DAF 44 Oldtimer - Dagelijkse belevenissen

Gepost door Mr Rob 
Quote
Mr Rob
(...) was een beetje druk vanwege een "jubileum" van een andere hobby waar ik precies 10 jaar mee bezig was.

Je bedoelt dat je fan van het eerste uur bent?

Sshhhh!!! o_O' mijn ouders mogen dat niet weten!
Heeft met een andere hobby te maken. Iets met een 3D Titanic voor een computerspelletje dat iets uit de hand is gelopen.


Zo, daar ben ik weer.
Er is behoorlijk wat gebeurd de afgelopen paar weken. Zoveel zelfs dat ik dit niet in losse verslagen ga typen want dan hou ik geen vingers meer over en is jullie koffie al op voordat jullie halverwege zijn met lezen.
Dit heeft allemaal te maken met de 29e van deze maand: Dan vervalt mijn APK. Zo'n leuk periodiek keuringkje waar iedere automobilist nerveus van wordt omdat de motor een raar geluid maakt, de wielen intussen vierkant zijn geworden, de ramen met zilverfolie getint zijn en de motorkap sinds de vorige APK nog altijd niet terug geplaatst is. Dit moet altijd allemaal ineens op het laatste moment geregeld worden. Handig als je bij een autodealer zit die je gewoon een gepeperde rekening achteraf stuurt maar al het werk voor je doet. Minder handig voor een beunhaas als ik die na het sleutelen altijd onderdelen weet over te houden.

Dus, deze maand een "speciaal" reparatieverslag:

Reparatie 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 & 19 | Auto APK gereed maken
Probleem: Alles valt van ellende uit elkaar en de RDW heeft een adventskalender gekocht die bijhoud wanneer mijn APK vervalt.
Gewenste oplossing: De RDW wijsmaken dat een DAF 44 anno 2016 een veilig vervoersmiddel is.
Voorkennis: Voor alles wat er gedaan is, uhm, niks.
Moeilijkheid: Ik begon om 10 uur 's ochtends en kwam weer thuis om 5 over 12 's nachts, reken het zelf maar uit.
Lichamelijk letsel: Een vermoeide ziel.
Opgelost: Nu nog niet.
Aan te raden terrein om op te repareren: Zoek een garage op. Alstublieft. Denk er niet aan de bloembakken van uw buurvrouw te gebruiken als onderdelenrek en het 4 jaar oude luchtbed van die vakantie aan de Spaanse kust te gebruiken als autolift.
Kosten: Hou je vast, tegen de €700,- Straks meer daarover.
Inmiddels spijt ervan dat ik een Daf gekocht heb: Natuurlijk niet. Dat is net als dat je spijt zou hebben over dat de vlucht naar Bora Bora net zoveel als de vakantie kost.

Dit hele APK-gereedmaak proces zullen meerdere gedeelten zijn. Anders wordt het één groot mundaan lulverhaal.
Excuses trouwens voor een kleine selectie aan foto's in sommige stukjes van de komende verslagen. Ik heb op een dag mijn fototoestel vergeten mee te nemen en heb net als een irritante vlogger mijn telefoon moeten gebruiken om foto's mee te maken. Allemaal horizontaal, allemaal zonder selfie, en allemaal zonder politie.

Deel 1, Een Remmende Roeping
Een maand voordat de APK verloopt ontving ik netjes een melding van de RDW dat dit zou gaan gebeuren. Ook op Autoweek kreeg ik netjes bericht. Maar zelfs mijn auto vond zich genoodzaakt mij te informeren over urgent onderhoud.
Ik reed namelijk op m'n gemakkie samen met m'n collega van werk naar huis. Toen ik hem afzette roken wij toch echt een ongelooflijke stank. Het was een hete zomerdag dus wellicht was het de koppeling. Bij thuiskomst dacht ik toch maar even op onderzoek uit te gaan.
Hmm, niets te ruiken onder de motorkap. Maar even voelen aan de wielen dan. Voor: goed, links achter: goed, rechts achter: De verklaring waarom wij ineens een aantal dagen 30 graden zomer hebben meegemaakt. Dat is allemaal te danken aan mijn trommelrem achter. Niet aan te raken zo heet dat het was.

Bij nader onderzoek kwam ik erachter dat de remcilinder niet meer vanzelf terug wou schieten nadat er op de rem werd getrapt. Eruit wel, erin niet. Muurvast zelfs.
Het duurde ook niet lang voordat iedereen op de Daf Facebook groep hun geld zette op de achterste remslangen die verrot aldus verstopt zouden zijn.
Bij de Daf 33 zitten deze remleidingen volop in het zicht achter de wagen. Bij de 44 echter, daar moesten zij zo nodig een benzinetank ervoor plaatsen. Niks te zien dus.

Ik was van plan om de volgende week ergens heen te gaan, maar heb een extra afspraak op die vrijdag ervoor gemaakt om de hele dag hiermee bezig te kunnen zijn.
Sommige zeggen dat hij een handgeschakelde variomatic heeft.... anderen zeggen dat hij in de schoolband de trommelrem bespeelde....
Hij is in elk geval Fred, de Dafdokter.

Die vrijdag rond een uur of 10 kwam ik langs.
Dafjes eruit, en m'n bruine stuk trots op de twee-kolommer.









Dit is pas de eerste keer sinds de aanschaf dat ik mijn Daf op een brug heb gezet en de bodem kon bekijken. Dus maar gelijk even een blik geworpen.




Oooh wat mooi dit. Echt professioneel. Zijn dat wel CE gekeurde popnagels?
Wat ik nogal bijzonder vind is dat deze plaatjes d.m.v. popnagels zijn vastgezet, en vervolgens de kriksteunen aan deze plaatjes zijn gelast. o_O Hoe hebben ze dat in hemelsnaam verzonnen?


Niets mis met die kriksteunen. Dat zwarte is tectyl hoor, echt geen gat!

Oja, en die kontjes,



Hang mijn bijbal in de mosterd wat ziet dat er mooi uit. Zeer aerodynamisch.


Andere kant is half zo ver vergaan. Er zit iets zachts in dat gat zodra je erin voelt. (wat een smerige uitspraak Robin)
Ik vermoed dat er een nest zit van een stuk ongedierte ofzo. Daar kom ik later wel achter.

Zo over het algemeen zijn de meeste attributen onder de wagen nog netjes, maar het plaatwerk hoort thuis in de geschiedenisboeken. En helaas is dat gepopnagelde stuk beunwerk een APK afkeur punt. Ojee.
Ik wou eigenlijk pas na de APK dit aanpakken. Nu komt dit laswerk er ook nog bij. Binnen een maand moet ik nu zien te regelen dat dit normaal gelast wordt. Hopen op dat mijn oom binnen zo kort tijd dit kan doen.

Anyway, terug naar de remmen, want daar kwam ik voor!
Kijk, daaro zitten nou die remslangetjes:


Wanneer mensen praten over de plek waar de zon niet schijnt, dan praten ze hierover.

Maar eerst even de remcilinders nogmaals checken zodat Fred het ook kon zien.
Wiel eraf en yahtsee!

1 remschoen was redelijk beschadigd. Na een korte inspectie hadden we al gauw door dat de remcilinder zelf in nog zeer goede staat verkeerd. (voor de verandering)
Dan moet het wel de remslangetjes zijn.

Toch werd het mij aangeraden om maar gelijk de remschoenen te vervangen voor die nieuwe die ik een poosje terug in huis had gehaald. Zo gezegd, zo gedaan.
Het verwisselen van remschoenen is volgens mij te vergelijken met de eerste keer het bed delen. Je klooit maar wat aan, zit maar wat te trekken, komt erachter dat wat je doet totaal nergens op slaat dus probeert het via een andere positie wat uiteindelijk resulteert in dat alles er onverwacht uit schiet en je de onderdelen tot achter de kast vandaan terug moet zoeken, maar wel na deze eerste keer het in de toekomst normaal kan doen zonder amateuristisch geklooi.

Bij Fred kreeg ik dus de schoentjes er iets vlotter af dan toen bij mijn initiële inspectie langs de weg.


