Het Caravan Topic

Na een relatief korte rit aangekomen op de volgende bestemming, waar we voorlopig een aantal dagen zouden blijven staan. Dat zijn uiteindelijk 4 nachten geworden.

Lacanau

Waar we een supergave plek hadden. Een vreselijk moeilijke draai moeten maken, ivm de rijrichting linksom achteruit langs de boom. Ik was blij dat er een mover op deze caravan zit.... Maar het was het waard !
Wow, vanaf het bed konden we de oceaan zien:
35jx9ah.jpg

(die donkerblauwe streep is de oceaan)

Een paar telefoonfoto's van de plek:
2jewgeb.jpg

6ponxy.jpg

j8z80o.jpg

De laatste nacht nog een hele hard storm gehad, dus 's nachts eruit om de zonneluifel weg te halen en de was naar binnen te halen.
Was trouwens ook een topcamping, leuk voor de meiden vooral. Er was voor hun heel veel te doen. En papa ? In de automatenhal staat NASCAR. Mijn goede, daar heb ik m'n jonge jaren bij speelhal Atlantic en Pacland een vermogen ingegooid....

Aan al het goede komt een eind, dus helaas ook de vakantie.

Was het tof ? Ja, ik ben wel overtuigd dat kamperen met een caravan ideaal is voor ons. Wel zou het een caravan moeten worden met een andere (meer op gezinnen met actieve, kleine kinderen gerichte) indeling. Bij voorkeur een lengte stapelbed icm treinzitje in de 'kinderkamer' en een grote rondzit voorin (of achterin) bij de deur waar we permanent een bed van kunnen maken. Bijvoorbeeld een Hobby 495 of 540 met UK indeling, of Knaus KU. We zijn in ieder geval niet gefixeerd op een bepaald merk, kijken puur naar de indeling. Qua bouwjaar zijn we ook niet gebonden, als het geheel maar verzorgt en netjes is, en daarbij niet te oubollig of gedateerd oogt.
Kreeg via een collega nog een mooie en nette Sudwind aangeboden uit 1996 (gelukkig met houten interieur ipv grijs/grauw) in de goede indeling met alles erbij (dus tent, borden, bekers etc etc), helaas net te laat toegehapt.
Is mijn vriendin over de streep ? Ik weet het eerlijk gezegd nog niet helemaal. Ik denk het wel, maar merk duidelijk aan haar dat ze zich irriteert aan de lage rijsnelheid. Nou ja, we kunnen er weer een jaar tegenaan, ik blijf het caravanen promoten. :)

Wat we wel verkeerd hebben ingeschat is de tijd nodig om te reizen met caravan. Voor m'n werk cross ik stad en land of met een aanhanger en let dan niet zo op de tijden. Met een gezin en op vakantie moet je eigenlijk jezelf een limiet opleggen van ± 500 km per dag, en veel en tijdig stoppen.

Enne... hoe ziet de achterbank eruit na 5500km rijden ?
(hier is één van de 2 zitjes er al uit. Die troep op de bank lag eerst op de grond.)
1o67b4.jpg

slpm51.jpg

Gouden tip: koop voor een handvol euro's een fleecedeken bij de Hema/Blokker/Zeeman/Wibra en span deze over de achterzitting (wel gaatjes erin maken voor de gordelhouders, en geen stress meer over viezigheid op de originele bekleding)

Leuk verhaal en op een heel aantal punten herkenbaar. Ik heb ook twee kleine kinderen en rijd om die reden ook maximaal zo'n 500 km per dag. Een goede stapelbedindeling kan ik je uit eigen ervaring ook van harte aanbevelen. Ik heb zelf de stapelbedden dwars achterin, met een treinzit op de as en een vast bed voorin. Werkt voor ons prima.

Die puinhoop in jouw auto is wel enorm, zo erg is het bij mij gelukkig niet. De truc: ze mogen maar een paar dingetjes meenemen achterin. Werkt tot nu toe nog goed....

