op na zal houden.
En het leuke, maar tevens triest is, dat er mensen zijn die net zo beroerd Nederlands praten en hun beklag doen over de taalvaardigheden van bepaalde allochtonen.

Ja, klopt. Het kunnen nog zulke goede mensen zijn met veel kwaliteiten. Ik heb mensen meegemaakt met HBO en die ook de woorden "Me pa", nog erger zelfs: "Me poa". Ik vond dat zo'n afknapper. Het probleem is dan dat het spraakgebruik van zo'n iemand centraal gaat staan en niet zijn kwaliteiten.

Hier in dit forum, een voorbeeld: Forumlid Voetveeg. Hij heeft echt zinnige dingen te zeggen, maar hij schrijft alleen in kleine letters. En dat stoort. Je moet moeite doen om alles goed te lezen. Het probleem is dan dat wat hij te vertellen heeft niet doorkomt, maar dat je als eerste denkt: die vent zal het allemaal een worst zijn. Dus dan ga je dat niet meer volgen.
Daar ligt het hele probleem.

Dat is dan de keuze die jij maakt, soloman.

Ik ben met je eens dat als iemand er op gewezen en duidelijk laat merken dat ie daar geen 'zin' in heeft, de beoordeling door mij van die, nog steeds voor mij onbekende, persoon veranderd. Ik heb dan ook minder energie om zijn berichten te lezen.
Echter, veroordelen om wat ie doet zal ik niet doen.

Hetzelfde heb ik met het niet toepassen van alinea's. Sommigen kunnen er wat van.. Vaak personen die inhoudelijk zinnige dingen schrijven..
Ik heb dan de keuze om mij ertoe te zetten om het wél te lezen OF ik ga het niet lezen. De persoon erachter veranderd voor mij daardoor niet (zoals ik een voorstelling van hem of haar zover als mogelijk kan maken..)

20130903_zyxel_winactie_600.jpg

Mijn wat? 8-)

Rob076 zei:
Durashift zei:
de beoordeling door mij van die, nog steeds voor mij onbekende, persoon veranderd
Durashift zei:
De persoon erachter veranderd voor mij daardoor niet

Klopt Rob076..
Mogelijk heb ik de essentie van het verschil niet duidelijk over kunnen brengen.

Mijn eerste quote slaat op het feit dat iemand gewezen is op zijn 'beperking' en er vervolgens niets mee doet.

De tweede quote is in een situatie dat ik een tekst, bijvoorbeeld hier op het forum, onder ogen krijg die niet voorzien is van alinea's.
In de discussie met soloman ging het erover of hij al dan niet de tekst zou lezen.
Ik dus wel, daar slaat de 'veranderde persoon' op.

Ik doelde eigenlijk meer op de taalfouten erin. We zitten immers in het taalneuzelaarstopic. ;)

Maar het siert je dat je het uitgebreid uitlegt, net als de inhoud ervan overigens. (tu)

Rob076 zei:

Durashift zei:
Me pa, ma...
'langs' iemand gaan zitten (naast iemand zitten)

zijn vormen van een dialect (streektaal). Is brabants.

Dat eerste heeft werkelijk helemaal niets met het Brabants (met hoofdletter dus) te maken.

Dank voor je correctie, Rob076.

Wil je wel even verklaren waarom dit volgens jou niet verband houdt met Brabants?

Ik heb dit menigmaal door Brabanders horen zeggen..

Rob076 zei:
Ik doelde eigenlijk meer op de taalfouten erin. We zitten immers in het taalneuzelaarstopic. ;)

Ok. Kan jij mij die dan ook uitleggen?
Want, serieus, ik zie de fout niet.
(anders had ik hem waarschijnlijk ook niet gemaakt;))

Durashift zei:
Rob076 zei:

Durashift zei:
Me pa, ma...
'langs' iemand gaan zitten (naast iemand zitten)

zijn vormen van een dialect (streektaal). Is brabants.

Dat eerste heeft werkelijk helemaal niets met het Brabants (met hoofdletter dus) te maken.

Dank voor je correctie, Rob076.

Wil je wel even verklaren waarom dit volgens jou niet verband houdt met Brabants?

Ik heb dit menigmaal door Brabanders horen zeggen..

