AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Ik vraag mij nu af of de handelaar op een autoforum voor handelaren nu zijn verhaal uit de doeken doet over die ene kritische potentiële klant die zijn oude Benz wil inruilen maar te weinig wil bijbetalen en als klap op de vuurpijl ook zijn huiswerk nog eens te goed heeft gedaan :)

Hij mag van mij meelezen hoor :) maar is nu gewoon klaar. Wacht wel tot er iets anders op mijn pad komt. Als ik nog een keer op schoonfamilie bezoek ga wat daar vlakbij is ga ik uit nieuwsgierigheid nog wel een x langs

Mercedes is verkocht, heb er een goede prijs voor gekregen. Planning was eigenlijk begin 2023 maar is dus een half jaar eerder geworden :D En de reden dat ik hem heb verkocht had ik volgens mij al eerder gezegd;

auto is probleemloos en rijd, voelt en stuurt nog als nieuw. Dus dat is het hem absoluut niet

- Voornaamste reden is dat ze nu door de hoge brandstofprijzen gewild zijn.
- Volgend jaar gaat hij enorm in prijs zakken omdat ik de 200.000 km ga passeren
- Volgens jaar gaat hij ook enorm in prijs zakken omdat het MRB voordeel er bijna af gaat en je dus op 1800kg MRB moet betalen
- Accu van de C350e is al niet groot, maar merk wel dat een 15 km in de zomer en 10 in de winter echt wel de max zijn. merk dat het nog minder is als toen ik hem kocht
- Ik mis ook wel een beetje het gebrek aan wat kofferbakruimte en het iets mogen trekken. Wist ik al toen ik de auto kocht. Beide situaties komt niet vaak voor en ook zeker niet de hoofdreden voor dat er wat anders moet komen, maar weegt wel mee in de verkoop (en in de koop van de andere auto)
- auto had ook gewoon goede onderhoudsbeurt nodig, is al weer een jaar geleden, maar dan verkoop ik hem liever net daarvoor
- reden dat hij nu weg gaat is omdat ik een auto had gezien die gewoon precies klopt met de kleur, specs, en zelfs alle 'nice-to-haves' zaten er allemaal ook op

De Benz was een hele fijne auto, goedkoop in MRB, goedkoop in verbruik. Heeft mij in laten zien dat ik een comfortabele auto nog meer ben gaan waarderen dan een (te) stug sportief ding. En ook zeker een positief gevoel over gehouden aan het model/merk (en ook de garage waar ik hem heb gekocht en onderhouden heb)

AsconaGT zei:
Hij mag van mij meelezen hoor :) maar is nu gewoon klaar. Wacht wel tot er iets anders op mijn pad komt. Als ik nog een keer op schoonfamilie bezoek ga wat daar vlakbij is ga ik uit nieuwsgierigheid nog wel een x langs

Zeg, hou je ons gewoon voor de gek? :)

Maar, gefeliciteerd natuurlijk! Welke is het geworden (of moet ik even gaan teruglezen), en waar zijn de foto's? :cool:

Voor een andere auto zijn er diverse auto's de revue gepasseerd, geheel volgens mijn eigen kijk en gevoel, sommigen ben ik daadwerkelijk wezen rijden, anderen niet.

- Passat; mooie auto maar een echte VW. Er is niets om aan te merken maar er is ook niets waar ik echt warm van word.
- Superb; ligt mij meer maar met name aan de binnenkant lijkt het alsof VW heeft gezegd dat ze hem niet te mooi mochten maken en dus overal in het interieur best wel goedkoop is afgewerkt voor een 'topmodel'.
- Mondeo; rijd goed maar te oud en van binnen niet mooi. zie ziet aan alles dat het een een gedateerde auto is
- Talisman; gezien de goede ervaringen met de renault; wel als initiale. Toch wel wat kraakjes in interieur en voelt ook wel 'zompig' terwijl ik weet dat comfortabel ook best goed kan sturen. Ook interieur had wel wat goedkope afwerking zo hier en daar. Head up display op zo'n plastic klapje bijvoorbeeld. Multimedia werkte niet heel snel
- E-klasse; met mijn budget kom ik bij modellen van de 'oude generatie', vind ik niet mooi
- A6; rijd prima niet bijzonder voor een premium auto. Interieur is wel heel fraai. Goede uitvoeringen zijn lastig te vinden en ook heel erg duur. Kan niet precies de vinger er op plaatsen maar als ik een premium auto wil (dus ouder en meer kilometers voor je geld) krijg ik niet het gevoel dat het mij dat waard is.
- 5-serie (F11), lang over getwijfeld; vind het een heel mooi tijdloos model en stond hoog op mijn lijst. van binnen ook mooi ondanks de leeftijd zie je wel hier en daar dat de auto in de basis uit 2012 komt. Maar een 520i of 528i van na de facelift met niet al te hoge km stand is al lastig te vinden. Als je dan ook geen witte, of zilveren wil dan word de spoelen vrijwel nihil. Wensen voor leuke opties moet je dan niet hebben. Kwam wel een net exemplaar tegen met wat luxe in mijn budget, maar dan zat ik gelijk weer aan 150.000 km. Lang over nagedacht, maar dan zit ik zo weer aan die 2 ton. Terwijl zo'n auto nu nog gewoon een 25.000 kost. Zag er wel super netjes uit bij een goede garage, dat wel.

