Het grote Autoweek poetstopic!

Beste forumleden,

Ik heb i.v.m. gezinsuitbreiding een ruimere nieuwe auto gekocht (van B naar C segment).
Nu heb ik mijn vorige auto een Skoda Fabia (kleur zwart metallic) slecht behandeld: weinig wassen en anders gewoon door de wasstraat.

Doordat ik de Fabia ging inruilen zag ik eigenlijk hoe slecht de lak was: dof en vol swirls (ja die term was mij nieuw).
Gelukkig heb ik nog een redelijk prijs kunnen krijgen.

Nu wil ik de komende auto (wit metallic) beter gaan behandelen. :)
Hierover heb ik 2 vragen:

1. Je ziet het wel eens staan bij de dealer/garage een reclamefoldertje voor een behandeling van je autolak.
Is het aan te raden een nieuwe auto te behandelen met iets soortgelijks, en zo ja welk product en uit te besteden aan een bedrijf of iemand met een hobby? Ik woon in omgeving Arnhem.
Ps. de auto was ''nieuw op voorraad'' dus de lak is al 3 maanden oud - voor het geval dit wat uitmaakt.

2. De auto wassen en lak beschermen.
Helaas woon ik in dit geval niet handig want de parkeerplaats staat een stukje verder, de tuinslang kan er niet bij. Toch heb ik hier gelezen dat de 2 emmer methode de beste is. Wel is er een wasbox in de buurt. Hoe kan ik het wassen praktisch en goed aanpakken?
Na het wassen nog tips?

Oeps het zijn iets meer vragen geworden dan 2!
Bedankt!!

Groet Frodo

Het heeft zeker zin om de lak van je auto te beschermen. Als je in je vraag doelt op een behandeling a la Waxoyl of Protech, dan zou ik je dit niet aanraden. Niet dat het slechte produkten zijn, maar wel veel te duur. Het zijn beide redelijke sealants (kunstmatige wax) met een redelijke standtijd (tijd die de lak beschermd is). Voor dat geld zijn er veel betere produkten op de markt. Wil je de absoluut beste bescherming, dan zou ik kiezen voor een keramische coating zoals bv Gyon Prime, of MOHS. Die heeft een standtijd van anderhalf a twee jaar.

Wil je een stapje minder kies dan voor een goede sealant, zoals PoorBoys EX-P of een goede carnaubax waX, zoals Collinite 915, of Dodo supernatural 2.0.

Als je het niet zelf wilt doen, maar wilt uitbesteden kijk dan wel goed uit bij wie je het doet. Er zijn plenty "Snelle Jelle" poetsbedrijven die in een halve dag (in mijn ogen) prutswerk leveren. Er zijn ook gelukkig goede bedrijven. Een indicatie kan zijn hoe lang men er over denkt te doen. Een goede exterieur detail moet je toch zeker een uur of tien a vijftien minimaal voor uit trekken. Ik zou zelf kiezen voor een detailer die het voor de hobby doet. Waarom? Hij of zij hoeft er niet aan te verdienen en vind het leuk om het beste resultaat te halen. Daardoor kan hij of zij er (veel) meer tijd in steken, wat het resultaat ten goede komt. Zoals gezegd zijn er ook best goede bedrijven, maar die opereren wel, prijstechnisch, aan de bovenkant van de markt, maar daar is het resultaat dan ook naar.

Om je auto goed te wassen in de wasbox is het van belang dat je de daar aanwezige borstels mooi laat voor wat ze zijn. (Met een beetje pech heeft jouw voorganger net een offroad trip gemaakt met zijn G-Klasse en net even met de borstels alle ongerechtigheid verwijderd.)

Ik kan je aanraden twee Gritt Guard emmers met gammaseal (waterdichte deksel) aan te schaffen. Deze kun je thuis al vullen met water en een goede milde shampoo, om vervolgens je auto in de wasbox te wassen.

Vervolgens de auto afspuiten met de hogedruk in de wasbox, wassen met je meegebrachte sop, afspoelen met (bijv voorkeur) langzaamstromend water, of als het niet anders kan de hoge druk. En daarna drogen met een goede droogdoek, zoaals bv de Monello droogdoek. Een goede "how to"is hier te vinden: https://forum.carclean.nl/forum/handleidingen-tutorials-reviews-en-tests/handleidingen-en-tutorials/288-howto-dibbuz-carwash-wax of op https://autodetailing.nl/forum/showthread.php?3842-HOW-TO-Volledig-5-stappenplan
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mocht je nog meer info willen, stuur maar even een PM

Wow super bedankt voor je uitgebreide reactie Thunderbird.

A.s. vrijdag kan ik de auto ophalen!

Bij de dealer was ook een optie voor een ''Waxoyl of Protech'' behandeling, deze heb ik dan ook niet gekozen.
De lak zal dus bij oplevering verder onbehandeld zijn.

Ik laat de sealants dus nog even links liggen. Ik wil eigenlijk een systeem waarmee ik naast het wassen de lak een redelijke bescherming/glans kan bieden. Is er geen wonder product welke ik na het wassen kan opbrengen in de was box (snel maar effectief). :)
Dit ivm wellicht andere wachtende klanten voor de wasbox.

Terug naar het stukje wassen:
Ik lees veel over een foam dat men over de auto spuit voordat er gewassen gaat worden met de 2 emmer methode.
Dit is voor mij niet mogelijk ik de wasbox, hiermee ga ik dan toch krassen krijgen? Is er een alternatief?

Als ik het goed begrijp ziet mijn wasbox methode er zo uit:
(correct me if I'm wrong of onvolledig):

-vieze auto inrijden
-auto inschuimen (zie edit hieronder)
-velgenreiniger op velg -> evt. borstelen
-velgen hd afspuiten
-auto hd afspuiten
-auto wassen met 2 emmer methode
-afspoelen
(drogen met doek indien noodzakelijk voor volgende stap)
-finishing touch met een of ander wondermiddel :p
(drogen met doek indien nodig)
-schone auto uitrijden

Groet Frodo

EDIT: heb een product gevonden waarmee ik toch zelf kan schuimen.
Thuis vullen en meenemen naar de wasstraat.
https://www.youtube.com/watch?v=JF6qFREwXRg

Echte wondermiddelen zijn er helaas niet:) Maar ik zou de lak zeker wel beschermen!

Als je er niet al te veel tijd in wilt steken, danwel niet te lang in de wasbox wilt staan na het wassen de auto kleien met een zachte klei (bv Mothers of Meguiars) en een niet te dure goede wax aanbrengen, zoals de Collinite 845. Dit hoef je (met deze was) maar eens in de 4 tot 6 maanden te doen en dan heb je ook geen wondermiddel nodig na het wassen.

