AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

EVV zei:
B Real zei:
AsconaGT zei:
Nee ik ga dat niet echt missen, op die enkele koude winterdag in NL na. aangezien het slechts enkele dagen in NL echt koud is. Maar met de Benz kon ik vanuit huis op de app op een knop drukken en bij de auto gelijk instappen en wegwezen. Gelijk ontdooit en alles warm. Gebruik het slechts enkele keren in het jaar. Voorverkoeling (wat de benz ook had) gebruikte ik dan wel een stuk vaker.

Maar met de huidige NL winters beetje een overdreven optie voor mij. En wat je zegt; stoel stuur en voorruitverwarming ga ik er vanuit dat het ook zo wegrijden is.
.

Ik denk dat je in de winter het voorverwarmen inderdaad niet gaat missen. Stoel en stuurverwarming heb je het snel warm genoeg. Als je zoals EVV ook al oppert ook nog quick heat hebt dan blaast de auto in een paar minuten ook warme lucht. In mijn auto is dat letterlijk na drie minuten.

Voor koelen in de zomer ga je meer missen denk ik. De airco blaast direct koude lucht natuurlijk, maar de zittingen zijn door en door heet en het duurt wel even voordat dat afgekoeld is. In hoeverre stoelkoeling (heb je ook toch) daar in helpt weet ik niet, maar ik vraag me af of het voor koelen van de auto dat ook wel trekt in een bijv. een half uurtje.
Ik vind dat het heel erg mee valt hoe lang het leer warm blijft. Ja, het is even heet als je in stapt maar is heel snel al weer aangenaam. Ik heb het idee dat stof veel langer warm aan voelt. En dan heb ik nog niet eens stoel koeling.

Dat ben ik met je eens. Leer is in het begin even heter en is zeker wat minder prettig als je er rechtstreeks met je huid op komt. Op een warme zomerdag zijn de stoelen gewoon door en door verwarmt, dan maakt stof of leer weinig uit inderdaad.
Staan de stoelen vol in de zon, dan is stof bij een eerste aanraking wat prettiger dan leer maar warm zijn ze beide wel.

Ach, probleem voor volgend jaar. Komende maanden eerst maar eens genieten van de stoelverwarming :)

Valt die van jou er ook onder?
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/32082-opel-roept-insignia-terug-vanwege-mogelijke-remproblemen

Pietzoveel zei:
Valt die van jou er ook onder?
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/32082-opel-roept-insignia-terug-vanwege-mogelijke-remproblemen

Ja, wat ik er van heb begrepen heb wel. Zal vanzelf wel een keer bericht krijgen van RDW om een afspraak te maken. Maak mij nooit zoveel zorgen om zulke dingen, maar moet natuurlijk wel een keer uitgevoerd worden.

Bij mijn Insignia is alles LED, nu ben ik niet gelijk voorstander van LED verlichting, zeker in het geval van wit fel licht niet. Maar juist in de kofferbak waar ik het wel prettig vind heeft de Insignia zo'n sfeervolle gloeilamp o_O Dat gelijk aangepast

52439157553_596496583e_b.jpg

52438131782_5c765f2686_b.jpg

Weekendje weg met 2 kinderen, geen probleem! niks baggage proppen, alles kan er zo in.
52439157533_3685996521_b.jpg

52439157513_f41bb2d8bf_b.jpg

52439157498_bae1c03256_b.jpg

Hele verbetering, dat lampje! Heb ooit een zak T10 lampjes in Led wit gekocht. Passen bij mijn auto's op veel plaatsen, wo kentekenverlichting, dashboardkastje en kofferbak.

Mooi he dat lampje. Je wilt niet anders meer. Op het Astra forum bouwen heel veel er zelfs een tweede in maar ik vind 1 meer dan genoeg licht.
En dit geeft veel beter licht dan alleen zo'n lampje vervangen.

Goed idee, dat lampje. Kan ik bij mijn auto ook zo ombouwen, ik heb ook in de kofferbak nog een halogeen lampje zitten.

Het zijn de details die het hem doen inderdaad.

