Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Veel moderne BMW's ben ik geen fan meer van. Laatst in de nieuwste 5 serie gereden als 20i met M-pakket. Wat een achteruitgang ten opzichte van de G30.. geen comfortstoelen meer, geen dakje, iOS8, minder mooie gebruikte materialen..
Ja echt hè… had ik dus ook.. stapte erna mijn eigen auto in en had gelijk wel dat BMW gevoel wat ik bij de nieuwe gewoon niet heb. Rijdt wel als een BMW.

Die 535i F11 ziet er trouwens ook heel goed uit. Eigenlijk staat de F11 niet op mijn radar vanwege alle 'bekende' problemen.. maar zo een LCI met de juiste opties is wel heel gaaf.
Tnx , het valt mee in de praktijk zeker als LCI. Veel opgelost, dingetje blijven de koplampen en de luchtvering. Als je beide preventief aanpakt zijn de kosten echt laag en goed te overzien.

Motorisch blijft het gewoon om de 10-15k olie wisselen, daarmee voorkom je heel veel gedoe.
 
Beste mensen, al een hele tijd niet gepost hier en sowieso niet op dit forum. Sinds de grote forum-update is dit mijn eerste post... Ik merk heel erg aan mijzelf dat mijn interesse in de moderne auto heel snel afneemt, sterker nog, eigenlijk is verdwenen. Het zal de leeftijd zijn...

Ook wat betreft Teutonia moet ik meedelen dat ik hier eigenlijk niet meer mag posten. Degenen die mij enigszins kennen of herinneren zullen weten dat ik een LeMans blauwe 330i heb gehad, daarna een Z4 en daarna een 130i. De laatste is inmiddels niet meer, er voor in de plaats gekomen is een brandweerrode Volvo 850 GLT uit 1991 en een vehikel voor de dagelijkse ritjes waarvan ik merk en model niet zal noemen. :)

Ik zal wellicht zo af en toe hier mijn neus wel laten zien want ondanks dat ik geen Teutoon meer bezit kan ik deze (met name BMW) nog wel erg waarderen. De liefde voor zo'n 6-in-lijn is niet zo maar weg...
Leuk, zo'n vroege 850! Waar zijn de foto's dan?
 
Gaaf zo in deze kleur. :)
IMG-20240114-152619347-HDR-edited.jpg


IMG-20240114-152607619-HDR-edited.jpg
 
gaaf ding die bruine, maar of ik dat zo zo kopen is een tweede.


Ik ben maar weer een maandje in ES, die sneeuw begon me aardig tegen te staan :D
 
Gisteren het dak van de Bronco verwisseld voor de softtop. Dat is best een flink karwei, zeker wanneer je het voor de eerste keer doet.
Wel weer lekker om een "cabrio" te hebben. Dat hebben we toch wel gemist.
 
Gaaf, bronco is toch een fraaie auto.
Nog problemen mee? Als je sommigen hoort is het de slechtste auto ooit. Maar dat zijn wellicht weer mopar fans :censored:
 
Komt vast van wrangler fans die het niet kunnen hebben dat een bronco gewoon veel gaver is :ROFLMAO:

Deze zag ik vanmiddag,

1920x1080.webp

valt wel lekker op zo in blauw

88k in euro;s
 
In eerste instantie keken wij ook naar dat blauw. Maar uiteindelijk vind ik ons blauw (Area 51) mooier. Was dat een Badlands? Om eerlijk te zijn ken ik alle trimlevels met de details niet zo, zijn er teveel. Wij hebben een Outer Banks met Sasquatch pakket. Het Sasquatch pakket zorgt voor een ander onderstel en de grotere banden. Door dat pakket lijken de verschillende uitvoeringen ook meer op elkaar.
 
Was wel leuk geweest als de E300 naar een mede-forummer was gegaan. En je had er beslist een hele fijne auto aan gehad, qua ruimte en comfort kunnen weinig cabrio’s daar aan tippen.

