Stuurbekrachtiging ofwel ondersteund sturen bestaat al lang
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het is mogelijk om je auto te schorsen zodat je geen wegenbelasting of verzekering hoeft te betalen. Dat is voor een beperkte termijn en er wordt redelijk streng de hand aan gehouden. Je kunt wel met een geschorste oldtimer naar een evenement gaan. Dat vergt alleen wat voorbereiding.
Als je je auto schorst bij de RDW, hoef je voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld drie maanden of een jaar, geen wegenbelasting of verzekering te betalen. Dat kan best aantrekkelijk zijn als je de auto toch verwacht niet te gebruiken. Je mag dan natuurlijk niet op de openbare weg met het voertuig. Alleen, soms wil je bijvoorbeeld aan een evenement deelnemen. Kun je dan met je geschorste oldtimer naar dat evenement? Met een beetje voorwerk is dat mogelijk, dankzij de evenementenregeling. We zochten uit hoe het werkt.
Je kunt aan een evenement deelnemen met je oldtimer (of youngtimer van minstens 15 jaar oud) die geschorst is. Dat is te regelen via de Belastingdienst. Daarvoor is wel wat werk nodig. De organisator moet namelijk het evenement minstens twee maanden van tevoren schriftelijk aanmelden bij de Belastingdienst. Het adres daarvoor is:
Belastingdienst/Centrale administratieve processen
Team Verzoeken
Postbus 9047
7300 GJ Apeldoorn
Zo’n evenement moet aan enkele voorwaarden voldoen. Het moet bijvoorbeeld gaan om een herdenking, een corso of een symbolische optocht. Een huwelijksfeest is dus geen evenement dat van de regeling gebruik kan maken. Als de Belastingdienst schriftelijk goedkeuring geeft, kunnen de deelnemers gebruikmaken van de evenementenregeling.
De volgende stap is dat je als deelnemer het motorvoertuig aanmeldt bij het evenement. De organisator moet vervolgens uiterlijk één werkdag voor het evenement een lijst van de geschorste motorvoertuigen die meedoen aanmelden voor de evenementenregeling. De organisator krijgt daarvan overigens geen bevestiging.
Dit is een mooie regeling, je kunt dan toch deelnemen. Echter, de schorsing blijft van kracht en er zitten beperkingen aan de regeling. Zo mag je maximaal aan vier evenementen per kalenderjaar deelnemen. En dan geldt de regeling ook nog voor maximaal acht dagen per jaar. Je mag de oldtimer dan nog altijd alleen voor het evenement gebruiken.
Het aantal dagen dat je van deze regeling gebruikmaakt, moet je zelf bijhouden. Daarbij is de volgorde van aanmelding van evenementen bepalend. Je kunt tot één werkdag van tevoren de auto afmelden als je toch niet aan het evenement deelneemt. Anders telt zo'n dag toch mee alsof je hebt deelgenomen aan een evenement. Rijd je de dag na het evenement met de auto naar huis? Dat kan wel, maar het kost je een dag van de periode dat je van de regeling gebruik kunt maken.
Er is nog een addertje onder het gras, tenminste als je een oldtimer in de loop van het jaar aanschaft en je naar een aantal evenementen wilt gaan. Als de vorige eigenaar al gebruik heeft gemaakt van de regeling, gaat dat ook af van het totaal. Heeft die auto in hetzelfde jaar al bijvoorbeeld drie dagen gebruik gemaakt van de evenementenregeling voor twee erkende evenementen? Dan houd je zelf nog vijf dagen over voor nog eens twee evenementen. Informeer er dus naar als je een auto koopt!
De auto zal op deze vrijgestelde dagen op de openbare weg rijden. Hij moet dus wel verzekerd zijn.
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Anno nu is zelfs het kleinste boodschappenautootje met airconditioning te bestellen, als het...
Evenementen 11-14 juli: Festival of Speed, Chichester (UK); goodwood.com 22-27 juli: Concours...
Marco Gorter - Ford Focus RS (2002) Dit moet wel de gemeenste vraag van het jaar zijn. Voor...
Het is zeker verstandig om een klassieker te ontzien in de koude maanden. Immers, met het...
Etienne Busink is een man van de (grote) getallen. Hij kan twee banen uitoefenen - is zowel...
Autoveilingen zijn voor iedereen toegankelijk. Je kunt natuurlijk denken aan Christie’s of...
De auto’s die in een Franse milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieuvignet....
Brandstofcel in auto’s, te koop zijn ze nog nauwelijks. Of je hiermee meteen over een serieuze...
Is er leven na de dood? Als we naar automerken kijken, dan moet die vraag met ‘ja’ worden...
Op een oldtimer staan donkerblauwe kentekenplaten veel mooier. Immers, die kleuren zaten er...
Zeker bij een oldtimer kan het gebeuren dat je hem voor langere tijd niet op de weg zult hebben....
Multi-oliën zijn als all-seasonbanden: ze kunnen binnen grenzen heel goed zijn. Op maat gemaakte...
Je moet bij een oldtimerverzekering verschillende facetten in de gaten houden. Daarom is het...
Nederlandse automobilisten hebben te maken met de verplichte Algemene Periodieke Keuring (apk)...
Veel klassieke auto's hebben donkerblauwe kentekenplaten, ook wel bekend als historische kentekenplaten....
Zelfs de meest eenvoudige nieuwe auto rolt tegenwoordig de fabriek uit met een compleet computernetwerk...
Het kopen van een auto, zeker als het een klassieker is, is vaak een belangrijk moment en...
In het onderstaande overzicht geven we de clubs met verschillende oriëntaties: algemeen, per...
Veel van de stickertjes die de vulpistolen van tankstations sieren, worden gekenmerkt door...
Zoals we weten, is Frankrijk een land van liefhebbers. En er zijn ook in ons land de nodige...
Airconditioning, een niet meer weg te denken accessoire dat sinds halverwege de jaren 90 een...