Help Autoweek losbreken

Joop 5528328

Net ingestapt
Een nieuw artikel op de Autoweek homepage betekent een nieuwe titel. De AW-redacteuren lijken alle inspiratie verloren te zijn en niet verder te komen dan spelen met een accent ('Dít is de ...') of een auto die losbreekt. Intypen op Google leert ons al dat Porsche's, Fiat's, Audi's, Cupra's, Bugatti's en Volkswagens allemaal losbreken. Omdat het nogal onprofessioneel of kinderachtige zinnen zijn die een enorm gebrek aan creativiteit blootleggen is het wellicht een goed idee AW te helpen en met betere suggesties te komen.

Ik zelf snap niet wat er mis is met het professionelere 'De nieuwe .... is officieel' of '.... onthult de nieuwe ...' . Maar wellicht hebben mede-forummees betere ideeën waar we AW's missende creativiteit wat vooruit mee kunnen helpen;)

Helemaal mee eens. Heb het zelf ook al vaker aangekaart. "....breekt los" of "....is los!" klinkt alsof het ergens vast zat. Lars is er mee begonnen maar anderen nemen het ook al over

Wat te denken van die uitroepteken aan het einde van een titel. Meestal wordt het niet gebruikt maar soms wel. Komt bij mij niet objectief over want lijkt dan alsof ze meer enthousiast zijn over een die auto dan een ander. Voorbeeldjes:

Dít is de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport!
Dít is de Qoros Milestone Concept!
Primeur: Nieuwe Isuzu MU-X vanuit alle hoeken!
Audi A3 Limousine nu ook verlengd!
Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!
Hyundai presenteert de vernieuwde i30 N!
Peugeot 508 PSE is sterkste productie-Peug ooit!
Prijzen Volkswagen Golf GTI en GTE bekend!
Hyundai test nieuwe personenbus!
Dít is de Ford Puma ST!
Dit is de Volkswagen ID4!
Renault Arkana ook naar Nederland!
MG haalt plug-in hybride HS naar Nederland!

Waarom...?

MCDubbellU zei:

Ik vrees dat AW is gevallen voor de 'clickbait'. Waar andere platformen (succesvolle) mediacampagnes/teams hebben om meer views te genereren, lijkt AW daar wat krampachtig aan mee te willen doen. Heb alleen het idee dat ze niet helemaal begrijpen hoe het op te lossen. Wat is er mis met 'Fiat onthult de nieuwe Tipo'? Veel duidelijker en vooral professioneler dan 'Vernieuwde Fiat Tipo breekt los'. Waar breken ze überhaupt van los?

Clickbait pak je toch wat anders aan. Dat doet AutoBlog vaak wel erg overduidelijk. Dit is gewoon journalistieke armoe

Helemaal eens. Zijn inderdaad wat rare titels. Net als "rolt spieren" of in een artikel "put zijn levenslust uit". Het is een beetje alsof er een bot achter zit die automatisch tekst om wat gegevens neerzet. Verder wordt een persbericht van een merk opgeknipt in verschillende artikelen en dan is het meer clickbait aangezien je vaker moet klikken om alles te lezen. Bijvoorbeeld: renault presenteert Megane EV en Dacia EV en nog wat Hybrides. Dan worden daar 3 artikelen over gemaakt terwijl men ook verslag zou kunnen doen van de presentatie, net als van een autobeurs. Dus "presentatie Megane EV, Dacia EV en Clio PHEV" als titel en dan de content van alle 3 artikelen onder elkaar.
Verder staan dezelfde artikelen ook regelmatig op Sanoma genoot Nu.nl.

Het beste is gewoon naar een andere site gaan voor het nieuws of voor diepgang. Ook op youtube staan er tig reviews van auto's die veel beter zijn. Is denk ik ook niet het doel van autoweek om het beste te zijn. Is meer de nu.nl strategie om zo snel mogelijk zo veel mogelijk nieuws te brengen. Was/is in het blad ook zo. Als je elke week het blad wilt vullen kun je natuurlijk niet hele wetenschappelijke studies maken zonder je publiek kwijt te raken. De doelgroep moet bij de kapper in 10-15 minuten alles gelezen kunnen hebben. En zo werkt de site ook. Paar fotootjes en wat pk/verbruik cijfers, artikel klaar. Nieuwe prijzen? Fotootjes erbij, wat woordenbrij erom, klaar. Hapklaar, snel te consumeren.

