Eerste 3000 km zitten er op met de Insignia, om positief te eindigen eerste de opmerkingen/minpunten/gezeur van mij
Intellilux
zoals eerder gezegd is het een erg fijn systeem, zeker met mijn slechte ogen in het donker. Maar net zoals bij de mercedes werkt het niet altijd top. Je moet tijdens het rijden erg opletten dat je niet de volle bak LED verlichting op voetgangers of fietsers af vuurt. Heb nu al meerdere keren gehad dat mensen (terecht) heel erg boos waren omdat ik veel te laat (of niet) afschakelde naar dimlicht. Het sytseem haalt ze er vaak niet uit. speelt met name af uit buitenaf weggetjes. Ligt niet zozeer aan de opel maar meer een eigenschap van het systeem. 95% werkt het wel heel fijn en ben ik er bijzonder content mee.
Motor en bak
Grootste minpunt tot nu toe. Natuurlijk kom ik uit 280PK en 600Nm aan koppel en was er altijd gelijk vol vermogen. Maar laatste reed ik in een Skoda met 1.5 TSI en ook die pakt veel soepeler op en bak schakelt veel sneller. De 200PK in de insignia is echt meer dan genoeg maar onder in toeren moet het echt even op stoom komen. Elke keer als ik op trek merk ik het. De diesels en 2.0 motoren zullen dit denk ik niet hebben.
Ook de bak schakelt soepel maar in tegenstelling tot veel moderne bakken blijft deze soms net te lang in toeren hangen. Ook de traditionele bak van mijn benz schakelde vlotter en als ik dan in de BMW van mijn broer stap met diesel en ZF automaat, dan is die combinatie precies wat ik heel erg fijn vind en dat wel. De Insignia is gewoon prima, heb ook met auto's gereden waar het veel slechter was, maar ik weet dat het ook echt wel beter kan.
sfeerverlichting
Beetje geneuzel maar op de insignia zit het sfeerverlichting pakket. (standaard op innovation) Bij de benz kun je kleuren, lichtsterkte aanpassen en ook word alles mooi verlicht. Onlangs zat ik in de eerdergenoemde skoda en ook daar subtiel constraterende rode accenten. Greepjes verlicht, voetenruimte verlicht, ook achter. Asbakje en vakjes verlicht en wat hele subtiele verlichting aan het plafond. Bij een Renault Talisman Idem. Bij de opel is het gewoon paar witte strepen. Het hoeft van mij geen kermis te zijn maar mooi subtiel alles verlicht is toch wel heel mooi, zeker als het een opwaardering is tov standaard.
Stoelen
Ligt meer aan mij dan aan de stoelen, maar je kunt ze zo uitgebreid instellen dat ik na een lange rit nog altijd hier en daar wat zit te verstellen. Telkens denk ik dat hij nu goed staat, maar dan toch weer niet. Komt nog wel denk ik.
ventilatie geluid
Ook beetje muggenziften, maar de ventilator/kachel maakt echt wel veel geluid als hij op auto staat en de boel met warm worden (of koelen) De mercedes blies in de zomer of winter ook stevig maar het geluid was nooit zo aanwezig terwijl de mercedes beduidend sneller warm werd dan de Insignia
Achteruitrij camera
Met name in het donker word het lichtbeeld wat verblind door de kentekenverlichting. Altijd ze je een blinde witte vlek op het scherm in het donker. en eigenlijk zie je er weinig op. gewoon slechte plek van de camera of kentekenverlichting. Was niet nodig geweest.
Draadloos opladen
Waar andere merken een legvakje hebben is dit een soort van houder in het middenconsole. Maar daar passen dus de meeste telefoons niet in. Ook mijn Iphone 13 niet met hoesje. Gebruik het dus nooit
Water bij achterportier
Ook niet erg maar wel opvallend, altijd als ik de achterportieren open doe en het heeft 's nachts geregend valt er een kleine hoeveelheid water op de wang van de achterbank
Pianolak
Ook grotendeels smaak maar het staat gewoon goedkoop. Bovendien zie je er alles op (stof) en krast het bij de Opel snel. Er zijn alternatieven, misschien overweeg ik die nog een keer
zijn veelal kleine zaken, meer eigenaardigheden die elke auto wel heeft. Bij de Benz had ik ook wel een lijstje. maar de opel dus ook en dit zijn ze tot dusverre.
Pluspunten zijn er in overvloed maar kort gezegd;
- headupdisplay werkt heel fijn voor mijn ogen. Het is scherp, niet op zo'n stom klapschermpje en werkt heel natuurlijk
- ruimte; een van de redenen, gisteren nog een aantal 2 meter gipsplaten gekocht en wat isolatie, schuif je er zo in!
- comfort is ook goed. De achteras iets te comfortabel maar overal een fijne mis tussen comfort terwijl het sturen voor een voorwielaangedreven auto behoorlijk dynamisch en direct is. Het is persoonlijk maar ik vind het heel prettig
- looks; ja ook een van de redenen van de Insignia; ik vind het nog steeds een mooie exclusieve verschijning, zeker met OPC line exterieur package wat hem iets meer body geeft
- Interieur algemeen; Lekker veel knoppen! Ik hou er van en met name als het op de goede plek zit en intuïtief werkt. Dat doet de insignia ook. Het is geen mercedes kwaliteit maar voelt wel gewoon degelijk aan. Klokkenwinkel ziet er heel mooi uit. Mooie mix tussen klassieke tellers en digitaal. Bovenal leest het lekker af. Dat is bij veel merken wel anders tegenwoordig.
- alle andere luxe is gewoon elke dag genieten. Licht van het panoramadak, stoelverwarming, stuurverwarming. goede multimedia, heel mooi bose geluid. Allemaal zaken waar je eigenlijk elke dag gewoon wel van kunt genieten. Elke kilometer, elke rit
Hier is hij dus gewoon heel erg goed in bijvoorbeeld , de bouwmarkt