Fiat Grande Panda

Ik vind het een erg sympathiek model; ze hebben er duidelijk moeite in gestopt om de Panda veel karakter te geven en dat is wat mij betreft goed gelukt. Of het over the top is, daar kun je over discussiëren, maar dit is één van de weinige hedendaagse auto's die me écht aanspreken
 
Ik denk dat er binnen een paar jaar wel een rondje proefritten in zit hier: Grande Panda, ë-C3 en R5... Panda omdat het nu eenmaal een Panda is (plusje van de vrouw) en hij toch wel leuke accenten heeft, zeker binnenin. C3 omdat hij qua comfort wel onderscheidend schijnt zijn te zijn (plusje van mij) en R5 omdat die simpelweg het best oogt.
Deze staat voor mij ook op de shortlist! Ik moet aan de elektrische auto. Eerst maar even kijken hoe het gaat zonder bijtelling, maar ik heb geen zin om iets van 40k in de bijtelling te hebben voor die paar kilometer. Dus een Panda van 30k lijkt me ideaal. Alhoewel het natuurlijk nog steeds een belachelijk bedrag is eigenlijk.
 
Fiat gaat het merk "Panda" uitmelken.
Tot 2028 zal er elk jaar een andere versie gelanceerd worden:
- 2024 : Grande Panda
- 2025 : Giga Panda (of Multipla)
- 2026 : Panda Fastback (SUV coupé)
- 2027 : Panda Pickup
- 2028 : Panda Camper

Fiat-Panda-Camper-1122x631.jpg


Fiat-Panda-fastback.jpg
 
Erg leuke auto geworden. Elke keer als ik een foto voorbij zie komen blijf ik er een tijdje naar kijken. Zelfde silhouet als de C3, maar lijkt wel of de Panda het origineel is.
 
Best wel een stoer autootje zo, veel beter dan de C3, die vind ik er wat duf uit zien.

Zie ik nu goed dat die zwarte dezelfde bediening heeft voor de airco als de Alfa Giulietta?
 
Volgens mij staat er op alle versies PANDA op de zijkant in de portieren gedrukt maar deze heeft de letters als stootstrips. Dat lijkt me eerder een soort van optie als ik zo de concept-tekeningen en andere publicaties zie.
 
Die foto van de Panda hierboven schijnt van een Electrische versie te zijn.

Fiat Grande Panda: unseen electric version spotted​

September 16, 2024
A new electric version of the Fiat Grande Panda has been recently spotted: one detail in particular stands out.

Fiat Grande Panda EV 2024






To date, several versions of the Fiat Grande Panda have been spotted, the new B-SUV from the Italian brand that could make its debut in the United States, where Stellantis is currently struggling to grow. What is believed to be the electric version, the top of the range of the Grande Panda, has been spotted with some never-before-seen details.


Fiat Grande Panda, a new electric version spotted: here’s the difference from the others​

Fiat Grande Panda

Until now, we had seen several versions of the B-SUV with the Panda lettering on the sides, but engraved and in the same color as the bodywork. The electric version of the vehicle in the photo instead shows the lettering in relief and contrasting with the body color, making this detail very evident. Moreover, it seems that the lettering has been filled with bump-resistant material, following the style of the Citroen C4 Cactus. However, it’s difficult to be certain from the captured image.
This detail could be part of an optional extra or, at most, a special version of the B-SUV. To find out, we’ll have to wait for the brand to make the configurator available with related details and prices. We remind you that the Fiat Grande Panda will arrive on the market in both electric and hybrid versions. Prices should start from about 19,000 euros (about 21,150 USD) for the hybrid version and go up to 25,000 euros (about 27,800 USD) for the electric one.


Fiat Grande Panda
At the moment, there are still no details on the battery and, consequently, on the range of the electric version. However, it should have the same features as the Citroen e-C3. If so, the range should be around 320 km on a single charge. The new Fiat B-SUV, which is based on the Smart Car platform, the same used for the future Multipla, will be produced at the Stellantis plant in Kragujevac, Serbia. We just have to wait for further news on this model.

bron
 
GrandePandaNovembre.jpg


Er gingen de voorbije weken geruchten dat de start van de productie van de Fiat Panda enorme vertraging zou hebben opgelopen (net als bij de Citroën C3, zijn zusje). Sommige bronnen spraken zelfs van een uitstel tot begin volgend jaar.