En de nieuwe er weer op:


En toen de andere kant. Hmm, dat is raar. De trommel wil niet los komen. Dus ik vraag om een pullytrekker. Pulleytrekker, poelietrekker of hoe zo'n ding in godsnaam heet.
"een pullytrekker?"
"ja een pullytrekker"
"Je kan beter een trommeltrekker gebruiken"
"wat."
"Hier de trommeltrekker:"



Blijkbaar bestaan deze dingen. Daf heeft origineel gereedschap gemaakt om trommelremmen mee los te kunnen trekken. En nou en of dat het goed werkt.
Je schroeft hem gewoon vast via de wielbouten en draaien maar!


Na wat gewentel hoorde ik ineens een dikke PLOINK!
Dat is raar. Dus ik haal die rem los en OH MIJN HEMEL.






Geen wonder dat die rem niet warm was. Want... welke rem?


In vergelijking tot:


Na 3 kilo asbest ingeademd te hebben kreeg ik de remschoenen los. Even een vergelijking met de nieuwe:


Nee dit is geen zwart wit foto:


Nieuwe schoentjes erop. Stof waait wel weg.


En voila!


Ik kon de remschoenen er niet eens normaal opzetten omdat de remcilinder nog vol uit stond. Dus we hebben het ontluchtingsslangetje erbij gehaald en de nippel opengedraaid om de remvloeistof eruit te laten lopen.




Toen konden we de remslangetjes gaan losmaken, onee wacht, er hangt nog een 30 liter -tot de nok toe gevulde- benzinetank het uitzicht te verpesten. Al zou ik met een fileermes al het vlees van mijn arm snijden dan kon ik nog niet bij die slangetjes komen. Waarom moest ik die middag ervoor de tank ook alweer vol gooien?

De tank hangt d.m.v. 2 beugels onder de wagen die elk met 2 bouten vastgemaakt zitten.




Hoe haal je alleen een afgetankte tank er onderuit zonder dat deze op de grond klettert en in één grote vuurzee eindigt?
Nou gewoon, auto omhoog, en een krukkie eronder:





Niet vergeten de benzineslang even los te trekken en af te dichten.


Ook bovenin moet de tankvlotter eerst even worden losgekoppeld:


Die bouten waren zo los te krijgen. Die tank daarentegen, zat nog vastgelijmd met 47 jaar aan Hollandschsh klimaat. Als 2 apen in een dierentuin hingen Fred en ik te hangen en te trekken aan die tank, tot ineens PANG dat ding losknalde en een paar centimeter omlaag pleurde op de kruk. Het was toen pas toen ik besefte hoe zwaar 30 liter aan benzine is. Na de tank heel voorzichtig op de grond gezet te hebben was er eindelijk zicht op de slangetjes.







Maar voordat we daar aan verder gingen heb ik even een blik geworpen op de tank.









Ben je ooit in zo'n Duits bunker uit de 2e wereld oorlog geweest? In Normandië zie je ze veel. Van die toko's die alleen uit beton en metaal bestaan en meer dan 70 jaar in de zoute zeelucht hebben moeten overleven. De kans is aanzienlijk aanwezig dat je in één van die bunkers precies zo'n tank tegenkomt als die van mijn 44.

Ik was dan ook zo snugger om even met de staalborstel de modder er af te vegen:


Dat zat er net nog niet.
Blijkbaar door een één of ander missend stuk spatbord is deze kant van de tank helemaal doorgerot en niet meer te gebruiken. Dus momenteel heb ik deze tank van Fred even in bruikleen:


Voor rond de €250,- heeft m'n maat dit weekend een gereviseerde gekocht bij de Dafclub en mijn oude af laten voeren. Tijdens het losmaken van de ophangbeugels brak de beugel aan de rotte kant zelfs doormidden. Het werd hoog tijd dat dit werd vervangen.

Toebehorend bij de benzinetank is ook meteen het kurk ringetje van de vlotter vervangen.


Dan kon EINDELIJK iets worden gedaan aan die slangetjes.
Allereerst moesten deze voor de zekerheid even afgeklemd worden zodat ik ze kon doorknippen.


Eenmaal doorgeknipt vond ik het frappant dat niets nat werd van rem olie. Zodra ik een blik in de slang wierp snapte ik ook waarom:



Blijkbaar zijn deze slangetjes gemaakt van Engels drop.

Compleet verstopt zat het. Bovendien waren die slangetjes ook gewoon doorgerot.


Om het nog mooier te maken bleken mijn remleidingen van normaal ijzer gemaakt te zijn wat inmiddels ook aardig aan het doorrotten was. Dit heb ik ook meteen vervangen voor koperen leidingen. Als ik het immers doe, wil ik het ook gelijk goed doen.

Clippie's los:


En hoppa:


De schroefbare stukjes hebben we eraf gehaald en over de nieuwe koperleiding heen geschoven. Fred had een handig apparaatje om de uiteindes mee in vorm te drukken.




Oud en nieuw:


Met een beetje buigen en beunen was die nieuwe zo weer op zijn plek te krijgen en samen met 2 nieuwe remslangetjes weer vast te zetten.










De remmen zijn gelijk weer ontlucht en de remvloeistof werd weer bijgevuld.

Maar, voordat de tank terug erop werd gezet heb ik eerst de auto even laten niezen:


Zo'n rotte tank moest wel zooi in de remleiding hebben laten komen dus met wat perslucht heb ik deze schoongeblazen. En er kwam genoeg zooi uitzetten.

Dan mochten nu de trommelremmen er weer op, en ja, dat is weer een boeiende uitdaging als er ineens 4mm meer materiaal op de remmen zit dan voorheen. Links ging wel redelijk vlot terug, maar rechts was een ander verhaal. Ik heb eerst een uur zitten klooien. Toen kwam Fred erbij om te zien of die stelmoeren niet anders konden. Na nog een kwartier aan geauwehoer kwam er nog iemand bij om te zien of de remschoenen wel goed op de plek zaten. Nog geen kwartier erna kwam er nóg iemand bij omdat geen van ons er meer een bal van begrepen. Die wagen van mij heeft Engelse maten, ik zeg het je.


Uiteindelijk hebben we maar de hamer gepakt en de boel erop gemept en kwamen we er achter dat er een veer helemaal niet goed zat. Ach, de wielen draaien, de remmen lopen niet meer vast en de handrem hoef je niet meer 3 keer te ratelen voordat deze pas aangrijpt en werkt nu bijna net zo lekker als bij een moderne auto.

En nou en of dat die remmen nu goed werken. Op de snelweg boven Rotterdam was er weer zo'n lapzwans in een dikke SUV die met 130 ineens opschoof naar de rechterbaan waar iedereen 70 a 80 rijdt en waar hij amper tussen paste, door vervolgens keihard op de rem te trappen en ik binnen 2 seconden ineens de navigatie instructies op het display van zijn dashboard kon lezen. Als ik nog harder op de rem had getrapt dan had ik nu een Flintstones auto gehad. Maar net zo vlot als dat die oelewapper met zijn kont op mij af kwam remde deze oude trommel snel en krachtig genoeg voor mij om niet met m'n Daf recht in m'n graf te rijden. En dat met trommelremmen en geen rembekrachtiging. Mijn rechterbeen heeft nu wel het uiterlijk van een bodybuilder intussen.

Tot zover het eerste deel van de APK gereedmaking. Kostenplaatje op dat moment: €215,- voor een hele dag knutselen bij Fred, een bootlading kennis, 10 bakken koffie en een boel nieuwe onderdelen. Niet slecht. Dit is echter pas het begin van nog meer kosten want inclusief die tank van €250,- zit ik nu al op €465,-

Binnenkort het 2e deel.
Lekker bezig man! Koffie moest ik nog zetten trouwens, was zo gegrepen door je verhaal. winking smiley
Wat een verslag weer! Respect dat je zelf zo veel doet aan de auto, ik doe het je niet na! smileys with beer
Mooi verhaal wederom. Maar waarom een rotte benzinetank rommel in de remleiding veroorzaakt, is me niet duidelijk. Die rotterij valt me wel wat tegen... Jammer.
Normaal gesproken rot zo'n tank alleen van buitenaf, maar die van mij was weer een gevalletje speciaal en zat binnenin vol met schilfers roest. Alsof er een laag verf opkrult. Deze schilfers vond ik toen ook terug in mijn brandstoffilter. Enige remedie: tank open slijpen, stralen, behandelen, dicht lassen en waar nodig plaatwerk herstellen, a.k.a. een revisie. Vandaar dat ik een nieuwe tank heb gekocht.

