Het Caravan Topic

Wij zijn een keer of vier in Portugal geweest, het is wel een pittig stukje rijden. Maar wat is het er mooi! En vriendelijke mensen, lage prijzen. Misschien voor de caravan wel te ver, wij gingen toen nog met de tent en combineerden de reis met een bezoekje aan het geweldige Futuroscope park in Poitiers Frankrijk. Een park vol met bioscopen, 3D animatie en groot scherm projecties. Poitiers is in één keer te rijden, een hotelletje in Spanje in de buurt van Picos dÉuropa (kun je ook nog een paar dagen blijven) en dan ligt Portugal aan je voeten.

3065_480.jpg

Joost PP zei:
Wij zijn een keer of vier in Portugal geweest, het is wel een pittig stukje rijden. Maar wat is het er mooi! En vriendelijke mensen, lage prijzen. Misschien voor de caravan wel te ver, wij gingen toen nog met de tent en combineerden de reis met een bezoekje aan het geweldige Futuroscope park in Poitiers Frankrijk. Een park vol met bioscopen, 3D animatie en groot scherm projecties. Poitiers is in één keer te rijden, een hotelletje in Spanje in de buurt van Picos dÉuropa (kun je ook nog een paar dagen blijven) en dan ligt Portugal aan je voeten.

3065_480.jpg

Mijn echtgenote begint na een paar uur als een klein kind te jengelenvindt het niet prettig om lange stukken te rijden. Maar Portugal staat zeker nog een keer op de agenda, vooral nu we dit jaar voor het eerst weer saampjes op pad gaan. Voor de combinatie is dat samen op pad ook veel beter, dan kan ik alle zware rommel in de Camry stouwen waardoor de combinatie veel stabieler is. Bovendien is dan een overnachting op een camping onderweg veel makkelijker te doen, vroeger was dat een halve verbouwing (met vier personen in een kleine drie persoons caravan).

Even een andere vraag: Wat denken jullie van de Pollo (1600 motortje van 75 paardjes) om ons caravanneke te trekken? Een vriend van mij raadt mij dit af, maar we zijn ook met een 60 paardjes sterke Corolla met deze caravan op pad geweest.

rke zei:
Even een andere vraag: Wat denken jullie van de Pollo (1600 motortje van 75 paardjes) om ons caravanneke te trekken? Een vriend van mij raadt mij dit af, maar we zijn ook met een 60 paardjes sterke Corolla met deze caravan op pad geweest.

Het eigen gewicht van de auto speelt ook een rol in de stabiliteit van de combinatie. Hoe lichter de auto, hoe makkelijker de caravan er een speelbal van maakt als er bijvoorbeeld flinke zijwind is.

the Fox zei:
rke zei:

Het eigen gewicht van de auto speelt ook een rol in de stabiliteit van de combinatie. Hoe lichter de auto, hoe makkelijker de caravan er een speelbal van maakt als er bijvoorbeeld flinke zijwind is.

De bestemming speelt ook een rol. Ik ging ooit met de Corolla 12V 1.3 75 pk met aanhanger en twee motoren (zo'n 600 kg) naar Zuid Franrijk. Op de snelweg ging het prima, 110 was goed te doen, de korte haarspelbochten van de Route du Napoleon waren echt een crime! Volgas in 1 tot maximale toerentalm, dan vliegensvlug naar 2 en hopen dat het toerental niet teveel zakte. Echt heel naar rijden. Op vlakke wegen met lichte heuvels ging het prima.

rke zei:
Wij zijn een keer of vier in Portugal geweest, het is wel een pittig stukje rijden. Mijn echtgenote begint na een paar uur als een klein kind te jengelenvindt het niet prettig om lange stukken te rijden.

Een heerlijk topic zo in het voorjaar.(y)
@rke Tegen dreinen van de ego egA of kinderen had JoostPP een goede tip:
Joost PP zei:
We hebben die vakantie (2009) bij de Media Markt twee schermpjes gekocht en het was en wereld van verschil. Iedereen kan zeggen "vroeger in de Kadett, Simca, hadden we dat niet en keken we naar buiten om nummerborden te tellen'. Het echte verhaal is waarschijnlijk dat die reizen vroeger oersaai en vervelend waren....maar dat zijn we vergeten.
julizwane41.jpg
:D

Pollo om de kleine caravan te trekken? De 1600cc zou wellicht voldoende kracht leveren maar zoals Fox laat doorschemeren ga je graag de grenzen opzoeken met de combinatie?

Waarom zou het niet gaan?
Je mag 800kg trekken(?), als je maar zorgt dat je niet daarboven uitkomt is er niks aan het handje.(mits treingewicht niet overschreden wordt)

Qua motorvermogen zou ik me niet zo druk maken.
Ik sleepte destijds met mijn scenic (1,6 90pk) een caravan van 1300kg naar het zuiden.
Bergop zak je dan wel iets teug in snelheid maar zolang de vrachtwagens langzamer gaan is er niets aan de hand.

the Fox zei:
rke zei:

Ja,

Het eigen gewicht van de Pollo speelt ook mee. Maar ik heb er wel stugge rubbers in gezet en dat geeft veel verbetering. Ter indicatie: de originele rubbers kon ik met de hand een paar mm indrukken. De nieuwe polyurethaan rubbers krijg je nauwelijks ingedrukt, daar heb je echt een pers voor nodig. Het is ook mijn ervaring dat de ophanging van de achterwielen heel bepalend is voor het rijden met de caravan. Een auto met stugge ophanging (vaak de sportief afgeveerde exemplaren) rijdt veel lekkerder met een caravan dan een op comfort afgestelde auto.

