Het grote Autoweek poetstopic!

Van 3-7 juli een full detail uitgevoerd op Opel Agila 1.2 met als bouwjaar 2002. De km stand van de Agila was 82512km. De Agila was uitgevoerd in de unikleur royal blue.

De lak van de auto leek op afstand redelijk, maar bleek van dichterbij bekeken, in ruime mate voorzien van krassen en vogelpoepvlekken, die op sommige plekken volledig door de lak waren heen gebrand. De auto heeft in het verleden veelvuldig de krasstraat gezien en was dan ook voorzien van een ruime hoeveelheid swirsl.

Ook het interieur leek op het eerste gezicht netjes, maar kon, na een iets betere inspectie, toch wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.

De nieuwe eigenaar wilde de auto graag weer in nette staat en beschermd hebben. Vandaar dat een full detail is uitgevoerd.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:


Exterieur:

- Auto gefoamd met Monello foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Hars en teer verwijderd met Valet Pro Glue and Tarremover
- Vliegroest verwijderd met Monello Non Ferro
- Kieren en naden, wielkasten, trims, etc gereinigd met PoorBoys APC 1:10 met diverse kwasten en borstels
- Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine cleaner en diverse kwasten
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Alle kieren en naden gedroogd met Sidekick 1.3hp
- Lakdikte opgemeten. De motorkap bleek opnieuw gespoten te zijn. Voor de rest stond de auto goed in de lak
- Alle trims afgeplakt met Aqua Dynamic afplaktape
- Testspot gemaakt. De lak bleek buitengewoon lastig te corrigeren. Terwijl er aan de ene kant naar hele zware combinaties nodig waren voor correctie, trok ik er met de Peluce Verde al weer krasjes in. Daarom alles uitgebuft met de Sensa Bordi doeken. En deze liepen zelfs heel snel vol. Per paneel had ik een doek nodig om goed uit te kunnen buffen. Bovendien bleek de lak in extreme mate last te hebben van sticky paint. Zowel de Meguairs M105, Monello Veloce en Scholl S3 bleken met de rotary nagenoeg onverwerkbaar te zijn. Daarom na de hits met wol de rotary weggelegd en de rest met de DAP900 gedaan. Uiteindelijk ongeveer 85% correctie kunnen behalen. De volgende hits zijn uitgevoerd: Flex 14-2 150: Scholl medium woolpad met Scholl S3. DAP900V2: Scholl S3 op Monello paarse wolpad en gele Monello raffini cuttingpad, Scholl S30 op Monello groene raffini polishingpad, Meguiars M205 op Monello lichtgroene CCS light polishingpad en zwarte finishingpad
- Lak gevoed met Mothers glaze
- Lak beschermd met Collinite 915 (2 lagen)
- Trims en kunststof delen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive (4 lagen)
- Banden gevoed met Auto Finesse Satin bandengel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- Voorruit voorzien van twee lagen RainX

Interieur:

- Volledig gestofzuigd
- Stoelen gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look

Op het eerste gezicht leek bij aankomst de lak in redelijke goede staat:


Bij nadere inspectie bleek de lak echter in vrij deplorabele staat te zijn:


Na flink polijsten toch weer een mooie spiegel gemaakt:


Het interieur bij aanvang:


Interieur na reiniging:


De A-stijl bij aanvang:


A-stijl na reiniging:


Deursponningen worden door de krasstraat niet meegenomen:


Zo kan het ook:


Motorruimte bij aanvang:


Motorruimte na reiniging:


En het geheel rondom:
 
Vraagje Thunderbird,

Waar heb je die Sidekick 1.3hp gekocht??
Zie dat ze eigenlijk alleen in de VS leverbaar zijn als ik even snel kijk.
 
@Bofkont. Ik heb je even PM gestuurd. Wordt anders misschien als reclame aangemerkt. Ben overigens erg tevreden over het apparaat. Blaast mooi de kieren en naden droog na het wassen.

De Corsa van Thunderbirdin, die in de MOHS staat kan ik er zelfs helemaal mee drogen.
 
Thx Thunderbird (y)
Dom van me, achteraf weet ik het ook wel weer dat ze daar aangeboden worden.
Maar nogmaals dank!!
 