Als je daar geen zin in tijd voor hebt, zou ik in jouw geval je auto door een enthousiaste detailer in de was of sealant laten zetten. Of nog beter in een keramische coating. Is wel duurder, maar dan heb je er minstens anderhalf jaar geen omkijken meer naar en kun je volstaan met alleen wassen.

Ik was ook in een wasbox en daar wordt het niet altijd gewaardeerd als je lang bezig bent, er staat ook dat het niet is toegestaan om in weekend met emmers te werken. Daarom spuit ik in de wasbox alleen de auto af met hogedruk, zet hem dan op een parkeerplaats naast de box neer en was hem daar. Dan zet ik hem weer in de box om met gedemineraliseerd water de auto af te spoelen. En dan de droogdoek er over. Thuis in de garage kan ik dan verder met het reinigen van de ruiten en het aanbrengen van wax etc. En het water voor in de emmers: ik heb bij een buitensportzaak een opvouwbare jerrycan van 20 liter à 15 euro gekocht, die vul ik thuis en dan kan ik ter plaatse de emmers vullen en sop maken (y)

En weer een verslagje van een detail.

Van 18 tot en met 20 mei 2015 een full detail uitgevoerd van een Volvo V60 D6. De Volvo was ± 4 maanden oud en had een kilometerstand van 9500km. De kleur was saffierzwart. De lak had twee kleine lakdefecten, te weten krassen van de kat van de eigenaar en een ingebeten vogelpoepvlek.

De eigenaar wilde graag de beste bescherming die er op dit moment op de markt is en die een lange standtijd heeft. Daarom is er gekozen voor het aanbrengen van de Gyeon MOHS keramische coating.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:

Interieur:
- Stofzuigen
- Afnemen met een klamvochtige Monello Pico Nero doek
- Leer gereinigd met Gliptone mild cleaner
- Leer gevoed met Gliptone Conditioner

Exterieur:
- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Velgen gereinigdmet PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger
- Velgen en lak behandeld met Monello Non Ferro vliegroestverwijderaar
- Lak ontdaan van teerspetters en hars middels Valet Pro Glue and Tarremover
- Vliegenlijken verwijderd met PoorBoys Bugsquash
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Lak en velgen gekleid met Poorboys klei en PoorBoys Claylube
- Trims afgeplakt met tape
- Testspot gemaakt en uiteindelijk uitgekomen op:
- Flex 14-2 150 rotary: Monello Mezzo op Monello oranje light cutting CCS pad en Monello witte polishing CCS pad
- DAP900 dual action: Monello Finale op lichtgroene light polishingpad en zwarte finishing CCS pad
- Lak ontdaan van polijstresten en oliën middels Gyeon Prep (2x)
- Lak voorzien van twee lagen Gyeon MOHS keramische coating (tussenliggende tijd één uur, droogtijd 24 uur)
- Lak nabehandeld met Gyeon Cure spray sealant
- Velgen gepolijst met Monello Finale op zwarte cone
- Uitlaat sierstukken gereinigd met Auto Finesse Metal Polish
- Motorruimte zag er uit als nieuw, dus alleen even ontdaan van los vuil en afgenomen met een microvezeldoek
- Spatlappen voorzien van Auto Finesse revive. Overige trims waren nieuw
- Velgen ontvet met Gyeon Prep en daarna voorzien van Gyeon MOHS (droogtijd 24 uur)
- Banden voorzien van Meguiars Endurance High Gloss Tiye gel

Het resultaat:

De V60 bij aankomst:

V60 in de foam:

Het interieur voor behandeling;

En na flink stofzuigen:

Toch al twee lakdefecten, vogelpoep en de kat van de eigenaar:

Er toch weer redelijk goed uitgekregen:

En nog een mooie reflectie:

De uitlaat sierstukken ook weer netjes:

Het eindresultaat rondom:

Lakdefecten er redelijk uitgekregen, schijft ie dan. :)

Ongelofelijk, hoe heb je strontvlek weer weggekregen? Ik heb er ook een op de kap van mijn V40. Gewoon mijn DAP 900 er op?

Vogelpoep is altijd erg lastig. Deze waren gelukkig erg oppervlakkig en gingen er weer helemaal uit. Inderdaad gewoon door te polijsten.

Houdt bij het polijsten wel je lakdikte in de gaten, om te voorkomen dat je door de lak gaat. Vogelpoep kan soms zover ingevreten zijn dat het door je (blanke) lak heen is. Stop wel op het juiste moment.

Super resultaat weer Thunderbird (y)

Heb onlangs ook de motorkap van mijn wagen eens goed onderhanden genomen met de DAP900.
Uiteraard eerst gewassen/kleien/ poets residu ontdaan met fastglass van autoglym werkt wonderwel goed.
3 hits gele pad veloce
2 hits groene pad Mezzo
na behandeld zwarte pad finale

Laagje collinite 476s als bescherming.

En zo staat hij er dan bij na een buitje regen, zo lekker vind ik dat altijd :)

Mooie glans en goede beading!

Afgelopen dagen heb ik de Mazda gepolijst. Eerst met mijn eigen DAP500 begonnen en daarna afgemaakt met de 900 van de overbuurman. Werkt een stuk sneller. Met Mezzo op oranje redelijk wat verbetering maar zeker geen 100%. Alleen moet je met parelmoer wit wel heel erg je best doen om swirls en krasjes te zien. Wat dat betreft een makkelijke kleur. Lak glanst weer een stuk dieper dus ik ben er nog niet uit of ik binnenkort nog een keer aan de gang ga om de resterende defecten aan te pakken. Staat nu in de Collinite 845 dus weer goed beschermd.

Thx Kristian (y)

Ja de 900 is een stuk krachtiger/werkt veel sneller idd.
Oranje op Mezzo is een vrij milde aanpak nog, krijg ik op mijn wagen amper correctie mee.

Trouwens zeer goede keus van je die collinite 845(y)

In de periode 25 mei tot en met 29 mei was dit juweeltje op bezoek voor een exterieur detail. Het betrof een Jaguar XJ8 Sovereign met een kilometerstand van 209000km.

