Het grote Autoweek poetstopic!

Rode auto's zijn poetsauto's. Dat blijkt maar weer.
Toen ik in 2011 mijn Seat Marbella kocht was hij totaal mat. Ik heb toen een merk-poetsmachine geleend en heb de auto met een heel stappenplan weer mooi rood gekregen. Dat ging jaren goed, totdat ik een huis kocht en daar 2,5 jaar aan het verbouwen was en de Marbella ideaal bleek als verhuisauto: gepoetst heb ik hem toen niet.
Dat was nu dus weer extreem hoog nodig, en dit keer heb ik het ook goed voorbereid.

- Met de hogedrukspuit alle losse rommel eraf.
- gefoamd
- gewassen middels twee emmers
- dak gepolijst, want daar was geen eer aan te behalen met enkel een voedende wax
- dak vervolgens met een cleaner ontdaan van de fijne krasjes
- dak in de kleurwax gezet
- dak uitgepoetst met een wax sealant voorzien van Carnauba.

De rest van de auto had niet zo'n grondige behandeling nodig en heb ik enkel met de kleurwax en Carnauba sealant weer mooi rood gekregen.
Flinke klus, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat.

De situatie vóór:
IMG-0453.jpg

IMG-1297.jpg

IMG-1298.jpg

IMG-1299.jpg

en na:
IMG-1302.jpg

IMG-1309.jpg

IMG-1312.jpg

DSC-6594.jpg

DSC-6595.jpg

DSC-6597.jpg

Interieur schoongemaakt:
DSC-6598.jpg

DSC-6599.jpg

Wieldoppen gespoten, want die waren niet heel netjes meer:
IMG-1303.jpg

randje waar aan gelast was afgelakt zodat ook dat weer netjes in orde is:
IMG-1306.jpg

Wat nog rest zijn nieuwe kunststof platen op de deuren en boven de achterwielen en wat tectylleerwerk aan de bodem. Dan moet de auto er weer even tegen kunnen!
Zometeen maar meteen een hoes om de auto doen, gezien alle rommel in de lucht is hij anders weer zo vuil...

Inderdaad, wat een mooi resultaat, die Mercedes. Die is meteen flink wat meer waard geworden (gunstig bij inruil wellicht).

Al ruim 1.5 jaar is hier niks meer geplaatst, maar om nu een nieuw topic te openen is een beetje te veel van het goede! Ik dacht laat ik het hier plaatsen.

Recent een “nieuwe” auto aangeschaft van 1 jaar oud. Het was een demo auto, welke regelmatig de wasstraat heeft gezien. Enkele weken geleden de auto helemaal laten polijsten, kleien en in de HD Wax laten zetten. Ziet er weer als nieuw uit en alle kleine krasjes zijn verleden tijd! Nu wil ik het lak van de auto natuurlijk in nieuwstaat houden. Dus dat betekend geen wasstraat meer voor mij. Al redelijk wat op internet gevonden hoe je je auto schoonhoud, maar wellicht hebben jullie nog tips. Ik ben zelf van plan om de auto op de volgende manier/producten te onderhouden.

Gebruik maken van de wasboxen bij een autowasstraat. Uiteraard de borstels links laten liggen.

- Als eerst de velgen inspuiten met velgenreiniger (Action);
- Auto met hogedruk afspuiten om zo het vuil wat erop zit eraf te krijgen en velgen te reinigen;
- 2 emmer principe (of 1 emmer voldoende);
- Auto schoonmaken met cartec splash shampoo en als laatste de velgen meenemen;
- Daarna afspoelen met osmosewater en droogmaken met microvezeldoek.

Wax zetten; om na elke wasbeurt de auto in te Wax te zetten lijkt me een beetje te veel van het goede. Auto staat altijd in de garage als die bij huis stilstaat. Persoonlijk denk ik dat 1x per 4 maanden waxen voldoende zal zijn. Ik ben van plan om Collinite 845 wax te gebruiken.

Mochten jullie tips hebben, of advies over de producten die ik van plan ben om te gebruiken, dan hoor ik het graag.