Vandaag met een goede vriend zijn DAP900 eens losgelaten op mijn 306 cabriolet.
De spullen van Meguiar's, Poor Boys en Monello hebben wel beste weer naar boven gehaald.
Wat een sjieke bak is het toch zo!

Heb hem even in hij zonnetje met mijn andere sportieve 06-jes gezet. Ik ben een bevoorrecht mens. :cool:

IMG_2033_zpsipwy53xt.jpg


IMG_2031_zpssfuc99wi.jpg
 
Net weer een BMW E46 320i afgemaakt.
Buitenkant 2 staps gepolijst + interieur stofzuigen/apc en ramen reinigen.

Auto is zo goed als swirl en krasvrij!

Producten die gebruikt zijn voor het wassen:
Vanilla Whip Snowfoam
DDJ Shampoo
Silverback XL Droogdoek
Mekanix voor de teer + aangekoekte resten bij de tankdop/kofferklep
Iron Rain V3 velgreiniger
A Kleen als APC

Polijsten:
Spider pad + Scholl S3
Monello oranje + Veloce
Monello wit + Finale

Bescherming
Fusso wax
Purity x voor de ramen + velgen te sealen
Trim X als trim sealant op kunststof strips + banden


Foto's:






















 
Ik zou me eigen gelijk even voorstellen.

Ed Buijs woonachtig in Vianen en als hobby auto poetsen.

Om mee te beginnen de Lancia thesis van een goede kennis van me.
Zo stond die erbij.

1.JPG


2.JPG


Leuke kras op de deur.

3.JPG


Maar het was op te lossen

4.JPG


Klus geklaard.

5.JPG


6.JPG


7.JPG


8.JPG


9.JPG


En als laatste voor en na.

vn1.jpg
 
@Wouter, bedankt voor het compliment. En ja, dat is zeker een mooie Thesis.

Ik heb ook zijn kleine broertje onderhanden genomen. Deze had wat spuitstof aan de binnenkant. De spuiter heeft het raam open laten staan tijdens het schuren van de te spuiten delen.

Zo trof ik hem aan.

1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


5.JPG


6.JPG


7.JPG


8.JPG


Gewoon schoonmaken met een doek ontvetter. Gelukkig is die gestopt hiermee.

9.JPG


Het begint al weer ergens op te lijken.

10.JPG


1 deurpaneel gedaan van 50 tinten grijs na zwart.

11.JPG


Binnenkant klaar.

12.JPG


13.JPG


14.JPG


15.JPG


16.JPG


En de buitenkant is ook weer toonbaar.

17.JPG


18.JPG


19.JPG


20.JPG


Me favoriete drankje na een dag hard werken Mezzo mix

21.JPG
 
In de periode 16-18 september een full detail uitgevoerd van een Toyota Yaris met als bouwjaar 2004. De kilometerstand van de Yaris was een krappe 90000km. Aanleidiing was een aankomende APK afkeur op doffe koplampen. De lak van de auto was in redelijke staat en had weinig diepe krassen, maar wel veel swirls. Aangezien de auto vaak onder bomen staat en altijd buiten zat de hele auto onder de algen. De opdracht was de auto weer ëven netjes" te maken, de koplampen te renoveren en de algen te verwijderen.

De uitgevoerde werkzaamheden zijn:

Exterieur:

- Foamen met Monello Magico foam
- Auto wassen met Monello Lavare shampo
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1200,1500,2000 en 3000
- Koplampen gepolijst met Monello Veloce op gele Monello cutiingpad en oranje Lightcuttingpad, Monello Mezzo op Monello groene Polishingpad en Monello Finale op Monello witte Raffini Light Polisihing pad
- Lak ontdoen van vliegroest met Monello Non Ferro
- Lak ontdoen van teer en hars met Valet Pro Glue and Tarremover
- Vliegenkerkhof verwijderen met PoorBoys world Bugsquash
- Velgen en wieldoppen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger en Monello Non Ferro
- Wielkasten, Trims, motorruimte gereinigd met PoorBoys world APC 1:10
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys world Clay Lube
Testspot gemaakt. Aangezien de opdracht van de klant was de auto even weer netjes maken gekozen voor uiteindelijk 3 hits met de DAP900. De volgende combinaties zijn gebruikt: Monello Veloce op Monello oranje Raffini Light Cutting pad, Monello Mezzo op Monello Raffini groene Polishingpad en Monello Finale op Monello licht groene CCS pad (lake country pad)
- Lak ontvet met Gyeon Prep
- Lak beschermd met 2 lagen Collinite 915 wax
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Auto Finesse Satin Tiregel
- Koplampen beschermd met Gyeon MOHS coating

