Fiat Grande Panda

De hele discussie bevestigt wat ik voordien reeds zei. Zowel de R5 als de Panda roepen hevige emoties op en dit is meermaals een positief signaal gebleken wat betreft succes.
Het is hen beiden gegund
Beide succes gegund 100 %. Maar voor een Panda hevige emoties? Dan leg je de lat wel erg laag. Je zou wat minder moeten overdrijven Marleen en niet namens anderen moeten spreken. Dan blijft het geloofwaardig en maakt het forum een stuk prettiger.;)

Beide succes gegund 100 %. Maar voor een Panda hevige emoties? Dan leg je de lat wel erg laag. Je zou wat minder moeten overdrijven Marleen en niet namens anderen moeten spreken. Dan blijft het geloofwaardig en maakt het forum een stuk prettiger.;)
Sorry, ik wist niet dat alleen jij superlatieven mocht gebruiken bij het beoordelen van auto's ;)

Mijn statement was gebaseerd op de veelal enthousiaste reacties hierboven en op wat er in de pers verscheen hierover nav het autosalon van Brussel waar de Panda goed gesmaakt werd door het publiek.

Maar niet getreurd, als je dat anders ziet, geen probleem. Want als iedereen hetzelfde denkt, dan zou het pas saai zijn hier he ;)

Dat heb ik bij de R5, succes denk het wel maar emoties totaal niet. Vind het een teleurstelling, net zoals de originele R5.

Vraag aan 100 mensen hun voorkeur en 90% kiest de R5. Bij de Panda gaat gebruiksgemak voor vormgeving. Desondanks is de Panda voldoende aaibaar.

Wat maakt het uit wat anderen er van vinden? Het lijkt wel alsof je het erg vind als iemand de Panda leuk vindt. Ik ook. Ik hoop dat dat mag van jou? Want je blijft maar tegen iedereen in gaan....
Leuk vinden is prima. Superr. Ik vind de Panda ook leuk! Maar euforische krachttermen voor een normale auto vind ik overdreven en weinig realistisch.

De verschillende kleuren op een rijtje :

2606113-rjw82n71mu-whr.jpg

2608123-og9tdjd7tb-whr.jpg
2606116-phf2n06tb9-whr.jpg
2606125-l67l3kom8v-whr.jpg

2606137-v5501jscj7-whr.jpg

Leuke lineup qua kleur. De oranje vind ik wat minder (is de associatie met Opel denk ik), maar de rest maakt dat goed.

Pop (NIET in Nederland)
xMC3JKm.jpeg

Red (alleen Panda E)
B0RvrFX.jpeg

Icon (alleen Hybrid)
iZfXH5f.jpeg

La Prima
6x9RHN8.jpeg

Pop (NIET in Nederland)
NQIWYGb.jpeg

Red (alleen Panda E)
o4qE7wn.jpeg

Icon (alleen Hybrid)
MMTCvAQ.jpeg

La Prima
l48AEdR.jpeg

Pop (NIET in Nederland)
d9qJlL3.jpeg

Red (alleen Panda E)
CU4GGiK.jpeg

Icon (alleen Hybrid)
iCHK3L2.jpeg

La Prima
vFbP5fg.jpeg

Even bij de concullega's gekeken...

leuke review en beknopte test. Inderdaad een leuke vrolijke auto. Maar niet alles is positief wat beter had gekund.

Minpunten

-1525 kg is eigenlijk te zwaar
-Lfp accu met lagere energiedichtheid
-Auto klappert soms en achteras dreunt mede door de zware accu
-Bruikbare actieradius van 250 km is wat weinig
-122 nm koppel op een gewicht van 1525 kg is erg weinig.
-Topsnelheid 132 km/u is wat aan de lage kant.
-Meer een auto voor in en rondom de stad.
-legt het af tegen de R5 maar de goedkopere prijs maakt het deels goed.

een koppel zegt niet alles.... als er een leuke reductie op zit is er meer dan voldoende trekkracht aan de wielen, maar zal de maximale snelheid afnemen....

leuke review en beknopte test. Inderdaad een leuke vrolijke auto. Maar niet alles is positief wat beter had gekund.

Minpunten

LFP accu is juist een pluspunt bij een auto die goedkoop dient te zijn en bij BEV's met een lagere range.
Bruikbare range van 250km is juist prima.
Topsnelheid is meer dan hoog genoeg, waarom zou je met een BEV met een relatief kleine accu harder willen rijden, dat heeft helemaal geen enkel nut.
Koppel is prima, want de auto is vlot genoeg.
De R5 (erg leuk model!) is een heel ander soort auto: duurder maar minder praktisch dan de Panda want minder ruimte achterin en een kleinere kofferbak.

waarom zou je met een BEV met een relatief kleine accu harder willen rijden, dat heeft helemaal geen enkel nut.

Dat heeft bij een ICE ook geen nut maar soms wel fijn. En je moet wel erg van een blauw interieur houden. Zou liever voor een 208 of Clio gaan. Ogen en voelen toch meer als een echte B-segmenter en als ICE minder beperkt.