Quote: According to unofficial information from the Stellantis factory Fiat Chrysler Automobiles Serbia (FCA), the long-awaited start of serial production of the electric model Grande Panda in Kragujevac, initially scheduled for October, will begin either late this year or in March 2025. The reason for the potential delay is not specified, but it is assumed that the weak demand for electric vehicles in European markets is the cause. There is increasing speculation in the Kragujevac factory about a possible temporary worker layoff, though management currently denies this.

Fiat-Grande-Panda-7-1122x746.jpg


Volgens Stellantis zijn dit echter onjuiste beweringen die berusten op een spraakverwarring, waar de Servische president een rol in heeft gespeeld eerder deze zomer. De fabrikant bevestigt bovendien dat de productie in lijn ligt met de planning van het project: "De opstartprocedures voor de productie van de Fiat Grande Panda verlopen volgens plan. We hebben nooit gesproken over het starten van de productie begin oktober, maar tegen 2024. De geruchten die door sommige media worden gepubliceerd, zijn speculaties die geen basis hebben". Aan de andere kant heeft de groep de timing van de lancering van de Big Panda nog niet geformaliseerd. Algemeen wordt aangenomen dat die in november zal beginnen.

GrandePandaNovembre2.jpg


(bron: quattroruote / autoedizione)
 

Elektrische Fiat Grande Panda: vanaf net geen €26.000​

Elektrische retrorakker zit La Prima in zijn spullen​




1vc1r3qrdmbxka_800.jpg




Loop jij wel warm voor de splinternieuwe Fiat Grande Panda die eerder dit jaar gepresenteerd? Dan hebben we goed nieuws. We kunnen je namelijk de prijzen van de volledig elektrische versie daarvan vertellen. De volledig elektrische Fiat Grande Panda Electric is vastgesteld op net geen €26.000.
De Fiat Panda-familie is sinds kort tweeledig. De in de basis 14 jaar oude traditionele en onlangs grondig gemoderniseerde Fiat Panda die enkel met mild-hybride aandrijflijnen leverbaar is, kreeg er in juli namelijk een zustermodel bij: de Grande Panda. De Fiat Granda Panda is een neefje van de Citroën C3/ë-C3 en staat net als die relatief voordelige Fransman op Stellantis' Smart Car Platform. Niet alleen wat formaat betreft lijkt de Grande Panda op zijn Franse familielid, ook als het op de aandrijflijnen aankomt vertonen de twee sterke gelijkenissen met elkaar. Zo krijgt de Fiat Grande Panda in ieder geval een mild-hybride motorversie, maar er komen ook elektrische versies. Van de elektrische Fiat Grande Panda Electric hebben we nu de eerste prijzen.
Bij de introductie van de Grande Panda gaf Fiat aan dat de Grande Pande Electric een Europese vanafprijs van minder dan €25.000 zou krijgen. In Nederland is de Grande Panda nipt duurder. De vanafprijs bedraagt namelijk €25.990. Voor dat geld krijg je een elektrische Grande Panda met een 113 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Die machine put z'n levenslust uit een 44 kWh accu. Die combinatie levert de Fiat Grande Panda Electric een actieradius op van 320 kilometer. De topsnelheid van de met retro-designelementen overladen compacte Italiaan is vastgesteld op 132 km/h. Wie de Grande Panda op z'n staart trapt, zoemt vanuit stilstand in 11 seconden naar de 100 km/h. De Fiat Grande Panda Electric is zonder meerprijs ook leverbaar met een in z'n snuit geïntegreerde 7 kW-laadkabel, al valt ook die versie middels een reguliere 11 kW-kabel via de laadopening in het achterscherm op te laden. Snelladen kan met maximaal 100 kW.
Voor net geen 26 mille krijg je de Red-uitvoering. Die instapversie zit al prima in zijn spullen. Zo heeft de Grande Panda Electric standaard airco, een 10,25 inch groot multimediascherm, diverse USB-C-aansluitingen, een 10-inch groot digitaal instrumentarium, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmbare zijspiegels, led-verlichting rondom, cruise control en Lane Keeping Assist. Fiat's nieuwste oogappeltje is er ook als La Prima en kost in die uitvoering €28.990. Die variant voegt onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, navigatie, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor, automatische airco, een inductielader voor je telefoon, een regensensor en twee extra USB-C-aansluitingen achterin aan het Panda-feestje toe. Ongeacht de gekozen uitvoering kom je met de Fiat Grande Panda in aanmerking voor €2.950 SEPP-subsidie. Tel uit je winst. Een gelijk gemotoriseerde elektrische Citroën ë-C3 is er vanaf €24.290. Die instapper zit echter minder ruim in z'n spullen. Voor een ë-C3 in beter uitgeruste smaken ben je €26.490 of €28.790 kwijt. Vrij vergelijkbaar dus.


