DAF 44 Oldtimer - Dagelijkse belevenissen

Gepost door Mr Rob 
Bedankt big smile smiley

Weet iemand trouwens waar het aan kan liggen dat ik van die enorme schokken voel zodra ik over een klein drempeltje o.i.d. rijd?
Dit viel mij pas voor het eerst op tijdens die avondrit naar Rotterdam. Iedere keer wanneer we over zo'n expansievoeg reden voelde we een klap wat ongeveer hetzelfde voelt als dat je met een lekke band (lees: op je velg) op de fiets aan het rijden bent. Het komt ook alleen van de voorwielen af.

Ook tijdens het inparkeren merkte ik dit. Ik reed de hoek van de straat om, en er was een klinker wat ingezakt in het wegdek. Mijn snelheid was amper 5KM/H, maar zo gauw dat mijn wiel daar overheen ging, ging er weer een schok door de hele auto.
De bandenspanning hadden we gecontrolleerd, deze was prima. Welliswaar íets aan de hoge kant maar niets ernstigs.
Ook als we op de neus van de auto drukken veert deze netjes in en uit en blijft hij niet nawiebelen zodra hij terugveert.

Ik heb opgezocht of het misschien versleten schokdempers kunnen zijn, maar de enige symptomen die worden vermeld duiden aan dat de auto dan alleen nog maar op de vering rijdt waardoor deze ontzettend gaat wiebelen of instabiel wordt. Er wordt geen woord gerept over het voelen van een knal bij het rijden over een voeg, gat, boomwortel of ander kleindrempelige obstakels.

Zou dit evt. iets met de uitlijning te maken kunnen hebben? Dat de schok niet vanuit een verticale beweging komt, maar van een roterende beweging omdat de wielen in een (welliswaar miniscule) onafhankelijke beweging van elkaar worden weggedrukt omdat ze niet de zelfde kant op staan.
Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Weet je zeker dat je bij je eerste reparatie alles weer correct hebt gemonteerd?
Jep. Het enige qua stuurinrichting wat los is geweest waren de stuurstangen en het stuurhuis. Die zijn weer hetzelfde terug en goed vast gezet. Al lijkt mij sowieso niet dat het probleem aan het stuurhuis zelf kan liggen. Daar zit verder geen speling op o.i.d. en is niet losgekoppeld geweest van het mechaniek wat erachter schuilt.
Die wielen zijn dus wel afzonderlijk van elkaar gedraaid geweest waardoor de uitlijning niet meer klopt. Tijdens het sturen voelt de auto ook wat 'zwakjes' of onzuiver aan. Alsof de wielen en het stuur het niet met elkaar eens zijn. Dit is zekerweten een resultaat van die eerste reparatie omdat daarvoor -ondanks het geklapper en speling- de auto wel solide voelde om te sturen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2016 13:53 door Mr Rob.
Zo, we zijn weer eventjes verder maar er is genoeg te vertellen. Van maanlandschappen tot Jihadisten tot de bende van uitbundige sleutelbossen. Ik maak het allemaal mee hier in het pittoreske westen van Rotterdam.

Maar eerst;
De volgende bestelling is alweer binnen. Voordat ik de wielen laat uitlijnen wil ik toch maar eerst de rest van de kogels vervangen. Na mijn laatste ervaring voel ik mij nu een expert op dit gebied en groot fan van deze boeiende onderdelen.

Wat kost dit?
2x Fuseekogels €34.52
2x Stuurkogels wielzijde €26.95
6x Fuseebouten €2.54 (per stuk)
Totaal + 8 euro verzendkosten: €146.13
Iets met een rib uit een lijf o.i.d. Ach, er komt nog veel meer aan.

Ik had ook een hotspotpijpje nodig om de uitlaat met de inlaat te verbinden. Ik vroeg en ik ontving, want laat het nou nét zo zijn dat m'n maat een hotspotpijp voor een DAF 44 in zijn kelder heeft liggen. Die kreeg hij ooit bij zijn 33. Het had zo moeten zijn.

Alleen weten we van god niet waar dat ding nu hoort @_@ Hij past namelijk niet op de plek waarvan we eerst dachten dat het daar hoorde:

We hebben alle boekjes en documentatie doorgelopen, maar nergens staat vermeld waar en hoe dit pijpje zit aangebracht. Wel staat het overal op de onderdelenlijst. Een mythisch object dus met mogelijk ongekende krachten.

Afijn, daar neem ik dan wel een andere keer een beter kijkje naar als het wagentje een keer op de brug staat. Hij rijdt in elk geval. Nee wacht, een Daf rijdt niet, een Daf pruttelt. (mogelijk door gebrek aan hotspotpijpjes)

Nu dacht ik afgelopen zondag weer wat te kunnen knutselen aan de Daf. Waar het niet dat mijn arme wagentje ontoegankelijk was omdat de hele straat was afgezet door de politie. Blijkbaar heb ik nogal enthousiaste buren in de omgeving die graag honderden Fransen in duizend stukjes wouden blazen. En niet één. Niet twee, maar liefst 4 van deze verstandelijk beperkten.

-edit-
Voor privacy maar weer even wat info weggehaald, wordt wel erg makkelijk zo.
-edit-

Kom naar Rotterdam zijden ze. Het is leuk daar zijden ze. Je moet in Rotterdam noord wonen, in zuid wonen de criminelen zijden ze.
Ben ik bang? Niet zozeer direct. "You don't shit where you eat" is hopelijk een mentaliteit die zelfs onder terroristen worden gedeeld. Alhoewel, als één zo'n Handige Harry net zoveel verstand heeft van zijn boem als dat ik heb van mijn DAF, dan kan ik maar beter uit Rotterdam gaan verhuizen. Je hoeft natuurlijk alleen maar per ongeluk het blauwe draadje op de groene vast te maken.

Toevallig zei ik de zaterdag ervoor nog tegen mijn instructeur; "De volgende aanslagpleger zou maar zo naast mij kunnen wonen". (we hadden het over de recente aanslagen. Zou natuurlijk raar zijn als ik dat spontaan begin te roepen tijdens de rijles, denk ik dan.)
Ik denk dat ik bij mijn volgende rijles maar zeg dat de volgende postcode kanjer maar zo op mijn straat zou kunnen vallen.

Over rijles gesproken, afgelopen donderdag ben ik geslaagd voor mijn theorie examen. 4 foutjes bij inzichtvragen en 1 bij algemene vragen. Ik ben opgelucht, want de oefenvragen gaven me al veel moed:

Een dag na het conflict met de politie zag mijn straat er zo uit:

Oh nee, wacht, dat is mijn bodemplaat. Excuus!
De roest heeft in elk geval wel een halve Jihad losgelaten op die plaat. Vandaag ben ik namelijk maar eens even gaan kijken hoeveel water die isolatie had opgeslokt. Ik kan je zeggen, mocht er ooit een wereldwijde droogte uitbreken, kom gewoon even langs mijn Daf, genoeg bronwater dat natuurlijk gezuiverd is in 34 lagen roest en 188 lagen isolatie.

Zo op het eerste oog ziet alles er prachtig uit. Bijna ontroerend zelfs:

(Ik moest nog een interieurfoto maken zonder tas in beeld)

TOP TIP by the way. Bij een auto als deze, haal het interieurlampje er even uit als de deur voortdurend openstaat. Niet alleen loopt de accu niet leeg, het plastic smelt ook niet winking smiley

Eerst maar even gekeken hoe die stoel eruit kon.

"Zijn maar 4 schroeven" werd mij verteld. Nou ik heb overal gezocht. Zelfs op Google, zonder safe search! (ik leef graag op het randje) maar nergens zijn die schroeven te vinden. Dus dat wordt een andere keer uitgebreid aanpakken. Voor nu in elk geval maar even kijken bij het wielhuis rechts voor.

Even kijken wat we hier hebbe... O MIJN HEMEL

Ja, we hadden dit gecheckt tijdens de aankoop. Het was alleen even geleden sinds ik er voor het laatst naar keek.

You gotta love the sight of plamuur in the morning.

En alles was vochtig. Compleet doordrenkt met water.

Een prachtig maanlandschap waar ik bijna een vlag in zou willen steken (zou niet moeilijk moeten zijn). Geloof je me niet? Zeg nou zelf dat deze foto zo op de maan gemaakt had kunnen zijn:

Dan zit er maar 1 ding op. Schroevendraaier erbij en helemaal los gaan:

Nu moet ik zeggen dat het wel erg leuk is om al die troep los te breken wat opzich ook heel makkelijk gaat.

