Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Thunderbird zei:Lastig te zien op de foto wat voor vervuiling het is. Zit de vervuiling "in" de lak of ligt het er echt op?
Thunderbird zei:Als de eigenaresse toevallig in de buurt van Heerenveen of Groningen (kom ik elke week) woont of werkt wil ik er eventueel wel even naar kijken of het eenvoudig te verwijderen is. (Heb spullen genoeg.)
Durashift zei:Neuh, midden van ons land.
Thunderbird zei:-Hoe lang blijft het zitten?
Hangt er heel erg van af wat je wilt. Zie mijn relaas onder aan pagina 28 van dit topic. Ga ik niet nog een keer over tikken.![]()
tekst van pagina 28 zei:En enige antwoord op je vragen:
1) Hoelang biedt dit bescherming voor de lak (15-18.000 km per jaar)
Hoe lang de standtijd van een beschermlaag is, hangt heel erg af van het gebruik en hoe de auto wordt behandelt. Bij elke vormen van bescherming geldt dat regelmatig wassen op de juiste manier enorme invloed heeft op de standtijd. Was je de auto regelmatig op de juiste wijze met een milde shampo of ros je de auto door de krasstraat. in het laatste geval ben je zelfs met de beste coating er zeker van dat de coating binnen drie a vier wasbeurten volledig gestript is.
Een goede carnaubax wax haalt gemdideld een standtijd van 3 tot 4 maand. Een goede sealant haalt gemiddeld een standtijd van ongeveer 4 tot 8 maand. En een goede keramische coating mits goed aangebracht (De lak moet voor aanbrengen goed ontvet worden), heeft bij goed onderhoud gemiddeld een standtijd van 30000-60000km. Modesta beweert dat ze een standtijd tot wel 10 jaar halen. Hierbij heb ik wel grote twijfels. Het zou kunnen als je maar een paar honderd kilometer per jaar rijdt en de auto altijd binnen staat. Bij normaal gebruik en op de juiste manier wassen is mijn ervaring dat de betere coatings een gemiddelde standtijd hebben van± 2 jaar. Met 15000 tot 18000 km/jr is het denk ik reeel uit te gaan van een standtijd van 2 tot 3 jaar (Ik schat het liever wat lager in en dat het mee valt, dan dat er torenhoge verwachtingen zijn die niet waar gemaakt worden). Dan is de laag er nog niet helemaal af, maar dan is het beste er wel van af en is het raadzaam deze opnieuw aan te brengen. Het is uiteraard wel zaak de auto gedurende deze periode op de juiste manier te wassen.
2) ´Breekt´ deze coating niet
Deze coating is zo dun (± 1-3 micrometer) dat je hem met het blote niet ziet. De coating wordt vloeibaar aangebracht met een suede doekje op een speciale applicator. In de vloeibare coating zitten vluchtige oplosmiddelen die verdampen en uiteindelijk blijft de keramische coating achter op de lak. Hierbij is het van groot belang dat dit door de aanbrenger heel precies wordt gedaan en elk deel van de lak wordt meegenomen. Ik zet zellf eigenlijk altijd 2 a 3 lagen coating voor de optimale bescherming. Op de juiste manier aangebracht zal de coating niet breken. In de loop der tijd zal de coating wel slijten.
3) Gaat de behandeling geen onnatuurlijk glossy resultaat geven.
