Speed pedelecs op de rijbaan tussen auto’s

e-bike speed pedelec stad Foto Qwic

De speed pedelec is een snelle e-bike die vaak op de rijbaan voor automobilisten moet rijden. Wat is het gevolg van speed pedelecs op de rijbaan tussen auto’s?

Speed pedelecs (snelle elektrische fietsen) herken je aan een geel bromfietskenteken en er zijn meer regels waar ze zich aan moeten houden. De speed pedelecs mogen niet op het fietspad. Daarom zie je speed pedelecs op de rijbaan tussen de auto’s rijden. 

Speed pedelecs tussen auto’s slecht idee

Je zou zeggen dat zoiets gezien hun snelheid geen slecht idee is, maar volgens mede-oprichter van de Speed Pedelec Groep der Lage Landen, kortweg de Kopgroep, Willem Kant is dat het in de praktijk wel. “Een speed pedelec kan tot 45 km/h, maar dan moet je zelf echt flink meetrappen en dat houden de meeste dagelijkse gebruikers echt niet vol. In werkelijkheid rijden wij tussen de 28 en 32 km/h en dat voortaan op de rijbaan. Stel je eens voor: in de drukke ochtendspits op een weg waar je niet mag inhalen. Dat wordt toeteren, schelden en bumperkleven. Er gaan levensgevaarlijke situaties ontstaan. Op YouTube kun je de video’s daarmee al bewonderen. Bovendien moet je je realiseren dat een speed pedelec een beperkte actieradius heeft, die snel afneemt naarmate je harder rijdt. Daardoor rij ik in de praktijk regelmatig volledig op eigen kracht, veel langzamer dus, maar dan moet ik toch tussen de auto’s gaan rijden vanwege dat gele kenteken.” 

Van onze partner
Alles wat je nodig hebt voor je fiets - en je nieuwe fiets!
Ga goed uitgerust op pad met je fiets! Je vindt bij Fietswinkeldiscounter online stadsfietsen, sportfietsen, mountainbikes, e-bikes, kleding, onderdelen en accessoires. Kortom: alles wat je maar nodig hebt. Bestel snel!

Rekening houden met speed pedelecs op de rijbaan

Daarnaast wordt het gebruikers van een speed pedelec ook knap lastig gemaakt, vervolgt Kant zijn betoog: “Tussen Almere en Amsterdam Zuid-Oost is een prachtig snelfietspad aangelegd. Dat was bedoeld om ons uit de file te halen. Nu is er een fiets die ook werkelijk geschikt is voor zulke afstanden en die mag niet over dat pad.” 

Aan de andere kant weet iedereen die wel eens op normaal tempo over een fietspad rijdt dat wielrenners intimiderend kunnen overkomen door hun snelheid. Daar rijden ook de speed pedelecs nog tussendoor. “Daarom zien wij het liefst dat we tot pak hem beet 30 km/h op het fietspad mogen en wie sneller wil, moet dan maar de rijbaan op”, zegt Kant. 

De RAI Vereniging denkt daar in grote lijnen hetzelfde over, vertelt voorzitter Steven van Eijck. “Je kunt niet zomaar alle verkeer dat de fietspaden niet aankan de rijbaan op sturen. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid te zorgen dat de infrastructuur voor fietsers toereikend is. Ik geloof dat we op gedrag moeten sturen en misschien moeten we dan wel toe naar een maximumsnelheid voor fietspaden. Hoe hoog die dan wordt, valt nog te bezien. Dan kun je wanneer je langzaam rijdt daar fietsen, en als je harder wilt de rijbaan op.” 

De provincie Gelderland onderkent de problemen en heeft een aantal fietspaden toegewezen waarop speed pedelecers door speciale borden kenbaar wordt gemaakt dat ze daar nog wel welkom zijn. “Het ministerie heeft al aangegeven daar welwillend tegenover te staan”, weet Van Eijck. Volgens hem doet de SWOV onderzoek naar de gevolgen van de regels. “Afhankelijk van de uitkomst zou het allemaal zo weer teruggedraaid kunnen worden.”

Wat is de boodschap aan automobilisten? Van Eijck: “Echt rekening houden met speed pedelecs op de rijbaan. Toon begrip en houd gepaste afstand; het zijn kwetsbare weggebruikers.” Wim Kant: “Wees coulant wanneer er een fiets met geel kenteken voor je zit. Wees ervan bewust dat hij er niets aan kan doen.” 

Van onze partner
Ruime keuze aan fietsen, mountainbikes, bakfietsen en natuurlijk e-bikes
Je vindt de fiets van je keuze bij Alltricks.nl in ruime voorraad. Daardoor kun je snel rijden! En ook voor accessoires en benodigdheden kun je goed bij Alltricks terecht.

Speed pedelec, wat is dat?

Speed spreekt voor zich, pedelec is een samenvoeging van pedal en electric. “Een gewone elektrische fiets is wettelijk begrensd op 25 km/h. Bij een speed pedelec is dat 45 km/h”, legt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, uit. Feitelijk (en wettelijk) staat de speed pedelec tot de elektrische fiets als de brommer tot de snorfiets, maar voor een automobilist is het verschil moeilijk te zien. “Een speed pedelec moet zijn voorzien van een spiegel en het gele kenteken”, aldus Van Eijck. Bij brommers en snorfietsen is het sinds jaar en dag bijna gewoonte om de begrenzing te omzeilen. Gaan we dat ook bij elektrische fietsen meemaken? “Waar techniek is, zijn middelen om het te omzeilen, maar we zien het nog niet op grote schaal. En waarom zou je ook? Je hebt alleen jezelf, want als je harder rijdt, is de accu ook sneller leeg en moet je de rest van je rit op alleen eigen kracht vooruit.” 

Dit artikel is gepubliceerd in AutoWeek 27 van 2017. Foto: Qwic.