Ja, dat kan kloppen. Maar ik heb het ook regelmatig gehoord uit de monden van Achterhoekers, Randstedelingen, Limburgers... Het is (helaas) een algemene verbastering van het Nederlands en staat los van het Brabantse dialect. Ergens 'langs af' gaan helaas wel. Ik betrap mezelf er nog weleens op, of wordt uitgelachen door m'n (Achterhoekse) schoonfamilie. Volgens mij komt dat uit Vlaanderen overgewaaid. Ik zeg soms ook dat ik 'thuis ben geraakt'. Hoewel dat wel correct Nederlands is, is het niet heel gebruikelijk.

Wat betreft je foutjes: Verander de worden 'veranderd' eens in het werkwoord 'lopen', misschien dat je 'm dan zelf ziet.

Maar nog even 1x Off Topic dan..

Ik heb nog eens nagedacht over mijn discussie met soloman en Rob076..

Ik denk dat het gaat om hoe je een relatie aangaat met mensen.
Stel je je ervoor open of sluit je je af, neem je gepaste afstand.?

Respect is misschien een te groot woord ervoor, elkaar wel/niet begrijpen om wat de ander doet of zegt dekt de lading wellicht beter.

Wat Rob076 & soloman hebben met taal (niet ABN etc.) heb ik misschien wel met tattoo's en zonnebrillen...

Echt, de mode van grote zonnebrillen bij, voornamelijk, vrouwen kan ik niet serieus nemen. Ik vind het niet mooi en je kijkt meer tegen een gezicht met een (pratende) zonnebril aan dan een mens. Sommige modellen geven mij, van die persoon, een 'domme' uitstraling..

Hetzelfde met tattoo's.. Ik kan weinig begrip opbrengen voor mensen die op grote delen van hun lichaam volledig los gaan met inkt..

Iets kleins, persoonlijks, op een plek die je bij intieme momenten ziet, kan ik nog wel waarderen. Dan is het iets persoonlijks, innerlijk, niet persé voor de buitenwereld bedoeld.

Enfin, bij dergelijke personen bouw ik, onbewust wellicht, afstand in. Ook al kan dat de meest sociale persoon op aarde zijn.. om de persoon achter de tattoo's te leren kennen zal ik meer moeite moeten doen dan iemand zonder inkt in het lichaam..

-----------------

Misschien heb ik met dit stukje tekst mensen beledigd. Wellicht ben ik voor menigeen niet meer geloofwaardig met wat ik zeg omdat ik, in hun ogen, 180 graden draai ten opzicht van mijn eerdere uitspraken, deze maand, in dit topic.
Het zij zo, het is niet mijn bedoeling iemand te kwetsen. Juist om te laten zien dat nadenken tot een andere mening kan leiden of de conclusie dat ik misschien toch niet 'roomser dan de paus' ben?.

Dank voor uw aandacht.

Durashift zei:
Rob076 zei:
Wat betreft je foutjes: Verander de worden 'veranderd' eens in het werkwoord 'lopen', misschien dat je 'm dan zelf ziet.

Oh, de 'd' en 't' fout.
Heb ik inderdaad wel moeite mee..
Daar is een simpel trucje voor: verander het betreffende werkwoord eens door 'lopen' of 'smurfen' o.i.d.. Dan smurf je de helft van de foutjes er al uit. :}

@Durashift,
Voor wat betreft je betoog hierboven: (tu)
We begrijpen elkaar. Iedereen hanteert andere maatstaven bij de omgang met anderen. Daar is niets mis mee en door het plaatsen van mensen in deze hokjes creëer je overzicht in je omgeving. Het gaat, in mijn ogen, pas fout als je aan de hand hiervan mensen gaat veroordelen. "Jij hebt een tatoeage en dus ben je dom", of "Jij kunt geen Nederlands en dus ben je dom". Het is wat je er zelf mee doet en zolang je bewust bent van je eigen onvolkomenheden (bewust onbekwaam) ben je niet slecht bezig.

Durashift zei:
Hetzelfde met tattoo's.. Ik kan weinig begrip opbrengen voor mensen die op grote delen van hun lichaam volledig los gaan met inkt..
Ik was laatst met mijn dochters in een openbaar zwembad en het viel me op dat tegenwoordig bijna iedereen een tatoeage lijkt te hebben. Het zijn er in ieder geval zoveel dat ik als tattooloze burger een opvallende verschijning begin te worden. En dat zal nooit de bedoeling zijn geweest van die mensen met hun blijvende plakplaatjes.

