Mr Rob
Net ingestapt
[size=x-large]Voortaan te lezen op www.Daffert.nl[/size]
Hoi en welkom in het reparatie topic van mijn Daf 44 (en af en toe een Punto) gecombineerd met veel onzin en verhalen vanuit het oogpunt van een leek in autotechniek.
Ik ben Robin, een knaap in Rotterdam die wonderbaarlijk genoeg nog niet in één grote vuurbal langs de weg is geëindigd.
Met 0,0 ervaring heb ik in maart 2016 een Daf 44 gekocht voor dagelijks gebruik in Rotterdam waaraan nog genoeg moest gebeuren. Dit staat allemaal beschreven in losse reparatieverslagen, vol met foto's en tot in detail omschreven over hoe het is gegaan.
Omdat het topic intussen wat meer pagina's begint te krijgen heb ik even dit stukje geschreven voor nieuwe lezers met hieronder een index van alle verhalen zodat het makkelijk te vinden is.
Dus, zet een pot koffie en verhoog je datalimiet, en lees gerust verder. Onder de streep staat het originele bericht van dit topic.
[size=large]Daf 44 Reparatieverslagen[/size]
Reparatie 1 - Stuurkogels (stuurhuiszijde) vervangen
Bodeminspectie 1
Bodeminspectie 2
Bodeminspectie 3
Deurpaneel demonteren, sloom starten checken, Daf Dag
Reparatie 2 - Stuurkogels (wielzijde) en Fuseekogels vervangen
Reparatie 3 - Vervangen Ontsteking en:
Reparatie 4 - Deel 1 - Lekkage Voorruit verhelpen
Reparatie 4 - Deel 2 - Lekkage Voorruit verhelpen en:
Reparatie 5 - Monteren Gordels
Gebeunde gordelbeugel voor center tunnel
Reparatie 6 - "Nieuwe" Dynamo, vsnaar & banden
Reparatie 7 - Contactslot repareren
Reparatie 8 - Brandstofslang vervangenen een hele boel andere dingen en 2e keer pech
Reparatie 9 - Deel 1 - Auto APK gereedmaken, remschoenen + remslangen achter vervangen, tank verwijderen
Reparatie 9 - Deel 2 - APK, ruitenwisserpomp installeren, varioriemen vervangen
Reparatie 9 - Deel 3 - APK, bodemplaat herstellen, alarmknop, lichtverklikker, Punto
Reparatie 10 - Carburateur Revisie
[size=large]Fiat Punto Reparatieverslagen[/size]
Reparatie 1 - Distributieriem en Waterpomp vervangen
[size=large]Losse Lariekoek[/size]
Daf 33 AutoWeek Rollenbanktest
"Le Conte du Piano" - 2 maloten die 3,8 kilometer met een piano sjauwen
Behalen rijbewijs, eerste zelfstandige rijervaring, en eerste pech
Een Daf te Ver - Deel 1 - Van thuis naar niemandsland
Een Daf te Ver - Deel 2 - Welk gat zijn we nu weer in beland
Een Daf te Ver - Deel 3 - tis net echt
Een Daf te Ver - Deel 4 - Some day soon they're gonna pull the old town down
Een Daf te Ver - Deel 5 - Iets met een plank, en die misslaan
Een Daf te Ver - Deel 6 - Daar moet op gedronken worden (Einde)
Als vervolg uit mijn vorige topic.
Ik ben een poosje op zoek geweest naar een geschikte oldtimer om als eerste auto voor dagelijks woon-werk verkeer te gebruiken in en rond Rotterdam. Niet om ''goedkoop'' te rijden, niet denkende 'minder onderdelen is minder onderhoud', maar omdat ik gewoonweg een zwak heb voor oldtimers. De hele belevenis er omheen is gewoon anders t.o.v. een moderne auto en ik word altijd helemaal vrolijk als ik in zo'n ding zit of er één zie. Uiteraard is het wagentje naast dagelijks vervoer ook een hobby project. Er zit een hobby garage bij mij in de buurt waar plaats is om eraan te sleutelen.
