Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Zaterdag een mooi rondje met de oudste Teutoon gemaakt, ook even langs de tulpenvelden voor een kleurrijk plaatje
RrFmQ3W.jpeg

Laatst bewerkt:
Zo... de X5 staat weer thuis. We hebben ook meteen 4 nieuwe banden, auw, dat deed wel even pijn. Voorlopig zitten we nu dus qua banden weer goed, want ook mijn Fordje heeft twee nieuwe achterbanden.

Ondanks dat we nog even de tijd hebben zit Twixin af en toe te denken wat haar volgende auto gaat worden. Ze is bang dat onze eerdere gedachte, de Kia Carnival, haar toch niet zal bekoren. No ****, Sherlock. Ik zou het best durven weer een BMW te kopen, maar Twixin denkt daar anders over.

Ik heb de Rivian R3 in de kweek gelegd.

Ondanks dat we nog even de tijd hebben zit Twixin af en toe te denken wat haar volgende auto gaat worden. Ze is bang dat onze eerdere gedachte, de Kia Carnival, haar toch niet zal bekoren. No ****, Sherlock. Ik zou het best durven weer een BMW te kopen, maar Twixin denkt daar anders over
Kia EV9? Of een X5 45e / 40i ? Minder motorische en elektronische problemen.

De X5 groeit wel bij mij moet ik -eerlijk- bekennen. M’n vrouw zegt bij elke X5 dat ze dit wel ziet zitten als opvolger, ikzelf geen fan van hoog zitten.

Laatst bewerkt:
Bij mij staat de X5 45e of 50e ook op het lijstje voor het geval dat ik nu de E350 zou moeten vervangen. Om de aanwezige zonnepanelen meer te benutten voel ik wel voor een phev, en dan is de X5 geen verkeerde aanbieding met z’n 6 in lijn, voldoende elektrisch bereik en voldoende binnenruimte. En ik vind het best een mooie auto, hoewel ik nog steeds geen groot fan ben van SUV’s.

Auto’s die verder op mijn lijstje staan hebben eigenlijk allemaal wel bepaalde minpunten, het is nog nooit zo lastig geweest om tot een voor mij beste keuze te komen ….

Lijstje op dit moment:

* Mercedes E300e sedan: prachtige auto, groot elektrisch bereik, maar veel te kleine kofferruimte

* Mercedes E300e Estate: mooie auto met meer kofferruimte, maar wel wat lomp en minder mooi dan de sedan

* BMW 5 Serie sedan of touring 550e: Fijne 6 cilinder, nette auto maar minder mooi dan z’n voorganger, interieur afwerking valt mij wat tegen en geen open dak leverbaar

* BMW X5 45e of 50e: Fijne 6-cilinder, snel, redelijk elektrisch bereik, ziet er voor een suv goed uit en is voldoende ruim

* VW Touareg phev: 6 cilinder, voldoende elektrisch bereik, ruim, ziet er goed uit, maar qua interieur blijft het toch een Volkswagen met een aantal afwerkingsmissers

* Mercedes GLE 400e: Mooie en ruime auto met mooi interieur, maar in zo’n grote SUV hoort geen 4-cilinder.

* Mercedes GLC 300e of 400e: Voldoende ruim, groot elektrisch bereik, mooie auto, maar minder mooi dan een E-Klasse

* Mercedes S-Klasse jong gebruikt: Mooi maar erg groot, en als phev geen trekgewicht en te kleine kofferruimte

* Range Rover Sport P460e of P550e: Mooie auto, 6 cilinder, maar toch wat twijfels over de kwaliteit

Verder ben ik o.a. benieuwd naar de nieuwe Audi A7 (opvolger A6), en naar wat er de komende tijd nog meer bij komt aan nieuwe modellen.
Gelukkig hoef ik ook nog niet te kiezen (al begint het na 4,5 jaar wel wat te kriebelen), dus voorlopig nog maar even doorrijden met de W213. Nog steeds een fantastische auto waar ik (mede gezien het huidige aanbod) nog niet op uitgekeken ben.