Leuk om je ervaringen hier te delen. (y)

Wat was je snelheid dat je vriendin het langzaam vond gaan?
(In Frankrijk mag je 130, ietwat snel en brandstofverslindend maar het schiet wel lekker op.)

Ik heb in het verleden tig verschillende caravans uitgeprobeerd en voor een gezin met kids is de kmfe de beste oplossing (aldus mijn mening).
Zo eentje als in deze ad: kmfe

Heb jij die 130 wel gereden met je caravan? Ik houd het bij max 110, dat vind ik al hard gaan met de caravan erachter.

520d zei:
Heb jij die 130 wel gereden met je caravan? Ik houd het bij max 110, dat vind ik al hard gaan met de caravan erachter.

Met mijn RAV4 reed ik dat wel echter het brandstofmisbruik was 1:5.
Als je hem op de juiste wijze belaadt is die snelheid geen probleem.
(behoudens het weer uiteraard)

Rayban zei:
520d zei:

Met mijn RAV4 reed ik dat wel echter het brandstofmisbruik was 1:5.
Als je hem op de juiste wijze belaadt is die snelheid geen probleem.
(behoudens het weer uiteraard)

Te veel caravansnippers zien liggen van caravaners die dat ook dachten. Lekker blazen, tot ze er bijvoorbeeld achter kwamen dat een klapbandje op een caravan toch een serieus probleem is of de windstoot van een gepasseerde vrachtwagen toch harder is dan je denkt...

Rayban zei:

(In Frankrijk mag je 130, ietwat snel en brandstofverslindend maar het schiet wel lekker op.)

Ik heb in het verleden tig verschillende caravans uitgeprobeerd en voor een gezin met kids is de kmfe de beste oplossing (aldus mijn mening).

Haha, ja die snelheid. Je moet weten mijn vriendin is vaak gehaaster als ik in het verkeer.
Met de combinatie zoals we ermee onderweg waren was 110 een maximale, veilig aanvoelende snelheid. Een enkele uitschieter nog wel gehad, tot dik boven de 120 bleef de handel wel stabiel. Maar zoals hierboven ook opgemerkt, ik zit dan niet meer lekker achter het stuur.
Overigens, in druk verkeer (waar veel grote bestelbussen langsvliegen) reedt ik eerder rond de 90 a 100, nogmaals een snelheid die voor ontspannen aanvoelde.

Zo'n KMFE was wel het eerste uitgangspunt, en dan met name een 560KMFE. Zonder een KMFE helemaal af te willen schrijven zijn we nu meer naar lengte stapelbedden (dus UK en andere varianten) en zien daar een paar grote voordelen (die voor ons zwaarder wegen dan een '4-zits-treinzit' icm vastbed. In een KMFE-achtige (elk mark heft hier wel een variant op) staat het stapelbed direct bij de deur en is bovendien het een zgn frans bed, en de uiteindelijke bedmaten zijn kleiner (en dan vooral korter) dan bij een omgebouwde rondzit (waar je bij veel merken tussen de 2.00 tot 2.10 aan lengte hebt. Daarnaast is de kinderkamer in een lengte-stapelbed-variant ook meer een 'Eigen hoekje', en als ik zo onze meiden bekijk zitten ze daar lekkerder.

Overigens heft Tabbert ook wel een gave indeling: JE of HK (zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ENP1zHWEo9Y)
Gave is dat je dan 2 bovenbedden hebt, en eronder goed kan zitten.

520d zei:
Die puinhoop in jouw auto is wel enorm, zo erg is het bij mij gelukkig niet. De truc: ze mogen maar een paar dingetjes meenemen achterin. Werkt tot nu toe nog goed....

Yep, die troep is mij ook een doorn in het oog. Zie je dat roze bakje ? Dat staat achterin, en daar moeten ze het mee doen. Maar op de een of andere manier groeit de stapel. De eerste 100 km maak ik me druk, maar uiteindelijk zitten ze zelf in de zooi. Ik stop niet als ze iets kwijt zijn of laten vallen. D'as gewoon pech hebben. Zolang de stoelen voorin vrij van troep zijn, zoeken ze het maar uit achterin.