Deze ruil ik graag in voor Flippo's

Je kan ze ook in een exotische schotel verwerken. 4 minuutjes braden in Peruaanse zonnebloem olie. Een echte delicatesse!

Zo, na flink wat graafwerk ben ik eindelijk wat tegengekomen wat lijkt op de verhalen uit een oude legende over de aanwezigheid van een Ferro-metaal onder de auto. Archeologen zijn momenteel ter plaatse om het te ontaarden.

Dat Texel-vormige ding rechts is plamuur. Blijkbaar. Het is ten minste hard?
Kortom, zodra ik die achterplaatjes laat vervangen laat ik ook gelijk dit hele stuk voor eruit slijpen en een nieuwe plaat inzetten. Andere zijde zal hetzelfde zijn.

Ik dacht dat ik naast de aandrijfas een doorgerot stuk tegenkwam. Echter was dit een teken van het meest briljante auto ontwerp ooit: een waterloosgaatje.... waar absorberende isolatie overheen is aangebracht... Graag even een Nobelprijs voor diegene die dat bedacht heeft:

Na een beetje droogvegen heb ik het er even hierbij gelaten. Matje er weer overheen, en zo goed als nieuw:

Was het maar zo. ;_;

Weer even terug naar het geweldige buurtgevoel in Rotterdam. Vannacht was de bende van uitbundige sleutelbossen door de straat gepasseerd. Oftewel, van dat zielige inteelt volk die geen haar beter zijn dan Jihadisten, die het niet kunnen hebben dat mensen na veel sparen een leuke auto gekocht hebben. Zij hebben namelijk elke auto in de straat hevig bekrast. Van voor naar achteren, dikke strepen op de lak van iedere kar. Dus de politie had het alweer druk in mijn straat vandaag. Gelukkig geen afzetting dit keer.

Echter heb ik mij nergens zorgen over hoeven maken. Mijn auto heeft namelijk al zo ontzettend veel krassen op de lak zitten, er is nog amper plek om er nog wat bij te krassen. En al zouden ze het doen, ik zou het waarschijnlijk nooit doorhebben. Volgens mij zitten er zelfs meer krassen op mijn auto dan op de hele straat bij mekaar.

Ik laat dat overspuiten dus maar lekker zitten tot ik niet meer in Rotterdam woon of een eigen garagebox heb. Niet zolang die respectabele hoogopgeleiden de straten trotseren. Misschien maar nog een bewakingscamera aanschaffen. Word ik vaste klant bij de politie met m'n bewijsmateriaal. Misschien hebben ze stempelkaarten.

Tot slot had ik nog even gauw gekeken naar de richtingaanwijzer. Deze vliegt nogal graag terug terwijl je nog wilt afslaan. De auto heeft een automatisch terugveer mechanisme om de richtingaanwijzer uit te zetten na het draaien, maar dit gaat wel heel enthousiast.
Kappie eraf:

2 schroeven los:

En voilá het mechanisme:

Na er wat mee geklooid te hebben kwam ik er achter dat het veertje tussen 2 armpjes die de positie vasthouden wel wat strakker kon. Ik heb veel onzin in huis liggen, maar een veertje zit er net niet tussen helaas, dus dat wordt een andere keer aanpakken zodra ik een veertje heb. Gelukkig is dat het enige probleem, want dat hele mechaniek kan je geen fluit mee omdat het vast zit met popnagels.

Terugplaatsen was nog een aardige opgaaf. Natuurlijk mag niets makkelijk wezen, want de schroefjes wouden voor geen meter meer terug in de schroefgaten. Ik ben 94 jaar bezig geweest met mijn schroevendraaier en ratel om ze er weer in te krijgen, heb vele revoluties en oorlogen meegemaakt, mijn kleinkinderen zien opgroeien, zelfs met draken gevochten, tot ik uiteindelijk op één van mijn queeste een bijzonder voorwerp op mijn pad tegenkwam. Was het een duistere monoliet der verdoemenis? Het antwoord op het leven? Een verklaring waarom er nog strippenkaartpaaltjes op stations staan?

Nee.

Het was een Kinzo schroeftol:

zzzzzzzt. hoppa, en erin zaten ze. Ik heb meteen een tijdmachine gepakt om weer terug naar 2 april 2016 te gaan om dit verslag te plaatsen. Bij deze.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2016 00:09 door Mr Rob.
nut smiley smiling bouncing smiley Hoe doe je dit toch Goos! Heerlijk! echt top! thumbs up

Stoelen zitten vast met 4 schroefen of met 4 moeren winking smiley Ik zou eens aan de onderkant van de auto gaan kijken. Ik denk dat ze daar zitten, wellicht zelfs onder een afdekplaatje of een laag bitumen van heb ik me jou daar. Maar ze zitten. (hand on hart) echt daadwerkelijk, helemaal, daar beneden met 4 vasthouders vast. big smile smiley

En de krassen, k*tzooi man, echt niet leuk. Maar wellicht tegen roest eens een klein beetje kladderen om het wat op te vullen?
Geweldig, wat een avonturen! big smile smiley Lekker bezig, je deinst nergens voor terug zo lijkt het. Vreselijk k*t van die krassen, maar je weet het al aardig te relativeren. Je kan er nu niets meer aan doen dus dat is maar beter.
Blijven schrijven Mr Rob! Ik lach me stuk, lees lekker mee over je DAF en leer ook nog wat thumbs up
Rubberen matten in wagens zorgen altijd voor problemen. Tip: als het aangepakt is, zet een vochtvreter in de auto wanneer je hem niet gebruikt en douw kokosmatten onder de rubberen matten.
Dan ademt het goed.
@Mr Rob: ik zou willen dat ik jouw schrijfstijl had. thumbs up

Los van dat vind ik het geweldig hoe jij met deze auto bezig bent.
Als je nog eens hulp, in welke vorm dan ook nodig hebt bij het klussen, ben bij mij je altijd welkom.

Greetzz Renate.
Anonieme bezoeker
Re: DAF 44 Oldtimer - Dagelijks gebruik in Rotterdam
03-04-2016 12:36
Gefeliciteerd met je theorie examen!

Nu nog de praktijk en dan kun je lekker op pad met je Dat.
Wat een contrast trouwens, dat smetteloze interieur met al die roest onder die matten.
Mooi te zien hoe je alles aanpakt.
Leuk verhaal om te lezen ! Ik houd hier wel van ! Zo lekker aan de straat sleutelen !
Bedankt! big smile smiley
Erg leuk om te lezen dat jullie het verhaal leuk vinden.

@renate,
Top, bedankt! Aan je auto's te zien ben je er niet onbekend mee.

Het is denk ik een voordeel dat ik de krasschade bij aankoop niet had opgenomen omdat ik nu niet kan zien of er door de sleutelbende meer is bij gekomen of niet. Hoe dan ook maar eens even uitzoeken welke kleurcode deze wagen heeft zodat ik inderdaad wat puntjes kan bijstippen.

Vandaag was het zo'n mooie dag, het was zonde om binnen te blijven zitten, dus ik ben maar even gaan kijken of ik de stoel kon los krijgen, en ja hoor!

Ze zaten aan de onderkant. smiling bouncing smiley
Verbazingwekkend genoeg waren deze moeren zo los te krijgen, terwijl ik juist had verwacht dat dit de ergste plek zou zijn. Vreemde tijden leven we in.

En hoppa, stoel eruit:

Nu kon ik de schade even goed inspecteren. Gelukkig is de volledige dorpel gewoon hard, en alles na die dwarsbalk is volledig droog gebleven en is dus ook roestvrij.
Ik heb de laatste resten losgebroken van de isolatie en met een stofzuiger de duizenden roest deeltjes weggezogen.
Zo ziet het er uit:

Oppervlakte roest is behoorlijk doorgeslopen zoals je ziet, maar het doorgerotte deel blijft gelukkig alleen aan de rechter kant. Hier kon ik ook met een schroevendraaier doorheen prikken.

