DAF 44 & Lincoln Continental Town Car - Rob's Belevenissen

Mr Rob

Net ingestapt
[size=x-large]Voortaan te lezen op www.Daffert.nl[/size]

Hoi en welkom in het reparatie topic van mijn Daf 44 (en af en toe een Punto) gecombineerd met veel onzin en verhalen vanuit het oogpunt van een leek in autotechniek.

Ik ben Robin, een knaap in Rotterdam die wonderbaarlijk genoeg nog niet in één grote vuurbal langs de weg is geëindigd.

Met 0,0 ervaring heb ik in maart 2016 een Daf 44 gekocht voor dagelijks gebruik in Rotterdam waaraan nog genoeg moest gebeuren. Dit staat allemaal beschreven in losse reparatieverslagen, vol met foto's en tot in detail omschreven over hoe het is gegaan.
Omdat het topic intussen wat meer pagina's begint te krijgen heb ik even dit stukje geschreven voor nieuwe lezers met hieronder een index van alle verhalen zodat het makkelijk te vinden is.
Dus, zet een pot koffie en verhoog je datalimiet, en lees gerust verder. Onder de streep staat het originele bericht van dit topic.

42uZX9p.png

[size=large]Daf 44 Reparatieverslagen[/size]
Reparatie 1 - Stuurkogels (stuurhuiszijde) vervangen
Bodeminspectie 1
Bodeminspectie 2
Bodeminspectie 3
Deurpaneel demonteren, sloom starten checken, Daf Dag
Reparatie 2 - Stuurkogels (wielzijde) en Fuseekogels vervangen
Reparatie 3 - Vervangen Ontsteking en:
Reparatie 4 - Deel 1 - Lekkage Voorruit verhelpen

Reparatie 4 - Deel 2 - Lekkage Voorruit verhelpen en:
Reparatie 5 - Monteren Gordels

Gebeunde gordelbeugel voor center tunnel
Reparatie 6 - "Nieuwe" Dynamo, vsnaar & banden
Reparatie 7 - Contactslot repareren
Reparatie 8 - Brandstofslang vervangen en een hele boel andere dingen en 2e keer pech
Reparatie 9 - Deel 1 - Auto APK gereedmaken, remschoenen + remslangen achter vervangen, tank verwijderen
Reparatie 9 - Deel 2 - APK, ruitenwisserpomp installeren, varioriemen vervangen
Reparatie 9 - Deel 3 - APK, bodemplaat herstellen, alarmknop, lichtverklikker, Punto
Reparatie 10 - Carburateur Revisie

[size=large]Fiat Punto Reparatieverslagen[/size]
Reparatie 1 - Distributieriem en Waterpomp vervangen

[size=large]Losse Lariekoek[/size]
Daf 33 AutoWeek Rollenbanktest
"Le Conte du Piano" - 2 maloten die 3,8 kilometer met een piano sjauwen
Behalen rijbewijs, eerste zelfstandige rijervaring, en eerste pech
Een Daf te Ver - Deel 1 - Van thuis naar niemandsland
Een Daf te Ver - Deel 2 - Welk gat zijn we nu weer in beland
Een Daf te Ver - Deel 3 - tis net echt
Een Daf te Ver - Deel 4 - Some day soon they're gonna pull the old town down
Een Daf te Ver - Deel 5 - Iets met een plank, en die misslaan
Een Daf te Ver - Deel 6 - Daar moet op gedronken worden (Einde)

Als vervolg uit mijn vorige topic.

Ik ben een poosje op zoek geweest naar een geschikte oldtimer om als eerste auto voor dagelijks woon-werk verkeer te gebruiken in en rond Rotterdam. Niet om ''goedkoop'' te rijden, niet denkende 'minder onderdelen is minder onderhoud', maar omdat ik gewoonweg een zwak heb voor oldtimers. De hele belevenis er omheen is gewoon anders t.o.v. een moderne auto en ik word altijd helemaal vrolijk als ik in zo'n ding zit of er één zie. Uiteraard is het wagentje naast dagelijks vervoer ook een hobby project. Er zit een hobby garage bij mij in de buurt waar plaats is om eraan te sleutelen.

In Rotterdam is sinds 1 januari dit jaar een milieuregeling ingevoerd die elk voertuig -ongeacht hoe (on)zuinig het is- tussen 1976 en 1991 verbiedt het stadscentrum in te mogen. Daar waar ik nou net woon. Dus ik moest en zou een oldtimer van vóór 1976 vinden. En ja, een Starlet van 1 op 16 wordt op de Erasmus brug tegen gehouden terwijl een Trabant met een rookwalm waar de Titanic niets bij is lekker voorbij tuft. Mij hoor je wat dat betreft niet klagen opzich. Cultureel erfgoed, laten we het daar bij houden. :p

Na veel zoeken, informatie inwinnen, afraden, tegen mijzelf zeggen "zo'n mooie vind ik nooit meer ik móet hem nu kopen" en advies heeft afgelopen zaterdag mijn zoektocht een vrucht afgeworpen:
P1030412.jpg

Voor €1100,- heb ik een DAF 44 uit 1969 gevonden. Een schattig bruin wagentje dat in redelijke staat verkeerd. Niet perfect natuurlijk, maar wat kan je verwachten voor dat geld. Qua roest valt het mee. Alleen onder de achterste spatborden en iets bij het voorspatbord is het plaatwerk doorgerot, verder lijkt al het staal nog enigszins netjes te zijn. De roest heeft aandacht nodig en gelukkig zijn twee vervangende plaatjes al inbegrepen. Dorpels zijn verder hard en er is nergens plamuur aangebracht.