Dus het is een Insignia geworden. Ik was met name heel positief verrast over het lage gewicht, fijne rij eigenschappen. Helemaal niet zo zwaarlijvig als oudere opels maar zelfs wat dynamisch. Ook comfortabel. Er is stuk meer keuze als je wat luxe zoekt. Bovendien heb je ook zaken als apple carplay en android auto gewoon aan boord + allerlei andere moderne technieken qua veilgheid en luxe wat je met wat oudere premium auto's niet kan krijgen of niet te vinden is. Je merkt gewoon dat het een auto is die in de basis uit 2017 komt. En ik vind het model ook erg fraai.

1.5 165PK zie je in Nederland veel, op zich prima maar liefst had ik net wat meer. De 2.0 heeft standaard 4x4 en maakt de auto ook vrij dorstig en zwaar. De 1.6T 200PK is de perfecte combinatie. Maar is alleen maar in 2018 en 2019 geleverd en weinig verkocht zowel in nederland als de rest van europa. ALs je dan ook nog geen zilvere of witte wil, en wat luxe en een goede prijs dan word ook dan de spoeling dun (maar niet onmogelijk)

Zeg, hou je ons gewoon voor de gek?

Maar, gefeliciteerd natuurlijk! Welke is het geworden (of moet ik even gaan teruglezen), en waar zijn de foto's?

Nee ik ben niet blind en heb de adviezen hier opgevolgd, ik ben überhaupt niet wezen kijken meer bij dit exemplaar :)

Dit weekend een exemplaar gevonden in duitland. stuk rijden. Maar gewoon als nieuw! uit december 2018, slechts 58.000 gelopen. Wel wat wasstraat swirls onder vals licht maar geen krasje of iets kunnen bekennen. 1.6 Turbo 200PK, automaat, bij een opel dealer

Standaard is de innovation uitvoering eigenlijk al voorzien van alles wat je van een moderne auto mag verwachten.
Daarbovenop is nog aardig los gegaan op de optielijst;

- Volledig lederen bekleding
- 18 voudig elektrisch verstelbare AGR stoelen
- Memory stoelen
- Stoel massage
- Stoel verkoeling/ventilatie
- Stoel verwarming
- Stuur verwarming
- Achterbank verwarming
- Elektrisch verwarmbare voorruit
- Draadloos telefoon opladen
- Intellilink 900 (apple carplay, android auto, etc.)
- Head-up-display in voorruit, (niet op zo'n klepje)
- Panoramadak welke deels geopend kan worden
- Adaptive Cruisecontrol met stop & go
- 360 graden camera (helikopter view)
- Dodehoekherkenning
- Adaptief onderstel met Tour Normaal & Sport
- Elektrische achterklep
- Optionele 18 inch Bicolor velgen
- (deels) Digitale cockpit
- Bose audio systeem
- Intellilux matrix led koplampen
- trekhaak af fabriek (heel mooi ingebouwd en trek je er zo onderuit + aangepaste stabiliteit regeling)
- OPC-line exterior package

Eigenlijk is vrijwel alle opties aangekruist van de optielijst. Alleen standkachel niet en OPC interior package niet. Bijna full options ;)

En vind het ook mooi dat het een wat exclusieve auto is, je ziet ze niet veel rijden. Voor mij persoonlijk een dikke +

3 september haal ik hem op (op de aanhanger, export kenteken is vanaf 1 juli blijkbaar heel lastig geworden voor particulieren maar ook voor duitse bedrijven die niet deze diensten in hun pakket hebben bij de zulassungdienst)

7 september voor de RDW keuring, daar had ik mij enorm op verkeken. Vroeger kon je zelfs zonder afspraak maar nu is er 3 tot 6 weken wachttijd (!)

52291895600_51f7673c67_b.jpg

AsconaGT zei:
adinsx zei:
Phoe, dat klinkt als een hele gave Insignia! Een station neem ik aan? Of juist dit keer niet?

ja, wel station Die vind ik mooi. Maar je weet zelf met kinderen, dat is ook super handig :)

Haha, even vergeten dat je inderdaad ook een stel nakomelingen daar hebt rondlopen. En eens, een station is heel vaak de mooiste carrosserievorm.
Alleen een Superb zou ik als hatchback kiezen, in sportline, in het wit. Maar goed, mij (nog) te comfortabel.

