• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Icebrain

Gebruiker
Heren hierbij open ik het 65e deel van dit wonderschone feuilleton. Daar wij ons met redelijke geschwindigkeit verplaatsen is dit het moment van rust.
Om ons gedachtegoed te verspreiden, kennis te delen , meningen vol vuur te becommentariëren en de voorliefde voor de Teutoon te uiten.
Laat u dus kramp in uw vingers krijgen in dit nieuwe topic, en schuw niets wat betreft de voorliefde.

qoiyqt6bub0y.jpg

Stamgasten
Zij maakten Teutonia tot wat het nu is, elk op eigen wijze.

500E
funf
Aras
Audi80Coupé
BMW-bolle
Bofkont
Carfanatic
D. Elzinga
De Schaduw
Dionysus
Dr.Vogler
Enzo Ferrari
FH126560
Flieger
Gullwing
Henk-Jan
Icebrain
Jeust
Joël D.
Leitner
Meeuw
michel1975
Patcore
Phaeton V8
Roy R
BENZine
Santoni
S-J
Smarter
Snipe
Stefan740
Twix
TYN
Vlinderstrik
Wouter82
zonder Matra, met BMW
Zemelaar
ZEN

image

Teutonia Gesetzgebung
"Ein Volk, ein Gesetzbuch"

Uiteraard is iedereen van harte welkom om een bijdrage te leveren aan het roemruchte Teutonia. Hierbij worden zij wel vriendelijk verzocht om, evenals de Stamgasten, de Teutonia-wetgeving in acht te nemen.

Hoofdstuk 1: Algemene Bepalingen

Artikel 1
Allen die zich in dit topic bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.

Artikel 2
De algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn van toepassing.

Artikel 3
Het is een ieder verboden:
a. Afbeeldingen te plaatsen met een formaat groter dan achthonderd beeldpunten in de breedte en zeshonderd beeldpunten in de hoogte.
b. Meer dan drie afbeeldingen in een bericht te plaatsen, tenzij hiervoor een aanwijsbare noodzaak bestaat.
c. Meerdere berichten achtereen afbeeldingen te plaatsen, tenzij deze inhoudelijk enige toegevoegde waarde bevatten.
d. Te converseren over een onderwerp dat redelijkerwijs niet gerelateerd is aan automobielen van Duitse makelij.
e. Irritante conversaties onderling gestand te houden.
f. - lingen zijn in alle vormen verboden.
g. Over Opel te discussiëren in de ruimste zin des woords (uitzonderingen worden door de Stamgasten op discretionaire basis beoordeeld en toegestaan)
h. Ford als Teutoons te duiden; Ford is Amerikaans van origine volgens heerschende Teutoonse maatstaven.
i. Een niet nader te noemen website over rijtesten bij naam te noemen.
j. Het verheerlijken van Hybrides, het is wel toegestaan Teutoonse Hybrides te posten en erover te discusieéren
Artikel 4
Wanneer iemand bovenstaande regels overtreedt, kunnen de Stamgasten besluiten ten opzichte van de overtreder(s) in volledige negeermodus te vervallen. Teutonia is het enige topic met een eigen, en dus bevooroordeelde moderator, dus wees gewaarschuwd.

Hoofdstuk 2: de Regering

Artikel 5
De regering wordt gevormd door de Stamgasten.

Artikel 6
Vooraleer een nieuwe Stamgast kan worden benoemd, zullen de huidige Stamgasten zich hierover intern beraden en consulteren.

Artikel 7
De plichten van de Stamgasten omvatten:
a. Het benoemen van nieuwe Stamgasten.
b. Het vaststellen van wetten.
c. Het oprichten van een nieuw topic.
d. Toezicht houden op het naleven van de wetten.

audi-rs6-by-abt-spor-3_800x0w.jpg

viel Spaß

Jay DoubleYou

Gebruiker
Heb mezelf een PS4 met Gran Turismo Sport cadeau gedaan. Heb weinig met Porsche maar ben sinds een paar dagen virtueel eigenaar van een zilvergrijze GT3 RS. Om te zien toch wel een gaaf apparaat hoor! (y)

porsche-911-gt3-rs.jpg

Icebrain

Gebruiker
Jay DoubleYou zei:
Heb mezelf een PS4 met Gran Turismo Sport cadeau gedaan. Heb weinig met Porsche maar ben sinds een paar dagen virtueel eigenaar van een zilvergrijze GT3 RS. Om te zien toch wel een gaaf apparaat hoor! (y)

porsche-911-gt3-rs.jpg

Om daar op door te gaan mijn zoon doet zich een G30 M5 kado met NFS.....:D, virtueel getuned tot 1200 pk.............:LOL:
En voor de rest stapt die met liefde in mijn 150 pk E34

BENZine

Gebruiker
Het moest er inderdaad een keer van komen, thnx Icebrain (y). En nu wel werken aan je attendanse want die heb je in het vorige topic niet gehaald ;):D.