En het werd zojuist kerstmis, want een paar tellen terug kwam m'n maat langs met:






Een keurig gereviseerd exemplaar. Zelfs intern helemaal strak tot zover ik naar binnen kon gluren. Mijn oude tank zal niet tot paperclips worden omgetoverd maar ligt nu bij het magazijn van de Daf Club waar deze ooit weer gereviseerd zal worden zodra het nodig is voor een andere gelukkige.

Weer bedankt voor de reacties! Ben blij om te lezen dat jullie er lol in hebben! smiling smiley
Daar wordt een flinke portie liefde in die auto gestoken!thumbs up Leuk dat je ook zoveel zelf doet. Daarmee bespaar je ook nog eens een flinke bak geld. Want man, wat zijn garages duur... nut smiley
Mooie verhalen weer! Nog even over die bergschakelaar: ik snap wel waarom die nieuwe niet functioneert zoals verwacht, want die is voor bergop.
Geweldig avontuur dit. Wat ik erg knap van je vind, is dat je alle zaken stukje bij beetje aanpakt, en de veiligheidzaken eerst aanpakt. Dit hoort ook zo, maar je ziet vaak elders anders. Ik zou persoonlijk gek worden van die roest bij de achterpanelen. Daarom heb ik altijd respect voor mensen die hun prioriteiten goed hebben en zich niet laten leiden door enkel cosmetische zaken, in welke toestand dan ook. Succes en ik blijf het volgen!
Ik zie dat je weer een APK hebt tot diep in 2018. Dat verhaal komt hopelijk nog?
Puike verhalen; ik draag je voor voor het Autoweek Topic Award.
Ga door en laat ons verder genieten!
Goed bezig hoor. thumbs up Om eerlijk te zijn zou mij (zegt die gozer met 2 oude Alfa's grinning smiley) de moed in de schoenen zinken als ik de auto zo zou zien op de brug.
'Leven' met een DAF, ik zie het boek al helemaal voor me! Prachtig om te zien hoe de auto vooral technisch stukje bij beetje eigenlijk nieuw wordt en je schrijfstijl blijft prachtig!
Ben benieuwd naar het tweede deel van het APK-verhaal. Al was het maar omdat ik binnenkort ook daaraan moet geloven...

Had al eerder aangekondigd dat de DAF van mijn opa binnenkort weer in bezit zou komen. Kan inmiddels melden dat de 25-03-NJ sinds hedenmorgen weer thuis is, met dank aan het inmiddels gesloten Museum De Rijke in Oostvoorne waar hij een jaar of 5-6 een goed onderdak heeft gehad. Daarvoor heeft hij bijna 30 jaar in de opslag gestaan en daarvoor hebben mijn opa, mijn moeder en ikzelf erin gereden. Nu dus weer terug, op weg naar Fred Oosterlaan om hem rijklaar te maken...





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2016 23:31 door Zebo.
Plaatje plakken met een iPad is moeilijk als je net je 50e verjaardag hebt gevierd winking smiley, wie wil deze oude man even helpen??

25-03-nj
Die is ook leuk!!

@Rotterdamse DAF chauffeurt... Wat een mooi en vers gecoat tankje!!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2016 07:44 door uwbuurman.
@herman m Dat is snel, dank je wel. Enig idee wat ik verkeerd deed??



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2016 09:08 door Zebo.
Je moet rechtermuisknop op de afbeelding en dan afbeeldings-URL kopiëren. Die eindigt dan op .jpg. Die zet je hier tussen [ img ] [ /img ] (zonder spatie's). Of op dat kleine plaatje hier boven klikken (10e van links) en daar die URL in plakken, dan doet het forum het voor je.
Oei da's een boel reacties ineens :P

@Pavlov_2,
Shhhhhh! Dat is de geheime plottwist die niemand mag weten!
Ik was even vergeten dat iedereen dit gewoon kan bekijken haha. Ja inderdaad, goed nieuws, de auto is door de APK heen! In 2018 zal de laatste APK zijn van deze trommel. Daarna is hij de 50 gepasseerd en niet meer APK plichtig. Ergens volgende maand (volgens mij) wordt hij 48 jaar oud.
Betekend geen APK plicht ook geen onderhoud meer? Nee natuurlijk niet, iemand die een oldtimer koopt en een APK keuring nodig heeft om op de hoogte te zijn van het te-verrichten onderhoud heeft een verkeerde hobby uitgekozen.

@- Quatrelle -,
Bedankt! Tenzij de wagen van ellende uit elkaar valt kan ik inderdaad niet wakker liggen van het cosmetisch gebeuren. Ik ben ook veel meer gefocussed op functionaliteit dan alleen een mooi plaatje. Zodra iets puur decor is kan ik er niet mee leven. Daarbij wil ik mij ook gewoon veilig voelen tussen het verkeer. Een spiegelgladde laklaag heeft weinig nut als je onder de grond ligt. Overigens heeft het ook niet veel zin om de auto sprankelend mooi te maken zolang ik in Rotterdam woon. Zijn het niet de vogels die mijn dak wit schilderen, dan is het wel de bende van Adidas-supporters die hun territorium moeten afbakenen door schilderingen met hun sleutelbos te maken of ander anti-materialistisch gedrag vertonen. Mijn voordeur was vorige week bijvoorbeeld netjes gedecoreerd met een pakje Wicky die er tegenaan was gesodemieterd. Mijn deurklink heeft nog nooit zoveel vitamine C tot zich gehad.

@@PM,
Ik moet gewoon achteruit rijden. Dan doet ie het. spinning smiley sticking its tongue out

@Zebo,
Wat leuk om te horen dat het je is gelukt om de wagen weer terug in de familie te krijgen! Wat een mooi ding zeg! Staat ook een kléin beetje netter in de lak. Scheelt niet veel.
Gefeliciteerd met de goeie-ouwe-nieuwe aanwinst en je verjaardag. Eindelijk ook van de APK plicht af. winking smiley



Ik hoop snel weer verder te kunnen schrijven met het vervolg van het APK verhaal. Afgelopen twee weken waren nogal druk. Mede vanwege die APK. Dus het was hier nog eventjes stil. Het komt er aan!
En nog weer bedankt voor de leuke reacties iedereen!
hmmm... "Leven met een Daf"... hmmm....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2016 22:19 door Mr Rob.
Je hebt al vele fans Mr Rob, ook hier word met veel plezier je topic gevolgd.
Groeten vanuit Hoogeveen.
Nog niet eerder gereageerd, maar ik volg dit topic al tijden .Vind het erg gaaf om de vorderingen aan de auto te zien en nog veel mooier om de verslagen te lezen! Erg vermakelijk, keep up the good work and keep us posted smileys with beer
@Joël D Dank je wel, dat is precies wat ik zaterdag deed op de iPad, lukte toen niet. Vanavond op de PC alles in orde, dacht al dat ik begon af te takelen nut smiley

@mr. Rob Ook dank, ziet er in het echt en van dichtbij helaas iets minder uit, maar voor zijn leeftijd natuurlijk best aardig!
Gisteren eerste gat in een kontje, al heel lang een slechte bodem onder de bestuurdersstoel (afkeuring APK), dus werk aan de winkel. Bovendien was er ooit een kapotte zuigerveer waarvan we niet meer weten of die nog gerepareerd is of dat dat een andere reden was om hem op te slaan. Scheelt bij een DAF natuurlijk gelijk je halve motor big smile smiley dus dat wordt even spannend...



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2016 01:22 door Zebo.
Bedankt weer! big smile smiley

@Zebo,
Oei ja dat is weer wat minder. Zeker als de zuigerveer het loodje aan het leggen is. Scheelt wel dat zo'n motor er relatief makkelijk uit te halen is. Ik zou dan toch het zekere voor het onzekere nemen. winking smiley
Al heb ik verhalen gehoord over dat mensen op 1 zuiger naar huis zijn gereden. Echter zijn deze verhalen net zo ongeverifieerd als het monster van Loch Ness.