Mijn droom oldtimer is een Amerikaan zoals een Cadillac Eldorado of Lincoln Towncar uit de jaren 70/80. Maar deze zijn nu gewoon niet handig voor mij door tig redenen. Onderhoud, parkeerruimte en brandstofkosten om er maar een paar te noemen.
De reden dat ik voor een DAF heb gekozen is mede omdat een vriend in de buurt ook een DAF rijdt en daar veel verstand van heeft. Zijn kennis kan enorm helpen wanneer er iets met de auto aan de hand is. Daarnaast ben ik sinds hij er één heeft er zelf ook helemaal weg van geworden. Daarvoor kende ik dit merk amper buiten de vrachtwagens om. Vaag wist ik me nog te herinneren dat ze ooit in Ter Land ter Zee & in de Lucht gebruikt werden in achteruitrij-races. Sinds ik een aantal keer met hem ben meegereden is langzaam het DAF-virus overgewaaid naar mij toe.
Qua onderhoud zijn ze relatief makkelijker dan andere oldtimers omdat de techniek vrij simpel is en onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. De meeste reparaties verwacht ik ook zelf te kunnen uitvoeren. Er valt dan ook veel te leren van deze techniek. Dat hier veel tijd en geld in gaat zitten verwacht ik niets minder van.

Even genoeg onzin, hier alvast wat eerste foto's: (zaterdag zal ik er wat meer en betere maken)
P1030413.jpg

P1030403.jpg

P1030404.jpg

P1030414.jpg

Excuseer de tas. Foto was genomen tijdens de testrit. (nee ik studeer niet meer)
P1030400.jpg

P1030397.jpg

Het achterspatbord: Graag even een minuut stilte.
P1030402.jpg

En in de kofferbak de vervangende plaatjes hiervoor:
P1030401.jpg

En een één of andere idioot die telkens aan m'n auto zit en doet alsof het van hem is terwijl hij niet eens mag rijden. Irritante bal.
P1030407.jpg

P1030409.jpg

En ja, noem me idioot, ik heb dit wagentje aangeschaft nog voordat ik mijn rijbewijs gehaald heb. Vrees niet, ik ben er mee bezig en het gaat de goede kant op. Toch heeft het buiten mijn ongeduld om ook een wat betere reden. Er is namelijk nog zat te doen aan deze koektrommel voordat ik het zelf waardig vind voor dagelijks gebruik. Totdat ik mijn rijbewijs heb kan ik dan rustig de tijd nemen om hier aan te werken en om er van alles over te weten te komen. Oldtimer verzekering is €10,50 per maand. Enige eis: maximum aantal kilometers is 5000 per jaar, dat gaat momenteel toch niet gebeuren. Uiteraard verander ik deze verzekering naar een normale wanneer ik mijn rijbewijs heb, want zoveel binnendoorweggetjes ken ik nou ook weer niet.

De eerste verbeterpunten staan al op de lijst;
  • -Stuurkogels vervangen. Momenteel zit er speling in het stuur waardoor ook de voorwielen beginnen te klapperen/trillen evenals het stuur wanneer de auto 40-50 KM/H rijdt. Ik dacht eerst dat de Variomatic uitgelijnd moest worden, wat een duur grapje is, maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn. De stuurkogels zijn zo gaar als een hoepel. Deze wil ik a.s. zaterdag vervangen.
  • -Gordels inbouwen. Zit er standaard niet in maar ik wil dit wel graag hebben. Voel ik me toch iets veilig.
  • -Hotspotpijp aanbrengen. (mist nu)
  • -Onderkant achterpanelen vervangen.
  • -Bodem vrij maken van anti-tril materiaal. Er zit bij DAF standaard een laag op de bodem aangebracht die geluid en vibraties moet dempen. Echter is dit materiaal één grote spons die al het water opslurpt dat door een doorgerotte wielkast naar binnen komt. Dit water kan niet weg waardoor de bodemplaat en dorpels binnen no-time verrot zijn. Eruit ermee dus.
  • - Handrem strakker zetten. Nu kan het voertuig nog bewegen als die rem erop staat.
  • - Autoradio erin. Buiten het kabaal van de motor om is het toch vrij stilletjes.
  • - 6 naar 12 volt omvormer voor de autoradio inbouwen.
  • - (afneembare) Hoofdsteuntjes erin zetten.

Tot zover mijn ervaring (als bijrijder).
Buiten het geklapper van de voorwielen om rijdt het wagentje als een zonnetje. Met name op 80 en 100 KM/H (waar het geklapper weer ophoudt) vloeit hij over de weg. We hebben de 120 kunnen halen. Dit kan hij prima aan, maat het is niet ideaal. Je merkt dan namelijk dat hij nét teveel moet geven om zo hard te kunnen, en je hoort de vario iets gieren. Dus gewoon 100 rijden dus. Qua geluid valt het reuze mee tot mijn verbazing. Het geluidsniveau ligt amper hoger dan sommige jaren 90 auto's waar ik in heb gezeten. Je bent goed verstaanbaar en er giert niets.
Inparkeren is wel even anders omdat die vario ervoor zorgt dat de auto net zo snel achteruit wilt schieten als vooruit. Afwezigheid van stuurbekrachtiging maakt de uitdaging dan ook dubbel zo interessant. Maar wel te doen.

En daarnaast heb je natuurlijk het oldtimer gehalte, dat waar ik onder andere één voor wou hebben. Ik heb meer hoofden zien draaien dan ik kan tellen. De reacties van mensen zijn dan ook echt geweldig. Of je nu bij het stoplicht staat, of op een parkeerplaats, er is bijna altijd aanspraak.
Het allermooiste vind ik wanneer je die blik in de ogen van oudere mensen ziet van "ach gut, daar rijdt er nog één". Andere oldtimers toeteren naar je, en onderweg is het niet zeldzaam als vanuit andere auto's er een foto wordt gemaakt.

