E-bikes als alternatief individueel vervoer
Denk aan de eerste Toyota Prius. In zo een ‘golfkarretje’ wilde je echt niet gezien worden....
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het is het handigst en het veiligst om de fietsendrager op de trekhaak te monteren. We hebben zeven modellen aan de tand gevoeld om de beste fietsendrager te vinden.
Fietsen kunnen op veel verschillende manieren met de auto worden vervoerd. Je kunt ze op het dak of op de achterklep vervoeren, maar het plaatsen van de fietsen op de fietsendrager is inspannend en kan deuken en krassen op de auto en fiets veroorzaken. Om die reden bevelen we fietsendragers voor op de trekhaak aan. Deze worden op de trekhaak geplaatst en zodoende is het eenvoudiger om de fietsen op de drager te zetten en ze eraf te halen. Maar welke is de beste fietsendrager? Om het antwoord op die vraag te vinden, hebben we zeven fietsendragers voor op de trekhaak getest. De fietsendragers voor op de trekhaak die deelnemen aan deze test, zijn goedgekeurd voor drie gewone fietsen of twee zware e-bikes.
Van onze partner Alles wat je nodig hebt voor je fiets - en je nieuwe fiets! Ga goed uitgerust op pad met je fiets! Je vindt bij Fietswinkeldiscounter online stadsfietsen, sportfietsen, mountainbikes, e-bikes, kleding, onderdelen en accessoires. Kortom: alles wat je maar nodig hebt. Bestel snel! |
De resultaten van de zeven kandidaten en de belangrijkste gegevens over elke drager staan in de tabel op de volgende pagina’s. Positief: alle fietsendragers overleefden onze test onbeschadigd en vervoerden de fietsen zonder schade over de testroute. Onze testwinnaar, de Uebler i31, deed dit het beste. Naast de vele overtuigende details zijn de afwerkingskwaliteit en de gemakkelijke bediening van deze fietsendrager het vermelden waard. De i31 wordt voorgemonteerd geleverd, dus je hoeft hem niet eerst in elkaar te zetten. De bijgevoegde gebruiksaanwijzing is gemakkelijk te begrijpen. Dat is maar goed ook, want de eerste keer dat je hem op een trekhaak plaatst, kan dat wat verwarrend zijn. Als je het systeem eenmaal in de vingers hebt, gaat de installatie echter heel snel en gemakkelijk. Het vastmaken van de fietsen is kinderspel. Hoewel de gespen waarmee de wielen worden vastgemaakt niet worden beschermd zijn door rubberen omhulsels, zijn ze toch gemakkelijk te gebruiken. Hetzelfde geldt voor de framehouders, die gemakkelijk te bewegen en aan te spannen zijn. Je moet de framehouders echter niet te strak aandraaien, anders loop je het risico dat de fietsen worden beschadigd. De rijtest verloopt overtuigend. De drager is op een heel solide manier bevestigd op de trekhaak. De fietsen blijven ook op slecht wegdek heel stevig staan en bewegen nauwelijks, zodat je met een gerust geweten op vakantie kunt gaan. Met 276 van de 300 mogelijke punten verdient de Uebler i31 met recht het predicaat ‘zeer goed’ en hij komt zodoende bij deze test als winnaar uit de bus.
De afwerking van onze prijs-prestatie-winnaar, de Bosal Comfort Pro 3, is ook van hoge kwaliteit. Deze fietsendrager is gemakkelijk op de trekhaak te monteren; zelfs iemand die niet zo sterk is, kan hem goed (ver)plaatsen. Hij is ook heel robuust dankzij de lange metalen rails. We moeten echter punten aftrekken voor de manier waarop de fietsen zijn bevestigd. Terwijl andere dragers in de test zijn voorzien van praktische klemmen beschikt de Bosal over een ratelsysteem. Wel goed: er zitten rubberen beschermers op de plastic riemen, die de frames van de fietsen tegen krassen moeten beschermen. Het neerklappen van de drager verloopt wat onhandig, want het mechanisme onder de kentekenplaat moet bijna helemaal naar de grond worden geduwd. Al met al behaalt de fietsendrager Bosal echter een goed resultaat met 236 van de 300 punten en scoort daarmee niet alleen het predicaat ‘goed’, het is ook de prijs-prestatie-winnaar in deze test.
