Wat houdt spotrepair voor kleine schades in?

Een kras op de Benz van Bas

Het kan zijn dat je een irritante, kleine schade hebt op een bumper die tóch iets heeft geraakt. Of dat deukje doordat je buurman of -vrouw op de parkeerplaats de deur enthousiast opendeed. Spotrepair kan dan een oplossing zijn, maar wat is het?

Als je denkt aan schade repareren, dan is het snel een langdurige operatie. Ook als het een kleine schade betreft, ben je vaak de auto een aantal dagen kwijt en de rekening is doorgaans aanzienlijk. In die gevallen is spotrepair vaak een goedkopere en snellere oplossing.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Aandacht voor kleine schade

Bij spotrepair wordt de schade plaatselijk hersteld. Daarvoor is minder tijd nodig en er wordt minder materiaal en lak gebruikt. Voorwaarde is wel dat de schade klein is, denk aan de omvang van maximaal een A4. De schade wordt gesteld en de lak alleen dicht bij de schade opnieuw gespoten. Er is dan ook geen spuit- of droogcabine nodig en er hoeft minder te worden gedemonteerd of vervangen. Je kunt de auto doorgaans na een dag al terug krijgen. Prettig!

Soorten schade voor spotherstel

Welke schades kunnen met spotherstel worden hersteld? Denk aan:

  • kleine deuken tot tot de maat van een A4-tje;
  • krassen tot pakweg 30 cm;
  • kras op (de hoek van) de bumpers
  • deuk op (de hoek van) een bumper
  • parkeerschade

Horizontale oppervlaktes als motorkap of de kofferbakklep van een sedan zijn in dat opzicht lastiger of niet mogelijk. Voor een groot aantal schades kan spotrepair een goede uitkomst zijn.

Aanpak spotrepair bij schade

De schadehersteller zet afhankelijk van de reparatie de volgende stappen:

  1. Het beschadigde deel schuren.
  2. De auto afdekken, zodat er geen verf terecht komt.
  3. De grondverf spuiten als eerste laag.
  4. Met een hittelamp op het gespoten deel de lak snel drogen.
  5. De kleuren laklaag wordt aangebracht
  6. De kleurlaag wordt gedroogd met de hittelamp.
  7. Een beschermende (blanco) laklaag vormt de bovenste laag van de behandeling.

Bij uitdeuken komen er natuurlijk nog extra stappen bij.

De lakkleur van je auto wordt met een speciale scanner bepaald. Dat gebeurt meestal met een referentiepunt dicht bij de beschadiging om de exacte kleur te meten. Hiermee wordt de precieze kleur gemengd voor jouw lak zodat je de reparatie later niet ziet.

Kosten schadeherstel met spotrepair

De kosten van spotrepair zijn door de plaatselijke behandeling lager. Immers: traditioneel moeten delen van de carrosserie of het interieur worden gedemonteerd en weer gemonteerd. Ook worden dan complete plaatdelen gespoten waar dat in dit geval plaatselijk gebeurt. Dat scheelt in de kosten. Je ziet dan ook dat een kleine parkeerdeuk voor €75 kan worden verholpen of een kleine kras voor €40.  Ook grotere ingrepen staan vaak tegen vaste prijzen op de prijslijst. Voor een kras op de bumper moet je bijvoorbeeld denken aan een bedrag rond de €200. Voor sommige lakken kan een toeslag gelden.

Let op je no-claim

Hoewel de schades goedkoop kunnen worden gerepareerd, kan het een dure grap worden  als je de verzekering aanspreekt voor een vergoeding. Immers: je verliest wel vijf jaren op de bonus-malusladder van je no-claim. Dan kan het ‘voordelige’ herstel ineens kostbaar worden door de stijgende premie. Het is bij deze vorm van schadeherstel dus vaak aantrekkelijk om het zelf te bekostigen.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij verzekerings- en belastingvragen. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerp Verzekering en Belasting. Vragen over onderhoud? Stel die in het onderwerp Techniek en Onderhoud in het AutoWeek forum.

Wat kost de autoverzekering?

Kenteken
Independer