Tot zo ver mijn verhaal. Als je het uitprint heb je een leuk behangetje.
Ik zal in dit topic mijn voortgang posten van de reparaties die ik maak en hoe het mij bevalt door de tijd heen. Feedback is uiteraard van harte welkom.

Leuk man, goed verhaal ook.

Bij vragen, gewoon hier posten, en veel succes met het waggeltje. Maar als ik dat grijnzende smoelwerk van jouw zo aankijk mot dat goedkomen. :p Hoop dat je snel je rijbewijs hebt.

Leuk ding, gefeliciteerd! Gaaf dat je het idee gewoon hebt doorgezet en een wijs besluit om met een qua financiën overzichtelijk project te beginnen. En hoewel ik zelf geen ervaring heb met Dafjes lijkt het me een auto waar je prima op uit kunt leven om te leren sleutelen. Veel plezier ermee, en succes met het halen van je rijbewijs!

Helemaal top. En die bruine 44 is een lief moppie, die nog jaren mee kan.

Succes. Ben wel bang dat het vervangen van het plaatwerk een flink groter karwei gaat worden als je denkt. Maar goed onderaan is makkelijker leren omdat het toch niet zo in het zicht zit.

Geweldige keuze in deze huidige tijd! Gedurfd en lovenswaardig!

Pak haar goed aan, conserver haar en je kunt er nog lang van genieten. Ik ga dit topic volgen!

Blijven leuke auto's.
Ze kunnen heel stevig roesten, hou het goed in de gaten.
Verdiep je op het www eens in div fora over DAF.

Succes en veel plezier.

Bedankt voor de reacties allen!
Het zal me benieuwen wat er allemaal op mijn pad komt. In ieder geval heb ik er weer zin om er zaterdag aan te sleutelen.
M'n eerste boekje is ook binnen, de originele 44 handleiding die vroeger werdt geleverd met de auto. Nog 5 andere te gaan.

Plaatwerk laat ik door iemand anders doen. Dat is een vak apart en iets waar ik liever mijn vingers niet aan brand. Andere dingen zal ik minder problemen mee hebben.

Is het trouwens normaal dat ik ineens lichtelijk paranoia wordt over autodiefstal/inbraak? o_O
Afgelopen maandag was er bij mij in de straat een ruit ingetikt van een auto (voor mijn huis notabene). Ik moet er niet aan denken dat ik 's ochtends naar buiten loop en het glas aan diggelen zie liggen of een deur zie die half krom getrokken is.

Laatst was een maat vergeten zijn voordeur goed dicht te doen. Binnen een half uur lag er een zwerver in de kelder te pitten nadat hij even lekker zijn blaas tegen de muur had geleegd. Die lui ruiken bloed. o_O

Zo lang je niets van waarde in je auto hebt liggen, is er ook geen reden om in te breken. Daarnaast kan het geen kwaad een stuurslot-met-stang te monteren, zodat duidelijk is dat deze auto niet zomaar mee te nemen is.

51j7.jpg

Je fiets zet je in 2016 nu eenmaal ook met twee sloten vast. De deur- en contactsloten van een Daf uit 1970 bieden natuurlijk niet zoveel beveiliging als wat we in 2016 nodig hebben.

Dat is een goeie, kost ook geen fluit. De sloten op een DAF hebben volgens mij ook niets nodig om open te kunnen. De sleutel hoeft amper 10 graden gedraaid te worden om te (ont)grendelen.

Geweldige keuze! Het interieur ziet er nog piekfijn uit! De achterkant is wel een stuk minder, maar goed dat is wel op te lossen. Ik ga dit topic volgen.

Leuk, weer een jong persoon die interesse heeft in het oude spul. Hulde. (y)

De huidige oldtimer liefhebber is aardig aan het vergrijzen en veel kennis is aan het verdwijnen.

Ik ga dit draadje volgen.

Greetzz Renate.

Ik heb in tijden geen Daf zien rondrijden hier in het noorden. Gaaf dat je deze gaat opknappen/rijden! (y) Ik ga dit topic in de gaten houden.

Oja heel veel succes met je rijlessen!

Dapper, voor een appel en een ei zo'n auto kopen.
Toegegeven, het is wel een geweldig ding, met ook zo'n heerlijke oldtimerkleur.
Gefeliciteerd, en succes met de rijlessen en het opknappen (gezien de roest die je zelf al aanstipte mag ik hopen dat je i.i.g. dat gaat aanpakken ;)).

Erg leuk verhaal en super leuke auto.

Toen ik nog een klein Sketcherertje was had mijn moeder een oranje rode 66. Nog vertelt ze met een glimlach dat dat ding het altijd deed. Was het een koud dan stonden diverse buurmannen met hun grote auto's te tobben om ze aan de praat te krijgen en zij reed zo weg, altijd zo gaat het verhaal.

Wist trouwens niet dat Rotterdam een uitzondering maakte voor auto's van voor 1976, heel goed dat je er gebuik van maakt. Echt eerlijk is het inderdaad niet.

Weer bedankt voor de leuke reacties iedereen! :D
Leuk om te lezen dat jullie het interessant vinden om te volgen.

Inmiddels heb ik 3 boekjes binnen. 2 originele handleidingen en een Vraagbaak boekje met nog meer informatie:
P1030418.jpg

2 handleidingen lijkt vreemd, maar geloof het of niet, er zit verschil in. Bijvoorbeeld de tekening van het dashboard komt alleen overeen met de mijne in het blauwe boekje: (onderaan)
P1030428.jpg

Zoals je ziet zit er verschil in het dashboard. Zo heeft bijvoorbeeld de mijne een kastje links zitten en de asbak onder het dashboard i.p.v. erin.