Dat soort lampjes zijn al snel te wit en te fel, die wil je dus niet in je interieur maar in een kofferbak is het reuze handig (y)

Eerste 3000 km zitten er op met de Insignia, om positief te eindigen eerste de opmerkingen/minpunten/gezeur van mij

Intellilux
zoals eerder gezegd is het een erg fijn systeem, zeker met mijn slechte ogen in het donker. Maar net zoals bij de mercedes werkt het niet altijd top. Je moet tijdens het rijden erg opletten dat je niet de volle bak LED verlichting op voetgangers of fietsers af vuurt. Heb nu al meerdere keren gehad dat mensen (terecht) heel erg boos waren omdat ik veel te laat (of niet) afschakelde naar dimlicht. Het sytseem haalt ze er vaak niet uit. speelt met name af uit buitenaf weggetjes. Ligt niet zozeer aan de opel maar meer een eigenschap van het systeem. 95% werkt het wel heel fijn en ben ik er bijzonder content mee.

Motor en bak
Grootste minpunt tot nu toe. Natuurlijk kom ik uit 280PK en 600Nm aan koppel en was er altijd gelijk vol vermogen. Maar laatste reed ik in een Skoda met 1.5 TSI en ook die pakt veel soepeler op en bak schakelt veel sneller. De 200PK in de insignia is echt meer dan genoeg maar onder in toeren moet het echt even op stoom komen. Elke keer als ik op trek merk ik het. De diesels en 2.0 motoren zullen dit denk ik niet hebben.
Ook de bak schakelt soepel maar in tegenstelling tot veel moderne bakken blijft deze soms net te lang in toeren hangen. Ook de traditionele bak van mijn benz schakelde vlotter en als ik dan in de BMW van mijn broer stap met diesel en ZF automaat, dan is die combinatie precies wat ik heel erg fijn vind en dat wel. De Insignia is gewoon prima, heb ook met auto's gereden waar het veel slechter was, maar ik weet dat het ook echt wel beter kan.

sfeerverlichting
Beetje geneuzel maar op de insignia zit het sfeerverlichting pakket. (standaard op innovation) Bij de benz kun je kleuren, lichtsterkte aanpassen en ook word alles mooi verlicht. Onlangs zat ik in de eerdergenoemde skoda en ook daar subtiel constraterende rode accenten. Greepjes verlicht, voetenruimte verlicht, ook achter. Asbakje en vakjes verlicht en wat hele subtiele verlichting aan het plafond. Bij een Renault Talisman Idem. Bij de opel is het gewoon paar witte strepen. Het hoeft van mij geen kermis te zijn maar mooi subtiel alles verlicht is toch wel heel mooi, zeker als het een opwaardering is tov standaard.

Stoelen
Ligt meer aan mij dan aan de stoelen, maar je kunt ze zo uitgebreid instellen dat ik na een lange rit nog altijd hier en daar wat zit te verstellen. Telkens denk ik dat hij nu goed staat, maar dan toch weer niet. Komt nog wel denk ik.

ventilatie geluid
Ook beetje muggenziften, maar de ventilator/kachel maakt echt wel veel geluid als hij op auto staat en de boel met warm worden (of koelen) De mercedes blies in de zomer of winter ook stevig maar het geluid was nooit zo aanwezig terwijl de mercedes beduidend sneller warm werd dan de Insignia

Achteruitrij camera
Met name in het donker word het lichtbeeld wat verblind door de kentekenverlichting. Altijd ze je een blinde witte vlek op het scherm in het donker. en eigenlijk zie je er weinig op. gewoon slechte plek van de camera of kentekenverlichting. Was niet nodig geweest.

Draadloos opladen
Waar andere merken een legvakje hebben is dit een soort van houder in het middenconsole. Maar daar passen dus de meeste telefoons niet in. Ook mijn Iphone 13 niet met hoesje. Gebruik het dus nooit

Water bij achterportier
Ook niet erg maar wel opvallend, altijd als ik de achterportieren open doe en het heeft 's nachts geregend valt er een kleine hoeveelheid water op de wang van de achterbank

Pianolak
Ook grotendeels smaak maar het staat gewoon goedkoop. Bovendien zie je er alles op (stof) en krast het bij de Opel snel. Er zijn alternatieven, misschien overweeg ik die nog een keer

zijn veelal kleine zaken, meer eigenaardigheden die elke auto wel heeft. Bij de Benz had ik ook wel een lijstje. maar de opel dus ook en dit zijn ze tot dusverre.