Deel 2, Rammelende vooruitgang

Het volgende APK puntje waar aandacht aan besteed moest worden was de ruitenwisservloeistof. Deze moet werken.
Standaard zit er in een Daf een rubber knobbel op het dashboard die je 2 maal moet indrukken. Bij de eerste keer zuigt ie zich vol en bij de 2e keer verrijk je de voorruit met nog meer smurrie.
Dit rubber was onderhand bijna 48 jaar oud en zo versleten als een ananas in de ochtendzon. Het enige wat werd "schoongemaakt" waren mijn vingers.
Helaas bestaan dit soort knoppen niet meer. Zelfs de old stock is inmiddels helemaal uitgedroogd en compleet nutteloos. Vraag het Fred, vraag het de Dafclub, vraag het Dafhobby. Geen van hen heeft deze onderdelen nog over.

Dan zit er niets anders op dan modernisatie!

Dus rond een uur of 10 op een andere dag kon ik weer op weg.
Sommige zeggen dat hij in de keuken een benzinekraan naast de thermostaatkraan heeft zitten, andere zeggen dat hij een ruitenwisser gebruikt om zijn zoekgeschiedenis mee uit te wissen... Hij is in elk geval Fred, de Dafdokter.

En Fred had een handige oplossing. Een elektrische pomp. 12 volt jawel, maar zou prima moeten werken op 6 volt. Zolang je maar 100km/h rijdt.
Dit ding was zonder problemen op het schutbord gezet met wat zelf-tappende schroeven.


Aansluiten was ook geen probleem. Met een spanningszoeker hebben we het schakeldraad gevonden, die vanuit het zekeringskastje aangesloten op de schakelaar, die naar de pomp en vanuit de pomp weer een massadraad.

En aan de andere kant hebben wij een subtiel trek-schakelaartje geplaatst naast de asbak.


Op de plek van de oude rubberknop heb ik al een andere oplossing voor gevonden. Dat is voor het 3e deel.

En dan nu testen!
Ik trok aan de schakelaar, en van achter het schutbord klonk een wazige brbrbrbrbrbrbrrrbrbrbrbrbrrrrbrbrbrbrbr
Kwam er vloeistof uit? ho maar. Toen hebben we een 12 volt accu erop gezet. Zelfde resultaat. Akelig droog bleef die voorruit.

Dan zit de leiding verstopt. Met wat perslucht hebben we via de nozzles het overgebleven rubber van de knop de slang uit gespoten.
Een halve stoofpot kwam uit die leiding zetten.
Zo, dat moet voldoende zijn. Knopje om en wat er vervolgens gebeurde is vergelijkbaar met wanneer een man zichzelf weken heeft ingehouden en na eindelijk wat privacy te hebben besluit om.... de ruitenwissersproeier te activeren.

Een straal van 6 meter knalde uit de linker nozzle en voorzag tot 2 meter achter de auto alles van anti-vries.

Erg effectief... Als je de voorruit van de bestuurder achter je wil schoonmaken.

We moesten de leidingen om en om nog zo'n 10 keer schoon blazen voordat alle zooi eruit was. En kiek eens naar het resultaat:
video: [www.youtube.com]

Daar wordt je toch warm van.

Ook maar gelijk even een beter massadraad bevestigd aan de accu waarop ik ten minste mijn massaschakelaar kon bevestigen.


Dan nu het volgende belangrijke item, het vervangen van de vario riemen.

Na het losschroeven van de beschermkappen zag ik al snel dat de huidige riemen een tikkende tijdbom waren.

Lekker oud rubber.









Huh? wat is dat rechts op die plastic kap?


Een walnoot....


Van alle willekeurige dingen die je kan tegenkomen in de constructie van de auto, moet het een walnoot zijn. 2 helften zelfs terwijl die vario bijna volledig is afgesloten van de buitenwereld. Ik heb verder gezocht maar kwam helaas geen koffer met daarin tienduizend euro tegen. Ach, ik denk maar zo; er had ook een CD van Justin Bieber eronder kunnen liggen. Dat zou dan overigens wel al die rare geluiden verklaren.

De varioriemen verwijderen was geen punt. Fred heeft speciaal gereedschap daarvoor die de secundaire schijven (bij de wielen) spreidde zodat de riemen eruit gewipt konden worden.
Oud en nieuw naast elkaar:


Originele varioriemen bestaan uiteraard niet meer. Deze nieuwe komen uit een fabriek die van oorsprong Vsnaren maakt voor de agrarische industrie. Omdat hier veel minder canvas in zit en deze riemen gemaakt zijn voor een veel lagere belasting gaan ze ook maar rond de 20 a 30.000 kilometer mee terwijl de originele makkelijk 80.000 kilometer konden halen.

Een leuke vergelijking, links is een varioriem van een 33, rechts is die van een 44.


Maar, voordat deze rubberen noodle weer teruggeplaatst kon worden was er nog een ander probleempje.


Dat hoort niet.
Sterker nog, die roest werkt als een stuk schuurpapier die de levensduur van zo'n riem drastisch kan verlagen. Hoe los je dit op?
Met de slijptol:


Het eindresultaat ziet er bijna hetzelfde uit, alleen dan is het glad. Dit soort roest komt van een lange periode van stilstand. Het vocht in de riemen tast het oppervlak aan. Dus deze wagen heeft altijd netjes bij een oud vrouwtje buiten gestaan.

Toen kon de riem er weer op. De stelschroef van de vario moest ineens in de kleinste stand omdat deze riem nog nooit is opgerekt en ongeveer 3 centimeter korter is dan het origineel. Met wat geauwehoer paste hij net. Zo, auto naar beneden en ik kon weer nach hause.

Ik rij naar het eerste stoplicht, sta lekker te wachten en zo gauw deze op groen sprong wou ik uiteraard weer wegrijden. Echter omdat mijn leven al zo vol met wonderen zit werd ik beloond met gejank van 5000 toeren en geen centimeter dat deze wagen vooruit wou komen. De pook was in zijn neutraal geschoten.
Oh, geen probleem denk je dan, die zet je gewoon weer in zijn vooruit. Nou, een dikke vette bolle NEE dus. Wie heeft opgelet weet dat een Daf een centrifugaal koppeling heeft. Als de auto in zijn neutraal staat, geeft de koppelingstrommel geen weerstand meer en blijft de motor gewoon lekker doordraaien. No way dat je die pientere pook even in zijn voor of achteruit zet zonder dat de tandjes je met 800KM/h je om de oren vliegen. Je moet eerst de motor uitzetten, wachten totdat die koppeling ongeveer is uitgeraasd en vervolgens ram je die pook in zijn vooruit met genoeg kracht om alleen al daarmee de auto 10 centimeter te verplaatsen. (Die koppeling kan anders gerust een paar minuten blijven doordraaien).

In plaats van slim te zijn en terug naar Fred te keren bleef ik doorrijden naar huis. Het was immers al bijna etenstijd en mijn telefoon was leeg om Fred ondertussen even te bellen. Tijdens deze rit sprong de pook er telkens uit bij iedere keer dat ik vaart minderde. Ik zat dus de hele rit met 1 hand aan het stuur en de andere hand aan de pook om die naar voren gedrukt te houden.
Om het nog erger te maken kwam ik op de rotonde een andere oldtimer tegen, een Volvo Amazon.
Normaal gesproken (gek genoeg) zwaaien ze nooit terug als ik een handje opsteek...

.....UITGEREKEND NU stak de vriendelijke meer van de Amazon zijn klauw de lucht in om mij te groeten... EN IK KON NIETS DOEN ;_;
Dus ik zat maar wat vriendelijk te jaknikken en te hallo-goeie-middaggen uit hoop dat ie het zou zien. Hij zal wel gedacht hebben "wat een schavuit, ik wens hem een technisch defect."

Eenmaal thuis meteen met Fred gebeld en ik kon rond 8 uur weer naar hem toe. Maar hoe ga ik dat doen? Zeker weer de hele rit met m'n hand aan die pook. Amehoela.
Als ik toch maar iets had om die pook mee vast te zetten..... hee wacht eens even!!