Ik kan niet wachten op wanneer de slijptol erin gaat en deze hele puinhoek aan beide kanten wordt vervangen. Ik meet de reparatie kwaliteit via het blote voeten gehalte. Als ik er met mijn blote voeten op durf te staan dan is de reparatie gelukt. Andere betrouwbare kwaliteitstest is de pepermuntcheck. Als ik er een pepermuntje op laat vallen en ik durf het erna nog op te eten, dan passeert de reparatie ook de test. Dat durf ik momenteel niet.

Zo. Wat je niet ziet, is er ook niet.

Ik moet zeggen, dit gepruts aan de wagen werkt bijna therapeutisch. Ik weet niet wat het is maar het voelt heerlijk om te klooien aan zo'n ding en om alles te ontdekken. Als ik hem in een garage had staan dan lag hij waarschijnlijk in 2000 stukken. . ..... met nader inzien, volgens mij heeft een Daf er maar 800.
Ook leuk om iedere voorbijganger te zien kijken terwijl ik bezig ben. En weer aanspraak gehad van één persoon.
Goed bezig met de Daf ! Toch niet gesproken met een milieu-ambtenaar? Dien zien niet graag dat je aan de straat sleutelt, is mijn ervaring......
Mooie verhalen, veel roest, maar blijf schrijven! Los van wat taalflaters is het heerlijk leesbaar en zeker vermakelijk!
Hmm, dat is een goede inderdaad.
Op zich, de meeste situaties over dat mensen een boete kregen gaan over sleutelwerkzaamheden die schadelijke stoffen betrokken zijn (olie verversen etc.). Dit soort gesleutel doet dat niet en ik probeer alles binnen de auto te houden i.v.m. souvenirjagers. Ok, die stoel paste niet.

Aan de andere kant, ik heb genoeg ambtenaren gezien en meegemaakt waarvan ik me tot heden afvraag hoe die 's ochtends aan tafel zitten. Toch maar even uitzoeken voordat er één -die de avond ervoor geen voetbal wedstrijd kon kijken omdat zijn vrouw alle soaps moest afgaan en daarom zijn dag niet heeft- mij een boete geeft vanwege een 'mogelijke overtreding'.

Ik heb al eens een boete van €336,- gehad omdat ik tijdens een hectische periode was vergeten de schorsing van mijn Tomos te verlengen. Dat ding stond 5 jaar in een schuur gestald en ik was 8 dagen te laat met het verlengen van de schorsing. (je zou háást denken dat er een reden zit achter waarom je een schorsing niet automatisch kan verlengen of permanent kan uitvoeren... ach, doe niet zo mal Robin. Het is echt niet dat zij dit zo bedacht hebben zodat vroeg of laat 75000 Nederlanders het een keer vergeten. Echt niet.) Na 1 jaar juridische onzin ten minste €280,- terug gekregen. Maar ik heb nooit meer zin in onzinboetes.

Mooiste was, de reden dat die boete zo hoog lag was omdat ik volgens het boekje onverzekerd kon rondrijden met het voertuig...
Ok, ik heb geen Gymnasium gedaan. Ik ben ook slecht in wiskunde en zal nooit voor NASA kunnen werken. En heel misschien ben ik zelfs te dom om dit te begrijpen. Maar als ik onverzekerd wou rondrijden met die Tomos, had ik dan dat ding niet gewoon sowieso kunnen schorsen zodat in elk geval die achterlijke computer van de RDW er niet achter kon komen? @_@ Zal wel aan mij liggen.

Anyway, ik dwaal af. Ik wou even iets kwijt over absurd hoge boetes over mogelijke overtredingen.

---edit---
@uwbuurman,
Voel je vrij enige fouten te vermelden. Ik verbeter me graag omdat ik een hekel heb aan taalfouten. Kan zijn dat ik wat steken laat vallen door het vlugge schrijven. Ik wil altijd graag alles in één keer eruit gooien. :P

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2016 21:59 door Mr Rob.
Ik moet zeggen, dit gepruts aan de wagen werkt bijna therapeutisch. Ik weet niet wat het is maar het voelt heerlijk om te klooien aan zo'n ding en om alles te ontdekken. Als ik hem in een garage had staan dan lag hij waarschijnlijk in 2000 stukken. . ..... met nader inzien, volgens mij heeft een Daf er maar 800. Ook leuk om iedere voorbijganger te zien kijken terwijl ik bezig ben. En weer aanspraak gehad van één persoon.

Een trip "down memory lane".
Zo ben ik ook begonnen, de buren waren er allerminst blij mee maar het kon. (lees: ik deed het gewoon)

Ook ik ben door schade en schande wijzer geworden en in mijn straat door de buren bijna verkettert geweest.
Ik begrijp ook wel dat wanneer ik 3 Amerikaanse bakken van ongeveer 5 meter voor de deur (en die van de buren) sta te ontmantelen, dat zij daar van balen.

Maar ik onderschrijf het gevoel van de therapeutische werking:
"Je hebt geen idee waar je mee bezig bent maar als een actie lukt ben je heel blij en denk je dat je alles weer aan kunt".

Greetzz Renate.

P.S.

Ik moedig iedere "jongere" aan om deze therapie te volgen, daar kan geen GGZ tegenop.
Renate
Ik moedig iedere "jongere" aan om deze therapie te volgen, daar kan geen GGZ tegenop.

Helemaal met je eens, al moet ik daarvoor ook wel in de elektronica duiken winking smiley Denk dat de DAF een stuk makkelijker is. Maar goed. Roest is erg vervelend. Toch lijkt het mee te vallen. Laat ik het anders zeggen. Ik heb erger gezien bij een DAF.
Nissan GT-R, awesome
Renate

Helemaal met je eens, al moet ik daarvoor ook wel in de elektronica duiken winking smiley Denk dat de DAF een stuk makkelijker is. Maar goed. Roest is erg vervelend. Toch lijkt het mee te vallen. Laat ik het anders zeggen. Ik heb erger gezien bij een DAF.

Roest is inderdaad een vervelend verschijnsel.

Maar hoe pak ik roest goed aan?
Ik heb begrepen dat de correcte manier is een stuk plaatstaal op maat te maken, het rotte plaatstaal er uit te slijpen en dan het nieuwe stuk er in te lassen. Eerst met puntlasjes fixeren, daarna doorlassen.
Echter, wanneer ik met mijn subtiele manier van lassen een stukje staal minder dan 3 mm dik probeer te lassen, heb ik een gat geen nieuw spatbord.

Ik heb op school lassen geleerd met een ouderwetse scheepswerf laskar. Daarnaast heb ik ook autogeen leren lassen, hoewel ik dat liever niet vertel.... het autogeen lassen gaat mij niet zo goed af. Hardsolderen ging mij veel beter af en een goed gesoldeerde verbinding is net zo sterk als een lasverbinding tussen twee stukken plaat - mits de overlap maar groot genoeg is. Hardsolderen is veel eenvoudiger, een goed schoon geslepen stuk plaatwerk is voldoende voor een goede hechting. Bovendien is hardsolderen voor een amateur in een garagebox veel beter te doen (vooral financieel).

In het grote pre-APK beunhaas tijdperk werden allerlei methodes gebruikt, popnagelen en lijmen met polyesther waren heel populair. Ik begrijp heel goed dat die methodes nooit wenselijk geweest zijn, maar de vraag is "Wat is wel acceptabel?"
Is een er in gepopnageld vloerdeel acceptabel, mag ik zo'n vloerpan met hardsoldeer er in maken of moet het laswerk zijn - en zo ja, aan welke kwaliteitseisen moet het laswerk voldoen?
Daarnaast: welke methodes van lassen zijn geschikt voor het dunne plaatwerk van een auto? Zijn er cursussen om dit lassen beter onder de knie te krijgen? Welke apparatuur heb ik nodig?
Lassen met CO2 lukt mij heel aardig op plaatwerk. Soms te overmoedig en valt er een gat in (en vallen er ook wat woorden die ik onder achteruitbidden schaar..). Maar het resultaat mag er zijn.

Ik heb lassen geleerd door het vooral veel te doen, voor de beginners of anderszins ongeoefenden kijk eens op rustbuster.nl
rke
Ik heb begrepen dat de correcte manier is een stuk plaatstaal op maat te maken, het rotte plaatstaal er uit te slijpen en dan het nieuwe stuk er in te lassen. Eerst met puntlasjes fixeren, daarna doorlassen.

Helemaal juist!

