Fiat Grande Panda

Configureer eens een andere B-segmenter full option...
Een beetje b-segmenter heeft veel opties al standaard. Mijn configuratie betrof de Panda EV omdat daar over gediscussieerd wordt.

De ev versie heeft geen pop uitvoering Barrie. Dat heet Red en is er vanaf € 25K en een beetje

Misschien is dan toch de ICE de beste keus. Een goedkopere vanaf prijs dan de EV.

Ow heet die Red? Nou, dat is ook de standaard kleur. Maar die vloekt met het blauw/gele interieur dus je moet je bijbetalen voor een andere kleur dan Red :)

Ow heet die Red? Nou, dat is ook de standaard kleur. Maar die vloekt met het blauw/gele interieur dus je moet je bijbetalen voor een andere kleur dan Red :)
Red is de naam van een goed doel: een organisatie die al bijna 20 jaar strijdt tegen aids en tegen het onrecht waardoor pandemieën zich kunnen ontwikkelen.

Ik ga m nog eens goed bekijken. Zag net een review van het YouTube kanaal Electrifying. Echt een leuke auto. Maar ik las hier dat ie bijna net zoveel weegt als een Model 3 SR.
En ik zou graag stoelverwarming hebben, weet niet of ie dat heeft. Heeft ie dat en voorruit verwarming dan is het een potentiële opvolger voor onze Citigo EV.

Ik zag vandaag een heleboel reviews online verschijnen. Ik denk dat Autoweek wel snel zal volgen...

Ik heb er 1 geconfigureerd. Het model wat een beetje aangekleed is met winterpack en een metallic kleur. € 29423.- rijklaar. Dat is toch een stevige prijs!
Ongeveer wat een Polo kost. Instappolo met 95pk kost ruim 27K, dus met een kleurtje en stoelverwarming e.d. kom je gemakkelijk aan die 29K.

Ik ga m nog eens goed bekijken. Zag net een review van het YouTube kanaal Electrifying. Echt een leuke auto. Maar ik las hier dat ie bijna net zoveel weegt als een Model 3 SR.
En ik zou graag stoelverwarming hebben, weet niet of ie dat heeft. Heeft ie dat en voorruit verwarming dan is het een potentiële opvolger voor onze Citigo EV.

Scheelt 200kg met een Model 3 SR zo uit mijn hoofd. Weegt een BMW 1 serie dan ook al ongeveer hetzelfde als een BMW 3 serie? Want dat is een vergelijkbaar verschil.

Ja, dat het orderboek geopend is was mij wel bekend. Ik doelde meer op de fysieke introductie, de uitlevering van de eerste bestellingen. Er wordt al lang over deze Panda gepraat maar er is op de weg nog niks van te zien (helaas).
In december en januari is er een roadshow geweest waarbij je de Panda (en Abarth 600) in de toonzalen kon ontdekken.

Ongeveer wat een Polo kost. Instappolo met 95pk kost ruim 27K, dus met een kleurtje en stoelverwarming e.d. kom je gemakkelijk aan die 29K.
Een Polo heb je niet als een EV. Een beetje kromme vergelijking. Directe concurrent is meer de Renault 5.

Begrijp ik nou goed dat de 'Hybrid' een gewone mild-hybrid is? Alleen als automaat vind ik wel een vreemde keuze in dit segment. De Clio heeft ong. zelfde vanafprijs maar is luxer uitgerust en een volwaardige B-segmenter qua lengtematen.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik nou goed dat de 'Hybrid' een gewone mild-hybrid is? Alleen als vind ik wel een vreemde keuze in dit segment. De Clio heeft ong. zelfde vanafprijs maar is luxer uitgerust en een volwaardige B-segmenter qua lengtematen.
Een Clio is ook de betere auto. Je koopt de Panda vanwege de knipoog naar het verleden en daar slaagt de Panda goed in.