De prijzen van de Fiat Grande Panda met mild-hybride benzinemotoren volgt later. We verwachten dat ook de elektrische Fiat Grande Panda - net als neefje ë-C3 - op termijn een eenvoudigere elektrische aandrijflijn met kleinere accu krijgt die het prijskaartje nog vriendelijker maakt.

Prijzen Fiat Grande Panda Electric - oktober 2024​

UitvoeringVermogenAccuVanafprijs
Red113 pk44 kWh€25.990
La Prima113 pk44 kWh€28.990


p5xarw39z68j5z_800.jpg


Bron, Autoweek frontpage
 
E 26000; praktijkbereik zal tussen de 200 en 250 km zijn, topsnelheid 132km/u (je rijdt al snel op topsnelheid op de snelweg en dat kan nooit gunstig zijn voor het verbruik) en het laden zal ongetwijfeld iets van een half uur duren. Dat wordt dus wachten op de mildhybride, die wordt goedkoper en is veel bruikbaarder.

Dit is eigenlijk alleen geschikt als tweede auto of als je alleen in de regio rijdt. En de mensen die op die manier de auto gebruiken, kopen vaak een derdehands Corsa, Punto oid. Er zal vast een doelgroep zijn, maar ik betwijfel hoe groot die is. Geldt overigens voor alle "goedkope" EV's.
 
Het zijn hatchbacks met vier wielen en vier deuren in het B-segment. Prima vergelijk Badeenden/Jan/Joop. Daarnaast veel groter bereik.
 
Het zijn hatchbacks met vier wielen en vier deuren in het B-segment. Prima vergelijk Badeenden/Jan/Joop. Daarnaast veel groter bereik.

Ja, zo kan ik het ook... Ik ken weinig mensen die een ICE en EV direct vergelijken/overwegen, zou ik zelf ook niet doen.
 
Niet alles draait om geld:)

Ik ken genoeg mensen die een EV om verschillende redenen altijd boven een ICE zouden verkiezen.
 
Ik wel, want als je daarmee 4/5.000 euro kunt besparen...
Dat is op de korte termijn. Op de langere termijn denk ik dat je met een vergelijkbare EV goedkoper uit bent door goedkoper laden/rijden en over het algemeen lagere onderhoudskosten.

Wat elektrische auto's qua afschrijving gaan doen in de toekomst tov de benzine-concurrenten is koffiedik kijken, dus dat heb ik er expres niet bij gerekend.
 
Precies, als men het op zo'n korte termijn bekijkt is hij/zij vermoedelijk niet de doelgroep voor een nieuwe auto/EV.
 
Wat elektrische auto's qua afschrijving gaan doen in de toekomst tov de benzine-concurrenten is koffiedik kijken, dus dat heb ik er expres niet bij gerekend.

