Het grote Autoweek poetstopic!

Persoonlijk zou ik een nieuwe set voor er bij kopen Twix, deze zijn wel aardig beschadigd al.
Ook omdat die cabrio van je verder nog in een heel erg frisse nette staat is, zouden deze matten wel erg afbreuk daar aan doen.

Weet je, ik zal een stukje proberen met Mequiars apc, goed excuus om een flesje te kopen, en kijken of het wat wordt.

Zo niet, toedeledoki!

Even een vraagje aan Thunderbird.

Mijn huidige auto, Renault Megane Grand Tour, heeft een lelijke kras op het rechter achterportier. Ik heb bij de dealer inmiddels wel een laksetje gekocht, maar ik twijfel over het aanbrengen van de lak. Verder heeft de auto nog een paar kleinere lakschades die ik graag hersteld wil hebben.

Ik woon zelf in Groningen en zag in het forum dat je in (de buurt van) Heerenveen woont.

Zou je bereid zijn om, tegen een vergoeding van mijn kant, mee te kijken/helpen om deze lakschades op te lossen? Dat zou ik zeer op prijs stellen :)

Alvast dank,
Michiel

Afgelopen week de pausmobiel :) in de kleur Kermikblau uit 2002 van pa Thunderbird de benodigde TLC gegeven. Deze heeft een kilometerstand van ± 118000 km.

Helaas is de man fysiek niet meer in staat om de auto uitgebreid met de hand te wassen. Dit houdt dan ook in dat regelmatig de krasstraatmethode wordt toegepast. De lak was dan ook in ruime mate voorzien van swirls en had op een aantal plekken wat schaafplekjes en wat krassen. Ook het interieur kon ook wel een opfrisbeurt gebruiken.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Interieur:
-Stofzuigen
-Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten en borstels.
-Stoelen, achterbank, tapijt en matten gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
-Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
-Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner

Exterieur:
-Voorwas met PoorBoys Bugsquash
-Gewassen met Monello Lavare shampoo
-Vliegroest verwijderd met Monello Non Ferro
-Hars en asfaltspetters verwijderd met Gyeon Tar
-Gewassen met Monello Lavare
-Motorruimte, wielkasten, banden, randjes en richels gereinigd met PoorBoys APC 1:10
-Gekleid met Monello klei en PooBoys Clay Lube
-Lakdikte opgemeten
-Schaafplekken bijgewerkt met op kleur gemaakte 2K autolak (5 lagen). Daarna gewetsand met gritt 1500,2000 en 3000
-Testspot gemaakt. De hardheid van de lak was medium/hard en goed te corrigeren. Vanwege de vele swirsl toch nog naar een redelijk zware combinatie moeten grijpen voor een strakke correctie. Uiteindelijk de volgende hits uitgevoerd:
Flex 14-2 150 rotary: Meguiars M105 compound op Monello paarse foamed woolpad, Monello gelle cuttingpad, Monello oranje light cuttingpad. Meguiars M205 finishing polish: Monello groene heavy polishingpad.
Dap900 V2: Meguiars M205 finshing polish: Monello witte raffini polishingpad en Monello zwarte finishing ccs pad.
-Lak gevoed met Mothers glaze
-Lakbeschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P (tussenligende tijd 12 uur)
-Afgetopt met Collinite 915 Marque d'Elegance wax
-Trims, kunststof delen motorruimte, wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
-Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass cleaner
-Velgen gekleid met Monello klei en PoorBoys Spray and Wipe
-Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Finale
-Banden gevoed met Meguiars Endurance bandengel

Helaas geen voorfoto's genomen. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling een show off te maken, maar het apparaat stond na afloop zo te glimmen dat ik toch maar een aantal foto's heb geschoten :cool:.

De motorkap weer getransformeerd tot een mooie spiegel:

Het interieur is weer fris:

De passagiersstoel vooraf:

En na reiniging:

De motorruimte is weer wat opgefrist:

Ook de velgen zijn weer netjes:

En de man maar denken dat ie een Opel heeft :)

En tot slot het rondje rondom:

Lekker fris weer! :) Misschien voor de volgende keer handig om de witbalans op een standaard waarde te stellen. Anders verschilt de kleur vanaf elke hoek ;)

@Terence: Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar zoveel verstand ik heb van auto's poetsen, zo weinig verstand heb ik van foto's maken:D we hebben een canon compactcamera en dat ding staat altijd op automatisch. Geen idee hoe ik de witbalans zou moeten instellen. (Heb overigens ook geen flauw idee wat het uberhaupt is.:))

Op het moment van foto's maken was het weer ook totaal wisselvallig overigens. Misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft.

Respect Thunderbird, en een prachtige fotoreportage, zeer zeker!