De sleurhut achter de Pollo is mij (denk ik) afgeraden omdat ik gewend ben aan een dikke bolide met klein caravanneke. En, de Pollo heeft natuurlijk de bekende VAG techniek, ik heb er nog geen vertrouwen in dat bijvoorbeeld de versnellingsbak heel blijft met een ritje door de Alpen. Misschien moet ik een infraroodthermometer meenemen, dan kan ik onderweg de baktemperatuur controleren.
In ieder geval zijn alle vloeistoffen recent ververst, daar kan het niet aan liggen.

Maar dit zijn allemaal overwegingen voor de toekomst, dit jaar willen we nog met de Camry op pad.

Die videoschermpjes achterin zijn idd ideaal. Ik heb er ook eentje gekocht voor mijn dochter van 4. Ze is nog te jong om zelf te lezen, dus is dit een geschikte oplossing.

In vergelijking met vroeger, zat je idd met de grote Vakantie Donald Duck op de achterbank (daar keek je al een jaar vantevoren naar uit als deze in de winkel lag), kleurboeken, zelfgemaakte mix tapes op je WalkMan (ook een fenomeen waar je weken vantevoren al aan begon, inclusief check lijst) en lekker languit op de achterbank pitten. Gordels achterin waren nog niet standaard op iedere auto.

Die reizen waren allerminst saai, dat hoorde er gewoon bij als je op vakantie ging naar Zuid Frankrijk of een andere verre bestemming. Lezen, slapen en muziek luisteren. Hedentendage moet het zo luxe en makkelijk mogelijk, want stel je voor dat de kids verveeld raken achterin.

- Quatrelle - zei:
Die videoschermpjes achterin zijn idd ideaal. Ik heb er ook eentje gekocht voor mijn dochter van 4. Ze is nog te jong om zelf te lezen, dus is dit een geschikte oplossing.

In vergelijking met vroeger, zat je idd met de grote Vakantie Donald Duck op de achterbank (daar keek je al een jaar vantevoren naar uit als deze in de winkel lag), kleurboeken, zelfgemaakte mix tapes op je WalkMan (ook een fenomeen waar je weken vantevoren al aan begon, inclusief check lijst) en lekker languit op de achterbank pitten. Gordels achterin waren nog niet standaard op iedere auto.

Die reizen waren allerminst saai, dat hoorde er gewoon bij als je op vakantie ging naar Zuid Frankrijk of een andere verre bestemming. Lezen, slapen en muziek luisteren. Hedentendage moet het zo luxe en makkelijk mogelijk, want stel je voor dat de kids verveeld raken achterin.

Ik kan me nog vakanties herinneren naar Italie. Met de Alpen Kreuzer achter de Citroen Ami, drie kinderen op de achterbank en tegen de tijd dat we daar waren, waren we alle drie bont en blauw. Met de volle 19 paarden in gestrekte draf over de oude Brenner pas, 10% steil. Als pa moest stoppen, moesten we uitstappen want dan trok de dappere Fransoos de boel niet meer op gang. Gelukkig was het ding luchtgekoeld, het hele stuk moest hij vol gas aan het werk.

Later werd het een Ford Taunus 12M en een Simca 1500S en werd de bestemming wat dichter bij huis. Met de 12M hebben we nog wel de hele elektra overhoop gegooid, mijn vader begreep niets van "draadjes" en de 12M had zogenaamde "Amerikaanse" achterlichten. Na de Simca zijn we niet meer als gezin op vakantie geweest, het gezin was uit de auto gegroeid.

Wat hebben we het nu dan lekker makkelijk. Saampjes ergens in een hoekje van die enorme Camry en als ik dat wil haal ik ook bergop nog prentjes waar het hele vakantiebudget aan op gaat. Geen herrie van een 5000 rpm draaiende ploeterende luchtgekoelde boxer, maar het stille snorren van zes powerrangers in vee. Powerrangers die zelfs hun stem niet verheffen als de toerenteller die ene keer richting 6000 gaat.

En vwb het verveeld raken: zeker met kleine kinderen is het ook heel belangrijk om de reisdagen gewoon niet te lang te maken. Uurtje of 5, 6 onderweg zijn is wel zat. Op tijd een camping oid opzoeken en de volgende dag gewoon weer verder. En is de reisbestemming ver weg (dit jaar willen we met drie kleintjes gaan rondtrekken in Slovenië), is het ook handig om tussendoor een bestemming te hebben waar je één of twee dagen langer blijft. Scheelt enorm.

Goedemiddag allen,

Een leuk topic. Zat het door te lezen, en dacht dat ik maar eens mijn status van 'stille meelezer' moet gaan omzetten ' actieve poster'.

Te zijner tijd zal ik me wel even in een voorstel topic aanmelden, maar nu even over de caravan.