Snap je redenatie bij de Talisman wel trouwens. Weet niet welk bouwjaar je naar keek, maar die eerste jaren is het niet bijster goed. En dat klapschermpje heb ik ook. Aangevinkt als leuke optie, in de praktijk kijk ik er nooit op o_O

Haha, even vergeten dat je inderdaad ook een stel nakomelingen daar hebt rondlopen. En eens, een station is heel vaak de mooiste carrosserievorm.
Alleen een Superb zou ik als hatchback kiezen, in sportline, in het wit. Maar goed, mij (nog) te comfortabel.

Snap je redenatie bij de Talisman wel trouwens. Weet niet welk bouwjaar je naar keek, maar die eerste jaren is het niet bijster goed. En dat klapschermpje heb ik ook. Aangevinkt als leuke optie, in de praktijk kijk ik er nooit op nut smiley

was er eentje van voor de facelift, initiale 200PK 1.6 automaat. Ik weet dat het na de facelift wat zaken zijn verbeterd. Kijk, op een mazda 2 die vrienden van mij hebben vind ik HUD op zo'n klepje nog wel te begrijpen. Maar op een 'topmodel' als een talisman vind ik het een goedkoop detail (ik zag het laatst overigens ook gewoon op een mini zitten). Dan heb ik het liever helemaal niet. Maar zo waren er wel meer kleinigheden bij de talisman wat kleinigheden waren maar totaalpakket beetje dubbel was qua gevoel. Bij de insignia zit het gewoon in de voorruit. Zoals het hoort. Kun je de hoogte instellen zodat het precies op de goede plek zit, je kunt ook precies aanvinken wat je wil zien (alleen snelheid of ook verkeersbordenherkenning en of navi instructies). Stond niet op de eisen lijst, maar op die manier vind ik het een leuke 'nice-to-have'.

Een Insignia is zeker niet 'premium' maar zulke zaken maakt het verschil wel klein, net als de super fijne stoelen en andere luxe.

Ik snap die klapschermpjes ook niet zo goed. Had het idee dat het een paar jaar geleden dé manier was, maar een vriend van mij heeft een hagelnieuwe Tiguan en daar komt ook zo'n schermpje omhoog voor het HUD.

In mijn BMW zit er een gat in het dashboard (zie je niet als je achter het stuur zit) en die projecteert het op de voorruit. Dat werkt (denk ik) veel prettiger en intuïtiever, ik gebruik het zeer veel in elk geval.

Ik snap die klapschermpjes ook niet zo goed. Had het idee dat het een paar jaar geleden dé manier was, maar een vriend van mij heeft een hagelnieuwe Tiguan en daar komt ook zo'n schermpje omhoog voor het HUD.

daar ook? dat had ik niet verwacht van VW eerlijk gezegd.

In mijn BMW zit er een gat in het dashboard (zie je niet als je achter het stuur zit) en die projecteert het op de voorruit. Dat werkt (denk ik) veel prettiger en intuïtiever, ik gebruik het zeer veel in elk geval.

Bij de insignia precies zo. Misschien wel van de zelfde fabrikant aangezien zowel opel als BMW dit vast niet zelf maken. Maar voor mij persoonlijk is dat de enige en juiste manier. Maar waarschijnlijk ook een wat duurdere methode.

Projectie op de voorruit hadden Amerikaanse auto's 20 jaar geleden al toch?
Ik kwam pas een Hyundai tegemoet en daarbij schitterde de zon (achter mij) in dat HUD schermpje, ook wel irritant.

Gefeliciteerd met de aanschaf!
Ik heb 10 jaar terug een paar auto's uit DLD gehaald, dat ging toch wel iets anders dan wat ik nu lees.

12 jaar geleden haalde ik de astra cabriolet op. Was toen inderdaad heel anders.

Voor geïnteresseerden kort samen gevat;

Kurzzeitkennzeichen (witte plaat met geel balkje) mag je in duitland rijden maar in nederland absoluut niet. Waar het eerder grijs gebied is, is het nu heel duidelijk en de politie/douane is er van op de hoogte. De pakkans is niet groot maar als ze je staande houden is het auto laten staan en fikse boete en kun je alsnog transport regelen.

Kurzzeitkennzeichen kun je wel gebruiken als je die zelfde dag afspraak hebt bij RDW. je rijd dan tot de grens, en op de grens rij je met eendagskenteken van RDW naar de keuring.

Exportkennzeichen/Zollkennzeichen (witte plaat met rood balkje) mag je wel mee in NL rijden (wel BPM ontheffing aanvragen) , maar de regels daarvan zijn vrij recent (1 juli) veranderd. Ze willen o.a. de auto fysiek zien en wat ik er van begreep kan niet iedereen dit nu zomaar meer krijgen. zelfs de opel dealer kon dit niet zelf maar wel via een ander bedrijf die het juiste abonnement hebben. Maar dat werd daardoor ook erg duur. Bovendien komt de auto dan niet op jou naam staan maar van een duits bedrijf, die zijn daar niet happig op natuurlijk omdat ze de auto aan een volstrekt onbekende meegeven. Dat maakt het sinds vrij recent heel duur ( + boel bureaucratie)

Dus besloten de auto met een aanhanger maar op te halen. goede 2 / 2,5 uur rijden dus op zich prima te doen in een dag. Aanhanger huur kost maar 40 euro.