Dat je 60 uur steekt in een dergelijk karwei wil wat zeggen. Ik detail hier en daar nog ook weleens wat maar doe dat eigenlijk altijd binnen 1 dag. (De laatste tijd niet meer zoveel ivm werk). Het eindresultaat is prachtig!

Even een vraag aan de kenners hier. Vanuit een ander forum komt de vraag hoe onderstaande vervuiling het beste aangepakt kan worden.

Het betreft een Opel Corsa B, in de voor die generatie kenmerkende 'gele' kleur.
Auto staat niet onder bomen, wél in een woonwijk in aanbouw en daardoor veel 'zand'.
Auto heeft een tijdje geen wasstraat (tja, is niet anders) gezien. Nu dus wel en eigenaresse verwachte eigenlijk dat de vervuiling er wel af zou zijn gegaan.

PHOTO_20160403_174159.jpg

PHOTO_20160403_174205.jpg

Ik lees in dit topic wel productnamen voor het verwijderen van hars/teervlekken en/of vliegroest.. maar wellicht is er een 'huis-tuin-keuken' middel om te gebruiken?
Wasbenzine?
Commandant cleaner?

Wat is jullie tip?

Lastig te zien op de foto wat voor vervuiling het is. Zit de vervuiling "in" de lak of ligt het er echt op?

Ik zou niet meteen met Commandant beginnen. Dat is ongeveer het grofste middel wat je kunt gebruiken.

Ik zou zelf eerst eens kijken of het met kleien te verwijderen is. Of toch eerst met https://www.carclean.nl/product/Valet_Pro/Citrus_Tar_and_Glue_Remover_500ml_EC10_500ml_101769
Kost niet de wereld en als het iets van hars of bitumen is hiermee goed te verwijderen.
Als het vliegroest is toch deze proberen https://www.carclean.nl/product/Monello/Non_Ferro_met_verbeterde_sprayer_500ml_MNF0105_102671

Wasbenzine kun je proberen, maar geef ik niet veel kans. (En is ook niet gratis. :))

Als de eigenaresse toevallig in de buurt van Heerenveen of Groningen (kom ik elke week) woont of werkt wil ik er eventueel wel even naar kijken of het eenvoudig te verwijderen is. (Heb spullen genoeg. :))

Dank voor je snelle antwoord, Thunderbird (y)

Thunderbird zei:
Lastig te zien op de foto wat voor vervuiling het is. Zit de vervuiling "in" de lak of ligt het er echt op?

Geen idee, intussen begrijp ik dat zij dit weekend dus voor het eerst de auto gewassen heeft.. sinds die een jaar geleden in haar bezit kwam...:eek:
Het zal dus wel ingevreten zijn...vrees ik.

Thunderbird zei:
Als de eigenaresse toevallig in de buurt van Heerenveen of Groningen (kom ik elke week) woont of werkt wil ik er eventueel wel even naar kijken of het eenvoudig te verwijderen is. (Heb spullen genoeg. :))

Neuh, midden van ons land.

Durashift zei:
Neuh, midden van ons land.

Daar woon ik ook, op de altijd mooie Veluwe (Barneveld). Ik wil best kijken of ik je kan helpen. Ik heb klei, Tar-X, Non-Ferro en ook een DAP in huis.

Ik wil mijn MX-5 gaan waxen, maar ik heb nog nooit een auto gewaxt.
Mijn doel is om heel kleine krasjes weg te werken en de lak te beschermen.
Na veel lezen op fora zie ik door de bomen het bos niet meer...
Ik heb ook dit topic grotendeels gelezen, maar zag zo gauw niet de info staan die ik zocht.
Ik heb dus enkele vragen:
- Verhelpt wax kleine krasjes en hoe lang blijft het zitten (mijn auto staat altijd buiten)?
- Wat is het verschil tussen "paste wax" en "liquid wax"?
- Welke wax raden jullie aan?
- Hebben jullie nog tips voor een beginnend poetser als ik (ik heb de auto een jaar en nog nooit gewaxt of gepolijst)?

Dan heb ik nog iets dat waarschijnlijk al eens is besproken hier (excuses als ik dingen dus dubbel vraag).
Vandaag was ik voor het eerst bij de Action en ik zag daar allemaal poetsmiddelen voor auto's van het merk Techno.
Onder andere wax, shampoo, velgen- en bandenreiniger, interieurreiniger etc...
Heeft iemand ervaring met deze spullen?

Bij voorbaat dank!

- Verhelpt wax kleine krasjes ?

Nee. om krassen/krasjes te verwijderen zul je moeten polijsten. Sommige waxen of glaze (lakvoeding) hebben wel zogenaamde fillers waarmee lichte krasjes kunnen worden gemaskeerd, maar die komen na verloop van tijd wel terug.