Pluspunten zijn er in overvloed maar kort gezegd;

- headupdisplay werkt heel fijn voor mijn ogen. Het is scherp, niet op zo'n stom klapschermpje en werkt heel natuurlijk
- ruimte; een van de redenen, gisteren nog een aantal 2 meter gipsplaten gekocht en wat isolatie, schuif je er zo in!
- comfort is ook goed. De achteras iets te comfortabel maar overal een fijne mis tussen comfort terwijl het sturen voor een voorwielaangedreven auto behoorlijk dynamisch en direct is. Het is persoonlijk maar ik vind het heel prettig
- looks; ja ook een van de redenen van de Insignia; ik vind het nog steeds een mooie exclusieve verschijning, zeker met OPC line exterieur package wat hem iets meer body geeft
- Interieur algemeen; Lekker veel knoppen! Ik hou er van en met name als het op de goede plek zit en intuïtief werkt. Dat doet de insignia ook. Het is geen mercedes kwaliteit maar voelt wel gewoon degelijk aan. Klokkenwinkel ziet er heel mooi uit. Mooie mix tussen klassieke tellers en digitaal. Bovenal leest het lekker af. Dat is bij veel merken wel anders tegenwoordig.
- alle andere luxe is gewoon elke dag genieten. Licht van het panoramadak, stoelverwarming, stuurverwarming. goede multimedia, heel mooi bose geluid. Allemaal zaken waar je eigenlijk elke dag gewoon wel van kunt genieten. Elke kilometer, elke rit

Hier is hij dus gewoon heel erg goed in bijvoorbeeld , de bouwmarkt :D
52546979824_63bfba42c6_b.jpg

52546219817_50a9e0cca2_z.jpg

Voor sommigen misschien wat onverwacht, maar ik heb (nog) een auto gekocht die al jaren op mijn wensen lijstje stond. :) Sommigen vinden hem geweldig en anderen vinden het niks. Heerlijk uitgesproken dus. Bij AW ook eens voorbij gekomen in de rubriek miskent talent. Nieuw was hij veel te duur waardoor hij is geflopt. Uiteindelijk is er nooit een facelift geweest en vroegtijdig uit productie gehaald en door de bizar hoge ontwikkelingskosten hebben ze uiteindelijk meer dan 7000 euro per verkochte auto moeten toeleggen. :eek: Doordat de auto grotendeels van aluminium is gemaakt (wat zelfs vandaag de dag nog uniek is) weegt de auto iets meer dan 800 kilo.

Jaren lang een erg dure occasion, daarna te klein voor mij. Maar nu als 2e auto prima voor ons. Alleen het grootste probleem is dat de meeste exemplaren heel slecht zijn onderhouden en hoge kilometerstanden hebben. tot 4 ton is echt geen uitzondering. Kwalitatief zijn ze heel erg goed in elkaar gezet maar hoe goed ook, naarmate de kilometers heb je gewoon wel slijtage.

Nu heb ik via een oud collega de mogelijkheid om er eentje te kopen. Kilometerstand is 220.000 en dus niet gering. Had liever iets minder gehad. Voordeel is wel dat de prijs voor mij relatief laag is en dus wel ruim budget is voor wat technische zaken mochten die nog komen (moet hem nog op de brug zetten). Het is wel een originele NL auto (wat al uniek is) dus kilometerstand klopt en de laatste eigenaar was een oudere man die hem 8 jaar in bezit heeft gehad. Boekjes zijn allemaal afgestempeld.

Maar het is ook een auto die echt wel wat liefde kan gebruiken. zowel van buiten als binnen. Heeft jaren geen wasbeurt gehad en ook van binnen heel smoezelig. Ik weet zeker na heel wat avondjes dat hij aanzienlijk beter word.

Doel is om hem komende 2 maand weer zowel technisch als optisch weer helemaal top te krijgen. In mijn verwarmde garage word dit mijn winter bezigheid. :)
Technische zaken via familielid.. Mijn vrouw gaat er dan uiteindelijk in rijden als ze wil. Heb het wel soort van voorgesteld maar ze weet nog niet dat ik hem al heb gekocht, verassing :) En anders knap ik hem op en verkoop ik hem gewoon weer met iets winst. Maar gok dat ze wel blij is mocht de Up het veld ruimen (gaat gebeuren, maar wanneer is nog steeds onbekend)

tjah, welke auto is het :) eigenlijk staan er genoeg hinds in

Was ook wel makkelijk he voor een beetje auto kenner :) Uiteindelijk zal die de Up vervangen. maar die blijft nog tot sowieso eind februari dus heb voldoende tijd en rust om er goed mee bezig te gaan wat ik heerlijk vind na een drukke hectische dag op kantoor :)

Klinkt goed inderdaad! Het is heerlijk om na een (drukke) kantoor dag even met andere dingen bezig te zijn. Hier tussen kerst en oud&nieuw eindelijk weer eens vrij op een dag na. Heb al een mooi lijstje met klusjes die ik in huis nog wil afronden. Héérlijk.

