Fiat Grande Panda

De Panda is er vanaf pakweg €26.000 (in Nederland), de Jeep zeker €33.000. Best wel een verschil.
Die 7000 euro extra maakt toch weinig uit als je wat spaargeld hebt. Je krijgt meer auto met 156 pk en 250 nm even uit mijn hoofd. De Fiat Panda vind ik heel leuk maar meer als tweede auto.

27% "maakt weinig uit"?!

Je gaat ook nog eens ruim de psychologische drempel van 30 mille over!
Niet voor niks eindigen (winkel)prijzen vaak op negens, dus €9,99 ipv €10 en €999 ipv €1000. Alleen al gevoelsmatig zullen "ruim boven de 30 mille" veel meer mensen afhaken dan "rond de 25 mille", zo werkt 't menselijk brein nou eenmaal!

Daarnaast hebben Panda en C3 ook praktische voordelen, zoals bijvoorbeeld nog enig trekgewicht (ca. 600kg, genoeg voor bv een vouwwagen of huur/leen-aanhanger van bouwmarkt, tuincentrum of Zweedse meubelwinkel) waar de elektrische Avenger 0kg (nul kilo) mag trekken.

Laatst bewerkt:
Het volgende model in de Panda-familie (een C-SUV in de stijl van de Frontera en C3 Aircross) zal deze zomer worden onthuld en eind dit jaar op de markt verschijnen. Het is het model dat officieus bekend staat als de Giga Panda en door de CEO van Fiat zelf lachend "Pandissima" wordt genoemd.

bron: quattroruote.it

Bijzondere strategie houdt Fiat er op na, door alle pijlen weer op één model te richten zoals eerder ook met de 500 (500X, 500L).

Bijzondere strategie houdt Fiat er op na, door alle pijlen weer op één model te richten zoals eerder ook met de 500 (500X, 500L).
Fiat en AR lijken soms echt door een paar familie leden te worden gerund die niet echt veel snappen van zaken doen. Als een hobby boer die bloemen verkoopt, dan ineens zit dat margrieten goed verkopen, en dan ineens alles op witte bloemen in alle soorten en maten zet.

Ik weet nog van vroegah dat iedereen de panda een sympathiek wagentje vond, maar niemand er in gezien wilde worden.

Ik weet nog van vroegah dat iedereen de panda een sympathiek wagentje vond, maar niemand er in gezien wilde worden.
Je weet nog van vroeger dat jij de Panda een sympathiek wagentje vond, maar dat jij er niet in gezien wilde worden, bedoel je.

Ik heb best wat oude Panda`s gehad. Ze waren goedkoop en genoeg ruimte om te sleutelen in het motorcompartiment. De nieuwe Granda Panda is heel wat anders en heeft weinig met de oude Panda te maken. Het is meer een knipoog naar het verleden. De Granda Panda met benzine motor is geschikt als eerste auto met een klein gezin. De Grande Panda als EV heeft tekortkomingen. Meer geschikt als tweede auto waarmee je niet teveel op de snelweg komt.

Gespot door mijn broer:

7hTZ44y.jpeg

nZ169Nh.jpeg

Fiat Grande Panda (2025) zorgt eindelijk voor nodige opschudding​

Het is lang geleden dat we zo enthousiast waren over een Fiat. Bij de Grande Panda Electric klopt alles: zijn formaat, zijn ruimte, zijn actieradius en zijn comfort. Knipogen naar het klassieke model uit 1980 doet-ie zonder schroom, maar de designers hebben een uitstekende balans gevonden tussen retro en modern. Als we in onze glazen bol kijken, zien we eindelijk weer een veelbelovende toekomst voor een Fiat-model.

fiat-grande-panda-2025-review-het-is-moeilijk-om-niet-van-de-panda-te-houden-2025-04-77c9d6.webp

fiatgrandepanda-5-4209a8.webp

@ Gullwing Ik zou een andere woordkeuze nemen, want ouderwets klinkt zo negatief toch?? Nu hou ik er over op.:unsure::unsure:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dezelfde gedachte had als @Gullwing. Ouderwets, gedateerd, allemaal manieren om te beschrijven dat het model 20 jaar geleden lijkt te zijn ontworpen.

Ik wil er binnenkort eens mee rijden want ik vind 'm echt leuk. Prima opvolger voor onze Citigo.

Fiat Grande Panda: too many orders, Italian workers sent to Serbia​

The commercial success of the Fiat Grande Panda was not long in creating tensions... on the production side. Two months after the start of European orders, which recorded 15,000 units in just a few weeks, the Serbian plant in Kragujevac is struggling to keep pace. As a result, Stellantis has started to send Italian workers to reinforce its workforce.

Production currently fluctuates between 80 and 100 vehicles a day, while the group is aiming for around 500 vehicles a day. Apart from logistical delays and shortages of components, particularly the eDCT gearboxes used for hybrids, the real problem is human: more than 1,000 workers are needed to keep the plant running at full capacity. Despite intensive recruitment campaigns in Serbia, the local workforce is not enough. So Stellantis decided to take action... in Italy.

Melfi has plenty of manpower available. Some employees have therefore agreed to leave for Kragujevac, according to information from the Milano Finanza website. The proposed conditions: a six-month voluntary secondment, return to Italy possible every 45 days, accommodation and meals provided, and a daily allowance of up to €100. Letters of assignment have already been sent.

This is a strategic context for Fiat. The Grande Panda is designed to relaunch the brand on the European market. But without a rapid ramp-up, delivery times could become dangerously long. At the end of February, we were already estimating a six-month wait for any new order. If nothing were to change on the production side, this interval could become even longer, at the risk of dampening initial enthusiasm.
(Bron: italpassion.fr)

Juni '24 gepresenteerd, duurt wel lang allemaal. Gezien de problemen die er waren zou ik sowieso niet de eerste reeks kopen.