Kom met het cabrio zoeken ook steeds uit op een E cabrio. Wie weet kom ik er wel één tegen.

De Golf 6.5 Cabrio die ik 5+ jaar terug had was echt een hele fijne en leuke auto, met 1.4 TSI en DSG. Nog nieuw genoeg dat ik er geen problemen mee had, op tijd weer verkocht. Destijds voor 16.000 euro verkocht en ik zie exact dezelfde auto nu voor ongeveer hetzelfde geld te koop staan.

Sta soms echt te kijken van die occasion prijzen..

Na een maand lekker in Azië rondgereisd te hebben heb ik hier een aantal weken in een E91 320i automaat gereden. Was echt wel weer 'thuiskomen'. Hifi installatie met BT muziek streaming, groot panodak, stoelverwarming. Mijn vrouw verklaart mij voor gek maar ik doe het dakje open, stoelverwarming vol aan en geniet zelfs in de koude dagen van de frisse lucht.

Merkte wel dat die atmosferische motor voor mij niet genoeg koppel meer heeft, terwijl ik daar vroeger nooit last van had. De E250 met z'n kleine 1.8T had een souplesse die ik wel mis.

Sinds afgelopen weekend een hele late eGolf met maar 40dkm op de klok. Ze zouden 250km moeten halen op een volle batterij.. gisteren had ik een retourtje van 220km. Bij het starten van de auto in de ochtend gaf hij 170km aan. Het was 3 graden, dus ik heb de verwarming maar aangedaan. 160km. Na 3 minuten zat ik op de snelweg, 150km.

Heb het net gered tot m'n bestemming, mij een ongeluk gezocht naar een beschikbare laadpaal op dat industrieterrein. Had bijna met de trein naar huis gemoeten. Dat EV rijden, is nog niks voor mij.
 
En dan heb je het over Nederland wat 10 bij 10km groot is. Ev is nog gewoon lang niet klaar voor adoptie bij het grote publiek.
 
Zo'n eGolf heeft dan ook een vrij beperkt bereik. Wij hebben dezelfde accu in onze Citigo.
Pas reed ik met een ID7 en daarbij hoef je je echt geen zorgen meer te maken over de range.
 
Alles in de prijsklasse <20k moet het doen met beperkt bereik, de prijsklasse voor de gewone burger. Daar is het gewoon nog steeds beter om het equivalente benzinemodel te kopen. Zag gisteren bij het laden dat er geld gerekend wordt zodra de auto vol is, dus 's avonds in de lader pluggen en 's ochtends weg halen is bovenop het bizarre tarief van 60ct/kwh nog duurder geworden (+kosten per sessie). Ook weer, voor de gewone burger zonder oprit veel te duur. Alsof je 6.5L/100km verbruikt.

Kan zelf wel thuis laden, maar heb geen laadpaal. Dus een nacht laden is geen volle batterij. Maar wel een stuk goedkoper dan aan de openbare paal..

In beter nieuws: de 300E is bijna klaar om opgehaald te worden. Kan niet wachten!
 
Heb het net gered tot m'n bestemming, mij een ongeluk gezocht naar een beschikbare laadpaal op dat industrieterrein. Had bijna met de trein naar huis gemoeten. Dat EV rijden, is nog niks voor mij.
Tsja de egolf is niet echt het toonbeeld van een goede EV. Wel prettige auto.

Over drie kwart jaar komt er een tsunami aan E-Niro’s , Kona’s en vooral Model3s op de markt. Ik gok ~15-20k
 
Dat zullen best betere EVs zijn, maar als auto zijn het ondingen. Ooit zo een eNiro gereden, dat was echt niet om over naar huis te schrijven. Die nieuwe EV9 vind ik wel mooi, benieuwd of dat een beetje rijdt.
 