1.4 benzine inderdaad, 75pk.

Eerste ‘probleem’ is de distributie. Officieel staat er geen termijn voor maar louter controles. Laatste x vervangen (zover bekend) bij 89.000. Daarna wel elk jaar onderhoud gehad maar nergens word er over de riem gesproken.
Zit er aan te denken om deze gelijk met waterpomp te vervangen voor de zekerheid. Mag volgens mij de wereld niet kosten. Is allemaal vrij simpele techniek. Alleen die klusjes kan ik zelf niet, dus moet even zien wat het kost.

Hele leuke auto, zelf ook een aantal jaren in bezit gehad, toch wel een beetje spijt dat we hem weg gedaan hebben. Maar de kofferbak was destijds te klein en een diesel was toen nodig.

Vaak getwijfeld er een terug te kopen, dan een colorstorm met s-line pakket.

Veel plezier ermee!

AsconaGT zei:
1.4 benzine inderdaad, 75pk.

Eerste ‘probleem’ is de distributie. Officieel staat er geen termijn voor maar louter controles. Laatste x vervangen (zover bekend) bij 89.000. Daarna wel elk jaar onderhoud gehad maar nergens word er over de riem gesproken.
Zit er aan te denken om deze gelijk met waterpomp te vervangen voor de zekerheid. Mag volgens mij de wereld niet kosten. Is allemaal vrij simpele techniek. Alleen die klusjes kan ik zelf niet, dus moet even zien wat het kost.

Ik kan het ook niet zelf (denk ik), maar ik lees altijd dat het bij oudere auto's zo spannend niet is. Dus wat houdt je tegen?
Je bent de auto niet per se nodig, je kunt hem warm en droog binnen zetten en dus op je dooie gemak alles loshalen en vervangen. Dat is toch juist een van de redenen dat je die auto gekocht hebt? ;)

Wat wel handig zou zijn als je iemand met iets meer verstand van zaken als back-up hebt :)

Nee, ik wilde geen grijze. Maar omdat de spoeling erg dun is met fatsoenlijke exemplaren wil ik het ook niet te moeilijk maken. zwart was eventueel wel een optie.

Een color storm was hoog op het wensenlijstje maar die worden niet goedkoper en betaal je echt serieus geld voor. Een exemplaar met ervarinng kost al snel 4000 euro. De wat nettere gaan tussen de 6000 en 8000 weg. Maar we hebben wel een blauwe gevonden, maar geen color storm.

En er moet echt nog wel wat aan gedaan worden. de basis is wel goed en dat is het belangrijkste

52576829631_cdb784656d_b.jpg

Vandaag de auto naar huis gereden. Best wel geinig hoor. Lekker veel glas. Sommige dingen zijn de tijd ver vooruit maar andere zaken merk je wel gewoon dat de tijd echt wel verder gaat. Maar qua rijden is het helemaal prima.

nog een voordeeltje; blijkt dat de distributieriem 2 jaar geleden is vervangen, dus ook geen omkijken naar. Wel werd vandaag weer bevestigd wat ik al vermoedde; de airco werkt niet, of niet goed. Het opsporen daarvan kan ik helaas niet. Dus even zien hoe ik dat ga oplossen.

De garage in huis staat nu nog vol met andere zaken. Dat gaat volgende week weg en kan de A2 uitgebreid gewassen worden en binnen worden gezet en aangepakt worden

To do lijst;

- NIeuwe olie
- Interieurfilter
- Bougies
- Luchtfilter
- Gasklephuis reinigen
- Polijsten, wax
- interieur diepte reinigen en grondig schoonmaken
- nieuwer ruitenwisserblad voor
- Vocht in linker koplamp inspecteren / verhelpen
- cruise control inbouwen
- casette radio gaat er uit en komt een (aftermarket) radio in met DAP en bluetooth. zoek nog een mooie met OEM look (rode toetsen)
- Remmen inspecteren, loshalen, gangbaar maken en wat nodig vervangen

En gedurende de klusjes zal er vast nog wel wat meer aan het licht komen

Leuk!
Airco eerst maar eens laten vullen, misschien is ie gewoon leeg.