Ik heb ik het verleden ook heel vaak voor het werk met auto's op aanhanger gereden, dus genoeg ervaring met het rijden. maar die hadden van die hele mooie speciale spanbanden om de auto's vast te zetten over de band in de vloer of met zo'n strop om de band.

Ik krijg bij de aanhangerhuur 4 'gewone' spanbanden mee. Ik heb dat wel vaker gezien en blijkbaar transporteren iedereen bij de aanhangerverhuur zo de auto's, dus kan ook vast prima, kost waarschijnlijk iets meer tijd om alles goed te zetten. maar even zien hoe ik de auto dan het beste daarmee kan vast zetten. Denk dat ze dan gewoon door de velgen gaan (doekje er tussen voor beschadigingen te voorkomen) en dan 2 naar voren trekken en 2 naar achteren.

dit idee wat blijkbaar ook genoeg bedrijven doen, niet zo mooi als die speciale banden die ik gewend ben, maar zo kan het volgens mij ook geen kant op. Maar dan wel met doek tussen de velg en sjorband.
a_108.jpg

DSC05906-1200x900.jpg

Schitterend !
Mooie auto, mooie kleur, en dan die optielijst......(y):D
Zo zie je maar weer dat je bij goed zoeken soms gewoon die ene naald in de hooiberg kan vinden. :cool:
Ik weet niet of het gepast is om te vragen, maar wat kostte dat nou? waren de onderhandelingen moeilijk, was er wat speelruimte ?
in ieder geval gefeliciteerd ! ik kan me voorstellen dat je straks met een grote glimlach rondrijdt :)

Onderhandelingsruimte is er weinig. Auto komt uit de lease en hun verkochten hem uit naam van de leasemaatschappij. hij stond relatief ook scherp te koop voor de hoeveelheid auto. Sowieso in onderhandelen in duitsland niet super gebruikelijk wat ik er van heb begrepen. De auto werd met 5 jaar garantie verkocht, dat heb ik weten te beperken tot 1 jaar (wettelijk verplicht aan particulier in duitsland alsdus verkoper) en geen inruil, snel zakendoen, gelijk beslissen, zodoende nog wel iets kunnen doen. zeg een 5%

AsconaGT zei:
dit idee wat blijkbaar ook genoeg bedrijven doen, niet zo mooi als die speciale banden die ik gewend ben, maar zo kan het volgens mij ook geen kant op. Maar dan wel met doek tussen de velg en sjorband.

voor max €80 heb je een paar fatsoenlijke spanbanden speciaal voor auto's, lijkt mij toch wat veiliger. Op Youtube zijn wel tutorials te vinden hoe je een auto goed vastzet op een trailer.
https://www.amazon.nl/NTG-spanbanden-autotransport-bandgordel-wielbeveiliging/dp/B08FTCG493/
https://www.amazon.nl/Spanbanden-Autotransport-Autospanband-Loopvlak-Spanband/dp/B07XZ7VMMY

Dat met die sjorbanden komt niet goed in Duitsland. Ik heb er vorig jaar mei een boete voor gehad, waarbij ik geluk had dat ik er 8 had. Dus door elke velg 2, 1 naar voor en 1 naar achter. Maar ik werd door de polizei van de autobahn gehaald. Moet daar een strop over de wielen zijn, dus om het wiel en dan stroppen naar beneden, of over de band heen.

Boete was, na goed gesprek en maxima mea culpa mijnerzijds en dus die 8 sjorbanden, slechts 10 euro. Maar mijn advies is om die sjorbanden over of om de wielen te hebben. Die zijn speciaal voor dat doel ontworpen. En ik dacht ook oprecht dat ik het goed deed, maar wat wij in Nederland mogen, mag daar niet.

Dus zoiets is goed:

dsc_8467_1_jpg.webp

En dit ook:

img_4107_1_1.webp[img]

Bedankt voor de tip! Dat wist ik niet

Zoals die onderste 2 ken ik ze ook inderdaad. Met die heb ik altijd mee gewerkt bij mijn werkgever. Met die laatste moet je wel gaten in de vloer hebben wat lang niet alle aanhangers hebben. Maar dat werkt echt super. Even zien hoe ik dit ga oplossen. Om nu speciaal een set aan te schaffen die ik 1x ga gebruiken is ook wat overdreven. Heb zelf ook wel goede sjorbanden maar ook niet voor banden

Mooie Insignia, gefeliciteerd! En goede tip van de buurman, ik zou toch wel in de juiste bandjes met strop investeren, sowieso altijd handig om te hebben toch?