Interieur:

Gestofzuigd
Kunststof delen gereinigd met PoorBoys world APC 1:10
Stoffen delen incl. stoelen en achterbank gereinigd met extractor
Kunststofdelen gevoed met PoorBoys world Natural Look
Ruiten gereinigd met PoorBoys world Glass Cleaner

De Yaris bij aanvang:


Koplamp vooraf:


Koplamp na renovatie:


Zoals vermeld waren de algenculturen ruim vertegenwoordigd:


Dit geheel kon toch een stuk netter:


Motorruimte vooraf:


Motorruimte schoon:


En het resultaat rondom:
 
Topwerk weer Thunderbird met beide wagens (y)

EdBuijs,

Wat een geweldig wagenpark, die Thesis is echt hemels :eek:
Maar een spuiter die zo zijn werk aflevert met die ypsilon is zijn vak toch niet waardig o_O
Mijn hemel die vent was nog niet klaar met mij!!
 
En vorige week nog een projectje onder handen gehad. Het lijdend voorwerp was deze keer een Toyota RAV4. Een kennis van mij had dezeRAV4 pas gekocht en wilde deze graag weer netjes hebben en vooral stankvrij.

De lak was voorzien van een ruime hoeveelheid swirls en had op diverse plaatsen vlekken als gevolg van zonnebrandcreme. Na meting van de lakdikte bleek de lak op diverse plaatsen zeer dun te zijn. Voorzichtigheid geboden dus.

Ook het interieur kon wel wat aandacht gebruiken. Naast dat diverse vlekken in het interieur zaten rook het ook als een bunzing. De vorige eigenaar had een halve trailer zware Van Nelle in het interieur leeg gepaft en regelmatig een hondenkennel in het laadruim vervoerd. De lucht was dan ook niet te harden.

De volgende werkzaamheden ziijn uitgevoerd:

Exterieur:

- Auto gefoamd met Monello Magico foam
- Auto voorgewassen met PoorBoys Bugsquash
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak en velgen ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Lak ontdaan van hars en teer met Valet Pro Glue and Tarremover
- Motorruimte, wielkasten, trims, kieren, naden en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1200,1500,2000,3000
- Koplampen gepolijst met DAP900 en Monello paarse wolpad, gele cuttingpad, oranje light cuttingpad, groene heavy polishingpad, witte polishingpad en Monello Veloce, Mezzo en Finale
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Claylube
- Lakdikte opgemeten. Op nagenoeg alle panelen bleek de lak op diverse plaatsen zeer dun te zijn. Er was duidelijk al een keer iemand met een rotary en zware combinatie aan het rossen geweest. Op veel panelen liep de dikte uiteen van ± 80mu tot 125 mu
- Testspot gemaakt. Gezien het feit dat de lak op diverse plaatsen zeer dun was, er voor gekozen de rotary niet te gebruiken en te kiezen voor de DAP900. Uiteindelijk gekozen voor de volgende polijststappen: Monello Raffini light cuttingpad en Monello Mezzo, Monello Raffini witte polishingpad en Monello Finale, Monello CCS zwarte finishingpad en Monello Finale. Uiteindelijk ± 70% correctie kunnen behalen. Voor een betere correctie was eigenlijk Monello gele cuttingpad en Veloce nodig geweest, maar gezien de dunne laklaag was het risico te groot om dan door de lak te gaan. "Better safe than sorry"
- Lak gevoed met PoorBoys Blackhole (Dit gaf in dit geval een iets beter resultaat dan de White Diamond)
- Lak beschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P en afgetopt met Collinite 915
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tiregel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- Uitlaateindstuk gereinigd met Auto Finesse Metal Polish en staalwol grade 0000
- Trekhaak zwart gemaakt met autolak
- Koplampen voorzien van twee lagen Gyeon MOHS

Interieur:

- Gestofzuigd (Nooit geweten dat er zoveel hondenharen in een interieur passen...)
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Stoelen, tapijt en dakhemel gereinigd met Extractor en PoorBoys APC 1:10 (3x)
- Honden en rooklucht verwijderd middels ozongenerator
- Interieur afgenomen met PoorBoys APC 1:20
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner

RAV4 bij aankomst:


Op diverse plaatsen zonnebrandcreme-vlekken:


De koplampen waren aardig verweerd:


En zijn weer netjes gemaakt:


De stoelen hadden aardig wat vlekken:


En weer een stuk netter gemaakt:


Het interieur in het geheel ook weer netjes:


Motorruimte vooraf:


Motorruimte schoon:


En het resultaat rondom:
 
@ Bofkont, dan vind je dit ook vast heel leuk
Een Ferrari 456 GTm handbak.