De eigenaar had deze prachtige auto vorig jaar gekocht en zorgt er uitmuntend voor. Het interieur was blinkend schoon en zelfs onder de motorkap zag het er uit alsof deze auto gisteren van de band was gerold. De lak van deze auto werd door de eigenaar ook goed onderhouden, maar hij miste diepte en glans in de lak. Bij nadere inspectie bleek dit niet zo verwonderlijk te zijn omdat bij de afleverbeurt het poetsen door een incapabele poetser was uitgevoerd en de auto bij de vorige eigenaar regelmatig de wasstraat had gezien. De hele auto zat onder de hologrammen, veroorzaakt door de slechte poetsbeurt voor aflevering en had nog behoorlijk veel swirls als gevolg van de wasstraat. Verder was de lak eigenlijk in zeer goede staat. De auto staat normaliter eigenlijk altijd binnen en wordt (regelmatig) hobbymatig gebruikt. Het verzoek van de eigenaar was dan ook om zoveel mogelijk glans te creëren met zoveel mogelijk diepte in de kleur.

Aangezien aan het interieur en de motorruimte geen eer was te behalen omdat dat al in uitmuntende staat was alleen een exterieur detail uitgevoerd.

De uitgevoerde detail bestaat uit de volgende werkzaamheden:

- De auto gefoamd met Monello foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampoo
- Velgen gereinigd (voor zover nodig, want die waren al erg schoon) met Valet Pro Bilberrys velgenreiniger
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Vliegroest verwijderd van lak en velgen middels Monello Non Ferro
- Teer en asfaltvlekken verwijderd van de onderzijde portieren met Valet Pro Citrus Tar and Glueremover
- Vliegen verwijderd met PoorBoys Bugsquash
- Auto nogmaal gewassen
- Lak gekleid met Monello Dolce Verde klei en PoorBoys Clay Lube
- Testspot gemaakt. Aangezien erbij de afleverbeurt al met behoorlijk grof geschut tekeer was gegaan op de lak was het niet duidelijk hoeveel lak er al was verwijderd. Verder beschikt de XJ over diverse rondingen en scherpe vouwen in de carrosserie en bovendien is deze carrosserie ook nog eens geheel van aluminium. Vanuit veiligheidsoverwegingen is er dan ook voor gekozen om de rotary in de kast te laten liggen en alles met de DAP900 te polijsten. De lak bleek van een medium harde soort te zijn. Niet zo hard als VAG, Mercedes en Volvo lakken, maar er moest toch nog op de DAP naar een behoorlijk zware combinatie worden gegrepen om de juiste correctie te halen. Daarna is er voor gekozen om in de kleinst mogelijke stapjes af te bouwen om zoveel mogelijk glans te creëren. Uiteindelijk zijn er dan de volgende stappen uitgevoerd: Monello Veloce op paarse wollenpad (alleen motorkap, dak en achterklep), Monello Veloce op Monello gele cuttingpad, Monello Veloce op oranje light cutting pad, Monello Mezzo op oranje light cuttingpad, Monello Mezzo op witte CCS polishingpad, Monello Finale op lichtgroene CCS lightpolishingpad,, Monello Finale op zwarte finishingpad.
- Lak ontvet met Gyeon Prep
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Lakbescherming aangebracht middels 2 lagen Dodo Supernatural 2.0 wax (In dit geval is een mooie diepe glans belangrijker dan lange standtijd. Deze wax geeft een mooie diepe glans. Daarom voor deze wax gekozen in plaats van de Collinite 915)
- Velgen gekleid met Monello Dolce Verde klei en PoorBoys Clay Lube
- Velgen gepolijst met Monello Finale op zwarte cone
- Velgen beschermd met 2 lagen PoorBoys Wheelsealant
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tiregel
- Trims (voor zover aanwezig) en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
- Uitlaatsierstukken gereinigd met Auto Finesse Metal Polish
- Chroom gereinigd met Auto Finesse Metal Polish en PoorBoys Professional Polish

En beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarom nu het beeld verslag:

De jaguar bij aankomst (Op het eerste gezicht zag dat er niet slecht uit):

Ondanks dat de auto redelijk schoon was, toch eerst even gefoamd:

Op voorhand nog even de vrees dat de garage misschien te klein zou zijn, maar die vrees was ongegrond. het paste ruim:

Bij het kleien kwam er ondanks de intensieve wasbeurt toch nog wel behoorlijk vervuiling van de lak:

Voor de start van het polijsten waar nodig afgeplakt:

Na de één na laatste laatste polijst hit de tape, die niet op de trims zaten, verwijderd en daar was toch wel een duidelijk verschil te zien:

Helaas was bij de afleverbeurt "Snelle Jelle"aan het werk geweest, met als resultaat één en al hologrammen:

En zo kan het dus ook:

En omdat hij zo mooi spiegelt nog eentje:

En vanuit de verschillende hoeken was dit het eindresultaat:

En als bonus nog eentje van links voor:

Mooi hoor.(y)

Ik ben nu in de fase dat ik een fatsoenlijke was gebruik en eindelijk een microvezel doek aangeschaft heb.
Gebruikte altijd een oud t-shirt of zo om de was uit te poetsen maar de doek (van Monello) geeft een veel beter resultaat.

Geloofde eigenlijk niet in die doeken, maar ben nu volledig om.

Ik zie het woord al vallen microvezeldoek. Aanelkaar geschreven hoop ik toch dat ik grammatikaal juist zit.

Microvezeldoek is waar ik voor zweer bij het poetsen van mijn auto. Het liefste een wat oudere omdat ik dan geen strepen na het drogen krijg.
Een nieuwe microvezeldoek moet na mijn mening ingepoetst worden, althans de doeken die ik thuis in de la heb liggen. Merk, ik denk hara.

Ook fijn is dat ik zeeploos poets. Deels om het milieu, deels omdat ik frequent mijn auto schoonmaak circa om de twee/drie weken. De auto word niet heel vuil.

In de oude dagen heb ik met van allerlei poets/wax/shampoos gewerkt, en dat was toen voordat de eerste microvezeldoek mij ter hande kwam.
Sindsdien heb ik al die mooie wonder flesjes vaarwel gezegd. Sonax, Valma, Turtle, Inotec, shinewash, etc vaarwel. (Scheeld ook in de portemonee)

Het geheim van een stralend mooie auto = een fijne microvezeldoek of doeken en een auto die fabrieksaf een fatsoenlijke laklaag heeft opgespoten gekregen.

Vandaag heb ik mijn lichtmetalen velgen gepoets, emmer water met een scheutje hele gewone afwasmiddel.
Waarom dan nu afwasmiddel? Remstof zat wat aangekoekt + er legio speciale lichtmetalen velgen reinigers zijn die net zo goed werken als afwasmiddel maar wel 5 keer zoveel kosten omdat er een mooi labeltje opzit van een cool lichtmetalevelgenmerk. Het is commercie.