Die batterijpacks zullen een hoop mensen toch afschrikken om een gebruikte ev te kopen. Mensen die 15k te besteden hebben , zullen toch geen zin hebben in een tikkende tijdbom die zomaar 15-30k kan kosten om te vervangen (en een enkele cel vervangen is wachten tot de volgende cel).
Een golf oid kan ook een reparatie nodig hebben, en in het geval van een vw, zeer waarschijnlijk :ROFLMAO: Maar zal nooit zo drastisch zijn.
 
^^ waarschijnlijk zal een groot deel van die pluk terugkomende Model3's / Niro's door de (grotere) leasemij'en als gebruikt private lease ingezet worden. 3 ~ 4 honderd euro per maand, 24 mnd, schijnt genoemd te zijn. Gehoord in de MobTalk (van december) met o.a. de heer Gomes (MB dealerschap). Die is nu ook importeur van een Chinees EV merk / concern (Dongfeng, voor de Benelux). De Voyah staat nu in de showroom, onder hetzelfde dak als een Mercedes-Benz. :cautious:

Gomes noemt verderop in de podcast, vind ik, wel een interessante reden waarom dat Chinese EV merk in die MB showroom staat. Doordat MB strategisch kiest voor het agentuur (verkoop/distributie) model.. is na herberekening van de corporate identity normen gebleken dat de meeste showrooms van dealers te veel vloeroppervlak hebben. Die ruimte moet/mag dus gevuld worden met andere zaken (of men kan verhuizen naar een kleiner pand natuurlijk).
Vind ik wel opmerkelijk.. ben wel benieuwd bij welke dealers je dadelijk ook vreemde activiteiten in de showroom gaat zien.


Dat van die EV restwaarden, voordelige PL zit al rond minuut 3.
Die MB showroom ergens rond de helft, d8 ik uit mijn hoofd.
 
Mensen die 15k te besteden hebben , zullen toch geen zin hebben in een tikkende tijdbom die zomaar 15-30k kan kosten om te vervangen (en een enkele cel vervangen is wachten tot de volgende cel).
Hier iemand die dat gaat doen hoor :).

Vaak ben je te bang.

Als je leest wat er in het slechtste geval aan m’n huidige auto allemaal kapot kan gaan, met motor schade als gevolg, zou ik het ook niet aandurven.
 
Alles in de prijsklasse <20k moet het doen met beperkt bereik, de prijsklasse voor de gewone burger. Daar is het gewoon nog steeds beter om het equivalente benzinemodel te kopen. Zag gisteren bij het laden dat er geld gerekend wordt zodra de auto vol is, dus 's avonds in de lader pluggen en 's ochtends weg halen is bovenop het bizarre tarief van 60ct/kwh nog duurder geworden (+kosten per sessie). Ook weer, voor de gewone burger zonder oprit veel te duur. Alsof je 6.5L/100km verbruikt.

Kan zelf wel thuis laden, maar heb geen laadpaal. Dus een nacht laden is geen volle batterij. Maar wel een stuk goedkoper dan aan de openbare paal..

In beter nieuws: de 300E is bijna klaar om opgehaald te worden. Kan niet wachten!
Die gedachte is een beetje achterhaald. Voor minder dan 20k heb je al een Opel e-Ampera, een Kia e-Niro of een Hyundai Kona met 64kw accupakket. Deze bieden voor de meeste mensen een prima bereik. Is het ook een waardig vervanger voor een E-klasse oid? Nee maar je hebt dus voor minder dan 20k al een EV met fatsoenlijk bereik.
 
Tis geen vervanger voor een E-klasse nee, maar ook vergeleken met heel veel anderen zijn het erg matige auto's. Wij hebben best wel lang een Kona 64kw/h in gebruik gehad. Best wel aardig bereik, maar de exemplaren voor minder dan 20k laden allemaal langzaam. Dus je moet dan wel thuis kunnen laden. Los daarvan zou ik em dringend afraden, zéker als je veel op de snelweg zit. Wat een griebusding.
 
Automotive artikel over EV penetratie lease vloot

Onderste stukje interview met athlon over de EV occasion lease markt volgend jaar.

