E-bikes als alternatief individueel vervoer
Denk aan de eerste Toyota Prius. In zo een ‘golfkarretje’ wilde je echt niet gezien worden....
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
E-bikes zijn erg populair – en veel mensen willen ook niet zonder ze op vakantie. Onze AutoBild collega's hebben fietsendragers getest die geschikt zijn voor het vervoer van twee e-bikes.
E-bikes zijn trendy en hebben veel fans. De voordelen liggen voor de hand: de elektrische ondersteuning maakt het mogelijk om langere afstanden af te leggen dan met een conventionele fiets. Ze zijn dus ook perfect voor vakanties. Huurfietsen zijn echter vaak duur en snel uitverkocht. Het is maar goed dat er nu fietsendragers zijn waarvoor het hogere gewicht van e-bikes geen probleem is. Zo neem je gemakkelijk je eigen fiets mee op vakantie. AutoBild heeft dragers voor de trekhaak getest die geschikt zijn voor het vervoeren van twee e-bikes of gewone fietsen.
De testwinnaar was de Epos 2 van de Zweedse fabrikant Thule, die gloednieuw op de markt is. De drager is uitgerust met een slimme bevestiging. In plaats van een conventionele beugel, die zich aan de voorkant van de fietsendrager bevindt en waaraan de framehouders zijn bevestigd, zijn er framehouders die op de Epos 2 afzonderlijk worden opgevouwen. Met een prijs van €1.120 (adviesprijs) is het ook de duurste in de test. Voor minder dan de helft krijg je de prijs-prestatiewinnaar, de Comfort Pro II van Bosal. Hoewel die er op sommige plaatsen een beetje goedkoop uitziet, is de drager robuust, intuïtief in gebruik en laat hij bijna niets te wensen over.
Achteraan in de test staat de Fischer Proline Evo 2. De installatie op de trekhaak zorgt bij dit model al snel voor grijze haren doordat de drager blijft kantelen. De bevestiging van de fietsen is daarentegen eenvoudig. Het grootste nadeel is de bouwkwaliteit: we zien al snel enige schade aan de lampen. In sommige gevallen zijn er scheuren en tijdens de test braken er zelfs stukken uit. Problemen met de kwaliteit zijn ook te zien op de rails en op de framehouders - geen briljante prestaties.
Alle andere resultaten zijn te vinden in de testtabellen hieronder.
Na het uitpakken hebben we de gebruiksaanwijzing en de veiligheidsinstructies bekeken: zijn ze gemakkelijk te begrijpen? Pas toen kregen de dragers hun volle aandacht. Zo werd gekeken of een eerste montage nodig was en, zo ja, hoe ingewikkeld die was. Daarnaast is gekeken naar de meegeleverde accessoires. Na de eerste montage was het tijd voor een blik dichterbij: hoe zwaar en hoe groot is de drager? Zijn er handgrepen of rollen die de bediening van de opgevouwen drager vereenvoudigen? Daarna was het tijd voor de auto. De testauto, een Subaru Outback, heeft een redelijk hoge kogeldruk, volgens de Duitse collega's 90 kilogram. Zo konden alle fietsenrekken volledig worden belast. Maar allereerst hebben we gekeken naar de montage op de trekhaak: kan het met één hand worden gedaan en lijkt het intuïtief? Of zijn er meerdere stappen nodig? Kan de fietsendrager worden neergeklapt – en zo ja, hoe ver? En hoe makkelijk is het? Hoe monteer je de kentekenplaat op de drager?
De bevestiging van de fietsen is een belangrijk onderdeel van onze test. Hier werd getest hoe gemakkelijk het is om de fietsen op de fietsendrager te tillen of te rollen en of je een volgorde moet aanhouden bij het laden. Daarnaast is gekeken hoe eenvoudig het is om bevestigingen zoals frame- of velghouders te bedienen.
Maar soms komt het resultaat pas tijdens de proefrit aan het licht. Zo werden de fietsendragers achter elkaar op de Subaru gemonteerd en beladen met twee zware e-bikes. De testbaan bestond uit een grindweg met veel kuilen en een stuk landweg. Tijdens de testrit werd subjectief geëvalueerd hoeveel de fietsen bewegen en of de fietsendrager speling heeft. Tot slot werd de bouwkwaliteit van de fietsenrekken geëvalueerd.
Naast onze testwinnaar van Thule en de prijs-prestatiewinnaar van Bosal zijn bijna alle fietsendragers een aanbeveling waard. Alleen de goedkoop gebouwde Fischer kunnen we niet adviseren.