Ik zou je auto minder wassen en meer waxen. Gooi er een extra dikke laag was overheen, dit beschermt hem mooi en zodra hij vies wordt hoef je hem alleen maar af te spoelen. Het meeste vuil is met water al van wax af te krijgen, en anders lichtjes met een microvezel deken eroverheen vegen. Droog je auto af met een handdoek na nat maken en hij is weer als nieuw zonder shampoo of wat dan ook. Wax is hiervoor gemaakt en als je elke keer met shampoo de wax eraf haalt zou dat de functie van de wax weghalen.

Er bestaan goede zachte shampoos die de wax erop houden. Ik heb zelf 'Born to be mild'. Mijn auto staat ook in een garage, ik mik op 1x per 6 maanden waxen en sealen. Tussendoor afspoelen met shampoo (2-emmermethode, shampoo goed van de lak reinigen). Ik heb nu, ruim 5 maanden nadat ik de auto in de was heb gezet nog steeds een best mooie waslaag op de auto zitten.
Ik zou zeker niet elke keer een nieuwe waslaag erop doen, Sven. Nogal veel werk en tamelijk prijzig. Ik gebruik overigens Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915.

Dank voor de informatie. Er zit net een dikke waxlaag op. Dit heeft het poetsbedrijf gedaan na het kleien en polijsten van de wagen. Helaas vergeten te vragen hoe je de auto moet wassen :) vandaar dat hier vraag.

Dus jullie zeggen producten zijn prima, maar probeer meer af te spoelen met hoge druk zodat vuil eraf is, dan drogen met microvezel doeken.

Mijn ervaring leert mij dat afspoelen met een hogedrukreiniger een prima vertrekpunt is, maar daarna ligt er nog veel gruis en zand op de lak. Ik zou dat zeker niet met een microvezeldoek afnemen, maar eerst met een goede washandschoen reinigen (die 2-emmermethode). Dat is althans hoe ik het doe. Hoge druk is prima voor grote stukken modder en vuil, maar echt schoon wordt de auto er m.i. niet van.

Waxen doe ik ook maar enkele keren per jaar, wassen veel vaker.
Ik zet hem meestal eerst in het schuim met een foamlans, vervolgens afspuiten met de hogedrukreiniger zodat het ergste vuil er af is.
Vervolgens met een milde shampoo wassen en weer afspuiten.
Daarna zet ik hem in de spraywax. (ik gebruik deze)
Nog een keer afspuiten en drogen met een droogdoek.

zo'n spraywax is niet zo duurzaam als de echte wax, maar ik zie het als een extra beschermlaag over mijn wax.

Ik heb eergisteren voor het eerst het zitgedeelte van de stoelen in de auto gereinigd: ze waren niet erg vuil, alleen een watervlek op de passagiersstoel. Daarvoor heb ik de bekledingsreiniger van de Action gebruikt.

Even inspuiten en kort in laten werken, halve minuut ofzo. En daarna met een microvezel doek afnemen. Een voor en na heb ik helaas niet, maar het werkt definitief. Alleen bij hardnekkige vlekken wil je waarschijnlijk een schoonmaakborstel of dergelijke gebruiken, maar dat was bij mij niet nodig.

In mijn auto is een verbod om te eten en drinken, behalve dan een flesje water. Zodoende hou ik de stoelen in-principe schoon, maar een watervlek is soms onvermijdelijk.

Ja ik ben ook van plan om paar keer per jaar de auto te waxen, maar dan met Collinite 845. Lees hier goede ervaringen over.

Aan de voorkant en op dak van de auto zitten paar steenslag pitjes. Op dak al even aangestipt met lakstift (zelfde kleur gekocht als voertuig zelf) echter; je ziet wel wat kleur verschil, is dat normaal? Als je dat straks goed mee gaat wassen en waxen, zal het dan minder zichtbaar worden?

Even over dat steenslag. Het betreft een auto uit 2019, kleur zwart. Hier zie je natuurlijk alles op, maar zal z’n auto ook snel gaan roesten als je het niet aanstipt? Zal valt dat bij nieuwere auto’s wel mee?