Een beschermingsmiddel, of het nu een wax, sealant of coating is, is eigenlijk de slagroom op de taart. Het echte resultaat van een detail (zeer goed uitgevoerde poetsbeurt) staat en valt met het voorwerk. Een mooie diepe glans wordt bereikt door op de juiste wijze de lak te polijsten. Daarna is het zaak het juiste produkt aan te brengen. Het ene produkt heeft een wat warmere diepere wetlook, terwijl het andere produkt een wat hardere glans geeft. Kortom, als het voorwerk op de juiste wijze wordt gedaan en de coating op de juiste wijze wordt aangebracht krijg je een mooie diepe glans op de auto en zie je in het volle zonlicht ook mooi de flakepops van de metallic lak. Het sleutelwoord voor een goed resultaat is precisie en tijd. De Leon die je hierboven ziet en die ik heb voorzien van een Gyeon MOHS coating heb ik bijvoorbeeld ruim 20 uur aan besteed om hem helemaal goed te krijgen. (En deze Leon was ook twee weken er voor nieuw afgeleverd)
Kortom, na dit lange geleuter grinning smiley, mijn conclusie:
Ja het heeft zeker zin om een keramische coating aan te laten brengen. Je nieuwe auto is veel beter beschermd dan bij een standaard afleverpoetsbeurtje. Laat het wel doen door een bedrijf wat het met liefde doet en er de tijd voor neemt die nodig is om dit op de juiste manier te doen.
Dan heb je er daarna nog lange tijd (zoals gezegd schat ik in 2 a 3 jaar) heel veel plezier van.
Durashift zei:ps.. de vervuiling van de gele Corsa bleek oppervlakkig te zijn... Het is er goeddeels af.. Wel zijn er krassen voor in de plaats gekomen, denk ik.
Het is er met water en een vliegenspons af gegaan...nut smiley
Thunderbird zei:- Verhelpt wax kleine krasjes ?
Nee. om krassen/krasjes te verwijderen zul je moeten polijsten. Sommige waxen of glaze (lakvoeding) hebben wel zogenaamde fillers waarmee lichte krasjes kunnen worden gemaskeerd, maar die komen na verloop van tijd wel terug.
Een fles van een liter bij Bol.com besteld, gratis thuis bezorgd voor €16.50.Aras zei:Ik ga dit een keer bestellen: https://www.autoteilemann.de/tuga-alu-teufel-spezial-grun-5-liter-10007.html
https://youtu.be/GMz2MiNFWsg
Thunderbird zei:Als je het niet zelf wilt doen, maar wilt uitbesteden kijk dan wel goed uit bij wie je het doet. Er zijn plenty "Snelle Jelle" poetsbedrijven die in een halve dag (in mijn ogen) prutswerk leveren. Er zijn ook gelukkig goede bedrijven. Een indicatie kan zijn hoe lang men er over denkt te doen. Een goede exterieur detail moet je toch zeker een uur of tien a vijftien minimaal voor uit trekken. Ik zou zelf kiezen voor een detailer die het voor de hobby doet. Waarom? Hij of zij hoeft er niet aan te verdienen en vind het leuk om het beste resultaat te halen. Daardoor kan hij of zij er (veel) meer tijd in steken, wat het resultaat ten goede komt. Zoals gezegd zijn er ook best goede bedrijven, maar die opereren wel, prijstechnisch, aan de bovenkant van de markt, maar daar is het resultaat dan ook naar.
Pobresh zei:...
Heb wel een vraag voor de experts:
Ik heb een auto waarbij er (steeds meer) delen gelakt zijn met gewone buitenlak van de bouwmarkt, dus opgebracht met een roller (wel netjes en redelijk glad) Lak is zijdeglans en niet opgepolijst. Er zit ook geen blanke laklaag op.
Wat ik merk is dat na flinke regenbuien het lijkt alsof het vuil IN de lak zit. Echter krijg ik het met autoshampoo wel weg, maar niet met gewoon water.
Ik kan niet na elke regenbui de auto opnieuw gaan wassen, daar hij voornamelijk stil staat (hobby) Dus ik zoek hier een oplossing voor, zodat het vuil niet zo sterk hecht aan deze oppervlakken.
Wat kan ik het beste doen. laagje wax erover? Of zijn er nog meer methoden om het vuil niet te laten hechten.
Ik dacht zelf overigens aan de harde wax soort, niet die uit een flesje, omdat het wat dikker/vaster is?