Een stuurslot, hoe kan je toch zonder. Ik kon deze netjes klem zetten tussen de stoel en de pook. Het paste perfect. Ik moest wel de grip en het plastic bakje er even uit halen.

Bij Fred aangekomen hebben we nog weer eens een blik geworpen. Hopla wéér die platen er vanaf. Toevallig kwam ik daar ook Wybe tegen en konden wij elkaar ook eens ontmoeten.
Wat bleek; de vario kan niet in zijn kleinste stand staan. Zie deze -zeer professionele- technische representatie:


Wat zien we hier,
Grijs is het chassis waaraan de vario is opgehangen. Bruin is de schakelkast die tussen de primaire schijven zit en met de stelbout van het chassis wordt gehouden. Groen is de schakelarm vanuit het pientere pookje die via de schakel as (blauw) de positie doorgeeft naar de tandwielen.
Normaal kan deze schakel as vrijuit bewegen. Echter zo zat het bij mij eronder:


In de kleinste stand komt de schakel as tegen het chassis aan waardoor hij niet in zijn vooruit gezet kan worden. Klein ontwerpfoutje maar. Rot ding.
Het aandraaien van de stelbout zorgde voor 4 mm speling wat echt nét genoeg was. Máár, dit zorgde er ook voor dat de riemen 4 mm naar binnen stonden. Dit betekend dat de wagen standaard hoger in de toeren gaat lopen en zijn topsnelheid van (hou je vast) 130KM/h niet meer kan halen. (kon ie toch al niet meer)

Maarja, ik moest het wel zo doen. Liever wat langzamer rijden dan de hele rit aan die pook voelen. Ik ben wel gek. Immers rij ik vaak toch niet harder dan 90.
Ach, prima zo, kappen er op. Stuk of 20 schroefjes er weer in doen en even een testritje maken langs de dijk. Intussen was het was inmiddels 11 uur geweest. Doodeng dat die rit natuurlijk was, maar de pook bleef gelukkig in zitten. Godzijdank. Toen bedacht ik mij alleen.... ik ben vergeten de 4 bevestigingsbouten van de variomatic weer vast te zetten sinds het afstellen.... Dus ik kon wéér de brug op, wéér die platen eraf gaan halen en wéér de boel vastzetten. Het was duidelijk laat geworden.

Toen ik eindelijk thuis kwam was het 5 over 12. Ik was kapot. Wat de boel minder erg maakte was de gezelligheid daar bij Fred 's avonds. Het hele koffiehok zat vol en er waren toevallig nog broodjes kroket ook. Een grappig clubje aan lui zit daar blijkbaar iedere woensdag avond de hobbyen.

Kostenplaatje intussen: ~€680,-

Sinds de riemen zijn vervangen maakt mijn auto een raar wasmachine/stoomtrein achtig geluid zodra ik over de 80KM/h kom. Geen idee wat het is. Ik krijg te horen dat het er wel uit slijt. Oké dan.

Binnenkort het 3e en laatste deel van het APK verhaal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2016 09:42 door Mr Rob.
Blijft wel een straaltje en geen mist...maar ja. Werkt prima zo!
Inderdaad niet iets om voor naar huis te schrijven.... Autoweek dat wel.
Ik heb wel een 12 volt omvormer gehaald die ik er vroeg of laat eens tussen ga zetten. Maar dat komt wel een keer. In ieder geval was deze even goed genoeg voor de apk. smiling bouncing smiley
Zo, weer een leuk avontuur dus!! Ik ben benieuwd naar deel 3.
Vanochtend je hele topic doorgelezen. Heeft me toch een klein uurtje van mijn werk afgehouden. spinning smiley sticking its tongue out Leuk! Ga zo door. Ik bedoel, je kunt wel een überbetrouwbare Toyota aanschaffen voor een paar duizend euro meer en er vervolgens geen omkijken qua kosten meer naar hebben, maar dit is toch stiekem veel leuker? smiling smiley Lafaard als ik ben durfde ik de aanschaf van mijn favoriete rammelbak (eerste model Fiat Panda) niet aan toen ik voor een autokeuze stond. Maar gelukkig voor ons autominnende forumlezers heb jij het wél aangedurfd een echte klassieker te behoeden van een wisse ondergang, en daarmee het vaak toch saaie moderne straatbeeld wat verfraaid. Hulde daarvoor. thumbs up Je hebt de auto die je wilde, je leert van het onderhoud en klussen/sleutelen, én ontmoet door je toch bijzondere keuze interessante gelijkgestemden. Je hebt waarschijnlijk meer een band met je auto dan ik vermoed ik, ikzelf kan nog net een lampje vervangen en ruitenwisservloeistof bijvullen. spinning smiley sticking its tongue out Ik blijf je topic volgen. Heel veel succes!
Mr Rob, weer lekker bezig geweest :-)

Mbt de ruitensproeier: ik heb hetzelfde probleem met een uitgedroogde rubber'balg'. Wil mijn Daf graag zoveel mogelijk origineel houden, dus heb zitten denken aan 3D-printen in de Makerspace op de RDM-campus. Jij hebt daar vast meer verstand van dan deze jurist, zou dat een optie zijn? 3D-model laten scannen (misschien in overleg met de DAF-club, zijn vast meer liefhebbers voor) en dan laten printen??

Ben ook wel benieuwd wat je met het ronde gat hebt gedaan, ik heb ook zitten denken aan een knop zoals de 55 daar had.
Wat ik met het gat heb gedaan is nog een verassing voor het volgende deel. Maar het is goed benut. :P Het liefst had ik het ook origineel gelaten. Immers lokt het grappige reacties uit omdat het eigenlijk maar een knullig ding is :P Wat ik met het gat gedaan heb komt nog een beetje bij originaliteit in de buurt ook al hoort het eigenlijk niet zo.

3D printen hangt af van het printbare materiaal. Ik lees dat tegenwoordig bijna alles te printen is. Van hout tot menselijk weefsel tot kopjes koffie.
Als rubber te printen is dan zijn de volgende punten van belang;
-Duurzaamheid. Hoe lang het duurt voordat het rubber natuurlijkerwijs uitdroogt.
-Flexibiliteit wanneer belast. Je wilt niet hebben dat die knop na 3 keer drukken al de eerste haarscheurtjes vertoont.
-Minimale printdikte. Als de minimale dikte van het printbare rubber dikker dan 2 millimeter is, dan kan het knap lastig worden om de knop in te drukken en deze het vloeistof aan te laten zuigen. (stugger, en volume verlies).
-Netheid. Deze knoppen zijn van oorsprong glad. De printer moet genoeg resolutie hebben om die lelijke laagjes te voorkomen want bijschuren gaat niet zoals bij kunststof. Eventueel alternatief is natuurlijk gewoon een mal printen, die afwerken en daar rubber in persen. Beter voor langer termijn natuurlijk als iedere prent €100,- kost. (ik noem maar wat)

Ik heb de oude knop (die inmiddels uitgescheurd is) bewaard voor het geval dat er ooit één nodig is voor een replica dus ik zou zonder problemen een CAD model ervan kunnen maken. Dat is enigszins nauwkeuriger dan 3D scannen omdat deze oude dingen inmiddels aardig vervormd kunnen zijn, en kost natuurlijk niets omdat het enige gereedschap een schuifmaat en een programmaatje is. Buiten menig technisch instituut of speciaal bedrijf om hebben niet veel mensen een 3D scanner in huis die genoeg vectoren waarneemt op zo'n klein dingetje.


Verder weer bedankt voor de reacties! smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2016 10:49 door Mr Rob.
Desnoods mag het wat mij betreft een ander materiaal zijn dan rubber, als vorm en kleur maar kloppen (oh, en werking, is inderdaad misschien ook wel nuttig...). Kan me niet voorstellen dat zo'n knop niet na te maken is, ik zal vragen of men op de RDM ook met CAD-model uit de voeten kan.