Wat acceptabel is hangt van de plek af waar de roest zat en het plaatwerk is verandert. Dragende delen zijn uiteraard aan meer eisen onderhevig maar zitten dus ook beter verborgen. Als het van binnenuit rot rijd je dus constant in een doodskist voordat het aan de buitenkant komt en het dus al te ver heen is.
Hardsolderen ben ik niet bekend mee dus geen idee.

rke
Daarnaast: welke methodes van lassen zijn geschikt voor het dunne plaatwerk van een auto? Zijn er cursussen om dit lassen beter onder de knie te krijgen? Welke apparatuur heb ik nodig?

Gewoon MIG lassen, op laag voltage. Vast wel, al kan ik het zo gauw niet vinden. En anders Renate lief aankijken winking smiley Hangt ervan af wat je er allemaal mee wilt doen.
Ik kan enkel 1 vraag beantwoorden ,die lascursussen worden o.a. bij Rustbusters in Veenendaal gegeven. Schijnt wel goed te zijn.
Ze hebben ook veel info over APK eisen mbt roest en lassen

zie ook:

[www.rustbuster.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2016 12:07 door - Quatrelle -.
rke
In het grote pre-APK beunhaas tijdperk werden allerlei methodes gebruikt, popnagelen en lijmen met polyesther waren heel populair.
Hiero! Onder dit knappe plamuurwerk zit inderdaad aan beide kanten een stukje plaat met popnagels bevestigd, gewoon over het geroeste deel heen.

Als ik zelf begin te lassen dan breekt de 3e wereldoorlog uit. Het is iets waar ik letterlijk en figuurlijk mijn handen niet aan wil branden. Voor deze stukken was ik inderdaad van plan om een stukje plaatijzer in de juiste vorm te maken, en dit mee te geven aan iemand die wel weet hoe hij moet lassen. Er is een kleine kans dat ik dit bij een bekende voor een vriendenprijsje kan laten doen, maar ik leg er in elk geval geld voor aan de kant, want ik wil dat het in één keer echt goed gedaan is zodat het weer jaren mee kan.
Oude troep eruit slijpen, plamuurzooi verwijderen, popnagelstukjes weggooien en weer een vers stuk staal erin.

renate
"Je hebt geen idee waar je mee bezig bent maar als een actie lukt ben je heel blij en denk je dat je alles weer aan kunt".
Haha ja dat is het volgens mij. Ik geef mijzelf nog net geen medaille wanneer ik alles weer in elkaar krijg zonder dat ik een onderdeeltje overhoud.

Enigzins eigenwijs zijn is ook wel nodig voor dit soort projecten. Zolang je nog geen oldtimer hebt probeert men in de buurt vaak het idee af te raden. "veiligheid dit, kosten dat, benzine zus, rotzooi zo". Persoonlijk kende ik maar een enkeling die er voorafgaand volledig achterstond. Maar nu ik de auto eenmaal heb vind iedereen het best grappig en is het idee geaccepteerd of zelfs ietswat toegejuigd door sommigen.

@Nissan GT-R, awesome,
Nou en of. Een Daf waar ik voorafgaand bij was wezen kijken was door en door gerot op ontzettend veel plaatsen. De dorpels kon je met je hand in, rond de ramen kon ik met mijn vingers het roest indrukken (bij mijn bodemplaat had ik ten minste nog een schroevendraaier nodig voor dat stukje), en buiten stond op sommige plaatsen de plamuur bol en puilde uit. Ten slotte kon je tanken door de benzineslang gewoon dwars door het kofferruim heen te steken. Motorisch verder een wereldwonder.

Ik heb nog even in de plaatselijke verorderningen van Rotterdam gekeken en kan daar niet iets vinden omtrend sleutelen langs de weg. Dus ik vermoed dat zolang er geen millieuverontrijniging of gevaar aawezig is dat het is toegestaan.
Mr Rob
Ik heb nog even in de plaatselijke verorderningen van Rotterdam gekeken en kan daar niet iets vinden omtrend sleutelen langs de weg. Dus ik vermoed dat zolang er geen millieuverontrijniging of gevaar aawezig is dat het is toegestaan.
Er is een tijd geweest dat een bouwzeil onder de auto voldoende was. Ik sleutel met regelmaat op de straat en ik heb nog geen last gehad met de milieudienst. Maar ik zorg wel voor veiligheid en dat de straat schoon blijft. Een stuk dun mdf onder de auto leggen werkt ook goed.
Zolang het denk ik niet uit de hand loopt zal het wellicht prima zijn.

Weer een kleine update.
Toen ik vanmiddag thuis kwam dacht ik eventjes snel een nieuw massakabeltje te bevestigen vanuit de accu naar de startmotor omdat deze moeilijk op gang kwam. De oude ging er zo af en de nieuwe had wat oerkracht nodig maar zit ook op zijn plaats. Helaas is het probleem niet verholpen en start de auto nog moeizaam. Meteen even met een voltmeter gecheckt of de spanning uit de accu goed was en dat was zo.

En gelijk het plastic randje van het handschoenkastje aan de bovenkant weer vastgemaakt met wat messing boutjes die ik had gehaald. Deze kant hing volledig los:

Oorspronkelijk zat het met parkerschroeven vast, maar de gaten waren uitgelubberd. Dus met een tapsetje heb ik een m5 draad erin getapt waar deze boutjes zo in konden.

Toen ik klaar was, klep weer dicht, auto half op slot en nog even wat dopsleutels opruimen.

Hmm.. vanuit een glinster in mijn ooghoek viel mij de voetenmat links op. Beetje donker van kleur. Frappant. Ojee dat voelt een beetje nat.
Ach, zal een beetje vochtig eronder zijn zoals bij de andere... O MIJN HEMEL VOOR DE TWEEDE KEER!

Een volledig zelf ontwikkeld ecosysteem bestaande uit een tropische trekpleister en utopie met golfbaan en gratis roze koeken omgeven met 5000 liter zoet water begaf zich aan de bestuurderskant onder de matten. Vocht was tot aan de achterbank doorgelopen.

(sorry, ik moest even een foto met de telefoon maken)

Dus maar even de noodlijn ingeschakeld zodat m'n maat de auto kon omkeren en wij deze kant meteen konden aanpakken.
Stoel er uit, mat omver, bikken als een stel bezetene en weg met die rotzooi!:

Verbazingwekkend genoeg is de bodem nog vrij hard. Alleen op de zelfde plek doorgerot als bij de andere kant.

De boel staat nu te drogen. Vanavond kan ik weer met een gerust hart naar bed, wetende dat mijn bodemplaat weer vrij is van deze tirannie.

En dat er 3000 eilandbewoners zijn omgekomen....                      tja......                           zand erover?
Goed bezig inderdaad. Maar wel onhandig als je maat zelfs moet komen om de auto 180° andersom neer te zetten. Hoe lang nog dat je opmoet voor je rijbewijs?
Hopelijk niet al te lang meer. Naar mijn gevoel is het grootste gedeelte geweest en komt het nu voornamelijk op gewenning e.d. aan, maar dit moet ik nog even peilen met mijn instructeur. Mijn theorie examen was ik later mee begonnen dan eigenlijk nodig was. Maar die kan in elk geval afgestreept worden.

Onhandig wat dat betreft zeker. Ik kan dit wagentje besturen, maar zeker met een handeling als deze is er teveel risico op trammelant. Al is er niet veel verplaatsing nodig momenteel, denk ik af en toe wel hoe handig het zou zijn als ik onafhankelijk even ergens heen kon pruttelen, maar dat is een bewuste keuze die ik voorafgaand gemaakt heb en kan ik ook wel mee leven.
Wat een leuk topic, niet in de laatste plaats door de leuke verhalen. Jammer van de domper met het krassen veroorzakende sleutelvolk, maar laat je humeur er niet door verzieken, dat 'plezier' moet je ze niet gunnen.

Veel succes met de DAF. Ik ga trachten dit topic te volgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2016 23:08 door the Fox.
Kan je het richtingaanwijzermechanisme niet maken met een veertje uit een pen?