Ik zag caravan en Portugal.

Dit jaar gaan we met het gezin een rit maken, met caravan vanaf Portugal naar Nederland.
Omdat dit het laatste jaar is dat we buiten de officiële vakanties weg kunnen (oudste dochter is 4, jongste 2), nemen we lekker de tijd en gaan we vroeg in het seizoen weg.
De vakantie wordt eigenlijk een grote proefrit (qua caravan). De laatste jaren zijn we rond aan het kijken naar een caravan. In onze ogen een makkelijke en vlotte manier om op vakantie te gaan , zeker met kleine kinderen. De keuze is wat lasting, we willen allebei (mijn vrouw en ik) een beetje ruimte, goed kunnen slapen en niet te oubillige uitstraling. Bij onze zoektocht kwamen we telkens uit bij indelingen met een lengte-stapelbed. Lijkt ons ideal met de meiden, hebben ze een eigen bedje, en het stapelbed is niet direct bij de deur.
Erg veel keuze is er overigens niet met deze indeling, rekening houdend met het budget wat wij over hebben voor een caravan.
Al met al toch een hele investering, en we weten niet of caravan-en gaat bevallen. Van mezelf weet ik het wel, ben ermee opgegroeid. Mijn vrouw echter niet, tel daarbij de kinderen. Dus vorig jaar hebben we een week gekampeerd in Hardenberg, dat ging goed.
Uiteindelijk willen we wat langere reizen maken met de caravan, dus we moeten nog testen of dat bevalt.

Nu wil het toeval dat mijn ouders een andere caravan willen, en ze hebben ons een voorstel gedaan om de huidige over te nemen. Het voorstel is zeer scherp te noemen, enige is dat een geode voortent ontbreekt. De caravan is een Kip Skyline 47 TDB uit 2000 of 2001. Wel een schuifluifel erbij en een mover. De reden dat er geen voortent bij is, is dat mijn ouders genoeg hebben aan een luifel en voor nood hebben zo'n mini-koepel-voortent, die houden ze. De indeling is niet de droom indeling, maar het vaste bed is voldoende groot voor mij en mijn vrouw (en licht super !) en de voorste rondzit kunnen we prima 2 lichtplaatsen naast elkaar maken. Enniewee, we zullen zien.

Qua gewicht geen issue, voor mijn ouders (die een Scenic automaat rijden) is de caravan op papier een beetje terug gezet qua GVW, wij zullen deze weer terug zetten op 1400kg.

De trekkende auto in kwestie is een (onze) 2005 Audi A6 2.0TDi, die zou er geen problemen mee moeten hebben. Ter voorbereiding heb ik er pasgeleden (zelf) een trekhaak onder gezet. Langdurige, maar leuke klus. Rijden met een aanhanger is geen probleem, voor zakelijke doeleinden rij ik zeer regelmatig met een VW Amarok met daarachter een 3-assige gesloten aanhanger.

Het lekkere is de caravan is door mijn ouders na hun vaste voorjaars-rondje Portugal* de caravan bij een stalling hebben neergezet. Wij rijden met zo'n 4-en solo naar de Algarve, pakken de caravan mee, en blijven dan een weekje oid in het zuiden van Portugal, daarna hebben we nog 2 weken om naar huis te rijden. Waarheen ? Geen idee. Daar waar de zon schijnt, en we het naar ons zin hebben. Haast hebben we niet.
Enige grote hindernis is dus de heenweg. Idee is om op zaterdagavond te vertrekken (de kinderen spelen dan de hele dag bij opa en oma) en dan de nacht door te rijden tot pak m beet ergens tussen 10 en 12 de volgende dag. Dan pakken we een hotel. Als alles meezit zitten we in het noorden van Spanje. De 2e dag rijden we weer wat verder, en hopelijk halen we op de 3e dag in de ochtend de caravan uit te stalling.

´k zal tezijnertijd wel wat foto´s posten.

*ze zijn verknocht aan dit land, gaan er al ruim 30 jaar naar op vakantie. Vroeger gingen mijn zus en ik altijd mee. Later zelf ook nog regelmatig gegaan. Saillant detail, record qua rijden was van de Groest-Hilversum tot de boulevard in Lagos in zo'n 23,5 uur :) Vervoer toen was een Clio 16V, samen met een maatje. Prachtige rit, maar zou het niet over doen :) Noodlot moet je niet te vaak tarten.

- Quatrelle - zei:
In vergelijking met vroeger, zat je idd met de grote Vakantie Donald Duck op de achterbank (daar keek je al een jaar vantevoren naar uit als deze in de winkel lag), kleurboeken, zelfgemaakte mix tapes op je WalkMan (ook een fenomeen waar je weken vantevoren al aan begon, inclusief check lijst) en lekker languit op de achterbank pitten.

Ik heb vorig jaar schermpjes ter lening aangeboden gekregen maar ze vriendelijk geweigerd. Ik heb geen zin om met twee fossielen in de auto te zitten, want daar veranderen mijn dochters is als ze televisie kijken.