Geen idee wat je precies bedoelt, ik kom nooit op de nieuwspagina en volg daar al zeker niet de VAG-lobby die daar de hoofdtoon voert.

Ik ben het eens met jullie opmerking. Ook wanneer de prijzen van een nieuw model bekend zijn, is de creativiteit ver te zoeken. 9 van de 10 keer staat er iets als: "VW Golf heeft prijs." Maar de oplossing is niet zozeer een verhoging van de creativiteit.

Echte journalisten leren dat je in de titel van een stuk iets zet waardoor de lezer denkt: "dat moet ik lezen!" Met andere woorden, niet de spannende werkwoorden of bijvoeglijke naamwoorden en het uitroepteken moeten de lezer aantrekken, maar de inhoud van die kop. En daarvoor gebruik je het meest opvallende stukje nieuws, waarvan je dan niet de hele clue weggeeft. Bijvoorbeeld: "VW prijst nieuwe Golf gunstiger dan vorige" (is hij goedkoper, dat kan toch niet?), "Fiat geeft Tipo moderne techniek" (wat dan?) of "Vissenkom in Honda E kan niet kapot" (hè, wat zeggen ze nou?).

Maar we hebben geloof ik niet te maken met echte journalisten, die AW (blad en site) volschrijven. Er zijn een paar techneuten en autofielen, die aardig konden schrijven en zo bij het blad terechtkwamen. En de jongere garde: dat zijn op z'n best autoliefhebbers, maar daar zet ik al vraagtekens bij, die weliswaar een opleiding journalistiek hebben gevolgd, maar amper hebben 'leren schrijven'. En doordat ze vervolgens het vak ook niet hebben geleerd bij een echt journalistiek medium (een krant, opinieblad, radio- of tv-programma, evt. zelfs een lokale zender), blijven ze hangen in het herkauwen van pr-teksten en gaan ze los op ingewikkelde zinsconstructies en vergezochte adjectieven - waar ze vervolgens in verzanden waardoor sommige zinnen totaal onleesbaar zijn. Zo krijg je het AW dat we nu hebben.

Door mijn werk en opleiding in de grafische sector weet ik uit ervaring dat het bedenken van een pakkende titel, slogan of een aantrekkelijke tekst op een gegeven moment steeds moeilijker wordt. Na verloop van tijd heb je alles wel een keer gedaan en is het ook niet de bedoeling dat je ideeën van de concurrentie wegpikt. Ben het op zich wel met bovenstaande reacties eens dat er soms wel wat meer variatie in mag, aan de andere kant is de koek op een gegeven moment soms ook gewoon een beetje op en moet je misschien een keuze maken uit iets wat je in het verleden al eens gebruikt hebt.

Jay DoubleYou zei:
Door mijn werk en opleiding in de grafische sector weet ik uit ervaring dat het bedenken van een pakkende titel, slogan of een aantrekkelijke tekst op een gegeven moment steeds moeilijker wordt. Na verloop van tijd heb je alles wel een keer gedaan en is het ook niet de bedoeling dat je ideeën van de concurrentie wegpikt. Ben het op zich wel met bovenstaande reacties eens dat er soms wel wat meer variatie in mag, aan de andere kant is de koek op een gegeven moment soms ook gewoon een beetje op en moet je misschien een keuze maken uit iets wat je in het verleden al eens gebruikt hebt.

Dat klinkt logisch, maar is het niet. Hoe minder je probeert 'slim' of 'creatief' te zijn (of: hoe meer je normaal doet), hoe minder het opvalt dat je vaker hetzelfde schrijft. Als je gewoon schrijft "Nieuwe Golf vanaf € 24.990,-", twee dagen later "Renault Twingo kost € 15.900" en daarna "Prijzen S-klasse beginnen bij € 99.000" dan kun je dat eeuwig blijven doen zonder dat iemand erover valt. Want het is informatief en functioneel. Niet meer en niet minder.