(eerlijk gezegd ben ik hierin gegroeid.... vroeger zou ik bij elke stop als een dolle opruimen, matten kloppen enz enz. Maar het is paarlen voor de zwijnen... we zijn zuinig op ons materiaal, en dat leren we onze kinderen ook (niet met vingers aan de lak, niet met schoenen op de bank etc etc, maar een interieur als in bijvoorbeeld dit dagdromersdagdroombolide moesten we voorlopig nog meer even (om verschillende redenen) maar niet doen ;) )

DagDromer zei:
Enne... hoe ziet de achterbank eruit na 5500km rijden ?
Gouden tip: koop voor een handvol euro's een fleecedeken bij de Hema/Blokker/Zeeman/Wibra en span deze over de achterzitting (wel gaatjes erin maken voor de gordelhouders, en geen stress meer over viezigheid op de originele bekleding)

Leuk om, via dit forum, met je mee te mogen op vakantie. (y)
De achterbank foto van na de vakantie is heel herkenbaar. Ik zag een verdwaalde Croc nog ergens slingeren....Vraag: Paps waar zijn mijn Crocs??? Antwoord: Je had deze net toch nog aan???:D
Naar aanleiding van je fleece tip. Soms is deze deken net te smal voor de achterbank en zijn de zijstukken van de achterbank nog onbedekt. Een tijdje terug bij L#dl of de andere Duitse vrind een hondenkleed gekocht. Deze was net wat breder en past geheel om onze achterbank. Zo'n aanbieding komt eens in de zoveel tijd weer voorbij.
Voorbeeld achterbankdeken:

https://www.zooplus.nl/shop/honden/benches/autodeken/achterbankdeken/29724

Leuk verslag DagDromer. (y)

Maar als ik dit zo lees, een dergelijke vakantie is toch wel erg intensief? Een paar dagen hier, paar dagen daar. Camping zoeken. Op elke nieuwe plek weer even tijd nodig om je draai te vinden. En dat met constant twee grote aandachtstrekkers op de achtergrond. Zou mij te intensief zijn.

In dat opzicht is Faro eigenlijk ook veel te ver voor een autovakantie.

TYN zei:
Leuk verslag DagDromer. (y)

Maar als ik dit zo lees, een dergelijke vakantie is toch wel erg intensief? Een paar dagen hier, paar dagen daar. Camping zoeken. Op elke nieuwe plek weer even tijd nodig om je draai te vinden. En dat met constant twee grote aandachtstrekkers op de achtergrond. Zou mij te intensief zijn.

In dat opzicht is Faro eigenlijk ook veel te ver voor een autovakantie.
Idd een leuk verslag maar Faro is voor mij als verstokt kampeerder ook een brug te ver. Wel leuk om te lezen(y)

Rayban zei:

Ik zat even te kijken, fraaie Hobby trouwens, maar is het niet onhandig dat het stapelbed bij de deur zit? Als de kids gaan slapen dan is het nog onrustig als je langsloopt. Boij onze Chateau zitten de bedden geheel achterin en met een deurtje (nou ja deur...) is het geheel afsluitbaar.