Meerdaags project.

1.jpg


2.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


Dit blok wordt later gedaan.

9.jpg


10.jpg


De gebruikte producten.

11.jpg


Wordt ook later gedaan.

12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg


16.jpg


17.jpg


18.jpg


20.jpg


21.jpg


22.jpg


2,5 maanden later.

23.jpg


24.JPG


25.jpg


27.JPG


28.jpg


29.JPG


30.JPG


31.JPG


32.JPG


33.JPG


34.JPG


35.JPG


36.JPG


37.JPG


38.JPG


39.JPG


40.jpg


41.jpg


42.JPG


43.JPG


44.jpg


45.jpg


46.jpg
 
Dan heb ik hier nog een heel mooi project. Heb er maanden naar uitgekeken om deze ur quattro te mogen doen.

IMG_9406.JPG


IMG_9407.JPG


IMG_9408.JPG


IMG_9409.JPG


IMG_9410.JPG


IMG_9411.JPG


IMG_9412.JPG


IMG_9413.JPG


IMG_9414.JPG


IMG_9415.JPG


IMG_9416.JPG


IMG_9417.JPG


IMG_9418.JPG


IMG_9419.JPG


IMG_9420.JPG


IMG_9421.JPG


IMG_9422.JPG


IMG_9423.JPG


IMG_9424.JPG


IMG_9425.JPG


IMG_9426.JPG


IMG_9427.JPG


IMG_9428.JPG


IMG_9429.JPG


IMG_9430.JPG


IMG_9431.JPG


IMG_9432.JPG


IMG_9433.JPG


IMG_9434.JPG


IMG_9435.JPG


IMG_9436.JPG


IMG_9437.JPG


IMG_9438.JPG


IMG_9439.JPG


IMG_9440.JPG


IMG_9441.JPG


IMG_9442.JPG


IMG_9443.JPG


IMG_9444.JPG


IMG_9445.JPG


IMG_9446.JPG


IMG_9447.JPG


IMG_9448.JPG


IMG_9449.JPG


IMG_9450.JPG


IMG_9451.JPG


IMG_9452.JPG


IMG_9453.JPG


IMG_9454.JPG


IMG_9455.JPG


IMG_9457.JPG


IMG_9458.JPG


IMG_9459.JPG


IMG_9460.JPG


IMG_9461.JPG


IMG_9462.JPG


IMG_9463.JPG


IMG_9464.JPG


IMG_9465.JPG


IMG_9466.JPG
 
Jemig wat een leuke dikke wagens!!
Die ferrari en Audi zijn van klanten??
Heerlijk resultaat en goede materialen gebruik je (y)
 
Die auto's zijn van vrienden van me. Ik ben de gelukkige die ze af en toe mag doen.

En wat de producten betreft............... (y)

angelnon.jpg
 
@Joël D.
Hij is er een hele poos naar opzoek geweest. Het moest deze kleurcombinatie zijn en een M uitvoering handgeschakeld. Hij heeft hem gevonden. Nu is die op zoek naar de station uitvoering ervan. Ik hoop dat hij hem vindt. Kijk er naar uit om zo'n aparte auto onder handen te mogen nemen.

st1.jpg


st2.jpg


De binnenkant is inmiddels ook gedaan. Wel moet er nog 1 deurpaneel bevestigt worden. Afstelling raam mechanisme is nogal een specialistisch werkje. ik noem het een rampenplan. Maar ik ben ook geen Ferrari monteur hij wel.

47.jpg


48.jpg


49.jpg


50.jpg


Nog een foto van voor en na.

vn1.jpg


De motor is voorzien van een nieuwe distributie riem. Eindelijk mag ik daar mee aan de gang.