Een mooie vrouw met een tattoo van een verkeerd formaat op de verkleerde plek vind ik een enorme afknapper. Een ander raakt er wellicht opgewonden van, mij vergaat elke lust. Hetzelfde gebeurt als een vrouw een sigaret opsteekt. Van iemand die ouder is dan ik ben kan ik dat nog wel hebben, die weten bij wijze van spreken niet beter, maar van een jonger iemand die dezelfde kennis en voorlichting heeft gehad kan ik het helemaal niet begrijpen.
En een mooie vrouw met een lompe stem en dito taalgebruik ga ik ook uit de weg. Dan blijkt vaak dat uiterlijke schoonheid pas tot z'n recht komt als houding en taalgebruik ermee in overeenstemming zijn.

Ban ik deze mensen uit mijn kring? Nee, zeker niet, maar ik zou er geen relatie mee aan kunnen gaan. En wellicht door het ontbreken van enige erotische spanning kan ik heel goed omgaan met dergelijke types als ik er op enig moment mee in gesprek kom.

the Fox zei:
Rob076 zei:

Verander de woorden.... Wo + o rden. ;)

Ai, dat is niet zo best. Ik schaam mij diep. Ik zou overigens niet de enige moeten zijn... ;)

the Fox zei:
Ban ik deze mensen uit mijn kring?

Je verbant mensen, of bent in de ban van.

Gelukkig maar. Hopelijk gaan onze vrienden van Youngtimer Magazine ook nog het licht zien:

Y-M op Facebook zei:
Nu in de winkel: Youngtimer Magazine #22! Met onder andere Citroën, Alfa Romeo, Volkswagen, Mercedes-Benz, Subaru, Opel en Caddilac.

Leon in z'n SEAT zei:
Durashift zei:
Rob076 zei:

Oh, de 'd' en 't' fout.
Heb ik inderdaad wel moeite mee..
Daar is een simpel trucje voor: verander het betreffende werkwoord eens door 'lopen' of 'smurfen' o.i.d.. Dan smurf je de helft van de foutjes er al uit. :}

En kijk ook eens naar de verleden tijd als je twijfelt over een t of d:

Hij werkte - dus, heeft gewerkt
Hij veranderde - dus, heeft veranderd

Rob076 zei:
the Fox zei:
Ban ik deze mensen uit mijn kring?

Je verbant mensen, of bent in de ban van.

'Bannen' is gewoon een correct Nederlands woord.

En voor wat betreft de hierboven gevoerde (off-topic) discussie, sommige relazen heb ik werkelijk met open mond gelezen. Mensen afschrijven omdat ze niet zijn zoals jij getuigt m.i. van een gesloten geest. Over de domheid van het afschrijven van mensen op basis van futiele uiterlijke kenmerken heb ik het dan nog geeneens.

Je hebt gelijk. Zelfs 'geeneens' is correct Nederlands, hoewel informeel.

TYN zei:
En voor wat betreft de hierboven gevoerde (off-topic) discussie, sommige relazen heb ik werkelijk met open mond gelezen. Mensen afschrijven omdat ze niet zijn zoals jij getuigt m.i. van een gesloten geest. Over de domheid van het afschrijven van mensen op basis van futiele uiterlijke kenmerken heb ik het dan nog geeneens.

Gelukkig doe jij nu exact hetzelfde, alleen ga jij nog een stap verder. Jij veroordeelt mensen die op een bepaalde manier denken of handelen. Je wekt de indruk dat jij zo niet bent dus heb jij nu ook een gesloten geest?

Rob076 zei:
Gelukkig doe jij nu exact hetzelfde, alleen ga jij nog een stap verder. Jij veroordeelt mensen die op een bepaalde manier denken of handelen. Je wekt de indruk dat jij zo niet bent dus heb jij nu ook een gesloten geest?

Je mist het verschil tussen vooraf oordelen (op basis van hoe mensen praten, hoe ze eruit zien, enz.) en achteraf oordelen (op basis van gedane uitspraken/gedragingen). Met het tweede is niets mis. Ik lees hier echter dingen die in mijn ogen in de eerste categorie vallen en dan ben je niet goed bezig. Je hoeft je evenwel niet aangesproken te voelen, andere personen gingen een stuk verder in hun uitspraken.