chateau7.jpg

chateau6.jpg

@ Tyn & Michel > Faro ver ? Tsja, net hoe je het bekijkt. Solo (dus zonder caravan) op de heenweg zeer goed te doen. En vergeleken met bv vliegen en dan een auto huren zullen de kosten van vervoer elkaar niet veel ontlopen (uitgaande van 4 personen met bagage en de 2 a 3 weken verblijf met het huren van een normale auto). De A6 is een heerlijke reiswagen, op de heenweg hebben we vrijwel continu met snelheden tussen de 100 tot 150 km/h kunnen rijden met een gemiddeld verbruik van 1:18 (!), dan leg je vlot en snel grote afstanden af.
Naar het zuiden van Portugal met een getrokken vakantiedinges (caravan/vouwwagen) ? Niet met maar 3 weken vakantie, zeker niet kleine kinderen. Dan is het gewoon te ver, en heb je teveel stops (wat weer onrust geeft).
Dan is Zuid-Frankrijk, Oostenrijk, Noord-Italie wel het maximum.
Nu ben ik wellicht verpest, maar ruim 30 jaar geleden ben ik voor het eerst met mijn ouders naar Portugal geweest. Al die jaren dat ik nog met ze meeging zijn we altijd rijdend naar gegaan. Zeker nu er snelwegen zijn is het prima te rijden. Daarbij ben ik van mening dat bij vakantie een roadtrip hoort.
En de kids ? Alle lof voor ze, vrijwel geen gezeik of geruzie of gejammer van de achterbank gehad. En dat zonder dvd... wel bijna doof geworden van het gekwek :)
Ergo; ja het is ver. Zouden we weer die kant opgaan met een caravan ? Nee, zeker niet met kinderen van deze jonge leeftijden (de camping is dan gewoon te ver in hun beleving).

@ JoostPP > Dat zou ook een geode indeling kunnen zijn, we hebben al eens iets vergelijkbaars gezien. Ik meen dat Adria ook een dergelijke interieurvariant heeft.

Er zitten twee bezwaren tegen 130 km/uur onder je caravan, de banden.

1- Caravanbanden zijn soms afkeur banden voor bestelauto's. Goedgekeurd tot 100 km/uur, geen 130 km/uur. Met kans op een klapband als de snelheid te hoog wordt.
2- Caravans wegen behoorlijk veel. Een doorsnee caravan weegt al snel meer dan 1000 kg en dat is 500 kg per band.... als de gewichtsverdeling ideaal is en dat is hij vaak niet.
3- Caravanbanden worden niet gebalanceerd.

Ik heb onder mijn 750 kg zware caravan die een vrij goede links-rechts gewichtsverdeling heeft, gewone personenautobanden zitten (tot 180 km/uur) die gebalanceerd zijn. Dit heb ik bewust gedaan omdat ik met regelmaat sneller rij dan de 90 km/uur die hier in Nederland gangbaar is. Toch rij ik alleen bergop die toegestane 130 km/uur, bergaf rijden kan zo gevaarlijk zijn dat ik graag de snelheid laag hou. Als de boel bergaf gaat slingeren heb je met 80 ~ 90 km/uur al een hele hand vol aan de combinatie, met 130 km/uur ga ik het spul niet op de weg houden.

Ik heb ooit een auto met caravan in problemen zien raken door zijwind achter een bergtopje vandaan. De wind kwam daar ineens vol op de zijkant van de auto en caravan en de combinatie begon gevaarlijk (over drie rijbanen tegelijk, caravan een wiel los van het asfalt) te slingeren. Gelukkig had deze man op dat moment de ruimte en hield hij de boel toch nog met het rubber op het asfalt.
De zijwind en het doordrukken van de caravan dankzij het bergaf rijden zorgde voor het slingeren.

rke zei:
Er zitten twee bezwaren tegen 130 km/uur onder je caravan, de banden.

1- Caravanbanden zijn soms afkeur banden voor bestelauto's. Goedgekeurd tot 100 km/uur, geen 130 km/uur. Met kans op een klapband als de snelheid te hoog wordt.
2- Caravans wegen behoorlijk veel. Een doorsnee caravan weegt al snel meer dan 1000 kg en dat is 500 kg per band.... als de gewichtsverdeling ideaal is en dat is hij vaak niet.
3- Caravanbanden worden niet gebalanceerd.

Ik heb onder mijn 750 kg zware caravan die een vrij goede links-rechts gewichtsverdeling heeft, gewone personenautobanden zitten (tot 180 km/uur) die gebalanceerd zijn. Dit heb ik bewust gedaan omdat ik met regelmaat sneller rij dan de 90 km/uur die hier in Nederland gangbaar is. Toch rij ik alleen bergop die toegestane 130 km/uur, bergaf rijden kan zo gevaarlijk zijn dat ik graag de snelheid laag hou. Als de boel bergaf gaat slingeren heb je met 80 ~ 90 km/uur al een hele hand vol aan de combinatie, met 130 km/uur ga ik het spul niet op de weg houden.