Leuk topic om te volgen. En dat roest... tjah, dat blijf je toch houden met zo'n oudje.
Heerlijk topic! Is het al niet vanwege de auto, dan wel vanwege de levendige verhalen en het eiland onder je stoel thumbs upgrinning smiley
@OLDTIMER
Het is een inimini trekveertje dat er in zit. Deze kan ik volgens mij niet uit een pen halen, al kan ik wel even wat oud apparatuur in de gaten houden of daar iets in zit. Ik heb nog wel een kapotte versterker ergens liggen "die altijd nog handig kan zijn". Nou, misschien nu wel. smiling bouncing smiley

Het is weer tijd voor een kleine update. Ik heb inmiddels de bevestigingspunten ontdekt voor de gordels:

Deze rondjes kon ik gewoon uit het paneel drukken met mijn vingers. Volgende zaterdag wil ik bij Daf Klassiekers in Bleiswijk gaan kijken voor gordels.
Reparatie-gewijs is er nog niet veel veranderd maar ik heb wel weer iets kunnen prutsen aan de wagen. Ook ben ik vorige week donderdag met m'n maat mee geweest met zijn DAF 33 om voor AutoWeek op de rollenbank te gaan.

Hij had zijn trommel die week weer naar Rotterdam toegebracht en staat nu ook in de buurt:

Zie op de achtergrond mijn 44:

Ook wel grappig terzijde, er staat inmiddels ook een Amazon en een Eend in de straat geparkeerd:

Anyway, dus op een vroege donderdag ochtend stapte we met stervenskou in zijn trommel om naar Den Haag te pruttelen. Gelukkig had hij net zijn kachel gerepareerd waardoor de crematie stand weer in werking was.
De garage met de rollenbank was ergens aan de rand van Den Haag. Gelukkig waren we wat eerder vertrokken omdat we vanwege ons geauwehoer de afslag voorbij reden op één van die honderd knooppunten naast die stad wat resulteerde in een enkeltje rechtstreeks het centrum in waar we weer een terugweg mochten zoeken. Ach, in elk geval een foto kunnen maken die het idee geeft dat we ook echt naar Den Haag reden:

Gelukkig waren we maar 50 minuten te vroeg aangekomen en konden we het rustieke bedrijfsterrein tot ons nemen terwijl onze tenen eraf vroren.
Binnen enige tijd verscheen de rest. Nog een andere gelukkige die met zijn Honda op de rollenbank mocht (waar overigens de meest heerlijke autostoelen ooit in zitten) en uiteraard de crew van AutoWeek.

hee... achteruit is ie sneller!

Als eerste mocht de Daf erop. Nu wil ik graag verklappen hoeveel pit er nog in die 33 zit, maar dat blijft een geheimpje totdat de aflevering er is. winking smiley

Al met al was het leuk om te zijn meegegaan. Er hing een leuke sfeer en de mensen waren ook tof. Je kon merken dat zij er veel lol in hadden om dit te doen.

Ondertussen
-Ground Control to Bodemplaat, do you read?
-This is Bodemplaat, we're taking heavy water!

Blijkbaar zit ergens een lek in mijn auto want het was weer net alsof ik op het strand bij Hoek van Holland zat. Water was op- en onder de vloermat geslopen.

In de eerste instantie zou ik denken dat het de deurrubbers zijn, maar nee, deze zijn nog in bijzonder goede staat. Ik heb een emmer water gepakt en even een paar plenzen over de auto gekieperd. Wel over het stuk van de deur gegoten uiteraard, de kofferbak is nogal zinloos om nat te maken.
Ook specifiek wat water vanuit de emmer rechtstreeks in de deursponning en kier gegoten. Geen druppel leek binnen te komen. Er zit ook nergens in die hoek een gat of iets wat doorgerot is. Ook niet onder de motorkap.

Mij viel nu wel op dat er water van achter dit plastic paneel drupte:

Maar dat maakt het mysterie alleen maar groter omdat echt nergens, en dan ook echt nergens daarboven een gat zit of iets wat met de buitenlucht in verbinding staat.
Dit kan momenteel maar één ding verklaren: Een onuitputbare waterbron begeeft zich achter dit paneel. Nu moet ik nog zien hoe ik daarbij kan komen.

Toch voor de zekerheid heb ik wat wc papier gelegd precies onder de plek van het deurrubber waar een knik wordt gevormd, want wellicht dat pas na langdurige stroming van water hier lekkage ontstaat. Dit was nog een hele opgaaf omdat het hier momenteel nog harder waait dan in een fietstunnel tijdens herfst onder het centraal station. Lag dat ene rotpapiertje eindelijk op zijn plek, peerde die andere 'm ervandoor. Toen ze eindelijk goed lagen was er nét even geen wind. Gauw die deur dicht!
Shit..
Daar komt blijkbaar ook wind van af.
Dit ritueel had zich nog even een paar keer herhaald omdat ik de deur niet te rustig dicht kon doen omdat hij dan niet goed in het slot viel. Maar het is gelukt!

Zo. Laat die regen maar komen dus. Ik heb gelijk mijn dansschoenen aangetrokken en ben een regendans gaan doen. Dit gaf geen effect, dus ik heb een buurtoproep gedaan om met zijn allen de regendans te komen doen. De enige reactie die ik ervan ontving was een uitnodigingsbrief van de GGZ.

Tot slot had ik nog even gekeken naar de rechter koplamp omdat daar iets was bijgestipt met verf. Ik had verwachtte dus dat er plamuur o.i.d. onder zat. Nee niet eens! De body is daar gewoon goed. Maar de pot van de koplamp...... Ik wil er niet over praten. ;_;
Dit wordt nog vervolgd. Ik heb eerst tijd nodig om bij te komen van die schok. Om je alvast een idee te geven. Ik vertelde het m'n maat die even in de wielkast voelde.
"Die koplamp zit daar ergens" -zei ik.
"Even zien, ik kan niks voelen in die
KRAK!                 oh.. is dat hem?"
"Ja...
;_;"

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2016 23:26 door Mr Rob.
Wow, wat een verhalen! Dat is het leuke van een oldtimer, het wordt nooit saai. Hopelijk kan je hem weer helemaal op orde krijgen.
Water vanuit het kickpanel -> voorruit (onder het rubber roestgaatjes) of de parafan die vol zit met gaten danwel vol met water wat niet weg kan en zich een weg naar binnen zoekt.

Aangezien de staat van de onderkant van de auto belabberd is, doe ik de gok dat het om de voorruit gaat. Zeer standaard punt bij een voorruit die in de rubbers zit. Vocht dat er onder terecht komt, kan niet meer weg en veroorzaakt daarom roest.

Wie is er trouwens al stenen aant schijten? (when you see it, you'll shit bricks)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2016 22:57 door Pobresh.
Mr. Rob
De enige reactie die ik ervan ontving was een uitnodigingsbrief van de GGZ.

Ik ben weer stuk big smile smiley

Ik denk ook de parafan of voorruit. Blaadjes roest. Allemaal niet leuk maar wel waarschijnlijk.
Weer dank voor de reacties! smiling smiley

De raamrubbers lijken nog goed te zijn. Er zit iets een blaasje aan de bestuurderskant, maar de grootste lekkage zit aan de bijrijderskant. Ik zal deze toch een keer met m'n maat goed nalopen.
De Parafan is een losse bak onder de motorkap. Het valt mij nu wel pas op dat de luchtslangen richting die hoeken lopen. Wellicht dat het regenwater niet snel genoeg wordt afgevoerd waardoor deze vol komen te staan. Emmertje water maar eens in kiepen. Ik hoop dat het slechts een verstopping is want als die raamrubbers vervangen moeten worden ben ik nog niet jarig.

Over jarig gesproken, gisteren of ergens deze week is het 50 jaar geleden sinds de eerste 44 van de band rolde. Toch wel 3 jaartjes voordat de mijne pas APK vrij is een oude koets is. Nóg oudere koets dan. Dat maakt het rijden in één alleen maar leuker, wetende dat alles al zo lang geleden gemaakt is en nog steeds werkt.

Ok.. alles behalve mijn stuurkogels. nut smiley

Ik vraag me wel eens af, wetende dat auto's destijds ook niet gemaakt waren met de intentie om lang mee te gaan, zou een nieuwe auto vandaag de dag ook over 50 jaar kunnen rondtuffen? Techniek en plaatwerk gewijs lijken moderne auto's veel moeilijker om door de jaren heen nog bij te houden aangezien veel onderdelen gemaakt zijn om gewoon vervangen te worden. Plaatwerk van een oldtimer is vaak nog prima bewerkbaar (met enige ervaring natuurlijk) en is veel minder gevormd door de simpele constructie.
Vreemd om in te beelden dat over 50 jaar je buurjongen aan zijn oude S Klasse zit te sleutelen aan de kant van de straat omdat zijn automatische parkeerfunctie hapert. spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2016 09:23 door Mr Rob.
Mr Rob
Ik vraag me wel eens af, wetende dat auto's destijds ook niet gemaakt waren met de intentie om lang mee te gaan, zou een nieuwe auto vandaag de dag ook over 50 jaar kunnen rondtuffen?