-Hoe lang blijft het zitten?
Hangt er heel erg van af wat je wilt. Zie mijn relaas onder aan pagina 28 van dit topic. Ga ik niet nog een keer over tikken.:)

- Wat is het verschil tussen "paste wax" en "liquid wax"?
Paste wax is een vaste wax en liquid wax is vloeibaar.

- Welke wax raden jullie aan?
Hangt er heel erg van af wat je wilt. Zie mijn relaas onder aan pagina 28 van dit topic. Ga ik niet nog een keer over tikken.:)
Voor een diepe glans en lange standtijd Collinite 915 of iets goedkoper de 476 of 845. Ook Natty's van PoorBoys heeft een erg goede prijs/kwaliteitverhouding. In het wat hogere segment zijn de Dodo Supernatural 2.0 en Monello Ibrido aan te raden.

- Hebben jullie nog tips voor een beginnend poetser als ik (ik heb de auto een jaar en nog nooit gewaxt of gepolijst)?
Lees dit topic eens door: https://forum.carclean.nl/threads/volledig-exterieur-stappenplan-handmatig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4266/

- Vandaag was ik voor het eerst bij de Action en ik zag daar allemaal poetsmiddelen voor auto's van het merk Techno.
Onder andere wax, shampoo, velgen- en bandenreiniger, interieurreiniger etc...
In mijn ogen weggegooid geld. Shampo is vrij aggressief dus stript je waxlaag in een paar wasbeurten, standtijd wax is nihil (na max 2 weken weg), bandenreiniger werkt redelijk, maar APC in een 1:10 verdunning werkt honder keer beter en is vele malen voordeliger, geldt hetzelfde voor de interieurreiniger, velgenreiniger doet het redelijk, maar bijvoorbeeld Bilberrys werkt al beter. Kortom als je niks verwacht lijkt het wel wat, maar er zijn veel betere middelen die niet eens heel veel duurder zijn.

Ik heb je ook even een PM gestuurd.

Thunderbird zei:
-Hoe lang blijft het zitten?

Je kan ook de tekst selecteren, kopiëren en plakken..;)

tekst van pagina 28 zei:
En enige antwoord op je vragen:

1) Hoelang biedt dit bescherming voor de lak (15-18.000 km per jaar)

Hoe lang de standtijd van een beschermlaag is, hangt heel erg af van het gebruik en hoe de auto wordt behandelt. Bij elke vormen van bescherming geldt dat regelmatig wassen op de juiste manier enorme invloed heeft op de standtijd. Was je de auto regelmatig op de juiste wijze met een milde shampo of ros je de auto door de krasstraat. in het laatste geval ben je zelfs met de beste coating er zeker van dat de coating binnen drie a vier wasbeurten volledig gestript is.

Een goede carnaubax wax haalt gemdideld een standtijd van 3 tot 4 maand. Een goede sealant haalt gemiddeld een standtijd van ongeveer 4 tot 8 maand. En een goede keramische coating mits goed aangebracht (De lak moet voor aanbrengen goed ontvet worden), heeft bij goed onderhoud gemiddeld een standtijd van 30000-60000km. Modesta beweert dat ze een standtijd tot wel 10 jaar halen. Hierbij heb ik wel grote twijfels. Het zou kunnen als je maar een paar honderd kilometer per jaar rijdt en de auto altijd binnen staat. Bij normaal gebruik en op de juiste manier wassen is mijn ervaring dat de betere coatings een gemiddelde standtijd hebben van± 2 jaar. Met 15000 tot 18000 km/jr is het denk ik reeel uit te gaan van een standtijd van 2 tot 3 jaar (Ik schat het liever wat lager in en dat het mee valt, dan dat er torenhoge verwachtingen zijn die niet waar gemaakt worden). Dan is de laag er nog niet helemaal af, maar dan is het beste er wel van af en is het raadzaam deze opnieuw aan te brengen. Het is uiteraard wel zaak de auto gedurende deze periode op de juiste manier te wassen.

2) ´Breekt´ deze coating niet

Deze coating is zo dun (± 1-3 micrometer) dat je hem met het blote niet ziet. De coating wordt vloeibaar aangebracht met een suede doekje op een speciale applicator. In de vloeibare coating zitten vluchtige oplosmiddelen die verdampen en uiteindelijk blijft de keramische coating achter op de lak. Hierbij is het van groot belang dat dit door de aanbrenger heel precies wordt gedaan en elk deel van de lak wordt meegenomen. Ik zet zellf eigenlijk altijd 2 a 3 lagen coating voor de optimale bescherming. Op de juiste manier aangebracht zal de coating niet breken. In de loop der tijd zal de coating wel slijten.