Radio: Blaupunkt is mooi maar duur. Bij Conrad zie ik nog wel eens aardige radio's met een retro look.

Blaupunkt heeft een hele retro lijn.... ik, persoonlijk, vind de prijzen wel meevallen:
https://www.google.com/search?q=blaupunkt+autoradio+retro&rlz=1C1GTPM_enNL940NL940&sxsrf=ALiCzsYbsBaeTVC9q_XNqzcybl0vbsXY0w:1671871118992&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=2ahUKEwiNlqGh7ZH8AhU4hv0HHRiSBH8Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih=714&dpr=1.25#spd=17294639850927471638

https://www.google.com/search?q=blaupunkt+autoradio+retro&rlz=1C1GTPM_enNL940NL940&sxsrf=ALiCzsYbsBaeTVC9q_XNqzcybl0vbsXY0w:1671871118992&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=2ahUKEwiNlqGh7ZH8AhU4hv0HHRiSBH8Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih=714&dpr=1.25#spd=9865297806381725123

daartussen ergens

Was eigenlijk niet van plan om 400+ euro's uit te geven aan een radio. Ik had meer 150 max in gedachten voor een radio met DAB en Bleutooth

Vandaag voor het eerst fatsoenlijk bij daglicht en geen regen even wat zaken goed te bekijken;

Vocht in rechter koplamp aanpakken, oorzaak weet ik niet. Maar komt vaker voor bij A2's dus is vast wel wat meer over te vinden

52583760023_e0962acc16_c.jpg

Ook een bekende kwaal, wisserarm die faal word. Iemand nog fatsoenlijk mat zwart spul wat een mooi mat effect geeft en goed stand houd?

52583508619_5ab358af6a_b.jpg

Achterbank is behoorlijk ruim. Wij hebben een 4 zits configuratie, er bestaan ook 5 zitters, maar zie je toch minder vaak

52583508604_b1da6aac9e_b.jpg

In tegenstelling tot veel A2's ziet hier het interieur er wel goed uit, alleen de raambediening heeft wat slijtage. De originele casettespeler gaat wel weg. Display doet het niet meer goed en mist bluetooth handfree

52583684370_9966d35ae7_b.jpg

52583508584_374188578d_b.jpg

Kunststof achterspoiler bladderd af, kan het wel opschuren en weer mooi zwart maken. Nog tips van goed spul wat goed stand houd?

52583245676_50cfa69dde_z.jpg

MPV trekjes, de rugleuning van de achterbank is verstelbaar en ook kun je de stoelen helemaal omklappen waardoor je echt serieus veel ruimte hebt voor zo'n kleintje
52583245666_d5be848793.jpg

12V in de kofferbak
52583759913_290e7c70fd_z.jpg

Auto heeft veel stil gestaan en op veel plekken groeit mos, ingebrande vogelpoep en andere zaken die ik er allemaal uit ga polijsten. Maar 1 roestplek die ik heb gevonden kan ik niet wat mee op de A stijl. Is aluminium dus zo'n vaart zal het ook niet lopen denk ik
52583245651_f511a3eded_z.jpg

Audi Space Frame
52583684275_c0fe97120e_z.jpg

Ziet er over het algemeen nog netjes uit. Corrosie van aluminium moet je overigens niet onderschatten. Zou ik wel aanpakken.
Zijdeglans zwart in een spuitbus levert best een aardig resultaat op voor ruitenwisserarmen. Mits je wel goed ontvet en eerst een primer gebruikt.
Stuurtje kan wel een Stipt Interior Matt behandeling gebruiken. Groene zeep met een paardenhaar borstel werkt overigens ook goed.
Heb je al een extractor voor de bekleding?

Opties:
https://www.autosound24.nl/valencia-200-dab-bt.html?channable=0432dd69640031333531323336313364&gclid=Cj0KCQiA45qdBhD-ARIsAOHbVdHOiWkdeT6SoommOvXxdPuZNUWUCeMbfIeiybqP4uNRBVIJp41cQLYaAi_DEALw_wcB

https://www.autosound24.nl/blaupunkt-barcelona-200-dab-bt-autoradio-rds.html?channable=0432dd69640031333236393332303579&gclid=Cj0KCQiA45qdBhD-ARIsAOHbVdH_kgpVnkcr5ie-DGgHkFXU7SxQP6lyCC-hhSl4ZYPdkOEztPCirq8aAhDjEALw_wcB

Kristian2 zei:
Ziet er over het algemeen nog netjes uit. Corrosikte van aluminium moet je overigens niet onderschatten. Zou ik wel aanpakken.
Zijdeglans zwart in een spuitbus levert best een aardig resultaat op voor ruitenwisserarmen. Mits je wel goed ontvet en eerst een primer gebruikt.
Stuurtje kan wel een Stipt Interior Matt behandeling gebruiken. Groene zeep met een paardenhaar borstel werkt overigens ook goed.
Heb je al een extractor voor de bekleding?