Er zijn tijdens jouw afwezigheid een paar stamgasten van naam veranderd, 520d gaat tegenwoordig als funf door het leven en ik was RWD maar heet nu BENZine.
O ja, en in het kader van downsizing is Phaeton W12 inmiddels ingeruild op PhaetonV8.

Icebrain

Gebruiker
BENZine zei:
Het moest er inderdaad een keer van komen, thnx Icebrain (y). En nu wel werken aan je attendanse want die heb je in het vorige topic niet gehaald ;):D.

Er zijn tijdens jouw afwezigheid een paar stamgasten van naam veranderd, 520d gaat tegenwoordig als funf door het leven en ik was RWD maar heet nu BENZine.
O ja, en in het kader van downsizing is Phaeton W12 inmiddels ingeruild op PhaetonV8.

Is ondertussen aangepast, en ohja mooie foto van mijn E34 van FB geplukt............:LOL:

Guest
Jay DoubleYou zei:
Heb mezelf een PS4 met ....

Tss, dat moderne spul, ik heb een NES, PS2 en een ratelende xbox 360 (y)

Nieuw topic mocht ook wel, de oude was bijna 2 jaar oud. BTW is er inmiddels geen verplichting meer dan een topic met meer dan 3 comments wordt gesloten? Dat was vroeger toch zo?

JoelD

Gebruiker
Ik heb gisteren een Thrustmaster T150 en Gran Turismo Sport gekocht voor 100 Euro bij elkaar. Morgen even kijken of ik ergens een PS4 op kan pikken.

Guest
Aras zei:
Morgen Black Friday, Gullwing. PS4 zal wel voor een prikkie te koop zijn.

we vieren thangsgiving in Spanje, hele familie is nu hier :T
Alhoewel hier nu ook massaal "black friday" door marketing gekkies wordt opgepakt.

En spelletjes speel ik toch eigenlijk niet meer, soms een oude klassieke game (GTA VC/SA :)). Vroeger stak je een cartridge of disc in een console en kon je spelen. Nu moet de game eerst updaten, en zit je met multiplayer wat ik dus echt niets vind.

Guest

Dat ding iin Europa testen zou vooral een grappige video opleveren. Dat past nergens.

Bofkont

Gebruiker
Gullwing zei:
Jay DoubleYou zei:

Nieuw topic mocht ook wel, de oude was bijna 2 jaar oud. BTW is er inmiddels geen verplichting meer dan een topic met meer dan 3 comments wordt gesloten? Dat was vroeger toch zo?

Tsss veel te modern Gullwing, ik heb nog een CBS coleco vision/ Msx1/ Amiga 500 uit mijn kinderjaren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/ColecoVision
https://nl.wikipedia.org/wiki/MSX
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_500

Al 35 jaar een die hard gamer, nu dus ook al tijden een PS4 en een snelle game PC.

Maar nieuwe leuke opening Ice brain, geweldig stukje proza (y)

JoelD

Gebruiker
Leuk. Ik kreeg op de middelbare school bij een luistertoets een paar vragen over een fragment uit deze docu. Dat deel wat in ieder geval een makkie. :)

BENZine

Gebruiker
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Passend bij de topictitel en ongetwijfeld veel liefhebbers hier deel ik even onderstaande docu uit 1991 over de autobahn: https://youtu.be/rcpOdbpRsKA

Mooi(y). Leuk die jaren 90 beelden van “das rasen auf der Autobahn”. Ik denk dat het wat dat betreft wel minder is geworden. Echt hardrijden kan op steeds minder plekken, en het lijkt erop dat veel Autofahrer daar ook in berusten. Reed je in de jaren 90 met je Golfje op de linkerbaan dan kwam er geregeld zo’n BMW of Mercedes met knipperend groot licht met zeer hoge snelheid van achteren aanrijden. Dat zie je nu nauwelijks meer, en bovendien pikt men dat nu ook niet meer en werkt het nu juist averechts.