Laatst bewerkt:
De X5 groeit wel bij mij moet ik -eerlijk- bekennen. M’n vrouw zegt bij elke X5 dat ze dit wel ziet zitten als opvolger, ikzelf geen fan van hoog zitten.
Onze X5 is het vorige model, maar het zijn heerlijke auto's. Persoonlijk vind ik dat hoog zitten best fijn. Af en toe zou ik best een 3 of een 5-serie willen voor de dynamiek, maar je kan niet alles in het leven.

* Mercedes E300e sedan: prachtige auto, groot elektrisch bereik, maar veel te kleine kofferruimte

* Mercedes E300e Estate: mooie auto met meer kofferruimte, maar wel wat lomp en minder mooi dan de sedan

* BMW 5 Serie sedan of touring 550e: Fijne 6 cilinder, nette auto maar minder mooi dan z’n voorganger, interieur afwerking valt mij wat tegen en geen open dak leverbaar

* BMW X5 45e of 50e: Fijne 6-cilinder, snel, redelijk elektrisch bereik, ziet er voor een suv goed uit en is voldoende ruim

* VW Touareg phev: 6 cilinder, voldoende elektrisch bereik, ruim, ziet er goed uit, maar qua interieur blijft het toch een Volkswagen met een aantal afwerkingsmissers

* Mercedes GLE 400e: Mooie en ruime auto met mooi interieur, maar in zo’n grote SUV hoort geen 4-cilinder.

* Mercedes GLC 300e of 400e: Voldoende ruim, groot elektrisch bereik, mooie auto, maar minder mooi dan een E-Klasse

* Mercedes S-Klasse jong gebruikt: Mooi maar erg groot, en als phev geen trekgewicht en te kleine kofferruimte

* Range Rover Sport P460e of P550e: Mooie auto, 6 cilinder, maar toch wat twijfels over de kwaliteit
E-klasse zou toch mijn keus zijn denk ik, vind de estate ook wel echt mooi. Heb laatst nog een diesel zitten configureren, e450d. Dat werd € 150k o_O. En in geval van 6-pitter dan toch maar een X5. Mijn bandenboer heeft overigens een P550e, die is daar wel over te spreken en die is wel van de mooi afgewerkte spullen gezien z'n Kabe caravan en G29 M40i. Dus wie weet is et wel goed. ;)

Zo'n RaRo Sport zal idd best goed in elkaar zitten en de afwerking van het interieur is prachtig. Wel lees je nu en dan over technische dingetjes, al hebben die berichten vooral betrekking op de vorige generatie(s).
Wat mij wel opviel is dat de prijzen van jong gebruikte exemplaren vaak flink duurder zijn dan nieuw. Of zou dat door lange levertijden komen?

Zo'n RaRo Sport zal idd best goed in elkaar zitten en de afwerking van het interieur is prachtig. Wel lees je nu en dan over technische dingetjes, al hebben die berichten vooral betrekking op de vorige generatie(s).
Wat mij wel opviel is dat de prijzen van jong gebruikte exemplaren vaak flink duurder zijn dan nieuw. Of zou dat door lange levertijden komen?
Dat denk ik wel, het is een groot probleem sinds de Brexit, maar dat houdt de verkopen niet tegen.

E-klasse zou toch mijn keus zijn denk ik, vind de estate ook wel echt mooi. Heb laatst nog een diesel zitten configureren, e450d. Dat werd € 150k o_O. En in geval van 6-pitter dan toch maar een X5. Mijn bandenboer heeft overigens een P550e, die is daar wel over te spreken en die is wel van de mooi afgewerkte spullen gezien z'n Kabe caravan en G29 M40i. Dus wie weet is et wel goed. ;)

Nieuwprijzen van auto's slaan nergens meer op. Zonder hybride ondersteuning is de BPM echt torenhoog.

