rke
Wegverkenner
Engineer2 zei:rke zei:Twix zei:Ik huur altijd, dus ik kan vrij kiezen tussen campers en caravans. Al naar gelang onze plannen. Als ik iets zou moeten kopen, zou het een caravan worden. Dan heb je op de plaats van bestemming tenminste nog steeds vervoer. Dat vind ik toch wel een gemis met een camper.
Het leuke van een camper is wel dat je makkelijk even parkeert bij een pompstation en op je gemakkie wat eet. Met een caravan doe je dat toch minder snel.
In de autosport zie je veel campers. Je trekt de handrem aan en je kampeert, desnoods op een parkeerplaats. Je rijdt lekker en stabiel met 120+ naar de bestemming en als het moet: er zijn teams die de racewagen in een aanhanger er achter hebben hangen.
Maar een camper is inderdaad schreeuwend duur. En dat is niet zo gek: een fabriekje koopt een bus, sloopt hem vervolgens half, bouwt hem weer opnieuw op en maakt een rekening. Vervolgens komt de overheid en die ziet een bus met meer dan twee keer de oorspronkelijke prijs op de rekening.
Dus de ambtenaar laat zijn BPM tabel op de camper los en er komt BTW bij. Van 30k naar 100+ in een grote verbouwing.
Het alternatief is zelf bouwen. Dat is niet makkelijk, moderne busjes zitten echt niet simpel in elkaar. Maar het is te doen, vooral als je vooraf een duidelijk en gedetailleerd plan maakt.
Daar de vuilwatertank, daar de extra accu, daar het zonnepaneel... enzovoorts.
En, als je echt aan glamping wil doen: een oude stadsbus kost niet zo veel en je hebt ruimte in overvloed. Alleen nog dat rijbewijsje en de stalling.
Maar ik ben gelukkig met mijn kleine sleurhutje. Er zijn heel veel auto's waar deze sleurhut achter mag en hij is groot genoeg voor ons. Deze sleurhut is dankzij extra maatregelen stabieler dan origineel, vooral sinds ik weet hoe ik hem het beste kan beladen.
Bovendien hoort dat ook wel bij mijn nationaliteit en leeftijd: een oude auto met een piepklein caravanneke, helemaal vooraan in de file rijdend.
Nou... dat valt nog mee. Voor tussen de 50k en 60k heb je echt al wel een mooie nieuwe (fabrieks) buscamper op Nederlands kenteken. Genoeg keuze zelfs. Voor minder dan 50k ook wel maar dan vallen bijvoorbeeld toilet, douche of kachel weg. Voor die prijzen moet je alleen niet voor een Volkswagen Westfalia gaan. Krijg je minder en kost ruim meer.
Je hebt gelijk, een nieuwe bus gaat over de 20k, voor een complete camper zal die 50k dan ook wel in beeld komen. Neemt niet weg dat ik 50 k voor een bus die ooit 25k gekost heeft, erg veel geld vind.
Zou er een markt zijn voor een ex-scheepstimmerman om bestaande busjes om te bouwen naar een camper? Voor 25k kan je toch een leuk stukje timmeren (75 euro per uur, 2 maanden full time timmeren).