Ik heb een hekel aan een hokjesmentaliteit. In mijn ogen zijn er evenveel hokjes als dat er mensen zijn.

Ik denk dat jouw onderscheid eerder een verschil maakt tussen mensen die oordelen op basis van oppervlakkige waarnemingen en op basis van je ervaringen met diegene.
Ik snap je punt ook wel, en kan me er ook wel in vinden. Het is alleen een farce om te denken dat niet iedereen dit doet. Sommigen durven dit uit te spreken, en anderen weer niet. Ook is er uiteraard verschil in de mate van be- en veroordeling op basis van voornoemde of andere facetten. Door je zeer bewust te zijn van dit gegeven (zoals ikzelf) kun je je handelen hierop aanpassen, en bewust rekening houden met de valkuilen van dit gedrag.

TYN zei:
Je mist het verschil tussen vooraf oordelen (op basis van hoe mensen praten, hoe ze eruit zien, enz.) en achteraf oordelen (op basis van gedane uitspraken/gedragingen).

Het staat eenieder vrij om zich wel of niet tot een bepaald type aangetrokken te voelen. Mijn ervaring is dat ik mij, wanneer het om vrouwen gaat, tot een bepaald type wel en een bepaald type niet voel aangetrokken. Dat heeft met de chemie tussen mensen te maken. De eerste indruk is dan vaak erg belangrijk. Met wie zie ik mijzelf wel en met wie niet knus op de bank zitten, bij wie voel ik mij op mijn gemak en bij wie niet. Dat is een subjectief iets. Het kan best zijn dat ik met deze subjectieve beoordeling vooral mijzelf tekort doe. Maar een rokende vriendin zou echt niet bij mij passen. Na vijf minuten in een rokerige ruimte krijg ik problemen met mijn ogen. Heel suf, maar wel lastig.
In de dagelijkse omgang maakt het mij weinig uit hoe iemand zich kleedt of praat. Sterker nog, ik kan het wel waarderen wanneer iemand zich durft te onderscheiden. Zolang de normale fatsoensnormen worden gerespecteerd moet iedereen vooral zelf weten hoe men zich in de openbare ruimte wil vertonen.

Je mist de nuance in mijn betogen, TYN.

Zoals the Fox het beschrijft kan ik het daarmee alleen maar eens zijn. Zo zit ik er ook in.
Sterker, ik denk dat ook de 'niet-hokjes denkers/plaatsers' onbewust een selectie maakt bij het aangaan van relaties met anderen..

Kan jij, TYN, zonder voorbehoudt een relatie (en dan bedoel ik niet een liefdes variant, gewoon één van de status 'bekenden van elkaar) aangaan met een hokjesdenker?

Maar goed, nu ga ik (weer) off-topic.. Excuus.

't Is treurig in dit topic. Door de eerste die ik zag was ik al zo geschokt dat ik verder niet meer heb gekeken.

Even tellen:
Ik zie een incongruentie tussen enkel- en meervoud.
Ik zie een onlogische uitgang -dt.
Ik zie twee losse woorden die aan elkaar horen.

Bedoelde je deze drie fouten, Meeuw?

Eigenlijk post ik niets in dit topic, maar meestal lees ik altijd wel mee. Vind het enorm boeiend om te zien wat sommige mensen van hun teksten bakken. Dan denk ik wel eens, heb je wel gelezen wat je typt. Of ik denk, "oh die fout had ik er niet uitgehaald."

Soms word ik echter wel moe van de soms "zeurderige" opmerkingen, maar aan de andere kant, als je een verhaal met bijvoorbeeld een vraag op internet zet, dan is het fijn om hoofdletters en punten te gebruiken. Gebeurd dit niet, dan haak ik ook vrij snel af.

Dat iemand een keer een d of t omwisselt, vervelend, maar er zijn ergere dingen. Gebeurd dit echter de hele tijd, dan vraag ik me wel eens af, of de schrijver misschien een lesje Nederlands heeft gemist, EN waarom mijn internet-explorer dit onderstreept als fout, zou een ander dit dan niet hebben?

Echte fouten, zoals moter, dan gaan bij mij al de alarmbellen rinkelen, en dan vraag ik me af waar dit desinteresse vandaan komt, maar goed misschien is de schrijver geen autochtoon, dus wie ben ik dan om dit te beoordelen, immers is de Nederlandse taal een van de moeilijkste talen om te leren. Ik word wel allergisch als dan meteen als excuus word gevoerd "ik ben dyslectisch". Alsof een druk kind ook meteen ADHD heeft.