BRG zei:
Geen idee wat je precies bedoelt, ik kom nooit op de nieuwspagina en volg daar al zeker niet de VAG-lobby die daar de hoofdtoon voert.

Dan ben je er al lang niet meer geweest :)
Tegenwoordig is de nieuwspagina overgenomen door EV lobbyisten en milieufreaks. Ik vraag me soms echt af of sommige mensen nu voor hun lol naar autonieuws zitten te kijken of dat ze ervoor betaald krijgen. En dat wordt door autoweek weer gevoed door zoveel mogelijk berichtjes te plaatsen die olie op het vuur gooien van het voor- dan wel tegenkamp. Het scoort lekker kliks, maar waarschijnlijk heeft het gros toch een adblocker...

dickey zei:
BRG zei:

Dan ben je er al lang niet meer geweest :)
Tegenwoordig is de nieuwspagina overgenomen door EV lobbyisten en milieufreaks...

Volkswagen ID.3-rijders. :T

Tydelyck zei:
Jay DoubleYou zei:

Dat klinkt logisch, maar is het niet. Hoe minder je probeert 'slim' of 'creatief' te zijn (of: hoe meer je normaal doet), hoe minder het opvalt dat je vaker hetzelfde schrijft. Als je gewoon schrijft "Nieuwe Golf vanaf € 24.990,-", twee dagen later "Renault Twingo kost € 15.900" en daarna "Prijzen S-klasse beginnen bij € 99.000" dan kun je dat eeuwig blijven doen zonder dat iemand erover valt. Want het is informatief en functioneel. Niet meer en niet minder.

Precies dat(y).
Het zijn de vaak grappig bedoelde, maar bij Aw vaak totaal kinderachtige, titels die kant noch wal raken.
Wat is er mis met gewoon feitelijk melden wat er nieuw is?

Tydelyck zei:
Jay DoubleYou zei:

Precies dat. Het is gewoon duidelijk

Echte journalisten leren dat je in de titel van een stuk iets zet waardoor de lezer denkt: "dat moet ik lezen!" Met andere woorden, niet de spannende werkwoorden of bijvoeglijke naamwoorden en het uitroepteken moeten de lezer aantrekken, maar de inhoud van die kop. En daarvoor gebruik je het meest opvallende stukje nieuws, waarvan je dan niet de hele clue weggeeft. Bijvoorbeeld: "VW prijst nieuwe Golf gunstiger dan vorige" (is hij goedkoper, dat kan toch niet?), "Fiat geeft Tipo moderne techniek" (wat dan?) of "Vissenkom in Honda E kan niet kapot" (hè, wat zeggen ze nou?).

Ik heb kort bij de grootste concurrent gewerkt als nieuwsredacteur. Daar kreeg ik dat ook mee inderdaad. Iets wat opvalt aan de auto in de titel zetten. Bv "Nieuwe Audi e-tron heeft 8 elektromotoren"

. 9 van de 10 keer staat er iets als: "VW Golf heeft prijs."

Aaah vreselijk. Ik had in verleden dan wel eens gereageerd met "wat voor prijs heeft ie gewonnen dan?"

Uitleg Forum:

Redactie
Het forum is niet bedoeld als communicatiemedium met de redactie. Wil je contact met de redactie, dan kun je een sturen. De redactie houdt de gebeurtenissen op het forum in het oog, en maakt soms ruimte in het blad voor zaken die op het forum besproken worden.

Een wat?
Ik wilde eigenlijk aangeven dat een topic als dit niet de bedoeling is, maar zelfs in de uitleg daarover zit een fout.:T

Carkiller zei:
Uitleg Forum:

Redactie
Het forum is niet bedoeld als communicatiemedium met de redactie. Wil je contact met de redactie, dan kun je een sturen. De redactie houdt de gebeurtenissen op het forum in het oog, en maakt soms ruimte in het blad voor zaken die op het forum besproken worden.

Een wat?
Ik wilde eigenlijk aangeven dat een topic als dit niet de bedoeling is, maar zelfs in de uitleg daarover zit een fout.

Maar de afdeling Autoweek in dit forum heeft als beschrijving: "Reageren op (inhoud van) blad of internetsite." Dat is precies wat we in dit topic doen, volgens mij is dat dus wel de bedoeling.