Ik heb ooit een auto met caravan in problemen zien raken door zijwind achter een bergtopje vandaan. De wind kwam daar ineens vol op de zijkant van de auto en caravan en de combinatie begon gevaarlijk (over drie rijbanen tegelijk, caravan een wiel los van het asfalt) te slingeren. Gelukkig had deze man op dat moment de ruimte en hield hij de boel toch nog met het rubber op het asfalt.
De zijwind en het doordrukken van de caravan dankzij het bergaf rijden zorgde voor het slingeren.

Je ziet ook dat de er zeker in Frankrijk altijd voor waarschuwen. Is het niet dat je in zo`n geval door hard te remmen je de caravan ook weer in het gareel kan krijgen?

Stuur recht houden en gas los. Werkt dat niet, dan remmen. Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.

Over die indelingen: voor elke indeling is wel wat te zeggen. Ik wilde graag voor iedereen een vast bed en een zithoek waar we met met minimaal vier personen goed in kunnen zitten. Zo kwam ik op de Tabbert 540 DM 2.5 uit. Wel groot en zwaar, maar qua indeling voor mij prima. Dat de bedden bij de deur zitten, heb ik maar voor lief genomen. In de praktijk levert dat overigens geen problemen op. Als de kindjes slapen, kun je een kanon afschieten zonder dat ze wakker worden....;)

Qua afstand vind ik 500km per dag wel de max. Heb wel eens 700km gereden met de caravan erachter maar dat doe ik niet meer.
Ik rij max. 100km p/u dat vind ik het prettigst en rustigste rijden omdat als je sneller gaat ook meer moet inhalen.
Het rijdt ook wat zuiniger en minder kans op een klapband.

Ga ik dit jaar ook doen. Tussen de 400 en 500 km per dag. Lekker relaxed, heb ik 's middags tijd om lekker buiten te zitten.

@RKE,
Goed punt (y), caravans die ik reed hadden nieuwe banden en waren wel uitgebalanceerd.
Dit doe ik trouwens met alle banden, ook die van mijn motortrailertje.
Af-fabriek is dat niet gedaan, waarom is mij een raadsel.

@Joost PP,
Die indeling is ook mooi, persoonlijk zou ik dan de rondzit ombouwen tot bed met een goed matras.
Die puzzelstukjes liggen voor geen meter vind ik.

Als de boel gaat slingeren is er maar 1 oplossing: Remmen om alle snelheid eruit te halen!!!!
De caravan zal dan ook remmen zodat het spul weer in lijn komt te staan.
Daarbij wel een kleine kanttekening, je loopt veel minder kans op slingeren als je het zwaarste gewicht boven de as hebt staan.
Dus geen zware dingen in de disselbak en ter compensatie de voortent helemaal achterin de caravan.
(en uiteraard de kogeldruk volgens voorgeschreven eis)

Overigens vertrek ik morgen met de yaris + motortrailer (incl motor en tent) naar Italië. :cool:
Het zal wel druk zijn richting de zuid.

Iedereen een hele fijne vakantie toegewenst. Wij blijven lekker in Nederland dit jaar!

Goed idee! Heb ik vorig jaar ook gedaan. Twee weken Zeeland, heerlijk! Goed weer, lekker dichtbij en toch echt vakantiegevoel. Veel plezier, waar ga jij heen?

@Dagdromer

Mooi naar Portugal te gaan! Wij gingen er met zijn tweeën al een keer of drie heen. Je kunt de reis ook combineren met een bezoek aan het bioscooppark Futuroscope in Poitiers. Een mooie tussenstop.

130 is m.i. echt gekkenwerk! Je bent op vakantie! Gewoon rond de 100, da's in Frankrijk prima te doen. Alleen is dit in Duitsand erg lastig, vele inhaalverboden (vanaf Basel naar boven over meer dan 100 km) wij zaten toen eens achter een militaire colonne die niet harder dan 65 ging....toch maar voorbij gereden met alle risico's van dien.