Er is inderdaad gewacht tot de nieuwste softwareversie. Ik dacht dat je bedoelde dat er momenteel nog issues speelden.

Wat vindt de Italiaanse overheid ervan? Italianen die (tijdelijk) gastarbeider worden.. terwijl Fiat misschien net zo goed de Panda óók in de Melfi fabriek kan laten maken? (als de onderdelen leveranciers meer units per dag gaan leveren, natuurlijk).

Dan kies je gewoon een bijkomende garantie: 5 jaar / 200k km voor zo'n 500 EUR
Je bedoeld 2 jaar fabrieksgarantie + 3 jaar garantie bijkopen wat in totaal op 5 jaar komt. Bron Fiat.nl: Bescherm je Fiat tot en met 5 jaar of tot 200.000 km na de eerste registratie. Dan mag je even 500 euro (500 euro staat nergens vermeld bij Fiat) bijbetalen alsof het niets is. Laten we eerlijk zijn dat 2 jaar fabrieksgarantie niet meer van deze tijd is..

Je bedoeld 2 jaar fabrieksgarantie + 3 jaar garantie bijkopen wat in totaal op 5 jaar komt. Bron Fiat.nl: Bescherm je Fiat tot en met 5 jaar of tot 200.000 km na de eerste registratie. Dan mag je even 500 euro (500 euro staat nergens vermeld bij Fiat) bijbetalen alsof het niets is. Laten we eerlijk zijn dat 2 jaar fabrieksgarantie niet meer van deze tijd is..
Dat bedoelD ik inderdaad. Dan heb je je gevraagde zekerheid en een auto die vergeleken met concurrenten nog goedkoop is. Of je koopt iets totaal anders, kan ook natuurlijk :D

Dat bedoelD ik inderdaad. Dan heb je je gevraagde zekerheid en een auto die vergeleken met concurrenten nog goedkoop is. Of je koopt iets totaal anders, kan ook natuurlijk
Ik wil standaard de gevraagde zekerheid zoals bij andere merken en niet ervoor bijbetalen. Of de auto goedkoop is tegenover de concurrentie is maar net door welke bril je het bekijkt.

Ik wil standaard de gevraagde zekerheid zoals bij andere merken en niet ervoor bijbetalen. Of de auto goedkoop is tegenover de concurrentie is maar net door welke bril je het bekijkt
Whatever.
Als je een Panda voor 19k kan kopen en je betaalt 500 extra, dan ben je goedkoper af dan een concurrent die 25k kost en die al 5 jaar garantie heeft.

Maar zoals eerder gezegd, het is aan ieder om daarover te oordelen. ;)

Kunnen we het gewoon over de Fiat Grande Panda hebben onder dit topic? Het waaiert nogal uit. Bedankt.

Grande Panda E
100% Elektrisch
Vanaf €25.990

Grande Panda Hybrid
Hybrid
Vanaf €25.990

Ik zie nog geen Fiat Panda voor € 19000 in Nederland. En als ie wel komt is het een karige uitvoering met minimale specificaties. En hoe kan Citroën 8 jaar garantie geven terwijl feitelijk de Fiat Panda het zelfde product is met 2 jaar garantie wat onder 1 concern valt Stellantis.

Grande Panda E
100% Elektrisch
Vanaf €25.990

Grande Panda Hybrid
Hybrid
Vanaf €25.990

Ik zie nog geen Fiat Panda voor € 19000 in Nederland. En als ie wel komt is het een karige uitvoering met minimale specificaties. En hoe kan Citroën 8 jaar garantie geven terwijl feitelijk de Fiat Panda het zelfde product is met 2 jaar garantie wat onder 1 concern valt Stellantis.
Ik woon in België, daar heb je een hybrid voor 19k.
Feit dat andere merken binnen het concern meer garantie geven: dat noemt marketing.

Het staat wel vermeld, maar als apart onderdeel onder Onderhoud -> Garantie en Verzekering. Lijkt op de methode waarop Toyota (en Kia) de garantie na onderhoud bij de dealer 'verlengen'.
Roadracer, er zit wel een addertje onder het gras bij 8 jaar Citroen garantie. Die nieuwe verlengde garantietermijn voor geldt voor de aandrijflijn en maakt deel uit van Citroën We Care, Het is niet voor de gehele auto. Wat als na twee of vier jaar je boordlader kapot gaat? Valt dat onder de aandrijflijn of mag je zelf voor de kosten opdraaien?

Wat ik een beetje wat in mis in Stellantis topics is de complete (eerlijke) informatie. Er zitten nogal haken en ogen aan. Dat je verplicht bent het onderhoud te doen lijkt mij logisch. Deels wordt de extra garantie betaald uit het onderhoud.

Laatst bewerkt:
Wat als na twee of vier jaar je boordlader kapot gaat?
Daarover is helaas of gelukkig een ander topic. Wat ik nogal eens jammer vind (vooral op de homepage) is dat er best wat geroepen wordt maar zonder onderbouwing of verdere verwijzing. Wat betreft de complete, eerlijke, informatie: is is zeker op het forum in handen van de gebruikers zelf. Mijn oproep is dan ook eenvoudig: zet vaker een linkje naar een bron van de informatie bij je opmerkingen of informatie, dat maakt het iedereen gemakkelijker en zeker op termijn de sfeer beter.
Maar goed, het ging hier over de Fiat Grande Panda - als er behoefte is aan een topic over garanties, dan kan dat natuurlijk ook gestart worden!

Terug
Bovenaan