BENZine zei:
Passend bij de topictitel en ongetwijfeld veel liefhebbers hier deel ik even onderstaande docu uit 1991 over de autobahn: https://youtu.be/rcpOdbpRsKA

Mooi(y). Leuk die jaren 90 beelden van “das rasen auf der Autobahn”. Ik denk dat het wat dat betreft wel minder is geworden. Echt hardrijden kan op steeds minder plekken, en het lijkt erop dat veel Autofahrer daar ook in berusten. Reed je in de jaren 90 met je Golfje op de linkerbaan dan kwam er geregeld zo’n BMW of Mercedes met knipperend groot licht met zeer hoge snelheid van achteren aanrijden. Dat zie je nu nauwelijks meer, en bovendien pikt men dat nu ook niet meer en werkt het nu juist averechts.

Vergis je ook niet dat menig gemiddeld gemotoriseerde c-segmenter tegenwoordig topsnelheden haalt die gemiddeld gemotoriseerde e-segmenter destijds haalde.
Ik vind het nog wel meevallen met die beperkingen op de autobahn, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik relatief dicht bij de a31 woon die ik geregel rij, alsmede de a 30.

BENZine

Gebruiker
Lachen ook die jaren 90 Duitse Marcelino Wunderlich Rudi Völler Derrick Schimanski koppen:)(y)

ud1mnwv.jpg

saUBafj.png

En deze Alfa-rijer zal jou vast aanspreken Eenvrijeusernsme (y);)

1ni9rr9.png

Dank voor de link, nogmaals erg leuk (y)

Icebrain

Gebruiker
BENZine zei:
MUxcf2e.png

Inderdaad Icebrain, prominente rollen “im Krieg” voor de E34ers :):):D

Alleen vraag ik mij af of dit lichtbeeld door de beugel kon, feitelijk brand je grote licht niet mits je seint.........

Ik moet als ik tijd en ruimte heb deze docu maar eens kijken, als is mijn Duits zo zo.........

Guest
Bofkont zei:
Gullwing zei:
Jay DoubleYou zei:

Tsss veel te modern Gullwing, ik heb nog een CBS coleco vision/ Msx1/ Amiga 500 uit mijn kinderjaren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/ColecoVision
https://nl.wikipedia.org/wiki/MSX
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_500

Al 35 jaar een die hard gamer, nu dus ook al tijden een PS4 en een snelle game PC.

Maar nieuwe leuke opening Ice brain, geweldig stukje proza (y)

lol, een Colecovision, heeft mijn vrouw thuis ook nog. Ik heb ook nog een ms pacman arcade kast, maar die wordt volgende week opgehaald. Mijn verzameling hier is dan tot 0 geschronken.

BENZine

Gebruiker
Mooi geschreven column van Bas van Putten (y)
Ik ben het helemaal met hem eens. EV staat nog teveel in de kinderschoenen en is nog lang geen volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotor.

En ook in deze passage uit de column kan ik mij volledig vinden:

voorlopig staan we gezellig bij de pomp, waar die schone downsize-viercilinders trouwens vaker tanken dan de BMW 640i GT x-drive die ik deze week met een kwaad maar blij geweten rijd. Drieliter zescilinder turbo, 340 pk, 1800 kilo – en hij loopt makkelijk 1 op 11. Met de Volvo XC60 T5 – vier pitten, 254 pk, 1700 kilo – moest ik op mijn tenen staan om 1 op 10 te halen. Tel uit je winst.

JoelD

Gebruiker
Ik heb nog steeds goede hoop in synthetische brandstof. Ik zie eigenlijk niet in hoe ze genoeg accu's willen produceren voor alle auto's. Verder krijg je een probleem met het netwerk als iedereen zijn auto thuis gaat opladen, daar is de capaciteit niet hoog genoeg voor.

funf

Gebruiker
BENZine zei:
voorlopig staan we gezellig bij de pomp, waar die schone downsize-viercilinders trouwens vaker tanken dan de BMW 640i GT x-drive die ik deze week met een kwaad maar blij geweten rijd. Drieliter zescilinder turbo, 340 pk, 1800 kilo – en hij loopt makkelijk 1 op 11. Met de Volvo XC60 T5 – vier pitten, 254 pk, 1700 kilo – moest ik op mijn tenen staan om 1 op 10 te halen. Tel uit je winst.

Voor het verbruik hoef je het inderdaad niet te laten, als je dit zo leest. Maar daar liet de echte petrolhead zich toch al niet door tegenhouden.

BENZine

Gebruiker
funf zei:
Voor het verbruik hoef je het inderdaad niet te laten, als je dit zo leest. Maar daar liet de echte petrolhead zich toch al niet door tegenhouden.