Tydelyck zei:
Carkiller zei:
Uitleg Forum:

Redactie

Een wat?
Ik wilde eigenlijk aangeven dat een topic als dit niet de bedoeling is, maar zelfs in de uitleg daarover zit een fout.

Maar de afdeling Autoweek in dit forum heeft als beschrijving: "Reageren op (inhoud van) blad of internetsite." Dat is precies wat we in dit topic doen, volgens mij is dat dus wel de bedoeling.

Precies;) Dat is de intentie

@carkiller: Sinds wanneer is helpen het zelfde als klagen?

@Joop 5528328:

Gaan we merken, als een moderator dit leest.
En nee, geen melding gemaakt want ik vind het zelf prima. Maar uit ervaring liever geen opbouwende feedback van het forum want dan snel een slotje.

Een nieuwe Stephan Vermeulen was misschien wel de eerste die hiermee begon in het blad. Geen objectiviteit meer maar meer woeste taal, en verzonnen tegenstellingen. Ton Roks was toen nog de hoofdredacteur, en ouwe rotten als Henny Hemmes, en nog wat oudgedienden konden hiervoor wél behoorlijk objectief materiaal leveren. Hierdoor ong. rond het millenium al het blad opgezegd vanwege deze manier van schrijven; en een vermoeden van belangenverstrengeling met PON, dit kwam nog iets later.

Peter Betweter zei:
Een nieuwe Stephan Vermeulen was misschien wel de eerste die hiermee begon in het blad. Geen objectiviteit meer maar meer woeste taal, en verzonnen tegenstellingen. Ton Roks was toen nog de hoofdredacteur, en ouwe rotten als Henny Hemmes, en nog wat oudgedienden konden hiervoor wél behoorlijk objectief materiaal leveren. Hierdoor ong. rond het millenium al het blad opgezegd vanwege deze manier van schrijven; en een vermoeden van belangenverstrengeling met PON, dit kwam nog iets later.
Heeft Ton Roks ooit voor Autoweek gewerkt ja? Ik ken 'm alleen van Autovisie en daar heeft hij- naar eigen zeggen- 25 jaar voor gewerkt...

@Peter Betweter*,

Ton Roks is nooit hoofdredacteur van de Autoweek geweest.

* Altijd baas boven baas.:p

Gisteren:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/jaguar-land-rover-winstgevend-in-derde-kwartaal/

Vandaag:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/jaguar-land-rover-verwacht-forse-co2-boete/

Dit had prima in hetzelfde bericht gekund, maar is enkel bedoeld om maar extra nieuws te genereren. Net als volstrekt irrelevante beursinformatie die tegenwoordig geplaatst wordt of de vele berichten over omzet/winst/verkopen per merk. Hoe het beter kan zien we hier op het forum waar in het verkoopcijferstopic maandelijks de cijfers gepubliceerd worden en door een fanatieke forummer van duiding voorzien. Minder kopjes, meer inhoud al voedt dat minder de nieuwsverslaving van de bezoekers...

Misschien was dat niet jouw insteek, maar het hangt mijns inziens wel samen. Je zou kunnen zeggen dat je tig berichten met weinig content evengoed van een professionele titel kunt voorzien. Ik denk dat juist door het opknippen van content in vele kleine berichten juist de titel wat "creatiever" geworden is omdat er vrij weinig content is en er door wat rare titels en pakkende teksten geprobeerd wordt om er toch nog wat van te maken.

[omdenkmodus]Als er in een week weinig nieuws is kunnen ze ons op deze manier toch dagelijks van nieuws voorzien.[/omdenkmodus]

Blijkbaar is er toch een groep die dat wel vindt. Anders zouden ze het ook niet plaatsen en komen er geen reacties op het artikel.

Nog verdere omdenkmodus: als er dus geen nieuws is en er toch behoefte is om iets te publiceren of vanuit de bezoekers om iets te lezen, zouden het ook achtergrondartikelen kunnen zijn met meer content. Zoals die van cornelis over de techniek, de blog van bas, de achterklap, facelift friday etc. Dat vind ik zelf meer waarde toevoegen en is ook iets waardoor mensen naar autoweek blijven komen omdat het unieke content is. Al die copy-paste-met-eigen-saus nieuwsberichten kan ik elders ook vinden.