Een CD-verzameling met hun favoriete muziek, een stapel boeken, kleurpotloden en raadspelletjes voor onderweg moeten voldoende zijn. En heel belangrijk: minimaal een kwartier pauze na twee uur rijden. En dan niet tijdens de pauze op een stoel gaan hangen, maar een balletje trappen, tikkertje spelen. De kleine lijfjes moeten bewegen, moeten hun energie kwijt. Vorig jaar ging ik voor het eerst alleen met mijn dochters op vakantie (hun moeder en ik zijn uit elkaar) en daar zag ik best wel tegenop, omdat de jongste niet de gemakkelijkste is in de auto. Als chauffeur en enige volwassene moet je niet alleen de auto met caravan besturen, maar ook navigeren door een onbekende omgeving en tegelijkertijd het kroost op de achterbank koest houden. Maar dat ging prima met de spullen die ik hierboven opsomde. De meiden hadden zichzelf overtroffen, zowel op de heen- als terugreis.

Ik zie niet meer op tegen de reis. We doen het ook komende vakantie gewoon weer op de manier zoals mijn ouders het vroeger deden. Back to basics, ook tijdens de heen- en terugreis. Ook kinderen zien het loslaten van alle luxe als een bevrijding, de focus komt op heel andere dingen te liggen. Voor mij hoeft een camping geen wifi te hebben, alstublieft niet. Ik stuur wel een briefkaart om te laten weten hoe het gaat, ik hoef tijdens mijn vakantie geen facebook-updates te lezen. Geen computerspelletjes, geen tablets, niets! Mijn mobieltje gebruik ik alleen om hun moeder om de twee dagen een berichtje te sturen. Verder geldt: geen bericht is goed bericht.

the Fox zei:
Ik heb vorig jaar schermpjes ter lening aangeboden gekregen maar ze vriendelijk geweigerd. Ik heb geen zin om met twee fossielen in de auto te zitten, want daar veranderen mijn dochters is als ze televisie kijken.

Een CD-verzameling met hun favoriete muziek, een stapel boeken, kleurpotloden en raadspelletjes voor onderweg moeten voldoende zijn. En heel belangrijk: minimaal een kwartier pauze na twee uur rijden. En dan niet tijdens de pauze op een stoel gaan hangen, maar een balletje trappen, tikkertje spelen.

Ja, precies zo doen wij het dus ook.

s velthuis zei:
the Fox zei:

Een CD-verzameling met hun favoriete muziek, een stapel boeken, kleurpotloden en raadspelletjes voor onderweg moeten voldoende zijn. En heel belangrijk: minimaal een kwartier pauze na twee uur rijden. En dan niet tijdens de pauze op een stoel gaan hangen, maar een balletje trappen, tikkertje spelen.

Ja, precies zo doen wij het dus ook.

@ Quatrelle: ook bij ons is de DVD voor de niet lezenden een uitkomst.
@Fox: Respect dat je het alleen voor elkaar gekregen hebt.(y)
@Vethuis en Fox: Het klopt dat de achterbank ineens zombie-stil is bij het aanzetten van de DVD. Maar het verbreken van de stroomkringen en het herstel door de bijrijder buiten dienst is een extra aparte ervaring.:D Als de machine werkt geeft het op het laatste stuk van de dagetappe net dat beetje rust en kan je nog net even verder. Kinderen blij, papa en mama blij.

Ouwediesel zei:
Bij deze, een te kleine auto voor een te grote caravan.....

filmpje!

https://i1.ytimg.com/vi/jsjw1yc6q4w/mqdefault.jpg

Door deze link kwam ik wat anders tegen. Now this is what I am talking about: https://www.youtube.com/watch?v=wk6KJXeOM0k

DagDromer zei:
Goedemiddag allen,

Een leuk topic. Zat het door te lezen, en dacht dat ik maar eens mijn status van 'stille meelezer' moet gaan omzetten ' actieve poster'.

Te zijner tijd zal ik me wel even in een voorstel topic aanmelden, maar nu even over de caravan.

Ik zag caravan en Portugal.

Dit jaar gaan we met het gezin een rit maken, met caravan vanaf Portugal naar Nederland.
Omdat dit het laatste jaar is dat we buiten de officiële vakanties weg kunnen (oudste dochter is 4, jongste 2), nemen we lekker de tijd en gaan we vroeg in het seizoen weg.
De vakantie wordt eigenlijk een grote proefrit (qua caravan). De laatste jaren zijn we rond aan het kijken naar een caravan. In onze ogen een makkelijke en vlotte manier om op vakantie te gaan , zeker met kleine kinderen. De keuze is wat lasting, we willen allebei (mijn vrouw en ik) een beetje ruimte, goed kunnen slapen en niet te oubillige uitstraling. Bij onze zoektocht kwamen we telkens uit bij indelingen met een lengte-stapelbed. Lijkt ons ideal met de meiden, hebben ze een eigen bedje, en het stapelbed is niet direct bij de deur.
Erg veel keuze is er overigens niet met deze indeling, rekening houdend met het budget wat wij over hebben voor een caravan.
Al met al toch een hele investering, en we weten niet of caravan-en gaat bevallen. Van mezelf weet ik het wel, ben ermee opgegroeid. Mijn vrouw echter niet, tel daarbij de kinderen. Dus vorig jaar hebben we een week gekampeerd in Hardenberg, dat ging goed.
Uiteindelijk willen we wat langere reizen maken met de caravan, dus we moeten nog testen of dat bevalt.