X5 45e is inderdaad een topper.. staat ook hoog op het verlanglijstje mochten ze voor ons betaalbaar gaan worden. Ideale vervanger van de FX37. GLE met zespitter (zonder plugin) vind ik ook gaaf maar ben geen fan van dat interieur.

GLC heb ik laatst gereden en hij voelde veel minder "speciaal" dan ik had gedacht. Auto van een ton nieuw..

E klasse (estate) blijft toch wel het beste wat er is. Vind die nieuwe minder mooi maar hoorde wel van een relatie die hem rijdt dat hij erg goed rijdt. Kan ook niet anders. De 5 is door het gemis van de echte comfortstoelen en het dakje geen optie meer imo. Een e450 of e450d.. :love:

Ik hoorde vandaag van een BMW verkoper dat het merk volledig stopt met leveren van open daken. Waarom?? “Omdat het stuk kan gaan, kan gaan lekken, en in het kader van recyclebaarheid willen ze meer naar standaardisatie”. Onbegrijpelijk, op die manier breken ze de premium status behoorlijk af als je het mij vraagt.

Wel een hele dikke X5 45e gezien met werkelijk alle opties, prachtig uitgevoerd met overal (zelfs onderkant dashboard) 2 kleuren nappaleder (individual donkerblauw-ivoor), alcantara hemel, sky lounge verlichting, duurste audio systeem etc. Zelden zo’n weelderig uitgevoerde X5 gezien!

6UZhln2.jpeg

Laatst bewerkt:
Waarom?? “Omdat het stuk kan gaan, kan gaan lekken, en in het kader van recyclebaarheid willen ze meer naar standaardisatie”. Onbegrijpelijk, op die manier breken ze de premium status behoorlijk af als je het mij vraagt.
Vreemde redenering van BMW. Op die manier kan heel veel zaken afschaffen.

Vervallen de schuifdaken (al dan niet met een glazen plaat) en kan je alleen een panorama dak bestellen? Of vervallen die laatste ook?

Wel een hele dikke X5 45e gezien met werkelijk alle opties, prachtig uitgevoerd met overal (zelfs onderkant dashboard) 2 kleuren nappaleder (individual donkerblauw-ivoor), alcantara hemel, sky lounge verlichting, duurste audio systeem etc. Zelden zo’n weelderig uitgevoerde X5 gezien!
Wanneer wordt ie afgeleverd? ;)

@Schuifdak: Wat een onzin zeg, als et waar is. Als recyclebaarheid zo hoog op de agenda staat, valt er in de toekomst ook niet veel meer van BMW te verwachten.

Een vast glazen dak is optioneel. Wat nu al zo is bij de IX, X1, X2, 7- en 5-Serie en binnenkort dus op alle BMW modellen.

Wel benieuwd hoe dit op termijn uitpakt, volgens mij zijn er best veel schuifdak-fans die auto’s zonder deze optie laten staan waardoor BMW hopelijk weer tot inkeer komt.

Ik ben benieuwd wat je de afweringsmissers van de Touareg vindt. Heb je de facelift al eens gezien/ervaren? Wat mij betreft voor velen een blinde vlek, maar een dijk van een auto. Interieur vind ik prachtig, specifiek omdat het multimediascherm licht richting de bestuurder gedraaid is en zeer fraai wegvalt in het dashboard.

Ik ben benieuwd wat je de afweringsmissers van de Touareg vindt. Heb je de facelift al eens gezien/ervaren? Wat mij betreft voor velen een blinde vlek, maar een dijk van een auto. Interieur vind ik prachtig, specifiek omdat het multimediascherm licht richting de bestuurder gedraaid is en zeer fraai wegvalt in het dashboard.
Bij VW stoor ik mij vaak aan het materiaalgebruik in het interieur, dat typische Volkswagen-plastic waaruit dashboard en deurpanelen zijn opgebouwd. En helaas kom je dat ook tegen in de Touareg, terwijl er daar grotendeels wél mooie materialen zijn gebruikt. Grootste afknapper vond ik de deurpanelen, voorin zijn de bovenste delen daarvan bekleed met op leder lijkend materiaal met stiksels terwijl de achterdeuren het met louter kunststof zonder stiksels moeten stellen. Maak zo'n auto dan iets duurder en zorg dat het er overal verzorgd uitziet.

