Fries is gekunsteld. Als ze er geen woord voor hebben gebruiken ze gewoon het Nederlandse woord.
@Solo: jouw ervaringen staan haaks op die van mij. Mijn ervaring is dat Friezen gewoon Fries blijven praten wanneer je er als Hollander bij komt. Men wéét dat je Hollander bent en blijft toch onverstaanbaar brabbelen. In Limburg heb ik juist meegemaakt dat ze onverstaanbaar brabbelen, maar zodra ze merken dat je "uit het Noorden" komt (en voor een Zuid Limburger is Roermond zelfs al "noorden") schakelen ze over naar het Nederlands met de bekende zachte zjee.
Denk niet dat Limburgers geen g kunnen uitspreken, dat doen ze alleen op de plek waar de eerder genoemde Hollanders een r spreken. En dan niet de Gooische of Wassenaarse variant daarvan...
Over Hendrik van Veldeke: dat klopt, is zelfs een officiële vereniging van.
Vols is de schrijfwijze zoals op de officiële plaatsnaamborden staat, zoals Heerlen Heële wordt en Kerkrade Kirchroa.
Het dialect in ZO-Limburg is erg verwant aan het Ôcher Platt, het Akener plat dus. Wat op zich gelinkt is aan het Keuls.
Zo kan iemand uit Kerkrade in dialect met een Keulenaar praten. Maar... iemand uit Landgraaf bijvoorbeeld (een collega van me) kan het echte Kerkraads (van zijn eigen vrouw) niet verstaan...
Waarom het Limburgs geen officiële taal is, is simpel te verklaren. Limburgs bestaat niet. Ieder dorp, iedere stad en in de steden kan het per wijk verschillen, heeft een eigen dialect.
Daarom zal Rowwen Hèze ook nooit gelijk kunnen krijgen, eerder zal heel Limburg Hollands gaan löllen... zeker als er steeds meer import komt.
Het NLD dus, Nieuw Limburgs Dialect, schreef ik in 2010 al...