@Rayban,

als de kids groter worden en zelf in een tentje slapen komt er een kleinere caravan, een 450 denk ik. Het geweldige van onze Caratt is dat je twee zitjes hebt, dat geeft veel rust. Het slaapt inderdaad niet super, maar in het hoekje lig ik best goed.
Wel hadden we een paar jaar last van een krakend bed...je tilde je linker grote teen op en de hele camping dacht dat je op honeymoonreis was. Vorige jaar heb ik een nieuw onderstel gekocht....dat was 120 euro, maar dubbel en dwars waard.

Een goed bed is idd erg fijn. Voor mij een must bij een nieuwe caravan. Als ik deze ooit vervang, koop ik wel weer een stevig formaat. De leefruimte binnen is ideaal, de ruimte onder de luifel ook en ik houd een reden om een grote auto te rijden...:cool:

520d zei:
Een goed bed is idd erg fijn. Voor mij een must bij een nieuwe caravan. Als ik deze ooit vervang, koop ik wel weer een stevig formaat. De leefruimte binnen is ideaal, de ruimte onder de luifel ook en ik houd een reden om een grote auto te rijden...:cool:
Hier hetzelfde. Beetje comfort is toch wel lekker. De indeling die wij nu hebben. Een vast bed met een riante rondzit is super. Beter dan een compromis dat je en krap zit en niet lekker slaapt. Maar daarentegen hebben wij er maar 1 van bijna 11 mee. Benieuwd of hij in zijn tentje gaat of in de caravan gaat slapen.

Das ook een klassieke indeling. Dat doe ik ook weer bij een volgende. Dan zijn de kinderen ouder en kan dat wel.

Spiegels zijn Milenco's geworden. Zaterdag caravan uit stalling gehaald, spiegels trillen totaal niet en perfect zicht!

deze?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/caravan-accessoires/a1007216164-milenco-grand-aero-caravanspiegels-vlak.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW85AN5c6LoAAd7s2uprH8GHUtmrzz8T4TTgf2-0eirXFTfl-JecGjlowdF4eutby1ShOS88nxo6SiyJCX0mnEBf6zy3lLO-muM4_ZD-6oypbfgcYMvUSx_ly7hYLEKmxRlg9KTpgxLlTERCXKvP2yC3b1rXegjl4Lk_ka3lbSzQl5Z4wUfh5z8p30ujUhbFD51HfViV68IOzw

Joost PP zei:
deze?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/caravan-accessoires/a1007216164-milenco-grand-aero-caravanspiegels-vlak.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW85AN5c6LoAAd7s2uprH8GHUtmrzz8T4TTgf2-0eirXFTfl-JecGjlowdF4eutby1ShOS88nxo6SiyJCX0mnEBf6zy3lLO-muM4_ZD-6oypbfgcYMvUSx_ly7hYLEKmxRlg9KTpgxLlTERCXKvP2yC3b1rXegjl4Lk_ka3lbSzQl5Z4wUfh5z8p30ujUhbFD51HfViV68IOzw

Nee, die zijn voor op een bestelwagen of 4x4, deze.

Ik ga dit jaar ook voor het eerst met een caravan op vakantie.
Sterker nog, de caravan staat al op de camping:
E5551F76-87A0-4888-B0AD-905D6CEBDCC0_zps5cbjqvxy.jpg

Deze is van vrienden, maar omdat ik 'm op lokatie gebracht heb, kunnen wij er twee weekjes gebruik van maken. Zelfde plek gereserveerd, dus hij hoeft niet te worden verplaatst.:cool:

Als het bevalt, schaf ik mezelf zo'n sleurhut aan.
Ik ben, na wat onderzoek, er wel uit dat het een caravan moet worden met kinderkamer (stapelbed in lengte en treinzit), waarbij mijn voorkeur uitgaat naar een Hobby 495 UK. Lijkt me een mooie combi met de Touran qua ruimte en gewicht.
Bedoeling is dan om de treinzit om te bouwen tot een groot 2-persoons bed waardoor je met z'n allen in de "kinderkamer" slaapt, en je de rondzit overhoudt.
Tips voor aanschaf van de caravan zijn welkom!(y)

Maar eerst een vakantie in eigen land in een 35 jaar (of zoiets) oude caravan.;)

Rembrandt zei:
(...) Bedoeling is dan om de treinzit om te bouwen tot een groot 2-persoons bed waardoor je met z'n allen in de "kinderkamer" slaapt, en je de rondzit overhoudt.