Minpunten

Dat is wel erg weinig koppel voor dat gewicht, een Renault 5 of E208 zit op ruim het dubbele en wegen bijna 100kg minder. Aan de andere kant, deze Panda is met 11s naar de 100 zeker niet de langzaamste auto op de weg. De 75pk benzine 208 is beduidend langzamer en de 100pk 208 doet er ook 11s over. Denk dat het voor veel mensen een prima auto is. Als je wat vlotters wil moet je naar een kleiner model (de 5 en E208 hebben zat vermogen en koppel om vlot te kunnen rijden) of meer geld uitgeven. Maar laten we eerlijk zijn, dit is geen auto voor mensen die vlot gaan rijden en hij zal vergelijkbaar rijden met de meest verkochte 208 ICE modellen.

Ik denk dat veel mensen vergeten zijn hoe traag de meeste ICE modellen in het B segment eigenlijk zijn. Bij de 208 zijn de elektrische modellen bijvoorbeeld met ruime voorsprong het snelst als het aankomt op een sprintje naar de 100. Ja, je hebt een Polo GTI of iets dergelijks, maar 99% van de B segmenters zijn gewoon niet heel erg vlot.

LFP accu is juist een pluspunt bij een auto die goedkoop dient te zijn en bij BEV's met een lagere range.
Bruikbare range van 250km is juist prima.
Topsnelheid is meer dan hoog genoeg, waarom zou je met een BEV met een relatief kleine accu harder willen rijden, dat heeft helemaal geen enkel nut.
Koppel is prima, want de auto is vlot genoeg.
De R5 (erg leuk model!) is een heel ander soort auto: duurder maar minder praktisch dan de Panda want minder ruimte achterin en een kleinere kofferbak.
Ik begrijp dat je met je gebruikte nickname het niet met me eens bent.

LFP is een goedkopere accu met minder energiedichtheid. Voor een bruikbare capaciteit heb je een grotere en daardoor zwaardere accu nodig. Dat is een nadeel.

Een beetje aangeklede Panda gaat ook richting 30.000 k. 250 km actieradius vind ik dan wel magertjes.

De Panda is vlot genoeg tot 80 km/u. Hierdoor meer geschikt voor stad en locale wegen. Naar de hedendaagse standaarden is het koppel wel wat laag.

De Panda doet het goed qua ruimte maar dat komt mede doordat het model behoorlijk vierkant/rechthoekig is.

In het filmpje worden beide benoemd zowel de Panda als de R5. Als ik het prijstechnisch bekijk met een zelfde accucapaciteit en redelijk aangekleed, beide richting de 30 k vind ik als totaalpakket de Renault de beste keuze. Behalve de ruimte is de Renault duidelijk een stap hoger.

Kdrive, de P 208 is geen budget en heeft specificaties die je kan vergelijken met de R5. Zijn inderdaad een stuk sneller

Laatst bewerkt:
De Panda is vlot genoeg tot 80 km/u. Hierdoor meer geschikt voor stad en locale wegen. Naar de hedendaagse standaarden is het koppel wel wat laag.
Als hij maar tot 80kph vlot genoeg is dan zijn 90% van de ICE A en B segment auto's die nu rondrijden ook maar vlot genoeg voor 80kph. De Panda zit namelijk sneller op de 100 dan een hoop ICE A en B segmenters.

Begrijp mij niet verkeerd, het is geen auto voor mij (ik heb een 5 in bestelling staan), maar net doen of deze Panda alleen maar goed is voor 80kph ritjes slaat werkelijk nergens op.

Als hij maar tot 80kph vlot genoeg is dan zijn 90% van de ICE A en B segment auto's die nu rondrijden ook maar vlot genoeg voor 80kph. De Panda zit namelijk sneller op de 100 dan een hoop ICE A en B segmenters.

Begrijp mij niet verkeerd, het is geen auto voor mij (ik heb een 5 in bestelling staan), maar net doen of deze Panda alleen maar goed is voor 80kph ritjes slaat werkelijk nergens op.
Kdrive wat ik wil aangeven is dat de Panda het beste tot zijn recht komt in de stad en lokale wegen. Natuurlijk kan die op de snelweg maar in en rond de stad is echt meer zijn domein.

Kdrive wat ik wil aangeven is dat de Panda het beste tot zijn recht komt in de stad en lokale wegen. Natuurlijk kan die op de snelweg maar in en rond de stad is echt meer zijn domein.
Kan je dat ook vertellen tegen de honderden A en B segmenters die ik dagelijks op de snelweg tegenkom?

Kan je dat ook vertellen tegen de honderden A en B segmenters die ik dagelijks op de snelweg tegenkom?
A-segment zie je niet zo veel meer. B-segment een stuk meer maar met hun opgevoerde downsize motortjes met behoorlijk vermogen en koppel haal je met een Skoda Fabia bijna 200 km/u topsnelheid.