Eerlijk gezegd weet ik niet of het bij aluminium ook zo is dat het een kwestie is van bijwerken en spuiten. Ik als kritisch iemand bij een auto die mij wel wat doet wil ik hem het liefst als nieuw maken. Maar ergens moet ik ook realistisch zijn dat het geen showroompareltje gaat worden met deze leeftijd en km stand en moet er wel een belans zitten tussen de kosten om hem gewoon netjes en technisch goed te houden zonder heel veel geld te investeren. Maar misschien verander ik wel van gedachte :)

Stuur ga ik inderdaad doen met dat spul van stipt, dat werkt wel prima. Extractor voor bekleding heb ik van carclean toevallig net nieuwe besteld;
vp-advanced-interior-cleaner-pack.jpg

zo op foto's ziet het interieur er best oke uit maar los van een stofzuiger is er volgens mij nooit iets echt schoongemaakt

die vind ik mooi inderdaad. Precies goed, oem look. Stond op het punt deze te bestellen totdat ik een duiste test las die best negatief was. Toen maar op zoek naar recensies van gebruikers en eigenlijk waren die ook niet echt positief. Allemaal klageen ze over dat radio signalen vaak wegvallen, bluetooth ook soms. En omdat er geen externe microfoon in zit maar in de radio zelf zijn mensen ook vaak slecht te verstaan.

Kijk nog even aan. zal wel alvast wat beurtdelen bestellen en wat informatie inwinnen over die spoiler hoe ik die weer mooi krijg.

Voordeel is wel dat er best veel info over A2's te vinden is, en in de basis zijn het hele goede auto's en de zaken die er spelen hebben de meesten vroeg of laat last van en is er ook vaak wel een oplossing over :)

Bedoel je het schoonmaakmiddel of heb je ook het apparaat om de bekleding te reinigen?
Ik heb deze zomer een Bissl Spotclean Pro gekocht en dat werkt geweldig met bekleding. Komt echt zwart water uit.

Nee ik heb geen speciaal apparaat daarvoor. Ik heb wel een stoomreiniger en een waterstofzuiger dus wil het met name goed inborstelen met het bovengenoemde goedje en het water er uit zuigen met de stofzuiger.

Ik blijf een A2 erg leuk vinden, dit blauw staat ook goed! Met wat liefde en aandacht staat er straks vast een mooie A2, succes!

Meeste delen zijn besteld , soort plan van aanpak gemaakt

Nu staat de A2 al dagen troosteloos voor de deur maar vrijdag gaat hij eerst in de foam. en grotendeel afspoelen zodat het losse vuil er af is. dan in de Iron X, en vervolgens heel uitgebreid gewassen worden (dus ook met sponningen en andere hoekjes. Vervolgen kleidoek er over en alles heel goed na speolen met water en drogen

Dan de garage in (theoretisch gezien moet hij over de hellingbaan kunnen, fingers crossed). Dan even geen tijd maar volgende week maandag ben ik een weekje soort van vrij. maar ook vol met allerlei verplichtingen maar ook geneog tijd voor de A2 die dan inmiddels verder is opgedroogd in de (verwarmde) garage.