Niet echt qua onderwerp geschikt om in dit topic door te gaan maar past wel bij conversatie afgelopen 2 dagen.

Zou voor ons nogmaals perfect zijn. EV voor prima prijs tweede hands maar wel met goede specs (400km range, >150 kw laadsnelheid) en als hoofd auto de BMW.

Voor komend jaar verwacht Athlon dat elektrisch rijden op de particuliere markt een vlucht neemt doordat er veel populaire elektrische modellen uit de lease terugkomen die de verschillende leasemaatschappijen vervolgens aanbieden als occasionlease.
“Denk aan modellen als de Tesla Model 3, Hyundai Kona en Kia Niro.” Juist voor de private lease doelgroep is dit interessant, vertelt de Wit: “Particulieren zijn terughoudender, omdat er onzekerheden spelen omtrent elektrische voertuigen. Onder andere met betrekking tot subsidies en zorgen rondom de accuduur van elektrische modellen. Deze zorgen halen wij met het bieden van private lease weg.”
 
Tweedehands lease van die dingen is wellicht een betere optie idd.

Van Kia heb ik ook geen hoge pet op, het is zeker niet vergelijkbaar met een Japanse auto.
Mijn vrouw heeft een jaar oude Kia Telluride, en die heeft inmiddels al 4x bij d d garage gestaan vanwege elektrische problemen,
 
Die gedachte is een beetje achterhaald. Voor minder dan 20k heb je al een Opel e-Ampera, een Kia e-Niro of een Hyundai Kona met 64kw accupakket. Deze bieden voor de meeste mensen een prima bereik. Is het ook een waardig vervanger voor een E-klasse oid? Nee maar je hebt dus voor minder dan 20k al een EV met fatsoenlijk bereik.

Kia Niro, elektrisch, onder de 100.000km. 0 resultaten. Gedachte is nog zeer relevant.

Er is maar 1 waardige vervanger voor een E klasse, dat is een S klasse. :)

Met 60ct de kWh is het kostenargument ook niet meer zo sterk.

Iemand de Rocket CLS bij Leitner al gespot..? Wat een wagen..
 
Kia Niro, elektrisch, onder de 100.000km. 0 resultaten. Gedachte is nog zeer relevant.

Er is maar 1 waardige vervanger voor een E klasse, dat is een S klasse. :)

Met 60ct de kWh is het kostenargument ook niet meer zo sterk.

Iemand de Rocket CLS bij Leitner al gespot..? Wat een wagen..
De 100dkm grens kom je nu mee, maar dat maakt voor de rest ook niet uit bij het aanbod onder de 20k
 
Iemand de Rocket CLS bij Leitner al gespot..? Wat een wagen..
Pfoaaah die is gaaf zeg. Ik weet nog destijds het filmpje van autoblog met toen nog Sasha (mister AMG). Wat een indruk maakte die auto zeg. Mooie tijden

Edit: zie wel dat dit de vorige generatie CLS is en niet de eerste waar Sasha toen mee reed. Nog steeds erg gaaf (is persoonlijk ook m’n favoriete CLS)
 
Laatst bewerkt:
De 100dkm grens kom je nu mee, maar dat maakt voor de rest ook niet uit bij het aanbod onder de 20k

Een egolf vind je met 50k op de klok voor <20k. Dat was het vergelijk toch?

Goed, ik ben verder niet per se pro of anti EV. Vond zo een EL7 Van NIO verbazend goed, de BYD seal vind ik mooi maar heb ik nog niet gereden. Persoonlijk vind ik een zescilinder gewoon fijner dan dat gevoel alsof je in tram 5 zit.
 
Een egolf vind je met 50k op de klok voor <20k. Dat was het vergelijk toch?

Goed, ik ben verder niet per se pro of anti EV. Vond zo een EL7 Van NIO verbazend goed, de BYD seal vind ik mooi maar heb ik nog niet gereden. Persoonlijk vind ik een zescilinder gewoon fijner dan dat gevoel alsof je in tram 5 zit.
Ja maar met alle beperkingen van dien. Met een Niro heb je nog een fatsoenlijk bereik.
 