51.jpg


52.jpg


53.jpg


Ook hier een foto van voor en na.

vn2.jpg
 
Heb een korte vraag voor de poetsexperts alhier verzameld.

Enkele maanden terug, toen ik mijn eerste auto binnenkreeg, heb ik het een en ander ondernomen om het lakwerk wat op te fleuren. Had geen ervaring, dus zo goed mogelijk (met hulp van informatie op internet) alles gedaan. Het resultaat was voor een beginneling niet beroerd (redelijk egaal geworden) maar het grote probleem is dat het er mat uitziet. Het glimt niet, en voelt ruw aan. Weet niet zo goed wat het probleem is, heb voor de kleurlaag primer gebruikt en daarna fatsoenlijke clearcoat. Nu las ik dat dit vaker voorkomt bij metallic spuitbussenverf, en dat het pas gaat glimmen als je het licht opschuurt en uitpoetst. Dat klusje wil ik de komende tijd gaan oppakken, maar ik weet niet zo goed welke spullen ik nodig heb. Schuurpapier heb ik van fijn (2000) tot grof al liggen, want ook gebruikt bij het spuiten. Maar ik heb geen rubbing compound of polijstmachine in huis.

De auto is wat ouder en niet heel veel waard. Het hoeft er niet af-fabriek uit te gaan zien, zoals bij sommige van jullie kunststukjes wel het geval is. Ik wil echter wel graag dat het op een zelfde manier glimt als de rest van de panelen (de behandelde delen zijn het rechtervoorscherm, de achterklep + bumper, en het dak). Ik hoor graag wat jullie mij aan kunnen bevelen :)
 
De vraag is kort maar het antwoord niet. Hoe dik is je blankelak laag. Als die dik genoeg is kan je wetsanden en daarna in verschillende stappen polijsten betekent wel dat je in het bezit moet zijn van een polijst machine en dan moet je weten welke pad met welke pasta je moet gebruiken. Al met al best wel een gok zonder ervaring. Ik heb het ook op mijn eigen auto geleerd voordat ik het op andere auto's ben gaan toepassen en ik kan je zeggen dat was maar goed ook. :rolleyes:
 
@Ed,

Inderdaad een zeer fraai exemplaar, en heel mooi hoe iets schoonmaken en voeden het alweer als nieuw uit kan laten zien. Spreekt ook wel een heel klein beetje voor de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Station is helemaal gaaf natuurlijk, maar zoveel zijn daar niet van gemaakt toch?
 
EdBuijs ,

Prachtig werk hoor, echt geweldig.
Die kennis/eigenaar van de 456 is ferrari monteur ook?? ook gaaf zeg.
Leuk optrekje heb je zelf trouwens ook, zee van ruimte zo om het huis, welke regio woon je als ik vragen mag?

Mijn detail hobby is helaas nu op een laag pitje in de wintermaanden, voorjaar gaan we weer helemaal los met de Dap.
Heb nog genoeg te doen :T
 
Tussen al dit professionele gepoets, is het misschien wel leuk te laten zien hoe het ook kan... Hierbij mijn beschrijving van het poetswerk van vorige week zaterdag.

20170211_115902_zpsyronul7g.jpg


- Het feest begint met het inspuiten van de velgen met Mequiar's Hot Rims Chrome Wheel cleaner. Even wachten en afspoelen met water en vuil afnemen met een spons. Wat werkt dat spul altijd lekker.
- Auto flink afspuiten met water zodat al het losse vuil er af spoelt.
- Vervolgens met Mequiar's Gold Class car wash en een washandschoen. Waar veel mensen het twee-emmer-principe volgen, werk ik met het één-emmer-en-een-tuinslang-principe. Ik spoel de washandschoen dus schoon met stromend water. Pure luiheid.
- Na dit wassen weer lekker afspoelen en afdrogen met een washanddoek. Soms rijd ik de auto even droog... maar vorige week gewoon afgedroogd.
- Nu de auto droog was, in de was gezet met Mequiar's ultimate paste wax. Het dak maar niet gedaan, want dat is wel een rotwerk. Moet wel een keer gedaan worden, want eigenlijk doe ik dat nooit...
- Omdat de auto nu misschien wel wat schoon blijft met de waslaag, ook de velgen maar gedaan met Mothers chrome polish.
- Er zitten flink was zwarte kunststof onderdelen op de auto, en dat heb ik maar even behandeld met Turtle wax trim restorer. Helaas kon ik daar de treeplanken niet mee doen, want die worden daar spiegelglad van.
- Eagle One Nevr-Dull op wat chrome accenten
- Mequiar's Endurance tire gel op de banden om het af te maken en wat van de chrome was weg te wassen
- En als laatste... de ruiten met RainX ingespoten.