Tip voor interieur reinigen: ik gebruik van die cleaningdoeken en een plasticzak. Zo kan je in de winter waterloos reinigen.
Ok, milieu technisch niet het meest verfijnt door mij, ik zoek nu een oplossing dat ik het milieu vriendelijker kan doen. Ik denk aan de afgereinigde doeken te laten drogen en bij het oudpapier te doen. De cleaningdoeken zijn van papier.

In deze post leg ik uit hoe het zit met swirls en wasstraten.

De wasstraat moet je ver van uit de buurt blijven als je iemand bent die met de ogen op de lak gedrukt zit. Ok, de afspuitboxen hoef je niet te mijden, zoook de stofzuig automaten.

De wasstraat is de place to be als je je auto wil voorzien van swirls. Op ten duur word de autolak zo dof als het tafelkleedje van een gesloten fabriek.
Het gekke is, je betaald om je auto lak beschadigingen toe te brengen.
1. Heb je toch de fout gemaakt om je kammeraad door de wasstraat te halen?
- ga na hoedanig swirls in de lak zitten.
- dan moet je een juiste autowax voor je auto zoeken, en je auto poetsen zodat swirls minder worden.
- de volgende autowax beurt mag niet te snel na de volgende plaats vinden.
- met aan met verdwijnen de swirls.

Is het nou echt triest, dan kan een professioneel autopoets bedrijf wel zorgen dat je een herstelde auto terug krijgd.

Swirls zijn rondgedraaide microkrassen in de autolak.
De ene auto is er gevoeliger voor dan de ander, maar houd er rekening mee dat autolakken op waterbasis zijn en dat is het punt waarop de lak gevoelig is voor wasstraat gebruik.

Vorig jaar had Thunderbirdin een jaar lang rijden in een Skoda Citgo met een maximum van 15000 km gewonnen bij de M&S mode. Alleen de brandstof was voor eigen rekening. Aangezien zowel ik als Thunderbirdin allebei gemiddeld 35000 tot 45000 km per jaar rijden hebben we deze prijs aan mijn schoonzus gegeven.

Afgelopen week was het jaar voorbij en moest de Citigo terug naar de leasemaatschappij. Uiteraard ben ik aan mijn stand verplicht:) om de Citigo even weer helemaal netjes te maken. (Diverse mensen verklaarden mij voor gek, maar ik vind dat je ook een leaseauto netjes moet inleveren)

Commentaar van de inspecteur van de leasemaatschappij:"Tjonge, zo netjes heb ik er nog nooit eentje teruggekregen":cool:

De kilometerstand was op een paar kilometer na 14000km. De lak had wat swirls en her en der wat lichte beschadigingen.

Interieur:

Stofzuigen
- Interieur reinigen met PoorBoys APC 1:10
- Interieur voeden met PoorBoys Natural Look
- Ruiten reinigen met PoorBoys Glass Cleaner

Exterieur:

- Auto foamen met Monello Magico foam
- Velgen reinigen met Valet Pro Bilberry's velgenreiniger
- Auto wassen met Monello Lavare
- Velgen en lak ontdoen van vliegroest met Monello Non Ferro
- Hars en teer verwijderen met Valet Pro Glue and Tarremover
- Vliegen verwijderd met PoorBoys Bugsquash
- Trims en kunststof gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay lube
- Testspot gemaakt. De lak was uit de knijterharde VW-stal. Om alleen waskrasjes te corrigeren moest naar een behoorlijk zware combinatie worden gegrepen. Uiteindelijke de volgende stappen uitgevoerd:
Meguiars M105 op Monello wolpad, Monello gele cutting pad, Monello oranje light cutting pad (Dit alles op de Flex 14-2 150 rotar
Meguiars M205 op Monello witte (raffini) polishingpad (Flex 14-2 150 rotary), Monello lichtgroene light polishing pad en Monello zwarte finishing pad (DAP 900)
- Lak gereinigd met Gyeon Prep
- Lak gevoed met Mothers glaze
- Lak beschermd met twee lagen Collinie 915 Marque d'elegance
- Velgen gekleid met PoorBoys klei en Clay lube
- Velgen gepolijst met zwarte cone en Monello finale
- Velgen beschermd met PoorBoys Wheelsealant
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tire gel
- Trims, kunststofdelen en kunststof motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive

En het resultaat in beeld:

De Citigo bij aankomst:

De Citigo in de foam:

De dorpel bij aanvang:

Dorpel schoon:

Motorruimte vooraf:

Motorruimte na behandeling:

Interieur voor het stofzuigen:

En na:

Velg voor reiniging:

Velg na:

Rechtsachter een kras:

Er niet helemaal uit gekregen, maar wel wat minder zichtbaar:

Het resultaat rondom:

In de periode van zondag 14 juni tot en met woensdag 17 juni is de Seat Leon FR van mede-forummer Frod81 voorzien van een Gyeon MOHS keramische coating.

De kleur is wit metallic.

Aangezien de auto pas een paar weken geleden was afgeleverd, hoefde er aan het interieur weinig te worden gedaan. Het interieur is uitgebreid gestofzuigde en waar nodig zijn de kunststof delen gereinigd met schoon water en een microvezeldoek.

Op het exterieur zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

De auto gefoamd met Monello foam
- Vliegroest verwijderd middels Monello Non Ferro. Ondanks dat het een nieuwe auto was, zat er behoorlijk wat vliegroest op de lak.
- Teer en hars verwijderd middels Valet Pro Glue and Tar remover
- Vliegen verwijderd met PoorBoys Bugsquash en PoorBoys insectendoek.
- Auto gewassen met Monello Lavare
- Op verzoek van de eigenaar FR-logo op de kofferklep verwijderd middels licht verwarmen met de föhn en flosdraad. De lijmresten zijn verwijderd met Valet Pro Glue and Tarremover.
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Lak licht gepolijst. De lak van deze Leon was in smetteloze staat. Daarom kon er worden volstaan met een lichte polijstbeurt. Om toch wat meer diepte in de kleur en meer glans te krijgen zijn uiteindelijk twee lichte polijsthits uitgevoerd. Met de DAP900 zijn de volgende hits gedaan: Meguiars M205 op Monello witte raffini light polishing pad en Meguiars M205 op Monello zwarte finishing pad. De reden om voor Meguiars te kiezen was, dat deze, op deze kleur, net iets meer glans gaf dan Monello Finale
- Lak ontdaan van oliën en vetten middels Gyeon Prep
- Bescherming is aangebracht middels twee lagen Gyeon MOHS
- Gyeon Cure aangebracht
- Velgen gekleid met PoorBoys klei en PoorBoys Clay Lube
- Velgen gepolijst met Monello Finale op zwarte finishing cone
- Velgen voorzien van twee lagen PoorBoys Wheelsealant
- Banden gevoed met Meguiars Endurance hogh Gloss Tyre gel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner en voorzien van RainX