3) Gaat de behandeling geen onnatuurlijk glossy resultaat geven.

Een beschermingsmiddel, of het nu een wax, sealant of coating is, is eigenlijk de slagroom op de taart. Het echte resultaat van een detail (zeer goed uitgevoerde poetsbeurt) staat en valt met het voorwerk. Een mooie diepe glans wordt bereikt door op de juiste wijze de lak te polijsten. Daarna is het zaak het juiste produkt aan te brengen. Het ene produkt heeft een wat warmere diepere wetlook, terwijl het andere produkt een wat hardere glans geeft. Kortom, als het voorwerk op de juiste wijze wordt gedaan en de coating op de juiste wijze wordt aangebracht krijg je een mooie diepe glans op de auto en zie je in het volle zonlicht ook mooi de flakepops van de metallic lak. Het sleutelwoord voor een goed resultaat is precisie en tijd. De Leon die je hierboven ziet en die ik heb voorzien van een Gyeon MOHS coating heb ik bijvoorbeeld ruim 20 uur aan besteed om hem helemaal goed te krijgen. (En deze Leon was ook twee weken er voor nieuw afgeleverd)

Kortom, na dit lange geleuter grinning smiley, mijn conclusie:

Ja het heeft zeker zin om een keramische coating aan te laten brengen. Je nieuwe auto is veel beter beschermd dan bij een standaard afleverpoetsbeurtje. Laat het wel doen door een bedrijf wat het met liefde doet en er de tijd voor neemt die nodig is om dit op de juiste manier te doen.

Dan heb je er daarna nog lange tijd (zoals gezegd schat ik in 2 a 3 jaar) heel veel plezier van.

`~~~~~

ps.. de vervuiling van de gele Corsa bleek oppervlakkig te zijn... Het is er goeddeels af.. Wel zijn er krassen voor in de plaats gekomen, denk ik.
Het is er met water en een vliegenspons af gegaan...o_O

Durashift zei:
ps.. de vervuiling van de gele Corsa bleek oppervlakkig te zijn... Het is er goeddeels af.. Wel zijn er krassen voor in de plaats gekomen, denk ik.
Het is er met water en een vliegenspons af gegaan...nut smiley

:D

Thunderbird zei:
- Verhelpt wax kleine krasjes ?

Nee. om krassen/krasjes te verwijderen zul je moeten polijsten. Sommige waxen of glaze (lakvoeding) hebben wel zogenaamde fillers waarmee lichte krasjes kunnen worden gemaskeerd, maar die komen na verloop van tijd wel terug.

Oke, dan zou een polijstbeurt eens goed zijn voor mijn auto.
Er zitten namelijk meerdere kleine/fijne krasjes op en "swirls".
Jammer genoeg heb ik niet de apparatuur hiervoor...
Mocht iemand in Zuid-Limburg mij (tegen vergoeding) hiermee willen helpen, dan hoor ik het graag!

Aras zei:
Ik ga dit een keer bestellen: https://www.autoteilemann.de/tuga-alu-teufel-spezial-grun-5-liter-10007.html

https://youtu.be/GMz2MiNFWsg
Een fles van een liter bij Bol.com besteld, gratis thuis bezorgd voor €16.50.

Foto's van een teveelspaaks Volvo velg van een lease V40. Vorig voorjaar een keer schoongemaakt met Monello Non Ferro. Dat was gelijk bijna een hele fles. Het restant heb ik gebruikt voor het kleien op de lak.

Foto vooraf, na het wassen en afspuiten met hogedruk:

inwerken:

Borstelen:

Na de eerste behandeling:

Tweede shot erop:

Klaar:

De fles na 4 zwaar vervuilde wielen:

Met de wielen los en ook nog tegen teer behandelen zullen zij niet zijn. De Alu-duvel doet niets onder voor IronX of Monello, de prijs is erg vriendelijk. Binnenkort maar eens 5 liter bestellen.

Na anderhalf jaar in een VW Polo 1.9SDI te hebben rondgeprutteld was het tijd voor wat comfortabelers. De VW Polo in huize Thunderbird heeft dan ook het veld moeten ruimen en is vervangen door een Volvo S70 2.5 Comfortline op LPG, uit 1997. De S70 beschikt over 144 pk en is pas ingelopen :D,de kilometerstand is 589000 kilometer. De hele carrosserie is geheel schadevrij en nergens opnieuw gespoten, dus nog in geheel originele staat.

Technisch is de auto in topstaat..De auto heeft altijd aantoonbaar zijn onderhoud gehad en ik heb zelf de distributieriem en de schokdempers nog laten vervangen.