Ja maar met alle beperkingen van dien. Met een Niro heb je nog een fatsoenlijk bereik.

Voor mensen met meer geld is een EV al een hele tijd een prima alternatief. Maar jan modaal, die niet wil lenen, koopt een auto van 10-20k. Niro EV heb je daar dus niet voor, egolf wel. eGolf is inderdaad een matige EV, dus wat doe je dan.. je koopt een C-segment met benzinemotor (of consorten).
 
Voor mensen met meer geld is een EV al een hele tijd een prima alternatief. Maar jan modaal, die niet wil lenen, koopt een auto van 10-20k. Niro EV heb je daar dus niet voor, egolf wel. eGolf is inderdaad een matige EV, dus wat doe je dan.. je koopt een C-segment met benzinemotor (of consorten).
Je hebt genoeg Niro's voor onder de 20k, dat jij allerlei rare eisen er bij gaat stellen doet er niet toe. Jij roept dat ze er niet zijn de feiten laten anders zien.
 
Ben even gaan zoeken en je hebt ze inderdaad. Dus als je accepteert dat je een gevoelloos, zwabberend en piepend apparaat koopt dan heb je tenminste minder kosten. Behalve dan dat je dat niet hebt.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/t...=listpage_search-results&order_bucket=unknown

Nog 5 jaar garantie, door z'n verbruik veel goedkoper per km dan die Niro, minder onzekerheid qua afschrijving, ruimer, minder zwaar, etc.. etc.. zo een elektrische auto is m.i. gewoon nog geen serieus alternatief.


Om on-topic te blijven..


Is het onderhoud van zo een AMG echt zo duur? Word er wel extreem hebberig van.
 
Om on-topic te blijven..


Is het onderhoud van zo een AMG echt zo duur? Word er wel extreem hebberig van.

Als het onderhoud bij is zou het met de kosten wel mee moeten vallen, al ben je natuurlijk altijd een stuk duurder uit dan met een 220d maar dat is logisch. En het zal flink schelen als je het onderhoud bij een goede specialist kan laten doen i.p.v. bij de MB-dealer.
Wel een plaatje zeg die CLS (y)
 
Als het onderhoud bij is zou het met de kosten wel mee moeten vallen, al ben je natuurlijk altijd een stuk duurder uit dan met een 220d maar dat is logisch. En het zal flink schelen als je het onderhoud bij een goede specialist kan laten doen i.p.v. bij de MB-dealer.
Wel een plaatje zeg die CLS (y)

De W212 ging ook naar een goede specialist. Heeft mij in 2 jaar tijd en 30/40k km zo een 4000,- gekost aan onderhoud (inclusief een distronic reparatie van 1200,-). Prima te doen.

Als die AMG onder de 3000,- per jaar blijft is het wel het overwegen waar.. alleen geen zin in uitschieters van 10k.

Vorig jaar ook al 3500,- uitgegeven aan onderhoud (+2000,- aan cosmetische zaken) voor de Infiniti en dat is japans en 'maar' een atmosferische V6.

Edit:
Mercedes-Benz SLK 250 204pk Automaat Zwart Leder | Distronic
€ 18.950,00

Dit is ook leuk..!

Goed, de eGolf is weer een beetje geladen. Ik ga naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Uitschieters zijn natuurlijk nooit uit te sluiten, het blijft toch een oudere auto. De specialist die mijn Benzen onderhoudt had laatst ook een W212 63 AMG staan met motorschade, dat liep ook flink in de papieren.
 
Haha, mooi toch, dat je zoveel land hebt, dat een hal ter grootte van drie tennisbanen gewoon vergeten / onbekend is :cool:
 
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Prachtig :D
Best een leuk wagenparkje zo. Ben benieuwd naar de staat, ik zie nu vooral veel zand en stof.
 
Terug
Bovenaan