Dat is een leuke vraag inderdaad. Ja is allereerst het antwoord maar echt niet elke auto die nu gemaakt word. Je ziet nu bijvoorbeeld dat de autootjes uit de vroege jaren 90 toch wel een beetje zeldzaam beginnen te worden. En dat de specialere modellen overleven. Sommige krijgen de status youngtimer of future classic en worden dus waar mogelijk niet meer gesloopt en als ze dat al wel worden beginnen de onderdelen geld waard te worden.

Voor een select groepje auto's is het weggelegd die leeftijd te bereiken.

Krijg je dan problemen? Nou ja vanaf de jaren 90 wellicht wel. Ik merk al dat ik wat elektronische spookjes in mijn auto heb die echt niet alleen aan het feit dat het een renault is zijn toe te schrijven.
En inderdaad na verloop van tijd begint er ergens wat probleempjes in een connector, draadjes, andere soorten vermoeiing etc.
Die gaan de kop opsteken en dan gaat er wel eens iets stuk. Wil je dat dan werkend krijgen ja dan zit jouw latere buurjongen op straat aan zijn S-klasse te sleutelen (maar waarom heb jij dan geen mercedes? tongue sticking out smiley )

Een moderne auto word vaker in een machine getest omdat de doorloopsnelheid veel sneller is. In 1,5 jaar ga je van bedenkfase naar eerste auto die bij de dealer staat.
In die tijd is het onmogelijk 350.000 km te rijden en te zorgen dat alles het blijft doen dus word dat in een testopstelling gedaan. Er word uitgegaan van een autoleven van 350.000 km en 10 jaar. Na die 10 jaar....krijg je dus wat kleine dingetjes, rubbertjes enzo...
Maar, het credo blijft gelden. "Je kunt alles repareren" dus voor de select few die nu goed worden onderhouden is een dergelijke leeftijd wellicht ooit weggelegd.
Het plaatwerk van een modern eauto zul je over 50 jaar ook wel kunnen repareren. Maar wie heeft er over 50 jaar nog verstand van de electronica die nu gemaakt wordt?
Ik mag hopen dat het dan zo "makkelijk" is geworden dat iedereen het kan winking smiley
Vergeet niet dat ook steeds minder en minder van de huidige generatie monteurs bedreven zijn in het echt goed afstellen van een carburateur. De oude garde doet dit op gevoel, geluid en weet ik veel. Ik heb echt even moeten zoeken naar een specialist voor mijn oude carburateur wagentjes.
Janneman
Het plaatwerk van een modern eauto zul je over 50 jaar ook wel kunnen repareren. Maar wie heeft er over 50 jaar nog verstand van de electronica die nu gemaakt wordt?

Wie kan er nu nog met een pc werken van vóór het Windows tijdperk (gestart in 1985)?
Nissan GT-R, awesome
Een moderne auto word vaker in een machine getest omdat de doorloopsnelheid veel sneller is. In 1,5 jaar ga je van bedenkfase naar eerste auto die bij de dealer staat.

Daar ga je iets te snel; zo snel gaat dat niet. Met een jaar of vier zit je eerder in de buurt en zelfs langer dan dat is geen uitzondering.
Roder
Nissan GT-R, awesome

Daar ga je iets te snel; zo snel gaat dat niet. Met een jaar of vier zit je eerder in de buurt en zelfs langer dan dat is geen uitzondering.

Ja is verbazingwekkend he....maar het is echt zo winking smiley

En dat komt met name omdat ik dan enkel de tijd meerekent die het neemt bij de fabrikant zelf. Het is niet zo dat elk model zijn eigen motorenpallet heeft, zijn eigen dit zijn eigen dat.
Veel systemen worden nu gewoon los van het modellengamma ontworpen en getest. Vallen daarmee dus niet meer onder ontwerpen van een nieuw model. Ook motoren en aandrijfing is heel modulair.

En anders kun je beter met mijn docent gaan praten. Een zeer gerespecteerd projectleider bij Volvo nog enkele jaren geleden. Ik leer dit van hem. Via documenten die ik via hem aangeleverd krijg. Dus ik neem aan dat hij wel weet hoe het in elkaar steekt. Dus ik blijf lekker bij de 1,5 jaar. En dan komen we er nog eens op terug als ik zelf wat mee heb gekregen van het wereldje via stage.

Bij vrachtwagenfabrikant DAF is het inderdaad geen 1,5 jaar doorloop van het hele project.
Mr Rob
Weer dank voor de reacties! smiling smiley

De raamrubbers lijken nog goed te zijn. Er zit iets een blaasje aan de bestuurderskant, maar de grootste lekkage zit aan de bijrijderskant. Ik zal deze toch een keer met m'n maat goed nalopen.

Zijn niet de raamrubbers die lekkage veroorzaken, maar de constructie van het geheel.

Als er ook maar iets van vocht onder het rubber terecht komt (en dat kun je niet voorkomen, dat gebeurt gewoon) gaat op een gegeven moment de stalen rand waar het rubber in hangt roesten. Duurt dat lang genoeg gaat het rotten. Duurt dat lang genoeg en heb je een lekkage nog niet opgemerkt gaat het pas zichtbaar worden en komen er blaasjes onder het rubber uit. 9 van de 10x is de rand waar het rubber op zit daar al (gedeeltelijk) weggerot.
Overigens zitten er eigenlijk altijd wel afwateringsgaatjes of sleufjes om het water weg te laten lopen. Helaas blijft het vocht ussen de rand zitten.

Meeste roest van bodemplaten komt dan ook niet van slecht onderhoud of ouderdom, maar van lekkages in de auto, en ophopingen van vocht in bijvoorbeeld kokerbalken (door slechte constructie)
Deuren roesten bijvoorbeeld meestal aan de onderzijde. Niet omdat het meer last heeft van opspattend water, maar omdat er altijd water door een deur stroomt. Het grootste deel wordt afgevoerd via de afwatergaatjes maar een deel blijft gevangen tussen de fels en lasranden onderaan de deur... Dat gaat dus roesten metdertijd.
Om even terug te komen op de voorruitrand: dat is 9 van de 10x ook zo'n gelaste rand, waar 2 platen op elkaar zijn gezet met puntlassen. Daar blijft dus vocht makkelijk tussen staan.

Ter voorbeeld van google geplukt (betreft een 2cv, maar het gaat om het idee)
Lijkt alleen oppervlakkige roest rondom het raamrubber (hoeft er nog geneens te zitten)

En dit is wat er daadwerkelijk onder zit:

Bij oudere auto's met raamrubber is dit een zeer veel voorkomende kwaal.
Nissan GT-R, awesome
Roder
Nissan GT-R, awesome

Ja is verbazingwekkend he....maar het is echt zo winking smiley

En dat komt met name omdat ik dan enkel de tijd meerekent die het neemt bij de fabrikant zelf. Het is niet zo dat elk model zijn eigen motorenpallet heeft, zijn eigen dit zijn eigen dat.
Veel systemen worden nu gewoon los van het modellengamma ontworpen en getest. Vallen daarmee dus niet meer onder ontwerpen van een nieuw model. Ook motoren en aandrijfing is heel modulair.

En anders kun je beter met mijn docent gaan praten. Een zeer gerespecteerd projectleider bij Volvo nog enkele jaren geleden. Ik leer dit van hem. Via documenten die ik via hem aangeleverd krijg. Dus ik neem aan dat hij wel weet hoe het in elkaar steekt. Dus ik blijf lekker bij de 1,5 jaar. En dan komen we er nog eens op terug als ik zelf wat mee heb gekregen van het wereldje via stage.

Bij vrachtwagenfabrikant DAF is het inderdaad geen 1,5 jaar doorloop van het hele project.

Sorry, maar dat is niet waar. Ik weet niet welk traject hij bedoelt maar van papier tot introductie duurt echt vele malen langer.