Veel voorbumpers zijn van plastic en kunnen dus niet roesten. Kleurverschil is normaal.De Collinite 845 is een zeer goede wax, probeer de lak altijd te kleien (met detailingklei en detailer) voor je gaat waxen, dan hecht de wax beter. (Kijk ook vooral op de website autoschoon.nl, maar dan in het Engels. (Je mag hier geen reclame maken.) Er bestaan goede shampoo’s met conditioners en vuilinsluiters. Deze website vertelt er alles over. Gebruik ook ALTIJD een microvezel handschoen of spons voor de auto en NOOIT cellulose huishoudsponzen, die schuren teveel op de lak.

https://forum.carclean.com/threads/volledig-exterieur-stappenplan-handmatig-met-videos-20-11-18-update-geplaatst.4266/

In bovenstaande link vind je prima over hoe te wassen en waxen. Op dat forum staat een schat aan info over auto’s verzorgen. Daar is ook mijn hobby ontstaan.

Helaas momenteel geen tijd meer om uitgebreid te detailen.

Vergeet alsjeblieft de verhalen over een dikke laag wax aanbrengen. Die bestaat namelijk niet. Als je een dikke laag aanbrengt levert dat alleen maar flinke armspieren op om de overtollige waxresten weg te poetsen.. De Collinite heeft een behoorlijk lange standtijd. Om die te verlengen kun je beter twee dunne lagen aan brengen met een tussentijd van 12 uur.

Voor het wassen kan ik Monello Lavare aanbevelen. Goede shampoo met doseerpomp. Als je de velgen in de wheelwax set, heb je bij regelmatig wassen geen velgenreiniger nodig.

Eens met thunderbird.. Al breng ik altijd 1 laag Collinite aan. Daarmee haal ik (met de 915) toch zeker 4 maanden standtijd als ik van tevoren klei. Meer lagen is in mijn opinie alleen maar zonde van het product, je hebt een minimale hoeveelheid nodig en smeer ook niet te dik; dikke lagen drogen op naar stof, zonde van het product, en vragen bovendien meer poetskracht. Zeker de pastawaxen van dit merk vragen daarom. Kies je voor de 915 of 476s verwerk het dan ook per paneel, anders gaat het uitpoetsen heel moeilijk. Genoemde website vertelt hier alles over!

ErikF zei:
Dank voor de informatie. Er zit net een dikke waxlaag op. Dit heeft het poetsbedrijf gedaan na het kleien en polijsten van de wagen. Helaas vergeten te vragen hoe je de auto moet wassen :) vandaar dat hier vraag.

Dus jullie zeggen producten zijn prima, maar probeer meer af te spoelen met hoge druk zodat vuil eraf is, dan drogen met microvezel doeken.

Wel wassen als je gaat drogen! Alleen met water afspuiten en daarna met een doek droog gaan wrijven is vragen om problemen. Je spuit nooit alles eraf.

Altijd een PH neutrale shampoo gebruiken. Met Dreft of was&shine is je mooie waxlaag er meteen weer vanaf.
Drogen met goede microvezel droogdoek. Kost je iets van 15 euro maar zeker het geld waard.

Dankjewel voor alle info en de linkjes. Men spreekt vaak over kleien, nu is de auto vorige week gekleid, gepolijst en in de wax gezet.

Moet je de auto bijvoorbeeld 1x per jaar kleien met een sprayen? Om het vuil eraf te halen, dit mede omdat dit al gedaan is, nu een beschermlaag op zit (wax) en ik de wax om de x maanden opnieuw wil aanbrengen zodat de beschermlaag erop blijft.

En als je wel gaat kleien, moet je dan altijd polijsten? Of kan je ook gewoon kleien met z’n spray en daarna wax aanbrengen?

Kleine voor het waxen hoeft niet perse, maar is wel aan te raden. Gebruik wel een zachte klei. Dan hoef je niet te polijsten voor het waxen. Als je een wat hardere klei neemt, verwijder je vervuiling gemakkelijker, maar is de kans op "marring"aanwezig. Marring zijn kleine krasjes/doffe plekken. Marring is alleen te verwijderen met polijsten.