En misschien dat ik een kleine technische meevaller ben tegengekomen. Ik wil namelijk gordels in de auto zetten, maar hiervoor moeten de bevestigingspunten (met name in de stijlen) stevig genoeg zijn zonder het frame te verzwakken. Achterin het blauwe boekje staan een aantal accessoires, daarin viel mij het volgende stukje tekst op:
P1030421.jpg

Blijkbaar zitten die bevestigingspunten er al achter de bekleding, en was een gordel optioneel destijds. Wat een tijd moet dat geweest zijn dat gordels een optie waren haha. Het zou een hoop werk schelen als dit waar blijkt te zijn. Achteruitrij-verlichting, alarmlichten & mistlampen waren ook als optie te verkrijgen. Zou destijds sommigen gedacht hebben bij het zien van deze accessoires van "alarmlichten.... mistlampen.... hmm. Ben blij dat ze het een optie gelaten hebben. Want wat moet je ermee"? :p

Die doorgerotte plekken laat ik zeker vervangen. Nu valt het nog enigzins mee dus het zou zonde zijn als ik er niets mee deed. Met name omdat de platen voor de achterspatborden er al bij zitten. Hopelijk kan ik dit bij een bekende voor een vriendenprijsje laten doen.

Voordat ik dit wagentje vond had ik eerst in gedachten er één blauw of vel rood te spuiten. Maar toen ik deze zag vind ik bruin er ineens veel beter bij passen. Evenals die mandarijnkleur waarin ze ook geleverd werden. Dus ik ga hem gewoon zo laten. Al zal de lak straks wel deels overgespoten moeten worden door krassen of lelijke bijgestipte plekken. En niet te vergeten straks twee kale achterspatborden. Bovendien, hoeveel bruine auto's zie je nog? :p

Dat bovenste dashboard, dat jij niet hebt, is van een nieuwere versie. In de loop van de jaren dat een auto op de markt is, worden een of meerdere keren een aantal verbetering aangebracht, technisch zowel als cosmetisch en qua aankleding. Jouw versie is nog van vóór deze aanpassingen. In welk boekje staan de veiligheidsgordels? Dat met het nieuwere dashboard (en niet in het andere), of in allebei? In het eerste geval kan het zijn dat er nog geen bevestigingspunten in jouw auto zitten.

Als het goed is, kun je op de achterzijde van de boekjes zien uit welk jaar ze zijn (staat meestal klein in een hoekje onderaan de pagina).

Ja, omdat een gordel toen nog niet overal verplicht was. Maar bij Rover en andere merken heb ik er ook weet van dat de bevestigingen er wel waren. Net zoals je nu bijbetaald voor een extra airbag bijvoorbeeld.

Asbak.....als je een DAF als niet-rokers auto zou vinden zou ik dat ook wel knap vinden. ;)

De veiligheidsgordels staan vermeld in het blauwe boekje (waarvan mijn dashboard overeenkomt).
Ik zie niet zo snel een jaartal erbij staan, maar er staat heel klein onderaan de eerste pagina "11-69-529". Wellicht betekend dat de 529e druk uit november '69? Dat jaartal komt in elk geval overeen met het bouwjaar.
In het andere boekje zit ook geen blad van accessoires.

-edit-
Haha ja, deze DAF kwam ook met gratis sigaretten peuken. :p
Ondanks dat erin gerookt is ruikt het interieur naar.... een voortent van Obelink... Echt waar, als ik m'n ogen dicht doe is het net alsof ik in Frankrijk op de camping sta.

Geen idee hoe dat ruikt. Ik ben alleen blij dat er in mijn auto nooit is gerookt met dichte raampjes en zo te ruiken nooit iets anders dan shag. Ruikt toch beter dan een peuk.

Ruikt wel prima eigenlijk. Doet me meteen denken aan de zomervakanties met mijn ouders, dus goede herinneringen. Fijn dat ik in elk geval dit ruik en geen rooklucht. Ik vermoed dat het van de leren bekleding afkomt, of een stofje wat erin verwerkt zit.

Mr Rob zei:
Ik zie niet zo snel een jaartal erbij staan, maar er staat heel klein onderaan de eerste pagina "11-69-529". Wellicht betekend dat de 529e druk uit november '69? Dat jaartal komt in elk geval overeen met het bouwjaar.

Nou... niet de 529ste druk, eerder drukwerknr. 529 of zoiets. Maar wel van november 1969, dus dat klopt mooi met jouw bouwjaar. Ben wel benieuwd van welk jaar het andere boekje dan is.

Mooi, is toch grappig wat geur kan doen om herinneringen op te halen he.

Ik was even langs de A2 gestopt en had de auto in de zon gezet. Toen ik instapte rook de auto precies zoals mijn Opa zijn oude Laguna.....toen moest ik nog 10 minuten blijven staan. Melancholisch en beetje erg. Maar ja......het was zijn verjaardag. Toch mooie herinnering. ;)

Hier staat een test van de Daf 44 uit 1973 (dus dat is een latere versie, maar zoveel is er nou ook weer niet veranderd in die paar jaar). Leuk voor je om te lezen.

Leuk, nog een DAF op het forum! Veel plezier er mee, als je er met klussen niet uit komt kan je altijd nog naar de DAF-dokter in Bleiswijk.

Stond deze niet te koop in Velp?

Mr Rob zei:
Voordat ik dit wagentje vond had ik eerst in gedachten er één blauw of vel rood te spuiten. Maar toen ik deze zag vind ik bruin er ineens veel beter bij passen. Evenals die mandarijnkleur waarin ze ook geleverd werden. Dus ik ga hem gewoon zo laten.