En juist dat kan een groot verschil maken. Degene die prive een Tesla 3 hebben gekocht zullen niet blij zijn met de huidige koers. En vooralsnog zijn het juist de ICE's die doorgaans waardevast zijn. Ook op lange termijn kan het nodige veranderen bij aanschaf van een EV, denk aan wegenbelasting.
 
Dat is op de korte termijn. Op de langere termijn denk ik dat je met een vergelijkbare EV goedkoper uit bent door goedkoper laden/rijden en over het algemeen lagere onderhoudskosten.

Wat elektrische auto's qua afschrijving gaan doen in de toekomst tov de benzine-concurrenten is koffiedik kijken, dus dat heb ik er expres niet bij gerekend.
Wat is "lange termijn"? Stel je voor als je over tien jaar E 1000 bespaard hebt, dan zou me dat zeker waard zijn om in een benzineauto te rijden waar ik onbezorgd overal mee naar toe kan ipv 10 jaar lang te rommelen met beperkte actieradius, lange laadtijden of telkens op een laadpaalapp te moeten kijken als je eens een keer in het buitenland rijdt.

Tevens denk ik dat er teveel variabelen zijn om betrouwbaar te berekenen wat nu echt goedkoper rijden is. Ik denk dat je een EV echt koopt, omdat je het lekker rijden vindt, nieuwe technieken leuk vindt en/of omdat je voor je gevoel wat voor het milieu doet.
 
€1000,- per tien jaar? Uit welke duim zuig je die onzin?
 
Ik moet zeggen dat ik hem wel steeds leuker vind worden, maar het gevoel blijft bestaan dat er meer uit te halen was. Ik hoop echt dat dit conceptmodel van de Centoventi nog eens in productie gaat!
k7cy8y0bopj0_800.jpg
 
Hij had al een paar weken te koop moeten zijn, waarbij de eerste leveringen begin 2025 werden verwacht. In plaats daarvan is er van de Fiat Grande Panda - na de officiële presentatie op 11 juli jongstleden en behalve enkele optredens op sommige auto shows - nog geen spoor te bekennen. Alleen in Frankrijk en Nederland is FIAT begonnen met de voorverkoop. Enkel de elektrische versie om klanten in de twee landen toegang te geven tot de incentives door lokale overheden. Maar wat is er aan de hand met de Fiat Grande Panda?

PROBLEMEN MET DE SOFTWARE - De Fiat Grande Panda heeft vertragingen opgelopen door problemen met de ontwikkeling van de software voor rijhulpsystemen . Dezelfde tegenslagen zorgden ook reeds voor uitstel van de lancering van zijn zusje Citroën C3. Nu zijn de problemen opgelost en kan de productie starten in de Stellantis-fabriek in Servië. De auto's zullen vanaf eind januari 2025 in Italië te bestellen zijn. Dan zijn ook de eerste tests voor de gespecialiseerde pers gepland. De eerste leveringen worden tegen juni 2025 verwacht, kortom: bijna een jaar na de presentatie.

fiatgrandepanda_6.jpg


(bron: alvolante.it)

Update 21/11:
Intussen zijn de eerste modellen bij de dealers in Italië toegekomen.

Fiat-Grande-Panda-1122x1995.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een hoog Playmobil gehalte. Is aan mij niet besteed. Ook naar de prijzen gekeken en voor het zelfde geld koop ik toch wat anders.
 
Uitgestelde introducties lijken tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. De auto's zijn veel te complex, ze moeten aan steeds meer, zeer strenge regels voldoen en de concurrentie is moordend. Daar komt nog bij dat auto's bouwen in West Europa duur is.

Afwachten hoe lang dit goed blijft gaan. Als Europa je voornaamste afzetmarkt is, lijkt het erop dat je als fabrikant wel een serieus probleem hebt/gaat krijgen.
 
Het duurt allemaal veel te lang. Fiat bloedt dood. Zelfs de oudste Fiat-dealer van het land kapt ermee:


Om gezondheidsredenen en een 'conflict' met Stellantis staat in het artikel, is dus totaal niet te linken aan deze Grande Panda...
 
Terug
Bovenaan