De achterkant van de Leon bij aanvang inclusief FR-logo:

Leon in de foam:

Ook een nieuwe auto kan dus aardig onder de vliegroest zitten:

Velg vooraf:

Velg na:

​En het eindresultaat rondom:

Beste Sjeik El idtec ,

Sorry maar een beetje een wazig verhaal hoor o_O

Beste Thunderbird ,

Weer heerlijk bezig (y)

Ik heb nu toch een aantal vragen met betrekking tot het cleanen van mijn eigen auto.
Altijd ben ik redelijk laks geweest met het schoonhouden van mijn auto's (wasbox, wasstraat, regenbui, enz. enz) omdat de auto's die ik reed eigenlijk altijd wel barrels waren.
Maar nu heb ik eindelijk een auto waar ik al tijden van liep te dromen en waar ik echt gelukkig mee ben.
Nu is het probleem, dat de lak werkelijk compleet verweerd is en ik er zelfs een beetje een hard hoofd in heb of deze nog wel te redden zal zijn.

Nu komt mijn poetskennis niet verder dan een stofdoek met een pot groene commandant en Turtle Wax, dus ik mis waarschijnlijk een hele poetswereld die hier ongetwijfeld al oplossingen voor heeft verzonnen.
Of, en dat zou natuurlijk ook kunnen, is het verstandiger dit uit te besteden aangezien ik zelf ook nog over 0.0 poetskennis beschik.
Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat ik het zelf ook nooit leer, en dat is toch iets wat ik graag toch zou willen.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen in het hoe en wat met deze wagen:

Ja dit is een eigenschap van rode lak, met een cleaner, en daarna polichen, en dan met een Uv wax nabehandelen, zodat de zon niet weer gelijk vat krijgt op de lak, alleen denk ik dat een polijst machine uitkomst bied, alleen blijft dan de vraag over kan je het dan niet beter laten doen, dus even informeren, want ja machine poetsmiddelen etc, zit je toch gauw richting de 140,- euro.

140 euro is nog helemaal niets helaas als je dit goed wil aanpakken.
https://www.carclean.nl/product/Polishing_Power/DAP900_V3_Raffini_Starterskit_Power_Pack_102775
Dit is een leuke set om mee te beginnen.

https://forum.carclean.nl/
Hier kun je je helemaal inlezen als je zelf dit wil gaan doen.

Persoonlijk zou ik hem naar een poetser brengen, Thunderbird in dit topic is erg goed.
Deze verdiend wel heel erg veel aandacht om hem erbij te krijgen.
https://www.autoweek.nl/forum/profile.php?7,5643

Goede avond,

Wat kan ik doen tegen het (steeds) verweren van mijn stootstrips en sideskirts? Ik gebruik nu van Meguiars een spulletje wat de glans moet terug geven. Dat werkt voor even. Nu met dit mooie weer en de zon er vol op lijkt het uit te drogen(?) en word het weer grijs. Ik heb het dit keer dik ingesmeerd maar het lijkt met dit mooie weer steeds sneller grijs te worden.
Heeft iemand tips? Kan ik de strips bijvoorbeeld verven in (mat)zwart of is dat niet aan te raden?
Weet niet of het belangrijk is om merk en type erbij te melden maar bij deze: Opel Astra G uit 2002

vriendelijke groet,
Val

Beste Val,

Meeste producten liggen er maar wat op en geven wat show glans, er ook zijn producten die echt behandelen.
https://www.carclean.nl/product/Auto_Finesse/Revive_Trim_Dressing_250ml_RVT250_102143
https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Trim_Restorer_473ml_PB_TR16_100730

Wordt er miet meer gepoetst in dit forum? Zat het altijd met veel interesse en soms verbazing te lezen.

Zeker wel, ben altijd nog druk bezig :)

Onlangs mijn poets assortiment uitgebreid met een PAW 900.
Deze is weer een stukje krachtiger als mijn DAP 900.

De PAW 900 heeft een 22mm excentrische uitslag waar de DAP900 er 9 MM heeft.
Dus motorkap en dak kan ik nu veel sneller behandelen.
Voor de DAP 900 heb ik een kleine steunplaat op gezet zodat ik met de kleine pads nu moeilijke hoekjes veel beter kan bereiken.

Als gevolg van een buitengewoon vervelende ervaring heb ik het detailen inderdaad even op een laag pitje gezet.

@Bofkont: mooie machine. Ga je een hoop plezier van krijgen.

Thunderbird zei:
Als gevolg van een buitengewoon vervelende ervaring heb ik het detailen inderdaad even op een laag pitje gezet

Mooi materiaal gebruiken jullie. Ff wat anders dan waar ik 25 jaar geleden mee poetste.

@ Thunderbird, weet niet wat er is, hoop voor je dat het snel opgelost/over is.

Ach vervelend om te horen Thunderbird.

Thx Eerrikk, heb een hele kast vol poets artikelen :)
Voor elk deel van de auto heb ik wel iets voor.

Thunderbird zei:
Als gevolg van een buitengewoon vervelende ervaring heb ik het detailen inderdaad even op een laag pitje gezet.

Jammer.
Toch niet ergens vol door de lak heen gepoetst he ;)

Feit dat je die citigo een poetsbeurt gaf voor het inleveren is alleen maar goed. Tegenwoordig word er door leasemaatschappijen steeds critischer naar een auto gekeken die word ingeleverd. als er defecten of gebreken worden geconstateerd (o.a. zoiets als dat krasje) dan mag je daarvoor gaan bijlappen. (ookal doen ze uiteindelijk niks ermee, en verdienen ze er vooral flink op)
Lever je een netjes gepoetste auto, word er minder strict naar de auto gekeken.
Zijn zelfs poetsbedrijven die daarop inspelen, aangezien het echt een flink verschil kan uitmaken.

Nee, niet door de lak gegaan.

Wel een schadepost van minimaal €300 en 50 uur werk voor niets.

