Kan mijn oldtimer blauwe kentekenplaten voeren?

Klokje Rond Klassiek

In de vorige eeuw hadden auto’s in Nederland donkerblauwe kentekenplaten. Sinds 1 september 1978 is de gele kentekenplaat standaard. Mag je als je een oldtimer bezit blauwe kentekenplaten monteren?

Veel klassieke auto's hebben donkerblauwe kentekenplaten, ook wel bekend als historische kentekenplaten. Er zijn inmiddels ook oldtimers die gele kentekenplaten hebben. Of het toegestaan is blauwe kentekenplaten te monteren hangt niet af van of een auto een klassieker is. Wanneer kun je donkerblauwe kentekenplaten op de auto schroeven?

Auto moet origineel blauwe kentekens hebben gehad

Tegenwoordig wordt een auto als een klassieke auto of oldtimer bestempeld als deze 40 jaar of ouder is. Tot en met 2013 lag die grens nog op 25 jaar. Er zijn steeds meer oldtimers die gewoon gele platen hebben en simpelweg geen donkerblauwe platen mogen voeren. Of dat is toegestaan heeft namelijk te maken met de datum waarop een auto voor het eerst werd geregistreerd. Alleen auto's van vóór 1978 mogen namelijk dergelijke historische kentekenplaten hebben.

Die harde grens is ingesteld vanuit een logisch historisch perspectief. In Nederland waren kentekenplaten namelijk tot 1976 donkerblauw van kleur en in 1976 en 1977 lichter blauw. Op 1 januari 1978 werd in Nederland de gele kentekenplaat officieel geïntroduceerd, al was die gele plaat reeds sinds 1975 verkrijgbaar. Auto's vanaf 1 september 1978 (kenteken DB-01-BB) en daarna kunnen nooit (legaal) oorspronkelijk met blauwe platen hebben rond gereden.

Let op bij (her)import

Wellicht had een auto vroeger blauwe kentekenplaten en kreeg daarna gele. Dat kan bijvoorbeeld bij import gebeurd zijn, of bij het opnieuw registreren van een auto. Je kunt voor die auto's opnieuw een donkerblauwe plaat aanvragen, mits het voertuig vóór 1978 voor het eerst op de weg is toegelaten. Dat geldt ook voor oldtimers die uit het buitenland worden geïmporteerd. Bij import krijgen auto’s van voor 1978 standaard een historisch kenteken als ze in Nederland worden geregistreerd. Je kunt er dan donkerblauwe kentekens op schroeven.

Combinatie van twee letters en vier cijfers

De historische kentekens hebben altijd vier cijfers en twee letters. Stel: je hebt een oldtimer met gele platen met een dergelijke lettercombinatie (waarschijnlijk dus ook het oorspronkelijke kenteken van de auto). Dan kun je exact dat kenteken ook voeren met donkerblauwe platen. Heb je een oldtimer met een recenter kenteken die je donkerblauwe platen wilt geven? Je kunt platen aanvragen met daarop een ander kenteken met twee letters en vier cijfers, een historisch kenteken. Dan vervalt het bestaande kenteken.

Oorspronkelijke kenteken terugplaatsen is mogelijk

Het is ook mogelijk om het oorspronkelijke kenteken van een oldtimer terug te krijgen als er in de tussentijd een recenter kenteken op is gekomen. Dan moet de auto in beginsel nog wel hetzelfde zijn als oorspronkelijk, dus mag het bijvoorbeeld nu geen bestelauto zijn terwijl het oorspronkelijk een personenauto was. Aan de hand van de papieren dien je uiteraard eveneens aan te kunnen tonen wat het originele kenteken was. Dat is is dan te verkrijgen op de donkerblauwe platen. Heb je recentelijk een oldtimer geïmporteerd van voor bouwjaar 1978 en wil je blauwe kentekenplaten, dan moet je dus een kenteken aanvragen met twee letters en twee maal twee cijfers.

Illegale blauwe kentekenplaten

De kans is vrij groot dat je wel eens een oldtimer treft met blauwe kentekenplaten die eigenlijk niet zijn toegestaan. Denk daarbij aan klassieke auto’s met een te nieuw kenteken op donkerblauwe platen. Dat kan er een zijn met vier letters en twee cijfers of zelfs een nog jongere combinatie met een groep van drie letters of drie cijfers. Dat zijn dan ook officieus uitgegeven platen zonder het officiële keurmerk erop. Die willen ook nog wel eens het verkeerde lettertype hebben. 

Over het algemeen knijpt de politie een oogje toe als je met een oldtimer rijdt die officieuze donkerblauwe platen heeft, met bijvoorbeeld een te nieuw kenteken erop. Als je met een auto van 1978 of nieuwer rijdt met donkerblauwe platen, kom je mogelijk wat eerder in de problemen. Daarbij valt het uiteraard eerder op als je bijvoorbeeld met een duidelijke jaren 80-auto rijdt met historische kentekenplaten erop. Je kunt dan een bekeuring krijgen van €150 voor 'ondeugdelijke kentekenplaten'. Dan word je waarschijnlijk ook naar de RDW verwezen om de juiste kentekenplaten op de auto te zetten.