Optisch was er nog wel een behoorlijke verbetering te behalen. De auto is in het verleden hoofdzakelijk in de autokrasstraat gereinigd en het interieur kon ook wel een goede schoonmaakbeurt gebruiken. De swirls waren ruim aanwezig en ook had de auto toch wel aardig wat RDS. De vele kilometers hadden ook wat slijtagesporen achtergelaten op het half-leren interieur.

Om de auto weer in in topstaat te brengen zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

Exterieur:

- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger en Monello Non Ferro
- Lak en velgen ontdaan van hars en teer met Valet Pro Tar and Glueremover
- Kieren en naden gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Trims, banden en wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine Cleaner
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Lak, velgen en ruiten gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Lakdikte opgemeten op alle panelen en gedocumenteerd. De S70 is waarschijnlijk in het verleden een (of meerdere) keren op onvakkundige wijze gepolijst, waardoor de lakdikte nogal varieerde op de verschillende plaatdelen. De lakdikte varieerde van 88 tot 136 mu.
- Testspot gemaakt en zoals verwacht bleek de lak knetterhard en lastig te corrigeren te zijn. Daarom behoorlijk zware combinaties gebruikt. Op de plaatsen waar de lak erg dun was (delen dak en motorkap) pas vanaf de gele Monello cuttingpad begonnen. Uiteindelijk de volgende hits uitgevoerd:
- De kofferbakklep zat dermate onder de RDS en had gelukkig nog ruim voldoende lak, dat ik deze eerst heb gewetsand met gritt 1500,2000, 2500, 3000.
- Flex 14-2 150 rotary met Scholl S3 compound: Flexipad twisted cutting woolpad (2 hits), Scholl medium woolpad (2 hits), Monello gele cuttingpad.
- Flex 15-2 150 rotary met Monello Mezzo: Monello oranje light cuttinpad en Monello groene Raffini polishingpad
DAP900 V2 met Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad en Monello zwarte finishingpad
- Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Finale
- Velgen voorzien van twee lagen PoorBoys Wheel Sealant
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Lak beschermd met DoDo Juice Supernatural 2.0 wax
- Trims, kunststofdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Auto Finesse Satin Tire Gel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
- Voorruit voorzien van twee lagen RainX

Interieur:
- Oude vloermatten in de kliko gekiept en nieuwe besteld
- Interieur gestofzuigd
- Gehele interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Tapijt en stofgedeelte stoelen en achterbank gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Leer gereinigd met Colourlock leerreiniger sterk
- Leer ontvet met Colourlock leerbenzine
- Scheur in instapwang opnieuw vast laten stikken door mijn schoonmoeder
- Barsten in leer gevuld met Colourlock lederplamuur
- Leer opnieuw gekleurd met Colourlock Leder Fresh
- Leer geseald met Colourlock verzegeling
- Leer gevoed met Gliptone Leather Conditioner
- Kunststof delen interieur gevoed met PoorBoys Natural Look

En nu de bijbehorende plaatjes.

De auto bij aankomst:

Interieur bij aankomst:

Interieur schoon:

Slijtage aan de armsteun

Armsteun hersteld:

Instapwang versleten:

Instapwang hersteld:

Slijtage aan de stoelzitting:

Zitting hersteld:

De autokrasstraat komt hier niet:

Ik wel:

En ook hier komt de krasstraat niet:

En ik wel:

Velg vooraf:

Velg na afloop:

De S70 was ruim voorzien van swirls en RDS

Na flink polijsten toch weer netjes geworden:

Motorruimte na reiniging (Het zakje over de ruitensproeiervuldop is inmiddels ook vervangen door een originele dop):

En tot slot een rondje rondom:

Sodeju dat ziet er perfect uit en je hebt er ook echt werk van gemaakt, superklasse man!!

De zoektocht naar een goedkope doch redelijke polijstmachine gaat door.

Het ziet er redelijk uit. 1400 watt is best veel als je bedenkt dat een DAP900 880 watt heeft. En een Rupes bigfoot LHR 21, 500 watt. Maar ja das niet het enige om naar te kijken.
Toerental is redelijk, hij lijkt andere backingplates te ondersteunen. Of in ieder geval een redelijk normale maat voor polijstpads. En dat is ook wel fijn. Ja een clio is een ideale auto om op te oefenen. Ik doe mezelf pijn als het fout gaat. Maar geld kost het verder niet. Lukt het wel kan ik met dezelfde voorzichtigheid eens wat meer proberen en wellicht verder gaan.
Maar goed! Eerst een oefenmachine dus, want om nu 500 euro voor 1 keer uit te geven gaat me wat ver. Echter is het met 25 euro een regelrecht prul wat je koopt....Aldi kwaliteit. :D Daar ga ik mijn boot niet eens mee doen.

Laat die machine ajb liggen en ga voor een DAP.