Thule Epos 2 | |
Prijs (€), Leverancier | 1.120 (Thule) |
Gewicht (kg) | 15 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 69 x 72,5 x 27 cm |
Max. breedte | 127 |
Bodemvrijheid (cm) | 41 |
Overhang (cm) | 70,5 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 40 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 65 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 55 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 65 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 35 |
Totaalscore (max. 300) | 295 |
Resultaat | Slimme bevestiging: in plaats van losse framehouders is er voor elke fiets een framehouder die kan worden opgevouwen - het vastmaken van de fietsen is kinderspel. Installatie op de trekhaak is ook eenvoudig en laat geen vragen onbeantwoord. De bouwkwaliteit ziet er hoogwaardig uit. Punten worden alleen afgetrokken voor de goedkoop ogende sleutel met een buitenbaard. |
Uebler i21 | |
Prijs (€), Leverancier | 1.203 (amazon.nl), 889 (bol.com) |
Gewicht (kg) | 11,5 |
Maximale belasting (kg) | 50 |
H/W/D (cm) | 20 x 60 x 60 cm |
Max. breedte | 118 |
Bodemvrijheid (cm) | 34 |
Overhang (cm) | 60 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 38 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 60 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 39 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 70 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 35 |
Totaalscore (max. 300) | 277 |
Resultaat | Hoogwaardige, doordachte en robuuste fietsendrager - alleen de montage op de trekhaak kan op het eerste gezicht verwarrend zijn. Zodra je het systeem begrijpt, werkt het echter betrouwbaar en eenvoudig. De bevestiging van de fietsen laat geen vragen onbeantwoord, het frame en de wielhouders zijn eenvoudig te bedienen en te verplaatsen. |
Bosal Comfort Pro II | |
Prijs (€), Leverancier | 469 (winparts.nl) |
Gewicht (kg) | 15 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 58,5 x 26,5 x 77 cm |
Max. breedte | 149,5 |
Bodemvrijheid (cm) | 37,5 |
Overhang (cm) | 149,5 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 35 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 61 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 47 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 55 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 35 |
Totaalscore (max. 300) | 268 |
Resultaat | De installatie op de trekhaak is eenvoudig en intuïtief. Bij het laden van de fietsen zit de draaggreep echter een beetje in de weg. Het uiterlijk van het materiaal ziet er op sommige plaatsen een beetje goedkoop uit, maar de afwerking lijkt solide. Het vouwmechanisme is een beetje omslachtig: de voetsteun moet behoorlijk worden ingedrukt – een kleinigheid. Beste prijs-kwaliteitverhouding! |
Eufab Premium TG | |
Prijs (€), Leverancier | 549,99 (Alltricks.nl) |
Gewicht (kg) | 16 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 59x 30 x 71,5 cm |
Max. breedte | 138 |
Bodemvrijheid (cm) | 37,5 |
Overhang (cm) | 62 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 35 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 64 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 40 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 55 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 35 |
Totaalscore (max. 300) | 264 |
Resultaat | Bij het laden met fietsen zitten de achterlichten een beetje in de weg - je moet de e-bikes moeizaam optillen. Zijdelings oprijden is niet mogelijk vanwege de permanent gemonteerde beugels op de rails. De montage op de trekhaak is eenvoudig, hetzelfde geldt voor de bevestiging van de fietsen op de drager. De bouwkwaliteit ziet er hoogwaardig uit. |
Yakima Justclick 2 | |
Prijs (€), Leverancier | 732,95 (amazon.nl); 811 (bol.com) |
Gewicht (kg) | 15 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 32 x 110 x 77 cm |
Max. breedte | 129 |
Bodemvrijheid (cm) | 40,5 |
Overhang (cm) | 50 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 25 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 65 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 40 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 60 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 35 |
Totaalscore (max. 300) | 260 |
Resultaat | De installatie op de trekhaak laat geen vragen onbeantwoord: het is eenvoudig en spreekt voor zich. Ook de bevestiging van de fietsen verloopt soepel, zolang de frames van de fietsen niet te dik zijn. Het vouwmechanisme zorgt ervoor dat de fietsendrager bijna 90 graden kan worden neergeklapt, waardoor een goede toegang tot de kofferbak wordt geboden. |
Westfalia Bikelander | |
Prijs (€), Leverancier | 533,52 (amazon.nl), 578 (bol.com) |
Gewicht (kg) | 15 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 19,5x 58 x 69,5 cm |
Max. breedte | 125,5 |
Bodemvrijheid (cm) | 41 |
Overhang (cm) | 71,5 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 29 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 57 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 41 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 50 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 35 |