Van onze partner Heb je plannen voor uitstapjes, trendy producten of een belevenis? Je vindt bij vakantieveilingen.nl veel meer dan alleen reizen en hotels! Kijk er ook eens voor dagjes uit, het huren van een supercar en veel meer! |
Wat opvalt: de geteste fietsendragers verschillen sterk van elkaar, met name wat betreft de hanteerbaarheid. De eerste verschillen zijn al te zien bij het in gebruik nemen van de fietsendrager: bijna alle fietsendragers worden voorgemonteerd geleverd. Alleen de fietsendrager van XLC vereiste wat knutselwerk. Het monteren van de framehouders was wat tijdrovender en ook moest bij deze drager de kentekenplaathouder worden vastgeschroefd. Let op bij het beladen van de fietsendrager: de maximale kogeldruk van je auto bepaalt hoeveel gewicht je op de drager mag vervoeren. De auto die we hebben gebruikt voor deze test, een BMW 320d Touring, heeft een geregistreerde kogeldruk voor de af fabriek gemonteerde trekhaak van 75 kilo. Dit betekent dat de fietsendrager samen met de fietsen niet meer dan 75 kilo mag wegen. Je vindt de informatie over de kogeldruk in het kentekenbewijs of in het instructieboekje van je auto.
Al met al kunnen we stellen dat fietsendragers voor op de trekhaak een praktische oplossing zijn. Wil je een hoogwaardig product met veel gebruiksgemak en een gemakkelijke hanteerbaarheid, dan moet je diep in de buidel tasten. De Bosal Comfort 3 laat echter zien dat een goede fietsendrager ook betaalbaar kan zijn.
We hebben alle fietsendragers aan hetzelfde testprogramma onderworpen:
Ook hebben we gekeken of de fietsendragers voor op de achterklep gemakkelijk te bevestigen zijn. Is er een opklapmechanisme? Daarnaast hebben we de wijze van bevestiging van de fietsen beoordeeld, oftewel hoe gemakkelijk en veilig ze vast te maken zijn. Tot slot hebben we met alle dragers een proefrit gemaakt over een grindweg met kuilen en een stuk provinciale weg. Daarbij werden ze subjectief beoordeeld.
Met een maximaal laadvermogen van 54 tot 63,8 kilo kan elke gram er toe doen als je drie fietsen of twee zware e-bikes wilt vervoeren. Verwijder zware onderdelen zoals accu’s, sloten, fietsmanden of zadels en bespaar zo kostbaar gewicht. Lompe fietsmanden of zadeltassen zijn niet alleen zwaar, maar kunnen ook ruimte innemen die je nodig hebt om de fietsen stevig vast te zetten. Demonteer altijd dure onderdelen, zoals fietscomputers of displays van elektrische fietsen.
Uebler i31 | Thule Easyfold XT 3 | Yakima Justclick 3 | Bosal Comfort Plus 3 | Eufab Premium 3 | Atera Strada Vario 3 | XLC Beluga VC-C03 | |
Adviesprijs (€) | 849 | 1.019,95 | 840 | 600 | 710 | 799 | 485 |
Prijs (€) | 932 (amazon.nl) | 1.059 (bol.com) / 1.019,95 (amazon.nl) / 899,99 (Alltricks.nl) | 799 (bol.com)/ 837,76 (Alltricks.nl) | €600,09 (amazon.nl) | 505 (amazon.nl) / 629,99 (Alltricks.nl) | €649 (amazon.nl) | 389,99 (Alltricks.nl) |
Eigengewicht | 15 kg | 18 kg | 19 kg | 24 kg | 22 kg | 20 kg | 18 kg |
Maximaal laadvermogen | 54 kg | 60 kg | 60 kg | 60 kg | 60 kg | 63,8 kg | 60 kg |
Hoogte/breedte/diepte | 75,5/60/20 cm | 86/81/30 cm | 77/101/37 cm | 76/82/28 cm | 68/78/30 cm | 76/64,5/47,5 cm | 61/76/23,5 cm |
Maximale breedte (uitgeklapt) | 118 cm | 125 cm | 129 cm | 149 cm | 114,5 cm | 115,5 cm | 109 cm |
Bodemspeling | 36 cm | 33 cm | 39 cm | 36 cm | 36 cm | 40 cm | 36 cm |
Oversteek | 69 cm | 76,5 cm | 72 cm | 77 cm | 74 cm | 76,5 cm | 74 cm |
Fabrikant | uebler.com | thule.com | yakima.nl | bosal.com | eal-vertrieb.com | atera.de | xlc-parts.com |
Testonderdelen | |||||||
Ingebruikname/ leveringsomvang (max. 35) | 35 | 32 | 35 | 35 | 32 | 32 | 19 |
Hanteerbaarheid/ bediening (max. 40) | 38 | 33 | 25 | 25 | 31 | 25 | 23 |
Montage op de trekhaak (max. 65) | 60 | 63 | 58 | 60 | 65 | 40 | 41 |
Fietsenbevestiging (max. 55) | 45 | 42 | 40 | 42 | 37 | 40 | 34 |
Kwaliteit van de drager (max. 70) | 63 | 60 | 60 | 44 | 41 | 44 | 33 |
Rij-indruk met twee e-bikes (max. 35) | 35 | 35 | 35 | 32 | 32 | 28 | 25 |
Totaal aantal punten (max.300) | 276 | 265 | 253 | 238 | 238 | 209 | 175 |
Beoordeling | zeer goed | goed | goed | goed | goed | voldoende | voldoende |
De testwinnaar maakt indruk met zijn hoogwaardige afwerking en gebruiksgemak. De drager zit muurvast op de trekhaak. Het systeem is op het eerste gezicht echter enigszins verwarrend, wat tot puntenaftrek leidt. Het vastzetten van de fietsen is kinderspel. Ook deze fietsendrager houdt de fietsen uitstekend op hun plek. De frame- en wielhouders zijn gemakkelijk te bedienen.