Zulke spanbanden mag ook, toch?
<https://www.aanhangwagendirect.nl/spanband-voor-autotransport.html>

Mooie, auto, hopelijk ga je er veel plezier aan beleven. De auto heeft echt veel opties, denk niet dat ze met meer gaat vinden.

De HUD vind ik echt erg prettig, dat is iets wat ik gelijk mis als ik in een auto rijd zonder. Zo te zien heb je ook keyless entry/start, dat werkt ook erg goed. Een Opel geeft tenminste een signaal als je met draaiende motor uit stapt met de sleutel. Daar kunnen andere merken nog van leren (ja jij, BMW).

Dik apparaat hoor, nu nog wel even geduld hebben (y)
Aangezien je deze van plan bent lang te gaan houden benieuwd of er nog 19" of 20" jetsers onder gaan komen voor in de zomer en dan op deze velgen winterbanden, op lange termijn haal je dat er wel uit ;)

Mooie aanwinst! Ik vind 'm persoonlijk een stuk leuker (want ongebruikelijker) dan de Mercedes-Benz. Ook in België lijkt haast iedere lease-rijder (jammer genoeg) meer tevreden met een kale BMW, Mercedes of Audi i.p.v. een luxe uitgevoerd non-premium alternatief... Veel plezier ermee!

Aangezien je deze van plan bent lang te gaan houden benieuwd of er nog 19" of 20" jetsers onder gaan komen voor in de zomer en dan op deze velgen winterbanden, op lange termijn haal je dat er wel uit winking smiley

Zeg nooit nooit, maar deze was al boven budget en er zitten nog rondom goede A merk zomerbanden onder, dus voorlopig niet.

Mooie aanwinst! Ik vind 'm persoonlijk een stuk leuker (want ongebruikelijker) dan de Mercedes-Benz. Ook in België lijkt haast iedere lease-rijder (jammer genoeg) meer tevreden met een kale BMW, Mercedes of Audi i.p.v. een luxe uitgevoerd non-premium alternatief... Veel plezier ermee!

Zeker, ik vind dat ook een absoluut pluspunt! Maar moet zeggen dat ik zelf een 5-serie ook hoog op het lijstje had staan :cool: begrijp de keuze voor zoiets ook wel. Maar had gewoon geen zin meer in een wat oudere auto met al behoorlijk wat kilometers.

Zit te denken na aanleiding van de post van Uwbuurman om DEZE spanbanden aan te schaffen. Prima voor incidenteel gebruik en voor een heel redelijke prijs en je voldoet dan aan de duitse regels. En het staan ze goed vast. Kan ik de 4 normale spanbanden die ik er bij krijg nog nog gebruiken voor wat extra's.

Leuke aanwinst, een stukje specialer dan de MB of de alternatieven. En geweldige uitvoering.
De velgen vind ik eigenlijk ook precies goed, mooi in verhouding. En zo'n stukje extra band is toch ook meer comfort.

Op een aanhanger halen is goed te doen inderdaad. Voor mijn Linea had ik een oprijwagen nodig (bij gebrek aan rijbewijs én trekauto), dat was een duurder grapje. Geen idee of ik die goed had gezekerd trouwens... Hoe dan ook, als je het daarmee vergelijkt is zo'n setje spanbanden peanuts. Gewoon doen! ;)

AsconaGT zei:
Zit te denken na aanleiding van de post van Uwbuurman om DEZE spanbanden aan te schaffen. Prima voor incidenteel gebruik en voor een heel redelijke prijs en je voldoet dan aan de duitse regels. En het staan ze goed vast. Kan ik de 4 normale spanbanden die ik er bij krijg nog nog gebruiken voor wat extra's.

Ja, met die gaat het wel goed.

B Real zei:

Als de HUD op de voorruit projecteert moet in de fabriek een kalibratie worden uitgevoerd en zijn de montage toleranties van de projector en het voorraam een stuk strenger. Kost een stuk meer. Ook als de voorruit vervangen wordt moet dat opnieuw gekalibreerd worden. Als je zo'n schermpje ervoor hebt dan is dat vaak in een deel verbonden met de projector en heb je die problemen niet. Puur een prijs kwestie dus.

Het projecteren op de voorruit is op zich al een heel oude techniek. In de jaren 80 al bij sommige USA auto's. Maar sinds het in kleur is kan het ook goed gebruikt worden voor navigatie aanwijzingen en zelfs rijhulpsystemen aanwijzingen. Nu begint het wel meer dan een gimmick te worden.
Bij mijn Ioniq5 heeft de HUD ook augmented reality. Zo wordt bijvoorbeeld de auto gemarkeerd waarop de Adaptive Cruise Control zich richt. Het lijkt erop dat in de komende jaren er auto's komen die alleen nog maar een HUD hebben en geen instrumentenpaneel meer.

Engineer2 zei:
B Real zei:

(..).
(..)