Zie bijvoorbeeld dit bericht; de Alfa Romeo Guilia is in 'recordtijd' ontwikkeld en dat is in dit geval 2,5 jaar. in 1,5 jaar van papiertje naar omgebouwde fabriek, etc etc, en uiteindelijk auto in de showroom gaan is niet haalbaar.

[www.autoedizione.nl]

Hier nog een bericht daar over:

[www.autoedizione.nl]

Alles is in een periode waarin normaal gesproken een fabrikant enkel een motorblok weet te ontwikkelen (en dus niet ook nog eens een platform) op perfectionistische wijze tot stand gekomen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2016 17:04 door Roder.
Mail dan maar naar meneer v.d. Weijdeven. Het traject waar ik me zorgen om hoef te maken duurt 1,5 jaar en dat is dus van papiertje tot begin productie. evt. preproductie.

Maar we houden erover op, allemaal offtopic vervuiling als jij perse je gelijk wilt hebben. Alsjeblieft ik weet wel beter winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2016 17:15 door Nissan GT-R, awesome.
Mr Rob
Volgende zaterdag wil ik bij Daf Klassiekers in Bleiswijk gaan kijken voor gordels.
[/i]

Morgen nog naar Bleiswijk? Ik ben er in ieder geval om 12:00 uur voor een taxatie van mijn 55 Combi. Het wordt vast druk maar misschien kom ik je nog tegen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2016 09:03 door Wybe.
Nog even over vocht in de auto; net als de DAF, is bijvoorbeeld ook een Renault 4 (de mijne in dit geval) niet van binnenbekleding voorzien. dit was normal in die tijd voor dit type wagens. Doordat er geen vloerbedekking inzit, maar enkle een rubberen mat en eventueel een kokosmat, krijg je onherroepelijk vocht. dit heeft niets met rubbers te maken of wat voor lekkage dan ook. Het blijft blik, wat door temperatuurverschillen vochtig kan worden. Mijn 4 staat in een afgesloten ruimte met goede doortochting. En elke keer in het voorjaar, als de wagen weer gaat rijden, zit de vochtvreter vol en heeft hij zijn werk gedaan. Afhankelijk van de herfst en winter moest ik soms wel twee keer de vulling vernieuwen. Nadat de voetenbakken vernieuwd waren, kreeg de R4 nu ook afwateringsgaatjes in de bodemplaten. Just in case. En...de kokosmatten liggen nu onder de rubberen mat ipv erop, voor doorluchten en zodat het vocht snel weg kan.

Sterker nog, mijn van vloerbedekking voorziene Corolla uit 1992 heeft in de winter in een afgesloten houten garage gestaan. Ook daar zat de vochtvreter half vol.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2016 09:17 door - Quatrelle -.
Klopt ja, wellicht dat daarom mijn interieur een beetje ruikt naar een voortent. Dat doet het ook alleen duidelijk wanneer het geregend heeft. Toch is het water voorin duidelijk lekkage omdat het telkens een flinke plas water betreft telkens op dezelfde plek. Van de week stond na een koude avond allemaal condens op de auto, maar binnenin bleef alles droog.

Ik heb de rubbers gisteren even na gelopen, en inderdaad er zit iets roest onder de raamrubbers. Niet echt doorgerot, maar zeker niet strak. Het was mij weer niet gelukt om de lekkage op te sporen met water, en ik heb 5 minuten langzaam water over alle kieren en rubbers heen gegoten. De parafan werkt gewoon prima. Het water loopt sneller weg dan dat ik het erin kan gieten.
Dus gisteravond maar even een halve autohoes op Conrad besteld die ik voorlopig over de auto heen kan doen. Rubbers vervangen is mij momenteel te duur. Ik kan dan denk ik beter een keer proberen het dashboard te verwijderen en erachter te kijken waar de roestsporen naar beneden druipen en die plaatsen proberen waterdicht te maken.

@Wybe,
Ja klopt! Morgen ochtend ga ik met m'n maat die kant op en zullen daar ongetwijveld wel een poosje blijven. Er zijn nog meer dingen die ik wil zoeken en hopelijk kan ik even wat informatie inwinnen omtrend de lekkage, langzaam starten & die klap van de voorwielen. Lijkt me leuk je te ontmoeten en jouw combi te zien. Heb ik weer iets om jaloers over te zijn haha.

Over het startprobleem dat ik heb, gisteren heb ik mijn startmotor er even uitgehaald en die vervangen voor die van de 33 van m'n maat. (verslag volgt nog). Maar nog steeds komt de motor erg langzaam op gang. Dus het ligt daar gelukkig niet aan. Startmotor is prima, accu ook, massa naar startmotor is prima, motor loopt prima als ie eenmaal gaat dus mechanisch niet stroef. Dus mij lijkt alleen nog de massa te controleren of de vertanding op de koppeling. Of zouden er nog andere dingen kunnen zijn?

Nissan GT-R, awesome
Wil je dat dan werkend krijgen ja dan zit jouw latere buurjongen op straat aan zijn S-klasse te sleutelen (maar waarom heb jij dan geen mercedes? tongue sticking out smiley )

De S Klasse is nog geen oldtimer helaas. spinning smiley sticking its tongue out

-edit-
Oh ik vergat nog @Pobresh,
Je had 'm door in de foto haha. grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2016 20:18 door Mr Rob.
Water heeft geen groot gat nodig om doorheen te sijpelen. Er zijn garagebedrijven die een soort van rookmachines hebben. Die kunnen ze in het interieur plaatsen en kunnen dan bepalen waar er ergens een gat(je) zit. Misschien handig om eerst de bodemplaat te repareren. big smile smiley

Mijn buurman had eens lekkage in zijn Focus Wagon. Samen aan de gang gegaan met een tuinslang en gevonden. Bleek onder een voetje van de dakrails naar binnen te druppelen. Voetje rondom ingesmeerd met zwarte kit en het werkt al jaren.
Zo ik heb weer het één en ander te vertellen met weer genoeg foto's. Dit maal over de DAF dag bij DafKlassiekers, nieuw spul, het ontleden van een DAF motor, mijn vage startprobleem en miraculeuze zelfgenezing. Maar eerst het proberen in te smeeren van het schuifraamje in de deur.
Deze schuifraamjes gaan nogal stroef omhoog. zodanig dat ik telkens bang ben om de hendel af te breken. Naar beneden is uiteraard vlekkeloos. Viva la zwaartekracht!
Zal toch geen NASA expert nodig moeten hebben om dat op te lossen. Dus ik heb mijn schroefsetje gepakt en ben de armleuning gaan demonteren:

Dit gaat allemaal vrij gemakkelijk. Slechts een paar schroefjes die niet eens vastgerot zitten!
Ik stond er alleen van te kijken dat er een halve kapperszaak in die armleuning verscholen zat. Hoe komt dat daar? o_O Wellicht dat sommige mensen de deur met hun hoofd openen.

Toen de attributen verwijderd waren kon het paneel er af. Dit is een beetje knullen. De zijkanten gaan in een wip los omdat deze met simpele clips vastgedrukt zitten. De bovenkant ging nogal raar omdat het paneel in een soort van opwaardse x-as draaiende en totaal niet vervelende manier losgewipt moest worden.
Van buitenaf is natuurlijk niet te zien hoe dat zit dus ik stond te trekken als een lijsttrekker in de 2e kamer om dat ding los te krijgen. Eerst vloog de onderkant uit de sponning, toen ging het al makkelijker, en na nog wat geruk knalde ineens dat hele paneel van die deur wat dan weer mij in een x-as rotatie achteruit liet sodemieteren.
Ik had verwacht dat er minstens 2 dingen kapot moesten zijn, maar neeeeee, de kwaliteit van DAF staat natuurlijk garant en alles bleef netjes.

Zo laat dat raamwerk maar komen! oh..

Tja, dan maar dat zwarte paneel daarboven losmaken:

Roest in de deur viel mij ontzettend mee. Alleen maar een beetje dat stoffige roest wat je weg kan vegen en onder het raamrubber aan de buitenkant iets doorgerot onder de clippunten. Verder alles netjes en vrij strak.

In het gat achter het paneel zat het geleiderrail van de ruit:

Ik heb met wat WD40 dat rail flink ondergespoten maar het blijft stroef gaan. Ik denk dus dat ik iets van echt vet nodig heb, of er zijn nog andere plekken die het raam stroef laten gaan. Komt wel een andere keer. Boel weer in elkaar gezet en op naar het volgende.