Kost wat centen meer, maar is óók een compleet pakket en voor een starter een veel veiligere machine.

@Nissan GT-R. Ik sluit me aan bij Joost. Als je nul ervaring hebt zou ik niet aan een rotary beginnen. Je loopt daar een groot risico mee en bovendien zijn er maar heel weinig mensen die hologramvrij kunnen finishen met een rotary. Ik durf te zeggen dat ik best wel veel ervaring heb inmiddels en ik heb daar heel veel moeite mee,en ik finish zelf dan ook altijd met de DAP.

En.... ik heb al heel wat knoeiwerk moeten herstellen van mensen die met een rotary los waren gegaan en geen idee hadden van wat ze deden. (Inclusief zogenaamde professionals...)

Bovendien is van de machine in de link volstrekt onduidelijk wat de slijpgraad van de middelen en de pads is.

Als je niet te veel geld wilt uitgeven en toch een goede machine wilt, koop dan een DAP500 starterskit. Kost een paar tientjes meer, maar dan heb je een betere machine, betere middelen en pads en vooral een veel veiliger machine. Een Dap900 is beter, maar met een DAP500 haal je ook mooie resultaten.

Opgegeven vermogen zegt helemaal niets over de kwaliteit van de machine.

Oke, spaar ik nog een maandje verder. En blijf ik bij de goede merken.

Wat is een Rupes dan? Want ik heb dat hoger staan dan DAP maar klopt dat ook? Of zit het in de nuance's?

Rupes is zeg maar de Rolls Royce onder de dualaction machines. Zoals een Festool rotary dat is voor de rotary's. Een DAP 500 een leuke B-C segmenter en een DAP900 een prima D segmenter.

De Rupes heeft een wat grotere uitslag dan de DAP waardoor iets meer correctie wordt behaald dan met de DAP. Er is tegenwoordig ook een DAP plus die ook een wat grotere uitslag heeft.

Om te beginnen zou ik zelf altijd de DAP900 adviseren. Deze heeft net even iets meer correctiekracht dan de DAP500 om hele mooie resultaten te behalen. Mocht je vervent detailer worden kun je altijd nog de keuze maken om op te schalen naar een Rupes of er een rotary bij aan te schaffen.

Oke, ga ik wel oefenen en wat sparen komende maanden voor een DAP 900. (y) Zal het niet meer vragen :D Maar bedankt voor het antwoord.

Maakt het nog iets uit of je een V2 of V3 of wat dan ook neemt?

V2 (= Versie 2) of V3 (is Versie3) maak niet veel uit. De regelelectronica van de V2 is iets kwetsbaarder dan de V3. De V2 wil bij intensief gebruik na verloop van tijd nog wel eens wat gaan schommelen in toerental. Reparatie kost een paar tientjes.

En de V3 ligt ergonomisch beter in de hand. Bij gelijke prijs of maar iets duurdere V3 zou ik voor de V3 gaan. Als je nog ergens een V2 tegenkomt die beduidend goedkoper is, kun je dat ook doen.

Blijft heerlijk die voor en na fotos.
Sponningen... ik doe ze meestal mee, maar ik merk ook dat ze soms extreem snel weer hardstikke vol zitten met vuil. Zeker bij bepaalde auto's Soms gewoon slecht ontwerp.
Zo komt er achter je achterlampen ook enorm veel vuil terecht. Heb ze er al eens beide afgehad, schoongemaakt en later nog eens eraf gehad, na een paar maanden zit er alweer vuil achter. zelfde gelf voor de ruimte achter de kentekenplaat. Tja je blijft bezig...

Heb wel een vraag voor de experts:
Ik heb een auto waarbij er (steeds meer) delen gelakt zijn met gewone buitenlak van de bouwmarkt, dus opgebracht met een roller (wel netjes en redelijk glad) Lak is zijdeglans en niet opgepolijst. Er zit ook geen blanke laklaag op.

Wat ik merk is dat na flinke regenbuien het lijkt alsof het vuil IN de lak zit. Echter krijg ik het met autoshampoo wel weg, maar niet met gewoon water.
Ik kan niet na elke regenbui de auto opnieuw gaan wassen, daar hij voornamelijk stil staat (hobby) Dus ik zoek hier een oplossing voor, zodat het vuil niet zo sterk hecht aan deze oppervlakken.

Wat kan ik het beste doen. laagje wax erover? Of zijn er nog meer methoden om het vuil niet te laten hechten.
Ik dacht zelf overigens aan de harde wax soort, niet die uit een flesje, omdat het wat dikker/vaster is?

Gisteren en vandaag een Golf 6 aangepakt.

Auto zag er opzich best goed uit, wat swirls/krasjes op de deuren/pianolak deurlijsten/dak.