Dit mandarijntje staat bij mij in de garage :)

IMG_2346.JPG

spyderweb zei:
Waren de optionele gordels, driepuntsgordels of heupgordels?

De optionele gordels waren wel driepunts maar geen rolgrordels. De bevestigingspunten in middentunnel, dorpel en B-stijl zijn hiervoor aanwezig. Bij mij zitten er zelfs achterin driepuntsgordels, maar mijn DAF komt uit Zweden en misschien was het daar eerder verplicht.

Volgens mij waren het 3 punts gordels. Die zaten in elk geval standaard in een 46 waar ik een testritje in maakte en in de 33 van m'n maat.

@Wybe,
Ja zo'n kleur ja! :D Ook een echte oldtimer kleur. Gigantisch veel gebruikt vroeger niet alleen op auto's maar ook meubels of zelfs handleidingen van apparaten in de jaren 70 80. Althans, bij mij ouders op zolder ligt nog wat oud spul wat allemaal in oranje-zwart geprint is. :p
Ziet er nog heel netjes uit die van jou, mooi ding! Ook net weer een stukje ruimer in die uitvoering.
Vind ik ook wel leuk van DAFjes, omdat er weinig in zit, lijkt het van buitenaf vaak alsof het wagentje gigantisch klein moet zijn van binnen, terwijl ik hem juist ruimer vind dan menig moderne auto. Bij de les auto heb ik vaak problemen om met mijn rechter been onder het stuurwiel door te komen (ik ben 1.93m toen ik een paar jaar terug mijzelf opmeette). Bij de 44 kruip ik zonder problemen achter het stuur. Mijn knieën zijn waarschijnlijk wel de kreukelzone.

@cirKel,
Op het andere boekje staat 08-72-518. Wat inderdaad kan kloppen dat het een nieuwere uitvoering is.
Bedankt voor de link! Leuk om dit soort dingen te lezen. Geen idee hoeveel artikelen over de 44 geschreven zijn, maar ik ga voortaan mijn ogen openhouden als ik weer eens op een rommelmarkt o.i.d. kom.

@Nissan GT-R, awesome,
Ik ken het, en vind het altijd wonderbaarlijk hoe een vleugje van een geur een complete archiefkast aan herinneringen opentrekt. Ooit eens wat oploskoffie uit het hotel in Vietnam meegenomen. Zat een aparte maar aangeneme smaak aan. Laatst thuis weer een zakje opengetrokken. Ik voelde me gelijk weer terug in dat land.

-edit-
Oh vergat nog te zeggen, ja dit is de DAF die in Velp te koop stond. :D
Ik ben afgelopen maandag nog bij Oosterlaan geweest in Bleiswijk om samen met m'n maat zijn 33 op te halen. Leuk om al die Dafjes daar te zien.

Mr Rob zei:
Ja zo'n kleur ja! :D Ook een echte oldtimer kleur. Gigantisch veel gebruikt vroeger niet alleen op auto's maar ook meubels of zelfs handleidingen van apparaten in de jaren 70 80.
quote]

Ik heb zelf een setje beschuitenbus/suikerbus/koffiebus en nog een paar (setje van 5) in die kleur.
Jarenlang was het van "gooi die ouwe troep toch eens weg".
Nu vind men het juist weer prachtig ("is het te koop")

Haha klopt :p Wat oud is wordt weer nieuw. Normaal gesproken vind ik bruin en oranje nog steeds niets, maar bij dit soort wagentjes vind ik het er juist weer heel leuk bij. Is natuurlijk ook wat authentieker.
In mijn appartement heb ik ook zo'n echte bruine badkamer. Waarschijnlijk rolde mijn DAF van de band toen ze deze aan het betegelen waren. Pot bruin, wasbak bruin, douche bruin, alles. Bloemetjes tegels. Als het een koopwoning was, was dit het eerste waar de sloophamer doorheen ging. :p

Kleine financiele meevaller. Blijkbaar betaalde ik de afgelopen jaren voor een bijzonder hoge inboedel verzekering. Meer dan alles bij elkaar waard was. Hier had ik nooit op geled. Nu bij mijn nieuwe verzekering is de inboedel omlaag geschroefd naar een realistischer bedrag. Met de oldtimer verzekering erbij betaal ik nu maandelijks 2 euro meer t.o.v. mijn vorige verzekering. :LOL:

Haha Mr Rob, hij ruikt naar een voortent van obelink, fantastisch.
Je hebt een leuk wagentje gekocht, eeuwig zonde dat er zoveel gesneuveld zijn voor zo'n stom televisie programma :(
Succes met het behalen van je rijbewijs en ik wens je heel veel rijplezier toe met je Daf.

Wybe zei:
spyderweb zei:
Waren de optionele gordels, driepuntsgordels of heupgordels?
Bij mij zitten er zelfs achterin driepuntsgordels, maar mijn DAF komt uit Zweden en misschien was het daar eerder verplicht.
Klopt. Bij de import van mijn Citroën GS (bj 78) werd gezeurd dat er achter geen driepuntsgordels zaten. Daar kwam ik onderuit doordat mijn auto is ingevoerd als verhuisboedel. Maar wel duidelijk waarom jouw oorspronkelijk Zweedse Daf ze wel had.

Mooie introductie! En een hele mooie DAF in een heerlijke kleur! Geniet ervan en misschien kan ik ook eens genieten als ik je zie rijden aangezien ik vlakbij Rotterdam woon.

Mr Rob zei:
Oh vergat nog te zeggen, ja dit is de DAF die in Velp te koop stond. :D
Ik ben afgelopen maandag nog bij Oosterlaan geweest in Bleiswijk om samen met m'n maat zijn 33 op te halen. Leuk om al die Dafjes daar te zien.