Dat klopt, maar je kunt je wel afvragen welk doel ermee gediend is om 6-cilinder motoren massaal uit te faseren en over te stappen op de geblazen downsize-motoren. Neem nou een merk als Volvo, ik vind dat die eindelijk een auto (V90) op de weg hebben gezet die (in elk geval qua looks) kan wedijveren met een A6 en een 5-Serie. Maar dan blijkt dat er louter 4-cilinders in leverbaar zijn, zelfs voor de topversies. Niet één lekkere 6-cilinder, laat staan een V8. Wat mij betreft degradeert Volvo daarmee de V90 naar een volle klasse lager dan de E, 5 en A6.

JoelD

Gebruiker
Als het nou zuiniger zou zijn, maar zo'n 4 cilinder verbruikt net zo goed 1:10. En dan durf ik je te wedden dan een 3,5 liter V6 een stuk langer mee gaat dan zo'n geblazen 2 liter 4 cilinder met turbo en compressor.

Guest
BENZine zei:
...Wat mij betreft degradeert Volvo daarmee de V90 naar een volle klasse lager dan de E, 5 en A6.

Is volvo per definitie een klasse lager? Qua "merkbeleving" vind ik het meer op niveau van volkswagen oid. En de hollandse spruitjeslucht gaat er ook maar niet van af -althans bij mij- het blijft een beetje een auto voor leraren, ambtenaren en overige minder succesvollen :)

BENZine

Gebruiker
Gullwing zei:
En de hollandse spruitjeslucht gaat er ook maar niet van af -althans bij mij- het blijft een beetje een auto voor leraren, ambtenaren en overige minder succesvollen :)

Volvo-V90-dealer.jpg

Mwoah, ik vind dat hier de spruitjeslucht wel vanaf is. Ziet er beslist goed uit, maar ik knap af op de motorisering.

En ik denk dat Volvo's met een miljoen km of meer op de teller er met die kleine motortjes ook niet meer gaan komen, terwijl het merk naast Mercedes juist altijd wel bekend stond om z'n lange levensduur en vele kilometers.

michel1975

Gebruiker
BENZine zei:
Gullwing zei:
En de hollandse spruitjeslucht gaat er ook maar niet van af -althans bij mij- het blijft een beetje een auto voor leraren, ambtenaren en overige minder succesvollen :)

Mwoah, ik vind dat hier de spruitjeslucht wel vanaf is. Ziet er beslist goed uit, maar ik knap af op de motorisering.

En ik denk dat Volvo's met een miljoen km of meer op de teller er met die kleine motortjes ook niet meer gaan komen, terwijl het merk naast Mercedes juist altijd wel bekend stond om z'n lange levensduur en vele kilometers.
En het feit dat Mercedes ondanks een tijdelijke elektronische dip dit soort kilometerstanden nog steeds halen getuige de vele Mercedessen uit de laatste jaren met meer dan 300.000 km nog volop aangeboden worden.

Guest
BENZine zei:
Mwoah, ik vind dat hier de spruitjeslucht wel vanaf is. Ziet er beslist goed uit, ....

Ok, lelijk is deze inderdaad niet meer, maar elke keer als ik er één zie (en dat is niet vaak) vind ik m vooral erg lomp. En dat het een chinees merk is, doet het natuurlijk ook niet :T

BENZine

Gebruiker
Gullwing zei:
BENZine zei:
Mwoah, ik vind dat hier de spruitjeslucht wel vanaf is. Ziet er beslist goed uit, ....

Ok, lelijk is deze inderdaad niet meer, maar elke keer als ik er één zie (en dat is niet vaak) vind ik m vooral erg lomp. En dat het een chinees merk is, doet het natuurlijk ook niet :T

Ik wil ook niet zeggen dat ik er weg van ben, maar was ie nou met een lekkere 3-liter leverbaar geweest dan zou ik er met een minder grote boog omheen lopen.

Joël D. zei:
Als het nou zuiniger zou zijn, maar zo'n 4 cilinder verbruikt net zo goed 1:10. En dan durf ik je te wedden dan een 3,5 liter V6 een stuk langer mee gaat dan zo'n geblazen 2 liter 4 cilinder met turbo en compressor.

En dat is dus een hele grote misvatting. Alles valt of staat met materiaalgebruik van interne onderdelen. Zolang we dat niet in zicht hebben is daar echt niets over te zeggen.