Bij zo'n Hobby 495 UK hoef je niet heel veel om te bouwen, als ik naar dit plaatje kijk:

15448746-bf13e307-f2a0-448d-a7d0-ed79eb7502e2-fullsize.jpg

Op de camping in Luxemburg waar ik m'n vakantie heb doorgebracht, stonden ook veel caravans. De meest in het oog springende was een nagelnieuwe Fendt Opal 515.

Yellow Cab zei:
Bij zo'n Hobby 495 UK hoef je niet heel veel om te bouwen, als ik naar dit plaatje kijk:

.

In praktijk (tenminste bij de paar foto's die ik heb kunnen vinden) blijkt de kloof tussen het grote bed en het onderste bed van het stapelbed nog wel groot. Liefst zou ik dat laten aansluiten. Kan zijn dat dat een eigen aanpassing vergt (aanpassing "bodem" en matras). Dat deel vergt dus nog wat onderzoek....;)

Net als bij het bestellen van een nieuwe (lease-) auto is het samenstellen en onderzoeken van de mogelijkheden het leukst.:cool:

Durashift zei:
Is een Fendt caravan van hetzelfde bedrijf als de Fendt tractoren?

Ja. ;)

Edit: niet goed gelezen. Fendt Caravans wás onderdeel van Fendt, maar met de verkoop van Fendt Tractoren aan AGCO is Fendt Caravans overgegaan naar Hobby.

Durashift zei:
Thnx, duidelijk.

Gister weer even naar 'Wij zijn er bijna' op NPO1 gekeken..
Heerlijk programma. :)

Ha, ha, inderdaad. Mijn vrouw snapt dat niet.;)
Is ook misschien niet helemaal representatief voor mijn soort van caravannen (andere generatie), maar toch leuk om naar te kijken, vind ik.
Weer een leuke tip van die "wasmachine" in de disselbak.:p

Zeker, de ton zag eruit alsof het er voor gemaakt is. Wordt volgens mij ook op die manier in de kampeerwinkel aangeprezen.

Misschien ook wat voor mij.. doe tegenwoordig regelmatig een handwasje in een emmer biotex.. Staat maar te staan in de badkamer..
Ik kan zo'n ton natuurlijk ook de auto mee innemen op weg naar werk.. Als ik de straat uit rij heb ik al 2 drempels te pakken.:)

Mocht je ooit tot aanschaf van een 'mover' gaan.. check eerst de AB voordat je eronder gaat liggen:)

Ik dacht altijd dat een mover op het neuswiel geplaatst werd.. je hebt ze dus ook al naast de wielen op de as.

Nog een paar dagen, zaterdag weer spelen met 1600/1700kg aan de haak richting Frankrijk :)

Durashift zei:
Ik dacht altijd dat een mover op het neuswiel geplaatst werd.. je hebt ze dus ook al naast de wielen op de as.

Ik dacht dan juist weer dat ze alleen op de as werden geplaatst, daar hebben wij hem ook zitten en alle andere caravans die ik zie rijden.
Op het neuswiel lijkt mij ook verre van ideaal. Buiten het feit dat wij het neuswiel er altijd uithalen omdat die anders bij elke drempel over de grond schraapt, lijkt het mij ook niet fijn voor de gewichtsverdeling. Je hebt gelijk een behoorlijk gewicht voor bij de kogel hangen, dat zie ik toch liever dicht tegen de assen aan geplaatst zitten.

Veel plezier alvast.
Misschien ben ik abuis. Ik dacht het vorig jaar in datzelfde programma gezien te hebben.