Ik woon in Velp en de DAF zou vlakbij hebben moeten staan maar ik heb hem nooit zien rijden. Wel gelijk een mooi stukje gereden van Velp naar Rotterdam!

Ik was afgelopen woensdagavond nog even in Bleiswijk, was weer genoeg moois te zien. Stond de 33 van je maat daar in de stalling?

Weer bedankt voor de leuke reacties allen!

@Wybe,
Jep, die stond daar in de hoek. Wel met een zeil erover uiteraard om te voorkomen dat het een Tutankhamun werd met al dat zand.

Inmiddels is mijn DAF boekjes verzameling aardig compleet:
P1030465.jpg

En, intussen is de eerste reparatie verricht, de versleten stuurkogels. Hieronder is een soort van verslag over hoe het gegaan is:

[size=large]Reparatie 1 | Twee Stuurkogels vervangen[/size]
Probleem: Wielen begonnen te applaudisseren wanneer de auto 40-50 KM/H reed + een behoorlijke speling in het stuur.
Gewenste oplossing: Geen geklapper van de wielen meer en geen speling op het stuur.
Voorkennis: Net zo veel als dat ik van bloemschikken weet. Niets.
Moeilijkheid: Aardig te doen voor iemand die geen ervaring heeft. MITS de juiste gereedschappen er zijn. Daar kom ik op terug.
Lichamelijk letsel: Wat beschadigde handen. Maar die van mij kunnen ook nergens tegen omdat ik alleen maar verhalen sta te typen.
Opgelost: Ik leef nog na de testrit, dus ja.
Kinderwagens geschept tijdens de testrit: Geen.
Aan te raden terrein om op te repareren: Ergens veilig op eigen grond. Deze reparatie gaat te ver om op een parkeervak te doen in een stad.
Kosten: 2x stuurkogels, elk €27,- + €8,- verzending (Dafhobby.nl). En een stuk gereedschap van €48,- (wat voor €20,- te vinden is op Dafhobby.nl, maar daar kom ik nogmaals op terug)

Nou daar gaan we;
Zoals ik in mijn eerste post vermelde, begonnen de voorwielen ontzettend hard te klepperen zodra de auto 40-50 KM/H ging rijden. Alles daarboven of daaronder gaf geen probleem. Na een korte inspectie onder de motorkap thuis kwamen we er al gauw achter dat er een enorme speling op de stuurkogels zat bij het stuurhuis. Dat moest gelinked zijn met het klepperen en de speling op het stuur. Ik had dus meteen 2 stuurkogels besteld op Dafhobby. Die zijn netjes op tijd geleverd. Hier is alvast een voor en na verschil te zien: https://www.youtube.com/watch?v=hRrRBznS7Sk
Zodra ik zaterdag weer in Apeldoorn was ging ik gelijk aan de slag.

Kleppie open, en reserve wiel eruit:
P1030429.jpg

En ooh wat hebben we daar onder? Een cadeautje!
P1030430.jpg

Nu had ik al een aardig weekend. Maar nu ik deze gevonden heb kon het niet meer stuk. Ik zat te denken, of inlijsten, of uitzoeken waar het vandaan komt en indien het mist weer terug zetten. Tot heden nog nergens een missend stuk draad tegen gekomen, dus dat wordt inlijsten.

Gelukkig zitten die stuurkogels op een prachtig bereikbare plek:
P1030431.jpg

Dus eerst het luchtfilter eraf. Dat ging vrij makkelijk. Aan de rechter kant zat een vreemd veertje die ook even los moest:
P1030433.jpg

P1030432.jpg

Zo. Dat scheelt weer. Wel even de carburateur afgedekt met folie. Er vloog genoeg rommel in de ronte.
P1030435.jpg

P1030436.jpg

Toen het luchtfilter eraf was, was het alleen nog een kwestie van de kachelslangen loskoppelen, en nu was er al iets meer ruimte:
P1030437.jpg

Ken je dat wanneer je zo'n hoge pot appelmoes hebt, en je hebt een lepel nodig om de laatste restjes op de bodem ermee eruit te halen? Die lepels zijn altijd te kort waardoor je er nét niet helemaal lekker bij komt zonder dat je klauwen onder de moes komen te zitten. Dit is precies hetzelfde. Alleen i.p.v. appelmoes zit overal vet aan je vingers.

Nu begon de uitdaging. De kogeltjes verwijderen. Kan toch niet moeilijk zijn toch? Toch?
Nou, laten we het er maar bij houden dat er wel enigszins waarheid zit achter het zinnetje "goed gereedschap is het halve werk". (niet dat het nog bewezen moest worden). Die kogels zijn blijkbaar conisch van vorm, en zitten dus al bijna 50 jaar in dat gat gedrukt terwijl die wagen ondertussen stad en land heeft afgereisd. Die kogels raken nogal gehecht aan hun huis. En net als een vervelende huurder kan je deze er ook niet zomaar uitzetten.