20150809_115707_zpsjoztiuvv.jpg


Al met al ruim 2 uur beziggeweest.
 
Ziet er goed uit! En wat een spiegels zeg, die velgen. Die foto brengt ook herinneringen naar boven hoe ik de Suburban voor ons huurhuis geparkeerd had; mooie tijd.
Je Ford-logo lijkt wat vaal, trouwens, of is dat het licht?
 
Prima zo toch Twix, staat er prachtig bij (y)
Dak zou ik absoluut wel in de wax zetten, zijn delen die constant in de regen/zon staan.
Even het trapje erbij zou ik zeggen.

Voor een niet poetser zoals je zelf aangeeft staat de wagen er geweldig bij, mooi stoer ding ook trouwens!
 
Dank je! Ja, voor het dak heb ik wel een trapje nodig... volgende keer maar doen. Koplampen hebben ook wat liefde nodig. Ik heb nog een setje van Turtle Wax liggen geloof ik. Heb ik ooit gekocht voor het plexiglas van een klok... :) Blijft dat lang goed?
 
Zit hier toevallig iemand in de omgeving van Breda ,die een megane estate onder handen wil nemen (polijsten).

Hoor het graag :)
 
@twix: na het polijsten van de koplampen even beschermen met een sealant of nog beter een coating. Anders worden ze redelijk snel weer dof
 
Vandaag de Seat Leon van mijn maat john gedaan.
Helaas geen fatsoenlijke camera mee genomen. Dus dan maar met de antieke Iphone4 :+

1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


5.JPG


6.JPG


7.JPG


8.JPG


9.JPG


10.JPG


11.JPG


12.JPG
 
Omdat heel Nederland in de ban is van de Panda kon ik natuurlijk niet achter blijven.

De foto's zijn niet van al te beste kwaliteit. Morgen hoop ik betere foto's te maken.

Zo kwam die vanmorgen aan.

panda1.JPG


Op zich lijkt het mee te vallen. Alleen zat heel het dak onder de zwarte spikkels die het klusje aardig deed uitlopen.

panda2.JPG


panda3.JPG


Een paar uur later.

panda4.JPG


En 1tje in de zon. Morgen het kunststof gedeelte en de binnenkant onderhanden nemen.
Tevens wat betere foto's maken hopelijk in de zon.

panda5.JPG
 
Ik kreeg van de week nog een paar foto's van een blijde Seat Leon eigenaar toegestuurd. Altijd leuk.

14.JPG


13.JPG


17.JPG


19.JPG


18.JPG
 
Twee weken geleden een Ford Mustang GT uit 2006 op bezoek gehad om even weer netjes te maken voor de verkoop. De km-stand was 178000 km. In het vooronder van deze musclecar ligt de 300pk sterke V8.

De lak van deze Mustang kon wel wat TLC gebruiken en was voorzien van diverse RDS en swirls. De alluminium motorkap was gaan corroderen en daardoor zat aan de voorkant een buitengewoon lelijke plek. De Mustang was in zijn geheel een keer over gespoten in uni zwart (oorspronkelijk was deze groen metallic)

Het interieur was in redelijk goede staat. Er was wel regelmatig gestofzuigd, maar verder eigenlijk nooit gereinigd.

Om de Mustang weer een beetje netjes te krijgen heb ik de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

Exterieur:

- Motorruimte gereinigd met Kärcher stoomreiniger
- Lak gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Gewassen met Monello Lavare shampoo
- Lak ontdaan van hars en teer met Valet Pro Glue and Tarremover
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Kieren, naden, banden, wielkasten, trims gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Lak gekleid met PoorBoys klei en Clay Lube
- Corrosie op motorkap verwijderd
- Oneffenheid/gat opgevuld met polyester plamuur
- Oppervlakte gerepareerde corrosieplek gewetsand met gritt 500 en 1000 totdat het egaal glad was
- Zes lagen lak aangebracht op gerepareerde plek
- Gerepareerde plek gewetsand met gritt 1500, 2000 en 3000
- Lakdikte opgemeten. De auto bleek in zijn geheel een keer gespoten te zijn en op een drietal plekken meerdere keren.
- Testspot gemaakt. De lak was redelijk te corrigeren, maar aangezien de lak in behoorlijk deplorabele staat was moest er toch naar zwaar geschut worden gegrepen om een acceptabele correctie te krijgen.
- Gepolijst met de volgende stappen:
Flex 14-2 150 rotary: Flexipads heavy woolpad met Monello Veloce, Monello gele raffini gele cutting pad met Monello Veloce, Monello oranje raffini light cutting met Monello Mezzo.
DAP 900 V2: Monello CCS lichtgroene polishingpad met Monello Finale, Monello CCS zwarte finishingpad met Monello Finale
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Lak beschermd met 2 lagen Collinite 476s wax
- Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Finale en beschermd met PoorBoys Wheelsealant
- Trims en kunststof delen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass cleaner
- Banden gevoed met Meguiars Endurance tire gel
- Uitlaatsierstuk gepolijst met staalwol grade 0000 en Auto Finesse Metal Polish
- Chroom gereinigd met PoorBoys Professional Polish

Interieur:

- Gestofzuigd
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Leer gereiinigd met Colourlock Leerreiniger Sterk
- Leer gevoed met Gliptone conditioner
- Tapijt gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural look

En de plaatjes bij de praatjes:

Mustang bij aankomst


Mustang in de foam


Interieur bij aankomst


Interieur schoon


De aluminium motorkap was gaan corroderen


Corrosie zo goed mogelijk hersteld


De lak was in redelijk deplorabele staat


Na enig polijstwerk toch weer een mooi spiegeltje kunnen behalen


De motorruimte was ook wat stoffig


En weer een stuk opgeknapt


De trims waren wat uitgedroogd


En weer gevoed


Uitlaat bij aankomst


En uitlaat gepolijst


En tot slot het traditionele rondje rondom
 
Wat een verschrikkelijke uitlaten die Seat Ed, een schaap in wolfskleren met die tamme 1.6:)
Wel netjes gepoetst weer (y)

Zo hey Thunderbird weer prachtig gedaan (y)
Mooie dikke Mustang ook.
 
Bofkont zei:
Wat een verschrikkelijke uitlaten die Seat Ed, een schaap in wolfskleren met die tamme 1.6:)
Wel netjes gepoetst weer (y)

Ben ik met je eens een schaap in wolfskleren. Maar ieder zijn ding. Nu heeft die er BBS Speedline onder zitten 19 inch staat erg mooi.

Zo hey Thunderbird weer prachtig gedaan (y)
Mooie dikke Mustang ook.

ook hier ben ik het mee eens. (y)
 
Al meer dan een jaar geen poetsproject gepost. Een beetje te druk met andere zaken. Maar voor een goede vriend die een bus had gekocht, die op zijn zachtst gezegd "een beetje verkleurd was", een uitzondering gemaakt en dat was me toch een megaklus. En daarom dit topic ook maar even weer uit de krochten van het autoweekarchief gevist om de resultaten met jullie te delen.:)

Het lijdend voorwerp was een Mercedes Vito uit 2005 met slechts 138000 km op de klok, die wel wat TLC kon gebruiken. Het goede nieuws was dat de lak nog helemaal origineel was, het slechte nieuws was dat er nog nooit een sopje over heen was gegaan, laat staan dat de Vito ooit een polijstmachine had gezien. De vorige eigenaar had eens per jaar oid er een keer de hogedrukspuit over heen gehaald, maar het daar vooral ook bij gelaten.

De lak was dan ook totaal verkrijt. Ook waren er op diverse plaatsen wat diep krassen en had met name de schuifdeur wel wat roestplekken (helaas vergeten foto's van te maken).

Aangezien de bus voorheen van een aannemer was geweest was er in het interieur geen gebrek aan zand....

De nieuwe eigenaar had toch graag weer een rode bus, dus daarom flink aan de bak geweest en in totaal 64 uur aan de poets geweest.