Overigens kan ik je nog bevestigen dat de 44 ook op 1 cilinder loopt, max 80 oid, met grote rookwolken uit je uitlaat wegens gebroken zuigerveer en olie in de cilinder cool smiley

En dat gat: iets met knipperlichten misschien?? Benieuwd!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2016 11:20 door Zebo.
Rubber is heel lastig te printen. Daar zou je dan een mal voor moeten laten maken. Maar op kleine schaal kan dat best.
Dus we hebben waarschijnlijk twee opties:

1) 3D- of CAD-model van oorspronkelijke knop laten printen in ander materiaal
2) 3D- of CAD-model van mal laten printen en de knop daarin van rubber persen

Linksom of rechtsom gaan die knoppen er dan vast wel komen spinning smiley sticking its tongue out
Optie 2 lijkt mij de beste. Immers kan ik mij geen andere goede vervanger bedenken voor rubber met dezelfde flexibiliteit.
1 mal printen lijkt mij ook goedkoper. Rubber persen moet thuis toch wel te doen zijn met een beetje bankschroef? :P
Alleen optisch namaken is leuk, maar als je het doet, doe je het goed. smiling smiley

Dan is het nu tijd voor:

*trommelgeroffel*

Niet één, niet twee, maar
Deel 3, Een gekeurd stukje vakwerk

Het laatste deel van het APK verslag.

Gezien de hoeveelheid werk onder de auto leek het mij handig om wat kriksteunen te kopen om de trommel op te kunnen zetten. De eis was dat er een Daf op moest kunnen. Dus ik heb nu 2 kriksteunen die elk 6 ton aan gewicht kunnen dragen. Verkeerde Daf.


Ach, ze werken ten minste. En dat voor vijf tientjes.

Het volgende belangrijke punt waar nu eindelijk aandacht aan kon worden besteed was de rotte bodem. We weten allemaal nog hoe die eruit zag.






Gelukkig was het mogelijk voor mijn oom om binnen zo kort tijd de ruimte te regelen om laswerkzaamheden te kunnen verrichten. Hij zou dit kuuroord weer om kunnen toveren naar een ouderwetse bodemplaat.

Helaas kon ik er zelf logischerwijs niet bij zijn omdat dit op terrein van de baas gebeurde, maar gelukkig heeft hij zelf voor wat kliekjes gezorgd.

Ik lieg niet als ik zeg dat als de wielen ook maar een halve centimeter dichter bij elkaar stonden dat de trommel niet op de brug paste.



Met veel geklaag van het rubber kon hij er net op. Maar hé, hij staat!

Hij trok de vloermat los en moest daarna een dag bijkomen van de schrik van de absoluut verschrikkelijke staat waarin de bodem verkeerde.


Zonder het stuk plamuur dat in de hoek was gepropt:






De gepopte aluminium plaatjes zijn meteen verwijderd en ritueel verbrand samen met de 94 kg plamuur die een één of andere beunhaas voor anti-roestmiddel aanzag.

Toen riep hij keihard "1.2.3 Flintstones!" en voilá er was een gat.


De auto die ernaast stond van een andere klant heeft hij de bodemplaat uit geslepen en deze in die van mij gezet. Die ander is gewoon gevuld met plamuur. Zien ze toch niet.

Dat was een grapje uiteraard..... Hij had het dak van die klant eruit geslepen.

Naast het lassen zijn de platen met een één of andere vliegtuigkit afgewerkt die de verbinding nog sterker maakt. Het enige risico van dat spul is dat de auto spontaan kan gaan vliegen. Maar het zij zo.




Het grijze is de coating. Geen primer o.i.d.

Tectyl erop, hoppa!




En ik heb weer droge voeten!


De andere kant kon helaas door tijdnood niet volledig worden afgelast maar was voor 80% klaar en goed voor een APK. Hier zit voorlopig ook even een kunststof-achtige anti-tril laag op. Deze kant wordt een andere keer vervolgd.


In elk geval is het weer netjes. En dan ook écht netjes en geen achterlijk gedoe met plamuur.
Ik voel me dan ook vereerd om te kunnen zeggen dat de auto nu 100% plamuurvrij is.


Toen de poetsdoos weer thuis was kon ik mij bezighouden met wat ik met die oude knop van de ruitenwisservloeistof zou doen.
Gezien de hoeveelheid pech die ik heb gehad en de hoeveelheid spontane remacties achterop een file omdat een Volvo mijn remweg afsnijd leek het mij toch wel fijn om een alarmlichtschakelaar in te bouwen. Fred had nog een mooie grote rooie in zijn magazijn liggen.



Deze moest alleen een beetje schoongemaakt worden.



En deze schakelaar was 12 volt, dus ik heb via Volksrepairs een 6 volt relais en lampje besteld en die vervangen met de oude.


Goed, hoe gaan we die erin krijgen?
Eerst moet die oude knop er uit.

Na even wat te voelen was het duidelijk dat deze met 2 weerhaken vast zit. Deze druk je eenvoudig in door ze samen te knijpen.... nee wacht, dat kan niet want het materiaal is nog dikker dan de algemene voorwaarden van een zorgpolis. Ik zat al mijn kracht uit te oefenen op die dingen maar ze gaven geen kick.
Ik voelde mijn vingers inmiddels niet meer dus dan maar met grof geweld, de schroevendraaier!


Kijk eens aan, zo doen wij dat!
Nu die andere kant. Ik wrik de schroevendraaier ertussen, geef een wip en ja hoor links kwam ook los. In volle moed geef ik een ruk aan die schakelaar, om er vervolgens achter te komen dat de rechterkant weer terug was geschoten.

Dus ik steek hem daar weer tussen en voordat ik iets kon doen plopte links ook weer terug in het gat. Terwijl mijn bloeddruk steeg naar 2.2 bar zat ik zowel links als rechts schroevendraaiers te proppen uit hoop dat beide pinnen tegelijk zouden loskomen. Op ten duur was ik het zat en heb ik een schroevendraaier achter zo'n pin ertussen gestoken, een dikke klap erop gegeven zodat deze afbrak en éindelijk kwam dat achterlijke ding los. Hoe verzinnen ze het.


Die bewaar ik om aan een Jehova getuige te geven zodra die langs de deur komen.

De ravage op het dashboard:

Wat is dit nou weer voor onzin? Een plus vormig gat? Wat heb je daar nou weer aan?
Dat gat moest ik rond krijgen, maar een staalvijl heb ik niet. Dus dan maar zo:


Een dikke inbussleutel legde ik tegen de hoekjes aan en met een hamer sloeg ik op die sleutel. Hierdoor vouwde de hoekjes zich naar binnen toe. Ondertussen propte ik af en toe de schakelaar erin om te kijken of het ver genoeg was en of het paste.



Toen het gat eenmaal groot genoeg was kon ik de schakelaar met wat tetris bewegingen hem vanuit de achterkant erin duwen.
En voilá


Zoals ik hoopte dekt de plastic ring de schade precies af. Niets meer van te zien. En mocht deze schakelaar er ooit weer uit gaan dan zijn die metalen hoekjes zo weer terug te buigen.

Heel mooi. Nu nog aansluiten.

Geloof het of niet, maar Daf heeft hier rekening mee gehouden als accessoire.
Onder het dashboard zitten 2 blinde draden met een krimpkous er omheen. Als je deze opensnijdt kunnen daar 2 identieke stekkers in gestoken worden.




Ter isolatie heb ik twee strookjes van mijn universele poetsdoek gesneden en die er omheen gebonden.




Dan hou je nog 1 draad over. Een rooie met een zekering erin.


Deze gaat simpelweg naar de plus in het zekeringskastje.
Met een extra draad kon ik deze daar naartoe trekken.




En kiekt u eens!


Filmpje:
[www.youtube.com]
Heel boeiend om te zien. Een knipperlicht. Maar trots dat ik ben!

Ik kon hem die avond op weg naar Rotterdam al meteen gaan gebruiken door het plotse ontstaan van een file. Blijkbaar keek een automobilist naar zijn voeten tijdens het rijden en vroeg zich af waarvoor die middelste pedaal eigenlijk is en besloot er maar op te trappen.

In het kader van veiligheid heb ik EINDELIJK iets gevonden waar ik al eeuwig naar op zoek was.


