Stuurbekrachtiging ofwel ondersteund sturen bestaat al lang
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Met voortschrijdend technisch inzicht zijn we in de loop der jaren steeds meer in staat om complexe systemen beter te beheersen. Desalniettemin vindt veel moderne techniek z’n wortels in het verleden, zo ook de elektronica in de auto.
Zelfs de meest eenvoudige nieuwe auto rolt tegenwoordig de fabriek uit met een compleet computernetwerk aan boord. Toch is elektronica aan boord niet iets van de laatste paar jaar, maar met een enkele onderbreking al ruim een halve eeuw te koop. Onderdelenproducent Bendix ontwikkelt namelijk halverwege de jaren vijftig een elektronisch injectiesysteem met naam Electrojector.
De eerste autofabrikant die hier brood in ziet is AMC, die het in december 1956 als $395 kostende optie presenteert in de Rambler Rebel. Door technische problemen komt het in 1957 echter niet verder dan een handje vol preproductie exemplaren van wat de eerst serie-auto zou moeten zijn met elektronisch brein. Later dat jaar biedt Chrysler de Electrojector als optie aan op de 300D, de DeSoto Adventurer, de Dodge D-500 en de Plymouth Fury van modeljaar ’58, allen met de klassieke HEMI-motor, een V8 die dan overigens al in z’n nadagen is. De Electrojector zorgt voor een vermogenstoename van 340 naar 380 pk. Maar ook hier brengt het systeem niet het gewenste succes. Uiteindelijk zullen slechts 35 auto’s met een Electrojector uitgerust worden, die wegens problemen naderhand weer voorzien worden van een vertrouwde carburateur. In modeljaar ’59 is de optie dan ook alweer uit de prijslijst verdwenen, net als de HEMI-motor zelf trouwens. Die wordt vervangen door een nieuwe, grotere motor die helemaal geen injectie nodig heeft om meer te presteren. No substitute for cubic inches.
Van onze partner Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer! Veel auto-onderdelen vind je bij winparts.nl! |
Halverwege de jaren zestig worden in de VS (en dan met name Californië) strenge uitlaatgasemissie-eisen voorgesteld. Met de tot toe dan bekende mechanisch werkende carburateurs en injectiesystemen is het vrijwel ondoenlijk om die eisen het hoofd te bieden. Om aan de nieuwe uitstootnormen te kunnen voldoen, zit er voor veel autofabrikanten weinig anders op dan de brandstoftoevoer elektronisch te regelen. Reden voor onderdelenleverancier Bosch om van Bendix de licentierechten van de Electrojector te kopen en de afdeling 'Einspritzung' te versterken met 30 ingenieurs om de fouten uit het systeem te halen.
Volkswagen verkoopt in die dagen zo’n beetje de helft van z’n totale productie in de VS en is dus in grote mate afhankelijk van de daar op handen zijnde regels. Zodoende krijgt Bosch in 1965 van Volkswagen de opdracht het inmiddels Jetronic gedoopte systeem verder te verfijnen en klaar te maken voor productie. Spil in het systeem is een druksensor (van daar dat de Jetronic later met de D van Drück als D-Jetronic door het leven zal gaan) in het inlaatkanaal. Op basis van het signaal van deze sensor stuurt het elektronisch brein de injectoren aan die hiermee de juiste hoeveelheid benzine doseren. De Jetronic debuteert in 1967 in de Volkswagen 1600 TE met z’n uit de jaren dertig stammende luchtgekoelde boxermotor (high tech meets low tech) en wordt ook gebruikt op de VW 411 E/412 E en de VW-Porsche 914/4. Vanaf 1969 past ook Mercedes-Benz het toe en BMW vanaf 1971. En daar blijft het niet bij, we zien de D-Jetronic ook bij Volvo, Citroën en Lancia, ja zelfs bij Jaguar (maar dan wel een licentiesysteem van Lucas, u weet wel The Prince of Darkness …). Wat hier nog een relatief eenvoudige stukje elektronica is zal uitgroeien tot een compleet automobiel computernetwerk dat inmiddels voor de helft de kostprijs van een auto bepaalt.
Vandaag de dag wordt vrijwel iedere auto geleverd met stuurbekrachtiging, al is dat nu ook...
Anno nu is zelfs het kleinste boodschappenautootje met airconditioning te bestellen, als het...
Evenementen 11-14 juli: Festival of Speed, Chichester (UK); goodwood.com 22-27 juli: Concours...
Marco Gorter - Ford Focus RS (2002) Dit moet wel de gemeenste vraag van het jaar zijn. Voor...
Het is zeker verstandig om een klassieker te ontzien in de koude maanden. Immers, met het...
Etienne Busink is een man van de (grote) getallen. Hij kan twee banen uitoefenen - is zowel...
Autoveilingen zijn voor iedereen toegankelijk. Je kunt natuurlijk denken aan Christie’s of...
De auto’s die in een Franse milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieuvignet....
Brandstofcel in auto’s, te koop zijn ze nog nauwelijks. Of je hiermee meteen over een serieuze...
Is er leven na de dood? Als we naar automerken kijken, dan moet die vraag met ‘ja’ worden...
Op een oldtimer staan donkerblauwe kentekenplaten veel mooier. Immers, die kleuren zaten er...
Zeker bij een oldtimer kan het gebeuren dat je hem voor langere tijd niet op de weg zult hebben....
Multi-oliën zijn als all-seasonbanden: ze kunnen binnen grenzen heel goed zijn. Op maat gemaakte...
Je moet bij een oldtimerverzekering verschillende facetten in de gaten houden. Daarom is het...
Nederlandse automobilisten hebben te maken met de verplichte Algemene Periodieke Keuring (apk)...
Veel klassieke auto's hebben donkerblauwe kentekenplaten, ook wel bekend als historische kentekenplaten....
Het kopen van een auto, zeker als het een klassieker is, is vaak een belangrijk moment en...
In het onderstaande overzicht geven we de clubs met verschillende oriëntaties: algemeen, per...
Veel van de stickertjes die de vulpistolen van tankstations sieren, worden gekenmerkt door...
Zoals we weten, is Frankrijk een land van liefhebbers. En er zijn ook in ons land de nodige...
Als je je auto schorst bij de RDW, hoef je voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld drie maanden...
Airconditioning, een niet meer weg te denken accessoire dat sinds halverwege de jaren 90 een...