Waar ik echter een gruwelijke, maar dan ook echt een gruwelijke hekel aan heb is me en men. Me dochter, nou ik ben afgehaakt. Men band is lek, mag ik bedanken?? Koop een woordenboek of een cursus Loi. Echt tenenkrommend, en helemaal bij volwassenen. Een tiener, nou vooruit, maar 20+....

Wel vind ik, maar dat is mijn mening, een forum-bericht is iets anders als bijvoorbeeld een sollicitatie, of zoals ik nu zelf meemaak, brieven/mail naar verzekeringen(heb een ongeluk gehad, dus veel schriftelijke correspondentie). Ik betrap me erop dat ik deze eerst nog 3x door lees, opzoek naar fouten en dan pas verstuur. Ik ben zelfs zo erg, als ik het niet zeker weet, dat ik het woord vervang door een woord waarvan ik dan zeker ben dat ik het niet fout heb geschreven.
Niet meer dan normaal vind ik, het is toch een vorm van respect, misschien ben ik ouderwets daarin.
Dat er in een forum-bericht eens een voutje ;) zit, dat is niet helemaal het eind van de wereld, maar hoort ook niet.

Maar ontopic, ga door mannen met het vinden van de fouten, helaas zijn ze hier op het forum niet zo leuk, als de foutjes die ik altijd op taalvouten zie, maar het scheelt mij altijd het hele forum doorspitten, en dan mis ik nog de helft :-D

Pjötr zei:
Eigenlijk post ik niets in dit topic, maar meestal lees ik altijd wel mee. Vind het enorm boeiend om te zien wat sommige mensen van hun teksten bakken. Dan denk ik wel eens, heb je wel gelezen wat je typt. Of ik denk, "oh die fout had ik er niet uitgehaald."

Soms word ik echter wel moe van de soms "zeurderige" opmerkingen, maar aan de andere kant, als je een verhaal met bijvoorbeeld een vraag op internet zet, dan is het fijn om hoofdletters en punten te gebruiken. Gebeurd dit niet, dan haak ik ook vrij snel af.

Dat iemand een keer een d of t omwisselt, vervelend, maar er zijn ergere dingen. Gebeurd dit echter de hele tijd, dan vraag ik me wel eens af, of de schrijver misschien een lesje Nederlands heeft gemist, EN waarom mijn internet-explorer dit onderstreept als fout, zou een ander dit dan niet hebben?
Dat komt waarschijnlijk omdat zowel 'gebeurd' als 'gebeurt' juist gespeld zijn, het is aan de auteur om de juiste schrijfwijze te kiezen. Maar inderdaad, het is erg vervelend wanneer iemand dit consequent fout doet (:P)

Pjötr zei:

Soms word ik echter wel moe van de soms "zeurderige" opmerkingen, maar aan de andere kant, als je een verhaal met bijvoorbeeld een vraag op internet zet, dan is het fijn om hoofdletters en punten te gebruiken. Gebeurdt dit niet, dan haak ik ook vrij snel af.

Dat iemand een keer een d of t omwisselt, vervelend, maar er zijn ergere dingen. Gebeurt dit echter de hele tijd, dan vraag ik me wel eens af, of de schrijver misschien een lesje Nederlands heeft gemist, EN waarom mijn internet-explorer dit onderstreept als fout, zou een ander dit dan niet hebben?

Echte fouten, zoals moter, dan gaan bij mij al de alarmbellen rinkelen, en dan vraag ik me af waar dit deze desinteresse vandaan komt, maar goed misschien is de schrijver geen autochtoon, dus wie ben ik dan om dit te beoordelen, immers is de Nederlandse taal een van de moeilijkste talen om te leren. Ik word wel allergisch als dan meteen als excuus wordt gevoerd "ik ben dyslectisch". Alsof een druk kind ook meteen ADHD heeft.

Waar ik echter een gruwelijke, maar dan ook echt een gruwelijke hekel aan heb is me en men. Me dochter, nou ik ben afgehaakt. Men band is lek, mag ik bedanken?? Koop een woordenboek of een cursus Loi. Echt tenenkrommend, en helemaal bij volwassenen. Een tiener, nou vooruit, maar 20+....