Dus ik pak een hamer en geef even een tik op die kogel. Oh nee, dat kan niet want het is daar nog krapper dan een 4-zits in een Sprinter tijdens spitsuur op een dinsdag. Ik sla er soort van naast/schuin op. Geeft geen kick.
Dan maar het stuurhuis losschroeven. Even 4 bouten eruit en ik kon zo het hele stuurwerk naar voren schuiven. Ik stond er eerlijk gezegd van te kijken dat het stuurhuis zomaar naar voren geschoven kon worden, aangezien er nog zo'n stuurwiel aan de andere kant zit die er aan vast zit.
Maar goed dat ter zijde, met het lichtelijk verplaatste stuurwerk stond ik nu te meppen als een gorilla op die kogels. Als die dingen handen hadden dan kreeg ik een middelvinger van ze, want ze bleven gewoon zitten. Zelfs een grotere hamer hielp niet.
Dan maar warm stoken. Ik las dat een werkplaats fohn goed werkt hierbij omdat het staal dan uitzet en makkelijker loskomt:
P1030438.jpg

Nou ik weet niet welk soort staal die mensen het over hebben, of ik stond precies het omgekeerde op te warmen, maar ik heb die fohn op 600 graden gezet en er zo lang op gehouden dat de WD40 begon te roken. (dat kan blijkbaar). Het was zo heet dat ik zelfs een telefoontje van Greenpeace kreeg over of ik even op wou houden, omdat vanwege mijn stuurkogel probleem de poolkappen aan het smelten waren.
Ik stond nu te meppen met een kracht van duizend zonnen op die 2 kogels maar net als Excalibur in die ene steen verroerde die dingen geen nanometer. (Misschien was Excalibur wel een stuurkogel, maar hebben ze er door een interpretatiefout er een zwaard van gemaakt)

Toen heb ik de hulplijn ingeschakeld en mijn oom opgebeld. Ik hoefde niet veel te zeggen of ik hoorde hem al zeggen: "Je hebt een stuurkogeltrekker nodig"
-een stuurkogeltrekker?
-ja een stuurkogeltrekker?

Nou, gelukkig heeft uiteraard iedereen zo'n ding in huis liggen. Niet dus. Ik dus gauw rondgebeld naar autozaken die nog open waren na 12 uur op een zaterdag, én die een stuurkogeltrekker verkochten. Ik had geluk, er was er nog één open. Gauw er naartoe gegaan. (Niet met de DAF natuurlijk)
En ja hoor, ze hadden er één die paste op de nieuwe kogel die ik even had meegenomen. Kostprijs van deze lieverd: €48,- ;_;
Maarja ik moest hem hebben, dus toch maar gekocht.

Uiteraard, omdat deze prachtige onderneming al zo vlekkeloos verliep paste dit ding natuurlijk niet om de kogels heen omdat die ruimte net zo krap was als de beenruimte bij Economy Class in een 777 van Air France. Dus ik had iemand nodig om hard te trekken aan het stuurgerei zodat ik nét die extra ruimte had om dat ding ertussen te wrikken. Eenmaal op zijn plaats kon ik soort-van het schroefdraad met een ratel aandraaien:
P1030441.jpg

6 keer krikken, plop, en ja hoor, eindelijk. Die stuurkogel kwam los. Met de moeite die ik erin moest steken had ik gehoopt dat het ding losschoot met genoeg kracht en snelheid om ermee in een baan om de aarde te kunnen vliegen, maar het bleef echter subtiel.
Andere kogel idem dito.
P1030442.jpg

Weet je wat het leuke is? Dafhobby verkoopt een speciale stuurkogeltrekker voor €20,- die wél in die krappe ruimte past. Dus voor iedereen die ooit nog toevallig een stuurkogel voor zijn DAF moet vervangen, koop meteen zo'n ding van tevoren.

Gelijk maar de hele stuurstangen eruit gehaald om even op de werkbank die vastgeroeste kogels eruit te draaien.
Hier het verschil:
P1030444.jpg

En weer gemonteerd:
P1030446.jpg

Ook dat was nog even knoeien omdat de borgmoertjes ervoor zorgde dat het schroefdraad meedraaide, dus ik kon ze niet vast draaien.
Na stevig drukken en het rubbertje ietsie uitlubberen kon ik ze er verder op draaien totdat de kogel weer vast zat.

Wielen voorlopig even op het oog uitgelijnd, dat moet ik nog laten doen in een garage, maar ik denk dat ik ook maar gelijk eerst de fuseekogels en de stuurkogels aan de wielzijde ga vervangen. Dan is dat ook meteen gedaan. Kost me wel weer €122,-

Toen kwam het spannende moment van waarheid om te zien of dit alles heeft gewerkt, en ja! Geen klepperende wielen meer en geen speling op het stuur.
Testrit was verder goed verlopen, alleen een wieldop onderweg er vandoor zien rollen waar ik achteraan moest rennen. Uiteraard moest dat ding uitgerekend in een slootje rollen, maar gelukkig waren 2 omstanders al bezig met een stok dat ding eruit aan het vissen. Bij toeval, één van hen had vroeger een DAF. Maar die was inmiddels omgetoverd tot schroefjes voor in IKEA kastjes.
Onderweg merkte we wel een vreemd geluid van wind wat ergens doorheen gierde, geen idee wat dat nou ineens was.

Na de testrit kreeg de trommel mijn expert zegel van goedkeuring. M'n maat kwam daarom zondag langs om ermee naar Rotterdam te rijden.
Het werd wat laat dus wij zaten pas tegen half 12 op de snelweg. In het donker, in de regen, zonder gordels, op een onverlichte autobaan, en een auto waar we nog maar één keer mee op de snelweg waren gegaan en waarvan de voorwielen de middag ervoor nog in een positie stonden alsof de wagen nodig moest plassen.
(het werd droog en de snelweg was weer verlicht tijdens het maken van deze foto's)
P1030447.jpg

P1030449.jpg

Excuseer de wazige foto's. Sluitertijd is nogal een uitdaging in een rijdende auto in het donker.