- auto gaat op de assteunen, wielen rondom er af
- remklauwen gaan uit elkaar aan de voorzijde en de remtrommel achter gaat er af
- die worden heel goed ontroest en schoongemaakt, net als de ruitenwisser arm
- remklauwen worden mat zwart 2K gespoten, net als de remtrommels en ruitenwisserarm
- alles goed smeren waar nodig en weer in elkaar zetten. 2k is maar 24 uur geopend houdbaar dus laagjes volgen elkaar snel op
- zwart kunstofdelen inclusief spoiler afplakken, ontvetten en word bijgespoten in de juiste kleur. Is nu op wat plekken iets faal en de spoiler bladderd af. Dit gaat in veel dunne laagjes
- velgen binnen en buiten heel gronden wassen met speciale velgen reiniger en Iron X. Collonite wax er op en het komt weer op de auto
- Na diverse kleine laagjes is het kunstof ook weer mooi en kan het afplakmateriaal er weer af en kan de binnenkant aangepakt worden
- Binnenkan grondig stofzuigen. bekleding inclusief tapijt diepte reiniger met schoonmaakmiddel. Het blijft daarna nog wel vochtig dus ik doe dit vrij op tijd zodat het mooi kan droger gedurende de ander werkzaamheden
- daarna buitenkant polijsten en vervolgens wax aanbrengen. beide machinaal. Moet nog even kijken welke middelen ik ga gebruiken. In de garage staat hij mooi onder vals licht dus dan beter beoordelen.

En omdat ik nog meer dingen moet doen is dat het doel voor de eerste week januari. Daarna is de tijd wat minder en is het name hier en da een uurtje 'sa vonds of een zaterdag/zondag middag. ;

- rest interieur schoonmaken
- cruise control inbouwen
- bluetooth + DAB radio inbouwen
- gasklephuis reinigen
- vocht koplamp onderzoeken/herstellen
- diverse kleine zaken herstellen

eind januari gaat hij naar de garage voor uitgebreide beurt met alle filters (incl brandstoffilter), olie en word hij verder nagekeken

Geraamde kosten;

radio 120 euro
alle filters + olie (casstrol) , injectorcleaner, kentekenplaathouder en klein mateiraal 100 euro (geen arbeidskosten voor mij)
cruise control hendel 25 euro
2K coating + bumper coating 50 euro
Alle schoonmaakmiddelen , foam, wax, polijst, bekledingreiniger, glas reiniger, etc. +/- 50 euro
Kleinmateriaal zoals remreiniger, remmenvet, PTFE spay, kit, etc. 10 euro
Pakkingen voor gasklephuis 10 euro

al met al zo'n 365 euro (en veel tijd)

zal vast nog wel wat bij komen.

februari ga ik nog de airco verder onderzoeken. mogelijk is het een sensor maar daarvoor moet hij uitgelezen worden

Is uiteindelijk een JVC radio geworden. Hoe mooie de blaupunkt ook is voor een aftermarket radio, de recensies zijn, op het bedieningsgemak na, louter negatief. Met name uitvallende DAB, slechte FM, Slechte verstaanbaarheid bij handsfree bellen lees ik bij de meesten. Uiteindelijk mag functie nooit voor vorm wijken.

KD-X272DBT.png

Ik weet het, niet zo mooi als de OEM radio, maar het display van de cassette radio is niet goed, geluid matig en er moet gewoon handsfree in komen. En als er dan toch een andere radio in komt, dan ook gelijk maar een DAB+. Deze heeft wel de zelfde rode en witte uitstraling als de rest van het interieur

Ik bewaar uiteraard de originele cassette radio wel :)

zit nu te denken dat ik ook nog een telefoonhouder moet regelen. Liefst eentje die niet in de ventilatieroosters gaat (gaan ze vaak stuk van) maar ook eentje waarbij je niet hoeft te boren in het dashboard. Mensen nog ideeën?

Gisteren is de hele garage leeg gehaald, vandaag even stofzuigen en dweilen. Dan is de operatiekamer klaar :)

zit nu te denken dat ik ook nog een telefoonhouder moet regelen. Liefst eentje die niet in de ventilatieroosters gaat (gaan ze vaak stuk van) maar ook eentje waarbij je niet hoeft te boren in het dashboard. Mensen nog ideeën?

Brodit proclip werkt meestal prima. Klemt ergens tussen het dashboard dus geen gaten boren.

Geinig hoor, zo een A2. (y)

Toen ik de foto van deze A2 zag vond ik hem leuk! Ik neig ernaar het een leuk excentriek ding te vinden, goed gedaan (y).

Veel succes met opknappen en ik blijf dit topic volgen.

Vandaag voor het eerst echt tijd gehad voor de A2;

Vanmorgen de garage nog wat opgeruimd en gedweild. Toen de A2 voor de deur gezet. 8 jaar lang niet gewassen en veel stil gestaan. Er groeide op sommige plekken ook mos.