In Rotterdam is sinds 1 januari dit jaar een milieuregeling ingevoerd die elk voertuig -ongeacht hoe (on)zuinig het is- tussen 1976 en 1991 verbiedt het stadscentrum in te mogen. Daar waar ik nou net woon. Dus ik moest en zou een oldtimer van vóór 1976 vinden. En ja, een Starlet van 1 op 16 wordt op de Erasmus brug tegen gehouden terwijl een Trabant met een rookwalm waar de Titanic niets bij is lekker voorbij tuft. Mij hoor je wat dat betreft niet klagen opzich. Cultureel erfgoed, laten we het daar bij houden.
Na veel zoeken, informatie inwinnen, afraden, tegen mijzelf zeggen "zo'n mooie vind ik nooit meer ik móet hem nu kopen" en advies heeft afgelopen zaterdag mijn zoektocht een vrucht afgeworpen:
Voor €1100,- heb ik een DAF 44 uit 1969 gevonden. Een schattig bruin wagentje dat in redelijke staat verkeerd. Niet perfect natuurlijk, maar wat kan je verwachten voor dat geld. Qua roest valt het mee. Alleen onder de achterste spatborden en iets bij het voorspatbord is het plaatwerk doorgerot, verder lijkt al het staal nog enigszins netjes te zijn. De roest heeft aandacht nodig en gelukkig zijn twee vervangende plaatjes al inbegrepen. Dorpels zijn verder hard en er is nergens plamuur aangebracht.
Mijn droom oldtimer is een Amerikaan zoals een Cadillac Eldorado of Lincoln Towncar uit de jaren 70/80. Maar deze zijn nu gewoon niet handig voor mij door tig redenen. Onderhoud, parkeerruimte en brandstofkosten om er maar een paar te noemen.
De reden dat ik voor een DAF heb gekozen is mede omdat een vriend in de buurt ook een DAF rijdt en daar veel verstand van heeft. Zijn kennis kan enorm helpen wanneer er iets met de auto aan de hand is. Daarnaast ben ik sinds hij er één heeft er zelf ook helemaal weg van geworden. Daarvoor kende ik dit merk amper buiten de vrachtwagens om. Vaag wist ik me nog te herinneren dat ze ooit in Ter Land ter Zee & in de Lucht gebruikt werden in achteruitrij-races. Sinds ik een aantal keer met hem ben meegereden is langzaam het DAF-virus overgewaaid naar mij toe.
Qua onderhoud zijn ze relatief makkelijker dan andere oldtimers omdat de techniek vrij simpel is en onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. De meeste reparaties verwacht ik ook zelf te kunnen uitvoeren. Er valt dan ook veel te leren van deze techniek. Dat hier veel tijd en geld in gaat zitten verwacht ik niets minder van.
Even genoeg onzin, hier alvast wat eerste foto's: (zaterdag zal ik er wat meer en betere maken)
Excuseer de tas. Foto was genomen tijdens de testrit. (nee ik studeer niet meer)
Het achterspatbord: Graag even een minuut stilte.
En in de kofferbak de vervangende plaatjes hiervoor:
En een één of andere idioot die telkens aan m'n auto zit en doet alsof het van hem is terwijl hij niet eens mag rijden. Irritante bal.
En ja, noem me idioot, ik heb dit wagentje aangeschaft nog voordat ik mijn rijbewijs gehaald heb. Vrees niet, ik ben er mee bezig en het gaat de goede kant op. Toch heeft het buiten mijn ongeduld om ook een wat betere reden. Er is namelijk nog zat te doen aan deze koektrommel voordat ik het zelf waardig vind voor dagelijks gebruik. Totdat ik mijn rijbewijs heb kan ik dan rustig de tijd nemen om hier aan te werken en om er van alles over te weten te komen. Oldtimer verzekering is €10,50 per maand. Enige eis: maximum aantal kilometers is 5000 per jaar, dat gaat momenteel toch niet gebeuren. Uiteraard verander ik deze verzekering naar een normale wanneer ik mijn rijbewijs heb, want zoveel binnendoorweggetjes ken ik nou ook weer niet.
De eerste verbeterpunten staan al op de lijst;
Tot zover mijn ervaring (als bijrijder).