Klant wilde een keramische coating op zijn auto met daaroverheen nog een booster keramische coating. Auto had wat was krassen volgens de klant. De auto bleek bij aankomst een swirl walhalla te zijn. Daarnaast nog nooit zo'n harde lak gezien. Uiteindelijk meerdere hits (in totaal ± 20) hits met heavy wol, light wol, gele en oranje pads van monello uitgevoerd met Veloce, daarna met meerdere hits af gebouwd met groene polishing pad van monello en mezzo en gefinishd met lichtgroene pad en zwarte monello pad en finale. Daarna goed ontvet en drie lagen keramische coating aangebracht en daarna nog de booster keramische coating er over heen gezet. Toen was het resultaat erg goed.

De klant wilde hierover nog een spray wax wat ik heb afgeraden omdat mijn ervaring is dat dit erg afbreuk doet aan de coating. De klant wilde dit echter er op hebben en (stom stom stom) heb ik hier gehoor aangegeven. Ik heb toen te veel produkt gebruikt met als gevolg een vettige waas over de coating.

En tijdens de week die ik hier aan heb besteed per ongeluk een gaatje gemaakt in de alcantara bekleding. Reparatie hiervan kost ± €150 bij een goede autostoffeerder. Een nieuwe zitting kost €700,- Hier heb ik de klant direct van op de hoogte gesteld en voorgesteld dat als ik het zelf moet betalen dat ik dat uiteraard doe, aangezien ik de schade ook heb veroorzaakt. Ik zou dan wel graag eerst willen dat er gekeken wordt of de stoffeerder dit naar wens kan doen. Scheelt toch €550. En helaas had de verzekering in de kleine lettertjes een clausule gevonden om niet te hoeven uit te betalen.

Bij het afhalen was de klant zeer teleur gesteld (wat ik zeer goed begrijp). We hebben toen afgesproken dat de klant de auto wel zou meenemen en na een week als de coating was uitgehard de auto zou wassen en dan zou kijken of het resultaat wel naar tevredenheid was. (Dit omdat, na overleg met mijn leverancier, de verwachting was dat het overtollig produkt spraywax dan weg zou zijn en de coating er prima bij zou staan). Als hij dan wel tevreden zou zijn, zou hij het afgesproken bedrag naar mij over maken. Indien dit niet het geval zou zijn zou ik de coating verwijderen en opnieuw aanbrengen.

Afgesproken dat de klant na een week contact met mij zou opnemen. Na anderhalve week had ik nog niks gehoord en heb meerdere keren contact gezocht, maar helaas geen contact gekregen. Ook aangegeven dat ik nog twee weken had voor ik met vakantie ging en graag dit naar tevredenheid wilde oplossen.

Na twee maanden (toen ik inmiddels al zes weken zelf met vakantie was) een appje gehad dat hij geen contact kon krijgen. Daarna heb ik nog twee keer geprobeerd contact te krijgen, maar helaas niet gelukt.

Uiteindelijk het maar op gegeven en de kosten a €300 aan gebruikte materialen maar voor mijn rekening genomen en geaccepteerd dat ik 50 uur voor niets heb gewerkt.

Daarna bij nagenoeg alle verzekeringsmaatschappijen geprobeerd mijn schade risico te verzekeren. Dit blijkt niet mogelijk. Ik doet het detailen uit hobby en vraag er niet de hoofdprijs voor. Een particuliere WA verzekering keert niet uit omdat ze het zien als betaalde nevenarbeid. Een zakelijke verzekering kan ik niet afsluiten omdat ik geen KvK nummer heb en dus ook niet ben aangesloten bij de Focwa en/of Bovag. En dat is een voorwaarde bij alle verzekeringsmaatschappijen.

Omdat ik dit allemaal als zeer vervelend heb ervaren en omdat het risico op schade niet valt te verzekeren, het detailen voorlopig maar even op een laag pitje gezet

Thunderbird zei:
Omdat ik dit allemaal als zeer vervelend heb ervaren en omdat het risico op schade niet valt te verzekeren, het detailen voorlopig maar even op een laag pitje gezet

Auw,

Ik kan het me goed indenken dat je er ff geen zin meer in hebt op zo'n manier.

Wellicht een idee om hiervoor dingen schriftelijk af te spreken met klanten. Ookal heb je geen kvk. Je kunt jezelf indekken. Als mensen speciale wensen hebben (zoals die keramische coating) zou je bijvoorbeeld kunnen vastleggen dat de materiaalkosten vooraf betaald worden. Je zou dit sowieso kunnen doen. Net zoals risico's met resultaat wat een klant erbij wilt -> eerst afrekenen, daarna de risico-laag pas eroverheen. Risico moet in zo'n geval voor de klant zijn. Op de coulance die jij geeft met betrekking tot opnieuw aanbrengen bij geen goed resultaat na dan.

Wellicht is het een idee om er een part-time bedrijfje van te maken?
Zijn genoeg poetsbedrijfjes die geen bovag o.i.d. hebben en het bedrijfsrisico wel verzekerd kunnen krijgen.

btw: ik zou mijn auto wel aan jou toevertrouwen en gewoon vooraf betalen, want wat ik hier voorbij heb zien komen is zeer netjes, naar mijn mening :)

Een KvK nummer is zo geregeld. Dit houdt voor jou wel in dat je een boekhouding moet gaan bijhouden en belasting moet gaan afdragen. Je kan dan wel je poetsmaterialen zakelijk gaan aanschaffen en de btw terugvragen.
Reken het eens op je gemak uit wat voor jou de beste oplossing is. Betrek zo'n "garantie" gevalletje ook in je berekeningen.

Lid worden van brancheorganisaties ben je niet verplicht en zegt ook niets over de kwaliteit van je werk.

Wel klote dat dit je gebeurd is, deze bron van mond op mond reclame is wel opgedroogd.....

Aangezien het wel erg zonde zou zijn om door één vervelende ervaring een hobby de nek om te draaien toch gehoor gegeven aan het verzoek van een kennis van mij om zijn auto een full detail te geven. Hij krijgt een lease-auto en gaat zijn privé auto dan ook in de verkoop doen en heeft mij gevraagd om voor de verkoop een full detail uit te voeren. Het betreft een VW Tiguan 1.4 TSI uit 2008 in zwart metallic en ± 178000 km op de teller. Aangezien de auto toch wel aardig wat RDS had op voorhand de risico's grondig besproken en in overleg met hem er voor gekozen geen hele grote risico's te nemen en het niet bereiken van 100% correctie voor lief te nemen

De auto stond inmiddels op de wintervelgen en banden. De zomerbanden werden ook meegeleverd om ook even weer fris gemaakt te worden.