Nu wil het toeval dat mijn ouders een andere caravan willen, en ze hebben ons een voorstel gedaan om de huidige over te nemen. Het voorstel is zeer scherp te noemen, enige is dat een geode voortent ontbreekt. De caravan is een Kip Skyline 47 TDB uit 2000 of 2001. Wel een schuifluifel erbij en een mover. De reden dat er geen voortent bij is, is dat mijn ouders genoeg hebben aan een luifel en voor nood hebben zo'n mini-koepel-voortent, die houden ze. De indeling is niet de droom indeling, maar het vaste bed is voldoende groot voor mij en mijn vrouw (en licht super !) en de voorste rondzit kunnen we prima 2 lichtplaatsen naast elkaar maken. Enniewee, we zullen zien.

Qua gewicht geen issue, voor mijn ouders (die een Scenic automaat rijden) is de caravan op papier een beetje terug gezet qua GVW, wij zullen deze weer terug zetten op 1400kg.

De trekkende auto in kwestie is een (onze) 2005 Audi A6 2.0TDi, die zou er geen problemen mee moeten hebben. Ter voorbereiding heb ik er pasgeleden (zelf) een trekhaak onder gezet. Langdurige, maar leuke klus. Rijden met een aanhanger is geen probleem, voor zakelijke doeleinden rij ik zeer regelmatig met een VW Amarok met daarachter een 3-assige gesloten aanhanger.

Het lekkere is de caravan is door mijn ouders na hun vaste voorjaars-rondje Portugal* de caravan bij een stalling hebben neergezet. Wij rijden met zo'n 4-en solo naar de Algarve, pakken de caravan mee, en blijven dan een weekje oid in het zuiden van Portugal, daarna hebben we nog 2 weken om naar huis te rijden. Waarheen ? Geen idee. Daar waar de zon schijnt, en we het naar ons zin hebben. Haast hebben we niet.
Enige grote hindernis is dus de heenweg. Idee is om op zaterdagavond te vertrekken (de kinderen spelen dan de hele dag bij opa en oma) en dan de nacht door te rijden tot pak m beet ergens tussen 10 en 12 de volgende dag. Dan pakken we een hotel. Als alles meezit zitten we in het noorden van Spanje. De 2e dag rijden we weer wat verder, en hopelijk halen we op de 3e dag in de ochtend de caravan uit te stalling.

´k zal tezijnertijd wel wat foto´s posten.

*ze zijn verknocht aan dit land, gaan er al ruim 30 jaar naar op vakantie. Vroeger gingen mijn zus en ik altijd mee. Later zelf ook nog regelmatig gegaan. Saillant detail, record qua rijden was van de Groest-Hilversum tot de boulevard in Lagos in zo'n 23,5 uur :) Vervoer toen was een Clio 16V, samen met een maatje. Prachtige rit, maar zou het niet over doen :) Noodlot moet je niet te vaak tarten.

Welkom op aw.

Ik vraag me af waarom je ouders die caravan terug laten keuren?
Zolang ze niet over het max trekgewicht gaan is er niets aan de hand.

Overigens is het wel uitkijken met renault en caravans/aanhangers.
Het te trekken gewicht klopt vaak van geen kant.

@Twix: mooi filmpje. Die caravan krijgt wel op zijn donder zeg. Op 3.06 en 4.46 te zien. Dat ding moet wel goed in elkaar zijn gezet.(y)
Leuk om zo'n caravan van de oude baas over te nemen. "Hing altijd keurig achter de Toyota en na elke rit werd hij keurig schoongemaakt.":D

Altai zei:
@Twix: mooi filmpje. Die caravan krijgt wel op zijn donder zeg. Op 3.06 en 4.46 te zien. Dat ding moet wel goed in elkaar zijn gezet.(y)
Leuk om zo'n caravan van de oude baas over te nemen. "Hing altijd keurig achter de Toyota en na elke rit werd hij keurig schoongemaakt.":D
Van oud dametje geweest....

@Altai: een andere reden om geen DVD-schermpjes te gebruiken is dat ik het aansluitpunt nodig heb voor mijn GPS. Eén van de twee schermpjes kan voor een bepaalde tijd op de accu draaien, het andere schermpje niet. Ik zie de slachtpartijen op de achterbank al voor me wanneer bepaald moet worden wie wanneer mag gaan kijken.

Liedjes zingen onderweg is een goede afleiding. Als er ruzie is op de achterbank, dan helpt het om als bestuurder spontaan te gaan zingen i.p.v. naar achteren te schreeuwen dat ze moeten ophouden.

Maar ook bij mij gaat het nog wel eens mis op de achterbank. Ik vergeet mijn eigen trucjes wel eens toe te passen, wacht net iets te lang met reageren waardoor ik al te geërgerd ben om nog rustig te kunnen corrigeren. En dan volgt er een luide botte snauw naar achteren en baal ik vervolgens van mijn eigen reactie. De kunst is om tijdig te corrigeren, als je als bestuurder nog een goed humeur hebt. Goed uitgerust op pad gaan helpt daarbij. Wij vertrekken het liefst op zondagochtend, rond een uur of tien en rijden dan maximaal 5 uur.