Bedankt!
Ik weet niet of het niet bestaat hoor, maar gebruikelijk is het in ieder geval niet. Wellicht een nieuwe ontwikkeling, zou ook kunnen ;)

Het maakte mij toch nieuwsgierig..

Het bestaat en je kan hem in de auto opbergen;)

https://www.caravantrekker.nl/algemeen/movers.php

S-RS zei:
...Wellicht een nieuwe ontwikkeling, zou ook kunnen

Speciaal voor S-RS :)

Test uit 2009 KCK mover op de dissel: De Camper-Trolley beweegt de caravan voort aan een aan de dissel geklemde stang met trekbeugel. Boren, bekabelen of verbinden is niet nodig. Er is geen ingewikkelde elektronica en op de vier kilo van de beugel na een extra gewicht. Na gebruik til je ’m in de kofferbak van de auto en caravannen maar. We testen zijn manoeuvreermogelijkheden met de KCK Redactiecaravan, die 1.300 kilo weegt.
https://www.onderhoudslader.nl/docs/movertest/movertest-kck-2-443294[1].pdf linkje geeft reclame bah.

Test van 15 movers:
https://www.caravancamperservice.nl/tl_files/images/catalogus/hobby560/Knaus%20Maurice/KCK%20test.pdf
Elders voor- en tegenstanders (lijkt wel AW):
https://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=63&t=17850

Ah kijk!(y) Op zich niet zo'n heel gek idee. Een mover die eronder hangt snoept aardig wat van je toch al niet zeer ruime laadvermogen af.

Graag gedaan S-RS. Alleen krijg ik de link niet goed in de post. Via googl* is de pdf link te vinden: 2009 KCK mover op de dissel: De Camper-Trolley

Rembrandt zei:
Yellow Cab zei:

.

In praktijk (tenminste bij de paar foto's die ik heb kunnen vinden) blijkt de kloof tussen het grote bed en het onderste bed van het stapelbed nog wel groot. Liefst zou ik dat laten aansluiten. Kan zijn dat dat een eigen aanpassing vergt (aanpassing "bodem" en matras). Dat deel vergt dus nog wat onderzoek....;)

Net als bij het bestellen van een nieuwe (lease-) auto is het samenstellen en onderzoeken van de mogelijkheden het leukst.:cool:

Denk er bij deze uitvoering wel aan, dat indien julli gaan slapen, wellicht de kids wakker worden, zo ook indien er 's-nachts iemand naar de wc moet. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, wij hebben een vast bed met een rondzit en nu (nog) 2 bijzettentjes.

Pink Panther zei:
Denk er bij deze uitvoering wel aan, dat indien julli gaan slapen, wellicht de kids wakker worden, zo ook indien er 's-nachts iemand naar de wc moet. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, wij hebben een vast bed met een rondzit en nu (nog) 2 bijzettentjes.

4/2/0. Volgend seizoen 5/3/1.
Bij elkaar slapen doen we al jaren. Heb met drie kinderen thuis ook nog steeds kamers over.;)
Daarom spreekt me deze uitvoering juist aan.

Worden de kinderen ouder, heb je een drie-persoons kinderkamer en een tweepersoons bed op de rondzit.
Lange-termijn-planning.:p

Heb al een mooie lijst met kandidaten. Hobby 495UK, Burstner 480TK, Dethleffs 510TK etc. Ze hebben allemaal wel zo'n indeling.
Blijf de Hobby wel het mooiste vinden.
Kwam een mooie Wilk 560 TK tegen, maar da's dan wel weer een hele grote joekel. Zit ik meteen aan de max van de Touran, en dat wil ik eigenlijk niet.

Eerst maar eens met de leencaravan op vakantie. Vakantie is vandaag begonnen! :D

Mijn zwager, nu mijn buurman op de camping, heeft zo'n Dethleffs 510tk, bevalt super, maar zij gebruiken de rondzit nooit, dit met een matras omgebouwd naar vast bed. Op de camping leef je toch veel buiten en in je voortent.

Terug
Bovenaan