Het projecteren op de voorruit is op zich al een heel oude techniek. In de jaren 80 al bij sommige USA auto's. Maar sinds het in kleur is kan het ook goed gebruikt worden voor navigatie aanwijzingen en zelfs rijhulpsystemen aanwijzingen. Nu begint het wel meer dan een gimmick te worden.
Bij mijn Ioniq5 heeft de HUD ook augmented reality. Zo wordt bijvoorbeeld de auto gemarkeerd waarop de Adaptive Cruise Control zich richt. Het lijkt erop dat in de komende jaren er auto's komen die alleen nog maar een HUD hebben en geen instrumentenpaneel meer.

.. of de techniek wordt dadelijk via de koplamp op de weg voor je geprojecteerd. (wat te doen bij een zon overgoten dag(deel)?) Ford (of zijn leverancier) gaat daarmee experimenteren.

Automotive-online.nl zei:
(..)
Ford gaat nieuwe koplamptechnologie testen die routeaanwijzingen, toegestane snelheid of weersinformatie op de weg projecteert, zodat de bestuurder zijn blik op de weg kan houden. Dat meldt de fabrikant in een persbericht.

"Deze ontwikkeling zou verlichtingstechnologie naar een volledig nieuw niveau kunnen tillen. Zo zou bijvoorbeeld 's nachts rijden een stuk minder stress opleveren", aldus Lars Junker van Ford Europa. "Bestuurders zouden essentiële informatie kunnen krijgen, terwijl ze hun blik op de weg gericht houden." (..)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/31729-nieuwe-koplamp-van-ford-projecteert-informatie-op-wegdek

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
uwbuurman zei:
Dat met die sjorbanden komt niet goed in Duitsland. (..). En ik dacht ook oprecht dat ik het goed deed, maar wat wij in Nederland mogen, mag daar niet.

In Nederland mag dat ook niet. Lading dient naar beneden gedrukt te worden ter voorkoming van afvallen van de lastdrager.
Wat niet wil zeggen dat er afdoende controle op is.. ;)

Rai vereniging zei:
(..)
Algemene regels

Voor de controle van de wijze waarop lading is vastgezet zijn nu algemene regels vastgesteld. Het uitgangspunt blijft dat het ladingszekeringssysteem bepaalde krachten tijdens het vervoer moet kunnen weerstaan. Technisch gezegd moet er een vertraging mogelijk zijn van 0,8 g in voorwaartse richting en 0,5 g in achterwaartse en zijdelingse richting. Dit betekent dat wanneer de chauffeur vol op de rem staat, 80 % van het ladinggewicht in voorwaartse richting en 50% van het ladinggewicht in achterwaartse en zijwaartse richting moet worden tegengehouden door het zekeringssysteem.

Bestelauto’s en lichte vrachtauto’s

Nederland, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk gewest hebben daarboven nog bepaald dat goederen ook gezekerd moeten worden om bewegingen naar boven toe tegen te houden. Op die manier wordt voorkomen dat de goederen van het voertuig kunnen vallen. Bovendien vallen in Wallonië ook alle bestelwagens, lichte vrachtwagens en andere goederenvervoervoertuigen onder deze regeling.

https://www.raivereniging.nl/nieuws/nieuwsberichten/2019-q1/0129-eu-wetgeving-ladingzekering-laat-nog-veel-verschillen-binnen-europa-in-stand.html

Dus zoiets is goed:

(..)

https://www.logistiekconcurrent.nl/media/catalog/product/cache/af6f9973f2555b966a898ecd45a8b15b/i/m/img_4107_1_1.webp[img][/quote]

Ja, met dit systeem heb ik ruim een half jaar elke werkdag mogen werken. :)
Moet je inderdaad wel weten of je aanhanger van geperforeerde rijbanen is voorzien, anders kan je het niet vastzetten. Spanband moet recht over de band lopen zodat de auto goed in de veren getrokken kan worden.

Op de code95 training nog eens gehoord dat kruislings vastzetten belangrijk is bij schadepreventie. Dus dat deed ik braaf, soms wel vierkant vast bij bestelbussen. Maar ja, dát kost tijd.. waar de planner dan weer niet zo blij mee was...8-)

Er is ook een tijd geweest dat in Europa gelet werd op dat het laatste voertuig op een autotransporter (zowel onder als boven) met beide achterwielen was vastgesjord.. en dan bokjes voor de voorwielen. Is natuurlijk tegenstrijdig aan kruislings vastzetten..

Als je onderweg autotransport tegenkomt is het wel interessant om te kijken hoe het vast staat.. vind ik dan. Als het flink is afgespand.. zal het waarschijnlijk wel een lange rit zijn..of een dure lading.. Staat het met één bokje en één riempje vast.. dan is er sprake van 'gemakzucht' of een kortere rit of de gedachte: ik rijd op de rechter rijstrook.. controle instanties rijden mij links voorbij.. dus die kijken in gauwigheid op de linker kant en als ze het daar vast zien staan.. laten ze mij wel met rust.. :T

Op BE combinaties zie ik het soms gewoon los staan... *-) .. en dan komt je nieuwe auto dan voor de deur gereden.. :(

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[quote=AsconaGT]
(..)