M'n maat was nog bij een onderdelen beurs van de DAFclub langs geweest en heeft een boodschappenlijstje voor mij meegenomen:

1 Luchtfilter (€9,99)
1 Ontstekingsset bestaande uit (€25,44)
-verdeelkap
-Contactpuntjes
-Rotor
-Condensator
2 Bougies (€4,99)
& 8 zekeringen. (€11,32)

Ondertussen kreeg hij ook een ingeving om de motor uit zijn 33 te trekken, deze schoon te maken, af te stellen, en wat al niet meer zodat alles er weer wat netter uit zag. Uiteraard deed ik al mee voordat hij het vroeg. Onze conclusie omtrent het sleutelen aan de straat is dan ook dat de politie en stadswacht er niets minder om kunnen geven want terwijl wij als 2 maloten dat blok eruit zaten te rukken hebben zij ons meerdere malen gepasseerd.
Oja, top tip: maak wel even de massastrip los voordat je probeerd om het blok eruit te trekken. Het ziet er nogal stom uit als je de auto bijna uit zijn parkeer vak staat te trekken.

En nog iets, als iemand je ooit wijsmaakt dat het blok van een DAF door 1 iemand te tillen is, zeg tegen dit persoon dat hij de politiek in moet gaan met zijn onzin. Een DAF motor wordt geleverd met een gratis hernia voor 2 personen. Dat blok alleen weegt volgens mij al zwaarder dan het totaal gewicht van de hele auto zonder motor.
Met eenden stapjes zeulden we dat ding naar binnen waar het vervolgens een keldertrap af moest. Een trap waar ooit een piano vanaf is gesodemieterd en in 300 stukken in de kelder eindigde. Dat is een verhaal apart, mocht er interesse zijn.

Gelukkig omdat ik zo'n enorme hulk ben droeg ik dat ding op m'n nek naar beneden. Nee, het tafereel bestond uit vreemde posities waar zelfs de Kamasutra beurs jaloers op wordt en een gezonde dosis oud Hollandsch gevloek, maar het was gelukt.

Toen het blok eenmaal op de werkbank stond zat die ventilator mij aan te kijken met een blik van "Je hebt echt geen zak verstand van wat je aan het doen bent he?"

Door de week heen is het blok gedeeltelijk gedemonteerd, schoon gemaakt, en zelfs het één en ander gestraald.
Voor:

Na:

Dat koppelingshuis was een kriem om los te krijgen. Dit had veel gewrik nodig met schroevendraaiers.
Top tip: Als ie eenmaal los komt. Zorg er even voor dat ie niet buiten de werkbank hangt. Want bij ons kwam ineens die 20 kilo spontaan omlaag zuilen. Lang leve stalen neuzen!

Anyways, terug naar mijn auto. Ik ben weer wezen kijken naar het trage starten van de auto. Eerst had ik mijn extra startmotor meegenomen naar m'n maat en deze daar direct aan de accu vastgemaakt. Na flink wat vuurwerk begon hij te draaien en leek goed te klinken. Redelijk hetzelfde als de startmotor van hem. Toen heb ik zijn startmotor maar meegenomen om die in mijn DAF te proberen. Onze accu's lag het niet aan en zijn DAF start als een gek, dus dan maar 1 op 1 testen.
Kleppie open, accu los:

De startmotor zit vast met 2 bouten en moeren, en was zo los te krijgen:

En eruit is ie:

Zoek de verschillen:

Toen de zijne erin zat kwam het spannende moment. Sleutel erin, draaien en:
[www.youtube.com]

Evenals de mijne als de zijne zorgt voor moeizaam starten. Ik weet niet of ik opgelucht moet zijn of niet op dat het probleem niet aan de startmotor ligt.
Uiteindelijk heb ik maar weer de originele startmotor erin gezet omdat die er ook wat netter uit zag. Nu vermoed ik dus dat het probleem aan de massakabels ligt.

Om verder nog maar wat nuttigs te doen die dag heb ik het luchtfilter vervangen:

Hij schijnt s' avonds licht te geven.

Uiteraard heb ik de kilometerstand erop geschreven.

Tot slot het dagje naar de DAF dag in Bleiswijk. We zouden die ochtend met mijn DAF daarheen gaan. Ervoor nog eerst even tanken en langs de Action voor een bootlading pech spul, en daarna erheen.
De ochtend begon al goed. Nu ging het starten al moeizaam, maar het was vrij koud 's ochtends. Dat ding ging nu nog langzamer vooruit dan een groepje bondkraagjes die een straat diagonaal oversteken. Na 3 keer proberen. Klik. Niets meer. Accu leeg ;_;

M'n maat was snel naar huis gefietst om zijn accu te pakken -die we al eens eerder getest hadden-. We hadden hem gauw omgewisseld met de mijne. Sleutel om en RTTZZ één vlotte draai en lopen deed de motor. Als. een. zonnetje. Ik stond helemaal Triplex.
Maar het werd nog mooier. M'n wagen had eerder last van elk klein gaatje in de weg wat als een dreun aanvoelde door de hele auto. Ook dit effect was ineens behoorlijk minder geworden. Zal het moment gekomen zijn? Dat ik al zoveel onderhoud aan de auto gepleegd heb dat deze nu zelfvoorzienend is geworden? Hij geneest zichzelf nu schijnbaar. Jammer dat het alleen niet mijn accu is, dus ik heb maar een druppellader besteld om de mijne weer even helemaal vol te laden. Intussen ga ik die massadraden vervangen, en als dat dan nog niet werkt moet ik toch maar een andere accu proberen.

Goed. We konden gaan rijden richting bleiswijk. Ik had eerder deze maand nog een ultieme oplossing gevonden voor mijn missende autoradio;

Een portable speaker die ik in het handschoenvakje kan mikken. Het geluid dat er uit komt is echt geweldig en klinkt goed door de auto heen boven het lawaai van de motor. Geen 12v omvormer, geen bekabeling. Alleen dit ding die ik ook zo weer kan meenemen als ik de auto achterlaat.

Al luisterend naar Duane Eddy zagen we toch ineens iets opmerkelijks in de spiegel achter ons rijden:

Een exact dezelfde DAF 44 als de mijne had ons gevonden terwijl hij ook opweg was naar Bleiswijk. Ongelovelijk tof en toevallig.

In Bleiswijk was het heel gezellig. Overal Dafjes. Waar je ook keek stonden ze, met de mijne er trots tussen.

Er liep nog een meneer naar mijn auto te kijken. Het eerste wat hij deed was de kontjes inspecteren. Nee! doe dat nou niet ;_; daar is niks te zien. Letterlijk.

En kijk eens wie we hier hebben:

Het mandarijntje van Wybe!
Ik had alleen op dat moment niet door dat jij het was omdat ik naar een 44 combi zat te zoeken, terwijl dat hem allang was. Lekker dom van me. Dus als we elkaar de volgende keer weer kruizen zal ik opletten!

Ik heb daar wat leuke gesprekken gehouden met mensen. De passie die daar rondhangt is geweldig. Je wordt er spontaan een trotse DAF bezitter van. Al kan ik er nog niet eens in rijden.
Nu het belangrijkste, de gordels. Heb ik ze gevonden?
Ja! Een vriendelijke meneer had een set gordels te koop voor €15,- Meteen meegenomen. Hij zal me later ook nog een set gordels voor achterin toesturen en een tunnelbak die naast het pientere pookje op de tunnel geschoven kan worden.

Aan het einde van de dag had ik dit op tafel liggen:

-Zo goed als nieuwe gordels
-Een massaschakelaar voor de accu
-Waarschuwings knipperlichten
-Zaklampje met batterijen
-Een bindkoord
-2 veiligheidshesjes
-Een veiligheidsbril (waarom niet. Kost maar 30 cent ofzo)
-Doosje voor alle losse prut van de auto
-Reinigingsdoekjes
-Trechters
-Handschoenen
-Een sleeptouw
-En tot slot een verbandtrommel.

M'n maat heeft nog een gevarendriehoek over. Dus laat dat ongeluk maar komen! Nee wacht...
Ik heb ook 15m³ kreukelzone besteld. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dit moet vast maken. Ik denk met Pattex.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.