Twix zei:
Ouwediesel zei:

filmpje!

Door deze link kwam ik wat anders tegen. Now this is what I am talking about: https://www.youtube.com/watch?v=wk6KJXeOM0k

Jouw link deed mij weer aan een ander filmpje denken. Zo breien we lekker door.. :)

<https://www.youtube.com/watch?v=XxvfDTaUVAo>

Echt een geweldig ding!

@the Fox: van die dame was de achterliggende Golf zeg maar.:D

Mooi beschreven en veel eigen inzicht. Heel herkenbaar in de dagelijkse prakijk.
Mocht het een keer nodig zijn er is een verloop voor de 12v te koop. Ik had een kleine versie die kon scharnieren maar schoot toch telkens uit de plug. Daarna een harmonicasnoer gekocht met een verloop aan het begin. Ik kom nu tot ver op de achterbank met 12v. Als alle draadjes blijven zitten gaat het perfect metde DVD. Een keer schoot een mini-jack telkens uit een scherm. Een kind ontroostbaar maar met een elastiek is het defect opgelost. Papa is graag DE held.:)

Goed uitgerust op pad gaan helpt daarbij maar na het inpakken van de auto en dakkoffer ben je vaak al half afgedraaid. Wij rijden ook maximaal 5 tot 6 uur. Elke 2 uur een kwartier/half uur pauze en een lange (speel)pauze met de lunch.

Hamer zei:
Twix zei:
Ouwediesel zei:

filmpje!

Jouw link deed mij weer aan een ander filmpje denken. Zo breien we lekker door.. :)

<https://www.youtube.com/watch?v=XxvfDTaUVAo>

Echt een geweldig ding!

Daar is goed over nagedacht! Mooi hoor.

@Ouwediesel,

Prachtige sleurhut. Ik zal de site eens bekijken.

the Fox zei:
Liedjes zingen onderweg is een goede afleiding. Als er ruzie is op de achterbank, dan helpt het om als bestuurder spontaan te gaan zingen i.p.v. naar achteren te schreeuwen dat ze moeten ophouden.

Maar ook bij mij gaat het nog wel eens mis op de achterbank. Ik vergeet mijn eigen trucjes wel eens toe te passen, wacht net iets te lang met reageren waardoor ik al te geërgerd ben om nog rustig te kunnen corrigeren. En dan volgt er een luide botte snauw naar achteren en baal ik vervolgens van mijn eigen reactie. De kunst is om tijdig te corrigeren, als je als bestuurder nog een goed humeur hebt. Goed uitgerust op pad gaan helpt daarbij. Wij vertrekken het liefst op zondagochtend, rond een uur of tien en rijden dan maximaal 5 uur.
Mijn vrouw kon zich daar ook aan irriteren. Ik heb er zelf geen last van, met een stukgemaakte achterbank kom ik wel heel op de bestemming aan, met nijdig over de voorstoel naar de achterbank hangend snauwen is die kans een heel stuk kleiner.

Toen we net kleine kinderen hadden, had mijn vrouw op vakantieritten wel eens de nare eigenschap de huiselijke problemen te willen bespreken. Dat is een slecht idee, ik ben iemand die zich op een taak tegelijkertijd kan concentreren, dus autorijden of kletsen.

rke zei:
Toen we net kleine kinderen hadden, had mijn vrouw op vakantieritten wel eens de nare eigenschap de huiselijke problemen te willen bespreken. Dat is een slecht idee, ik ben iemand die zich op een taak tegelijkertijd kan concentreren, dus autorijden of kletsen.

Dat herken ik wel. Ik ben een slechte luisteraar tijdens het autorijden. Ook tijdens het televisiekijken trouwens. Ik ga graag op in wat ik op dat moment aan het doen ben. Dan hoor(de) ik vaak achteraf 'Dat had ik jou toch verteld?'

Wat ik altijd wél hoor zijn zeurgeluiden. Mijn jongste is daar erg goed in. Dat zeurgeluidje van haar heeft een toonhoogte die tot een acute humeurwisseling kan leiden. Mijn oudste kan ook zeuren, maar nét op en andere toonhoogte die veel minder afleidt.

@ Rke en Fox: Ook ik een slechte luisteraar tijdens het autorijden en het televisiekijken. Met name als de toonhoogte van mijn ega blijkt dat zij huiselijke problemen wil bespreken. :)

Altai zei:
@ Rke en Fox: Ook ik een slechte luisteraar tijdens het autorijden en het televisiekijken. Met name als de toonhoogte van mijn ega blijkt dat zij huiselijke problemen wil bespreken. :)

Dan staat ze met één hand in de zij, een uitgestoken vinger en een strak gezicht tegen je te blaten terwijl jij het volume van de televisie nog iets harder zet :D .

the Fox zei:
Dan staat ze met één hand in de zij, een uitgestoken vinger en een strak gezicht tegen je te blaten terwijl jij zet het volume van de televisie nog iets harder zet :D .