Eens per jaar in de wax is echt te weinig. Dat haal je alleen met een keramische coating. Met een wax haal je maximaal 5 tot 6 maand, mits goed ontvet en goed aangebracht. Met een goede sealant (synthetische polymeer wax) haal je max 7 tot 7 maand. Collinite is wat standtijd betreft één van de betere waxen. De veel gebruikte Meguiars NXT bijvoorbeeld haalt met pijn en moeite max vier weken.

Na de Break zei:
Mijn ervaring met velgenreiniger van de action is dat die precies doet wat je er van kunt verwachten. Helemaal niets...

Voor de velgen gebruik ik de gele Dasty, ik begin met de velgen inspuiten met Dasty, dan spuit ik de auto en velgen (laatste) af met met water van 60 graden, waarna de auto was met de twee emmer methode.

Dasty werkt prima voor velgen.

Ik klei zelf eens in de 4 maanden de auto, waarna een laag collinite 915 of 476 volgt. Het is niet per se nodig maar verlengt de standtijd door betere hechting. Daarnaast haal je gewoon veel vervuiling ermee weg. De regel is; geen tijd om te polijsten? Kies dan voor kleien en waxen. Geen tijd om te kleien; dan enkel waxen. Wil je alles doen dan is de volgorde wassen, kleien, polijsten en waxen.
Overigens is de Poorboys super slick en suds ook een goede shampoo. Met 15 ml op een volle emmer heb je voor een gemiddelde vuile auto genoeg. Goeie glans en conditionering! Een literfles kost 19 euro, doe je lang mee.

Ruttie85 zei:
Ik klei zelf eens in de 4 maanden de auto, waarna een laag collinite 915 of 476 volgt. Het is niet per se nodig maar verlengt de standtijd door betere hechting. Daarnaast haal je gewoon veel vervuiling ermee weg. De regel is; geen tijd om te polijsten? Kies dan voor kleien en waxen. Geen tijd om te kleien; dan enkel waxen. Wil je alles doen dan is de volgorde wassen, kleien, polijsten en waxen.
Overigens is de Poorboys super slick en suds ook een goede shampoo. Met 15 ml op een volle emmer heb je voor een gemiddelde vuile auto genoeg. Goeie glans en conditionering! Een literfles kost 19 euro, doe je lang mee.

En wat is dan exact het verschil tussen:

1. Poorboys super slick
2. Cartec splash shampoo

Doel van de shampoo is; om vuil te verwijderen, zonder dat de waxlaag aangetast word. Welke is dan beter en raden jullie aan?

Splash heeft een PH van 5,4 en is dus niet helemaal PH neutraal (7).
Een waxlaag wil niet te vaak en met teveel van die shampoo gewassen worden.
Die Poorboys is wel PH neutraal. Zelf gebruik ik al jaren Dodo Juice - Born To Be Mild shampoo.

Door klei te gebruiken voor je gaat waxen haal je eerst de vastzittende rommel van je lak af.
Ga je echt merken, in de wax zetten is daarna meer licht insmeren geworden dan boenen.

Als kale basis voor simpel wassen en poetsen heb je minimaal nodig :

Wassen
- PH neutrale shampoo
- Washmitt en droogdoek

Poetsen
- zachte klei en kleispray
- Polish/wax. Collinite 845 is voordelige aanrader.
- Microvezelpad en -doek voor het poetsen.

Daar kan je nog (veel) meer stappen en spullen aan toevoegen.
Het is maar net hoeveel tijd en geld je erin wilt steken.

Ik heb ook met de Monello Lavare gewerkt, zoals beschreven handig doseerpompje en vergelijkbaar met de Poorboys.
De Born to be Mild krijgt ook hele goede reviews. Eigenlijk kun je ervan uit gaan dat op de genoemde site, alle shampoo’s met goede beoordelingen ook echt goed zijn. Maar de stelregel is; hoe meer shampoo je gebruikt, hoe meer waxlaag je verwijdert. Wassen met koud water helpt ook bij het in stand houden. Ik heb ook de Mothers wash en wax en die boost de waxlaag een beetje. (Shampoo met waxtoevoeging) Het is niet zo dat je dan nooit meer hoeft te waxen. Het verlengt de standtijd een klein beetje. Ik gebruik die om en om met de Poorboys.