Voor €50,- twee oldtimer hoofdsteuntjes. De ene is van zwart skai leer. Voor die andere moet je eerst op deze link klikken voordat je verder naar beneden scrolt.
[www.youtube.com]



Op Marktplaats stond dat een nieuwe stoffering werd aangeraden.
Dit roept toch enige vragen bij mij op. Waarom het verschil in hoofdsteunen? Door welke periode van zijn leven ging de ontwerper tijdens het verzinnen ervan? Voor welk prachtig interieur is het gemaakt? en Waarom bestaat het überhaupt?

Ach, alles voor de veiligheid.

Ook heb ik dit handige dingetje gekocht:

Een lichtverklikker, ofwel de "ik vergeet telkens mijn lampen uit te doen alarm"
Ik werd nogal moe van het feit dat op mijn werk telkens een collega binnenkwam en droog verkondigde "Robin, je lampen staan nog aan." Wat op ten duur resulteerde in dat het werd gezegd zelfs als ze niet aanstonden om mij maar weer voor niets naar buiten te laten gaan. ;_;

Het kastje is ontzettend klein en makkelijk te verbergen.


Omdat ik het interieurlampje wil losmaken van de deurschakelaren en deze een eigen schakelaar wil geven, zijn de deurschakelaren nu ongebruikt.
Installeren was zo gedaan. In de handleiding stond dat de deurschakelaar een wit draad had dat naar het lampje ging. Deze heb ik doorgeknipt en aan het zwarte draad vastgemaakt
Het rode draad heb ik bij het zekeringskastje tussen het rode draad van de lichtschakelaar gepropt.



Het kastje zelf heb ik op de isolatie achter het dashboardvakje geplakt.


En hoppa!
[www.youtube.com]
Geen geauwehoer meer.

Zo kon mijn wagen dus eindelijk naar Fred voor de APK. 1 dag voordat deze zou verlopen.


Die rode Daf die je daar trouwens rechts ziet heeft inmiddels helaas een vangrail gepakt en is aan deze kant van voor tot achter in de kreuken gereden. Tot zover ik weet verkeerde deze nog in volledig originele staat zonder enig herstel met een taxatiewaarde van tegen de €20.000,- Erg zonde. Je zou haas bijna niet te durven rijden in een munt-conditie auto.

En zoals jullie al weten is deze ook in één keer goedgekeurd!
Met hakken over de sloot dat wel. De enige reden dat hij nu was goedgekeurd was omdat er duidelijk te zien was dat de wagen in een proces van herstel zat. Want de kontjes zijn eigenlijk te ver weggerot om door de mogen. Hier staat ook een aantekening over in het APK rapport. Voor de volgende APK moet dit ook hersteld zijn. Dat is pas in 2018 dus ik heb nog wel even. Dat is dan ook de laatste APK van deze auto want een jaar later wordt hij 50 jaar oud en wordt daardoor vrij van APK plicht.

Zo. Dan denk je na dit hele oeuvre die nu zo'n €900,- gekost heeft dat je de wagen even in alle rust kan neerzetten. Maar nee hoor, staat er weer zo'n oelewapper met zijn Punto m'n kont te kussen. Die van mijn Daf in elk geval.




Lekker subtiel geparkeerd mafkees.
Nu was ik een beetje klaar met dit soort onzin. Na kort Googlen kwam ik erachter dat het een Punto uit 2001 betreft die nog typen G10 Pex sloten gebruikt of zoiets vaags. Hoe dan ook is het blijkbaar een mechaniek dat nog eenvoudiger is dan een fietspomp.



Dan maar kijken of ik die WK supporter wat kan verkassen. Wat heb ik nodig daarvoor?


Simpel:
1 fles olijfolie
1 rol toilet papier
2 cocktail prikkers
1 pen, bij voorkeur van het merk Daf.

Stap 1, maak het toiletpapiertje nat met wat olijfolie.


Stap 2, prop de natte kant in het slot en gebruik de twee prikkers om het er verder in te duwen en om de tuimelaars omhoog te houden.
Duw vervolgens de pen in het slot. Na een stuk of 4 keer klikken is het mogelijk om het slot voorzichtig te draaien d.m.v. de cocktailprikkers. En voilá! het slot is open.




Met een hartslag van 340 BPM gauw een selfie en dan de handrem opzoeken.




Zo. Opgelost.


Hoe doe je hem weer op slot? Ehhh? mijn probleem?

Toen mijn Daf weer vrij was van deze benauwing kon ik weer naar binnen. Toen viel mij pas op dat op mijn tafel deze sleutel lag:


Ojaa, dat is waar ook. Het is mijn eigen auto! dombo!




Jazeker. De winter komt er aan en binnenkort gaat de Daf veilig op stal. Anders is die bodemplaat weer zo ongedaan gemaakt. Bovendien overleefd die achterkant absoluut geen volgende winter.
Daarnaast hou ik de Punto er gewoon bij voor slechte dagen en om een beetje mee af te wisselen met de Daf.
Ik heb twee weken aan één stuk door met deze gereden en ik moet zeggen dat juist daarom de Daf weer leuker wordt om te rijden. Je gaat die trommel toch meer waarderen als je even in z'n moderne geruisloze auto hebt gereden.









Toevallig heb ik er net zo veel voor betaald als mijn Daf; €1100,-
De kilometerstand is maar een klein beetje meer. Zo'n 192.000km
Is maar van 1 eigenaar geweest die hem altijd in onderhoud heeft gehad. Zelfs het originele garantiebewijs zit erbij. Nergens roest. Slechts 1 lichte verbleking van vogelkak op het dak. Zelfs het interieur is helemaal netjes en er zitten airbags in de stoelen.

Dit ding is een tegenpool van mijn Daf. Elektrische stuurbekrachtinging, rembekrachtiging, een draaicirkel van een blender, en handgeschakeld.
Je kan je dus voorstellen dat tijdens de testrit ik de eerste 100 meter zat te slingeren als een dronkaard en ik bij elk stoplicht met mijn neus op het dashboard lag. En schakelen is weer even regelrecht verschrikkelijk na het maanden niet gedaan te hebben. Toch is het wel eens fijn om 120 te kunnen rijden zonder dat je wagen uit elkaar valt.

Ik heb mijn ouders dan ook plechtig beloofd om niet, maar dan ook echt níet met mijn tengels aan deze auto te zitten.



Ik heb daarom dus ook echt niet €30,- aan een werkplaatsboek uitgegeven en zou ook nooit zomaar kunnen zeggen dat de distributiekap uit 2 onderdelen bestaat waarvan de bovenste met 1 bout en 2 stekkertjes loskomt en daarna de motorsteun losgemaakt moet worden om de riem af te kunnen nemen. Nee dat weet ik echt niet en als ik die motorkap open maak, durf ik het ook niet te wagen om uit te gaan zoeken hoe dat verder los zou moeten komen. Nope.

Hmm? wat zeg je? Kost een distributieriem vervangen meer dan €300,-? En de onderdelen zijn slechts €80,-?


Tja, wat heb je aan al die leerzame kennis van de Daf als het zich alleen tot die trommel beperkt hé? Bovendien, iedere auto waar je je eigen voeten door de motorkamer heen kan zien kan je met een ratel in duiken.



Wat ga ik straks doen als de Daf gestald staat? Is het een paar maanden stil?
Nee hoor, de carburateur haal ik nog los om te reviseren en ik heb nog een lulverhaal over ene Daf 33 die door heel Engeland is heen gekruisd.
Wat een goede introductie van de Punto Rob! Gefeliciteerd hij ziet er keurig uit! En lekker veel aan verbouwen. Al zul je vinden dat het niet altijd zo makkelijk is als de DAF.

winking smiley
Geniaal weer. Maar 1 ding... Dat van die poetsdoek rond de stekkertjes, dat is echt een no go... Netjes even een stukje krimpkous halen en dat erom doen. Of je hebt liever dat de DAF nog eens op brand. Dat kan ook, maar ik denk niet dat je dat wilt.
Rob, kan het zijn dat ik jou afgelopen donderdag aan het begin van de avond in de buurt van Rotterdam Centraal heb zien rijden? Anders rijdt er nog zo'n Daf door Rotterdam smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2016 21:58 door afentoe.
Haha, die introductie van de Punto big smile smiley
Mijn zusje rijdt er ook zo eentje, zelfde kleur, ook een ELX, even oud, maar dan een 5-deurs. M'n moeder heeft die Punto nieuw gekocht. Dat is een 8 klepper, jij hebt een 16-klepper als ik het embleempje achterop goed zie?
Voorbumper is wel wat anders, die is een keer opnieuw gespoten want alle normaliter zwarte delen zijn ook meegespoten.