Ik schakel ook Teletekst pagina 888 erbij anders kan ik het programma niet goed volgen. Altijd een goede actie om het volume van mijn ega toe te laten nemen.:LOL:
[sub]Ik hou dan wel in de gaten of de deegroller in beeld komt.[/sub]

@ Durashift: Ik kan maar een ding tegelijk in tegenstelling tot mijn vrouw. Zij kan alles.:D
Behalve de tent in haar eentje opzeten. Dat dan weer niet.:cool:

Leuk topic (y)
Ben zelf ook een liefhebber van kamperen, vroeger altijd met de vouwwagen , tegenwoordig vaker een tent of soms een mobile home.
Grappige discussie ook , het kamperen vs. het hotel. Beide heeft zo zijn voordelen waarbij ik in het voor en hoogseizoen absoluut voorstander ben van kamperen en genieten van het buitenleven .

Wij hebben zelf nooit een caravan gehad maar gaan wel vaak op vakantie met aanhanger (vouwwagen/boot) .
Caravans onderweg vind ik niet echt vervelend, zeker niet in Frankrijk waar ze over het algemeen harder rijden en waar de wegen vaak 3 baans zijn.
In Duitsland is het iets anders (vooral op de twee baans stukken) als je ineens van 180km/h terug moet naar 80 km/h voor een sleurhut :)

Afgelopen jaar viel mij op dat het als het behoorlijk druk is op de weg (zaterdag in juli) dat er maar weinig verschil zit in snelheid tussen een solo auto vs auto met caravan, boot of wat dan ook. Sochtends rond uur of 7 weg gereden bij Gardameer met boot, snelheid constant 105km/h waar het kan. Dan zie je 5x op een dag dezelfde auto's voorbij rijden. Lange afstanden heb ik geen problemen mee, sinds klein kind al gewend. Maximale dag afstand was 1475km op een dag met auto en 1150km met trailer. Denk een kwestie van gewenning en conditie?

Edit:
De mooiste caravan, naar mijn mening:
Een dikke Tabbert tandemasser
tabbert-da-vinci-700-kd-mod-2011.jpg

Dat laatste is geheel waar. Vorige week in Denemarken geweest, solo, dus dat was goed te doen.
Terug vanaf 1400 uur vanaf Billund (Legoland), 22.00 uur thuis in het Groene Hart van de Randstad, zo'n 700 km. Onderweg twee keer gestopt, dan kom je dezelfde caravans die doorrijden inderdaad tegen.
Na vijf uur moest ik wel even pauzeren, ik keek in een ooghoek en dacht dat er iemand de snelweg overstak. Toen ik goed keek was het gewoon een auto....dan gaat het toch niet geheel goed.

Op de achterbank ging het trouwens prima, de oudste met een grote doos Lego Chima op schoot, dochterlief op de DS en kleurboek (met potlood).

Altai zei:
Goed uitgerust op pad gaan helpt daarbij maar na het inpakken van de auto en dakkoffer ben je vaak al half afgedraaid. Wij rijden ook maximaal 5 tot 6 uur. Elke 2 uur een kwartier/half uur pauze en een lange (speel)pauze met de lunch.

Slim, het is tenslotte vakantie. Doe ik ook hoor, maximaal 500 km per dag.

Grappig topic (y), daar wil ik ook even m'n ei in kwijt o_O.

Camperen met de caravan, ja daar ben ik echt als klein kind al mee opgegroeid. Tot 12/13 jaar geleden ging ik elke zomer met m'n ouders en broertje mee met de sleurhut naar Frankrijk, Zwitserland, Italie of waar dan ook. Samen met vrienden van ons (ook 2 jongens van mijn leeftijd, dat was altijd dolle pret) ook met de sleurhut, gezellig achter elkaar aan. Een van de laatste sleurhut was zoiets:
139928450_3_big.jpg

Knaus Südwind 450 uit 1995. Best een leuke hut, met rondzit achteraan. Altijd volgestouwd tot vrijwel het maximale laadvermogen van 1200 kg (ook wel eens iets er overheen :rolleyes:), inclusief 2 fietsen voor op de dissel en 2 op het dak van de auto. Leukste herinnering wat betreft trekauto van deze sleurhut was toch wel dit:
0396092-Nissan-Primera-2.0-Sport-Plus-1999.jpg

Nissan Primera 2.0-16v Sport Plus hatchback (max trekgewicht 1350 kg). Wat was dat een goeie trekauto :D (later vervangen door een Almera Tino, gaaaaap en later een Nissan X-Trail 2.5 en carvavan vervangen door een Hobby De Luxe Easy 460, ook erg mooi ding!). Ik vond dat als jong menneke altijd prachtig op de snelweg. Zeker zodra je de Franse en Zwitserse bergen in ging. Als het vlak was reden we altijd tussen de 100 en 105 km/u en kwamen veel andere sleurhutten (vooral die waar een bedrijfsbus of SUV voor zat) met 130 km/u voorbij geblazen, maar zodra het met 10% omhoog ging op de Franse snelwegen, kwamen we die ( evenals veel andere sleurhutten die met krap 50/60 km/u probeerden boven te komen ) weer met gemak voorbij met een gangetje van 80 km/u :D, ook een kwestie van optijd terugschakelen, ik weet het ;). En als het vlak was kwamen de zojuist ingehaalde ons weer inhalen... Samen met die goeie vriend van me (ook autogek) noemden we dat dan ook niet voor niks 'de sleurhuttenrace route du soleil' :). Op campings was het altijd 3/4 weken lang erg gezellig en toch best niet leuk als je dan weer aan het eind van de vakantie naar huis ging.....

