Stuurbekrachtiging ofwel ondersteund sturen bestaat al lang
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In de vorige eeuw hadden auto’s in Nederland donkerblauwe kentekenplaten. Sinds 1 september 1978 is de gele kentekenplaat standaard. Mag je als je een oldtimer bezit blauwe kentekenplaten monteren?
Veel klassieke auto's hebben donkerblauwe kentekenplaten, ook wel bekend als historische kentekenplaten. Er zijn inmiddels ook oldtimers die gele kentekenplaten hebben. Of het toegestaan is blauwe kentekenplaten te monteren hangt niet af van of een auto een klassieker is. Wanneer kun je donkerblauwe kentekenplaten op de auto schroeven?
Tegenwoordig wordt een auto als een klassieke auto of oldtimer bestempeld als deze 40 jaar of ouder is. Tot en met 2013 lag die grens nog op 25 jaar. Er zijn steeds meer oldtimers die gewoon gele platen hebben en simpelweg geen donkerblauwe platen mogen voeren. Of dat is toegestaan heeft namelijk te maken met de datum waarop een auto voor het eerst werd geregistreerd. Alleen auto's van vóór 1978 mogen namelijk dergelijke historische kentekenplaten hebben.
Die harde grens is ingesteld vanuit een logisch historisch perspectief. In Nederland waren kentekenplaten namelijk tot 1976 donkerblauw van kleur en in 1976 en 1977 lichter blauw. Op 1 januari 1978 werd in Nederland de gele kentekenplaat officieel geïntroduceerd, al was die gele plaat reeds sinds 1975 verkrijgbaar. Auto's vanaf 1 september 1978 (kenteken DB-01-BB) en daarna kunnen nooit (legaal) oorspronkelijk met blauwe platen hebben rond gereden.
Wellicht had een auto vroeger blauwe kentekenplaten en kreeg daarna gele. Dat kan bijvoorbeeld bij import gebeurd zijn, of bij het opnieuw registreren van een auto. Je kunt voor die auto's opnieuw een donkerblauwe plaat aanvragen, mits het voertuig vóór 1978 voor het eerst op de weg is toegelaten. Dat geldt ook voor oldtimers die uit het buitenland worden geïmporteerd. Bij import krijgen auto’s van voor 1978 standaard een historisch kenteken als ze in Nederland worden geregistreerd. Je kunt er dan donkerblauwe kentekens op schroeven.
De historische kentekens hebben altijd vier cijfers en twee letters. Stel: je hebt een oldtimer met gele platen met een dergelijke lettercombinatie (waarschijnlijk dus ook het oorspronkelijke kenteken van de auto). Dan kun je exact dat kenteken ook voeren met donkerblauwe platen. Heb je een oldtimer met een recenter kenteken die je donkerblauwe platen wilt geven? Je kunt platen aanvragen met daarop een ander kenteken met twee letters en vier cijfers, een historisch kenteken. Dan vervalt het bestaande kenteken.
Het is ook mogelijk om het oorspronkelijke kenteken van een oldtimer terug te krijgen als er in de tussentijd een recenter kenteken op is gekomen. Dan moet de auto in beginsel nog wel hetzelfde zijn als oorspronkelijk, dus mag het bijvoorbeeld nu geen bestelauto zijn terwijl het oorspronkelijk een personenauto was. Aan de hand van de papieren dien je uiteraard eveneens aan te kunnen tonen wat het originele kenteken was. Dat is is dan te verkrijgen op de donkerblauwe platen. Heb je recentelijk een oldtimer geïmporteerd van voor bouwjaar 1978 en wil je blauwe kentekenplaten, dan moet je dus een kenteken aanvragen met twee letters en twee maal twee cijfers.
De kans is vrij groot dat je wel eens een oldtimer treft met blauwe kentekenplaten die eigenlijk niet zijn toegestaan. Denk daarbij aan klassieke auto’s met een te nieuw kenteken op donkerblauwe platen. Dat kan er een zijn met vier letters en twee cijfers of zelfs een nog jongere combinatie met een groep van drie letters of drie cijfers. Dat zijn dan ook officieus uitgegeven platen zonder het officiële keurmerk erop. Die willen ook nog wel eens het verkeerde lettertype hebben.
Over het algemeen knijpt de politie een oogje toe als je met een oldtimer rijdt die officieuze donkerblauwe platen heeft, met bijvoorbeeld een te nieuw kenteken erop. Als je met een auto van 1978 of nieuwer rijdt met donkerblauwe platen, kom je mogelijk wat eerder in de problemen. Daarbij valt het uiteraard eerder op als je bijvoorbeeld met een duidelijke jaren 80-auto rijdt met historische kentekenplaten erop. Je kunt dan een bekeuring krijgen van €150 voor 'ondeugdelijke kentekenplaten'. Dan word je waarschijnlijk ook naar de RDW verwezen om de juiste kentekenplaten op de auto te zetten.
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Anno nu is zelfs het kleinste boodschappenautootje met airconditioning te bestellen, als het...
Evenementen 11-14 juli: Festival of Speed, Chichester (UK); goodwood.com 22-27 juli: Concours...
Marco Gorter - Ford Focus RS (2002) Dit moet wel de gemeenste vraag van het jaar zijn. Voor...
Het is zeker verstandig om een klassieker te ontzien in de koude maanden. Immers, met het...
Etienne Busink is een man van de (grote) getallen. Hij kan twee banen uitoefenen - is zowel...
Autoveilingen zijn voor iedereen toegankelijk. Je kunt natuurlijk denken aan Christie’s of...
De auto’s die in een Franse milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieuvignet....
Brandstofcel in auto’s, te koop zijn ze nog nauwelijks. Of je hiermee meteen over een serieuze...
Is er leven na de dood? Als we naar automerken kijken, dan moet die vraag met ‘ja’ worden...
Op een oldtimer staan donkerblauwe kentekenplaten veel mooier. Immers, die kleuren zaten er...
Zeker bij een oldtimer kan het gebeuren dat je hem voor langere tijd niet op de weg zult hebben....
Multi-oliën zijn als all-seasonbanden: ze kunnen binnen grenzen heel goed zijn. Op maat gemaakte...
Je moet bij een oldtimerverzekering verschillende facetten in de gaten houden. Daarom is het...
Nederlandse automobilisten hebben te maken met de verplichte Algemene Periodieke Keuring (apk)...
Zelfs de meest eenvoudige nieuwe auto rolt tegenwoordig de fabriek uit met een compleet computernetwerk...
Het kopen van een auto, zeker als het een klassieker is, is vaak een belangrijk moment en...
In het onderstaande overzicht geven we de clubs met verschillende oriëntaties: algemeen, per...
Veel van de stickertjes die de vulpistolen van tankstations sieren, worden gekenmerkt door...
Zoals we weten, is Frankrijk een land van liefhebbers. En er zijn ook in ons land de nodige...
Als je je auto schorst bij de RDW, hoef je voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld drie maanden...
Airconditioning, een niet meer weg te denken accessoire dat sinds halverwege de jaren 90 een...