Zit te denken na aanleiding van de post van Uwbuurman om [url=https://www.amazon.nl/gp/product/B0792T8H5T/ref=ox_sc_act_title_1?smid=AY9O87U4H4BCI&psc=1]DEZE[/url] spanbanden aan te schaffen. (..).[/quote]

Ja, dan ben je wel flexibeler qua type aanhanger en bevestigingsogen. Ik vind het er alleen wel een beetje 'hobby' achtig uitzien..

Met bandgordel is voor mij toch de profi tak. ;)
https://www.amazon.nl/NTG-spanbanden-autotransport-bandgordel-wielbeveiliging/dp/B08FTCG493/

Nu het in DLD met dat exportkenteken zo moeilijk is.. én je een dikke Insignia hebt met uitklapbare trekhaak.. én je BE rijbewijs.. maak er een zaterdaghobby van joh. Voor anderen transporteren.. gezellig met de kinderen in de auto. . Quality time. (:P)

Durashift zei:
Nu het in DLD met dat exportkenteken zo moeilijk is.. én je een dikke Insignia hebt met uitklapbare trekhaak.. én je BE rijbewijs.. maak er een zaterdaghobby van joh. Voor anderen transporteren.. gezellig met de kinderen in de auto. . Quality time. :p
Dan had hij beter de 2liter diesel kunnen kopen, daar mag nog meer achter.

On topic: heel erg mooie en ook wel bijzondere aankoop. Toch wel jammer dat je dit model weinig tegenkomt.

Bedankt :D Jammer inderdaad, maar zoals altijd valt het mij nu wel op dat je ze zo nu en dan toch wel ziet nu je er zelf 1 hebt aangeschaft. Maar het is zeker geen dagelijkse verschijning. Terwijl de rijtesten vrijwel unaniem positief zijn over de ruimte, het rijden, prijs en techniek.

Ja, met dit systeem heb ik ruim een half jaar elke werkdag mogen werken. smiling smiley
Moet je inderdaad wel weten of je aanhanger van geperforeerde rijbanen is voorzien, anders kan je het niet vastzetten. Spanband moet recht over de band lopen zodat de auto goed in de veren getrokken kan worden.

Heb ik ook vaak mee gewerkt, trok je zo vast. 4 bandjes en kon echt geen kant op. geen kans op beschadigingen van de velg ook. Maar huuraanhanger heeft dat niet volgens mij. Als ik zelf zoiets voor het werk doe zal ik ook absoluut investeren in goede sjorbanden en aanhanger om ze goed op te bevestigen. Alleen al om de tijdwinst. Maar nu gewoon mat meer tijd aan besteden. Kan hij ook geen kant op. En zeker niet, zoals je zegt, als je kijkt dat er ook genoeg auto's met slechts 1 of 2 bandjes worden vast gezet.

^^ ja... of de BMW van zijn broer gebruiken.

Of toch die groene 2.0T moeten kopen, daar mag 2200 kg achter ( ! ). Mijn broer ziet mij al aankomen :) Heb het als bijbaantje vaak gedaan met autoambu's rijden, zelfs 1 op de oprijwagen en nog 1 op de aanhanger er achter en vond het ook heel erg leuk. Maar om naast mijn drukke baan nu ook in de weekenden met auto's te trekken gaat mij iets te ver. Ik wil het beperkten tot vrienden / familie dan ;)

AsconaGT zei:

Ik heb hier een set van dit type banden liggen voor m’n eigen trailer, trailer is te klein voor een Insignia maar als je de banden wil lenen kan dat.

Ik heb hier een set van dit type banden liggen voor m’n eigen trailer, trailer is te klein voor een Insignia maar als je de banden wil lenen kan dat.

Heb ze net eind van de middag aangeschaft, maar toch bedankt voor het aanbod (y)

Opel dealer mailde ook nog dat er een nieuw bandenreparatiesetje in komt. Ik ga dat waarschijnlijk nooit gebruiken, maar de houdbaarheidsdatum is verlopen en blijkbaar verplicht om te vervangen dan....

Auto is betaald, dagkenteken bij RDW is aangevraagd. Nu nog even de tijdelijke kentekenplaten zelf maken en da is het nog 2 weken wachten :rolleyes:

Ik was wel gecharmeerd van de Mercedes, misschien zijn mijn verwachtingen te hoog, maar zo’n Insignia lijkt me toch ook geen straf.

AsconaGT zei:

Heb ze net eind van de middag aangeschaft, maar toch bedankt voor het aanbod (y)

Opel dealer mailde ook nog dat er een nieuw bandenreparatiesetje in komt. Ik ga dat waarschijnlijk nooit gebruiken, maar de houdbaarheidsdatum is verlopen en blijkbaar verplicht om te vervangen dan....