Buiten het geklapper van de voorwielen om rijdt het wagentje als een zonnetje. Met name op 80 en 100 KM/H (waar het geklapper weer ophoudt) vloeit hij over de weg. We hebben de 120 kunnen halen. Dit kan hij prima aan, maat het is niet ideaal. Je merkt dan namelijk dat hij nét teveel moet geven om zo hard te kunnen, en je hoort de vario iets gieren. Dus gewoon 100 rijden dus. Qua geluid valt het reuze mee tot mijn verbazing. Het geluidsniveau ligt amper hoger dan sommige jaren 90 auto's waar ik in heb gezeten. Je bent goed verstaanbaar en er giert niets.
Inparkeren is wel even anders omdat die vario ervoor zorgt dat de auto net zo snel achteruit wilt schieten als vooruit. Afwezigheid van stuurbekrachtiging maakt de uitdaging dan ook dubbel zo interessant. Maar wel te doen.
En daarnaast heb je natuurlijk het oldtimer gehalte, dat waar ik onder andere één voor wou hebben. Ik heb meer hoofden zien draaien dan ik kan tellen. De reacties van mensen zijn dan ook echt geweldig. Of je nu bij het stoplicht staat, of op een parkeerplaats, er is bijna altijd aanspraak.
Het allermooiste vind ik wanneer je die blik in de ogen van oudere mensen ziet van "ach gut, daar rijdt er nog één". Andere oldtimers toeteren naar je, en onderweg is het niet zeldzaam als vanuit andere auto's er een foto wordt gemaakt.
Tot zo ver mijn verhaal. Als je het uitprint heb je een leuk behangetje.
Ik zal in dit topic mijn voortgang posten van de reparaties die ik maak en hoe het mij bevalt door de tijd heen. Feedback is uiteraard van harte welkom.
Hoi en welkom in het reparatie topic van mijn Daf 44 (en af en toe een Punto) gecombineerd met veel onzin en verhalen vanuit het oogpunt van een leek in autotechniek.
Ik ben Robin, een knaap in Rotterdam die wonderbaarlijk genoeg nog niet in één grote vuurbal langs de weg is geëindigd.
Met 0,0 ervaring heb ik in maart 2016 een Daf 44 gekocht voor dagelijks gebruik in Rotterdam waaraan nog genoeg moest gebeuren. Dit staat allemaal beschreven in losse reparatieverslagen, vol met foto's en tot in detail omschreven over hoe het is gegaan.
Omdat het topic intussen wat meer pagina's begint te krijgen heb ik even dit stukje geschreven voor nieuwe lezers met hieronder een index van alle verhalen zodat het makkelijk te vinden is.
Dus, zet een pot koffie en verhoog je datalimiet, en lees gerust verder. Onder de streep staat het originele bericht van dit topic.

[size=large]Daf 44 Reparatieverslagen[/size]
Reparatie 1 - Stuurkogels (stuurhuiszijde) vervangen
Bodeminspectie 1
Bodeminspectie 2
Bodeminspectie 3
Deurpaneel demonteren, sloom starten checken, Daf Dag
Reparatie 2 - Stuurkogels (wielzijde) en Fuseekogels vervangen
Reparatie 3 - Vervangen Ontsteking en:
Reparatie 4 - Deel 1 - Lekkage Voorruit verhelpen
Reparatie 4 - Deel 2 - Lekkage Voorruit verhelpen en:
Reparatie 5 - Monteren Gordels
Gebeunde gordelbeugel voor center tunnel
Reparatie 6 - "Nieuwe" Dynamo, vsnaar & banden
Reparatie 7 - Contactslot repareren
Reparatie 8 - Brandstofslang vervangen
Reparatie 9 - Deel 1 - Auto APK gereedmaken, remschoenen + remslangen achter vervangen, tank verwijderen
Reparatie 9 - Deel 2 - APK, ruitenwisserpomp installeren, varioriemen vervangen
Reparatie 9 - Deel 3 - APK, bodemplaat herstellen, alarmknop, lichtverklikker, Punto
Reparatie 10 - Carburateur Revisie
[size=large]Fiat Punto Reparatieverslagen[/size]
Reparatie 1 - Distributieriem en Waterpomp vervangen
[size=large]Losse Lariekoek[/size]
Daf 33 AutoWeek Rollenbanktest
"Le Conte du Piano" - 2 maloten die 3,8 kilometer met een piano sjauwen
Behalen rijbewijs, eerste zelfstandige rijervaring, en eerste pech
Een Daf te Ver - Deel 1 - Van thuis naar niemandsland
Een Daf te Ver - Deel 2 - Welk gat zijn we nu weer in beland
Een Daf te Ver - Deel 3 - tis net echt
Een Daf te Ver - Deel 4 - Some day soon they're gonna pull the old town down
Een Daf te Ver - Deel 5 - Iets met een plank, en die misslaan
Een Daf te Ver - Deel 6 - Daar moet op gedronken worden (Einde)
Als vervolg uit mijn vorige topic.