Maar verder ben ik het met je eens, een dijk van een auto met een fijne motor en hij ziet er gewoon goed uit.

Laatst bewerkt:
Ik had me voorgenomen om nooit meer een auto zonder schuifdak te kopen.

Maar vandaag haalde ik mijn 'nieuwe' Audi A4 Avant (B8) op en die heeft het dan toch weer niet.

Zag van het weekend zo een nieuwe Touareg staan in de stad. Ziet er best goed uit. Mevr S-J vind het niks. Maar goed, die moet nu af en toe ook tegen haar zin in een VW rijden. Wie weet groeit het wel.

^ mooi bedrijf ook, Raab Classics.

Ooit kon je die E9's voor relatief weinig kopen. Ik keek er toen naar, maar ik vond het te veel gedoe: stalling zoeken en zo. 'Komt wel een keer als ik een stalling heb gevonden,' dacht ik. Inmiddels heb ik wel plek maar is een E9 onbetaalbaar geworden.

Over lekkere dikke Duitsers gesproken..

Bij de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb staat nu net online echt een hele, hele mooie zeven serie nu te koop…

nog geen 30,000 km gelopen, verlengde 740i en bijna full option…

Ben er eerdaags, zou toch eens willen weten hoe dat voelt en rijdt, zo’n Siebener..

BMW 740iL bij Gerrit Jonkers

IMG-5086.webp

IMG-5087.webp

IMG-5088.webp

Dik apparaat. En toch heb ik er zelf weinig mee. In dit segment is er voor mij maar eentje en dat is de S-klasse. Keertje rijden in zo’n slagschip is vast leuk, zelf eentje bezitten hoeft van mij dan weer niet.

Binnenkort gaan we eens proefrijden in een Rivian. Uiteraard zijn alleen de R1 modellen beschikbaar, maar geeft waarschijnlijk toch een goed beeld van het merk.

Ik heb gisteren wel alvast een reservering gemaakt voor de R2. Komt toch pas in 2026 op de markt.

In een video van een YouTube kanaal wat ik volg kwam deze auto voorbij. Deze BMW, de E9 stond nog niet zo op mijn netvlies maar daar is nu verandering in gekomen. Wat een schoonheid en dan te bedenken dat ie al 50 jaar oud is. Helaas redelijk onbetaalbaar inmiddels.
Deze is ook niet verkeerd. :D
1000014956-edited.jpg

1000014954-edited.jpg

1000014953-edited.jpg

1000014955-edited.jpg

Hij groeit aan me. Idealiter halveer ik die tablet in het midden nog en is de grill zonder die witte/chromen puntjes... maar zo vind ik hem wel echt mooi. Minder uitgesproken velgen kon ik niet selecteren.. (maar 2 opties qua velgen? Niet gewend van M:cool:.

Hij groeit aan me. Idealiter halveer ik die tablet in het midden nog en is de grill zonder die witte/chromen puntjes... maar zo vind ik hem wel echt mooi. Minder uitgesproken velgen kon ik niet selecteren.. (maar 2 opties qua velgen? Niet gewend van M:cool:.
Ik vind het zwart niet zo mooi, maakt hem veel te stemmig vind ik.

Opvallend veel Beemers dit keer, ook een pareltje zo.
IMG-20240502-123558381-HDR.jpg

IMG-20240502-123609419-HDR.jpg

En deze AMG GT 4-doors sprong er voor mij uit door de fraaie kleur en dito uitvoering.
IMG-20240502-120345699-HDR.jpg

IMG-20240502-120355246-HDR.jpg

Van de eerste generatie met de grote koplampglazen. Vaak gaan auto's er na de facelift niet op vooruit, maar de E9 vind ik met de latere neus met ronde koplampen echt veel mooier.