Om deze bus weer in representatieve staat te brengen zijn de volgende stappen gevolgd:

Interieur:

- Stofzuigen
- Kunststof delen insprayen met APC 1:10 en inborstelen met diverse borstels
- Kunststof delen afnemen
- Stoelen reinigen met APC 1:10 en extractor
- Kunststof delen voeden met PoorBoys Natural Look

Exterieur:

- Velgen geschuurd met gritt 500 en 1000
- Velgen behandeld met Noverox roestomvormer
- Velgen gespoten met velgenlak
- Diverse roestplekken kaal gemaakt met machinale staalborstel
- Plekken behandeld met Noverox roestomvormer
- Plekken voorzien van meerdere lagen kleurlak
- Nieuwe lak gewetsand met gritt 1500, 2000 en 3000
- Koplampen gewetsand met gritt 1000,1500,2000 en 3000
- Foamen met Monello foam (2x)
- Wassen met Monello Lavare
- Vliegroest verwijderen met Monello Non Ferro
- Hars en teer verwijderen met Valet Pro Glue and Tarrmover
- Alle kieren, naden, trims, wielkasten, banden reinigen met PoorBoys APC 1:10
- Voorwassen met PoorBoys Bugsquash
- Wassen met Monello Lavare
- Kleien met PoorBoys klei (200gram nodig gehad om de hele bus te doen) en Clay Lube
- Lakdikte opgemeten. De bus was waarschijnlijk nog nooit gewassen, alleen afgespoten met de hoge drukspuit. Over de hele bus was de lakdikte tussen de 130 en 140mu, dus nog helemaal origineel.
- Testspot gemaakt. De was buitengewoon lastig te corrigeren en had zoals vaak bij unilak ernstig last van "sticky paint". Omdat de lak meer dan buitengewoon was verweerd moesten er vrij drastische stappen worden uitgevoerd. Uiteindelijk de volgende stappen uitgevoerd om tot een acceptabel resultaat te komen. (Omdat de verwachting is dat de bus nog wel een keer terug komt voor een detail niet tot het gaatje gegaan, maar nog iets marge over gehouden) Flex PE 14-2 150: Monello Veloce op Flexipad twisted woolpad (3 hits), Monello gele raffini cuttingpad, Monello oranje light cuttingpad,Scholl S30: Monello groene polishingpad DAP 900: Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad, Monello zwarte CCS finishingpad
- Ontvet met Gyeon Prep
- PoorBoys Blackhole aangebracht
- 2 lagen PoorBoys EX-P sealant aangebracht
- koplampen voorzien van beschermende coating middels Gyeon Prime
- Afgetopt met Collinite 915
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Meguiars Tiregel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
- Trekhaak zwart geverfd

Bus bij aankomst:


De lak was in erbarmelijke staat:


Het verschil na 3 hits met Flexipads twisted wool en Monello Veloce compound:


Het interieur vooraf:


Interieur schoon:


Parkeerschade links achter:


Niet geheel hersteld, maar wel stukken beter:


Doffe koplampen:


Koplamp weer helder:


Velg vooraf:


Velg hersteld:


Rondje eindresultaat:
 
Geweldig!
Goed dat het een hobby is want anders was het niet te betalen. 64 uur x €50= heul veul...........
 
Vraag namens een collega.

Ze heeft sinds kort een Fiat 500 cabrio en wil deze graag netjes houden en dan gaat het voornamelijk om het cabriodak.

Kan dit door de wasstraat (ben ik zelf geen voorstander van) en/of welke poetsmiddelen en stappen kan ze het beste bewandelen om het dak in optimale conditie te houden. De auto is van 2011.

Graag tips.

P.S. als je een goede wasplek hebt in de buurt van Roermond dan graag ook deze vermelden.
 
Mijn ouders hebben een Audi (80) Cabriolet sinds 2000, daar is kort na aanschaf een nieuwe kap op gekomen. Vanaf die tijd heeft de auto gewoon buiten gestaan tot 2008, daarna binnen.

De kap borstelen we af bij elke keer open doen en extra goed als de hardtop erop komt. De kap is tot vandaag de dag in nieuwstaat. En zeker niet door de wasstraat.

Auto werd toen die buiten stond wel iedere 3-4 weken met de hand gewassen door mij, wellicht heeft dat er iets mee te maken.
 
Ok. Ze zal vaak moeten wassen. In haar buurt wordt een wijk gesloopt en zullen nieuwe woningen gebouwd worden, dus zal stoffig worden....
 
Terug
Bovenaan