Ik ben een poosje op zoek geweest naar een geschikte oldtimer om als eerste auto voor dagelijks woon-werk verkeer te gebruiken in en rond Rotterdam. Niet om ''goedkoop'' te rijden, niet denkende 'minder onderdelen is minder onderhoud', maar omdat ik gewoonweg een zwak heb voor oldtimers. De hele belevenis er omheen is gewoon anders t.o.v. een moderne auto en ik word altijd helemaal vrolijk als ik in zo'n ding zit of er één zie. Uiteraard is het wagentje naast dagelijks vervoer ook een hobby project. Er zit een hobby garage bij mij in de buurt waar plaats is om eraan te sleutelen.
In Rotterdam is sinds 1 januari dit jaar een milieuregeling ingevoerd die elk voertuig -ongeacht hoe (on)zuinig het is- tussen 1976 en 1991 verbiedt het stadscentrum in te mogen. Daar waar ik nou net woon. Dus ik moest en zou een oldtimer van vóór 1976 vinden. En ja, een Starlet van 1 op 16 wordt op de Erasmus brug tegen gehouden terwijl een Trabant met een rookwalm waar de Titanic niets bij is lekker voorbij tuft. Mij hoor je wat dat betreft niet klagen opzich. Cultureel erfgoed, laten we het daar bij houden.
Na veel zoeken, informatie inwinnen, afraden, tegen mijzelf zeggen "zo'n mooie vind ik nooit meer ik móet hem nu kopen" en advies heeft afgelopen zaterdag mijn zoektocht een vrucht afgeworpen:

Voor €1100,- heb ik een DAF 44 uit 1969 gevonden. Een schattig bruin wagentje dat in redelijke staat verkeerd. Niet perfect natuurlijk, maar wat kan je verwachten voor dat geld. Qua roest valt het mee. Alleen onder de achterste spatborden en iets bij het voorspatbord is het plaatwerk doorgerot, verder lijkt al het staal nog enigszins netjes te zijn. De roest heeft aandacht nodig en gelukkig zijn twee vervangende plaatjes al inbegrepen. Dorpels zijn verder hard en er is nergens plamuur aangebracht.
Mijn droom oldtimer is een Amerikaan zoals een Cadillac Eldorado of Lincoln Towncar uit de jaren 70/80. Maar deze zijn nu gewoon niet handig voor mij door tig redenen. Onderhoud, parkeerruimte en brandstofkosten om er maar een paar te noemen.
De reden dat ik voor een DAF heb gekozen is mede omdat een vriend in de buurt ook een DAF rijdt en daar veel verstand van heeft. Zijn kennis kan enorm helpen wanneer er iets met de auto aan de hand is. Daarnaast ben ik sinds hij er één heeft er zelf ook helemaal weg van geworden. Daarvoor kende ik dit merk amper buiten de vrachtwagens om. Vaag wist ik me nog te herinneren dat ze ooit in Ter Land ter Zee & in de Lucht gebruikt werden in achteruitrij-races. Sinds ik een aantal keer met hem ben meegereden is langzaam het DAF-virus overgewaaid naar mij toe.
Qua onderhoud zijn ze relatief makkelijker dan andere oldtimers omdat de techniek vrij simpel is en onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. De meeste reparaties verwacht ik ook zelf te kunnen uitvoeren. Er valt dan ook veel te leren van deze techniek. Dat hier veel tijd en geld in gaat zitten verwacht ik niets minder van.
Even genoeg onzin, hier alvast wat eerste foto's: (zaterdag zal ik er wat meer en betere maken)




Excuseer de tas. Foto was genomen tijdens de testrit. (nee ik studeer niet meer)


Het achterspatbord: Graag even een minuut stilte.

En in de kofferbak de vervangende plaatjes hiervoor:

En een één of andere idioot die telkens aan m'n auto zit en doet alsof het van hem is terwijl hij niet eens mag rijden. Irritante bal.