Maar wat nou als autoweek onze feedback serieus zou nemen en dus minder berichten zou plaatsen die wel meer content zouden bevatten en ook professionelere titels en tekst zou toepassen, zou dat de bezoekersaantallen van deze site doen veranderen? Immers, als er niet elke dag iets is, dan hoef je dus niet elke dag naar de site om niks te missen dus de dagjesmensen mis je. Maar misschien trek je wat serieuzer volk weg van andere sites? Massa is kassa, dus het zal wel bij veel berichten en veel dagjesmensen blijven.

Jay DoubleYou zei:
Blijkbaar is er toch een groep die dat wel vindt. Anders zouden ze het ook niet plaatsen en komen er geen reacties op het artikel.

Soms moet je iets verder denken. Zoals Deickey zegt, AW moet zijn bestaansrecht laten zien door met 'unieke' content te komen. Niet het uitkauwen van nieuws. Met die instelling zijn ze niet meer dan 'dode bomen' media.

dickey zei:
Nog verdere omdenkmodus: als er dus geen nieuws is en er toch behoefte is om iets te publiceren of vanuit de bezoekers om iets te lezen, zouden het ook achtergrondartikelen kunnen zijn met meer content. Zoals die van cornelis over de techniek, de blog van bas, de achterklap, facelift friday etc. Dat vind ik zelf meer waarde toevoegen en is ook iets waardoor mensen naar autoweek blijven komen omdat het unieke content is. Al die copy-paste-met-eigen-saus nieuwsberichten kan ik elders ook vinden.

Maar wat nou als autoweek onze feedback serieus zou nemen en dus minder berichten zou plaatsen die wel meer content zouden bevatten en ook professionelere titels en tekst zou toepassen, zou dat de bezoekersaantallen van deze site doen veranderen? Immers, als er niet elke dag iets is, dan hoef je dus niet elke dag naar de site om niks te missen dus de dagjesmensen mis je. Maar misschien trek je wat serieuzer volk weg van andere sites? Massa is kassa, dus het zal wel bij veel berichten en veel dagjesmensen blijven.

Maar die achtergrondartikelen kosten veel meer werk om geschreven/geproduceerd te krijgen. Het 'nieuws' is gewoon een kwestie van persbericht overnemen of lichtelijk omschrijven. Dat is duidelijk te zien, want enige vorm van kritische beschouwing op wat de fabrikanten beweren is er in zo'n artikel niet, evenmin als het plaatsen van het verhaal in een referentiekader.

Maar als nieuwsbron is AW natuurlijk al lang ingehaald door een Autoblog of Autovisie. Meer dan persberichten herschrijven is het niet. Navraag bij een fabrikant (verder dan een importeur gaat het nooit) of eigen onderzoek zul je hier niet vinden.

929V6 zei:
@Peter Betweter*,

Haa! :p Ja, ik ben na Autoweek, naar Autovisie gegaan voor een aantal jaar.. Ben in de war, het was iemand anders.

Peter Betweter zei:
Haa! Ja, ik ben na Autoweek, naar Autovisie gegaan voor een aantal jaar.. Ben in de war, het was iemand anders.

Jij bedoelt waarschijnlijk Tonie Broekhuijsen, maar die is al lichtjaren weg daar...

Ze hebben geluisterd, vandaag breekt er niets los :)
"Kia weekt ontwerper Won Kyu Kang bij BMW los"

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/kia-weekt-ontwerper-won-kyu-kang-bij-bmw-los/

Peter Betweter zei:
929V6 zei:
@Peter Betweter*,

Haa! :p Ja, ik ben na Autoweek, naar Autovisie gegaan voor een aantal jaar.. Ben in de war, het was iemand anders.