CXXX zei:
Splash heeft een PH van 5,4 en is dus niet helemaal PH neutraal (7).
Een waxlaag wil niet te vaak en met teveel van die shampoo gewassen worden.
Die Poorboys is wel PH neutraal. Zelf gebruik ik al jaren Dodo Juice - Born To Be Mild shampoo.

Door klei te gebruiken voor je gaat waxen haal je eerst de vastzittende rommel van je lak af.
Ga je echt merken, in de wax zetten is daarna meer licht insmeren geworden dan boenen.

Als kale basis voor simpel wassen en poetsen heb je minimaal nodig :

Wassen
- PH neutrale shampoo
- Washmitt en droogdoek

Poetsen
- zachte klei en kleispray
- Polish/wax. Collinite 845 is voordelige aanrader.
- Microvezelpad en -doek voor het poetsen.

Daar kan je nog (veel) meer stappen en spullen aan toevoegen.
Het is maar net hoeveel tijd en geld je erin wilt steken.

Dankjewel. Advies is dus om de Poorboys shampoo te gebruiken, en daarmee haal je de beste resultaat en is ook beter voor waxlaag.

Ben zelf een amateur wasser, dus nu de auto door een poetsbedrijf is gekleid, gepolijst en in de wax is gezet, zal ik het gewoon bijhouden. Dus wassen en paar keer per jaar (om de 3/4maanden) waxen. Zal Poorboys shampoo bestellen en 845 waxmiddel bestellen. denk dat gewoon 1x per 2 jaar naar poetsbedrijf ga, om te kleien, polijsten. Kost iets van €150,- dus valt mee als je het 1x per 2 jaar doet.

De shampoos vindt ik erg overrated en te duur.
Ik gebruik ook Collinite 845 en heb meerdere dure shampoos geprobeerd.
Ik heb de Volvo de laatste 2 keer gewassen met de autoshampoo van de Action en de Wax laag zit er nog steeds op en de Shampoo reinigt toch prima.
Deze shampoo kost maar 0,94 voor een liter.
Die andere shampoos kosten al snel het 10 dubbele, terwijl het resultaat nauwelijks beter is.
Je betaalt vooral voor de naam en de lekkere geurtjes.

Je kunt ook naar de wasbox gaan, wat ik doe. (ik houd niet van borstels over mijn auto )Ik neem spons en zeem en een emmer voor de helft gevuld met warm water. Voor 2 eur kan ik de auto met water en sop behandelen, vervolgens doe ik 'voor vuil kwetsbare' plekken met de meegenomen spons af. Dan spoel ik de auto helemaal af. En als laatste verplaats ik de auto elders buiten de box, doe alle 5 deuren open en begin met afzemen; een stofzuiger is eventeel ook aanwezig. En de auto is weer als nieuw!

De duurdere shampoo’s onderscheiden zich in mijn beleving met sterke glansmiddelen en ook glijmiddelen waardoor je vuil gemakkelijker wegkrijgt. Ik heb dat bij Action shampoo niet ervaren... (Daarmee zeg ik niet dat dat per se slecht is.)
Dit alles is natuurlijk vooral persoonlijke voorkeur.

Als ik echter zie wat de ‘krasstraat’ kost (goedkoopste programma met wielen 9 euro) vind ik een wasbeurt a 30 cent (Poorboys) reuze meevallen. Voor een autoliefhebber is de auto wassen ook gewoon leuk, zo ervaar ik dat tenminste. Ik gebruik ook de wasbox en ben zodanig voor 2,50/3,50 euro klaar. (Inspuiten 50 cent of 1 euro, afspuiten met osmose 1 euro, stofzuiger 1 euro en dan de shampookosten. Zo schoon krijgt de ‘krasstraat’ hem niet.. Met osmosewater wordt je auto ook minder snel weer vies.