Prachtige auto!
Bij de sedan zou ik toch de klassieke grill met ster op kap kiezen, en mijn favoriete kleurstelling is dan groen met bruin leder:
41Yao7H.png

Laatst bewerkt:
De E53 AMG is nu ook te configureren, en door ons rare BPM systeem is deze hier zelfs voordeliger dan een E450 en daardoor geen verkeerde aanbieding. Het blijft een bak geld, maar dit vind ik wel een plaatje!
MzjNTMb.png

DmQhSCV.png

Laatst bewerkt:
Prachtige auto!
Bij de sedan zou ik toch de klassieke grill met ster op kap kiezen, en mijn favoriete kleurstelling is dan groen met bruin leder:
41Yao7H.png
Dat wilde ik doen maar kreeg het niet voor elkaar in de configurator. Deze grille met ster op de kap maakt hem inderdaad af!

800 eurootjes in de maand aan bijtelling. Is toch van de zotte..

Een vast glazen dak is optioneel. Wat nu al zo is bij de IX, X1, X2, 7- en 5-Serie en binnenkort dus op alle BMW modellen.

Wel benieuwd hoe dit op termijn uitpakt, volgens mij zijn er best veel schuifdak-fans die auto’s zonder deze optie laten staan waardoor BMW hopelijk weer tot inkeer komt.
Een vast glazen dak hoef ik niet. Ik wil een schuifdak. En als dat niet leverbaar is, koop ik wat anders.

Leuk om jouw lijstje te lezen, ik kwam zelf recent een beetje op hetzelfde uit. Ben zelfs met een RaRo gaan proefrijden. Voor mij wordt hem dat toch niet. De X5 rijdt wat mij betreft simpelweg beter en ik heb ook een beetje twijfel over mogelijke kwaliteitsissues. Kan onterecht zijn, maar bij BMW weet ik wat ik heb.

Het zou bij ons de vervanger moeten worden van de X3. Die bevalt overigens echt heel goed, dat had ik vooraf niet verwacht. Zo goed, dat ik ook erg benieuwd ben naar de nieuwe. Qua afmetingen is hij net wat compacter dan een X5, qua binnenruimte is hij ruim zat. Echt een heel fijne allrounder. Maar een X5 50e sluit ik zeker niet uit. Echt een topper.

De M4 cabrio gebruik ik zelf voor mijn woon-werkverkeer, zakelijke ritten en wat toertochten. Ik heb er dit jaar twee gepland. De origineel geleverde velgen heb ik laten voorzien van winterbanden en voor de zomer liggen er nu net de M-Performance velgen op in Goldbronze (type 100M). Een gewaagde keuze, maar het ziet er wat mij betreft geweldig uit.

Plaatjes kan ik niet plaatsen, een linkje wel. Filmpje dat de dealer maakte toen de wielen net gemonteerd waren.

Mooie wielen funf (y)
De nieuwe X3 zal inderdaad niet veel kleiner zijn dan de huidige X5, wellicht iets minder hoog, wat ook wel fraai is want de X5 is wat dat betreft wel een kerk op wielen.
Maar reken maar dat ook op de nieuwe X3 geen schuifdak leverbaar wordt, volgens de verkoper vorige week stapt BMW daar geheel van af.

De nieuwe X3 zal inderdaad niet veel kleiner zijn dan de huidige X5
Ik vind de X3 echt een lekkere maat en kijk er geregeld wel naar. Het enige is wel dat ik het comfort en luxe (zoals bijv comfort stoelen) zou missen die je wel op de X5 hebt, maar vind die dan echt te groot.

Vind mezelf ook te jong voor een X5, grote BMW SUV vindt men wel wat van.. Heb ik nu ook soms last van met de vijf serie.

Terug
Bovenaan