Wel vind ik, maar dat is mijn mening, een forum-bericht is iets anders als dan bijvoorbeeld een sollicitatie, of zoals ik nu zelf meemaak, brieven/mail naar verzekeringen(heb een ongeluk gehad, dus veel schriftelijke correspondentie). Ik betrap me erop dat ik deze eerst nog 3x door lees, opzoek naar fouten en dan pas verstuur. Ik ben zelfs zo erg, als ik het niet zeker weet, dat ik het woord vervang door een woord waarvan ik dan zeker ben dat ik het niet fout heb geschreven.
Niet meer dan normaal vind ik, het is toch een vorm van respect, misschien ben ik ouderwets daarin.
Dat er in een forum-bericht eens een voutje ;) zit, dat is niet helemaal het eind van de wereld, maar hoort ook niet.

Maar ontopic, ga door mannen met het vinden van de fouten, helaas zijn ze hier op het forum niet zo leuk, als de foutjes die ik altijd op taalvouten zie, maar het scheelt mij altijd het hele forum doorspitten, en dan mis ik nog de helft :-D

Ik vrees voor de toekomst van de prachtige Alfa Romeo die onderstaand figuur heeft aangeschaft...

lesley zei:
Ben van plan om naar een alfa romeo 159 uit 2006 bij wim prins te gaan bezichten.

Na lang zoeken en keuzes maken viel me oog op deze auto.

Audi a4 had in mijn budget gewoon teveel km's weg..
Ik twijfelde tussen 159 en a4.

Deze alfa die ik wil gaan bezichtigen als de online offerte goed is.

Mijn idee is om de alfa romeo helemaal op te rijden aangezien ik over 2 jaar er toch niks meer voor terug krijgt.

En de zwaardere motor , omdat ik vanaf deze zomer een mooie caravan hebt aangeschaft en de 1.2tdi gewoon niet leuk vind.

en die reedt ook nog goed.

Het is natuurlijk de introductie jaar van de 159 , weet niet of wat de veel voorkomende mankementen zijn

Periodieke onderhoudt is logisch , ik geef me auto meestal jaarlijkse beurtje.

voordat ik erheen rijdt.

Afwerking maakt me niet zoveel uit, als die maar niet te erg kraakt.

Met dat roest kan ik dat via de onderkant van de auto zien?

ze zijn bereidt geld bij te leggen aan mij.

Dat lijkt me toch wel vertrouwt.

Daar moet ook distributie riem maar dat word zonder korting

en reedt heerlijk.

Heel de onderhouds history had die in zijn computer staan.

Als reactie op lesley...

Eelco74 zei:

de achillis hiel

Zucht...

de Wit (voorheen deWit) zei:
't Is treurig in dit topic. Door de eerste die ik zag was ik al zo geschokt dat ik verder niet meer heb gekeken.

Even tellen:

Bedankt hè.
Lekker op andermans fouten 'prikken' maar niet helpen om te verklaren wat er fout is.
Dat moet diegene maar zelf uitzoeken.

Succes met dit topic. Ik kom hier niet meer.

Sorry hoor, ik wil je best helpen, maar ik reageerde nu op Meeuw.
Je hoeft hier niet te komen, maar als je hier reageert, dan wordt je posting onder een vergrootglas gelegd.
Maar goed, het ga je goed in de andere topics.

Rob076 zei:
Ik vrees voor de toekomst van de prachtige Alfa Romeo die onderstaand figuur heeft aangeschaft...

Zucht...

Ai! Mijn dochter van 7 maakt minder fouten. Het lijkt wel of hij het er om doet. Hij maakt consequent de fouten waar men zich in dit topic het meest aan stoort. Dat is best wel knap 8-) .

Ik betrap mezelf er nog weleens op, of wordt uitgelachen door m'n (Achterhoekse) schoonfamilie.

Wordt? Foei! En dat nog wel in dit topic! Tip: vervang het moeilijke d/t-woord eens door een vorm van het werkwoord "lopen", dan zie je meteen dat het fout is :p.

Durashift zei:
de Wit (voorheen deWit) zei:

Even tellen:

Bedankt hè.
Lekker op andermans fouten 'prikken' maar niet helpen om te verklaren wat er fout is.
Dat moet diegene maar zelf uitzoeken.

Succes met dit topic. Ik kom hier niet meer.

Dacht dat het zo duidelijk genoeg is.

Terug
Bovenaan