Goedemiddag allen,
Een leuk topic. Zat het door te lezen, en dacht dat ik maar eens mijn status van 'stille meelezer' moet gaan omzetten ' actieve poster'.
Te zijner tijd zal ik me wel even in een voorstel topic aanmelden, maar nu even over de caravan.
Ik zag caravan en Portugal.
Dit jaar gaan we met het gezin een rit maken, met caravan vanaf Portugal naar Nederland.
Omdat dit het laatste jaar is dat we buiten de officiële vakanties weg kunnen (oudste dochter is 4, jongste 2), nemen we lekker de tijd en gaan we vroeg in het seizoen weg.
De vakantie wordt eigenlijk een grote proefrit (qua caravan). De laatste jaren zijn we rond aan het kijken naar een caravan. In onze ogen een makkelijke en vlotte manier om op vakantie te gaan , zeker met kleine kinderen. De keuze is wat lasting, we willen allebei (mijn vrouw en ik) een beetje ruimte, goed kunnen slapen en niet te oubillige uitstraling. Bij onze zoektocht kwamen we telkens uit bij indelingen met een lengte-stapelbed. Lijkt ons ideal met de meiden, hebben ze een eigen bedje, en het stapelbed is niet direct bij de deur.
Erg veel keuze is er overigens niet met deze indeling, rekening houdend met het budget wat wij over hebben voor een caravan.
Al met al toch een hele investering, en we weten niet of caravan-en gaat bevallen. Van mezelf weet ik het wel, ben ermee opgegroeid. Mijn vrouw echter niet, tel daarbij de kinderen. Dus vorig jaar hebben we een week gekampeerd in Hardenberg, dat ging goed.
Uiteindelijk willen we wat langere reizen maken met de caravan, dus we moeten nog testen of dat bevalt.
Nu wil het toeval dat mijn ouders een andere caravan willen, en ze hebben ons een voorstel gedaan om de huidige over te nemen. Het voorstel is zeer scherp te noemen, enige is dat een geode voortent ontbreekt. De caravan is een Kip Skyline 47 TDB uit 2000 of 2001. Wel een schuifluifel erbij en een mover. De reden dat er geen voortent bij is, is dat mijn ouders genoeg hebben aan een luifel en voor nood hebben zo'n mini-koepel-voortent, die houden ze. De indeling is niet de droom indeling, maar het vaste bed is voldoende groot voor mij en mijn vrouw (en licht super !) en de voorste rondzit kunnen we prima 2 lichtplaatsen naast elkaar maken. Enniewee, we zullen zien.
Qua gewicht geen issue, voor mijn ouders (die een Scenic automaat rijden) is de caravan op papier een beetje terug gezet qua GVW, wij zullen deze weer terug zetten op 1400kg.
De trekkende auto in kwestie is een (onze) 2005 Audi A6 2.0TDi, die zou er geen problemen mee moeten hebben. Ter voorbereiding heb ik er pasgeleden (zelf) een trekhaak onder gezet. Langdurige, maar leuke klus. Rijden met een aanhanger is geen probleem, voor zakelijke doeleinden rij ik zeer regelmatig met een VW Amarok met daarachter een 3-assige gesloten aanhanger.
Het lekkere is de caravan is door mijn ouders na hun vaste voorjaars-rondje Portugal* de caravan bij een stalling hebben neergezet. Wij rijden met zo'n 4-en solo naar de Algarve, pakken de caravan mee, en blijven dan een weekje oid in het zuiden van Portugal, daarna hebben we nog 2 weken om naar huis te rijden. Waarheen ? Geen idee. Daar waar de zon schijnt, en we het naar ons zin hebben. Haast hebben we niet.
Enige grote hindernis is dus de heenweg. Idee is om op zaterdagavond te vertrekken (de kinderen spelen dan de hele dag bij opa en oma) en dan de nacht door te rijden tot pak m beet ergens tussen 10 en 12 de volgende dag. Dan pakken we een hotel. Als alles meezit zitten we in het noorden van Spanje. De 2e dag rijden we weer wat verder, en hopelijk halen we op de 3e dag in de ochtend de caravan uit te stalling.
´k zal tezijnertijd wel wat foto´s posten.
*ze zijn verknocht aan dit land, gaan er al ruim 30 jaar naar op vakantie. Vroeger gingen mijn zus en ik altijd mee. Later zelf ook nog regelmatig gegaan. Saillant detail, record qua rijden was van de Groest-Hilversum tot de boulevard in Lagos in zo'n 23,5 uur

Vervoer toen was een Clio 16V, samen met een maatje. Prachtige rit, maar zou het niet over doen

Noodlot moet je niet te vaak tarten.