Het exterieur van de Tiguan was redelijk verweerd en was ruim voorzien van swirls en had op diverse plaatsen wat RDS (Random Deep Scratches).

Een uitgebreide detail was wel gewenst. Het interieur daarentegen was eigenlijk zeer netjes.

De volgende werkzaamheden zijn tijdens deze full detail uitgevoerd:

Exterieur:

- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak ontdaan van vliegroest middels Monello Non Ferro
- Lak ontdaan van hars en teervlekken middels Gyeon Tar
- Vliegenkerkhof verwijderd met PoorBoys Bug squash
- Motorruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Wieilkasten en trims gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Velgen gereinigd met Monello Non Ferro
- Auto opnieuw gewassen met Monello Lavare
- Lak en velgen gekleid met Monello Dolce Verde klei en PoorBoys Clay Lube
- Testspot gemaakt. En zoals was te verwachten was deze Tiguan voorzien van een knetterharde VW lak. Uiteindelijk ongeveer 85% correctie kunnen halen. De volgende stappen zijn uitgevoerd: twee hits met Flexipad cupped twisted woolpad , 2 hits met Scholl Medium compounding wol pad , 1 hit met Monello gele Raffini cutting pad en 1 hit met Monello oranje Raffini light cuttingpad. Dit alles met Monello Veloce. Vervolgd met Monello raffini groene heavy polishing pad en Monello witte Raffini polishingpad en Monello Mezo. Gefinisht met Monello lichtgroene CCS light polishing pad en Monello zwarte CCS finishing pad en Monello finale.
- Lak - ontdaan van olien en polijstresidu met Gyeon Prep
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Twee lagen Collinte 915 Marque d'elegence carnauba wax aangebracht
- Trims, wielkasten en kunststofdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Finale
- Banden gevoed met Meguiars Endurence High Gloss Tire Gel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
- Chroomstrips gereinigd met PoorBoys Porfessional Polish
- Uitlaateindstuk gereinigd met staalwol grade 0000 en Auto Finesse Metal Polish

Intererieur:

- Interieur gestofzuigd
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:15
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look

Full detail in beeld:

Vooraf:

Interieur vooraf:

Interieur na reiniging:

Zomervelgen weer netjes gemaakt aan de binnen- en buitenkant (geen dressing aangebracht aangezien de banden weer in de kofferbak moesten):

Tiguan in de foam:

De lak was bij aanvang behoorlijk gehavend:

Ongeveer 85% correctie kunnen halen:

In de zon een mooie spiegeling;

De motorruimte vooraf:

En na reiniging:

En een rondje rondom:

En na een aantal keren de garage in en uit gereden te hebben en het interieurlampje te hebben laten branden tijdens het reinigen van het interieur, moest kleinzoon even bij opa aan het infuus. :)

Ah goed om te horen dat je boel toch weer hebt opgepakt, echt zuur van je mindere ervaring.

Wederom weer topwerk met de Tiguan, zeer strak.
Idd veel RDS, pffff, uit ervaring weet ik dat die VW lak echt knetterhard is, laatst een golf 6 GTI gedaan.

Trouwens wat een spuuglelijke velgen onder die tiguan, smaak nog kraak ;)

Van 2 tot en met 4 november een Renault Clio op bezoek gehad voor een full detail. Het bouwjaar van de Clio was 2007 en de Clio had een kilometerstand van ± 100000 km op de teller.

De lak was in erbarmelijke staat. Als gevolg van veelvuldig autowasstraat gebruik was het één groot swirlfestijn. Verder zat de hele auto onder zeker 20 diepe lange krassen, waarvan de meest waren veroorzaakt door de zoon van de eigenaar die aan beide kanten regelmatig een keer met het stuur van het fietsje langs de auto was geschampt. En de lak was in ruime mate voorzien van vlekken die waren ontstaan door zonnebrandcreme

Ook het interieur kon wel een flinke stofzuigbeurt gebruiken.

Exterieur:

- De auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Pre wash met PoorBoys Bugsqaush
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Hars en teervlekken verwijderd met Gyeon Tar
- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse en Monello Non Ferro
- Trims, wielkasten, naden, kieren, motorruimte en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Diepe krassen opgevuld met 6 lagen (op kleur gemaakte) lak
- Overtollige lak gewetsand met gritt 1500,2000 en 2500
- Testspot gemaakt. Ondanks het feit dat de Renaultlak redelijk goed was te corrigeren, was de lak in een dermate slechte staat dat er uiteindelijk nog naar een best zware combinatie moest worden gegrepen om een goede correctie te behalen. Vanwege de vele lakdefecten geen 100% correctie kunnen behalen, maar iets van 85 a 90 %. Na het polijsten bleek in de zwarte lak een een mooie rood/bruine gloed te zittten. Uiteindelijk uitgekomen op de volgende hits: Flex 14-2 150 rotary: Monello Veloce op Monello paarse wol pad, gele raffini heavy cutting pad en Monello Oranje light cutting pad, Monello Mezzo op Monello raffini groene heavy polishing pad, Monello witte raffini polisihing pad. gefinished met DAP 900: Monello Finale op Monello raffini witte polishing pad en Monello zwarte CCS finishingpad
- Lak gevoed (en lichte overgebleven krasjes gemaskeerd) met PoorBoys Black Hole
- Lak beschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P
- Trims en kunststof delen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Ruiten gereinigd met PoorBoys glass cleaner

Interieur:

- Uitgebreid gestofzuigd
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys APC 1:15
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner

Renault Clio bij aanvang:

Clio in de foam:

Het interieur vooraf:

Interieur schoon:

Hier komt de autowasstraat niet:

Ik wel:

De auto had meerdere diepe krassen. Hieronder de ergste. Daarnaast nog meerder diepe krassen
Linkerdeur vooraf:

Linkerdeur na:

Spatbord linksachter vooraf:

Spatscherm na:

Rechterdeur vooraf:

Reachterdeur na:

Ruime zonnebrandvlekken over de hele auto:

En verwijderd:

Het resultaat van regelmatig wasstraat bezoek (Nog iemand behoefte om een betoog te houden dat krasstraten best veilig zijn voor de lak? :):

Na het polijsten:

Spiegeltje spiegeltje aan de wand....:

En het eindresultaat rondom:

Afgelopen weekend de Corsa van Thunderbirdin voorzien van een Gyeon MOHS coating. Dee Corsa is 4 jaar oud en heeft een kilometerstand van ruim 140000km.

Aangezien de Corsa altijd keurig met twee emmers wordt gewassen was de lak in prima staat.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd.