Ik moet echt zeggen dat zodra die vario in de 'overdrive' modus schiet tegen de 100KM/H dat de kruissnelheid echt heerlijk is. De auto pruttelt in lage toeren heel rustig over de weg heen. Alleen zodra de weg omhoog loopt moet het gas wel weer even losgelaten en weer ingetrapt worden want op een helling verloren we ineens vermogen omdat de motor geen genoeg toeren kon maken.
We waren nog een afslag te ver gereden, maar bij het stoplicht was die fout alweer goed gemaakt door een oud stelletje dat naast ons in een auto naar ons zat te zwaaien en een duimpje op zat te steken.

Onderweg viel ons wel af en toe dat rare geluid van die wind op. Het was alleen op bepaalde stukken asfalt. Bij iedere overgang (zodra je over die expansievoeg rijdt) hoorde je die wind even. Nu weet ik dat het op bruggetjes hard waait, maar zo lokaal lijkt me ook niet realistisch. Ik dus maar het raampje open doen en met 100KM/H mijn kop uit het raam houden om te luisteren. Wat blijkt, die gierende wind is helemaal geen wind. Het zijn gierende banden. Vermoedelijk omdat de uitlijning niet zuiver staat zat er dus gewoon telkens een wiel iets te slippen. Bij aankomst in Rotterdam waren de banden niet heet gelukkig en profiel zat er nog gewoon op. Maar gauw uitlijnen dus.

één ander ding wat ons opviel was dat elke keer zodra we over zo'n expansievoeg reden, dat de voorwielen telkens een enorme klap maakte. Alsof de schokbrekers helemaal gaar waren. De bandenspanning is verder gewoon prima, en de auto veert ook als je er op drukt wanneer hij stilstaat. Puntje voor aandacht in de toekomst dus.

Afijn, hij staat nu in de buurt in Rotterdam geparkeerd:
P1030464.jpg

De eerste bolussen van vogels zit er al op. Dus ik kan morgen weer even met een doekje er overheen.

Tot zover mijn eerste sleutelervaring. Een uitdaging wel, maar zeer interessant en ook leuk om te doen. Het geeft veel voldoening wanneer er een merkbare verbetering is gelukt te maken.

Allereerst tip van flip die je ook had willen weten voor je eraan begon. Tel de slagen die je maakt tot het kogeltje zijn schroefdraad op is. Zoveel slagen ook weer terug en de uitlijning is redelijk. Wel ff checken uiteraard ;)

:D Goos! Je bent een aanwinst voor dit forum, wat een geniaal verhaal. Echt geweldig! Mooie foto's erbij. En niet geheel onbelangrijk het is gelukt ;)
Maar ja, leuk dat je eraan begint veel lezen kan zeker helpen. Dus ga zo door en succes met het DAFje, ik vind het nu al leuk :p

Ik ga stuk :) mooi verhaal man! Ik was vorige week nog in Rotterdam, heb speciaal nog op bruine dafjes gelet maar helaas no dice.

Mr Rob zei:

Ik vind deze foto erg gaaf!
Als die andere anonieme hokken er niet achter stonden, zou dit zomaar een foto van "days-gone-by" kunnen zijn!

De kleur van der auto is ook fenomenaal en ondanks dat ii neit vele verstand van DAF-jes heb, is dit wel een van de mooiste modellen in mijn ogen.

Mooi verhaal. En dat 'cadeautje' is de aarde draad van blok naar carrosserie, in mijn mini zit exact dezelfde. Dus wellicht toch handig om te checken, maar zal wellicht vernieuwd zijn anders had je nu waarschijnlijk niet kunnen rijden ;)

Heerlijk geschreven stuk, als je al je avontuurtjes zo documenteert wordt dit een topic om in te lijsten!

Bedankt! :D Leuk om te lezen dat jullie het verhaal leuk vinden. Ik zal m'n best doen om alle vervolgverslagen in een soortgelijke manier te schrijven, al is dat wel afhankelijk van hoeveel er mis gaat. Hoe meer = hoe beter. Maar dat gaat wel goed komen, gezien mijn enigzins beperkte ervaring met sleutelen aan auto's. ;)

Gisteren maar even dat slagveld van die vogels opgeruimd. Dat was even zoeken, want ik zwoer dat ik een bruine auto had. Maar er stond alleen een witte DAF geparkeerd. Die vogels zijn echt helemaal uit hun dak gegaan daarboven. Emmers latex kakken die beesten.
Alleen schoonvegen is dwijlen met de kraan open onder die boom dus ik heb hem even om de hoek van de straat gezet. Vrij van die bommenwerpers. Daar kon ik rustig de boel schoonmaken.
Ondertussen ben ik door 3 verschillende mensen uit de buurt aangesproken en heb er even mee staan babbelen. Ook een vader die met zijn zoontje langsfietste hoorde ik tegen hem zeggen "kijk dat is nog een oude Nederlandse auto". Dit soort dingen doe ik het voor. Het is wonderbaarlijk wat voor een positieve reacties zo'n trommeltje oproept bij mensen. Het geeft weer een wat zichtbaar balans tussen de anders-gestreste wereld waarin we leven.

@HarmR,
Er zit inderdaad al zo'n draad bevestigd aan het blok. Dus ik kan hem inlijsten, of verkopen als flosdraad voor gevorderden. :p

@Quatrelle,
Zodra ik mijn rijbewijs heb en het mooi weer is wil ik proberen de auto ergens te fotograferen zonder moderne kenmerken in beeld. Een auto als deze smeekt haast om dat soort foto's. :)

@Nissan GT-R, awesome,
Zoiets had ik mij voorgenomen te doen. Maar ik moest zoveel geweld gebruiken om dat schroefdraad los te draaien dat ik de tel meteen kwijt was haha. Maar volgens mij zit de hartafstand van de kogel ook iets verder naar buiten op de nieuwe t.o.v. de oude omdat hij wat groter is.

Terug
Bovenaan