Toen werd Telegraaf de baas en werd Ton Roks eruit gezet. Ben sinds kort weer geabonneerd op de AV maar het is wel beetje AW niveau. Geen lange en goed leesbare reportages meer, vooral korte artikelen met veel foto's. Zo kun je een blad wel vullen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijs-toyota-gr-yaris-bekend/

Ondanks de normale titel die een redelijk nuchtere lijst met prijzen doet vermoeden in het artikel, krijgen we het volgende voorgeschoteld:
"De compacte extremist"
"de heetgebakerde GR Yaris"
" één van de meest buitenissige modellen van het merk ooit"
"opgefokte 1.6 driecilinder"
"gebeten door het Nederlandse bpm-beest"

En als klapstuk
"de doorgesnoven hot hatch"

Juist... een tabel met prijzen en uitvoeringen, daar was geen plaats meer voor.

Joris 6091088 zei:
(..) Ben sinds kort weer geabonneerd op de AV maar het is wel beetje AW niveau. Geen lange en goed leesbare reportages meer, vooral korte artikelen met veel foto's. Zo kun je een blad wel vullen.

Kan dat niet gewoon de huidige tijdsgeest zijn?
Beeld is heden ten dage steeds belangrijker.

Ik denk dat redacteuren ook minder tijd hebben voor wat ze al moeten doen. Tijd voor schrijfwerk is toch zeker deels verschoven naar benodigde tijd voor het maken / inspreken van een video over de auto's.

Joop 5528328 zei:
(..)
AW moet zijn bestaansrecht laten zien door met 'unieke' content te komen. Niet het uitkauwen van nieuws. Met die instelling zijn ze niet meer dan 'dode bomen' media. (..)

Nieuws is slechts een onderdeel.
Ik vind dat Autoweek zeker wel onderscheidende content maakt. Klokje rond, dat doen andere bladen niet of niet zo uitgebreid.
Cornelis Kit zijn uitleg video's. Ja, inhoudelijk qua presentatie etc. kan je daar wat vinden (ik vind het zelf soms moeilijk te volgen) maar ze brengen het wel. (y)
Achteruitkijkspiegel. Met een goed koppel en leuke onderwerpen vind ik het leuk om te kijken.

Durashift zei:
Joris 6091088 zei:
(..) Ben sinds kort weer geabonneerd op de AV maar het is wel beetje AW niveau. Geen lange en goed leesbare reportages meer, vooral korte artikelen met veel foto's. Zo kun je een blad wel vullen.

Kan dat niet gewoon de huidige tijdsgeest zijn?
Beeld is heden ten dage steeds belangrijker.

Ik denk dat redacteuren ook minder tijd hebben voor wat ze al moeten doen. Tijd voor schrijfwerk is toch zeker deels verschoven naar benodigde tijd voor het maken / inspreken van een video over de auto's.

Ja dat. En kosten natuurlijk. Met de komst van online is het schrapen voor de papieren uitgaves. Waar AV vroeger hele, dagenlagen testritten maakten in de mooiste omgevingen en in de beste hotels, is het niet een stuk leaner.

Nu gaat de autopers naar elke VAG mobiel om bij elke nieuw model, faceliftje of zelfs alleen andere carrosserievorm een filmpje te maken om elk detail aan te wijzen omdat VAG zo lekker alle reisjes goed verzorgd. Hebben ze toch slim bekeken

MCDubbellU zei:
Nu gaat de autopers naar elke VAG mobiel om bij elke nieuw model, faceliftje of zelfs alleen andere carrosserievorm een filmpje te maken om elk detail aan te wijzen omdat VAG zo lekker alle reisjes goed verzorgd. Hebben ze toch slim bekeken

Heb je een bron?

Elk filmpje bij elke nieuw model, faceliftje of zelfs alleen andere carrosserievorm van VAG... :rolleyes: denk je soms dat de autopers die reisjes helemaal zelf betaald? Naïef van je. Geldt overigens ook van andere merken hoor. En eerdere discussies over voortrekkerij heb ik allang eens gevoerd, in een ander topic en ook vaker met jou onder je eerdere/andere nickname('s) dus daar ga ik verder niet meer op in :)

VAG heeft de marketing gewoon goed voor elkaar, dat hebben we toch al eerder kunnen concluderen? Blijkbaar heeft het merk (de autogroep) een bepaalde aantrekkingskracht, dat weten ze heel goed te benutten en bespelen. Los van wat je van VAG of dienst auto's vindt, spelen ze dit gewoon slim.

Terug
Bovenaan