Auto is betaald, dagkenteken bij RDW is aangevraagd. Nu nog even de tijdelijke kentekenplaten zelf maken en da is het nog 2 weken wachten :rolleyes:

Dat wachten, vreselijk! ;-)

Maar wat een prachtige auto. Zie ze inderdaad niet veel rijden, maar als ik ze zie kijk ik altijd even goed. Zeker een uitvoering als die jij daar hebt gevonden!
Alvast succes met het vervoer!

AsconaGT zei:

Kijk, dat is netjes.
Laat zien dat ze verkoop en jou als klant serieus nemen (hadden ze niets gezegd en niets gedaan was er geen haan die er naar gekraaid had...).

Ik was wel gecharmeerd van de Mercedes, misschien zijn mijn verwachtingen te hoog, maar zo’n Insignia lijkt me toch ook geen straf.

De Benz was ook echt een topauto! ik zal later wel wat meer de verschillen toelichten. Wat ik nu al kan zeggen

mercedes;
+ de mercedes was in 2014 echt bizar goed afgewerkt in zijn segment en topmaterialen. zelfs na huidige maatstaven is dat mooi. De insignia zit echt heel mooi in elkaar maar kan nog steeds niet tippen aan de Mercedes. Niet alleen materialen maar ook analoog klokje, nog meer sfeerverlichting en in te stellen in kleuren. Vele details. Echt heel goed.
+ de luchtvering was echt bizar goed. Super comfortabel zonder ook maar iets het gevoel van zweverig te zijn. En je kon er ook flink mee sturen als je wil
+ voor zolang als het nog duurt was de Mercedes de goedkoopste auto sinds tijden qua belasting, afschrijving en MRB
+ hoewel niet nodig en de auto er niet echt naar is was het vermogen echt bizar, je schiet gewoon echt vooruit, zelfs op hogere snelheden.

insignia
+ Voelt veel lichtvoetiger aan. Ondanks dat hij veel groter is weegt hij wel 400kg lichter (!) en dat merk je in alles
+ Open deur, maar de insignia is op de achterbank gigantisch en de kofferbak is ook gewoon groot
+ je merkt dat de Insignia in 2017 op de markt kwam (ipv 2014 van de benz). Het is maar 3 jaar, maar zaken zoals DAB radio, Android auto/apple carplay, draadloos opladen van telefoon en zo nog wel wat zaken was überhaupt niet eens leverbaar op de Mercedes. Bij de insignia dus wel, al dan niet standaard.
+ Hoe goed hybride rijden ook was bij de Mercedes, je merkt het gewoon wel. Niet zozeer wanneer de motor inschakelde, maar wel dat de auto anders op het gas reageert als je op de elektromotor rijd dan wanneer je op benzine rijd. Logisch ook want het zijn hele andere vermogens karakteristieken. Zelfde geld voor remmen en daar heb ik nooit aan kunnen wennen. De insignia voelt gewoon wat meer 'puur' aan
+ En deze insignia is ook gewoon heel veel luxer dan de Mercedes
+ Hier mag je wél iets mee trekken

Dan snap ik je keuze wel. Aan de andere kant volgde ik ook met veel interesse de aanpassingen aan je huis om te kunnen laden. Of bestaat de kans dat de opvolger van de up! een EV wordt?

Aanpassingen aan de meterkast en eigen gemaakte laadpaal is helemaal klaar en werkt nog steeds top! Ik had het voor de benz niet eens nodig overigens want die werkt toch maar op 1 fase en kan gewoon aan het normale stopcontact. Ik heb dat puur gedaan omdat ik het leuk vind en toch met de meterkast bezig was.

Overigens wil familie van de buren af en toe wel eens laden en mijn schoonzus uit amsterdam heeft een e2008 die hem ook standaard aan de lader zet. Dus het is niet zo dat hij niet word gebruikt. Er zal hier ook ooit wel een EV komen denk ik, als daily kan ik daar wel mee leven. Maar voorlopig niet.

De Up is een leaseauto, in april loopt hij er uit. Dan moet hij weg. Zoals het er nu naar uit ziet kan het nog alle kanten op. Daar komt ongetwijfeld binnenkort ook wat meer nieuws over ;) Die is deze week overigens over de 70.000 gezet. Over een maandje zijn laatste beurt in ons bezit.

Weet iemand nog waar je voor een normaal bedrag een eendagskenteken kan verzekeren bij een normale verzekeringsmaatschappij?

Heb er 1 gevonden die dit 'pakket' aanbied als speciaal eendagskenteken verzekering en dat kost dan 120 euro. Maar dat vind ik wel iets te veel van het goede voor 20 km rijden en alleen WA verzekerd te zijn. Heb nu 2 verzekeraars en die verzekeren geen 1dags kentekens...

Terug
Bovenaan