Waarop moet je letten na een aanrijding

Crash ongeval Infiniti FX

Veertien vragen, zeventien kruisjes, 72 vakjes voor een schets: het Europees schadeformulier vergt veel. Zeker omdat je het direct na een aanrijding moet invullen, met een tegenpartij die meekijkt. Onder zulke stress zijn fouten snel gemaakt, en vaak moeilijk te herstellen. Expert autoverzekeringen Menno Dijcks bij Independer legt uit waarop je moet letten na een aanrijding.

Papierwerk is het laatste waarop je na een aanrijding zit te wachten, zeker als er naast blikschade ook gewonden zijn. Lette bestuurder A of bestuurder B niet op bij een rood licht? Wie veranderde nou ineens van rijstrook? Toch is het cruciaal voor een goede afhandeling van de schade om zo snel mogelijk na de aanrijding, op een veilige plek, vast te leggen wat er is gebeurd. “Wat echt fout is, is wegrijden met alleen het telefoonnummer van de andere partij op zak”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij vergelijkingssite Independer.

Kruisjes belangrijk

Het schadeformulier, dat in heel Europa hetzelfde is, beschrijft zeventien situaties als oorzaak van een aanrijding. Beide bestuurders zetten kruisjes bij de omschrijvingen die ze het meest passend vinden: bestuurder A in de blauwe kolom, bestuurder B in de gele.

“Die kruisjes zijn voor de verzekeraar belangrijker dan opmerkingen als 'de zon stond laag' of 'hij heeft mij niet gezien’'', zegt Dijcks van Independer. Het gebeurt volgens hem nog vaak dat de achterkant van het schadeformulier niet wordt ingevuld. Dit kan gewoon thuis, zonder de andere partij. Er staan meer vragen over de toedracht van het ongeval  en over de persoonlijke omstandigheden van de bestuurder en eventuele slachtoffers. Dijcks: 'De achterkant invullen is erg belangrijk voor de schadeafhandeling.Vergeet die dus niet in te vullen.” 

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Handtekening

De handtekening die beide bestuurders op de voorkant van het schadeformulier zetten, is cruciaal: het maakt van de kruisjes en de snelle schets van de aanrijding een officiële verklaring. Als de krabbel is gezet, mag niets meer worden veranderd. Ook niet als je de volgende ochtend, bekomen van de eerste schrik, bedenkt dat de aanrijding toch niet helemaal is gelopen zoals nu op het formulier staat. “Dat je niets mag veranderen, is maar goed ook”, zegt Dijcks van Independer. “Het is onaangenaam als je in goed overleg een formulier invult en dan later blijkt dat de andere partij zijn verklaring wijzigt. Zo'n draai maakt meestal geen beste indruk”.

Bij een verschil van inzicht, kan een getuigenverklaring soms de doorslag geven om te bepalen wie schuld heeft. Camerabeelden, bijvoorbeeld in een parkeergarage, kunnen ook helpen. Dijcks: “Een rechtsbijstandsverzekering kan je daarover in specifieke situaties goed adviseren.”

Foto’s van de situatie en getuigen

Het is altijd goed om duidelijke foto's te maken na een aanrijding. Die kunnen helder krijgen onder welke omstandigheden het ongeval is gebeurd en wat de schade is. “Maar”, zegt Dijcks van Independer, “foto's zijn niet altijd vereist voor de afwikkeling door de verzekeraar. Als er discussies ontstaan heb je wel bewijs in handen.” Net als camerabeelden, kunnen foto's de doorslag geven voor een verzekeraar als de bestuurders het niet eens worden over de exacte aanleiding van het ongeval en wie schuldig is. Datzelfde geldt voor omstanders. Dijcks: “Kijk daarom ook altijd of er getuigen zijn en vraag om hun verklaringen.”

Van onze partner
Maak jouw smartphone of tablet compleet!
Haal het maximale uit je toestel met de beste accessoires via GSMpunt.nl. Denk daarbij naast hoesjes ook aan houders en kabels

Garage of schadehersteller kiezen na een aanrijding

Bij het herstellen van autoschade is het altijd, ook na een aanrijding, belangrijk om niet zomaar de dichtstbijzijnde of aantrekkelijkste garage binnen te rijden.

Dijcks: “Verzekeraars werken vaak samen met specifieke herstelbedrijven of ketens. Door je auto daar te laten repareren, betaal je bijvoorbeeld minder eigen risico. Het is goed daar naar te informeren, voordat je een garage kiest.”

Autoschade die door je eigen schuld is ontstaan, wordt alleen met een WA+ (onder bepaalde omstandigheden) of all-risk verzekering gedekt. Is een andere partij schuldig, dan kun je schade claimen op diens WA-verzekering.

Schadeformulier app

Verzekeraars introduceerden ruim vijf jaar geleden de app MobielSchadeMelden. Die zou het makkelijk moeten maken om na een aanrijding met je smartphone alle informatie, inclusief foto's, door te geven aan de verzekeraar. Wie de app gebruikt, hoeft het papieren schadeformulier niet meer in te vullen. Via de kentekens wordt de informatie over de betrokken voertuigen automatisch ingevuld. GPS peilt de exacte locatie van het ongeval. SMS-codes die de twee partijen via de app uitwisselen, vervangen de handtekening.

De app is nog altijd niet populair. Kritiek die naar voren komt in reviews: het design is niet logisch, de app matcht niet goed met elke telefoon, en de verzekeraar vraagt de volgende dag alsnog om een papieren formulier.

“De app is nog niet bij alle verzekeraars volledig ingeburgerd”, zegt Dijcks van Independer. “Het ouderwetse formulier kent iedereen, maar dat past weer niet in digitale processen. We zitten in een overgangsperiode, dus het is nu nog 'kiezen uit twee kwaden'. De verwachting is dat de app uiteindelijk de norm wordt.”

Breng verzekeraar snel na een aanrijding op de hoogte

Verzekeringsexpert Dijcks geeft zijn laatste tip. Hoe je het ook meldt, breng de eigen verzekeraar altijd zo snel mogelijk op de hoogte van de aanrijding. “Anders moet de partij die recht heeft op schadevergoeding onnodig lang wachten”, zegt Menno Dijcks. 

Wat kost de autoverzekering?

Kenteken
Independer