De EasyFold XT 3 weet te overtuigen met een zeer goede afwerkingskwaliteit en een voorbeeldige hanteerbaarheid. Vooral het uitklappen van de drager kun je in een handomdraai doen. Het doorlopende steunvlak helpt bij het opladen van zware e-bikes. Rollers onder de drager helpen bij het vervoer van de drager naar de auto toe.
De fietsendrager van de Amerikaanse fabrikant Yakima presteert goed in de meeste testcategorieën. Wat de afwerkingskwaliteit, het verloop van de rijtest en de ingebruikname betreft, hoeft de JustClick 3 zich niet te schamen. De greep op de trekhaak is heel stabiel, evenals de bevestiging van de wielen. Een klein nadeel: een eventuele derde fiets wordt hoog boven de achterlichten vervoerd.
De prijs-prestatiewinnaar Bosal weet te overtuigen met zijn hoogwaardige afwerking en gemakkelijke montage op de trekhaak. Met zijn lange metalen rails ziet hij er erg robuust uit. Hij laat echter punten liggen met betrekking tot de montagemethode. De Bosal maakt gebruik van een ratelsysteem in plaats van klemmen. Ook verloopt het inklappen wat onhandig.
Het basisframe en de wijze van bevestiging op de trekhaak zijn identiek aan de oplossingen van Bosal. Deze fietsendragers verschillen weinig van elkaar wat betreft het railsysteem, de bevestigingsbeugel en het soort bevestiging voor de fietsen. De Eufab scoort punten voor de manier waarop de fietsen op hun plek worden gehouden, maar op de onderdelen fietsbevestiging en kwaliteit doet hij het minder goed. Uiteindelijk is het de prijs die de doorslag geeft.
Op het eerste gezicht is de Strada Vario 3 de meest vernieuwende drager in deze test. Een slim railsysteem zorgt ervoor dat de drager op een elegante manier kan worden ingeklapt, zelfs als hij is beladen. De wijze waarop hij op de trekhaak wordt bevestigd, kost echter veel punten, aangezien de drager alleen met veel kracht vast- en losgemaakt kan worden. De vierkante vorm in ingeklapte toestand is onhandig, en een goed handvat ontbreekt helaas.
In het algemeen is de afwerking van hoge kwaliteit, maar de bediening is niet erg gemakkelijk. Het monteren op de trekhaak gaat vrij eenvoudig, maar bij het bevestigen van de fietsendrager kantelt hij telkens opzij en dan zit hij scheef op de trekhaak. Het vastzetten van de fietsen op de fietsendrager verloopt daarentegen wel weer redelijk goed.
Denk aan de eerste Toyota Prius. In zo een ‘golfkarretje’ wilde je echt niet gezien worden....
E-bikes zijn trendy en hebben veel fans. De voordelen liggen voor de hand: de elektrische...
Bij het kiezen van een fietsendrager op de trekhaak moet je bij verschillende vragen stilstaan....
Het lijkt zo makkelijk: je zet de fietsendrager op de trekhaak en dan de fietsen erop. Om...
Je kunt fietsen met de auto meenemen en veel mensen doen dat. Als je een grotere auto hebt,...
Het aantal fietsen dat je mee kunt nemen met een auto hangt af van een paar factoren. En ook...
De achterlichten en kentekenplaat van een auto moeten altijd goed zichtbaar zijn. Als je de...
Via veel apps, boekjes of websites kun je leuke routes voor de fiets vinden. Je kunt natuurlijk...
Er zijn een paar aspecten die bij een fietsendrager een rol spelen. Die gaan we allemaal langs....
Speed pedelecs (snelle elektrische fietsen) herken je aan een geel bromfietskenteken en er...
Een fietsendrager voor de achterklep heeft een aantal voordelen maar zeker ook enkele nadelen....
Steeds meer mensen willen op een gezonde en duurzame manier reizen en ook bij bedrijven ligt...
De bevestiging van de fietsendrager op een camper kan op verschillende manieren. Heb je een...
De regels voor elektrische fietsen zijn verder redelijk rechtdoorzee. Die moet voldoen aan...
Gelukkig kun je redelijk gemakkelijk fietsen meenemen zonder trekhaak onder de auto. Het gemakkelijkste...
Zeker bij een e-bike is een tilhulp voor veel mensen erg welkom. Immers, zo’n fiets die al...