- Gefoamd met Monello foam
- Gewassen met Monello Lavare
- Vliegroest verwijderd met Monello Non Ferro
- Hars verwijderd met Gyeon Tar
- Gewassen met Monello Lavare
- Rondje met de DAP 900 en Monello Finale op Monello witte raffini pad
- Rondje met de Dap 900 en Monello Finale op Monello zwarte CCS pad
- Ontvet met Gyeon Prep
- Twee lagen Gyeon MOHS aangebracht
- Dag later een rondje Gyeon Cure
- Banden voorzien van Meguiars bandengel
- Velgen gekleid en voorzien van twee lagen PoorBoys Wheelsealant
- Interieur gestofzuigde en kunststof voorzien van PoorBoys Natural Look

Hallo allemaal,

Heb een nieuwe BMW X6 (Azuritschwarz) in bestelling staan die in het voorjaar wordt geleverd en ik zit erover na te denken om deze te voorzien van een Modesta glascoating.

Zijn er ervaringen met dit product en heb hierover de volgende vragen:
1) Hoelang biedt dit bescherming voor de lak (15-18.000 km per jaar)
2) ´Breekt´ deze coating niet
3) Gaat de behandeling geen onnatuurlijk glossy resultaat geven.

Hoor graag even, want het is niet echt goedkoop om bij trial en error vast te stellen.

Forummer Ketellapper heeft een glascoating aangebracht op zijn A6: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5517595

Op zich is een keramische coating een prima bescherming voor je lak. Het voordeel van een keramische coating ten opzichte van een carnaubax wax (natuurlijke wax) en een sealant (synthetische wax) is met name de standtijd (tijd dat de lak beschermd is). Daarnaast verhogen sommige coatings ook de hardheid van de lak, waardoor er minder snel swirls (microkrasjes als gevolg van onder andere wassen) ontstaan.

Er zijn diverse fabrikanten die keramische of glascoatings aanbieden. Naast Modesta zijn er bijvoorbeeld ook nog CarPro, Gyeon en Nanolex die goede keramische coatings in verschillende prijsklasses hebben. elk produkt heeft zo zijn eigen eigenschappen. De een beschermt wat beter, de ander geeft wat meer glans, de een heeft een langere standtijd dan de ander, enz. Eigenlijk zijn alle vier bovenstaande merken een prima manier om je nieuwe X6 goed te beschermen.

En enige antwoord op je vragen:

1) Hoelang biedt dit bescherming voor de lak (15-18.000 km per jaar)

Hoe lang de standtijd van een beschermlaag is, hangt heel erg af van het gebruik en hoe de auto wordt behandelt. Bij elke vormen van bescherming geldt dat regelmatig wassen op de juiste manier enorme invloed heeft op de standtijd. Was je de auto regelmatig op de juiste wijze met een milde shampo of ros je de auto door de krasstraat. in het laatste geval ben je zelfs met de beste coating er zeker van dat de coating binnen drie a vier wasbeurten volledig gestript is.

Een goede carnaubax wax haalt gemdideld een standtijd van 3 tot 4 maand. Een goede sealant haalt gemiddeld een standtijd van ongeveer 4 tot 8 maand. En een goede keramische coating mits goed aangebracht (De lak moet voor aanbrengen goed ontvet worden), heeft bij goed onderhoud gemiddeld een standtijd van 30000-60000km. Modesta beweert dat ze een standtijd tot wel 10 jaar halen. Hierbij heb ik wel grote twijfels. Het zou kunnen als je maar een paar honderd kilometer per jaar rijdt en de auto altijd binnen staat. Bij normaal gebruik en op de juiste manier wassen is mijn ervaring dat de betere coatings een gemiddelde standtijd hebben van± 2 jaar. Met 15000 tot 18000 km/jr is het denk ik reeel uit te gaan van een standtijd van 2 tot 3 jaar (Ik schat het liever wat lager in en dat het mee valt, dan dat er torenhoge verwachtingen zijn die niet waar gemaakt worden). Dan is de laag er nog niet helemaal af, maar dan is het beste er wel van af en is het raadzaam deze opnieuw aan te brengen. Het is uiteraard wel zaak de auto gedurende deze periode op de juiste manier te wassen.

2) ´Breekt´ deze coating niet

Deze coating is zo dun (± 1-3 micrometer) dat je hem met het blote niet ziet. De coating wordt vloeibaar aangebracht met een suede doekje op een speciale applicator. In de vloeibare coating zitten vluchtige oplosmiddelen die verdampen en uiteindelijk blijft de keramische coating achter op de lak. Hierbij is het van groot belang dat dit door de aanbrenger heel precies wordt gedaan en elk deel van de lak wordt meegenomen. Ik zet zellf eigenlijk altijd 2 a 3 lagen coating voor de optimale bescherming. Op de juiste manier aangebracht zal de coating niet breken. In de loop der tijd zal de coating wel slijten.

3) Gaat de behandeling geen onnatuurlijk glossy resultaat geven.

Een beschermingsmiddel, of het nu een wax, sealant of coating is, is eigenlijk de slagroom op de taart. Het echte resultaat van een detail (zeer goed uitgevoerde poetsbeurt) staat en valt met het voorwerk. Een mooie diepe glans wordt bereikt door op de juiste wijze de lak te polijsten. Daarna is het zaak het juiste produkt aan te brengen. Het ene produkt heeft een wat warmere diepere wetlook, terwijl het andere produkt een wat hardere glans geeft. Kortom, als het voorwerk op de juiste wijze wordt gedaan en de coating op de juiste wijze wordt aangebracht krijg je een mooie diepe glans op de auto en zie je in het volle zonlicht ook mooi de flakepops van de metallic lak. Het sleutelwoord voor een goed resultaat is precisie en tijd. De Leon die je hierboven ziet en die ik heb voorzien van een Gyeon MOHS coating heb ik bijvoorbeeld ruim 20 uur aan besteed om hem helemaal goed te krijgen. (En deze Leon was ook twee weken er voor nieuw afgeleverd)

Kortom, na dit lange geleuter :), mijn conclusie:

Ja het heeft zeker zin om een keramische coating aan te laten brengen. Je nieuwe auto is veel beter beschermd dan bij een standaard afleverpoetsbeurtje. Laat het wel doen door een bedrijf wat het met liefde doet en er de tijd voor neemt die nodig is om dit op de juiste manier te doen.

Dan heb je er daarna nog lange tijd (zoals gezegd schat ik in 2 a 3 jaar) heel veel plezier van.

In elk geval heel veel fijne kilometers in je nieuwe auto!

Terug
Bovenaan