Gewoon omdat de video zalig is (vooral de Shaggy-imitatie op het einde). En omdat vrouwen meer oog hebben voor wat echt belangrijk is in een auto ;)

Ai, die video bevestigt wel meteen mijn twijfels bij dat spiraalsnoer. Als je het lang - in tijd en/of afstand - uitrekt, gaat de elasticiteit eruit waardoor het (steeds) lastiger weer teruggaat in de auto. Lollige gimmick, maar praktische bruikbaarheid kon weleens tegenvallen :unsure:

Ai, die video bevestigt wel meteen mijn twijfels bij dat spiraalsnoer. Als je het lang - in tijd en/of afstand - uitrekt, gaat de elasticiteit eruit waardoor het (steeds) lastiger weer teruggaat in de auto. Lollige gimmick, maar praktische bruikbaarheid kon weleens tegenvallen :unsure:
Als je weet hoe een stofzuiger werkt, valt dat wel mee waarschijnlijk :ROFLMAO:

Als je weet hoe een stofzuiger werkt, valt dat wel mee waarschijnlijk :ROFLMAO:
Die vergelijking wordt vaker gemaakt, maar dat is een heel ander principe. Die hebben geen spiraalsnoer, maar een recht snoer en een oprolautomaat. Compacter en minder last van metaalmoeheid. Maar zou te heet worden bij de vermogens die een EV vraagt, vandaar dat spiraalsnoer bij dit bamboe-beertje.
Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat IRL, maar als je ziet hoeveel moeite het deze Britse al kost na één keer flink uitrekken ben ik toch bang dat dat na langere tijd in de praktijk minstens zo moeizaam zal gaan :confused:

Ik ben benieuwd of deze auto een succes zal gaan worden,auto ziet er niet verkeerd uit.

We mogen van de Grande Panda nog 2 andere versies van de EV verwachten. Dit heeft Fiat-topman Olivier Francois de afgelopen dagen aangekondigd in een interview met Motortrend.

De eerste is een low-costversie met een elektromotor die minder dan 20.000 euro zou moeten kosten en een actieradius van ongeveer 200 km zou moeten bieden. Over deze versie werd al eerder gesproken en onlangs werd bevestigd dat ook de Citroen C3 eenzelfde model krijgt.

De tweede versie zal over meer vermogen beschikken dan het huidige model, namelijk 136 pk in plaats van de 113 van de huidige versie. Ook heeft deze versie een actieradius van 400 km of meer. Deze variant maakt gebruik van dezelfde accu als die in modellen als de Fiat 600, Jeep Avenger en Alfa Romeo Junior.

2602717-tmcqimibie-whr.jpg

Verstandig denk ik, voor een hoop mensen zou 200km genoeg zijn, dan is een goedkopere variant wel zo fijn

Laatst bewerkt:
We mogen van de Grande Panda nog 2 andere versies van de EV verwachten. Dit heeft Fiat-topman Olivier Francois de afgelopen dagen aangekondigd in een interview met Motortrend.

De eerste is een low-costversie met een elektromotor die minder dan 20.000 euro zou moeten kosten en een actieradius van ongeveer 200 km zou moeten bieden. Over deze versie werd al eerder gesproken en onlangs werd bevestigd dat ook de Citroen C3 eenzelfde model krijgt.

De tweede versie zal over meer vermogen beschikken dan het huidige model, namelijk 136 pk in plaats van de 113 van de huidige versie. Ook heeft deze versie een actieradius van 400 km of meer. Deze variant maakt gebruik van dezelfde accu als die in modellen als de Fiat 600, Jeep Avenger en Alfa Romeo Junior.

2602717-tmcqimibie-whr.jpg
Waarom niet de 156pk motor? Die is efficiënter en wordt ook gebruikt in die genoemde modellen.

Waarom niet de 156pk motor? Die is efficiënter en wordt ook gebruikt in die genoemde modellen.
Bij EV's is net zo min als bij brandstofauto's de motor volledig bepalend voor het vermogen, de software speelt hier ook een belangrijke rol in. De range doet vermoeden dat het hier een efficiëntere motor betreft dan de 136pk motor van de genoemde andere modellen. De Corsa Electric met 136pk komt bijvoorbeeld maar net iets meer dan 350km ver, terwijl dat een duidelijk lagere minder hoekige auto is. Als deze Panda 136pk dezelfde aandrijflijn had kwam die niet aan de geneomde 400+ km range.
Het zou dus weleens een geknepen versie van de 156pk kunnen zijn, zoals de 100pk hybrides ook geknepen versies zijn van de 136pk hybrides. Of de 112pk zou een geknepen versie van de toekomstige 136pk kunnen zijn.

Nogmaals, de prestaties van auto's worden anno nu grotendeels door software bepaald.
Tot er meer bekend is over de versies met grotere range kunnen we slechts raden naar de achterliggende hardware daarvan.