- eerst de auto in de foam gezet om het loszittend vuil te verwijderen
- daarna auto afgespoten
- Vervolgens met 2 emmers de auto wezen wassen. Deursponningen overal onder, serviceluik in en ook het tankklepje niet te vergeten. De spoelemmer heb ik 4x moeten verversen omdat het water te zwart was :eek:
- Daarna de auto geinspecteerd maar nog steeds was er nog veel vastzittend vuil
- Vervolgens met een klei handschoen heel voorzichtig het vast zittend vuil los gemaakt. Toen de velgen en andere plekken in de Iron-X. Nogmaals de auto heel goed afgespoten en toen begon het er een beetje op te lijken (y)

Omdat de velgen er toch nog af gaan heb ik daar nog niet veel aandacht aan gegeven, komt nog...

52596183686_bbed405e42_c.jpg

Daarna grotendeels afgedroogd

En toen kwam het moment om hem in de garage te zetten. Op foto's is het lastig te zien maar de helling is behoorlijk steil. Theoretisch gezien wist ik dat het kon maar was toch fijn dat het zonder problemen kon

52596610080_701d6bd7ec_c.jpg

Precies op tijd binnen voordat het begon te regenen en waaien. Nu in de garage staat hij mooi droog onder vals wit licht. Ik heb inmiddels de kentekenplaten er af gehaald om goed schoon te maken en de motorkap verwijderd om even goed te kijken of er nog gekke dingen zijn, maar vooralsnog weinig gekke dingen

Maandag gaan de wielen er af en word er begonnen met de remmen

52596444504_151410d487_b.jpg

Machinaal polijsten en in de wax zetten gebeurd later een keer, we zijn er nog niet

Leuk! Lak ziet er best goed uit zo. Hij heeft nu al meer aandacht gehad dan in de laatste helft van z'n leven :)

De "keus" voor deze kleur was in ieder geval goed, in het zilver, wit of zwart lijkt het me echt niks, dit is echt zoveel beter.

Total Loss zei:
De "keus" voor deze kleur was in ieder geval goed, in het zilver, wit of zwart lijkt het me echt niks, dit is echt zoveel beter.

Zwart staat ook leuk hoor , maar ik vind de kleur wel mooi. In het echt zit er een soort mica achtige gloed doorheen. Als ik straks ga polijsten en in de wax zet is hij helemaal mooi opgeknapt (y)

Moest met schoonmaken (wat dus al 8 jaar niet echt gebeurd is) wel gelijk aan jou auto denken :)

Vandaag nog even tijd gehad om de koplamp te demonteren en te kijken wat er nog mee gedaan kon worden. 1 kant is is heel netjes maar rechts voor vol vocht. Het glas van dit type kun je los halen maar ik zag al dat er eerder mee is geprutst. 2 klemmetjes waren afgebroken. nodige kit was aangebracht en het binnenwerk is behoorlijk geoxideerd. Bovendien is de 'wokkel' waar het stadslicht in zit bruin geworden omdat iemand er een veel voorkomend W5W lampje in heeft gedrukt terwijl hij W3W nodig heeft. Deze word te warm waardoor het heel lelijk is geworden.

Met andere woorden; op zoek naar een net gebruikte koplamp met heldere wokkel

Die zag ik niet aankomen.
Wel een toekomstige klassieker!!!
Veel knutselplezier en hopelijk ziet mevrouw het autootje zitten als opvolger van de Up!

brg zei:
Die zag ik niet aankomen.
Wel een toekomstige klassieker!!!
Veel knutselplezier en hopelijk ziet mevrouw het autootje zitten als opvolger van de Up!

ja ze ziet het helemaal zitten, ze heeft er een rondje mee gemaakt. Compact, praktisch, cruise control, airco, zuinig en er zit een kleur op. Dus ze is blij. En ik ook want vind dit wel een leuk model met leuke techniek, en inderdaad wat je zegt een toekomstige klassieker. Al is dit niet een heel populaire colorstorm die momenteel al fors in waarde stijgen.
Maar ook nette en goed onderhouden normale A2's worden langzaam maar zeker wat waardevol. Veel A2's tot ongeveer 2500 zit wel veel rommel tussen, met name achterstallig onderhoud, beschadigingen in interieur en exterieur. Een klein deel daarvan zal dit overleven.

Mijn A2 gaat zeker nog lang mee op technisch gebied, maar helemaal nieuw gaat hij ook niet meer worden, dan moet je er echt serieus geld aan spenderen en hem over spuiten of iets. Maar 95% krijg ik hem wel hopelijk :)

Terug
Bovenaan