En ja, noem me idioot, ik heb dit wagentje aangeschaft nog voordat ik mijn rijbewijs gehaald heb. Vrees niet, ik ben er mee bezig en het gaat de goede kant op. Toch heeft het buiten mijn ongeduld om ook een wat betere reden. Er is namelijk nog zat te doen aan deze koektrommel voordat ik het zelf waardig vind voor dagelijks gebruik. Totdat ik mijn rijbewijs heb kan ik dan rustig de tijd nemen om hier aan te werken en om er van alles over te weten te komen. Oldtimer verzekering is €10,50 per maand. Enige eis: maximum aantal kilometers is 5000 per jaar, dat gaat momenteel toch niet gebeuren. Uiteraard verander ik deze verzekering naar een normale wanneer ik mijn rijbewijs heb, want zoveel binnendoorweggetjes ken ik nou ook weer niet.
De eerste verbeterpunten staan al op de lijst;
- -Stuurkogels vervangen. Momenteel zit er speling in het stuur waardoor ook de voorwielen beginnen te klapperen/trillen evenals het stuur wanneer de auto 40-50 KM/H rijdt. Ik dacht eerst dat de Variomatic uitgelijnd moest worden, wat een duur grapje is, maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn. De stuurkogels zijn zo gaar als een hoepel. Deze wil ik a.s. zaterdag vervangen.
- -Gordels inbouwen. Zit er standaard niet in maar ik wil dit wel graag hebben. Voel ik me toch iets veilig.
- -Hotspotpijp aanbrengen. (mist nu)
- -Onderkant achterpanelen vervangen.
- -Bodem vrij maken van anti-tril materiaal. Er zit bij DAF standaard een laag op de bodem aangebracht die geluid en vibraties moet dempen. Echter is dit materiaal één grote spons die al het water opslurpt dat door een doorgerotte wielkast naar binnen komt. Dit water kan niet weg waardoor de bodemplaat en dorpels binnen no-time verrot zijn. Eruit ermee dus.
- - Handrem strakker zetten. Nu kan het voertuig nog bewegen als die rem erop staat.
- - Autoradio erin. Buiten het kabaal van de motor om is het toch vrij stilletjes.
- - 6 naar 12 volt omvormer voor de autoradio inbouwen.
- - (afneembare) Hoofdsteuntjes erin zetten.
Tot zover mijn ervaring (als bijrijder).
Buiten het geklapper van de voorwielen om rijdt het wagentje als een zonnetje. Met name op 80 en 100 KM/H (waar het geklapper weer ophoudt) vloeit hij over de weg. We hebben de 120 kunnen halen. Dit kan hij prima aan, maat het is niet ideaal. Je merkt dan namelijk dat hij nét teveel moet geven om zo hard te kunnen, en je hoort de vario iets gieren. Dus gewoon 100 rijden dus. Qua geluid valt het reuze mee tot mijn verbazing. Het geluidsniveau ligt amper hoger dan sommige jaren 90 auto's waar ik in heb gezeten. Je bent goed verstaanbaar en er giert niets.
Inparkeren is wel even anders omdat die vario ervoor zorgt dat de auto net zo snel achteruit wilt schieten als vooruit. Afwezigheid van stuurbekrachtiging maakt de uitdaging dan ook dubbel zo interessant. Maar wel te doen.
En daarnaast heb je natuurlijk het oldtimer gehalte, dat waar ik onder andere één voor wou hebben. Ik heb meer hoofden zien draaien dan ik kan tellen. De reacties van mensen zijn dan ook echt geweldig. Of je nu bij het stoplicht staat, of op een parkeerplaats, er is bijna altijd aanspraak.
Het allermooiste vind ik wanneer je die blik in de ogen van oudere mensen ziet van "ach gut, daar rijdt er nog één". Andere oldtimers toeteren naar je, en onderweg is het niet zeldzaam als vanuit andere auto's er een foto wordt gemaakt.
Tot zo ver mijn verhaal. Als je het uitprint heb je een leuk behangetje.
Ik zal in dit topic mijn voortgang posten van de reparaties die ik maak en hoe het mij bevalt door de tijd heen. Feedback is uiteraard van harte welkom.