Bij EV's is net zo min als bij brandstofauto's de motor volledig bepalend voor het vermogen, de software speelt hier ook een belangrijke rol in. De range doet vermoeden dat het hier een efficiëntere motor betreft dan de 136pk motor van de genoemde andere modellen. De Corsa Electric met 136pk komt bijvoorbeeld maar net iets meer dan 350km ver, terwijl dat een duidelijk lagere minder hoekige auto is. Als deze Panda 136pk dezelfde aandrijflijn had kwam die niet aan de geneomde 400+ km range.
Het zou dus weleens een geknepen versie van de 156pk kunnen zijn, zoals de 100pk hybrides ook geknepen versies zijn van de 136pk hybrides. Of de 112pk zou een geknepen versie van de toekomstige 136pk kunnen zijn.

Nogmaals, de prestaties van auto's worden anno nu grotendeels door software bepaald.
Tot er meer bekend is over de versies met grotere range kunnen we slechts raden naar de achterliggende hardware daarvan.
De Corsa heeft een kleinere accu dan de Avenger. De 156pk variant van de Corsa E heeft dezelfde accu als de 136pk variant als ik Autoweek mag geloven, maar dat klopt niet. Volgens mij heeft de 156pk variant van de Corsa 1kWh meer tot zijn beschikking, kan je terugzien bij de verschillende E208 varianten (dat is dezelfde auto). Daar zie je ook dat de 156pk variant beduidend verder komt, ondanks dat de accu maar een klein beetje groter is. Een geknepen 156pk variant zou dus inderdaad een optie kunnen zijn.

Benieuwd of die ook lange tijd in trek blijft. Ik vind hem zelf net niet leuk genoeg om echt een retro panda te zijn. Zelf zou ik in die prijs klasse liever een jeep Avenger hebben

o ja ik zie het, ik dacht dat die even duur waren. De hybrid panda is hier vanaf 18.500 en de hybride avanger vanaf 25, dat is idd toch net een andere klasse

Vergelijkende test tussen de Panda en de Hyundai Inster:

De Hyundai Inster is een prachtig exemplaar en profileert zich als een slimme, kleine elektrische stadsauto die leuk is om in te rijden. De actieradius is iets groter dan die van de Fiat, maar de Grande Panda biedt al voldoende voor het stedelijke gebruik waarvoor deze modellen bedoeld zijn. De Fiat vergroot de kloof op het gebied van comfort. Ook is de auto ergonomischer en is de kofferbak praktischer. De handige onderscheidende uitrusting maakt het overtuigende effect compleet.

essai-comparo-fiat-grande-panda-hyundai-inster-2025-bbr-2025-118_4.jpg

essai-comparo-fiat-grande-panda-hyundai-inster-2025-bbr-2025-012_0.jpg

essai-comparo-fiat-grande-panda-hyundai-inster-2025-bbr-2025-119_0.jpg
essai-comparo-fiat-grande-panda-hyundai-inster-2025-bbr-2025-127_0.jpg
essai-comparo-fiat-grande-panda-hyundai-inster-2025-bbr-2025-015_0.jpg

Ik vind de Casper/Inster ook best leuk hoor, maar op basis van deze foto's ziet de Grande Panda er wel een stuk beter uit.

Zo'n Grande Panda ook niet echt klein meer met 4 x 1.76 meter. De 1e serie Panda was 3.4 x 1.5 meter...

En binnenkort wordt er nog een andere dierennaam gebruikt voor de giga-Panda, waarschijnlijk "Grizzly" (nee geen grap)
De Grande Panda gaat in Brazilië waarschijnlijk Uno heten.

die hyundai ziet er gewoon ouderwets uit naast die frisse panda

Omdat mijn bericht verwijderd is, waag ik nog een poging om te zeggen dat ik niet met je mee eens ben. Waar baseert je op dat de Inster ouderwets aandoet?? Hij is net zo fris als de Panda. Hij is alleen anders vormgegeven.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebbe
Mag Gullwing geen mening hebben?

Waarom zou hij dat niet mogen? Ik heb hem dat nooit verboden. Ik ben alleen benieuwd hoe hij daar bij komt dat het een ouderwetse auto is. Het is notabene ook nog een EV. De modernse van de modernse. En nogmaals hij is anders gevormd. En dat betekent dat hij niet ouderwets uitziet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebbe
ouderwets is of ouderwets eruit ziet? Daar zit nogal een verschil. Net als het niet herkennen van een mening of een feit.

Terug
Bovenaan