Zelfde stappenplan als altijd:
Foamen
Wassen met 2 emmers
Kleien( klei was donkerbruin bijna zwart van de teer/hars)
Afspuiten
Paint cleaner met witte pad
Scholl S3 op spiderpad( eerste keer, ging helemaal toppie)
Soft99 Fusso Coat

Auto was bij aankomst als volgt:

Daarna aan de gang gegaan en de auto staat er nu zo bij:

Hallo allen,

Indrukwekkende resultaten komen voorbij in dit reuze topic!
Wij hebben een 18 jaar oude Saab met 280.000 km op de teller. Jaren geparkeerd staan op straat in Amsterdam heeft zijn sporen achter gelaten. We zouden graag onze auto een enorme opfrisbeurt laten geven, maar er zijn veel bedrijven, en het is niet echt duidelijk welke echt goed zijn.

Het gaat om swirl krassen en beschadigingskrassen wegwerken, de lak opfrissen, langdurige bescherming etc. De auto is prachtig Java Black, dus de bruinige glas in het zwart zouden we graag terug zien.

image.aspx
image.aspx

Hebben jullie tips? ik hoor het graag.

Alvast bedankt!

Er zijn verschillende particulieren die dit kunnen en willen doen, o.a. op dit forum te vinden.

Wat betreft bedrijven, ik ken goede verhalen over https://www.pavone-carcleaning.nl/ in Geertruidenberg.

Thunderbird zei:
Als je het niet zelf wilt doen, maar wilt uitbesteden kijk dan wel goed uit bij wie je het doet. Er zijn plenty "Snelle Jelle" poetsbedrijven die in een halve dag (in mijn ogen) prutswerk leveren. Er zijn ook gelukkig goede bedrijven. Een indicatie kan zijn hoe lang men er over denkt te doen. Een goede exterieur detail moet je toch zeker een uur of tien a vijftien minimaal voor uit trekken. Ik zou zelf kiezen voor een detailer die het voor de hobby doet. Waarom? Hij of zij hoeft er niet aan te verdienen en vind het leuk om het beste resultaat te halen. Daardoor kan hij of zij er (veel) meer tijd in steken, wat het resultaat ten goede komt. Zoals gezegd zijn er ook best goede bedrijven, maar die opereren wel, prijstechnisch, aan de bovenkant van de markt, maar daar is het resultaat dan ook naar.

Ik heb mezelf maar even gequote van pagina 28 van dit topic

Zekerheid heb je nooit, tenzij je het bij een bekend adres doet.

Enige indicatoren voor een goed adres kunnen zijn:
- te investeren tijd. een goed adres heeft voor full detail bij een verwaarloosde lak minimaal 15 tot 20 uur nodig. (Als de lak erg verweerd en vol swirls zit, trek ik zelf meestal iets van 20-30 uur uit voor een detail.)
- wordt er gekleid voordat men gaat polijsten. In mijn ogen is dit een must. Dit om te voorkomen dat je met je polijstmachine allerlei troep over je lak trekt.
- wordt je voorgelicht over de bescherming die je er op wilt hebben. Wil je natuurlijke wax, een sealant of een keramische coating?
- Laat behandelingen zoals Flon4000, Waxoyl en Protech mooi links liggen. Niet dat het heel slechte produkten zijn, maar ze zijn veel te duur. Voor dat geld kun je ook een keramische coating laten zetten, die veel langer en beter beschermd.
- neemt het bedrijf de tijd om met je in gesprek te gaan over wat je eisen en wensen zijn. Er zijn namelijk heel veel mogelijkheden. En als ze op voorhand al niet de tijd nemen om dit met je te bespreken, zullen ze tijdens de detail er zeker niet de tijd voor nemen.

Ik heb je ook maar even een PM gestuurd.

Iemand met tips?

Pobresh zei:
...

Heb wel een vraag voor de experts:
Ik heb een auto waarbij er (steeds meer) delen gelakt zijn met gewone buitenlak van de bouwmarkt, dus opgebracht met een roller (wel netjes en redelijk glad) Lak is zijdeglans en niet opgepolijst. Er zit ook geen blanke laklaag op.

Wat ik merk is dat na flinke regenbuien het lijkt alsof het vuil IN de lak zit. Echter krijg ik het met autoshampoo wel weg, maar niet met gewoon water.
Ik kan niet na elke regenbui de auto opnieuw gaan wassen, daar hij voornamelijk stil staat (hobby) Dus ik zoek hier een oplossing voor, zodat het vuil niet zo sterk hecht aan deze oppervlakken.

Wat kan ik het beste doen. laagje wax erover? Of zijn er nog meer methoden om het vuil niet te laten hechten.
Ik dacht zelf overigens aan de harde wax soort, niet die uit een flesje, omdat het wat dikker/vaster is?