Ik ga nooit een wasstraat in maar gebruik altijd een wasbox. De auto wordt altijd mooi schoon maar droog is meer het probleem... dat wordt ie uiteindelijk wel maar dat zie ik overal opgedroogde rondjes. Ik gebruik glasvezeldoekjes maar als ie net gewassen is worden die binnen no time nat. Klein stukje mee rijden na het wassen doe ik ook maar ook dan droogt het snel 'in het lak'. Probeer te wassen wanneer niet de zon niet zo fel schijnt enzo maar hebben jullie nog tips om het meeste water er goed af te krijgen?

Speciale droogdoeken kopen bij detailing shop. Absorberen veel water en zorgen voor veel minder krassen dan een zeem mocht er een plek niet helemaal schoon zijn. Met een zeem trekt je dan makkelijker krassen in de lak.

Sommige wasboxen hebben de mogelijkheid om vlekkeloos na te spoelen met geioniseerd water, als je daarna een stukje 80+ gaat rijden is je auto gewoon droog zonder vlekken.

Ik zou geen doeken gebruiken tenzij je de auto echt met een spons hebt gewassen. Bij alleen afspoelen met de hogedruk blijft er zeker weten nog wat troep op de lak waar je vervolgens dan makkelijk krassen mee maakt als je met een doek gaat drogen.

15 euro uitgeven en een goede, grote droogdoek nemen zoals Liquid Elements Silverback.
Knappe vent als je daar na afdrogen nog een druppel water uitgewrongen krijgt!

Zadelsnuiver zei:
Sommige wasboxen hebben de mogelijkheid om vlekkeloos na te spoelen met geioniseerd water, als je daarna een stukje 80+ gaat rijden is je auto gewoon droog zonder vlekken.

Ik zou geen doeken gebruiken tenzij je de auto echt met een spons hebt gewassen. Bij alleen afspoelen met de hogedruk blijft er zeker weten nog wat troep op de lak waar je vervolgens dan makkelijk krassen mee maakt als je met een doek gaat drogen.
Ik zou sowieso geen spons gebruiken om een auto te wassen. Aangezien er in een spons vuil kan gaan zitten. Waarmee je weer over de lak heen gaat. Met gevolg krassen.

EBcardetail zei:
Zadelsnuiver zei:

Ik zou sowieso geen spons gebruiken om een auto te wassen. Aangezien er in een spons vuil kan gaan zitten. Waarmee je weer over de lak heen gaat. Met gevolg krassen.

Nog beter is gewoon je auto in een cocon te parkeren en er nooit mee te rijden. Maar eerlijk gezegd heb je wel gelijk, ik gebruik voornamelijk microvezel washmits en geen spons, alhoewel een microvezel spons volgens mij gewoon net zo goed is. Of wat gebruik jij?

Ik heb verschillende dure droogdoeken, maar zag onlangs bij Action ook een droogdoek die veel lijkt op die van Meguairs. Meegenomen en doet het uitstekend en dat voor een fractie van de prijs.
Action droogdoek

Wat shampoo betreft heel tevreden met de 26JPN shampoo.

Eerst foam, dan afspuiten met hogedruk. Iron remover Daarna was ik hem met een was smitt 2 emmer systeem. Afspuiten met hoge druk. Indien nodig nog een keer wassen. Vervolgens kleien. Daarna met hoge druk afspuiten. En drogen.

EBcardetail zei:
Eerst foam, dan afspuiten met hogedruk. Iron remover Daarna was ik hem met een was smitt 2 emmer systeem. Afspuiten met hoge druk. Indien nodig nog een keer wassen. Vervolgens kleien. Daarna met hoge druk afspuiten. En drogen.

Brengt u na de Iron remover en het kleien nog een beschermlaag aan (wax oid)?

Iedereen werkt natuurlijk op zijn eigen manier en dat is prima. Ik ga er zeker wel van uit dat EB als laatste stap nog iets van een bescherming aanbrengt in de vorm van een sealant.

In de meeste gevallen wordt ook geadviseerd om een lichte correctie uit te voeren na het kleien, daarom ben ik er zelf geen fan van en probeer ik de meeste troep er met de Iron X al uit te krijgen.