BENZine zei:

1ni9rr9.png

Die Alfa rijders van vroeger zijn een beetje de Audi rijders van tegenwoordig. :p
Nee, ik vind het echt een heerlijke docu. Ik had het er vanmorgen over met iemand van 61, die gaf ook aan dat het eind jaren 80/begin jaren 90 een klassenstrijd was op de autobahn. Met een Opel voelde je je ook echt nederig. Ik kan mij daar als jong persoon vandaag de dag echt niets bij voorstellen. Iets wat volgens mij in dit topic ook wel eens naar voren komt: generatiekloofje.
Ik vind Duitsers trouwens altijd onwijs fijne mensen. Netjes, beleefd en ongelooflijk behulpzaam.

Guest
Ik vind Duitsers trouwens altijd onwijs fijne mensen. Netjes, beleefd en ongelooflijk behulpzaam.

Ik vind Duitsers over het algemeen gewoon chill.

BENZine

Gebruiker
BENZine zei:

1ni9rr9.png

Die Alfa rijders van vroeger zijn een beetje de Audi rijders van tegenwoordig. :p
Nee, ik vind het echt een heerlijke docu. Ik had het er vanmorgen over met iemand van 61, die gaf ook aan dat het eind jaren 80/begin jaren 90 een klassenstrijd was op de autobahn. Met een Opel voelde je je ook echt nederig. Ik kan mij daar als jong persoon vandaag de dag echt niets bij voorstellen. Iets wat volgens mij in dit topic ook wel eens naar voren komt: generatiekloofje.

Toevallig had ik zelf in 1991 ook net zo’n Alfa 33, een 1.3 met 90pk. Daarmee kon ik op de Autobahn al redelijk meekomen met het snellere verkeer, in tegenstelling tot de trage Golf II 1.3 die ik daarvoor had. Na de Alfa had ik een W124 260E, waarmee ik nog maar zelden aan de kant hoefde. En ik herken wel wat er door die personen in de film gezegd werd: Je had een snelle auto, en op de Autobahn wilde je dat ook wel laten zien. :).

Bofkont

Gebruiker
Leuk Benzine :D
Mijn 1e auto als 18 jarige in 1997 was een Alfa 33 1.3 van het 1e type, als militair destijds in Seedorf gelegerd in Duitsland, 180/190 harder ging het niet. De 75 2.0 twinspark die daarna kwam was fors sneller 230/235, mijn mijn broer kon ik nog steeds niet bijhouden met zijn corrado Vr6.

Gullwing gaaf zo'n arcade kast!! verkocht?
Kan mij de tijd nog goed heugen dat er speelhallen vol mee stonden, geweldig was dat.

BENZine zei:
BENZine zei:

1ni9rr9.png

Toevallig had ik zelf in 1991 ook net zo’n Alfa 33, een 1.3 met 90pk. Daarmee kon ik op de Autobahn al redelijk meekomen met het snellere verkeer, in tegenstelling tot de trage Golf II 1.3 die ik daarvoor had. Na de Alfa had ik een W124 260E, waarmee ik nog maar zelden aan de kant hoefde. En ik herken wel wat er door die personen in de film gezegd werd: Je had een snelle auto, en op de Autobahn wilde je dat ook wel laten zien. :).

Daar is weinig aan veranderd toch? ;)

BENZine

Gebruiker
Valt best mee. Ik rij niet meer voluit door Duitsland, maar meestal zo tussen de 160 en 180 al naar gelang hoe druk het is. Nu en dan op een leeg stuk even richting de 250, maar niet voor langere duur. Zo rond de 180 vind ik een mooie snelheid, als er dan ineens iemand voor duikt of er staat ineens een bord met 120 dan hoef je ook niet meteen vol in de ankers. Rijdt veel relaxter vind ik, en het benzineverbruik blijft dan ook nog enigszins binnen de perken.

2fiE3U7.jpg

Oh, dat absoluut. Ik rij vaak maar ongeveer 130km/ph, wat ik een prima snelheid vindt. Als ik echt lange stukken moet dan vaak wat meer. Echt jagen op de autobahn doe ik zelden. Alleen soms op een terugweg als ik echt naar huis wil. Probleem is echter, dan rij ik gewoon 1 op 6, wat er voor zorgt dat je ook weer snel aan de pomp staat.

Bofkont

Gebruiker
Op tempo cruisen was mijn CLK 430 V8 de meest fijne auto die ik ooit heb mogen rijden.
Bijzonder verfijnd en wat een comfort, op lange ritten mis ik die wagen dan echt!

Mooie foto Benzine, de F10 is ook zo'n bijzonder fijne auto voor de autobahn, uren op tempo rijden en altijd fris uitstappen.

Bovenaan