@Pobresh: Mijn inschatting is dat de oorzaak zit in het rollen en het gebruik van gewone buitenverf. Gewone buitenverf is een stuk poreuzer en zachter dan autolak, waardoor vuil zich snel aan de lak kan hechten. En een gerolde lak is een stuk ruwer dan een gespoten lak.

Hierdoor hecht vuil zich sneller aan de lak en kan er ook dieper in doordringen.

Om vuil minder snel te laten hechten zou je dus het oppervlakte gladder en harder moeten maken. Ik weet niet of de gewone bouwmarkt buitenlak te polijsten is, maar dat zou een optie kunnen zijn. En om de lak harder te maken zou je een keramische coating aan kunnen brengen. Het is alleen even de vraag of je het geld er voor over hebt en het is nog onzeker of dat resultaat biedt.

Eventueel zou je ook eerst de lak kunnen kleien en dan beschermen met een wax of sealant.

Of je vloeibare of een harde wax gebruikt maakt niet uit voor bescherming en de gladheid van het oppervlakte.

Nu ik zit te typen zit ik ook te denken aan een middel wat sheeting (snel afvoeren van water) bevorderd, aangezien het probleem zich voor doet met regenbuien. je wilt dan zo weinig mogelijk water op de lak houden die in kan drogen. Je hebt dan een middel nodig wat het water zsm afvoert. Je zou dan ook eens één van de volgende produkten kunnen proberen:
https://www.carclean.nl/product/Monello/Acquafobia_met_verbeterde_sprayer_500ml_MAF0105_103302 of
https://www.carclean.nl/product/Gyeon/Q%C2%B2_Wetcoat_500ml_Q2_Wetcoat_500_102680

Als je een gewone wax wilt gebruiken, zou ik een Collinite aanraden.

(en eh, hoe goed een lak ook beschermd is, je hebt altijd shampo nodig om vuil te verwijderen.:cool:)

Ik ben erachter gekomen dat ook de 2k gespoten lak vaak dezelfde vuilheid vertoond, maar die is daarvan moeilijker te verwijderen.
Het komt enkel van onzuiverheden in de regen, aangezien het alleen op de plaatsen is waar veel regen van de auto afstroomt, terwijl het paneel waar het vanaf stroomt, totaal geen last heeft van dit soort vuil.

Polijsten ga ik niet aan beginnen, het is zijdeglans lak, dus je zal nooit echt resultaat zien daarvan. Sowieso is het redelijk strak opgebracht.
Keramische coating: das zo kostbaar, dan had ik beter alles kunnen spuiten :D :p

Wat betreft die producten die sheeting bevorderen: is dat een soort vloeibare wax dan? Aangezien wax ook voor een beading zorgt en daarmee ook beter het water afvoert.
Is het trouwens te combineren?

Gaat mij er vooral om: ik wil iets hebben waardoor dat vuil niet steeds na elke regenbui erop blijft zitten op plekken waar het water afloopt, terwijl de rest gewoon netjes schoon blijft...

Vandaag bezig geweest met een heuze vuilnisbelt/paardenstal.

Gebruik gemaakt van:

Extractor op het gehele stoffen interieur + vloermatten
APC
Spritz interior detailer
Stoommachine voor de lastige plekken

Bloed zweet en tranen maar het mag er weer wezen....

Voor:

Na:

Brrrr wat een idd een zwijnenstal , bizar dat mensen het zover laten komen o_O
Maar netjes opgelost weer.

Ik heb een vraag!
Ik heb net een auto van 11 jaar volgens mij nooit goed gepoetst, en de rode lak is helemaal verbleekt.
Ik wil dit graag zelf polishen maar ik weet niet of ik de juiste wax/polish heb.

Ik had dit gevonden:
https://www.auto5.be/nl/product/perfect-finish-krassenverwijderaar-turtle-wax_827435.html?CatalogID=48599&CatalogCategoryName=48655

En deze machine:

https://www.vanmelis.nl/powerplus-pow404-elektrische-polijstmachine-110w-poetsmachine-d240mm-2501

Is dat goed? Of moet ik andere polish hebben?

Alvast bedankt!

Kort door de bocht en cru gezegd Alex, die machine is troep/weg gegooid geld, ook die krassenverwijderaar van Turtle ga je echt geen resultaat mee bereiken.
Als je dit zelf wilt gaan doen zou ik investeren in zoiets.
https://www.carclean.nl/product/Polishing_Power/DAP900_V3_Raffini_Starterskit_Power_Pack_102775
https://forum.carclean.nl/threads/volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/

In jou geval is het wellicht beter een poetsbedrijf te zoeken, die hem voor 150/200 euro goed polijst.

Terug
Bovenaan