Nog geen tijd gehad voor fatsoenlijke foto's, misschien deze week
Wel de eerste paar honderd km er al weer op zitten en ik kan al wel de eerste indrukken delen;
Wat mindere zaken:
- Pianolak in interieur vind ik niet mooi. Wist ik bij aanschaf maar word wel weer bevestigd. ik zie het in veel auto's. Ook in de C-klasse oogt het goedkoop en daarom destijds expliciet voor essenhout gezocht. Nu zit het er wel in en het is gewoon niet mooi. Het moet luxe uitstralen maar ik vind het de plank mis slaan.
- Dun stuurtje; niet dat het echt heel dun is maar een wat dikker stuur vind ik wat wat fijner.
- start/stop; ik kan er niet aan wennen, ik stoor mij er mateloos aan. Nu elke keer aan denken om het uit te zetten. Misschien eens kijken of daar nog aftermarket oplossingen voor zijn
Insignia heeft het Ambient verlichtsingspakket. Maar het is de zelfde kleur als het dashboard (spierwit) en heel zwak. Juist een contrasterende kleur was wel fraaier geweest. Subtiel blauw of rood. Dat was bij de mercedes heel erg mooi Sowieso vind ik witte interieurverlichting niet heel mooi bij auto's.
Positief;
De luxe is gewoon wennen. Verwarmd stuurwiel heb ik nooit gemist maar man, is toch wel heel erg fijn zeg!

En het zelfde geld voor headup display, het werkt echt top. Kijk amper nog op de tellers. Donker of licht het is echt super. Las later dat het van continental is en exact het zelfde systeem zit o.a. ook in BMW. Maakt dat de Insignia nu ook een beetje premium?

Adaptive cruise werkt gewoon heel goed, heb dat voorheen ook wel eens anders gezien. eigenlijk werken de meeste opties gewoon top.
Motor is prima, klink niet heel bijzonder net als vrijwel alle direct ingespoten 4 cilinders van tegenwoordig maar pakt wel lekker vroeg op. 200PK is echt prima op 1400kg. Automaat is niet bijzonder maar ook gewoon goed. Komt van het Japanse Aisin in en ligt in diverse japanse merken, volvo's en ook in mijn Insignia.
Stoelen zijn echt fenomenaal, met name door de extreem uitgebreide verstelmogelijkheden. Leer is soepel. Echt genieten. Zeker voor iemand zoals ik met een zwakke rug
Een van de redenen waarom de Benz weg moest; de ruimte. De Insignia is meer dan dat ik nodig heb eigenlijk maar het is echt bizar hoe ruim de kinderen het op de achterbank hebben. En de kofferbak is ook gewoon heel groot.
Hoe verhoud de Insignia zich tegenover de Benz?
Het verschil is minder groot dan aanvankelijk gedacht. Eigenlijk is met name het onderstel en het vermogen een groot verschil. Nu had de benz ook belachelijk veel vermogen en luchtvering. Nu Insignia voelt qua vermogen en remmen wel veel voorspelbaarder aan dan de Benz met zijn hybride systeem (ook met remmen). De benz was gewoon heel snel gelijk vanaf 0. De Insignia is veel lichtvoetiger dynamisch en de Benz wat zwaarlijviger en 'statig'. Afwerking van de Benz was ook fraaier maar dan met name op plekken die niet gelijk in het zicht zijn. Ook wat kleine dingen zowel de benz als de Insignia hebben het ambient verlichtingspakket. Bij de Benz zit het op meer plekken, kun je het in meerdere kleuren instellen en zelfs de felheid. Bij de Insignia is het allemaal 1 stand, 1 kleur. Insignia is veel luxer, moderner.
Zaken zoals geluid tijdens het rijden, versnellingsbak, bedieningsgemak, stuurgevoel, stoelen is niet zo gek anders. Nu is de Insignia in de basis ook een aantal jaren jonger dan de benz en maken ze bij Opel ook wel stappen wat mogelijk het verschil minder groot is dan aanvankelijk gedacht.
Ik zal binnenkort wel wat meer foto's maken, en ook wat leuke details