Mooie verslagen verder ook over de klussen aan de DAF! thumbs up
Zozo een punto zonder roest?
Die kunnen net zo erg roesten als je Dafje...
Gelukkig heeft die al een stuk minder roest en plamuur nu.

Wanneer wordt de rest nog afgemaakt?

Goed idee van die alarmlichtschakelaar! Mooie oplossing voor een overbodige knop. Past ook mooi binnen de tijdgeest.

Maarre stof als isolatie? We leven niet meer in begin van de vorige eeuw he? Toen fikten er nog regelmatig huizen af(en nu nog bij verouderde installaties) door stoffen isolatie wat niet isoleert en zeker niet als het vochtig kan worden zoals in een ondichte auto.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2016 19:15 door Pobresh.
Leuk verhaal weer man. Heerlijk om te lezen en je bent lekker actief bezig thumbs up. Het lijkt wel alsof je tijd genoeg hebt drinking smiley.

Toffe Punto ook, fijn hok voor de winter! Kleurtje valt lekker op en het blijft een fris model.
Wat een leuke Punto! Gefeliciteerd en veel plezier ermee thumbs up Fris kleurtje ook!
Geweldige verhalen weer grinning smiley En gefeliciteerd met de Punto.
Overigens was de vorige eigenaar van je Punto niet de eerste eigenaar. Wel heeft hij of zij hem lang gehad, van november 2004 tot augustus 2016.
Gaaf verhaal weer, vroeger bij mijn ouders ook 3 Dafjes gehad jeugdsentiment om weer teug te lezen.thumbs up
PS: Laatste Daf was stiekem een Volvo.
Haha, geweldig verhaal en leuk om te lezen! Ga zo door! Succes met de daf en de Punto.
Bedankt iedereen! big smile smiley

Deze is inderdaad een 16 klepper. Loopt ook 1 op 20.2. Ik begin het pompstation gewoon te missen.

@PM,
Oh, zo ver heb ik blijkbaar dus niet gekeken. Dan zijn ze allebei er netjes mee om gegaan. smiling smiley

@afentoe,
Die donderdag had ik toevallig net de Punto gepakt. Woensdag en vrijdag reed ik er wel in. In principe ben ik zo nu en dan op de A20, A16 en A15 te vinden rond 8 uur 's ochtends en half 6 's avonds. Ik ben makkelijk te herkennen aan die file die achter mij zit als ik de Brienenoord brug op probeer te komen.

@uwbuurman & Pobresh,
Klopt ja, het was ook even een gigantische beunoplossing door een gebrek aan fatsoenlijk materiaal. Maar zo gauw ik tijd had, heb ik even wat krimpkousen gehaald en die er omheen gedaan.
Voilá:

De ruime maat ging er zo omheen. Ik heb beide kousen een beetje warm gemaakt d.m.v. een aansteker zodat ze er niet al te strak maar wel goed genoeg er omheen zouden zitten. Immers was ik bang voor brandgevaar door de vlam, maar dat ter zijde.

Ook maar gelijk even zo'n handig kabel-bind-dingetje gehaald om de boel mee bij elkaar te houden.


Tsja, en dan loop je daar rond in die Hornbach, en dan haal je maar gelijk dit hele zooitje:

Ziet u hier, een lading tierips, krimpkousen 6 & 9mm, een looplamp met een magneet die ik straks echt niet nodig heb bij de Punto, zo'n kabelconnector-knipding waar je absoluut je fikken niet tussen wil krijgen, een striptang, en spanningsdetector wel zo handig die ook tot 6 volt gaat, een tang waarvan de bek 90 graden is kromgeslagen en niets te maken heeft met het spannen van ene rubber riem, markeerstiften, zelfborgende boutjes die door staal geboord kunnen worden, lasdoosjes, en bootlading stekkertjes, een prachtig goudkleurige metaalmarker.... @_@.... nog zo'n bind ding, 2 isolatietape rollen, een doos boutjes en moertjes en als laatste een stuk geluidsdraad.

En over dat laatste, waarom verkopen bouwmarkten in hemelsnaam geen normaal draad? Je weet wel, die blauwe, zwarte, rooie, en nog wat andere kleuren. Ze hebben alleen dat stugge draad waar ze klimtoestellen voor kinderen van maken. Na een uur gezocht te hebben en afgevraagd te hebben waarom ze wel pinda's in netjes voor vogels verkopen maar niet dit soort ongein, heb ik maar wat geluidssnoer meegenomen van de dikste variant. Deze trek ik gewoon door midden en zo heb ik alsnog een rood en zwart snoer.

Maargoed. Mijn Daf collectie is ook weer wat meer uitgebreid:

"Fijn, nog zo'n achterlijke folder" zal je denken. Maar ho ho ho nee nee nee, want:


"Bij nader inzien trigeert dit mijn interesse" zal je nu wellicht denken.
Wat is het? Nou, het is denk ik de meest skere maar tofste manier van marketing die ik ooit heb waargenomen.

Want:


Er zit een LP in dit foldertje waar het volgende geluidsfragment uit komt:
[www.youtube.com]

Dat waren nog eens reclame boekjes om mee te nemen bij de dealer. Dit boekje heeft zelfs nog het papiertje erbij die je naar de Daf dealer kon toesturen om meer informatie op te vragen. Een zeer goede staat na al die jaren en geen eens een deuk van de naald in het boekje door verplettering o.i.d.

Ook heb ik voor de Punto deze twee boeken binnen:

Een Haynes Manual die ontzettend gedetailleerd is en een vraagbaak, waarvan ik pas later zag dat het voor een eerder type Punto is. Ach jammerjoh, techniek zal wel aardig hetzelfde zijn.

Het grappige van die vraagbaak is, door de jaren heen is het formaat precies hetzelfde gebleven. Alleen wat meer pagina's. Hoe zou dat toch komen?


Die Haynes manual zit vol met foto's en geeft ook de moeilijkheid van reparaties aan:


Als ik eraan moet geloven met hun 1 tot 5 sterren moeilijkheidsgraad, dan ben ik een professionele monteur met betrekking tot de Daf. Hmm, eerder een professionele beunhaas. Iets anders kan ik er niet van maken. Ach het geeft me wat moed.

Ik zit er aan te denken om van de Punto ook de reparaties vast te leggen. In principe wil ik dit topic gewoon voor de Daf laten, maar de frequentie van de reparaties aan de Punto zal (als het goed is) veel lager liggen en maar eens in de zoveel tijd zijn. Wat denken jullie? Nieuw topic daarvoor of gewoon hiertussen zetten? Behalve een andere auto is het natuurlijk gewoon hetzelfde gebeun.

Op de todo lijst van de Daf staat voorlopig nog:
-Cruisecontrol installeren
-Benzine tank omwisselen
-Carburateur reviseren
-Een onderdeel repareren wat intussen weer kapot is gegaan.
Haha, die grammfoonplaatkaart is gewoon een voorloper van de felicitatiekaart-met-liedje-op-chip die je tegenwoordig kunt kopen. En leuke stories weer natuurlijk. Ik wacht nog twee postjes, zodat pagina 7 wordt geopend, om foto's van twee Dafjes te plaatsen die me erg aan je 44 deden denken toen ik ze tegenkwam.
Wel briljant, die lp-folder! Nog nooit gezien zoiets. Ook een beetje van voor mijn tijd, maar toch.
Lekker hier zetten joh, overzichtelijk en leuk zat!

1 vraagje! Die punto is 16 V wat betekent dat ie 2 nokkenassen heeft. Moet je die niet ff blokkeren voordat je de distributieriem gaat vervangen? Want ik heb nog niemand de opmerking zien maken maar het zou wat zonde zijn als je hem direct in de soep draait.
Tenzij het non-interference is natuurlijk dan maakt het geen donder uit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.