Tegenwoordig, eigenlijk al wel een jaar of 6, hebben mijn ouders de caravan vervangen door een luxe camper, toch een stuk makkelijker en flexibeler. Ik zelf ga sinds m'n 18e (bijna elk jaar) lekker met een (grote) tent en auto op vakantie, ook weer op een camping ergens in Europa. Heerlijk...voor mij is dat het echte vakantiegevoel (ik ben wat minder van de hotels of appartementen, ik zit het hele jaar al tussen betonnen muren :p). Maarja.....of ik dat op m'n 40e ook nog doe is natuurlijk de vraag.

Overigens de mooiste combinaties die ik me kan herinneren zijn toch wel die bakbeesten van auto's (Chevrolet Top Van achtig iets), met een nog groter bakbeest van een caravan erachter (dubbelassige Tabbert o.i.d.). Ooit wel eens vaker gespot, echt imposant is dat (y). Van zo'n combie heb ik ooit eens een foto gehad, helaas nu niet meer...

Leuk verhaal.

Van die vakantieritten heb ik ook altijd veel plezier gehad. Ook nu nog heb ik daar lol in. Lekker ontspannen op reis en bezig zijn met je vervoer- en kampeermiddel. Ik haal mijn ontspanning daar echt uit. Heb ik alles bij me en zo handig mogelijk ingepakt? Kan ik bij de belangrijkste zaken als ik ze nodig heb, en snel? Ook het rijden met de combi vind ik nog altijd leuk. Heel anders dan zonder caravan, goed uitkijken met manoeuvreren, verkeerssituaties zijn anders.

En afzien? Dat bepaal je zelf. Ben ooit begonnen met een Starlet en een klein tentje. Dat was altijd leuk en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam. Nu, met vrouw en kinderen, is het wat luxer geworden. Een grote caravan is dan simpelweg handig, de ruimte is heerlijk.

Renault Sport zei:
Afgelopen jaar viel mij op dat het als het behoorlijk druk is op de weg (zaterdag in juli) dat er maar weinig verschil zit in snelheid tussen een solo auto vs auto met caravan, boot of wat dan ook. Sochtends rond uur of 7 weg gereden bij Gardameer met boot, snelheid constant 105km/h waar het kan. Dan zie je 5x op een dag dezelfde auto's voorbij rijden.

Dat hebben wij met de auto ook. Wij rijden dan meestal 180+, maar dan moet je toch weer wat vaker tanken (om de 500 km.....). En wij stoppen ook regelmatig om te eten of een kop koffie. Maar dan kom je later weer die vrachtwagen of auto met caravan tegen die je al een keer heb ingehaald.

@Joël D
Dan heb je dubbel voordeel, en lekker chillen onderweg maar ook lekker door tuffen. Op die rit was de gemiddelde snelheid trouwens
92km/h met 1350kg aan de haak. 's avonds 20u weer thuis. Hard rijden is leuk en als er de ruimte is kan je echt wel tijd verschil maken.
Afgelopen maart op een maandag avond teruggereden vanaf de beurs in Genève. 142km/h gemiddeld , niet harder als 180km/h gereden. Zo hoog hadden we nog nooit gescoord.
Vorige week naar Zuid Frankrijk 1340km in 12uur met 1,5u file en 1u pauze totaal, was ook prima te doen.

Geinig topic. In tegenstelling tot de meeste leeftijdsgenoten en mensen hier een grote liefhebber van vakanties met de caravan. Als sinds dat ik 4 maanden was werd ik door m'n ouders meegesleurd in de sleurhut naar Zuid-Frankrijk. 's nachts als baby van 4 maanden janken op de camping dat ik niet wou slapen. Het recept daarvoor was zet hem in en auto en ga een stuk rijden, slapen als een roosje. Daaraan heb ik vast mijn auto verslaving te danken ;)

In 2013 zelf ook m'n BE rijbewijs gehaald en toen met onderstaande combi naar Zuid-Frankrijk gereden:
2a82nuq.jpg

De 508 sleurt er behoorlijk aan. Met 1650kg aan de haak met 110 omhoog bij de bekende hobbel in Luik. Geel slechte score voor een 2 liter diesel lijkt me. Overigens een verbazingwekkende stabiliteit aan boord bij dat ding, geen centje pijn en ontzettend stabiel in de kont(y)(y)

Op een donderdag geslaagd voor mijn BE rijbewijs, vrijdagochtend met spoed aangevraagd en op maandagochtend opgehaald en gaan met die hap. Gelijk in het diepe gegooid en de eerste dag al door smalle eenrichtingsweggetjes in de stad en een paar dagen later door de bergen door de haarspeldbochten. Altijd leuk een beetje technisch rijden, ook op de snelweg totaal anders rijden/anticiperen dan zonder hut.

Terug
Bovenaan