Mijn eigen routine ziet er dan ongeveer zo uit:

1. Snowfoam, 5 minuten in laten werken
2. Afspoelen met hoge druk
3. Auto wassen met 2 emmers en microvezel washmitt
4. Afspoelen met hoge druk
5. Iron X aanbrengen, 5 minuten in laten werken
6. Afspoelen met hoge druk
7. Auto wassen met 2 emmers en microvezel washmitt
8. Afspoelen met hoge druk
9. Drogen met microvezel droogdoeken en leafblower
10. 303 Graphene nano coating aanbrengen

Vervolgens elke 2-3 maanden aftoppen met 303 Graphene detailer (laatste is nog zeer moeilijk verkrijgbaar, hoop hem in september binnen te krijgen)

Afhankelijk wat de eigenaar wil. Van een wax tot een glascoating aan toe.

Reclame maken mag nog steeds niet.

Ivanov AutoWeek Moderator

Zadelsnuiver zei:
Iedereen werkt natuurlijk op zijn eigen manier en dat is prima. Ik ga er zeker wel van uit dat EB als laatste stap nog iets van een bescherming aanbrengt in de vorm van een sealant.

In de meeste gevallen wordt ook geadviseerd om een lichte correctie uit te voeren na het kleien, daarom ben ik er zelf geen fan van en probeer ik de meeste troep er met de Iron X al uit te krijgen.

Mijn eigen routine ziet er dan ongeveer zo uit:

1. Snowfoam, 5 minuten in laten werken
2. Afspoelen met hoge druk
3. Auto wassen met 2 emmers en microvezel washmitt
4. Afspoelen met hoge druk
5. Iron X aanbrengen, 5 minuten in laten werken
6. Afspoelen met hoge druk
7. Auto wassen met 2 emmers en microvezel washmitt
8. Afspoelen met hoge druk
9. Drogen met microvezel droogdoeken en leafblower
10. 303 Graphene nano coating aanbrengen

Vervolgens elke 2-3 maanden aftoppen met 303 Graphene detailer (laatste is nog zeer moeilijk verkrijgbaar, hoop hem in september binnen te krijgen)
Voor het coaten polijst ik de lak altijd tot hoogglans. Tevens ontvet hem. Voordat er een wax, sealer of coating opgaat.

Maar met ironX krijg je geen waterspots weg. Dode insecten zijn kleine kadavers. Dat worden eiwitten. Die vreten ook in de lak. En zijn er niet zo.aar uit. Zelfs na het polijsten kan het terug omhoog komen. Ik gebruik dan een infrarood lamp. Om te controleren of alles eruit is. En dan hebben we nog de weers invloeden die de lak aantasten. Dat haal je niet weg met alleen wassen. Dan zal je toch echt moeten gaan polijsten of soms zelf schuren.

Mooi werk hoor Ed, mooi om zo van je passie je beroep te kunnen maken. Mijn auto is nog geen jaar oud en staat sinds dag 1 in de bescherming dus ik hoop voorlopig nog niet te gaan polijsten of corrigeren, maar voor wat oudere auto's zou ik inderdaad kleien en polijsten (y)

Zadelsnuiver zei:
Mooi werk hoor Ed, mooi om zo van je passie je beroep te kunnen maken. Mijn auto is nog geen jaar oud en staat sinds dag 1 in de bescherming dus ik hoop voorlopig nog niet te gaan polijsten of corrigeren, maar voor wat oudere auto's zou ik inderdaad kleien en polijsten (y)
Ook nieuwe auto's polijst ik. Voordat ik er een glascoating overheen zet. Aangezien ze vanuit de fabriek alleen maar gespoten zijn. Op een enkeling na. En dat komt ook een nieuwe auto ten goede. Lees mijn referenties maar op Google. Daar staan reacties tussen van mensen met een nieuwe auto.

Ze is hardleers die UX-designer/ster... https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,6078908

@Barri, ze heeft je niet goed begrepen joh

Kim 7521024 zei:
Hoi!

Ik ben een Ux-designer die momenteel onderzoek doet naar autowasproducten en waar men deze producten koopt.