Totaalscore (max. 300) | 247 |
Resultaat | Het vouwmechanisme van de Westfalia Bikelander lijkt een beetje omslachtig in gebruik. In tegenstelling tot de concurrentie moet je achter het fietsenrek knielen en het mechanisme met de hand activeren - de fietsen kantelen dan naar je toe. De installatie op de trekhaak is eenvoudig, de demontage is iets omslachtiger. De bevestiging van de fietsen is eenvoudig en veilig. |
XLC Almada Work-E VC-C07 | |
Prijs (€), Leverancier | 589 (amazon.nl), 598,02 (bol.com), 619,00 (alltricks.nl) |
Gewicht (kg) | 20 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 50,5x 23 x 86,5 cm |
Max. breedte | 151,5 |
Bodemvrijheid (cm) | 37 |
Overhang (cm) | 54 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 35 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 62 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 24 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 59 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 29 |
Totaalscore (max. 300) | 244 |
Resultaat | De fietsendrager van XLC biedt een zeer ongebruikelijk ontwerp: hij is ook niet uitgerust met een conventionele beugel, maar heeft permanent gemonteerde framehouders. Net als een graaf-arm grijpt de framehouder voor de achterste fiets over het voorwiel. In eerste instantie lijkt het verwarrend, maar dan werkt het verrassend eenvoudig. Een klein nadeel van deze 'grijparm’: Door het gebrek aan flexibiliteit kunnen niet alle fietsen aan de drager worden bevestigd. Kan ook worden gebruikt als montagestandaard. |
Atera Genio Pro Advanced | |
Prijs (€), Leverancier | 708,71 (amazon.nl) |
Gewicht (kg) | 20 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 67,5 x 71 x 37 cm |
Max. breedte | 124 |
Bodemvrijheid (cm) | 38,5 |
Overhang (cm) | 67,5 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 35 |
Hantering/bediening (max. 40) | 30 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 55 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 40 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 53 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 28 |
Totaalscore (max. 300) | 241 |
Resultaat | Met 20 kilogram is het een vrij zware fietsendrager - daarom is hij moeilijker om op de trekhaak te monteren. De afwerking van de drager ziet er hoogwaardig uit. Het bevestigen van de fietsendragers kan een beetje lastig worden: de framehouders zijn een ietwat omslachtig in gebruik. Tijdens de proefrit wiebelden de wielen een beetje en was er ook een ratelend geluid bij het remmen. Het vouwmechanisme werkt vrij stijf, maar betrouwbaar. |
Fischer ProLine Evo 2 | |
Prijs (€), Leverancier | 329 (amazon.nl), 415,00 (conrad.nl) |
Gewicht (kg) | 16 |
Maximale belasting (kg) | 60 |
H/W/D (cm) | 68 x 61 x 20 cm |
Max. breedte | 110 |
Bodemvrijheid (cm) | 32 |
Overhang (cm) | 70 |
Testcategorieën | |
Inbedrijfstelling/leveringsomvang (max. 35) | 22 |
Hantering/bediening (max. 40) | 21 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 48 |
Bevestiging fiets (max. 55) | 36 |
Kwaliteit achterdrager (max. 70) | 18 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 18 |
Totaalscore (max. 300) | 163 |
Resultaat | Het is de enige fietsendrager in de test die moet worden voorgemonteerd: de framehouders moeten worden gemonteerd. Montage op de trekhaak kan zenuwslopend zijn: bij het bevestigen kantelt de drager elke keer naar de zijkant. De bouwkwaliteit ziet er niet bijzonder hoogwaardig uit. Scheuren en gebroken plastic onderdelen bevestigen dit. Tijdens de proefrit wiebelden de wielen nogal. |
Denk aan de eerste Toyota Prius. In zo een ‘golfkarretje’ wilde je echt niet gezien worden....
Bij het kiezen van een fietsendrager op de trekhaak moet je bij verschillende vragen stilstaan....
Het lijkt zo makkelijk: je zet de fietsendrager op de trekhaak en dan de fietsen erop. Om...
Je kunt fietsen met de auto meenemen en veel mensen doen dat. Als je een grotere auto hebt,...
Het aantal fietsen dat je mee kunt nemen met een auto hangt af van een paar factoren. En ook...
De achterlichten en kentekenplaat van een auto moeten altijd goed zichtbaar zijn. Als je de...
Via veel apps, boekjes of websites kun je leuke routes voor de fiets vinden. Je kunt natuurlijk...
Er zijn een paar aspecten die bij een fietsendrager een rol spelen. Die gaan we allemaal langs....
Speed pedelecs (snelle elektrische fietsen) herken je aan een geel bromfietskenteken en er...
Een fietsendrager voor de achterklep heeft een aantal voordelen maar zeker ook enkele nadelen....
Steeds meer mensen willen op een gezonde en duurzame manier reizen en ook bij bedrijven ligt...
De bevestiging van de fietsendrager op een camper kan op verschillende manieren. Heb je een...
De regels voor elektrische fietsen zijn verder redelijk rechtdoorzee. Die moet voldoen aan...
Fietsen kunnen op veel verschillende manieren met de auto worden vervoerd. Je kunt ze op het...
Gelukkig kun je redelijk gemakkelijk fietsen meenemen zonder trekhaak onder de auto. Het gemakkelijkste...
Zeker bij een e-bike is een tilhulp voor veel mensen erg welkom. Immers, zo’n fiets die al...