Hoeveel mag je op de trekhaak meenemen?

Fietsendrager Fietsen Jeep trekhaak outdoor

Veel mensen gebruiken een fietsendrager op de trekhaak. Hoeveel mag je op de trekhaak meenemen? Een vraag die zeker als je enkele e-bikes hebt belangrijk is.

Het lijkt zo makkelijk: je zet de fietsendrager op de trekhaak en dan de fietsen erop. Om naar een leuke plaats te gaan om daar de omgeving te verkennen. Maar hoeveel mag je op de trekhaak meenemen? Past dat wel bij je plannen? En hoe weet je wat je mee kunt nemen?

Kogeldruk van belang

Een fietsendrager en fietsen op de trekhaak betekent als vanzelfsprekend een toename van het gewicht. Je ziet na het plaatsen van de fietsen vaak de auto aan de achterkant iets verder naar beneden zakken. Het gewicht dat je op de trekhaak mag plaatsen is begrensd door de trekhaak zelf en door de auto. Het wordt uitgedrukt in de kogeldruk: het gewicht dat direct op de kogel van de trekhaak rust.

Van onze partner
Vind je fietsendrager
Royale keuze aan fietsendragers heb je bij winparts.nl! Kijk ook naar fietsendragers die je zonder trekhaak kunt gebruiken en handige accessoires!

Hoe weet je de maximale kogeldruk?

De maximale belasting voor de trekhaak, de kogeldruk, kun je gemakkelijk opzoeken. Dat kan enerzijds in het instructieboekje van de auto. Daarin staat het vermeld. Je kunt ook op de homepage van deze site bovenin je kenteken invullen. Dan krijg je veel informatie over je auto. Bij het hoofdje ‘CarBase gegevens’ staat de kogeldruk vermeld. En als er niets staat vermeld, dan kun je waarschijnlijk geen trekhaak monteren. Dat is bij een aantal elektrische en hybride auto’s het geval. Mocht je nog geen auto hebben of je wilt voor je nieuwe auto weten wat de maximale kogeldruk is? Dan kun je in de AutoWeek CarBase ook gemakkelijk op merk en type auto zoeken. De kogeldruk vind je dan onder het kopje ‘Gewichten’. Anders staat het op de trekhaak zelf of in het instructieboekje van je auto. ter indicatie: bij veel middenklassers ligt dat maximum rond de 75 kilo. Dus je hoeft niet te zoeken naar een auto die een fietsendrager voor vier e-bikes kan hebben, het totale gewicht van de drager en fietsen komt daar heel snel ruim boven.

Van onze partner
Trekhaak onder je auto nodig?
Bij gespecialiseerde vestigingen van Kwik-Fit krijg je advies voor de juiste trekhaak voor jouw auto en kan de installatie gemakkelijk worden geregeld.

Even praktisch: wat betekent dit voor je fietsendrager?

Hoeveel mag je op de trekhaak meenemen, dat is een belangrijke vraag. De meeste auto’s die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer. Bedenk dan dat een gemiddelde ‘alledaagse’ fiets al snel 15 kilo weegt en en e-bike 25 kilo. Dat betekent dat je moet gaan rekenen. Zeker als je meerdere fietsen mee wilt nemen en al helemaal als het e-bikes zijn! En kijk ook naar de specificaties van de fietsendragers, er zitten al snel kilo’s verschil tussen deze producten. Dat kan nét het verschil maken. Want twee middengewicht normale fietsen met een fietsendrager kunnen al over de kogeldruk van 50 kilo voor een niet te grote auto heen gaan. Ook met een grote auto die 75 kilo kan tillen op de trekhaak houdt het alles bij elkaar met twee e-bikes al op.

Van onze partner
Ruime keuze aan fietsen, mountainbikes, bakfietsen en natuurlijk e-bikes
Je vindt de fiets van je keuze bij Alltricks.nl in ruime voorraad. Daardoor kun je snel rijden! En ook voor accessoires en benodigdheden kun je goed bij Alltricks terecht.

Let op zware belasting

Je moet er dus mee oppassen en goed rekenen. Je zult waarschijnlijk bij het rijden al merken dat je extra gewicht op de trekhaak hebt staan. Maar als je te veel gewicht op de trekhaak plaatst, dan kan het gevolgen hebben als je een ongeval krijgt. Het kan zomaar zijn dat je verzekering geen schadevergoeding uitkeert. En zoals je ziet: je laadt gemakkelijk te veel op de trekhaak! Denk er daarom ook aan de accu’s en eventuele fietstassen van de fiets te halen. Daarmee maak je de fietsen al gauw enkele kilo’s lichter. Dat kan nét het verschil maken.