Als jij wel eens autowasproducten gekocht hebt in een fysieke winkel of webwinkel, dan ben ik op zoek naar jou. Help je mee, om de winkelervaring te verbeteren, klik dan op deze link:

Let op, er wordt geen winkel of product benoemd noch wordt er nadien informatie verstrekt over producten of webwinkel. Als je je naam en emailadres achterlaat, dan kunnen we contact met je opnemen in de vorm van een kort interview, ook hierbij zal niet gerefereerd worden aan winkelnamen of autowasproducten. We willen immers de behoefte en frustraties achterhalen van gebruikers. :)

Groet Kim

Heb het ingevuld maar de vragen zijn voor mij niet erg relevant.

ik wil mij wat meer verdiepen in het schoonmaken van een auto.

ik heb een auto dat veel in de landbouw word gebruikt (veel op het land mee word gereden)
En de auto zit dus vaak onder het zand.
Een dag na een wasbeurt eigenlijk al wel.

ik zit mij af te vragen hoe ik de lak van mijn auto hier goed kan tegen kan beschermen.
Ik bedoel, ik vind prima als mijn auto vies word, als de lak eronder maar niet beschadigd.

ik lees hier op dit forum dat er veel word gewerkt met microvezels doekjes... maar zand blijft zand.
Als ik met de hogedrukspuit eerst de auto afspoel blijft er altijd wel een laagje zand erop zitten.
Maar als je dat gaat borstelen met wat dan ook... ook al zijn het microvezel doekjes...dan schuur je feite te zandkorrels met je doekjes over je lak heen en weer.... je krijgt dus dan schuurpapier effect... niet wenselijk zou ik denken.

Mijn vader verteld dat je een auto eigenlijk nooit mag aanraken. en zelfs al met je vingers eroverheen gaat voor micro krassen zorgt.
Hij wast zijn auto met een truckcleaner.... Dat is een goedje dat hij over zijn auto spuit, 10 minuten laat intrekken en dan weer eraf spuit met een hogedrukspuit.
Heb ik ook geprobeert natuurlijk maar daar word mijn auto niet echt schoner van. Er moet geboent worden om het zand en ander vuil goed eraf te krijgen. Maarja hoe doe je dit zonder dat de zand schuurt over je lak?

Dus hoe kan ik het beste mijn vuile/zanderige auto schoon maken zonder krassen?

Ook lees ik hier over vuilafstotende wax... dat is nieuw voor mij en dat kan mijn auto wel goed gebruiken denk ik gezien het veel over het land rijd.
Wat voor wax word er aangeraden als een auto vaak in dit soort situaties verkeerd?

Ook vraag ik mij af wat een goede zeep middel is.

Het onder het zand zitten herken ik wel vanuit de bouw. Mijn werkauto pakt ook altijd wel een hoop zandkorrels, vaak eerst in natte vorm dat dan opdroogt. Tja, ik spuit 'm toch zo nu en dan af en met een wasboxborstel erover. Inderdaad niet de beste methode ter voorkoming van krassen.. máár die zitten er toch wel op..door alle bossages die mensen lekker laten hangen en verder niet bij na denken. :mad:

Maar goed, in jouw geval zou ik denken: eerst het zand wegblazen (a.d.h.v de juiste windrichting) met luchtdruk?
Afspuiten met zachte druk moet toch wel de korrels doen verdwijnen. Misschien niet in één keer.
Beetje krassen (oppervlakkig) is ook niet erg, volgens mij. Want bij de polijstbeurt haal je die weer uit de lak.

Uiteindelijk is een zgn. glascoating de enige manier om de lak te verzegelen voor de zandelementen, denk ik.
Zal niet goedkoop zijn en voor de gehele behandeling zal je de auto wel een weekje kwijt zijn, schat ik in.

Als je de auto echt netjes wil houden kun je kiezen voor eerst een volledige poetbeurt zodat de lak weer in topconditie is. maar vervolgens ipv een coating of wax, de auto geheel te laten wrappen in kraswerende transparante folie.
Dan blijft de lak altijd goed.... En het schoonmaken van zand wordt dan een stuk minder vervelend.

Terug
Bovenaan