A-segment zie je niet zo veel meer. B-segment een stuk meer maar met hun opgevoerde downsize motortjes met behoorlijk vermogen en koppel haal je met een Skoda Fabia bijna 200 km/u topsnelheid.
Ik zie echt een berg A segmenters rijden hoor. En hoeveel mensen rijden er 200kph in Nederland? Sterker nog, hoeveel mensen rijden er ooit weleens 200kph?

Beh, sono stronzate. @DonJuan Je bent duidelijk niet het publiek voor een Panda. Als je zo graag 200km/u rijdt, koop je toch gezellig een Golf GTI. Kan je lekker al die Panda's van de baan duwen.

Beh, sono stronzate. @DonJuan Je bent duidelijk niet het publiek voor een Panda. Als je zo graag 200km/u rijdt, koop je toch gezellig een Golf GTI. Kan je lekker al die Panda's van de baan
Wat ik wil duidelijk maken dat de b-segment auto’s van tegenwoordig met hun opgevoerde downsize-motoren makkelijk mee kunnen meekomen op de snelweg, ook in Duitsland. Mcw 04 kaarten het al aan, de 208’ Clio, Ibiza en Polo enz.

Laatst bewerkt:
Voor de Nederlanders onder jullie: natuurlijk is de Panda geschikt voor dagelijks gebruik ( ook op de autostrade ) Dat is net zijn hele bestaansrecht.

Laatst bewerkt:
Wat ik wil duidelijk maken dat de b-segment auto’s van tegenwoordig met hun opgevoerde downsize-motoren makkelijk mee kunnen meekomen op de snelweg, ook in Duitsland. Mcw 04 kaarten het al aan, de 208’ Clio, Ibiza en Polo enz.
Maar niet bij het invoegen op de snelweg, want daar moet je opletten met je 208 omdat een E208 zo achterop je klapt als ze niet opletten en gas geven.

met je 208 omdat een E208 zo achterop je klapt als ze niet opletten en gas geven
Geldt voor iedere automobilist die niet oplet als ze gas geven. Ik denk dat het best nette specs zijn van de Panda. En wil er zeker een keertje een ommetje mee maken, om te voelen hoe de auto in het verkeer rijdt. Volgens mij is het voor doorsnee gebruik best een aardige auto.

Geldt voor iedere automobilist die niet oplet als ze gas geven. Ik denk dat het best nette specs zijn van de Panda. En wil er zeker een keertje een ommetje mee maken, om te voelen hoe de auto in het verkeer rijdt. Volgens mij is het voor doorsnee gebruik best een aardige auto.
Zeker, ik chargeer ook alleen maar omdat DonJuan net doet of een A of B segmenter EV niet op de snelweg kan omdat ze niet snel genoeg zijn. Maar ze zitten sneller op de maximumsnelheid dan een gemiddelde ICE in het A of B segment. Dus als die EVs niet op de snelweg thuishoren, dan de ICE uitvoeringen al helemaal niet.

En iedereen die regelmatig op de snelweg te vinden is, weet dat er echt een heleboel A en B segment auto's zonder problemen dagelijks op de snelweg tijden.

Zeker, ik chargeer ook alleen maar omdat DonJuan net doet of een A of B segmenter EV niet op de snelweg kan omdat ze niet snel genoeg zijn. Maar ze zitten sneller op de maximumsnelheid dan een gemiddelde ICE in het A of B segment. Dus als die EVs niet op de snelweg thuishoren, dan de ICE uitvoeringen al helemaal niet.

En iedereen die regelmatig op de snelweg te vinden is, weet dat er echt een heleboel A en B segment auto's zonder problemen dagelijks op de snelweg tijden.
Je trekt mijn stelling uit verband en dat is jammer. Mijn oprechte mening is dat de Panda het beste tot zijn recht komt in de stad en lokale wegen. Natuurlijk kan je ermee de snelweg op, ik beweer nergens iets anders. Maar met een wat laag vermogen, koppel en actieradius (ev gebruikt op de snelweg meer) is de Panda veel meer geschikt voor de stad en omgeving. Ik heb zelf een auto 2 klassen hoger dus voor een 2e auto zou de Panda prima voldoen voor ritjes in de omgeving.

Die 30-50km snelweg in Nederland? En speciaal daarvoor een veel te grote auto aanschaffen? Ieder diens keuze, natuurlijk.
En nu in het Chinees?
Om eerlijk te zijn begrijp ik het nut van zulke onzinnige welles/nietes discussies niet. :)
Ik zal wel moeten met een gezin, ook voor vakantie. Ik rij ook langere afstanden. Moet ik dan iedere 200 km gaan laden Magistrat, mij niet gezien.

Onzinnige welles /nietes discussies snap ik ook niet op FP Marleen maar goed voorbeeld doet volgen. ;-)

ik vind het maar een raar ding, ziet er heel goedkoop uit zoals de eerste panda, maar is het niet echt.

yIOoiMp.jpeg

pas echt retro, en waarschijnlijk een tientje goedkoper te produceren

Wonderlijk altijd, die Stellantis-topics. Grappig dat er weer allerlei accounts opduiken, waaronder een Chat GPT-Italiaan met een niet-Italiaanse naam, anders was het wel Fabrizio.

Terug
Bovenaan